• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ' | 21 Δεκεμβρίου 2010, 11:40

    Παρατηρήσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων επί του Σχεδίου Νόμου για την “Ενίσχυση Ιδιωτικών Επενδύσεων για την Οικονομική Ανάπτυξη, την Επιχειρηματικότητα και την Περιφερειακή Συνοχή” Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, Ως προς τον Νέο Επενδυτικό Νόμο, που δόθηκε στη δημοσιότητα, καταρχήν σημειώνουμε τα εξής: • Δεν συμφωνούμε με την οριζόντια αντιμετώπιση όλων των τομέων και κλάδων της οικονομίας και όλων των δραστηριοτήτων σε όλες τις περιοχές της χώρας. Παρά την σχετική διαφοροποίηση στην αξιολόγηση των επενδυτικών προτάσεων που αναμένεται να προκύψει μέσα από τα διάφορα «κριτήρια αξιολόγησης», δεν διασφαλίζεται ο επιδιωκόμενος στόχος του προσανατολισμού των επενδύσεων κατά προτεραιότητα σε εξωστρεφείς τομείς που ταυτόχρονα αυξάνουν την απασχόληση. Κατά συνέπεια, η προσπάθεια για περιφερειακή σύγκλιση θα αποφέρει λιγότερα από τα επιθυμητά αποτελέσματα. Θεωρούμε ότι ο τουρισμός πρέπει να αντιμετωπίζεται στις αξιολογήσεις, μέσα από τα κριτήρια που σχετίζονται με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του αλλά και τους μεσομακροπρόθεσμους στόχους ανάπτυξής του, στη βάση βιώσιμων μοντέλων, αλλά και σε αρμονία με το «Ειδικό Χωροταξικό Τουρισμού», την θεσμοθέτηση του οποίου, ευελπιστούμε, να επισπεύσει η Υπουργός ΠΕΚΑ. • Σχετικά με τις ενισχύσεις του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου παρατηρείται ότι αποκλείεται από τα επενδυτικά κίνητρα η ίδρυση ή η επέκταση ξενοδοχειακών μονάδων, καθώς και ο εκσυγχρονισμός ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων, εφόσον δεν ανήκουν ή δεν αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον τεσσάρων αστεριών. Περιορίζεται δηλαδή η δυνατότητα εκσυγχρονισμού ξενοδοχειακών μονάδων στις κατηγορίες τεσσάρων και πέντε αστεριών, σε σχέση με τη δυνατότητα εκσυγχρονισμού μονάδων δύο, τριών, τεσσάρων ή πέντε αστεριών του, μέχρι πρότινος, ισχύοντος καθεστώτος. Μία τέτοια αλλαγή, δεδομένου ότι αποστερεί την δυνατότητα εκσυγχρονισμού από 8115 ξενοδοχεία επί συνόλου 9559, ήτοι του 85% (στοιχεία ΞΕΕ, 2009), θα οδηγήσει σε δημιουργία ξενοδοχειακού προϊόντος δυο ταχυτήτων. Περαιτέρω σημειώνεται ότι η Ελλάδα, χώρα που δέχεται 16.000.000, περίπου, αλλοδαπούς επισκέπτες και εξυπηρετεί και περισσότερους από 4.000.000 Έλληνες ετησίως πρέπει να προσφέρει υπηρεσίες υψηλής ποιότητας για κάθε κατηγορία και κάθε βαλάντιο, με άλλα λόγια η χώρα χρειάζεται ποιοτικό ξενοδοχειακό δυναμικό όλων των κατηγοριών, ώστε να προσελκύει πελάτες από ολόκληρο το φάσμα της τουριστικής ζήτησης. • Ο χρόνος (οκταετία) που μια ξενοδοχειακή μονάδα μπορεί να ενταχθεί στις διατάξεις του Αναπτυξιακού Νόμου από την προηγούμενη υπαγωγή, κακώς, παραμένει πολύ μεγάλος. Οι σύγχρονες διεθνείς προδιαγραφές εκσυγχρονισμού των ξενοδοχειακών υποδομών είναι τα πέντε έτη. Επομένως, κάθε απόκλιση από το εν λόγω χρονικό όριο οδηγεί σε μείωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής Ξενοδοχειακής υποδομής. • Τα κίνητρα των φοροαπαλλαγών ενώ πρέπει να διατηρούν την πρόβλεψη της διαδικασίας υποβολής επενδυτικού σχεδίου κλπ., πρέπει να γίνουν πιο ευέλικτα και ελκυστικά σε σχέση με τα κίνητρα των επιδοτήσεων. Επομένως στην περίπτωση των φορολογικών απαλλαγών δεν θα πρέπει να ισχύουν οι περιορισμοί ι) της κατηγορίας των αστεριών, ιι) της οκταετούς περιόδου που πρέπει να παρέλθει, από προηγούμενη υπαγωγή, προκειμένου μια ξενοδοχειακή μονάδα να μπορεί να ενταχθεί στις διατάξεις του Αναπτυξιακού Νόμου και ιιι) του εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής. Κατ’ αυτόν τον τρόπο τα κίνητρα των φοροαπαλλαγών θα διαφοροποιηθούν και θα γίνουν πιο ευέλικτα και ελκυστικά σε σχέση με τα κίνητρα των επιδοτήσεων. Τα ανωτέρω επιτάσσει η παγκόσμια ξενοδοχειακή πρακτική σύμφωνα με την οποία μία ανταγωνιστική ξενοδοχειακή επιχείρηση, σχεδόν αμέσως μετά την έναρξη λειτουργίας της ή μετά την τελευταία ανακαίνιση, πρέπει να προχωρήσει σε συμπληρωματικές επενδύσεις παγίων, είτε γιατί απαιτούνται συμπληρωματικές βελτιώσεις και προσθήκες, σε μια έξοχα ανταγωνιστική και ταχύτατα εξελισσόμενη τουριστική παγκόσμια αγορά, είτε γιατί ο κύκλος ζωής σημαντικού τμήματος των παγίων π.χ. υφάσματα, λινά, έπιπλα, μηχανήματα, διακοσμήσεις, κινητός η τεχνολογικός εξοπλισμός, στολές προσωπικού κλπ είναι σήμερα πολύ μικρότερος, δηλαδή κατά μέγιστο 2-4 χρόνια. Άλλωστε η πολιτεία έχει κάθε λόγο να υποστηρίξει με φοροαπαλλαγές τέτοιες επενδύσεις αιχμής που θα βελτιώνουν περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα των πλέον δυναμικών, άρα των κερδοφόρων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων της χώρας. Ο δε έλεγχος θα μπορεί να πραγματοποιείται κατ’ έτος από την αρμόδια ΔΟΥ ή από τον τακτικό φορολογικό έλεγχο. • Δεν υπάρχει πρόβλεψη για την έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης μέσω της οποίας καθορίζονται τα τμήματα της Επικράτειας στα οποία δεν έχουν εφαρμογή οι ενισχύσεις του Επενδυτικού Νόμου για τα επενδυτικά σχέδια ίδρυσης ή επέκτασης ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων. Πρωτίστως για τις περιοχές Αθηνών και Θεσσαλονίκης, οι οποίες ανέκαθεν εξαιρούντο από τα επενδυτικά κίνητρα, μια τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να χαρακτηριστεί από άκρως αρνητική έως και καταστροφική. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι οι εν λόγω περιοχές δεν υπήχθησαν στα επενδυτικά κίνητρα ούτε κατά την περίοδο προετοιμασίας για τη διοργάνωση των Ολυμπιακών αγώνων!