• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΕΤΑΕΝ' | 8 Νοεμβρίου 2012, 17:46

    Προς: 1. Υπουργό Ανάπτυξης Κύριο Κωστή Χατζηδάκη Νίκης 5-7, 10180 Αθήνα Fax: 210 3332775, e-mail: info@khatzidakis.gr 2. Υφυπουργό Ανάπτυξης Κύριο Νότη Μηταράκη Νίκης 5-7, 10180 Αθήνα Fax: 210 3332398, e-mail: deputyminister@mnec.gr Αθήνα, 8 Νοεμβρίου 2012 Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί, Θέμα: Προτάσεις για τον αναπτυξιακό νόμο στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης Με την παρούσα επιθυμούμε να θέσουμε σας υπόψη σας τις παρατηρήσεις μας για το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου «Διαμόρφωση φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις». Προκαταρκτικά όμως είμαστε υποχρεωμένοι να σχολιάσουμε το καταστροφικά αρνητικό κλίμα που έχει διαμορφώσει σε όλους τους ξένους και Έλληνες επενδυτές Αιολικής Ενέργειας, η αιφνιδιαστική επιβολή το βράδυ της ψήφισης του Μεσοπρόθεσμου Πρόγραμμα, εισφοράς 10% επί του τζίρου των επιχειρήσεων του κλάδου. Η εισφορά αυτή είναι οριζόντια και δεν λαμβάνει υπόψη την διαφοροποίηση στη φοροδοτική ικανότητα των επιχειρήσεων, έχει αναδρομικό χαρακτήρα παραβιάζοντας τις οδηγίες και συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, συνιστά επέμβαση στις υφιστάμενες συμβάσεις πώλησης ενέργειας και είναι εντελώς αδικαιολόγητη αφού ποινολογεί την πιο φτηνή καθαρή μορφή ενέργειας (πιο φτηνή από τους σταθμούς φυσικού αερίου κατά 15%). Είναι βέβαιο ότι τέτοιες πολιτικές επιλογές θίγουν την αξιοπιστία της χώρας διεθνώς και δυσχεραίνουν την μεγάλη προσπάθεια των εγχώριων επιχειρήσεων, των στελεχών και των εργαζομένων τους, να προσελκύσουν και να διατηρήσουν στην Ελλάδα κεφάλαια που είναι απαραίτητα για την Ανάπτυξη. Φυσικά μειώνουν την αποτελεσματικότητα άλλων Κυβερνητικών πρωτοβουλιών όπως το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, το οποίο κινείται προς τη θετική κατεύθυνση. Πράγματι είναι γεγονός ότι το υπό διαβούλευση σχέδιο επιλύει σημαντικά θέματα και ειδικά στο κεφάλαιο των τροποποιήσεων των αναπτυξιακών νόμων περιέχει διατάξεις που διευκολύνουν την ρευστότητα και την προώθηση των επενδύσεων. Εκτιμούμε ότι οι διατάξεις αυτές θα μεγιστοποιήσουν την αποτελεσματικότητά τους εμπλουτιζόμενες με τις προτάσεις που σας επισυνάπτουμε. Οι συνημμένες προτάσεις αφορούν, ανάμεσα στα άλλα: 1. Τη δυνατότητα για πίστωση από τους προμηθευτές του βασικού εξοπλισμού επιχορηγούμενων επενδύσεων 2. Τη συμπερίληψη της πιστοληπτικής ικανότητας των μετόχων ως αποδεικτικό διάθεσης των ιδίων κεφαλαίων από τον φορέα της επένδυσης 3. Το Ειδικό Αφορολόγητο αποθεματικό επανεπένδυσης κερδών φορέα επένδυσης. 4. Τη δυνατότητα για επανεπένδυση των μερισμάτων 5. Τη δυνατότητα για γρηγορότερη μείωση του μετοχικού κεφαλαίου 6. Τον καθορισμό χρονοδιαγράμματος για την λήψη των ενισχύσεων Είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση. Με εκτίμηση, Παναγιώτης Παπασταματίου Πρόεδρος Δ.Σ. Συνημμένα: Παρατηρήσεις και προτάσεις για το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου «Διαμόρφωση φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις» Παρατηρήσεις στο σχέδιο νόμου Διαμόρφωση φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις Άρθρο 19, νέα παρ. 5: Δυνατότητα για πίστωση από τους προμηθευτές του βασικού εξοπλισμού Να προστεθεί νέα διάταξη ως εξής: «5. Στο τέλος του άρθρου 8 του ν.3908/2001 (Α΄8), προστίθεται νέα παράγραφος 9 ως ακολούθως: ‘‘ 9. Για την υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων που εντάσσονται στις διατάξεις του παρόντος νόμου είναι αποδεκτό η πλήρης εξόφληση μέρους των επιλέξιμων εξόδων να μετατίθεται σε χρόνο που έπεται της ολοκλήρωσης και πιστοποίησης υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων, μέσω σχετικής πίστωσης που παρέχουν οι προμηθευτές εξοπλισμού μέγιστης διάρκειας πέντε ετών από την ημερομηνία ολοκλήρωσης του σχεδίου, με ταυτόχρονη ισόποση μείωση αποκλειστικά του απαιτούμενου τραπεζικού δανεισμού. Η πίστωση αυτή πρέπει να αφορά αποκλειστικά την προμήθεια του βασικού εξοπλισμού της επένδυσης και δεν μπορεί να υπερβαίνει το 40% του εγκεκριμένου προϋπολογισμού. Για την εφαρμογή των ανωτέρω εδαφίων απαιτείται στις συμβάσεις προμήθειας του βασικού εξοπλισμού να περιλαμβάνεται ξεχωριστό κεφάλαιο όπου με σαφήνεια θα περιγράφονται οι όροι και η διάρκεια της πίστωσης. Η μη έγκαιρη εξόφληση της πίστωσης από τον φορέα υλοποίησης σύμφωνα με τις συμβάσεις προμήθειας του βασικού εξοπλισμού συνεπάγεται την υποχρέωση έντοκης επιστροφής του συνόλου της χορηγηθείσας επιχορήγησης.’’ » Τεκμηρίωση: Με την διάταξη αυτή ουσιαστικά γίνεται μερική ανάληψη του τραπεζικού δανεισμού από τον προμηθευτή του βασικού εξοπλισμού και έμμεσα από την χρηματοδοτούσα τον προμηθευτή τράπεζα. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό αφού ενισχύει και βοηθάει τον προβληματικό σήμερα δανεισμό από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, ειδικά αν ο προμηθευτής είναι αλλοδαπός. Διευκολύνεται έτσι σε μέγιστο βαθμό η υλοποίηση επενδύσεων και ταυτόχρονα βελτιστοποιείται το portfolio δανείων των ελληνικών τραπεζών αφού αυξάνεται η διασπορά του και άρα η έκθεση των τραπεζών σε επιχειρηματικό κίνδυνο. Άρθρο 19, παρ. 3: Η πιστοληπτική ικανότητα μετόχων ως αποδεικτικό διάθεσης των ιδίων κεφαλαίων 3. Στο άρθρο 9 παράγραφος 1 περίπτωση γ΄ του ν. 3908/2011 (Α΄8) προστίθεται στο τέλος του τελευταίου εδαφίου «ή από άμεσα ρευστοποιήσιμα στοιχεία, που αφορούν τους τελευταίους τρεις μήνες» και ισχύει ως ακολούθως: «γ. Δυνατότητα του επενδυτικού φορέα διάθεσης των ιδίων κεφαλαίων για την κάλυψη της ιδίας συμμετοχής του στην επένδυση, όπως αυτή τεκμηριώνεται από την αξία των καταθέσεών του ή την αξία των κινητών του αξιών ή από τις τελευταίες διαθέσιμες λογιστικές του καταστάσεις ή από άμεσα ρευστοποιήσιμα στοιχεία, σύμφωνα με την μέση αξία των τελευταίων τριών μηνών ή από ήδη εγκεκριμένα πιστοδοτικά όρια προς τους μετόχους ή εταίρους του φορέα από τράπεζες που είναι εγκατεστημένες και λειτουργούν νόμιμα στην Ελλάδα ή σε άλλο κράτος – μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως αυτά προκύπτουν από σχετικές βεβαιώσεις των τραπεζών αυτών.» Τεκμηρίωση: Είναι απαραίτητο να αυξηθεί η ευελιξία της τεκμηρίωσης διάθεσης των ιδίων κεφαλαίων για την κάλυψη της ιδίας συμμετοχής, λαμβάνοντας υπόψη την πραγματικές πρακτικές που επί χρόνια εφαρμόζονται στο τραπεζικό σύστημα. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η περιουσιακή κατάσταση των μετόχων (π.χ. κατοχή μη άμεσα ρευστοποιήσιμων στοιχείων) ή γενικότερα η εκπλήρωση από μέρους τους των σχετικών τραπεζικών κριτηρίων πιστοδότησης, είναι δυνατό να τους επιτρέπει την άμεση εξασφάλιση προς αυτούς χρηματοδότησης (έναντι πιθανώς εγγυήσεων διάφορων φυσικά από την υποβαλλόμενη επένδυση) για την κάλυψη της ίδιας συμμετοχής. Η πρόβλεψη αυτή δεν σημαίνει κατά κανένα τρόπο έμμεση μείωση της απαιτούμενης ίδιας συμμετοχής αφού οι εγκεκριμένες πιστοδοτήσεις στηρίζονται ακριβώς στην οικονομική επιφάνεια και πιστοληπτική ικανότητα των μετόχων του φορέα και ουσιαστικά «μεταφράζουν» σε ρευστότητα την επιφάνεια αυτή με βάση τα κριτήρια της αγοράς. Άρθρο 19, παρ. 1 1. Το τελευταίο εδάφιο του στοιχ. (iii), της περ. α΄, της παραγράφου 1 του άρθρου 8 του ν. 3299/2004 (Α΄261) όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως ακολούθως: «iii. Παρέχεται η δυνατότητα προκαταβολής ποσοστού έως και 100% της προβλεπόμενης στη σχετική απόφαση υπαγωγής της επένδυσης επιχορήγησης, με την προσκόμιση ισόποσης εγγυητικής επιστολής, προσαυξημένης κατά 10% από τράπεζα που είναι εγκατεστημένη και λειτουργεί νόμιμα στην Ελλάδα ή σε άλλο κράτος – μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ανωτέρω προκαταβολή αποτελεί μέρος ή σύνολο της εγκριθείσας επιχορήγησης. Μετά την πιστοποίηση υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων σε ποσοστό 50% και άνω, σύμφωνα με τα ανωτέρω και υπό την προϋπόθεση πλήρους κάλυψης της ίδιας συμμετοχής από το φορέα της επένδυσης, αποδεσμεύεται η κατατεθειμένη Εγγυητική Επιστολή και επιστρέφεται εντός 3 εργάσιμων ημερών μετά από σχετική αίτηση του φορέα. Ακολούθως ο επενδυτής: α. λαμβάνει το υπόλοιπο της αναλογούσας επιχορήγησης μετά την πιστοποίηση ολοκλήρωσης της επένδυσης σε ποσοστό έως και 100% ή β. δύναται να αιτηθεί την λήψη μέρους ή του συνόλου του υπολοίπου της επιχορήγησης με χρήση της ίδιας εγγυητικής επιστολής που χρησιμοποιήθηκε για τη λήψη της προκαταβολής έως του ποσού αυτής αφαιρούμενης της κατά 10% προσαύξησή της ή να προσκομίσει νέα Εγγυητική Επιστολή, για το υπολειπόμενο ποσό της αναλογούσας επιχορήγησης προσαυξημένης κατά 10% από τράπεζα που είναι εγκατεστημένη και λειτουργεί νόμιμα στην Ελλάδα ή σε άλλο κράτος – μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να του καταβληθεί το ισόποσο της Εγγυητικής Επιστολής, έως την πιστοποίηση ολοκλήρωσης της επένδυσης.» Άρθρο 19, νέα παρ. 1β. Να προστεθεί νέα διάταξη στο αρ. 19 ως ακολούθως: «1β. Η διάταξη του στοιχ. (iii), της περ. α΄, της παραγράφου 1 του άρθρου 8 του ν. 3299/2004 (Α΄261) όπως τροποποιείται από την παρ. 1 του παρόντος άρθρου 19 ισχύει και εφαρμόζεται και για τα επενδυτικά σχέδια που έχουν ενταχθεί στις διατάξεις του ν. 3908/2011 (Α΄8)» Τεκμηρίωση: Η δυνατότητα λήψης προκαταβολής έως και το 100% της αναλογούσας επιχορήγησης αναφέρεται μόνο στο ν.3299/2004 και όχι στο ν.3908/2011. Για λόγους ισότητας θα πρέπει να γίνει αναφορά και στο ν. 3908/2011, στον οποίο όπως ισχύει η προκαταβολή ανέρχεται σε ποσοστό έως 25%. Άρθρο 19, παρ. 2 2. Η περίπτωση α. της παραγράφου 1 του άρθρου 12 του ν. 3908/2011 (Α΄8) αντικαθίσταται ως ακολούθως: «α. Ο τρόπος καταβολής του ποσού της επιχορήγησης και της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης, καθώς και η δυνατότητα προκαταβολικής χορήγησης μέρους ή και του συνόλου της επιδότησης αμέσως μετά την υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων, καθώς και εκχώρησης μέρους ή του συνόλου της επιχορήγησης, καθορίζονται απόφαση με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται μετά από πρόταση του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.» Τεκμηρίωση: Η διαδικασία έκδοσης προεδρικών διαταγμάτων είναι εξαιρετικά χρονοβόρα. Το είδος και η σημασία της προβλεπόμενης ρύθμισης δεν δικαιολογεί την υποχρέωση έκδοση Π.Δ. Για λόγους ταχύτητας και ευελιξίας προτείνεται η σχετική αρμοδιότητα να παραπεμφθεί στον Υπουργό. Νέες προτεινόμενες διατάξεις Ειδικό Αφορολόγητο αποθεματικό επανεπένδυσης κερδών φορέα επένδυσης. Επιχειρήσεις από όλους τους παραγωγικούς τομείς της οικονομίας να έχουν την δυνατότητα από τα κέρδη έκαστης χρήσης να μπορούν να δημιουργούν Ειδικό Αφορολόγητο Αποθεματικό το οποίο θα προορίζεται για την κάλυψη της ίδιας συμμετοχής της επιχείρησης για την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων τα οποία θα ενταχθούν στον Επενδυτικό Νόμο 3908/2011. Το ανωτέρω Ειδικό Αφορολόγητο Αποθεματικό θα μπορεί να ανέρχεται έως το 70% των κερδών έκαστης χρήσης και θα πρέπει εντός 3 ετών από την έναρξη της δημιουργίας του να έχει ξεκινήσει η υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου της επιχείρησης. Η κάλυψη της ίδιας συμμετοχής της επιχείρησης με την χρήση του ανωτέρω Ειδικού Αφορολόγητου Αποθεματικού απαλλάσσεται από την οποιαδήποτε φορολόγηση συμπεριλαμβανομένου και του Φ.Σ.Κ. Αν η επιχείρηση μετά την δημιουργία του Ειδικού Αφορολόγητου Αποθεματικού δεν έχει προβεί στην έναρξη της υλοποίησης του επενδυτικού της σχεδίου εντός των προβλεπόμενων 3 ετών θα μπορεί με αιτιολογημένη αίτηση να ζητά την παράταση από την υπηρεσία ένταξης του επενδυτικού της σχεδίου η οποία θα κοινοποιείται και στην Δ.Ο.Υ. του φορέα επένδυσης και για διάστημα 1 ακόμη έτους. Επανεπένδυση μερισμάτων Οι επιχειρήσεις να έχουν τη δυνατότητα από τα κέρδη έκαστης χρήσης, μετά την αφαίρεση του αναλογούντος εταιρικού φόρου, το εναπομείναν υπόλοιπο ποσό προς διάθεση – μέρισμα, να απαλλάσσεται του φόρου στην περίπτωση όπου αυτό θα χρησιμοποιείται από τους μετόχους για την κάλυψη της ίδιας συμμετοχής σε επενδυτικά σχέδια τα οποία έχουν ενταχθεί ή πρόκειται να ενταχθούν σε επενδυτικούς νόμους ή/και προγράμματα, του ίδιου ή άλλου νομικού προσώπου. Μείωση μετοχικού κεφαλαίου Επιχειρήσεις που έχουν υλοποιήσει ή πρόκειται να υλοποιήσουν επενδυτικά σχέδια στο πλαίσιο αναπτυξιακών νόμων, μπορούν να προβούν στην μείωση του μετοχικού / εταιρικού κεφαλαίου τους τουλάχιστον 1 έτος μετά την απόφαση ολοκλήρωσης του επενδυτικού τους σχεδίου και εφόσον η μείωση αυτή δεν αποδυναμώσει την ταμειακή ρευστότητα της επιχείρησης. Καθορισμός χρονοδιαγράμματος για την λήψη των ενισχύσεων Θα πρέπει να καθοριστεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα το οποίο θα μπορούσε να είναι το ακόλουθο: διενέργεια ελέγχου σε περίοδο ως και 3 μήνες από την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος ελέγχου και εκταμίευση των ενισχύσεων σε χρονική περίοδο έως και 2 μήνες μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου.