• «ΠΡΟΤΑΣΗ ΔΙΕΥΡΥΝΣΗΣ ΕΙΔΙΚΩΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ» Σκεπτικό: Στο άρθρο 12 του νόμου προβλέπονται Ειδικές Κατηγορίες Ενισχύσεων για τις οποίες προβλέπονται εξαιρετικές χρηματοδοτικές δυνατότητες. Σε αντίθεση με το αντίστοιχο άρθρο 13 του παλαιού Αναπτυξιακού Νόμου (Ν. 3908/2011) που έκανε ρητή αναφορά σε επιχειρήσεις logistics έστω και στα clusters αυτών και ενώ οι επιχειρήσεις εφοδιαστικής αλυσίδας θεωρείται δυναμικός και ανερχόμενος κλάδος της οικονομίας (ΕΣΠΑ, ΦΟΡΟΥΜ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ, McKinsey, ΚΕΠΕ) στον υπό διαβούλευση νόμο ουδεμία αναφορά γίνεται σε επιχειρήσεις και δραστηριότητες εφοδιαστικής. Περαιτέρω σε επιμέρους ειδικές κατηγορίες ενισχύσεων που θα συνέβαλαν έστω και εμμέσως στην κατ’ εξαίρεση χρηματοδότηση επιχειρήσεων εφοδιαστικής, οι όροι και οι προϋποθέσεις που θεσμοθετούνται εξαφανίζουν κάθε σχετική δυνατότητα και πάντως κινούνται σε πολύ δυσμενέστερη κατάσταση από ότι ήταν επιτρεπτό στον παλαιό Αναπτυξιακό Νόμο. Π.χ. δεν χρηματοδοτείται πλέον (με το νέο νόμο) με ουσιαστικά κίνητρα η εγκατάσταση ή μετεγκατάσταση επιχειρήσεων σε ειδικές περιοχές (ορεινές, μικρές νησιωτικές, περιοχές πληθυσμιακής συρρίκνωσης κ.λπ.) ή σε Επιχειρηματικά Πάρκα, ούτε ο εκσυγχρονισμός και η επέκταση υφισταμένων και όπου αυτό συμβαίνει, η επιχορήγηση περιορίζεται στο 70% του ορίου του ΧΠΕ, με εξαίρεση τις νέες ανεξάρτητες δραστηριότητες ΜμΕ με μέγιστη διάρκεια λειτουργίας τα 7 χρόνια από την ίδρυση τους. Τέλος για μια ακόμη αφορά εξαιρούνται από τον Αναπτυξιακό Νόμο, οι επενδύσεις ανάπτυξης Επιχειρηματικών Πάρκων του Ν. 3982/2011. Αυτός ο αποκλεισμός είναι σοβαρό αντικίνητρο για την ανάπτυξη επενδύσεων real estate Επιχειρηματικών Πάρκων (ανάπτυξη, διοίκηση, διαχείριση) και την πολεοδόμηση περιοχών για την υποδοχή επιχειρήσεων (μεταποιητικών, logistics, κ.λπ.) με προφανή περιβαλλοντικά και επιχειρηματικά/ αναπτυξιακά οφέλη. Η παροχή ευκαιριών για την υπαγωγή επενδύσεων Επιχειρηματικών Πάρκων στον Αναπτυξιακό Νόμο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί από φορείς υλοποίησης σε περιόδους μη ύπαρξης Προκηρύξεων ΕΣΠΑ ή με σκοπό την χρήση άλλων κινήτρων π.χ. φορολογικών κινήτρων. Τέλος η υπαγωγή των Επιχειρηματικών Πάρκων και των επιχειρήσεων εντός αυτών στις Ειδικές Κατηγορίες Ενισχύσεων θα μπορούσε να είναι η αρχή για τη διατύπωση αιτήματος εξαίρεσης από τον ΧΠΕ σύμφωνα με την συνθήκη 107.3γ όπως πολλάκις έχει αιτηθεί η ΚΕΕ άλλα και άλλοι φορείς. Προτάσεις Νόμου (προσθήκες εδαφ.): Α) Στο εδαφ. στ του άρθρου 12 να προστεθούν και οι «Επιχειρήσεις Εφοδιαστικής Αλυσίδας του άρθρου 1 εδαφ. β του Ν. 4302/2014», ως Ειδική Κατηγορία Ενισχύσεων. Β) Στο ίδιο ως άνω εδαφ. (στ του άρθρου 12) να προστεθεί η φράση «καθώς και τα Επιχειρηματικά Πάρκα του Ν. 3982/2011 και οι επιχειρήσεις που εγκαθίστανται ή μετεγκαθίστανται σε οργανωμένους υποδοχείς του εδαφ. η», όπως ίσχυε έως σήμερα. Γ) Από το εδαφ. η του άρθρου 12 να διαγραφεί η φράση «και δεν αφορούν σε εκσυγχρονισμό ή επέκταση υφιστάμενων δομών της ενισχυόμενης επιχείρησης», όπως ίσχυε έως σήμερα. Δ) Για όλες τις Ειδικές Κατηγορίες Ενισχύσεων που θεσμοθετούνται στο άρθρο 12, συμπεριλαμβανομένων των βελτιώσεων που προηγήθηκαν, τα υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια (βλέπε άρθρο 37 και 40 Γενική Επιχειρηματικότητα), μέχρις ότου καταστεί δυνατή η εξαίρεση κατά την 107.3γ, να λαμβάνουν ποσοστό επιχορήγησης ίσο με το 100% του ανωτάτου επιτρεπόμενου ορίου που ορίζει ο ΧΠΕ στην περιοχή ανάπτυξης της επένδυσης, ανεξάρτητα από το μέγεθος της επιχείρησης (μικρή, μεσαία, μεγάλη) και τα χρόνια λειτουργίας της (βλέπε άρθρο 42 και 45 Νέες ανεξάρτητες ΜμΕ), όπως ίσχυε έως σήμερα.