• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΙΚΑ Α.Ε.' | 22 Δεκεμβρίου 2010, 12:18

    ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΥΠO ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ ΣΕ ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ Παρακαλούμε όπως δεχθείτε σχόλια και παρατηρήσεις επί του σχεδίου αυτού, αναφορικά κυρίως για έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), όπου εκτιμούμε ότι η υιοθέτησή τους θα επιταχύνει τις επενδύσεις στον κρίσιμο για τις ημέρες μας τομέα της «πράσινης» ανάπτυξης, προκαλώντας επίσης και θετικές συνεργιστικές επιπτώσεις και στην οικονομία της χώρας. Ως γενική παρατήρηση για τις ΑΠΕ αναφέρουμε ότι ορισμένες προσθήκες διατάξεων στον προηγούμενο Ν. 3299/04 μάλλον αρνητικό και όχι θετικό περιβάλλον για την ανάπτυξη δημιουργούν. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν το περιορισμένο εύρος δυνατοτήτων της οικονομίας της χώρας μας την παρούσα χρονική περίοδο, θεωρούμε ότι ειδικά στον τομέα των ΑΠΕ θα πρέπει να γίνει σαφές ότι τα επενδυτικά σχέδια τα οποία επιλέγουν να μην επιχορηγηθούν τυγχάνουν της δυνατότητας της φορολογικής απαλλαγής γεγονός που προβλέπεται στο Νόμο του ΥΠΕΚΑ 3851/2010 (αρθρο 5 παραγραφ. 2γ). Η διαδικασία της φορολογικής απαλλαγής γινόταν με τους προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους μόνο και μόνο γιατί ο επενδυτής δεν έμπαινε στη ίδια διαδικασία εγκρίσεων με το αίτημα για επιχορήγηση των παγίων ή των θέσεων απασχόλησης, με στόχο την επιτάχυνση των επενδύσεων. Η επιλογή του κινήτρου αυτού γινόταν με απλή δήλωση της επιχείρησης, χωρίς να αναμένεται οποιαδήποτε έγκριση, ο δε έλεγχος τήρησης των όρων και προϋποθέσεων του εκάστοτε αναπτυξιακού νόμου γινόταν μέσω των φορολογικών δηλώσεων από τις αρμόδιες φορολογικές αρχές ή άλλους φορείς .Αν η διαδικασία αυτή καταργηθεί και ισχύει η ίδια με τα άλλα κίνητρα, δε διαφαίνεται για ποιο λόγο θα επιλέξει κάποιος το κίνητρο του αφορολόγητου αποθεματικού, χωρίς πρόσθετα κίνητρα. Θα πρέπει επίσης να είναι σαφές ότι στα έργα ΑΠΕ ενισχύεται και το σύνολο της διασύνδεσης με το ηλεκτρικό Σύστημα της χώρας διότι είναι συνοδά έργα και αδειοδοτούνται μαζί. (Άρθρο 2 § 3). Τέλος πρέπει να αναφερθεί ότι βασικές ρυθμίσεις του νέου αναπτυξιακού νόμου θα καθορισθούν με υπουργικές αποφάσεις και προεδρικά διατάγματα. Υπάρχουν εξουσιοδοτήσεις για έκδοση 25 υπουργικών αποφάσεων και 3 Προεδρικών Διαταγμάτων για ρύθμιση θεμάτων ορισμένα από τα οποία κρίνονται καθοριστικά (π.χ. έκδοση Π.Δ. για τον καθορισμό του τρόπου καταβολής των επιχορηγήσεων). Είναι φανερό ότι η ουσιαστική εφαρμογή του νέου αναπτυξιακού νόμου θα καθυστερήσει πάρα πολύ ακόμη, αν αναλογισθούμε ότι για το σχολιαζόμενο νομοθέτημα χρειάσθηκαν περίπου 10 μήνες από τη διακοπή του προηγούμενου. Αναφορικά με τις Μεταβατικές Διατάξεις πρέπει να καθίσταται με σαφήνεια ότι επενδυτικά σχέδια τα οποία έχουν ήδη υπαχθεί στις διατάξεις του Ν. 3299/2004 καθώς και αυτά που υποβλήθηκαν στις αρμόδιες αρχές μέχρι την 29-01-2010 χωρίς ωστόσο να έχει εκδοθεί ακόμη η απόφαση υπαγωγής τους, διέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις του 3299/2004 και τις κανονιστικές αποφάσεις αυτού κατά την ημερομηνία υπαγωγής τους και κατά την ημερομηνία υποβολής τους αντίστοιχα. Στη συνέχεια παραθέτουμε ειδικότερα σχόλια επί του σχεδίου νόμου. • Άρθρο 2 § 3 και άρθρο 3 § 1β Όπως προκύπτει από τις εξαιρέσεις υπαγωγής στο καθεστώς ενισχύσεων του σχολιαζόμενου νόμου διαφόρων κλάδων όπως αυτοί προσδιορίζονται από τους ΚΑΔ 2008, ο υποκωδικός 35.11.10.09 – Παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά συστήματα εξαιρείται ρητά, συνάγεται ότι οι υπόλοιπες δραστηριότητες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, που περιλαμβάνονται στον ΚΑΔ 35 δεν εξαιρούνται. Ωστόσο επειδή στο συνολικά εξαιρούμενο ΚΑΔ 42 «έργα πολιτικού μηχανικού», περιλαμβάνει και ο ΚΑΔ 42.22 «Κατασκευή κοινωφελών έργων ηλεκτρικής ενέργειας και τηλεπικοινωνιών», υπάρχει κίνδυνος να εξαιρεθούν έμμεσα οι δαπάνες κατασκευής «δικτύου σύνδεσης» των λοιπών έργων ΑΠΕ με το «δίκτυο» ή το «σύστημα» θεωρούμενα έργα δημόσιας ωφέλειας, σύμφωνα με τον Ν. 2941/2001, ανεξάρτητα του φορέα υλοποίησής τους. Επειδή αφενός τα έργα αυτά αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα ενός έργου ΑΠΕ που, με βάση νόμο μετά την κατασκευή τους μεταβιβάζονται στον κύριο του δικτύου ή του συστήματος, αφετέρου συνιστούν σημαντικό τμήμα του επενδυτικού κόστους και επειδή δεν προκύπτει ότι είναι στις προθέσεις του νομοθέτη να τις εξαιρέσεις, παρακαλούμε να γίνει νομοτεχνική τακτοποίηση. Επειδή, όπως προαναφέρθηκε, τελείως αναγκαία δαπάνη σε έργα ΑΠΕ είναι η κατασκευή διασύνδεσης με το «δίκτυο ή το σύστημα» το οποίο στη συνέχεια μεταβιβάζεται (κατ’ επιταγή νόμου) στον «κύριο» αυτού, πρέπει να αναφερθεί σαφώς, για την άρση αμφισβητήσεων, ότι στα άυλα περιουσιακά στοιχεία περιλαμβάνεται - ως δικαίωμα χρήσης - η κατασκευή και μεταβίβαση στον κύριο του δικτύου ή του συστήματος, «μη ιδιόκτητου δικτύου» αναγκαίου για τη μεταφορά της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από εγκαταστάσεις ΑΠΕ. • Άρθρο 2 Για πρώτη φορά Ελληνικός Αναπτυξιακός Νόμος ευνοεί τις εισαγωγές (έναντι των εγχώριων προϊόντων) και τιμωρεί τις εξαγωγικές προσπάθειες! πχ δεν υπάγονται στο καθεστώς ενισχύσεων του παρόντος νόμου: ..........στ. Επενδυτικά σχέδια δραστηριοτήτων που συνδέονται άμεσα με τις εξαγόμενες ποσότητες, με τη συγκρότηση και λειτουργία δικτύου διανομής ή με άλλες τρέχουσες δαπάνες που συνδέονται με την εξαγωγική δραστηριότητα. ζ. Επενδυτικά σχέδια που εξαρτώνται από την κατά προτίμηση χρήση εγχώριων προϊόντων έναντι των εισαγόμενων. • Άρθρο 3, § 2δ Σημαντικό στοιχείο ουσίας για την εγκατάσταση έργων ΑΠΕ είναι η εξασφάλιση της γης όπου σε αρκετές περιπτώσεις τυγχάνει να είναι ιδιωτική και η εμπειρία δείχνει ότι το κόστος της αγοράς της είναι σημαντικό μέρος του συνολικού κόστος του έργου. Προτείνεται η απάλειψη της εν λόγω παραγράφου για τα έργα ΑΠΕ. • Άρθρο 4 § 1α (σε συνδυασμό με τα άρθρα 5 § 5, 12 § 2 και 14 §§11 και 12). Δεν κατανοούμε τη σκοπιμότητα επιβολής της ίδιας διαδικασίας έγκρισης των επιχειρηματικών σχεδίων που επιλέγουν το κίνητρο της φορολογικής απαλλαγής αν μάλιστα ληφθεί υπόψη (συνδυαστικά με τις λοιπές διατάξεις που προαναφέρθηκαν) ότι ουσιαστικά δεν συνιστά «απαλλαγή» από τη φορολογία αλλά αναστολή καταβολής του φόρου (βλ. άρθρο 14 § 11). Λαμβανομένου υπόψη ότι α) ο συντελεστής φόρου εισοδήματος σήμερα είναι 20% και β) η απαλλαγή κερδών από το φόρο εισοδήματος ανέρχεται στα ίδια ποσοστά με την επιχορήγηση ή / και την επιδότηση της χρηματοδοτικής μίσθωσης, συνάγεται ότι το «υπό αναστολή καταβολής» όφελος φόρου (ακόμη και στην περίπτωση εξάντλησης του, κατά περίπτωση, προβλεπόμενου ποσοστού), ανέρχεται στο 1/5 (20%) των λοιπών κινήτρων. Από την εισηγητική έκθεση δεν προκύπτει η σκοπιμότητα της σημαντικής αυτής δυσμενούς διαφοροποίησης του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής σε σχέση με τα άλλα δύο κίνητρα. Η άποψή μας είναι, λαμβανομένου υπ’ όψιν του γεγονότος ότι το κίνητρο αυτό αφενός δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό με άμεσες εκταμιεύσεις, αφετέρου το όποιο όφελος του επενδυτή θα προκαλέσει μείωση των εσόδων από φόρο εισοδήματος (που θα υπερκαλυφθούν από την αύξηση του ΦΠΑ και των λοιπών παρακρατούμενων φόρων) που θα κατανεμηθεί στις επόμενες έως και οκτώ χρήσεις, θα πρέπει να ενισχυθεί περισσότερο από τις δύο άλλες κατηγορίες κινήτρων. • Άρθρο 5, § 8 και 9 Τα έργα των ΑΠΕ (εκτός Φ/Β) στην παρούσα χρονική συγκυρία και με σκοπό την εμπρόθεσμη επίτευξη του στόχου για το 2020, αποτελούνται από συστοιχίες μεγάλων έργων (κυρίως Αιολικών Πάρκων) τα οποία διασυνδέονται με το Σύστημα με κοινή διασύνδεση που κατασκευάζεται από τον ιδιώτη επενδυτή. Το κόστος κατασκευής ενός Αιολικού Πάρκου είναι της τάξης των 1.200.000€ / MW χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα σύνθετα έργα με μεγάλες γραμμές διασυνδέσεων. Με τον περιορισμό των ενισχύσεων στα 10.000.000 € ανά φορέα, οδηγεί τους επενδυτές σε αιολικά πάρκα εγκατεστημένης ισχύος έως 10MW το πολύ και μάλιστα χωρίς να μπορεί ο ίδιος φορέας να υποβάλλει επενδυτικό σχέδιο για νέο Αιολικό Πάρκο στην ίδια Περιφέρεια για μια τετραετία! Νομίζουμε ότι στόχος του Υπουργείου στην κρίσιμη περίοδο που διανύουμε δεν μπορεί να είναι ο περιορισμός των επενδυτικών σχεδίων. Αντίθετα πιστεύουμε (σύμφωνα και με τις κατά καιρούς διακηρύξεις), ότι πολιτική βούληση είναι η όσο το δυνατό μεγέθυνση των Ιδιωτικών Επενδύσεων, προκειμένου να αναστραφεί το κλίμα της επενδυτικής άπνοιας που επικρατεί στη χώρα μας. Και η διάταξη αυτή δε βοηθά καθόλου στην υλοποίηση της βουλήσεως αυτής. Κατά συνέπεια από την συγκεκριμένη παράγραφο για να εξακολουθεί να αποτελεί ρεαλιστική επενδυτική προσέγγιση είναι αναγκαίο να εξαιρεθούν τα έργα των ΑΠΕ όπως ακριβώς ίσχυε και στον ν. 3299/2004. Προτείνουμε να συμπληρωθεί ως εξής: «Τα όρια των προηγούμενων εδαφίων δεν ισχύουν για τα επενδυτικά σχέδια εκμετάλλευσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που ενισχύονται με τον παρόντα νόμο καθώς και για επενδυτικά σχέδια που ενισχύονται με το κίνητρο της φορολογικής απαλλαγής.» • Άρθρο 6 Η κατηγοριοποίηση των γενικών επιχειρηματικών σχεδίων (Γενικής Επιχειρηματικότητας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης, . Περιφερειακής Συνοχής) είναι ιδιαίτερα ασαφής και πιθανότατα θα δημιουργήσει υποκειμενικές κρίσεις και παρερμηνείες. • Άρθρο 8 § 1 Η υποβολή των επενδυτικών προτάσεων ανά εξάμηνο, μπορεί να καθυστερήσει την έναρξη κατασκευής της επένδυσης (π.χ. λόγω λήψης ενός, αναγκαίου για την υποβολή, αδειοδοτικού εγγράφου με τη λήξη της προθεσμίας υποβολής)από έναν (1) έως και έξη (6) ολόκληρους μήνες. Στις κρίσιμες στιγμές που περνά ο τόπος μας, η καθυστέρηση έστω και μιας ημέρας στην έναρξη κατασκευής επενδύσεων είναι ανεπίτρεπτη ενέργεια και έρχεται σε αντίθεση με τις αγωνιώδεις προσπάθειες της Κυβέρνησης για προσέλκυση επενδύσεων. Η δυνατότητα συνεπώς υποβολής αιτήσεων υπαγωγής πρέπει να μπορεί να γίνεται, όπως με τους προηγούμενους επενδυτικούς νόμους, οποτεδήποτε. • Άρθρο 12 Η ενίσχυση μέσω φορολογικής απαλλαγής στην περίπτωση των ΑΠΕ, για να έχει ρεαλιστικό νόημα υπαγωγής, θα πρέπει να δίνει ισχυρότερο κίνητρο στον επενδυτή έναντι της επιχορήγησης, η οποία καταβάλλεται στο συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό της με την έναρξη λειτουργίας της επένδυσης. Το κίνητρο λοιπόν της φορολογικής απαλλαγής εκτιμάται ότι μπορεί να αποτελέσει βασικότατο μοχλό ανάπτυξης και στόχευση του παρόντος νομοσχεδίου, προσελκύοντας σοβαρότατες επενδύσεις στον τομέα των ΑΠΕ και κυρίως των αιολικών πάρκων, όπου οι δεσμεύσεις της χώρας για την αιολική ενέργεια για το 2020 (8.500MW) απέχουν πολύ από την υφιστάμενη κατάσταση των 1.100 MW. Επιπροσθέτως, η φορολογική απαλλαγή δημιουργεί συγκριτικό πλεονέκτημα και για το κράτος διότι δημιουργούνται νέες επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας, δεν απαιτείται άμεση εκταμίευση και επιβάρυνση του ετήσιου κρατικού προϋπολογισμού, καθώς και ενισχύονται τα φορολογικά έσοδα μετά τη λήξη της εν λόγω απαλλαγής. Προτείνεται λοιπόν : • η αύξηση του ποσοστού της φορολογικής απαλλαγής στο 100% για τα νέα επενδυτικά σχέδια των ΑΠΕ ανεξαρτήτως νομού υλοποίησή τους και μεγέθους του φορέα, όπως ίσχυε στη νομοθεσία μέχρι τώρα. • η θέσπιση ευνοϊκότερων φορολογικών διατάξεων, και πάντως όχι δυσμενέστερων από αυτές που ισχύουν για τη φορολογία σε περίπτωση της καθ’ οιονδήποτε τρόπο διανομής της επιχορήγησης ή και της επιδότησης της χρηματοδοτικής μίσθωσης, όπως πχ κατάργηση της φορολογίας κατά την διανομή του αφορολόγητου αποθεματικού, καθώς και απαλλαγή από παντός είδους έκτακτων εισφορών. • η κατάργηση των ανώτατων, ανά χρήση, ποσοστών φορολογικής απαλλαγής, αφετέρου η αύξηση των ετών σε 10 (τόσο για νεοϊδρυόμενες, όσο και για υφιστάμενες επιχειρήσεις), όπως ίσχυε στον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο. • Άρθρο 12 § 2β Πάρα πολλές επιχειρήσεις υποχρεούμενες από άλλους, αδειοδοτικούς κυρίως, νόμους, συστήνονται γνωρίζοντας ότι η εξασφάλιση των αναγκαίων αδειών για την έναρξη του επόμενου σταδίου διαρκεί άνω των 5 ετών. Με τη διάταξη αυτή, το σχέδιο νόμου τις «τιμωρεί» για καθυστερήσεις για τις οποίες αφενός η ίδια δεν έχει καμία ευθύνη αφετέρου, λόγω ακριβώς αυτών των καθυστερήσεων, έχει υποβληθεί σε πολλαπλά ετήσια έξοδα. Για λόγους «χρηστής διοίκησης» νεοϊδρυόμενη θα πρέπει να θεωρείται η επιχείρηση που έχει συμπληρώσει 2 έτη από την έναρξη της παραγωγικής της λειτουργίας. Για την «ΕΛΙΚΑ Α.Ε.» Ι. ΣΑΜΑΡΑΣ Σ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ Πρόεδρος Δ.Σ. Δ/νων Σύμβουλος