• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΥΔΑΠ Απόστολος Νασίκας' | 28 Μαρτίου 2016, 12:31

    Ο ενωσιακός νομοθέτης επιφυλάσσει διαχρονικά και μόνιμα διαφορετική αντιμετώπιση στις δημόσιες συμβάσεις που συνάπτουν οι αναθέτουσες αρχές από τις δημόσιες συμβάσεις που συνάπτουν οι αναθέτοντες φορείς που δραστηριοποιούνται στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των τηλεπικοινωνιών. Οι φορείς που δραστηριοποιούνται στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των τηλεπικοινωνιών διαφοροποιήθηκαν κυρίως λόγω του ότι λειτουργούν σε μικτό ανταγωνιστικό περιβάλλον (με εταιρείες δημόσιου και ιδιωτικού χαρακτήρα). Η ανωτέρω διαφοροποίηση αιτιολογείται λαμβανομένου υπόψη ότι οι προαναφερόμενοι αναθέτοντες φορείς, πολλοί εκ των οποίων είναι εισηγμένοι στο χρηματιστήριο, στοχεύουν στο κέρδος και υφίστανται ζημίες που απορρέουν από την άσκηση της δραστηριότητάς τους, μπορεί και να πτωχεύσουν, έχουν δε συσταθεί για να ικανοποιήσουν ανάγκες γενικού συμφέροντος οι οποίες έχουν βιομηχανικό ή/ και εμπορικό χαρακτήρα (βλέπετε εδάφιο 12 της Οδηγίας 2014/25/ΕΕ). Επίσης, οι ως άνω αναθέτοντες φορείς χρηματοδοτούν αποκλειστικά με ίδιους πόρους τις συμβάσεις τους. Η πλέον προφανής διαφοροποίηση σε επίπεδο οδηγίας αφορά στη θέση διαφορετικού και πολύ υψηλότερου ορίου υπαγωγής μιας σύμβασης προμήθειας ή υπηρεσιών ή έργου στο πεδίο εφαρμογής των εκάστοτε ρυθμίσεων στην περίπτωση των αναθετόντων φορέων, από ό,τι στην περίπτωση των αναθετουσών αρχών, θέση που καθιστά πιο ταχείες και ευέλικτες τις διαδικασίες που τηρούνται σε διαγωνισμούς κάτω των προαναφερθέντων ορίων χωρίς αυτό να σημαίνει ότι σε αυτές τις διαδικασίες δεν τηρούνται οι θεμελιώδεις αρχές της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζόμενων, της αναλογικότητας και προστασίας του γνήσιου και ελεύθερου ανταγωνισμού, σύμφωνα με τις προβλέψεις των εσωτερικών κανονισμών τους.Ως εκ τούτου, θεωρούμε ότι ειναι αναγκαία, διαφυλάττοντας μεν την εφαρμογή ιδίως των αρχών της ίσης μεταχείρισης, της αποφυγής των διακρίσεων, της αμοιβαίας αναγνώρισης, της αναλογικότητας και της διαφάνειας, να επιτρέπει ευελιξία σε ότι αφορά τις συναπτόμενες συμβάσεις κάτω του ορίου των ευρωπαϊκών οδηγιών. Έτσι επί παραδείγματι, οι συνοπτικές διαδικασίες, θα πρέπει, χωρίς να θίγονται οι υποχρεώσεις δημοσιότητας και διαφάνειας, να δύνανται να διαφοροποιηθούν ως προς το χρηματικό τους όριο και την προθεσμία υποβολής προσφορών, από αυτό που εφαρμόζεται στον στενό δημόσιο τομέα διότι αλλιώς, δεν παρέχεται η αναγκαία ευελίξια για την εξασφάλιση της αδιάλειπτης και επαρκούς λειτουργίας των υποδομών της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. (π.χ. περιπτώσεις βλαβών) που είναι απόλυτα συνυφασμένες με την δημόσια υγεία. Εξάλλου, θα πρέπει να υπάρξει ρητή πρόβλεψη αναφορικά με τους υφιστάμενους, κανονισμούς προμηθειών - υπηρεσιών των εταιρειών του μέρους Β του ν. 3429/2005. Σημειωτέον ότι ο σχετικός κανονισμόςτης εταιρείας μας είναι λεπτομερέτερος των διατάξεων του Μέρους Β του Βιβλίου Ι και προσαρμοσμένος στην ειδικές απαιτήσεις της εταιρείας μας καθώς και ότι στο νέο νομοθέτημα δεν έχει περιληφθεί πρόβλεψη αναφορικά με τον νόμο 4281/2014 και την σε αυτόν πρόβλεψη κατάργησης διατάξεων. Απόστολος Νασίκας, Β.Γ.Δ. Ανάπτυξης και Παραγωγής Έργων