• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΣΒΕΣΤΗΣ ΚΩΣΤΑΣ' | 20 Δεκεμβρίου 2010, 12:07

    Με την ευκαιρία της δημόσιας διαβούλευσης του νέου αναπτυξιακού νομού σας καταθέτω τους παρακάτω προβληματισμούς-επισημάνσεις για τον κλάδο των τουριστικών λιμένων (μαρινών). Από τεχνοοικονομικής σκοπιάς, η κατασκευή και λειτουργία ενός τουριστικού λιμένα δεν είναι εύκολη υπόθεση, απαιτεί μεγάλες επενδύσεις (εντάσεως κεφαλαίου) και ενέχει δυσκολίες ως προς τη βιωσιμότητα του, λόγω μη εξεύρεσης των απαιτούμενων κεφαλαίων (ιδίων και ξένων), την μη προβολή και διαφήμιση του κλάδου στο εξωτερικό από κρατικό φορέα και την έλλειψη ειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού. Το μεγαλύτερο μέρος της επένδυσης σε ένα τουριστικό λιμένα αφορά επενδύσεις σε λιμενικές και χερσαίες εγκαταστάσεις που θα πρέπει να γίνουν στην αρχή της εκμετάλλευσης 2 έως 3 έτη, με ωρίμανση και κερδοφορία της επένδυσης μετά από 9-11 έτη, ανάλογα με την τοποθεσία, το ύψος της επένδυσης και το μέγεθος του τουριστικού λιμένα. Η απόδοση για τον επενδυτή τις περισσότερες φορές στο τέλος της παραχώρησης αντιστοιχεί σε μονοψήφιο ποσοστό και αθροίζεται μονό στην επιστροφή του επενδεδυμένου κεφαλαίου. Μέχρι σήμερα επενδυτικά σχεδία σε τουριστικούς λιμένες δεν επιχορηγούνται από την πολιτεία διότι εξαιρούνται από τις επενδύσεις με ιδιωτική πρωτοβουλία αφού όλοι οι τουριστικοί λιμένες παραχωρούνται για εκμετάλλευση και διαχείριση από δημόσιους φορείς (ΕΤΑ ΑΕ, Λιμενικά Ταμεία, Δήμοι, Υπουργείο) με το διαγωνιστικό σύστημα της παραχώρησης έναντι ενοικίου, οπού ο πλειοδότης κατασκευάζει τα έργα υποδομής και πληρώνει ενοίκιο στον δημόσιο φορέα που έχει προκηρύξει το διαγωνισμό. Σύμφωνα με το προηγούμενο αναπτυξιακό νομό στο άρθρο 3 «Υπαγόμενα Επενδυτικά Σχέδια», παράγραφος x του 3299/2004, όπως ίσχυε με τις αναθεωρήσεις του έως και τον Ιανουάριο του 2010, επιχορηγείται η: «'Ίδρυση, επέκταση, εκσυγχρονισμός τουριστικών λιμένων σκαφών αναψυχής (μαρίνες) για επενδυτικά σχέδια που γίνονται με πρωτοβουλία οποιουδήποτε φυσικού ή νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου….». Επίσης, στον ίδιο νόμο αναφέρεται ότι ένα από τα επιπρόσθετα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την αίτηση υπαγωγής μαρινών στον Αναπτυξιακό Νόμο είναι: •Έγκριση χωροθέτησης •Σύμβαση παραχώρησης του αιτούμενου προσώπου με το Ελληνικό Δημόσιο, όπως προβλέπεται από τον Ν.2160/1993. Βάση του παραπάνω νομού καμιά μαρίνα που έχει παραχωρηθεί με διαγωνισμό από δημόσιο φορέα δεν έχει επιδοτηθεί εκτός και εάν υπήρχε Υπουργική Απόφαση (Μαρίνα Σάμου) Αυτό συμβαίνει διότι απαιτούσαν από τον υποψήφιο επενδυτή: 1. Να είναι ο ίδιος κύριος της παράκτιας γης, καθώς απαιτείται πρωτοβουλία προσώπου ιδιωτικού δικαίου. 2. Να έχει ο ίδιος τα κεφάλαια για την ανάπτυξη της μαρίνας, καθώς μόνον το πρόσωπο που έχει υπογράψει Σύμβαση Παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο μπορεί να αιτηθεί στον Αναπτυξιακό Νόμο. Ο παραπάνω νομός ουσιαστικά εξαιρούσε την υπαγωγή στον αναπτυξιακό κάθε επένδυση σε τουριστικούς λιμένες καθώς: 1. Είναι ελάχιστα τα παράκτια ακίνητα που ανήκουν σε ιδιώτες. Η πλειοψηφία τους ανήκει στον στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα (ΟΤΑ α΄και β΄βαθμού, λιμενικά ταμεία, ΕΤΑ ΑΕ κλπ). 2. Είναι ακόμη λιγότεροι οι επενδυτές που ταυτοχρόνως διαθέτουν ακίνητο και κεφαλαιακή επάρκεια για την ανάπτυξη μαρίνας. Το σύνηθες είναι η συνεργασία φυσικών και νομικών προσώπων για την ανάπτυξη και λειτουργία των μαρινών. Με το νέο αναπτυξιακό νομό που παρουσιάζετε εξαιρείται τελείως η ένταξη στο αναπτυξιακό νόμο επενδυτικών σχεδίων κατασκευής εκμετάλλευσης και λειτουργίας τουριστικών λιμένων . Ενδεικτικά σας αναφέρω Άρθρο 2 Παράγραφος 3 Επίσης δεν υπάγονται στο καθεστώς ενισχύσεων του παρόντος νόμου: Σημείο δ. Επενδυτικά σχέδια που πραγματοποιούνται με πρωτοβουλία και για λογαριασμό του Δημοσίου από ιδιώτη, βάσει σχετικής σύμβασης εκτέλεσης έργου, παραχώρησης ή παροχής υπηρεσιών. Όπως ανέφερα και παραπάνω όλες οι μαρίνες παραχωρούνται με πρωτοβουλία δημοσίου φορέα με σύμβαση παραχώρησης. Παρακαλώ την τροποποίηση της παραπάνω παραγράφου οπού να αναφέρει ρητώς ότι περιλαμβάνονται στον αναπτυξιακό νομό επενδυτικά σχεδία για ίδρυση, επέκταση, εκσυγχρονισμό τουριστικών λιμένων σκαφών αναψυχής (μαρίνες) ώστε να δοθεί νέα πνοή στο Ελληνικό θαλάσσιο τουρισμό, ιδιαιτέρως στην παρούσα αρνητική οικονομική συγκυρία. Συνεπώς και δεδομένου ότι: •Οι μαρίνες συμβάλλουν σημαντικά στο Εθνικό Προϊόν, προσελκύοντας τουρισμό υψηλής κοινωνικοοικονομικης στάθμης. Ενδεικτικώς αναφέρεται ότι ο θαλάσσιος τουρισμός συνεισφέρει το 5% του ΑΕΠ της χώρας. •Αποτελούν έργα που ενισχύουν την τοπική ανάπτυξη, δίνοντας άμεση λύση στην ανεργία από όλες τις εμπλεκομένας οικονομικές δραστηριότητες που αναπτύσσονται γύρω τους. (Προμηθευτές υγρών καυσίμων, έμποροι τροφίμων, ποτών, ναυτιλιακών ειδών, ιδιωτικές εταιρείες ασφαλείας – φύλαξης, εταιρείες που προσφέρουν καταδυτικές υπηρεσίες, τουριστικές επιχειρήσεις, συνεργεία παροχής τεχνικών υπηρεσιών προς σκάφη, συνεργεία καθαριότητας και αποκομιδής απορριμμάτων). •Κάθε σύμβαση παραχώρησης Τουριστικού Λιμένα με το Ελληνικό Δημόσιο έχει διάρκεια άνω των 30 ετών προσδίδοντας σημαντικά οφέλη στο δημόσιο από μισθώματα και φόρους. •Το επιχειρηματικό ρίσκο το αναλαμβάνει πάντα αυτός που εκμεταλλεύεται την μαρίνα, ασχέτως εάν έχει στην κυριότητά του ή όχι την παράκτια γη. •Η παρούσα οικονομική συγκυρία απαιτεί συνεργασίες μεταξύ εταιρειών. •Δεδομένης της γεωφυσικής ιδιαιτερότητας της χώρας μας, οι Ελληνικοί λιμένες γενικότερα διαδραματίζουν ένα εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στη διασφάλιση των συνδέσεων και την επίτευξη της συνοχής του εθνικού χώρου. Παράλληλα, συμβάλουν καθοριστικά στην κοινωνική, οικονομική και τουριστική ανάπτυξη της χώρας Εν κατακλείδι προτείνω όπως εντάξετε τις επενδύσεις τουριστικών λιμένων σύμφωνα με τις γενικές επενδύσεις για τον τουρισμό και να αποσυνδεθεί η κυριότητα της παράκτιας γης από τον φορέα εκμετάλλευσης ώστε να απαιτείται μόνο: •Έγκριση χωροθέτησης από το αρμόδιο Υπουργείο •Σύμβαση παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο, όπως προβλέπεται από τον Ν. 2160/1993 ή σύμβαση μίσθωσης μαρίνας με φυσικό ή νομικό πρόσωπο διάρκειας άνω των 30 ετών