• Σχόλιο του χρήστη 'ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΛΕΟΝΤΑΡΙΤΗΣ' | 22 Δεκεμβρίου 2010, 19:40

    α. Σύμφωνα με το Άρθρο 8 (§ 2α) του σχεδίου του νέου επενδυτικού νόμου, η έναρξη υλοποίησης επενδύσεων, που επιλέγουν να ενισχυθούν με το κίνητρο της φορολογικής απαλλαγής, δεν επιτρέπεται προ της υποβολής της σχετικής αίτησης (φακέλλου) υπαγωγής. Σύμφωνα δε με τα προβλεπόμενα στο Άρθρο 8 (§ 1) ορίζεται ότι οι πρώτες αιτήσεις θα υποβληθούν τον Απρίλιο 2011. β. Η ρύθμιση αυτή βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με τις αντίστοιχες ρυθμίσεις όλων των προηγούμενων Αναπτυξιακών Νόμων (Ν.1262/1982, Ν.1892/1990, Ν.2601/1998, Ν.3299/2004), σύμφωνα με τις οποίες δεν απαιτείτο υποβολή φακέλλου για την αίτηση ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής [Ν. 3299/2004, άρθρο 7, § 1(α)], αλλά προβλεπόταν η έναρξη υλοποίησης με ευθύνη του φορέα και η υποβολή σχετικής αίτησης ένταξης, με την ολοκλήρωση της επενδύσεως, στην αρμόδια φορολογική υπηρεσία. γ. Η έναρξη υλοποίησης επενδύσεων με το κίνητρο της φορολογικής απαλλαγής ήταν δυνατή έως και την 29η Ιανουαρίου 2010, οπότε ανεστάλη, με το άρθρο 10 του Νόμου 3816/2010, μέχρι την κατάρτιση – ψήφιση του νέου επενδυτικού νόμου. δ. Αποτέλεσμα όλων των ανωτέρω είναι η περαιτέρω επιβάρυνση του αρνητικού επενδυτικού κλίματος, καθόσον είναι πλέον ή βέβαιο ότι υπάρχει μεγάλος αριθμός σημαντικών επιχειρηματικών σχεδίων, τα οποία έχουν αποφασισθεί από ιδιωτικούς επενδυτικούς φορείς (με την προοπτική ενίσχυσής τους, με το κίνητρο της φορολογικής απαλλαγής, από τον εξαγγελθέντα Επενδυτικό Νόμο) και τα οποία όχι μόνον δεν μπορούν να υλοποιηθούν αλλά κυρίως δεν μπορούν να προβούν ούτε στην υπογραφή συμβάσεων (για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής δαπανών – π.χ. έναρξη κατασκευής κτιριακών εγκαταστάσεων ή παραγγελίας εξοπλισμού), επί ποινή απόρριψης του συνόλου του επενδυτικού σχεδίου (Άρθρο 8, § 2α). ε. Δεδομένης της επιτακτικότητας της ανάγκης για την λήψη μέτρων έστω και στοιχειώδους αναπτυξιακού χαρακτήρα, σε συνδυασμό με την κρατούσα δυσμενή δημοσιοοικονομική συγκυρία, θεωρείται σκόπιμο όπως εξετασθεί η δυνατότητα μερικής έστω αντιμετώπισης του επικρατούντος αρνητικού επενδυτικού κλίματος, με την υιοθέτηση των κατωτέρω ρυθμίσεων, που θα αφορούν αποκλειστικά και μόνον τις επενδύσεις που επιλέγουν να ενισχυθούν με το κίνητρο της φορολογικής απαλλαγής, για τις οποίες, όπως είναι γνωστό, δεν προβλέπονται άμεσες εκταμιεύσεις του Δημοσίου, οι δε αντίστοιχες απαλλαγές φόρου τοποθετούνται χρονικά μετά την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας τους : (1) Εξασφάλιση της δυνατότητας υποβολής προτάσεων για την υπαγωγή των επενδυτικών σχεδίων, που αιτούνται την ενίσχυση της φορολογικής απαλλαγής, από της ενάρξεως ισχύος του νόμου, οποτεδήποτε, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και όχι μόνον δύο φορές το χρόνο (Απρίλιο και Οκτώβριο). (2) Πρόβλεψη αυτοτελούς (και όχι συγκριτικής) αξιολόγησης των προτάσεων, για την υπαγωγή των επενδυτικών σχεδίων που αιτούνται την ενίσχυση της φορολογικής απαλλαγής και ένταξης αυτών στο καθεστώς ενισχύσεων, εφόσον πληρούνται τα κριτήρια φερεγγυότητας του φορέα και ο συνολικός βαθμός αξιολόγησης υπερβαίνει το ελάχιστο όριο βαθμολογίας. (3) Επακριβής – ιδιαίτερος προσδιορισμός των δικαιολογητικών και των τεχνοοικονομικών στοιχείων, που συνοδεύουν την αίτηση υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων, στο καθεστώς ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής, τα οποία θα πρέπει να περιορίζονται στα στοιχεία που αφορούν στα κριτήρια φερεγγυότητας του φορέα υλοποίησης,, τα βασικά στοιχεία του επενδυτικού σχεδίου, καθώς και στο προτεινόμενο χρηματοδοτικό σχήμα, δεδομένου ότι η οριστική απόφαση ένταξης του επενδυτικού σχεδίου στο καθεστώς ενισχύσεων της φορολογικής απαλλαγής θα λαμβάνεται μετά από τον έλεγχο και την έγκριση ολοκλήρωσης και την πιστοποίηση της έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης. (4) Την πρόβλεψη επιπλέον ποσοστού ενίσχυσης έως δέκα τοις εκατό (10%) των επενδυτικών σχεδίων που αιτούνται την ενίσχυση της φορολογικής απαλλαγής, δεδομένου ότι η χρηματοδότηση υλοποίησης - ολοκλήρωσής τους γίνεται με ίδια και δανειακά κεφάλαια που εξασφαλίζονται, στο σύνολό τους, από τον επενδυτικό φορέα, οι δε αντίστοιχες απαλλαγές φόρου τοποθετούνται χρονικά μετά την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας τους.