• Αγαπητέ κύριε Υπουργέ, Εκφράζοντας την επιθυμία του Επιμελητηρίου μας, - που στέκεται πάντα αρωγός στο έργο της Πολιτείας σε θέματα επιχειρηματικότητας και ανάπτυξης - , να μετάσχει στη διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης για το Σχέδιο Νόμου «Αντικατάσταση του έκτου κεφαλαίου του ν. 3588/2007 (Πτωχευτικός Κώδικας) - Προπτωχευτική Διαδικασία Εξυγίανσης και λοιπές διατάξεις», σας υποβάλλω τις προτάσεις του φορέα μας επί της νέας διαδικασίας: 1. Καταρχήν δεν έχουμε αντίρρηση για την εισαγωγή της δέσμευσης των μη συναινούντων πιστωτών από τους όρους της συμφωνίας εξυγίανσης, εφόσον συγκεντρώνονται οι προβλεπόμενες στο σχέδιο νόμου πλειοψηφίες (άρθρο 106α παρ. 1 ΠτΚ). 2. Είμαστε ιδιαίτερα θετικοί με την πρόβλεψη ότι η αίτηση για την διαδικασία εξυγίανσης θα συνοδεύεται, με ποινή απαραδέκτου, από αίτηση εμπειρογνώμονος. Θεωρούμε, όμως, ότι η πρόβλεψη της παρ. 4 του άρθρου 100, σύμφωνα με την οποία ως εμπειρογνώμονες ορίζονται αποκλειστικά πιστωτικά ιδρύματα ή ελεγκτικές εταιρίες, περιορίζει τις δυνατότητες επιλογής του οφειλέτη και τον επιβαρύνει υπέρμετρα στη δύσκολη οικονομική κατάστασή του. Γι’ αυτό προτείνουμε να προστεθεί στο άρθρο 100 παρ. 4 η δυνατότητα επιλογής του εμπειρογνώμονος από τις νόμιμα συγκροτημένες και λειτουργούσες εταιρίες συμβούλων επιχειρήσεων, που είναι μέλη του Συνδέσμου Εταιριών Συμβούλων Μάνατζμεντ Ελλάδος (ΣΕΣΜΑ) ή και από τον ίδιο το λογιστή/φορολογικό σύμβουλο του οφειλέτη, υπό τον όρο, όμως, στην τελευταία αυτή περίπτωση, ρητά να συνδέεται η υπογραφή της έκθεσης του με αστικές και ποινικές ευθύνες, όμοιες με εκείνες, που αναλαμβάνει κατά την υπογραφή της φορολογικής δήλωσης νομικού προσώπου (άρθρο 38 παρ. 5 ν. 2873/2000). Μάλιστα, η σχετική επιλογή (πιστωτικό ίδρυμα ή ελεγκτική εταιρία ή εταιρία συμβούλων επιχειρήσεων ή λογιστής/φορολογικός σύμβουλος) θα μπορούσε να εξαρτηθεί από το ύψος του μέσου όρου του κύκλου εργασιών των τελευταίων τριών ετών του συγκεκριμένου οφειλέτη. 3. Όπως η εμπειρία των τελευταίων τριών ετών απέδειξε, η εξυγίανση των επιχειρήσεων προσκρούει στην άρνηση των προμηθευτών του οφειλέτη να χορηγήσουν νέες πιστώσεις και στην άρνηση του χρηματοπιστωτικού συστήματος να δανείσει την εταιρία. Υπό αυτές τις συνθήκες, προτείνουμε στο άρθρο 106η του σχετικού νομοσχεδίου να προστεθεί διάταξη, με την οποία να δίνεται πλεονέκτημα προνομιακής κατάταξης, σε αυτούς που διευκόλυναν χρηματοοικονομικά τον οφειλέτη μετά τη σύναψη της συμφωνίας εξυγίανσης, όπως όμοια ρύθμιση προβλέπεται στο ισχύον άρθρο 105 παρ. 4 του ΠτΚ. 4. Για την προστασία των συμφερόντων των δανειστών του οφειλέτη, παλαιών και νέων, αλλά και για τη διασφάλιση της κινητής και ακίνητης περιουσίας του, προτείνουμε να ορίζεται υποχρεωτικά από τη συνέλευση πιστωτών ειδικός εντολοδόχος. 5. Στην παρ. 2 του άρθρου 103 θα μπορούσε να προστεθεί η πρόβλεψη, με την οποία τα προληπτικά μέτρα δεν θα πρέπει να θίγουν έννομες σχέσεις, που απορρέουν από συμβάσεις μίσθωσης, εάν αυτές έχουν λήξει ή λυθεί και οφείλονται μισθώματα πέραν των έξι μηνών. 6. Καλό θα ήταν να προβλεφθεί ρητά ότι τυχόν αποδοχή εκ μέρους των δανειστών μείωσης της απαίτησής τους έναντι του οφειλέτη, θα συνεπάγεται αυτοδίκαια και τον ισόποσο περιορισμό των υποχρεώσεων των εγγυητών, στο μέτρο που οι τελευταίοι έχουν εγγυηθεί το σύνολο της οφειλής. 7. Προτείνουμε η ευχέρεια, που παρέχεται στο σχέδιο νόμου, στο άρθρο τρίτο παρ. 3, επιλογής από μέρους του οφειλέτη μιας εκ των δύο συμφωνίας (συνδιαλλαγής ή εξυγίανσης), να γίνεται υπό την απαραίτητη προϋπόθεση ότι ο οφειλέτης, για την υπαγωγή του στη διαδικασία εξυγίανσης, θα καταθέσει έκθεση εμπειρογνώμονος. Ελπίζοντας ότι στους δύσκολους καιρούς που βιώνουμε, οι ανωτέρω προτάσεις θα συμβάλουν αποτελεσματικά στη θέσπιση ενός νομοθετήματος που θα παρέχει εφεξής ουσιαστική στήριξη στις επιχειρήσεις που βρίσκονται σε οικονομική αδυναμία. Με τιμή, Ο Α΄ Αντιπρόεδρος, Εμμανουήλ Βλαχογιάννης