• Σχόλιο του χρήστη 'Ιωάννης Μήλας' | 15 Οκτωβρίου 2012, 18:24

    Χαιρετίζουμε και συμφωνούμε με την αλλαγή που προωθείτε με το νέο σχέδιο Νόμου και συγκεκριμένα στο ΚΕΦΆΛΑΙΟ Δ Άρθρο 19 Ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων. παρ. 1 «Παρέχεται η δυνατότητα προκαταβολής ποσοστού έως και 100% της προβλεπόμενης στην σχετική απόφαση υπαγωγής της επένδυσης επιχορήγησης.» αντί του 50% που ίσχυε .Όπως επίσης χαιρετίζουμε την αλλαγή που προωθείτε με το σχέδιο νόμου και συγκεκριμένα στο ίδιο άρθρο και στην ίδια παρ. «από τράπεζα που είναι εγκατεστημένη στην Ελλάδα ή σε άλλο κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης» μέχρι χθες επιχειρηματίες που είχαν εγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια στον Αναπτυξιακό Ν. 3299/2004 τους απαγορευόταν να προσκομίσουν εγγυητική επιστολή από τράπεζα που είναι εγκατεστημένη σε άλλο κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης» ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΟΜΩΣ Από την ερμηνεία των παραπάνω αναπτυξιακών Νόμων 3299/2004 και 3908/2011 προκύπτει ότι, μοναδικός φορέας χορήγησης εγγυητικής επιστολής προς το κράτος για να λάβει ο επενδυτής την προκαταβολή της επιχορήγησης είναι τα τραπεζικά ιδρύματα τόσο της Ελλάδος για τον Ν.3299/2004 όσο και της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον Ν.3908/2011. Δυστυχώς και οι δύο αναπτυξιακοί νόμοι καθορίζουν τα τραπεζικά ιδρύματα ως το μοναδικό εναλλακτικό φορέα χρηματοδότησης κάθε επένδυσης εκτός των ιδίων κεφαλαίων του επενδυτή και της επιδότησης του κράτους. Άρα ο μόνος <> για να εγγυηθεί την υλοποίηση της επένδυσης εκδίδοντας εγγυητική επιστολή για τη λήψη της προκαταβολής λανθασμένα θεωρείται από εσάς πως είναι η τράπεζα. Μάλιστα ο Ν.3299/2004 και ο πρόσφατος αναπτυξιακός 3908/2011 εισαγάγουν και την κατ’ εξαίρεση εκχώρηση του ποσού της επιχορήγησης στις τράπεζες, για την παροχή βραχυπρόθεσμου δανείου ισόποσου της εκχωρούμενης επιχορήγησης, που χρησιμοποιείται για την υλοποίηση της επένδυσης. Η ρύθμιση αυτή ευνοεί τη συνεργασία των τραπεζών με τους επενδυτές εφόσον λειτουργεί. Δυστυχώς όμως σήμερα ούτε και αυτό το εργαλείο λειτουργεί. Όμως σε νεότερο νόμο που αφορά τις επενδύσεις σε Α.Π.Ε Ν.3851/2010 άρθρο 2 παραγρ.1 ζ προβλέπεται και η συμμετοχή ‘’Κεφαλαίων Επιχειρηματικών Συμμετοχών’’ στη χρηματοδότηση των επενδυτικών σχεδίων πέραν των τραπεζών και μάλιστα θεωρείται κριτήριο θετικής αξιολόγησης της επένδυσης Έτσι λοιπόν τα Κεφάλαια Επιχειρηματικών Συμμετοχών ( Funds ) ως μορφή χρηματοδότησης του επενδυτικού σχεδίου θα μπορούσαν να παρέχουν και αυτά εναλλακτικά εγγυήσεις για τη λήψη προκαταβολή της επιχορήγησης είτε μέσου εγγυητικής επιστολής είτε μέσω της προσκόμισης επίσημου εγγράφου χρηματοδότησης του έργου τουλάχιστον στο 50% της συνολικής επιδοτούμενης δαπάνης. Σύμφωνα με την πρακτική των τραπεζών, τουλάχιστον μέχρι την έναρξη της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, η εγγυητική επιστολή για τη λήψη της προκαταβολής από τον επενδυτή ήταν μέρος της δανειοδότησης του έργου και άρα ήταν εφικτή η έκδοση της από αυτές. Η τράπεζα δηλαδή εγγυούταν με την έκδοση του δανείου, την υλοποίηση του έργου καθόσον η χρηματοδότηση του ανέρχονταν στο 40% του επενδυτικού σχεδίου, το 35% περίπου αφορούσε την κρατική επιχορήγηση και το υπόλοιπο 25% τα ίδια κεφάλαια του επενδυτή. Σήμερα όμως με την καθολική αδυναμία και απροθυμία των ελληνικών τραπεζών να χρηματοδοτήσουν τα επενδυτικά σχέδια και μάλιστα τα εγκεκριμένα από το κράτος μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου, ακυρώνουν στη πράξη την έκδοση εγγυητικών επιστολών για τη λήψη προκαταβολής επιχορήγησης αλλά ακόμα χειρότερα καθιστούν το επενδυτικό σχέδιο μη υλοποιήσιμο αφού ο μισός περίπου προϋπολογισμός του έργου καλύπτονταν από αυτές. Όπως επίσης η διάταξη του Αναπτυξιακού νόμου περί εκχώρησης του ποσού της επιχορήγησης στις τράπεζες για λήψη βραχυπρόθεσμου δανείου δεν λειτουργεί στη πράξη διότι και πάλι οι τράπεζες αρνούνται στον επενδυτή οποιαδήποτε συναλλαγή υπό τις οδηγίες του Αναπτυξιακού νόμου επικαλούμενες προβλήματα ρευστότητας και εμπιστοσύνης απέναντι στο Ελληνικό Δημόσιο οδηγώντας έτσι την οικονομία σε τέλμα και τις ιδιωτικές επενδύσεις σε αδιέξοδο. Επενδυτικά σχέδια που κατατέθηκαν το 2008 στον Αναπτυξιακό Νόμο 3299/2004 καθυστέρησαν αδικαιολόγητα πολύ να αξιολογηθούν και να εγκριθούν. Έτσι η περίφημη έγκριση επενδυτικού σχεδίου ερχόταν πάρα πολύ αργά , 3 ολόκληρα χρόνια χρειάστηκε το Υπουργείο Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας για να εγκρίνει επενδυτικό σχέδιο. Θα πρέπει να γίνονται οι ανάλογες αλλαγές στους όρους ανάλογα με τις καθυστερήσεις και παράλληλα με τις αλλαγές του οικονομικού περιβάλλοντος έτσι ώστε να παραμένει ελκυστικό ένα business plan τόσο για τον επενδυτή όσο και για αυτούς που το χρηματοδοτούν. Όπως γνωρίζεται η οικονομία έχει μια δυναμική , το οικονομικό περιβάλλον αλλάζει σε κάθε χώρα, όπως πχ στην Ελλάδα η οποία σήμερα δεν έχει καμία σχέση με το 2007 και το 2008.Τα προϊόντα αλλάζουν,οι ευκαιρίες αλλάζουν, το marketing το ίδιο αλλάζει. Οι επιχειρήσεις είναι ζωντανός οργανισμός οι ευκαιρίες είναι κάθε φορά διαφορετικές.Και αφού όλοι αποδεχόμαστε ότι το οικονομικό περιβάλλον στην χώρα μας έχει αλλάξει άρδην, γι αυτό θα πρέπει να γίνουν άμεσα αλλαγές στον Ν.3299/2004 και στον Ν.3908/2011 έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στο σημερινό οικονομικό περιβάλλον. Γι αυτό που συνέβη σε όλους όσους υπέβαλαν επενδυτικά σχέδια στον Αναπτυξιακό Νόμο 3299/2004 υπεύθυνες είναι οι αδικαιολόγητες καθυστερήσεις του τότε Υπουργείου Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.Ενώ το οικονομικό κλίμα το 2007-2008 όταν αποφάσισαν επενδυτές να υποβάλουν το επενδυτικό τους σχέδιο ήταν καλό, τα πράγματα άλλαξαν όταν πια τους είχατε δώσει την έγκριση των επενδυτικών σχεδίων.Με το παλιό νομοθετικό πλαίσιο του Ν. 3299/2004 και με το παλιό οικονομικό κλίμα, μια έγκριση στον Ν.3299/2004 σήμαινε αυτομάτως ότι το έργο θα υλοποιηθεί,οι Τράπεζες όταν ο επενδυτής τους προσκόμιζε την έγκριση του επενδυτικού του σχεδίου στον Αναπτυξιακό Νόμο έσπευδαν για να τον χρηματοδοτήσουν, μάλιστα κάνανε και ανταγωνισμό ως προς το ποια τράπεζα θα τον χρηματοδοτήσει.Έτσι μπορούσε κάποιος επενδυτής να εκδώσει την εγγυητική επιστολή που ζητούσε ο Αναπτυξιακός Νόμος και να εκταμιεύσει την επιδότηση του επενδυτικού σχεδίου, όπως μπορούσε εύκολα να λάβει δάνειο έναντι επιδότησης και να προχωρήσει στην κατασκευή του έργου του. Με το τελευταίο πλήγμα που έλαβε ο πολιτικός κόσμος οι τράπεζες βρήκαν την ευκαιρία και θεωρούν αναξιόπιστα τα Υπουργεία και τα προγράμματα που υλοποιούν . Καθημερινά επιχειρηματίες συναντιούνται με τραπεζίτες για χρηματοδότηση του επενδυτικού τους σχεδίου και μάλιστα σε τράπεζες που ανήκαν στο Ελληνικό Δημόσιο και ούτε λίγο ούτε πολύ τους λένε ότι δεν τους ενδιαφέρει το γεγονός ότι το επενδυτικό τους σχέδιο είναι εγκεκριμένο στον Αναπτυξιακό Ν. 3299/2004 και τους προτρέπουν να πάμε στον Υπουργό που υπέγραψε την απόφαση Υπαγωγής να τους δώσει την εγγυητική επιστολή και το δάνειο. Σήμερα το μεγάλο πρόβλημα με τα επενδυτικά έργα του Ν.3299/2004 είναι ότι οι τράπεζες θεωρούν τις εγκρίσεις που δίνεται για τα επενδυτικά σχέδια,χαρτιά χωρίς κανένα αντίκρισμα . Έτσι ενώ το 2008 οι τράπεζες είχαν δώσει εγκρίσεις για χρηματοδοτήσεις στις επιχειρήσεις, τώρα τις αναιρούν και όπως γνωρίζεται όλα τα έργα του Αναπτυξιακού Ν. 3299/2004 βουλιάζουν στα συρτάρια του Υπουργείου χωρίς να υλοποιούνται.Οι τράπεζες αναιρούν τις εγκρίσεις των εγγυητικών επιστολών και τις εγκρίσεις των δανείων που είχαν δώσει, οι οποίες είχαν μπει μέσα στους φακέλους των έργων προκειμένου να αξιολογηθούν τα επενδυτικά σχέδια στο Ν 3299/2004. Κρίνεται απαραίτητο να γίνουν άμεσα κάποιες τροποποιήσεις στον Αναπτυξιακό Ν. 3299/2004 και στον Ν.3908/2011 που θα ενισχύσουν την θέση των επιχειρήσεων απέναντι στις τράπεζες και στις πρακτικές τους και που θα βοηθήσουν να ξεκολλήσουν τα χιλιάδες εγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια που έχετε στα συρτάρια του Υπουργείου σας καθιστώντας τα ξανά ελκυστικά. Για την αποφυγή του αδιεξόδου στην υλοποίηση των εγκεκριμένων επενδυτικών σχεδίων του Αναπτυξιακού Νόμου μετά και από την αδυναμία και απροθυμία των εγχώριων τραπεζών να χρηματοδοτήσουν τα παραπάνω έργα, απαιτείται η παρέμβαση και συνδρομή εκ μέρους του κράτους με την θεσμοθέτηση εναλλακτικών μορφών χρηματοδότησης. ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ 1.α.Κατάργηση της εγγυητικής επιστολής προκειμένου να λάβει ο επενδυτής το ποσό της προκαταβολής της επιδότησης , διότι οι τράπεζες αδυνατούν να εκδώσουν εγγυητικές επιστολές. Θα πρέπει ο επενδυτής να λαμβάνει το ποσό της προκαταβολής της επιδότησης και να εξευρεθεί άλλος τρόπος πέραν της εγγυητικής επιστολής προκειμένου να εξασφαλιστεί το Δημόσιο. Διαφορετικά δεν πρόκειται να προχωρήσουν τα έργα . Μόνο αν δεν μπορεί να βρεθεί τρόπος για να καταργηθεί η εγγυητική επιστολή τότε θα πρέπει να : 1.β .Μην περιορίζεται η έκδοση της εγγυητικής επιστολής από την λέξη «τράπεζα». Η λέξη τράπεζα θα πρέπει να αντικατασταθεί με την πρόταση «από ιδρύματα που έχουν την άδεια και δυνατότητα να εκδίδουν εγγυητικές επιστολές» 3. Θα πρέπει άμεσα για όλα τα έργα που είναι εγκεκριμένα τόσο από τον Αναπτυξιακό Ν. 3299/2004 όσο και από τον Ν. 3908/2011 να δημιουργηθεί πρόγραμμα μέσω του ΕΤΕΑΝ που θα παρέχει εγγυήσεις προς τις τράπεζες-Χρηματοπιστωτικά ιδρύματα από το Ελληνικό Δημόσιο τόσο για τις εγγυητικές επιστολές προκειμένου να εκταμιευθούν οι προκαταβολές επιχορήγησης όσο και για τα δάνεια που προβλέπονται στα επιχειρηματικά σχέδια αυτά , αλλά και για το δάνειο έναντι εκχώρησης της επιδότησης. Επειδή κάποιοι θα σπεύσουν να πουν ότι δεν γίνεται χρηματοδότηση από 2 πηγές, σας διευκρινίζουμε ότι: Η πρόταση μας δεν αφορά την επιδότηση επιτοκίου αλλά τις εγγυήσεις των χρηματοδοτήσεων αυτών (τις εγγυήσεις που ζητάνε οι τράπεζες από τους επενδυτές προκειμένου να εκδώσουν εγγυητικές επιστολές) .Αυτό δεν σημαίνει δεύτερη πηγή επιδότησης και άρα δεν εμπίπτει στο περιορισμό που βάζει ό Νόμος σχετικά με 2 πηγές χρηματοδότησης αφού μόνο η επιδότηση του επιτοκίου θα θεωρούταν 2η πηγή επιδότησης-χρηματοδότησης. Πρέπει άμεσα να αναπτυχθεί ένα εργαλείο έτσι ώστε η έγκριση ενός επιχειρηματικού σχεδίου από τον Αναπτυξιακό Νόμο 3299/2004 και από τον 3908/2011 να σημαίνει αυτόματα καιέγκριση της εγγυητικής επιστολής εκταμίευσης της επιδότησης και έγκριση των δανείων που προβλέπεται στο εκάστοτε επιχειρηματικό σχέδιο και έγκριση του δανείου έναντι της επιδότησης και όχι να είναι απλά μια έγκριση χωρίς κανένα αντίκρισμα όπως σήμερα .Η κάθε τράπεζα που θα αποφασίσει να συμμετάσχει στο εν λόγο πρόγραμμα-εργαλείο του ΕΤΕΑΝ θα πρέπει να στερηθεί του δικαιώματος να ξανά ελέγχει τα ήδη ελεγμένα και εγκεκριμένα από το Υπουργείο επενδυτικά σχέδια και να δημιουργεί κωλύματα που δεν υπάρχουν, με αποτέλεσμα να καθυστερούν τα έργα. 4.Θα πρέπει να συμπεριληφθεί και στους δύο νόμους 3299/2004 και στον 3908/2011 η πρόβλεψη χρηματοδότησης και έκδοσης εγγυητικών επιστολών των επενδυτικών σχεδίων είτε από α)τράπεζες,είτε από β)Κεφάλαια Επιχειρηματικών Συμμετοχών (Funds), είτε από γ) Χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, είτε οποιασδήποτε άλλης μορφής ιδρύματα έχουν την άδεια και την δυνατότητα. Ιδρύματα τόσο της Ευρώπης όσο και της Αμερικής με όλα τα παράγωγα του νόμου, όπως έκδοση εγγυητικής επιστολής, εκχώρηση του ποσού της επιχορήγησης, χορήγηση δανείου κλπ.