• Σχόλιο του χρήστη 'ΟΤΕ Α.Ε' | 16 Μαΐου 2016, 14:36

    Ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων Στο σχέδιο νόμου (Ν/Σ) του νέου αναπτυξιακού προβλέπεται η ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων για την ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων (άρθρο 7 παρ. 3, σελ. 9). Η ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων για την ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων, πέραν των άλλων δράσεων της Πολιτείας που προβλέπονται στον Εθνικό Σχέδιο Ευρυζωνικής Πρόσβασης Επόμενης Γενιάς, μπορεί να συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξη δικτύων και στην επίτευξη των στόχων που προβλέπονται στο πλαίσιο του Ψηφιακού Θεματολογίου για την Ευρώπη. Ο υπό διαβούλευση Αναπτυξιακός νόμος προβλέπεται να εφαρμοστεί με βάση το πλαίσιο που καθορίζει το σχετικό κανονιστικό πλαίσιο της Ε.Ε και ειδικότερα ο Γενικός Απαλλακτικός Κανονισμός με αριθμό 651 της Επιτροπής (L 187 1/26.6.2014 (Γ.Α.Κ). Βασική αρχή που διέπει τον Γ.Α.Κ σε σχέση με την ενίσχυση ευρυζωνικών δικτύων είναι η αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας καθώς και, συνακόλουθα, η παροχή της ευρύτερης δυνατής (με βάση τις τεχνολογικές δυνατότητες που παρέχει κάθε διαφορετική αρχιτεκτονική δικτύου) ενεργητικής και παθητικής χονδρικής πρόσβασης, προβλέψεις που απουσιάζουν από το σχέδιο. Πιο συγκεκριμένα, στο Γ.Α.Κ. και ειδικότερα στο άρθρο 52 αυτού, ορίζεται, μεταξύ άλλων, ότι: • Οι ενισχύσεις χορηγούνται βάσει ανοικτής, διαφανούς και άνευ διακρίσεων ανταγωνιστικής διαδικασίας επιλογής, τηρουμένης της αρχής της τεχνολογικής ουδετερότητας. • Ο φορέας εκμετάλλευσης του δικτύου παρέχει την ευρύτερη δυνατή ενεργητική και παθητική χονδρική πρόσβαση, σύμφωνα με το άρθρο 2 αριθ. 139 του [παρόντος] κανονισμού, με δίκαιους όρους και άνευ διακρίσεων, συμπεριλαμβανομένης της υλικής αποδεσμοποίησης στην περίπτωση των δικτύων πρόσβασης νέας γενιάς. Η εν λόγω χονδρική πρόσβαση παρέχεται επί επτά τουλάχιστον έτη, ενώ το δικαίωμα πρόσβασης σε αγωγούς ή πυλώνες δεν περιορίζεται χρονικά. Σε περίπτωση ενισχύσεων για την κατασκευή αγωγών, οι αγωγοί αυτοί πρέπει να είναι αρκετά μεγάλοι, ώστε να εξυπηρετούν πολλά καλωδιακά δίκτυα και διαφορετικές τοπολογίες δικτύου. • Οι τιμές χονδρικής πρόσβασης βασίζονται στις αρχές τιμολόγησης που καθορίζει η εθνική ρυθμιστική αρχή και σε κριτήρια αναφοράς που επικρατούν σε άλλες συγκρίσιμες πιο ανταγωνιστικές περιοχές του ίδιου κράτους μέλους ή της Ένωσης, λαμβανομένων υπόψη των ενισχύσεων που έχει λάβει ο φορέας εκμετάλλευσης του δικτύου. Η εθνική ρυθμιστική αρχή διατυπώνει τη γνώμη της σχετικά με τους όρους πρόσβασης, συμπεριλαμβανομένων των τιμών, και σε περίπτωση διαφορών μεταξύ των αιτούντων πρόσβαση και του φορέα εκμετάλλευσης της επιδοτούμενης υποδομής. Επιπλέον, στο άρθρο 2 αριθ. 139 του Γ.Α.Κ. ορίζεται ότι «χονδρική πρόσβαση» είναι «η πρόσβαση που επιτρέπει σε φορέα εκμετάλλευσης να χρησιμοποιεί τις εγκαταστάσεις άλλου φορέα. Η ευρύτερη δυνατή πρόσβαση που θα παρέχεται μέσω του σχετικού δικτύου περιλαμβάνει, με βάση τις σημερινές τεχνολογικές εξελίξεις, τουλάχιστον τα ακόλουθα προϊόντα πρόσβασης. Για δίκτυα FTTH/FTTB: πρόσβαση σε αγωγό, πρόσβαση σε σκοτεινές οπτικές ίνες, αδεσμοποίητη πρόσβαση στον τοπικό βρόχο και δυφιορρευματική πρόσβαση. Για καλωδιακά δίκτυα: πρόσβαση σε αγωγό και δυφιορρευματική πρόσβαση. Για δίκτυα FTTC: πρόσβαση σε αγωγό, αποδεσμοποίηση υποβρόχου και δυφιορρευματική πρόσβαση. Για παθητική υποδομή δικτύου: πρόσβαση σε αγωγό, πρόσβαση σε σκοτεινές οπτικές ίνες και/ή αδεσμοποίητη πρόσβαση στον τοπικό βρόχο. Για ευρυζωνικά δίκτυα ADSL: αδεσμοποίητη πρόσβαση στον τοπικό βρόχο, δυφιορρευματική πρόσβαση. Για κινητά ή ασύρματα δίκτυα: δυφιορρευματική πρόσβαση, κοινοχρησία ιστών κεραιών και πρόσβαση στα δίκτυα οπισθόζευξης. Για δορυφορικές πλατφόρμες: δυφιορρευματική πρόσβαση.» Στο υπό διαβούλευση Ν/Σ και, πιο συγκεκριμένα, στο εν λόγω άρθρο 7 παρ. 3 ορίζεται ότι: “Επενδυτικά σχέδια για την ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων υπάγονται στον παρόντα νόμο με τις εξής προϋποθέσεις: α. οι ενισχύσεις χορηγούνται μόνο σε περιοχές όπου δεν υπάρχει δίκτυο της ίδιας κατηγορίας (είτε βασικό ευρυζωνικό δίκτυο είτε δίκτυο πρόσβασης νέας γενιάς) και όπου το δίκτυο αυτό δεν είναι πιθανόν να αναπτυχθεί με εμπορικούς όρους εντός τριών ετών από την απόφαση για τη χορήγηση της ενίσχυσης. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δύναται να καθοριστούν οι ως άνω περιοχές, β. ο φορέας εκμετάλλευσης του επιδοτούμενου δικτύου πρέπει να παρέχει υπηρεσίες ενεργητικής και παθητικής χονδρικής πρόσβασης υπό δίκαιους όρους και άνευ διακρίσεων, συμπεριλαμβανομένης της υλικής αποδεσμοποίησης στην περίπτωση δικτύων πρόσβασης νέας γενιάς και γ. οι ενισχύσεις χορηγούνται βάσει ανταγωνιστικής διαδικασίας επιλογής.” Με βάση τα παραπάνω, είναι επιβεβλημένο οι προϋποθέσεις ενίσχυσης, όπως αυτές θα καθοριστούν στον υπό διαβούλευση αναπτυξιακό νόμο, να είναι, κατά τα ανωτέρω, συμβατές με τις διατάξεις του άρθρου 52 του Γ.Α.Κ. και ιδίως με την αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας όπως αυτή καθορίζεται στο σχετικό κανονιστικό πλαίσιο της Ε.Ε. Άλλως υπάρχει ο κίνδυνος έργα που θα χρηματοδοτηθούν με βάση τις διατάξεις του υπό διαβούλευση νόμου να τεθούν σε αμφισβήτηση με βάση τις διατάξεις του Ευρωπαϊκού Πλαισίου και να υπάρχει απώλεια χρηματοδότησης. Για το λόγο αυτό προτείνεται η τροποποίηση του άρθρου 7 παρ. 3 εδ. α’ του υπό διαβούλευση Ν/Σ ως εξής: "3. Με την επιφύλαξη του άρθρου 52 του Γ.Α.Κ. επενδυτικά σχέδια για την ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων υπάγονται στον παρόντα νόμο με τις εξής προϋποθέσεις: α. Οι ενισχύσεις χορηγούνται βάσει ανοικτής, διαφανούς και άνευ διακρίσεων ανταγωνιστικής διαδικασίας επιλογής, τηρουμένης της αρχής της τεχνολογικής ουδετερότητας. β. οι ενισχύσεις χορηγούνται μόνο σε περιοχές όπου δεν υπάρχει δίκτυο της ίδιας κατηγορίας (είτε βασικό ευρυζωνικό δίκτυο είτε δίκτυο πρόσβασης νέας γενιάς) και όπου το δίκτυο αυτό δεν είναι πιθανόν να αναπτυχθεί με εμπορικούς όρους εντός τριών ετών από την απόφαση για τη χορήγηση της ενίσχυσης. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δύναται να καθοριστούν οι ως άνω περιοχές, γ. ο φορέας εκμετάλλευσης του επιδοτούμενου δικτύου πρέπει να παρέχει την ευρύτερη δυνατή ενεργητική και παθητική χονδρική πρόσβαση με δίκαιους όρους και άνευ διακρίσεων, συμπεριλαμβανομένης της υλικής αποδεσμοποίησης στην περίπτωση των δικτύων πρόσβασης νέας γενιάς. Η εν λόγω χονδρική πρόσβαση παρέχεται επί επτά τουλάχιστον έτη, ενώ το δικαίωμα πρόσβασης σε αγωγούς ή πυλώνες δεν περιορίζεται χρονικά. Σε περίπτωση ενισχύσεων για την κατασκευή αγωγών, οι αγωγοί αυτοί πρέπει να είναι αρκετά μεγάλοι, ώστε να εξυπηρετούν πολλά καλωδιακά δίκτυα και διαφορετικές τοπολογίες δικτύου, δ. Οι τιμές χονδρικής πρόσβασης βασίζονται στις αρχές τιμολόγησης που καθορίζει η εθνική ρυθμιστική αρχή και σε κριτήρια αναφοράς που επικρατούν σε άλλες συγκρίσιμες πιο ανταγωνιστικές περιοχές του ίδιου κράτους μέλους ή της Ένωσης, λαμβανομένων υπόψη των ενισχύσεων που έχει λάβει ο φορέας εκμετάλλευσης του δικτύου. Η εθνική ρυθμιστική αρχή διατυπώνει τη γνώμη της σχετικά με τους όρους πρόσβασης, συμπεριλαμβανομένων των τιμών, και σε περίπτωση διαφορών μεταξύ των αιτούντων πρόσβαση και του φορέα εκμετάλλευσης της επιδοτούμενης υποδομής.” Ενίσχυση ΤΠΕ Στο υπό διαβούλευση Ν/Σ φαίνεται να εξαιρούνται γενικά οι υπηρεσίες επικοινωνιών καθώς και υπηρεσίες τύπου cloud (υπολογιστική νέφους). Η τελευταία περίπτωση είναι σοβαρή παράλειψη, λαμβανομένων υπόψη τόσο των σύγχρονων τεχνολογικών και εμπορικών τάσεων στο χώρο των ΤΠΕ όσο και τις σχετικές προθέσεις και δράσεις της Ε.Ε. Ειδικότερα: • Με βάση στοιχεία της IDC, οι δαπάνες για την ανάπτυξη υποδομών Cloud αυξήθηκαν σε παγκόσμιο επίπεδο το 2015 κατά 21,9% έναντι του 2014, αγγίζοντας τα $29 δισ., ενώ αντίθετα οι δαπάνες για υποδομές ΤΠΕ που δεν σχετίζονται με το Cloud μειώθηκαν, την ίδια περίοδο, κατά 2,7%. Ιδιαιτέρως ενισχύθηκαν το τελευταίο τρίμηνο του 2015 οι δαπάνες για υποδομές στον τομέα του public cloud, που εκτιμάται ότι θα φτάσουν στα επίπεδα των $20,5 δις, αυξημένες κατά 29,6% έναντι του 2014. Την ίδια περίοδο, ενισχύθηκαν και οι δαπάνες για private cloud, αλλά “μόνο” κατά 17,5% σε ετήσια βάση, φθάνοντας τα $3,3 δισ. (βλ. http://www.sepe.gr/gr/research-studies/article/5828852/me-stathera-dipsifio-pososto-auxanodai-oi-dapanes-gia-upodomes-cloud-/). • Η Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Cloud είναι μία από τις κύριες δράσεις που ήδη υλοποιούνται στο πλαίσιο της στρατηγικής για την Ενιαία Ψηφιακή Αγορά που ανακοινώθηκε από την Ε.Ε. πριν ένα περίπου χρόνο. Η πρωτοβουλία αυτή έχει σκοπό να ενισχύσει την εμπιστοσύνη των χρηστών στο cloud computing, ώστε να αυξηθεί η υιοθέτησή του μεταξύ των επιχειρήσεων –κυρίως- στην Ευρώπη την επόμενη δεκαετία. Η προοπτική αυτή εκτιμάται ότι μπορεί να συνεισφέρει αθροιστικά σχεδόν €450 δισ. στο ΑΕΠ των Κρατών-Μελών της Ε.Ε. (με τουλάχιστον €100 δισ. έως το 2020), να συμβάλει στη δημιουργία τουλάχιστον 300.000 νέων –κυρίως μικρομεσαίων- επιχειρήσεων και σχεδόν 1 εκατ. νέων θέσεων εργασίας (βλ. https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/european-cloud-computing-strategy). Κατά συνέπεια, θεωρείται απαραίτητο να συμπεριληφθεί ρητώς πρόβλεψη στο τελικό σχέδιο νόμου για την ενίσχυση έργων ανάπτυξης και εφαρμογής υπηρεσιών cloud. Με τον τρόπο αυτό, η ελληνική αναπτυξιακή πολιτική όχι μόνον θα ευθυγραμμιστεί πλήρως με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές, αλλά και θα εστιάσει σε έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους κλάδους σύγχρονων ΤΠΕ παγκοσμίως με σημαντικά οφέλη για την ελληνική οικονομία γενικά και την αντιμετώπιση της ανεργίας ειδικότερα. Για το λόγο αυτό προτείνεται στο άρθρο 7 του υπό διαβούλευση Ν/Σ να προστεθεί το εξής εδάφιο: «Επενδυτικά σχέδια για την ενίσχυση έργων ανάπτυξης και εφαρμογής υπηρεσιών υπολογιστικής νέφους (cloud) υπάγονται στον παρόντα νόμο.».