• Σχόλιο του χρήστη 'Γιάννης Μιχαήλ' | 15 Μαρτίου 2016, 14:54

    Ι. "ΑΡΘΡΟ 67, παραγ. β" Προτείνεται: Η «Εγγύηση καλής εκτέλεσης», το ύψος της οποίας καθορίζεται σε ποσοστό έως 5% επί της αξίας της σύμβασης εκτός ΦΠΑ,να έχει ισχύ και για τις εν εξελίξει συμβάσεις. ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ 1. Μετά την επιβεβλημένη και ρεαλιστική αντιμετώπιση του θέματος των απαιτούμενων εγγυητικών επιστολών, για την ανάθεση και εκτέλεση ενός έργου και της σημαντικής μείωσης αυτών, σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στην παρ. 1β., του άρθρου 157 του ν.4281/2014 και τώρα με τα όσα αναφέρονται στο ως άνω άρθρο, πρέπει κατ’ ακολουθία να ρυθμισθεί και το θέμα της άνισης μεταχείρισης εργοληπτών, οι οποίοι έχουν δεσμεύσει ή θα δεσμεύσουν μεγάλα ποσά, για έκδοση και διατήρηση εν ισχύ, εγγυητικών επιστολών σε εκτελούμενα ή προς εκτέλεση έργα με βάση προηγούμενες διατάξεις. Με την εφαρμογή της προτεινόμενης τροπολογίας επέρχεται ισονομία ως προς την αντιμετώπιση του θέματος της έκδοσης και του αντιστοίχου τιμήματος των εγγυητικών επιστολών. Παύει να ισχύει το προκύψαν καθεστώς του διαφορετικού κόστους των εγγυητικών επιστολών, για την εκτέλεση ίσου προϋπολογισμού έργων την ίδια χρονική περίοδο, καθότι ο συνήθης χρόνος εκτέλεσης δημοσίων έργων είναι 2 – 4 έτη, και ο κάθε ανάδοχος θα γνωρίζει ότι έχει το ίδιο κόστος και ευκαιρία συμμετοχής, είτε έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος, για έργα τα οποία έχουν δημοπρατηθεί σε προγενέστερη χρονική περίοδο είτε σε επόμενα έργα. Αντίθετη πρακτική ευνοεί εργολήπτες οι οποίοι δεν έχουν εν εξελίξει έργα και με την ισχύουσα οικονομική κατάσταση και τις δυσκολίες έκδοσης εγγυητικών επιστολών οι οποίες υπάρχουν, ευρίσκονται σε πλέον ευνοϊκή θέση, από εργολήπτες οι οποίοι έχουν δεσμεύσει μεγάλα ποσά για την έκδοση των απαραίτητων εγγυητικών επιστολών εργολαβιών εν εξελίξει. 2. Η ψήφιση της προτεινόμενης τροπολογίας κατ’ ουδέν τρόπο μπορεί να θεωρηθεί «φαλκίδευση του υγιούς ανταγωνισμού», διότι αφ’ ενός θα αφορά έναν διαγωνισμό ο οποίος πλέον έχει ολοκληρωθεί, έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος μέσα στα πλαίσια και τους όρους του διαγωνισμού και ουδείς εδύνατο να λάβει υπ’ όψη του κατά την σύνταξη της προσφοράς του αντίστοιχη τροποποίηση, αφ’ ετέρου ακόμα κι αν είχε ήδη θεσμοθετηθεί η μείωση αυτή θα λαμβάνονταν ισόποσα υπ’ όψη από τους συμμετέχοντες χωρίς συνεπώς μεταβολή του αποτελέσματος. Αντίθετα, με την ισχύουσα μείωση των απαιτούμενων εγγυητικών μόνο για τα νέα έργα, δημιουργείται διακριτική αντιμετώπιση και ταυτόχρονα άνισες ευκαιρίες. Ταυτόχρονα, η ψήφιση της προτεινόμενης τροπολογίας, δεν μπορεί να θεωρηθεί ως χαριστικά ευεργετική διάταξη, καθότι επί της ουσίας περιορίζεται κατά το δυνατόν ένα κόστος, που υπό την παρούσα οικονομική συγκυρία αυξήθηκε υπέρμετρα. 3. Τέλος, τα τελευταία χρόνια έχουν ψηφισθεί ανάλογες τροπολογίες, που έγιναν ασμένως δεκτές από το σύνολο του νομικού και εργολαβικού κόσμου, ως ενδεικτικά παραθέτουμε: α. Μείωση της επιπλέον εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης, σε ποσοστό περίπου 50%, και για τις εν εξελίξει συμβάσεις, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 30 του ν. 4258/2014. β. Χορήγηση προκαταβολής στο σύνολο των συγχρηματοδοτούμενων έργων και στα εν εξελίξει έργα, έστω και αν στα τεύχη δεν γίνεται ρητή αναφορά, σύμφωνα με την παρ. 3, περίπτωση β, του άρθρου 242, του ν. 4072/2012. γ. Συμψηφισμός του ποσού της εγγύησης καλής εκτέλεσης με την χορηγούμενη ισόποση προκαταβολή, χωρίς απαίτηση της αντίστοιχης εγγύησης για την προκαταβολή, ισχύει και για τις εν εξελίξει συμβάσεις, σύμφωνα με το άρθρο 113 του ν. 4199/2013.