• Σχόλιο του χρήστη 'Χρήστος Γιορδαμλής' | 9 Νοεμβρίου 2012, 12:43

    Απόψεις των Συνδέσμων Μεταποιητικών Επιχειρήσεων της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης για τον Νέο Αναπτυξιακό Νόμο. Κύριε Υπουργέ, Εκ μέρους των παραγωγικών και διοικητικών Φορέων της Περιφέρειας μας σας παραθέτουμε τις απόψεις μας και ευελπιστούμε στην ενσωμάτωση αυτών στον υπο συζήτηση Νόμο. Γενικές παρατηρήσεις αποτελούν : Οι επενδυτικοί Νόμοι στόχο έχουν την ενίσχυση της προοπτικής ανάπτυξης μιας περιοχής (κυρίως αυτών που παρουσιάζουν έκδηλη αναπτυξιακή υστέρηση όπως η δική μας) μέσα α) από την βελτίωση της ανταγωνιστικής θέσης του υφιστάμενου παραγωγικού επιχειρηματικού δυναμικού της και β) την βελτίωση της ελκυστικότητας της στην προσέλκυση νέων επενδυτικών πρωτοβουλιών σε αυτήν. Την βελτίωση της ελκυστικότητας την προσέλκυση νέων επενδυτικών πρωτοβουλιών σε αυτήν. Κάτω από τις σημερινές συνθήκες πρέπει ως άμεσος στόχος να προστεθεί στον νέο Αναπτυξιακό Νόμο η διάσωση και η επιβίωση του υφιστάμενου και λειτουργούντος παραγωγικού επιχειρηματικού της ιστού μέσα από την αναδιάρθωση του. Η ενέργεια αυτή σήμερα μπορεί να έχει από μόνη της σημαντική συνεισφορά στην επαναφορά σε τροχιά ανάπτυξης. Παράλληλα, θα πρέπει να επισημανθεί ότι όσο το ευρύτερο νομικό περιβάλλον του Αναπτυξιακού Νόμου δεν υποστηρίζεται από την αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό του νομικού πλαισίου που αφορά στον τρόπο ίδρυσης και λειτουργίας των επιχειρήσεων, η πρόθεση του νομοθέτη να ενισχύσει την επιχειρηματικότητα θα πέσει στο κενό. Ένας επενδυτικός Νόμος δρα συμπληρωματικά με το γενικότερο επιχειρηματικό περιβάλλον. Ως εκτούτου ένας Επενδυτικός Νόμος είναι αναγκαίος ως μοχλός ενίσχυσης του επενδυτικού ενδιαφέροντος, από μόνος του όμως καθόλου ικανός να φέρει αποτέλεσμα. Για να προσελκυσθούν επενδύσεις στην χώρα μας και κυρίως στην περιοχή μας χρειάζεται επειγόντως να ενισχυθεί άμεσα η ανταγωνιστικότητα της εθνικής μας οικονομίας αλλά και της τοπικής μέσα από τολμηρές αποφάσεις που θα βάζουν επιτέλους το σύνολο της πολιτικής σε τροχιά ορθολογισμού. Συγκεκριμένα, θα πρέπει: • Να δημιουργηθεί σταθερό και προβλέψιμο φορολογικό περιβάλλον για τουλάχιστον 10 έτη. • Να επανδρωθούν, ενισχυθούν και εκσυγχρονισθούν οι τοπικές υπηρεσίες που αδειοδοτούν τις επιχειρήσεις (Διευθύνσεις Περιβάλλοντος, Ανάπτυξης, Πολεοδομίας, ΕΟΤ κτλ). • Να εξαλειφθεί η πολυνομία, η αμφινομία και η δυνατότητα εγκλωβισμού των επιχειρήσεων σε διαφορετικές ερμηνείες εδαφίων ή και ολόκληρων νόμων από τις υπηρεσίες. • Να δημιουργηθεί εμπράκτως περιβάλλον πλήρους εφαρμογής του Δικαίου, που σχετίζεται με την λειτουργία των επιχειρήσεων, σε εύλογο χρονικό διάστημα, και ίση μεταχείριση – αυστηρή εφαρμογή της Νομοθεσίας για όλα τα διακινούμενα προϊόντα και Υπηρεσίες με έμφαση στην πρόληψη – πρόβλεψη και μετά στην καταστολή. • Να μειωθεί η ανάλγητη γραφειοκρατία σε όλα τα επίπεδα αδειοδοτήσεων νέων και υφιστάμενων επιχειρήσεων. (Ως όρος ‘αδειοδότηση’, δεν εννοείται η διαδικασία ίδρυσης επιχειρήσεων, η οποία ούτως ή άλλως δεν αποτελεί εμπόδιο σε κάθε επιχειρηματική πρωτοβουλία, αλλά η μετέπειτα διαδικασία έκδοσης αδειών, όπως οι Άδειες Χωροθέτησης, Οικοδομικές, Εγκατάστασης, Λειτουργίας, Περιβαλλοντικών Όρων, ΕΟΤ κτλ.) • Να ενισχυθούν και αναβαθμιστούν οι ΒΕΠΕ (ΒΙΠΕ, ΒΙΟΠΑ κτλ), τόσο σε ελκυστικότητα νομικής μορφής, όσο και σε τεχνικές παροχές και συνθήκες λειτουργίας. • Να δοθούν περισσότερα κίνητρα για την ενίσχυση της συνέργειας μεταξύ επιχειρήσεων με συμπληρωματικό ή παρεμφερές αντικείμενο και εξωστρεφή προσανατολισμό. • Η αξιολόγηση των σχεδίων από Τραπεζικά ιδρύματα ή η διενέργεια ελέγχου του επενδυτικού σχεδίου από αυτά σε άλλες εποχές ήταν μία διέξοδος. Με τα σημερινά όμως δεδομένα θα πρέπει να επιτραπεί μόνο εφόσον το ζητήσει αποκλειστικά ο Επενδυτής. Ειδάλλως θα πρέπει να παραμείνει είτε στο Δημόσιο, είτε σε Ειδικά πιστοποιημένα Νομικά πρόσωπα που επιτελούν το έργο αυτό σε άλλες δράσεις όπως ο ΔΕΣΜΟΣ της Περιφέρειας ΑΜΑΘ. • Θα πρέπει να απλοποιηθεί η διαδικασία Αλλαγής Προμηθευτή. Για ποσά έως 10.000 ευρώ να μην απαιτείται καμμιά ενέργεια παρά μόνο ενημέρωση στο στάδιο του ελέγχου, ενώ για ποσά μεγαλύτερα των 10.000 ευρώ αυτή να γίνεται με απλή Υπεύθυνη δήλωση του Επενδυτή ότι η αλλαγή αυτή δεν επιφέρει αλλαγή στο επενδυτικό σχέδιο του και η μη αντίκρουση εντός 10 ημερών να τεκμαίρει την αποδοχή του αιτήματος. • Η διάθρωση του χρηματοτικού σχεδίου θα πρέπει να εκσυγχρονιστεί στα ισχύοντα δεδομένα. Ειδικά για Περιφέρειες όπως η δική μας να μπορούν εργαλεία όπως το ΕΤΕΑΝ ή το Jeremie να αξιοποιηθούν για την χρηματοδότηση των επενδυτικών σχεδίων. • Η Βαρύτητα το κριτηρίου του τόπου δραστηριοποίησης να είναι άνω του 20% της συνολικής βαθμολόγησης του επενδυτικού σχεδίου στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. • Ο Χρόνος αποπληρωμής κάθε επιχορήγησης ή επιδότησης να ορίζεται αμελητί στις 60 ημέρες από την κατάθεση του σχετικού αιτήματος από τον επενδυτή. Μετά τις 60 ημέρες η καταβολή να είναι έντοκη. Αρνητικά σημεία που πρέπει να επισημανθούν ιδιαίτερα. Το προσχέδιο του νέου Αναπτυξιακού Νόμου όπως και οι προηγούμενοι έχει απωλέσει την ουσία της περιφερειακής του Διάστασης. Εάν ο Νομοθέτης εκτιμά πως με τα περιγραφόμενα κίνητρα θα υπάρξει προσέλκυση επενδύσεων σε Περιφέρειες όπως αυτής της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης τότε είτε πλανάται, είτε δεν κατανοεί τις ήδη διαμορφωθείσες συνθήκες του επιχειρείν και θα πρέπει άμεσα να ζητηθεί η σύγκλιση ειδικής σύσκεψης με τους αρμοδίους Υπουργούς και τα στέλεχη του Υπουργείου Ανάπτυξης στην Περιφέρεια μας ώστε να λάβουν γνώση αυτών. Η προσκόμιση εγγυητικής επιστολής με τα σημερινά δεδομένα δεν αποτελεί ενίσχυση στις ταμειακές ροές των επενδυτικών σχεδίων και εν γένει στην ρευστότητα των επιχειρήσεων. Η πολιτεία θα πρέπει να βρει ενναλακτικούς τρόπους και να εμπεδώσει αίσθημα εμπιστοσύνης και ασφάλειας στους επενδυτές. Άλλωστε το γεγονός ότι η οφειλή στο Δημόσιο αποτελεί κακούργημα ως ποινικό αδίκημα επιτρέπει στην Πολιτεία να διαχειριστεί τα θέματα αυτά διαφορετικά. Έννοιες όπως η ύπαρξη εγγυήσεων, ή η καταβολή έναντι εμπραγμάτων εγγυήσεων μπορούν να δώσουν την απαραίτητη ευελιξία στους επενδυτές να ολοκληρώσουν την επένδυση τους. Τα επιμέρους κίνητρα δεν συνάδουν με την γενικότερη κατάσταση της Ελληνικής Οικονομίας. Η αδυναμία του τραπεζικού συστήματος να χρηματοδοτήσει επενδυτικά σχέδια είναι προφανής και ο νέος Νόμος επιμένει σε κίνητρα άλλων εποχών. Με δεδομένη την έκδηλη απογοήτευση για τις προοπτικές της Ελληνικής Οικονομίας και την κατάρευση της ζήτησης η ενίσχυση υφιστάμενων και λειτουργουσών επιχειρήσεων, σε περιφέρειες με σημαντική υστέρηση ή σημαντικά προβλήματα, για την αναδιάρθρωση του παθητικού τους είναι επεβεβλημένη. Ειδικές Παρεμβάσεις στο υπό διαβούλευση Νομοσχέδιο είναι: «Άρθρο 19. • ΚΕΦΆΛΑΙΟ Δ Άρθρο 19: Προτείνεται να δημιουργηθεί και ενεργοποιηθεί ένα σύστημα παροχής εγγυήσεων του Ελληνικού Δημοσίου προς Τραπεζικά Ιδρύματα, με αποκλειστικό και ειδικό σκοπό την παροχή εγγυήσεων για την έκδοση και χορήγηση Εγγυητικών Επιστολών για την λήψη της προκαταβολής της επιχορήγησης, καθώς και δανείων (βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων) που συνδέονται με την επιχορηγούμενη επένδυση. Υπενθυμίζεται ότι καμία επιχείρηση πλέον δεν μπορεί να λάβει οποιοδήποτε επενδυτικό τραπεζικό προϊόν ή να εκχωρήσει την δημόσια επιχορήγηση και ως εκ τούτου κάθε έκκληση να επενδύσει προσκόπτει στην έλλειψη τραπεζικής στήριξης, η οποία χαρακτηρίζει το σύνολο της ελληνικής και διεθνούς τραπεζικής αγοράς. Επιπρόσθετα προτείνουμε την παρακάτω τροποποίηση γ. Περιφερειακής Συνοχής, στην οποία περιλαμβάνονται επενδυτικά σχέδια σε παραγωγικές δραστηριότητες που αξιοποιούν τοπικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, αντιμετωπίζουν τοπικές ανάγκες και περιφερειακά προβλήματα και με περιβαλλοντικά βιώσιμες τεχνολογικές εφραμογές, εισάγουν τεχνολογίες εξοικμονόμησης ενέργειας και αξιοποίησης υδάτινων πόρων και συμβάλλουν στη φιλική προς το περιβάλλον ανασυγκρότηση, ανάπλαση και ανάπτυξη περιοχών οικονομικής δραστηριότητας» Να τροποποιηθεί ως εξής γ. Περιφερειακής Συνοχής, στην οποία περιλαμβάνονται επενδυτικά σχέδια σε παραγωγικές δραστηριότητες που αξιοποιούν τοπικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, διατηρούν κλάδους μεταποίησης στην περιφέρεια, αντιμετωπίζουν τοπικές ανάγκες και περιφερειακά προβλήματα, αξιοποιούν περιβαλλοντικά βιώσιμες τεχνολογικές λύσεις, εισάγουν τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας και αξιοποίησης υδάτινων πόρων και συμβάλλουν στη φιλική προς το περιβάλλον ανασυγκρότηση, ανάπλαση και ανάπτυξη περιοχών οικονομικής δραστηριότητας. • ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ Άρθρο 20: Προτείνεται η μείωση του ποσοστού των φοροαπαλλαγών και η παράλληλη αύξηση του ποσοστού άμεσης κεφαλαιακής ενίσχυσης, χάριν της ενίσχυσης της ρευστότητας των επενδύσεων και της προσέλκυσης επενδυτών. Επίσης δεν υπάρχει λόγος να υφίσταται διαχωρισμός παλιάς νέας επιχείρησης. Να προσδιοριστεί η 12ετία ώς ο μέγιστος χρόνος εφαρμογής των φοροαπαλλαγών • ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ Άρθρο 21.2: Για την παρέλευση 5ετίας από την ολοκλήρωση επενδυτικών σχεδίων εκσυγχρονισμού ξενοδοχειακών μονάδων, προτείνεται ο υπολογισμός της εν λόγω περιόδου να ορίζεται από την ολοκλήρωση της επένδυσης (τελευταία δαπάνη ή πράξη της επένδυσης), όπως αυτή θα πιστοποιείται από τα όργανα ελέγχου, και όχι από την ημερομηνία έκδοσης του ΦΕΚ ολοκλήρωσης (η οποία λόγω γραφειοκρατίας μπορεί να καθυστερήσει σημαντικά). • ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ Άρθρο 22: Η οριοθέτηση της τροποποίησης φυσικού και οικονομικού αντικείμενου στο 10% του συνολικού προϋπολογισμού δεν εξυπηρετεί τίποτα. Απεναντίας μεγενθύνει την γραφειοκρατική εξάρτηση της επένδυσης, αυξάνει τα αιτήματα προς τις αρμόδιες υπηρεσίες και επομένως επιμηκύνει τον χρόνο εξυπηρέτησης των επενδυτών και τέλος, δεν υπολογίζει ότι στον χρόνο εξέτασης των επενδυτικών φακέλων (όσο αυτός διαρκεί) μεταβάλλονται τόσο οι συνθήκες της αγοράς (τιμολόγηση, προμηθευτές, τεχνολογία κτλ) όσο και ο σχεδιασμός και οι ανάγκες των επιχειρήσεων. Ως εκ τούτου προτείνεται η πλήρης κατάργηση της οριοθέτησης των τροποποιήσεων. Ο Επενδυτής πρέπει να έχει την ευθύνη της επενδύσης του και την υποχρέωση να επιτύχει τους στόχους που θέτει για το επενδυτικό του σχέδιο και να μην κρίνεται για την πιστή εφαρμογή ενός σχεδίου που έχει συνταχθεί πολλούς μήνες πριν. Άρθρο 25 Παράταση προθεσμίας ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων Προτείνεται η οριζόντια παράταση για τρία έτη στον χρόνο υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων ήτοι η τροποποίηση του σχετικού άρθρου ως εξής: «Παρατείνεται κατά τρία έτη η προθεσμία ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στη Β΄ φάση του ν. 3299/2004 ( όπως ισχύει, ήτοι από το έτος 2007. Η εν λόγωπαράταση παρέχεται πέραν αυτής που πρβλέπεται στην παράγραφο 5 του άρθρου 241 του ν. 4072/2012 (Α΄86).» Όσον αφορά σε διατάξεις οι οποίες δεν περιλαμβάνονται στο προς διαβούλευση νομοσχέδιο, προτείνονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις των νόμων 3299/04 και 3908/11: • Προτείνεται η προσθήκη νέου εδαφίου στο άρθρου 3 του Νόμου 3908/2011 ως εξής: δ. Για την ενίσχυση της Περιφερειακής Συνοχής σχέδια αναδιάρθωσης υφιστάμενων και λειτουργουσών μεταποιητικών επιχειρήσεων με έδρα σε ακριτικές περιφέρειες είναι επιλέξιμα προς επιχορήγηση στο μέρος που αφορά τις υποχρεώσεις όπως αυτές αναφέρονται στο παθητικό του ισολογισμού με όρους και κριτήρια που καθορίζονται από Νόμους ή και από υπουργικές αποφάσεις. . • Προτείνεται η αλλαγή του άρθρου 6 εδάφιο γ. του Νόμου 3908/2011 ως εξής γ. Περιφερειακής Συνοχής, στην οποία περιλαμβάνονται επενδυτικά σχέδια σε παραγωγικές δραστηριότητες ή και σχέδια αναδιάρθρωσης επιχειρήσεων, που αξιοποιούν τοπικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, αντιμετωπίζουν τοπικές ανάγκες και περιφερειακά προβλήματα, αξιοποιούν περιβαλλοντικά βιώσιμες τεχνολογικές εφαρμογές, εισάγουν τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας και αξιοποίησης υδάτινων πόρων και συμβάλλουν στη φιλική προς το περιβάλλον ανασυγκρότηση, ανάπλαση, διατήρηση και ανάπτυξη περιοχών οικονομικής δραστηριότητας. Στην κατηγορία αυτή παρέχεται επιχορήγηση ή και επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης, ή και υφιστάμενων δανείων για τις επιχειρήσεις σε ποσοστό 80% του Πίνακα του άρθρου 5 παράγραφος 5. Το υπόλοιπο ποσοστό μέχρι το όριο του Πίνακα συμπληρώνεται με την ενίσχυση φορολογικής απαλλαγής. • Προτείνεται η μείωση του χρόνου δέσμευσης των επιχειρήσεων, που αφορούν στις υποχρεώσεις τους έναντι του αναπτυξιακού Νόμου, από 5 έτη σε 2, δεδομένου ότι οι συνθήκες της αγοράς αλλοιώνονται και μεταβάλλονται σε έντονο βαθμό με την πάροδο του χρόνου. Επιπλέον, προτείνεται η έναρξη της εν λόγω περιόδου να ορίζεται από την ολοκλήρωση της επένδυσης (τελευταία δαπάνη ή πράξη της επένδυσης), όπως αυτή θα πιστοποιείται από τα όργανα ελέγχου, και όχι από την ημερομηνία έκδοσης του ΦΕΚ ολοκλήρωσης (η οποία λόγω γραφειοκρατίας μπορεί να καθυστερήσει σημαντικά). • Προτείνεται η παύση της ισχύος της υπ’ αρ. 47718 (1) ΦΕΚ 2669 / 9 Νοεμβρίου 2011, η οποία καθορίζει τον τρόπο επέλευσης των προστίμων για τις περιπτώσεις μη τήρησης των υποχρεώσεων. Η εν λόγω απόφαση έχει εισπρακτικό καθαρά χαρακτήρα και δεν υπολογίζει τις τρομακτικά δυσχεραίνουσες συνθήκες που διέπουν την ελληνική επιχειρηματικότητα. • Προτείνεται η αύξηση των ορίων των προϋπολογισμών των προτάσεων που μπορεί να υποδεχθεί η Περιφέρεια ΑΜΘ, έτσι ώστε να αποφεύγεται η εξ αποστάσεως (Θεσσαλονίκη ή Αθήνα) εξυπηρέτηση των επενδύσεων και η αύξηση της γραφειοκρατίας των κεντρικών υπηρεσιών. • Προτείνεται να ελεγχθεί η δυνατότητα του δανεισμού από νέες πηγές χρηματοδότησης π.χ. Τραπέζες Επενδύσεων – ΕΤΕΑΝ – Jessica κλπ ή άλλα διαθέσιμα επενδυτικά κεφάλαια. Τέλος θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η παραπομπή σε άλλα άρθρα άλλων Νόμων σε συνδυασμό με απαλοιφές, ή διαγραφές, ή προσθήκες, ή αντικατάστασεις λέξεων και φράσεων καθιστά το κείμενο ουσιαστικά ένα υπηρεσιακό νομικό έγγραφο που δεν σέβεται τους εν δύναμει ενδιαφερόμενους και θα πρέπει να επαναδιατυπωθεί συνολικά σε ένα νέο σύγχρονο Νόμο προσαρμοσμένο στις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις, ικανό να δώσει το έναυσμα για την ανάπτυξη της Ελληνικής Οικονομίας. Είμαστε στην διάθεση σας για συζητήσουμε τις απόψεις μας και να σας βοηθήσουμε δημιουργικά & ουσιαστικά στο έργο σας. Με τιμή Οι Πρόεδροι των Συνδέσμων της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης