• Σχόλιο του χρήστη 'Νικόλαος Αραβαντινός' | 24 Μαρτίου 2016, 13:07

    Σχόλια ΔΕΗ Α.Ε.: Συμπληρωματικά των όσων είχαν αναφερθεί αναλυτικά από τη ΔΕΗ Α.Ε. στο πλαίσιο της διαβούλευσης για το Σχέδιο Εθνικής Στρατηγικής στον Τομέα των Δημοσίων Συμβάσεων, τα οποία επισυνάπτονται προς διευκόλυνσή σας, σημειώνονται τα εξής: 1. Η ΔΕΗ Α.Ε. είναι μια βιομηχανική και εμπορική επιχείρηση που δραστηριοποιείται, υπό καθεστώς διαρκώς εντεινόμενου ανταγωνισμού, στην παραγωγή και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία είναι ένα εξαιρετικά απαιτητικό από άποψη ασφαλείας και ποιότητας προϊόν, το οποίο δεν αποθηκεύεται και πρέπει να παρέχεται αδιαλείπτως ως ζωτικής σημασίας αγαθό. Υπογραμμίζεται στο σημείο αυτό ότι ήδη η ΔΕΗ Α.Ε., εδώ και 20 χρόνια, στο πλαίσιο των Κοινοτικών Οδηγιών για τις επιχειρήσεις των εξαιρούμενων τομέων, υπόκειται σε ιδιαίτερα αυστηρούς περιορισμούς σε ότι αφορά στην επιλογή των αναδόχων των συμβάσεών της. Ωστόσο παρά τα προβλήματα που απορρέουν από αυτό και τη μειονεκτικότερη θέση που την οδηγούν έναντι των ανταγωνιστών της, η ΔΕΗ Α.Ε. μέσω του δικού της – εναρμονισμένου με το εθνικό και το κοινοτικό δίκιο- Κανονισμού, διατηρεί ένα ανεκτό σχετικά επίπεδο ευελιξίας, πράγμα σύμφωνο και με την επιλογή του ενωσιακού νομοθέτη. Η ευελιξία αυτή εξασφαλίζεται από τη δυνατότητα προσαρμογής επιμέρους διατάξεων των κατευθυντηρίων οδηγιών και τευχών πραγματοποιήσεως έργων, προμηθειών και παροχής υπηρεσιών με αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της, σύμφωνα πάντα με την ισχύουσα ενωσιακή και εθνική νομοθεσία και με πιστή τήρηση των θεμελιωδών αρχών της διαφάνειας, της ίσης και μη διακριτικής μεταχείρισης των οικονομικών φορέων και της προστασίας του θεμιτού και ελεύθερου ανταγωνισμού. Οι προσαρμογές αυτές είναι απαραίτητο να γίνονται, λαμβάνοντας υπόψη αφενός τις εκάστοτε επικρατούσες ιδιαίτερες συνθήκες στη συνεχώς διαμορφούμενη ανταγωνιστική αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας και αφετέρου των συνθηκών των αγορών όπου κινούνται οι συμμετέχοντες στους διαγωνισμούς της ΔΕΗ Α.Ε., με γνώμονα τη διασφάλιση ικανοποιητικής συμμετοχής και συνακόλουθα ανταγωνιστικών συνθηκών προς όφελος της ΔΕΗ Α.Ε. 2. Στον προς διαβούλευση νόμο και ειδικότερα σε άρθρα του Βιβλίου Ι στα οποία παραπέμπει το Βιβλίο ΙΙ (π.χ. άρθρο 337) περιλαμβάνονται ανελαστικές διαδικαστικές λεπτομέρειες, οι οποίες θα έπρεπε να είναι αντικείμενο κατευθυντηρίων τευχών διακηρύξεων και συμβάσεων και κατά μέγιστο κανονισμών προμήθειας και υλοποίησης συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών. Ως διατάξεις όμως νόμου είναι δύσκολο να τροποποιηθούν – προσαρμοσθούν όποτε απαιτηθεί, καθώς η τροποποίησή τους προϋποθέτει ενασχόληση του εθνικού νομοθέτη με επουσιώδη μάλιστα θέματα. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι τα υπόψη άρθρα δεν περιορίζονται σε περιγραφή διαδικαστικών κατευθύνσεων, αρχών και κανόνων αλλά : α. Όσον αφορά στα έργα υποχρεώνουν ουσιαστικά στην εφαρμογή διαδικασιών ανάθεσης έργων του στενού δημόσιου τομέα (π.χ. α. 102 και 103 απαιτούν γνωμοδότηση “τεχνικού συμβουλίου”, εργοληπτικά πτυχία κλπ), β. καθιερώνουν αδικαιολογήτως ανελαστικές προθεσμίες (π.χ. α. 87 § 8 δ & ε), γ. προβλέπουν πειθαρχικές διώξεις ή καταβολή προστίμων σε περιπτώσεις ανυπαίτιας καθυστέρησης (π.χ. α. 93 § 5 τέλος 2ου εδαφίου που προβλέπει «…..υποβολή του πρακτικού στην αναθέτουσα αρχή ολοκληρώνεται υποχρεωτικά εντός μηνός από την ημερομηνία διεξαγωγής του διαγωνισμού, άλλως η παράβαση της προθεσμίας αυτής συνεπάγεται πειθαρχική ευθύνη των μελών της επιτροπής διαγωνισμού κατά το άρθρο 153 του παρόντος.», δ. καθιερώνουν σταθερούς συντελεστές και τρόπους αξιολόγησης τεχνικών οικονομικών προσφορών (π.χ. άρθρα 104 και 105 αξιολόγηση συμφερότερων προσφορών προμηθειών και υπηρεσιών αντιστοίχως) οι οποίοι δεν προσιδιάζουν στο αντικείμενο των συμβάσεων της ΔΕΗ Α.Ε. ε. περιλαμβάνουν προβλέψεις οι οποίες δεν είναι δυνατόν σε καμία περίπτωση να εφαρμοσθούν στους διαγωνισμούς της ΔΕΗ οι οποίοι διαγωνισμοί αφορούν σε μεγάλα και σύνθετα ΕΙΔΙΚΑ ΕΡΓΑ και όχι σε ΣΥΝΗΘΗ ΕΡΓΑ. Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι οι προβλέψεις του Άρθρου 93, το οποίο αναφέρεται σε Σύστημα προσφοράς που περιλαμβάνει μελέτη και κατασκευή στις δημόσιες συμβάσεις έργων και το οποίο Σύστημα εφαρμόζεται σε όλες τις Διακηρύξεις ΕΙΔΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ της ΔΕΗ, δεν είναι δυνατόν να εφαρμοσθούν διότι προβλέπουν υποχρέωση της Αναθέτουσας Αρχής για σύνταξη απαραίτητων συνοδών υποστηρικτικών μελετών και υποχρέωση των συμμετεχόντων να υποβάλουν στη δημοπρασία τουλάχιστον Οριστική μελέτη όλων των απαραίτητων έργων ή μελέτη εφαρμογής προκειμένου για κτιριακά έργα. Για τα ΕΙΔΙΚΑ ΕΡΓΑ της ΔΕΗ η οριστική μελέτη εκπονείται από τον Ανάδοχο του Έργου μετά την υπογραφή της Σύμβασης και ΜΟΝΟ μετά από την ολοκλήρωση της μελέτης και του σχεδιασμού του εξοπλισμού είναι δυνατή η εκπόνηση της μελέτης των κτιριακών έργων τα οποία ενσωματώνουν τον υπόψη εξοπλισμό. Κατά συνέπεια είναι αδύνατη η εκπόνηση οριστικής μελέτης των έργων από τους συμμετέχοντες στο Διαγωνισμό και η υποβολή της με την προσφορά τους και το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με το ότι η οριστική μελέτη στα ΕΙΔΙΚΑ ΕΡΓΑ ανέρχεται στο 10 % τουλάχιστον του προϋπολογισμού του Έργου θα οδηγήσει οπωσδήποτε σε μείωση της συμμετοχής ενδιαφερομένων για το διαγωνισμό εταιρειών και άρα και του ανταγωνισμού, καθώς και σε απρόβλεπτης διάρκειας καθυστέρηση ολοκλήρωσης της διαγωνιστικής διαδικασίας δοθέντος ότι η Επιτροπή Τεχνικής Αξιολόγησης των Προσφορών θα πρέπει προηγουμένως να ελέγξει την αρτιότητα της υποβληθείσας οριστικής μελέτης πριν αποδεχθεί την τεχνική προσφορά. Πέραν των ανωτέρω, ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναιτιολόγητου περιορισμού της ευελιξίας αναφέρεται το άρθρο 287, όπου καθορίζεται ως ελάχιστη προθεσμία μεταξύ προκήρυξης διαγωνισμού (ανάρτηση στο ΚΗΜΔΗΣ) και υποβολής προσφορών 22 ημέρες, που πρέπει να τηρείται στις διαδικασίες σύναψης των συμβάσεων κάτω των ορίων της Οδηγίας, ανεξάρτητα από τον τρόπο διάθεσης των τευχών της διακήρυξης - σύμβασης και υποβολής προσφορών. Σημειωτέον ότι ακόμη και η Οδηγία - που αφορά σε συμβάσεις άνω των ορίων που αναφέρονται στο άρθρο 15 αυτής - στο ά. 45 προβλέπει σύντμηση της αρχικής προθεσμίας των 35 ημερών σε 30 σε περίπτωση υποβολής προσφορών με ηλεκτρονικά μέσα και περαιτέρω σε 15 ημέρες για κάλυψη επείγουσας κατάστασης τεκμηριωμένης δεόντως. 3. Σε κάθε περίπτωση, παραπομπή στις διατάξεις του Βιβλίου Ι με αναλογική εφαρμογή όπου δεν υφίσταται σχετική πρόβλεψη στο Βιβλίο ΙΙ δημιουργεί σοβαρότατα προβλήματα, καθώς λόγω της μη κάλυψης συγκεκριμένων θεμάτων στο Βιβλίο ΙΙ τελικώς η ΔΕΗ θα διέπεται αναλογικά από τις διατάξεις για το στενό δημόσιο τομέα. 4. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω και προκειμένου η ΔΕΗ Α.Ε. να μη βρεθεί σε περαιτέρω μειονεκτική θέση έναντι των ανταγωνιστών της, οι οποίοι χωρίς γραφειοκρατικές διαδικασίες και με ελάχιστο συγκριτικά κόστος σύναψης και διαχείρισης συμβάσεων λαμβάνουν γρήγορες επιχειρηματικές αποφάσεις, προτείνεται οι φορείς του Κεφ. Β του Νόμου 3429/2005 να εφαρμόζουν, μόνο για τις συμβάσεις άνω των χρηματικών ορίων που θέτει η Οδηγία, τις διατάξεις του Νόμου και στο βαθμό που αυτός μεταφέρει την Οδηγία στην ελληνική έννομη τάξη. Οι εταιρείες αυτές τόσο για τις συμβάσεις κάτω των ορίων όσο και για τις συμβάσεις άνω των ορίων για θέματα που δεν ρυθμίζονται από την Οδηγία 2014/25 να εφαρμόζουν τους εσωτερικούς τους Κανονισμούς (π.χ. ΔΕΗ-ΚΕΠΥ), τους οποίους και θα προσαρμόσουν στις νέες απαιτήσεις του ενωσιακού νομοθέτη ώστε να είναι εναρμονισμένοι με τις αρχές των δημοσίων συμβάσεων. Σε κάθε περίπτωση είτε πρόκειται για συμβάσεις άνω είτε κάτω των ορίων, όπου γίνεται αναφορά σε αναλογική εφαρμογή προβλέψεων του Μέρους Β του Βιβλίου Ι, προτείνεται να προσδιοριστεί η έννοια του αναλογικού ως ακολούθως :Η ΔΕΗ Α.Ε. ή οι εταιρείες του κεφ. Β του Ν. 3429/2005 εφαρμόζουν ανάλογες με τις ανωτέρω διαδικασίες όπως περιγράφονται στις αντίστοιχες Διακηρύξεις, Προσκλήσεις Εκδήλωσης ενδιαφέροντος κλπ, τηρώντας σε κάθε περίπτωση τις αρχές της διαφάνειας, της ίσης και μη διακριτικής μεταχείρισης και της διεύρυνσης συμμετοχής. Ν. Αραβαντινός Γενικός Διευθυντής Υποστηρικτικών Λειτουργιών ΔΕΗ Α.Ε.