• Σχόλιο του χρήστη 'Πανελλήνιος Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Προστασίας Περιβάλλοντος' | 26 Μαρτίου 2016, 12:21

    Το εδάφιο της παρ. 2 που επιβάλλει στους συμμετέχοντες οικονομικούς φορείς να υποβάλλουν τουλάχιστον οριστική μελέτη σε δημοπρασίες με το σύστημα μελετοκατασκευής είναι τουλάχιστον ανεδαφικό και αντίθετο με το πνεύμα και το γράμμα της Οδηγίας. Η Οδηγία συνιστά οι προκηρύξεις του είδους που πρόδηλα αναφέρονται κυρίως σε εξειδικευμένα τεχνολογικά έργα, να διεξάγονται με το σύστημα διαπραγμάτευσης ή τον ανταγωνιστικό διάλογο προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι αναθέτουσες αρχές με λύσεις τεχνολογικά προηγμένες ή καινοτόμες. Ευρωπαϊκές Προδιαγραφές μελετοκατασκευών δεν απαιτούν την εκπόνηση και υποβολή οριστικών μελετών (!!) από τους ενδιαφερόμενους οικονομικούς φορείς. Πέραν τούτου η υποχρεωτική σύμπραξη εργοληπτών με μελετητές του Μητρώου Μελετητών είναι σε σαφή αντίθεση με το πνεύμα και το γράμμα της Οδηγίας, όπως τούτο έχει όπως πιστεύουμε καταδειχθεί με τα σχόλια μας σε λοιπά άρθρα. Αναφέρονται στη συνέχεια πρόσθετα σχόλια και προτάσεις στην παρ. 5 του Άρθρου: • Στον πρώτο τρόπο ανάδειξης του Αναδόχου με το σύστημα μελέτη – κατασκευή αναφέρεται ότι «η Επιτροπή Διαγωνισμού ελέγχει, με βάση την σειρά μειοδοσίας, την πληρότητα και συμφωνία των μελετών που υποβλήθηκαν με βάση τα οριζόμενα στην Διακήρυξη και στον «Κανονισμό Μελετών Έργου», τα οποία έχουν αποκλειστικά τη μορφή συμμόρφωση / μη συμμόρφωση, και καταγράφει το αποτέλεσμα στο ίδιο πρακτικό» . Έχοντας ήδη ανοίξει τις οικονομικές προσφορές των συμμετεχόντων θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο και περιορισμένο στα Τεύχη δημοπράτησης τι θα ελέγξει η Επιτροπή Διαγωνισμού σ’ αυτό το στάδιο για να κάνει αποδεκτούς ή να απορρίψει τους συμμετέχοντες. Είναι απαραίτητο να διευκρινιστεί στο Σ/Ν ότι θα πρέπει να ορίζονται σαφέστατα, αντικειμενικά, με ακρίβεια και μονοσήμαντα στα Τεύχη Δημοπράτησης οι τεχνικές προδιαγραφές και οι όροι τους οποίους θα πρέπει να τηρούν οι τεχνικές προσφορές και οι μελέτες προσφοράς των διαγωνιζομένων, προκειμένου να κριθεί η συμμόρφωσή τους και να γίνουν αποδεκτές ή όχι και να μην είναι στην ευχέρεια της Επιτροπής Διαγωνισμού να ορίσει κατά την διάρκεια του διαγωνισμού τα στοιχεία αυτά. • Στον δεύτερο τρόπο ανάδειξης του Αναδόχου με το σύστημα μελέτη – κατασκευή αναφέρεται ότι «Η ανάδειξη του αναδόχου γίνεται λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομικές προσφορές σε συνδυασμό με την αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών. Στην περίπτωση αυτή η συνολική βαθμολόγηση της προσφοράς του συμμετέχοντα συνεκτιμά κατά ποσοστό 90% την οικονομική προσφορά του και κατά ποσοστό 10% την τεχνική προσφορά του.» Το ποσοστό συνεκτίμησης με ποσοστό μόλις 10% της τεχνικής προσφοράς των διαγωνιζόμενων είναι ελάχιστο και ακυρώνει ουσιαστικά την έννοια του συστήματος δημοπράτησης με μελέτη – κατασκευή. Σύμφωνα με τις διατάξεις του δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 1, του άρθρου 8 του Ν.3669/2008 «Το σύστημα προσφοράς μελέτης και κατασκευής εφαρμόζεται στις περιπτώσεις έργων που επιδέχονται ειδικούς τρόπους κατασκευής ή μεθόδους που καλύπτονται από τεχνογνωσίες ή άλλα κατοχυρωμένα δικαιώματα ή στα έργα με ιδιομορφίες ως προς τον τρόπο και τις φάσεις κατασκευής τους ή αν κρίνεται σκόπιμος ο συνδυασμός βελτίωσης η ολοκλήρωσης ή αναθεώρησης υπάρχουσας προμελέτης της Υπηρεσίας με την κατασκευή ή αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων». Εφαρμόζεται συνεπώς το σύστημα μελέτη – κατασκευή για να μελετηθούν και προταθούν από τους διαγωνιζόμενους ειδικές λύσεις, τεχνολογίες, τρόποι κατασκευής κλπ, λόγω της ιδιαιτερότητας του συγκεκριμένου έργου, στο οποίο υπεισέρχονται ειδικοί τρόποι σχεδιασμού και κατασκευής. Δεν μπορεί τα στοιχεία αυτά να συνεκτιμούνται μόλις με 10%, γιατί έτσι ο διαγωνισμός μετατρέπεται στην ουσία σε διαγωνισμό μειοδοτικό. Το ποσοστό αυτό προτείνεται να γίνει τουλάχιστον 50% και αντίστοιχα να γίνει 50% το ποσοστό της οικονομικής προσφοράς. Επίσης στο Σ/Ν αναφέρεται «Tην ημέρα κατάθεσης των προσφορών, σε δημόσια συνεδρίαση, η Επιτροπή διαγωνισμού ανοίγει τους φακέλους που περιέχουν τα Δικαιολογητικά Συμμετοχής, και στη συνέχεια, αποσφραγίζει τους φακέλους της οικονομικής προσφοράς των συμμετεχόντων, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 109 του παρόντος. Η όλη διαδικασία καταχωρείται σε πρακτικό της Επιτροπής Διαγωνισμού, στο οποίο καταγράφεται η οικονομική προσφορά κάθε συμμετέχοντα, η σειρά μειοδοσίας και το ποιες προσφορές γίνονται δεκτές και ποιες απορρίπτονται. Η Επιτροπή Διαγωνισμού, σε κλειστές συνεδριάσεις, με βάση την σειρά μειοδοσίας, κρίνει και αξιολογεί τις τεχνικές προσφορές με βάση τα κριτήρια που ορίστηκαν στη Διακήρυξη. Το αποτέλεσμα καταγράφεται στο ίδιο πρακτικό.» Μετά τον έλεγχο των δικαιολογητικών συμμετοχής η Επιτροπή Διαγωνισμού κάνει απευθείας την αξιολόγηση και βαθμολόγηση των τεχνικών προσφορών χωρίς να παρεμβάλλεται το στάδιο ελέγχου τήρησης των τεχνικών προδιαγραφών. Στα πρότυπα Τεύχη η διαδικασία που αναφέρεται είναι διαφορετική : «Κατά τη δεύτερη φάση η Επιτροπή Διαγωνισμού (Ε.Δ.), σε δημόσια συνεδρίαση, αποσφραγίζει τους ΦΑΚΕΛΟΥΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ των διαγωνιζόμενων και καταγράφει το περιεχόμενό τους στα πρακτικά της, εκφωνώντας τα περιληπτικά για να ακούν οι παριστάμενοι. Κατ’ αρχήν η Ε.Δ. ελέγχει τις τεχνικές προσφορές κατά πόσο τηρούν τις απαιτήσεις του Κεφαλαίου Α του Τεύχους 3 (Τεχνική Περιγραφή – Ειδικές Τεχνικές Προδιαγραφές), αποφασίζει ποιες προσφορές γίνονται δεκτές και ποιες απορρίπτονται και ανακοινώνει το αποτέλεσμα με πρακτικό το οποίο ανακοινώνεται στους διαγωνιζόμενους. Κατόπιν η Ε.Δ. ελέγχει και αξιολογεί, σε κλειστές συνεδριάσεις, τις Τεχνικές Προσφορές σύμφωνα με το σχετικό άρθρο (άρθρο 14) της παρούσας. Το αποτέλεσμα της αξιολόγησης αυτής, ανακοινώνεται σε χρόνο και τόπο που γνωστοποιείται εγγράφως στους διαγωνιζόμενους και αναρτάται στο χώρο ανακοινώσεων.» Θα πρέπει να διευκρινιστεί στο Σ/Ν ότι δεν αλλάζει αυτή διαδικασία των δύο σταδίων ελέγχου των τεχνικών προσφορών, η οποία διασφαλίζει ότι δεν θα αξιολογούνται και δεν θα βαθμολογούνται τεχνικές προσφορές που δεν θα τηρούν τις ειδικές τεχνικές προδιαγραφές του έργου. • Τα έργα που δημοπρατούνται με το σύστημα μελέτη – κατασκευή, όπως καθορίστηκαν με την ΥΑ Δ17/2013 (ΥΑ Δ17γ/256/7/ΦΝ433.5 ΦΕΚ Β 2261 2013), είναι έργα επεξεργασίας υγρών αποβλήτων, έργα επεξεργασίας νερού, έργα επεξεργασίας στερεών αποβλήτων, ειδικά ενεργειακά έργα, ΧΥΤΑ εφόσον περιλαμβάνουν και μονάδες αξιοποίησης βιοαερίου και επεξεργασίας στραγγιδίων και έργα δικτύων αποχέτευσης με το σύστημα αναρρόφησης (κενού). Το σύνολο αυτών των έργων περιλαμβάνει εξειδικευμένες τεχνολογίες και Η/Μ εξοπλισμό και απαιτείται κατά την λειτουργία και συντήρησή τους εξειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό, ενώ είναι έργα που έχουν υψηλό κόστος λειτουργίας (περιλαμβάνουν κατανάλωση ενέργειας, χημικών, ειδικών εργαστηριακών αναλύσεων, κλπ). Είναι συνεπώς ιδιαίτερα χρήσιμο να προβλεφθεί στο Σ/Ν η δυνατότητα να περιλαμβάνεται στο αντικείμενο του διαγωνισμού τέτοιων έργων η λειτουργία και συντήρησή τους για μεγάλο χρονικό διάστημα (πχ 5 με 10 έτη) από τον ανάδοχο του έργου, ο οποίος θα καλύψει όλες τις απαραίτητες δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης του έργου (εξειδικευμένο προσωπικό, ηλεκτρική ενέργεια, χημικά, ανταλλακτικά, αντικατάσταση Η/Μ εξοπλισμού, αναλύσεις, κλπ) και παράλληλα θα έχει και την ευθύνη της αποδοτικής του λειτουργίας, βάση των όρων της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ). Σ’ αυτή την περίπτωση θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη κατά την αξιολόγηση και το κόστος λειτουργίας και συντήρησης του έργου προκειμένου να αναδειχθεί ο ανάδοχος. Με τον τρόπο αυτό και οι διαγωνιζόμενοι θα πρέπει στην τεχνική προσφορά τους, να κάνουν επιλογές τεχνολογιών και Η/Μ εξοπλισμού, όχι με κριτήριο το χαμηλό κόστος τους, αλλά την υψηλή ποιότητά τους, την αποδοτική λειτουργία τους, τον μεγάλο χρόνο ζωής τους, την χαμηλή κατανάλωση ενέργειας, κλπ, προς όφελος τελικά του έργου και του Κυρίου του Έργου, ο οποίος θα έχει ένα έργο υψηλής ποιότητας για το οποίο θα πληρώνει χαμηλό κόστος λειτουργίας και συντήρησης.