Άρθρο 07 – Υπαγόμενα και εξαιρούμενα επενδυτικά σχέδια

1. Στα καθεστώτα ενισχύσεων του παρόντος νόμου υπάγονται επενδυτικά σχέδια όλων των τομέων της οικονομίας, με την επιφύλαξη των επόμενων παραγράφων.
2. Δεν υπάγονται στα καθεστώτα ενισχύσεων του παρόντος νόμου:
Α. Με βάση τις διατάξεις του Γ.Α.Κ. κατά κατηγορία:
α. ο τομέας του χάλυβα, όπως ορίζεται στην παρ. 43 του άρθρου 2 Γ.Α.Κ., κατά κατηγορία,
β. ο τομέας των συνθετικών ινών, όπως ορίζεται στην παρ. 44 του άρθρου 2 Γ.Α.Κ. κατά κατηγορία,
γ. ο τομέας του άνθρακα, όπως ο άνθρακας ορίζεται στον Κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 1407/2002 της 23ης Ιουλίου 2002 σχετικά με κρατικές ενισχύσεις προς τη βιομηχανία άνθρακα,
δ. ο τομέας της ναυπηγίας. Δύναται, κατ΄ εξαίρεση, με κοινή υπουργική απόφαση των συναρμόδιων υπουργών να προκηρυχθεί καθεστώς στον τομέα της ναυπηγίας, με βάση τις ισχύουσες κατευθυντήριες γραμμές και κατόπιν προηγούμενης έγκρισης της Επιτροπής,
ε. ο τομέας παραγωγής, διανομής και υποδομών ενέργειας, με την επιφύλαξη της παρ. 4 περ. α΄,
στ. ο τομέας μεταφορών και η συναφής υποδομή, όπως ορίζεται στην παρ. 45 του άρθρου 2 Γ.Α.Κ. κατά κατηγορία.

Β. Με βάση την «Εθνική Ονοματολογία Οικονομικών Δραστηριοτήτων – Κωδικοί Αριθμοί Δραστηριότητας 2008», όπως τροποποιήθηκε με την ΠΟΛ 1086/2009, και με την επιφύλαξη των διατάξεων του Β΄ Μέρους του Κεφαλαίου Ι΄ του παρόντος:
-05- (Εξόρυξη άνθρακα και λιγνίτη) έως και -09- (Υποστηρικτικές δραστηριότητες εξόρυξης), με εξαίρεση τα επενδυτικά σχέδια, που υπάγονται στο ΙΒ΄ Κεφάλαιο.
-36- Συλλογή, επεξεργασία και παροχή νερού εκτός των υπηρεσιών αφαλάτωσης θαλασσινού νερού αποκλειστικά με χρήση ΑΠΕ.
-41- Κατασκευές κτηρίων.
-42- Έργα πολιτικού μηχανικού.
-43- Εξειδικευμένες κατασκευαστικές δραστηριότητες.
-45- Χονδρικό και λιανικό εμπόριο, επισκευή μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσικλετών.
-46- Χονδρικό εμπόριο.
-47- Λιανικό εμπόριο.
-52- Αποθήκευση και υποστηρικτικές προς τη μεταφορά δραστηριότητες, με την επιφύλαξη της παρ. 4 περ. β΄.
-53- Ταχυδρομικές και ταχυμεταφορικές δραστηριότητες.
-55- Καταλύματα, με την επιφύλαξη της παρ. 4 περ. γ΄.
-56- Δραστηριότητες υπηρεσιών εστίασης.
-60- Δραστηριότητες προγραμματισμού και ραδιοτηλεοπτικών εκπομπών.
-64- Δραστηριότητες χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών.
-65- Ασφαλιστικά, αντασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά ταμεία.
-66- Δραστηριότητες συναφείς προς τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες και τις ασφαλιστικές δραστηριότητες.
-68- Διαχείριση ακίνητης περιουσίας.
-69- Νομικές και λογιστικές δραστηριότητες.
-70- Δραστηριότητες κεντρικών γραφείων – δραστηριότητες παροχής συμβουλών διαχείρισης.
-71- Αρχιτεκτονικές δραστηριότητες και δραστηριότητες μηχανικών – τεχνικές δοκιμές και αναλύσεις.
-72- Επιστημονική έρευνα και ανάπτυξη.
-73- Διαφήμιση και έρευνα αγοράς.
-75- Κτηνιατρικές δραστηριότητες.
-77- Δραστηριότητες ενοικίασης και εκμίσθωσης.
-78- Δραστηριότητες απασχόλησης.
-79- Δραστηριότητες ταξιδιωτικών πρακτορείων, γραφείων οργανωμένων ταξιδιών και υπηρεσιών κρατήσεων και συναφείς δραστηριότητες.
-80- Δραστηριότητες παροχής προστασίας και έρευνας.
-81- Δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών σε κτήρια και εξωτερικούς χώρους.
-82- Διοικητικές δραστηριότητες γραφείου, γραμματειακή υποστήριξη και άλλες δραστηριότητες παροχής υποστήριξης προς τις επιχειρήσεις.
-84- Δημόσια διοίκηση και άμυνα – υποχρεωτική κοινωνική ασφάλιση.
-85- Εκπαίδευση.
-86- Δραστηριότητες ανθρώπινης υγείας, εξαιρουμένων των επενδυτικών σχεδίων τουρισμού υγείας και ιατρικού τουρισμού. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και κατά περίπτωση συναρμόδιων Υπουργών θα καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις των υπαγόμενων επενδυτικών σχεδίων καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
-87- Δραστηριότητες βοήθειας με παροχή καταλύματος.
-88- Δραστηριότητες κοινωνικής μέριμνας χωρίς παροχή καταλύματος.
-90- Δημιουργικές δραστηριότητες, τέχνες και διασκέδαση.
-91-Δραστηριότητες βιβλιοθηκών, αρχειοφυλακείων, μουσείων και λοιπές πολιτιστικές δραστηριότητες.
-92- Τυχερά παιχνίδια και στοιχήματα.
-93- Αθλητικές δραστηριότητες και δραστηριότητες διασκέδασης και ψυχαγωγίας, με την επιφύλαξη της παρ. 4.
-94- Δραστηριότητες οργανώσεων.
-97- Δραστηριότητες νοικοκυριών ως εργοδοτών οικιακού προσωπικού.
-98- Δραστηριότητες ιδιωτικών νοικοκυριών, που αφορούν την παραγωγή μη διακριτών αγαθών και υπηρεσιών για ίδια χρήση.
-99- Δραστηριότητες εξωχώριων οργανισμών και φορέων.
3. Επενδυτικά σχέδια για την ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων υπάγονται στον παρόντα νόμο με τις εξής προϋποθέσεις:
α. οι ενισχύσεις χορηγούνται μόνο σε περιοχές όπου δεν υπάρχει δίκτυο της ίδιας κατηγορίας (είτε βασικό ευρυζωνικό δίκτυο είτε δίκτυο πρόσβασης νέας γενιάς) και όπου το δίκτυο αυτό δεν είναι πιθανόν να αναπτυχθεί με εμπορικούς όρους εντός τριών ετών από την απόφαση για τη χορήγηση της ενίσχυσης. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δύναται να καθοριστούν οι ως άνω περιοχές,
β. ο φορέας εκμετάλλευσης του επιδοτούμενου δικτύου πρέπει να παρέχει υπηρεσίες ενεργητικής και παθητικής χονδρικής πρόσβασης υπό δίκαιους όρους και άνευ διακρίσεων, συμπεριλαμβανομένης της υλικής αποδεσμοποίησης στην περίπτωση δικτύων πρόσβασης νέας γενιάς· και
γ. οι ενισχύσεις χορηγούνται βάσει ανταγωνιστικής διαδικασίας επιλογής.
4. Στους μη υπαγόμενους στον παρόντα νόμο τομείς της παρ. 2, ενισχύονται κατ΄ εξαίρεση τα παρακάτω επενδυτικά σχέδια:
α. Στον τομέα παραγωγής, διανομής και υποδομών ενέργειας, κατ’ εξαίρεση ενισχύονται τα επενδυτικά σχέδια παραγωγής ή συμπαραγωγής και διανομής θερμότητας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σύμφωνα με τα άρθρα 40 και 46 Γ.Α.Κ., καθώς και τα επενδυτικά σχέδια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από μικρά υδροηλεκτρικά έργα σύμφωνα με το άρθρο 41 Γ.Α.Κ. και το Ν. 3468/2006, όπως ισχύει.Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και το είδος των ως άνω έργων.
β. Στον τομέα αποθήκευσης και υποστηρικτικών προς τη μεταφορά δραστηριοτήτων κατ΄ εξαίρεση ενισχύονται οι κλάδοι 52.22.11.05 [Υπηρεσίες τουριστικών λιμανιών (μαρίνων)], 52.22.11.06 (Υπηρεσίες λειτουργίας υδατοδρομίων) και 52.29.19.03 [Υπηρεσίες μεταφοράς με διαχείριση της αλυσίδας εφοδιασμού προς τρίτους (logistics)]. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθορίζεται το περιεχόμενο της ως άνω επιχειρηματικής δραστηριότητας.
γ. Στον τομέα του τουρισμού, κατ’ εξαίρεση υπάγονται στα καθεστώτα ενισχύσεων επενδυτικά σχέδια με τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
αα. ίδρυσης ή επέκτασης ξενοδοχειακών μονάδων τουλάχιστον τριών (3) αστέρων,
ββ. εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων που ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον τριών (3) αστέρων αφού παρέλθει πενταετία από την έναρξη λειτουργίας της μονάδας ή από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ολοκλήρωσης επένδυσης εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής της μονάδας. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και το είδος των ως άνω έργων.
γγ. επέκτασης και εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων που έχουν διακόψει τη λειτουργία τους, με την προϋπόθεση ότι στο διάστημα διακοπής δεν έχει γίνει αλλαγή χρήσης του κτηρίου και ότι μέσω της επέκτασης ή του εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον τριών (3) αστέρων,
δδ. ίδρυσης, επέκτασης και εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής Τουριστικών Οργανωμένων Κατασκηνώσεων (camping), τα οποία ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον τριών (3) αστέρων,
εε. ίδρυσης και εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων εντός χαρακτηρισμένων παραδοσιακών ή διατηρητέων κτηρίων, τα οποία ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον δύο (2) αστέρων,
στστ. σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων, όπως ορίζονται στο Ν. 4002/2011, όπως ισχύει, και στους νόμους 4179/2013 και 4276/2014, εκτός του μέρους αυτών που αφορά σε προς μεταβίβαση ή μακροχρόνια μίσθωση κτίρια και εγκαταστάσεις και με την προϋπόθεση ότι κατατίθενται ως ενιαία επενδυτικά σχέδια,
ζζ. εγκαταστάσεων Ειδικής Τουριστικής Υποδομής {συνεδριακά κέντρα, γήπεδα γκολφ, τουριστικοί λιμένες, χιονοδρομικά κέντρα, θεματικά πάρκα, εγκαταστάσεις ιαματικού τουρισμού [μονάδες ιαματικής θεραπείας, κέντρα ιαματικού τουρισμού−θερμαλισμού, κέντρα θαλασσοθεραπείας, κέντρα αναζωογόνησης (spa)], κέντρα προπονητικού αθλητικού τουρισμού, ορειβατικά καταφύγια, αυτοκινητοδρόμια}, όπως αυτές ορίζονται εκάστοτε στην οικεία νομοθεσία,
ηη. εγκαταστάσεων αγροτουρισμού ή οινοτουρισμού, όταν υποβάλλεται επενδυτικό σχέδιο από σχηματισμούς συνέργειας και δικτύωσης (clusters – συστάδες),
θθ. ίδρυσης ξενώνων φιλοξενίας νέων, εφόσον οι δικαιούχοι είναι όσοι αναφέρονται στις περ. γ΄ και δ΄ της παρ. 1 του άρθρου 6.
Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και των συναρμόδιων Υπουργών, η οποία δεν μπορεί να τροποποιηθεί πριν την παρέλευση διετίας από την έκδοσή της, δύνανται να καθορίζονται περιοχές της επικράτειας οι οποίες θα εξαιρούνται από την εφαρμογή της περ. γ΄ της παρούσας παραγράφου λόγω κορεσμού.
5. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού ή/και συναρμόδιου Υπουργού δύναται να καθορίζονται ειδικοί όροι, προϋποθέσεις, προδιαγραφές και περιορισμοί για τα επενδυτικά σχέδια των παρ. 1, 3 και 4.
6α. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων καθορίζονται ειδικοί όροι, προϋποθέσεις, προδιαγραφές και περιορισμοί για την υπαγωγή στα καθεστώτα ενισχύσεων του τομέα της μεταποίησης και της εμπορίας γεωργικών προϊόντων, όπως αυτός ορίζεται στα σημεία 8 και 10 του άρθρου 2 Γ.Α.Κ. Η ως άνω κοινή υπουργική απόφαση ρυθμίζει αποκλειστικά τις περιπτώσεις, στις οποίες η ενίσχυση του επενδυτικού σχεδίου καθορίζεται με βάση τις επιλέξιμες δαπάνες του σχεδίου ή το μισθολογικό κόστος των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργούνται ως αποτέλεσμα της υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου και όχι α) με βάση την τιμή ή την ποσότητα των εν λόγω προϊόντων που αγοράζονται από πρωτογενείς παραγωγούς ή διατίθενται στην αγορά από τις οικείες επιχειρήσεις ή β) όταν η ενίσχυση συνοδεύεται από την υποχρέωση της απόδοσής της εν μέρει ή εξ ολοκλήρου σε πρωτογενείς παραγωγούς.
β. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, μπορούν να υπαχθούν σε καθεστώτα ενισχύσεων του παρόντος νόμου είδη επενδυτικών σχεδίων στους τομείς:
αα. της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας, με την επιφύλαξη όσων προβλέπονται στον ΓΑΚ, στον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1388/2014 της Επιτροπής της 16ης Δεκεμβρίου 2014 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, τη μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και
ββ. της γεωργίας, όπως ορίζεται στις Κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις στον γεωργικό και τον δασονομικό τομέα και στις αγροτικές περιοχές για την περίοδο 2014-2020 (2014/C 204/01 της 1ης Ιουλίου 2014).
Με την ίδια απόφαση καθορίζονται οι προδιαγραφές, οι πρόσθετοι όροι, η νομική μορφή των ενισχυόμενων επιχειρήσεων, οι περιορισμοί και προϋποθέσεις, καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την παροχή των ενισχύσεων σε επενδυτικά σχέδια των τομέων αυτών, σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

  • 20 Μαΐου 2016, 14:16 | Επιμελητήριο Λέσβου

    Παρ.4 Στο τέλος της παραγράφου 4 η δυνατότητα εξαίρεσης μετά την παρέλευση διετίας τουριστικών περιοχών λόγω κορεσμού από το καθεστώς ενίσχυσης, δημιουργεί καθεστώς ανασφάλειας, καθώς ήδη ένας επενδυτής μπορεί να έχει ξεκινήσει τον σχεδιασμό πολύπλοκης επένδυσης σε τοποθεσία που μπορεί να εξαιρεθεί λόγω κορεσμού. Κατά την άποψη μας θα έπρεπε να προσδιοριστεί από την αρχή κατάλογος κορεσμένων περιοχών που θα διατηρηθούν για μεγαλύτερο της διετίας χρονικό διάστημα

  • 20 Μαΐου 2016, 09:44 | Ηλίας Μαστάθης

    Προτείνεται ο εκσυγχρονισμός ολοκληρωμένης μορφής να περιλαμβάνει όχι μόνο τις ξενοδοχειακές μονάδες που ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον τριών (3) αστέρων αλλά και λοιπά τουριστικά καταλύματα (ενοικιαζόμενα δωμάτια) που αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον τριών (3) αστέρων.

  • Στο άρθρο 7 διαφωνούμε με την εξαίρεση από τον αναπτυξιακό νόμο των κλάδων τού χάλυβα, της ναυπηγίας και των συνθετικών ινών. Διότι: Η δημιουργία υποδομών και η κατασκευή κτιρίων χρειάζονται εκσυγχρονισμένα χαλυβουργία πού παράγουν με ανταγωνιστικό κόστος. Η ναυπηγία είναι ευνοήτως απαραίτητη για την χώρα μας με τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στο κόσμο και μπορεί να προσθέσει χιλιάδες θέσεις εργασίας. Οι συνθετικές ίνες μπορούν να βοηθήσουν στην επαναδραστηριοποίηση τού, άλλοτε ακμάζοντος, κλάδου της κλωστοϋφαντουργίας.

    4) Ως γενική παρατήρηση προσθέτομε ότι η ενεργοποίηση του υπό διαβούλευση αναπτυξιακού νόμου απαιτεί την έκδοση πληθώρας υπουργικών αποφάσεων πού καθιστούν αβέβαια την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας τού νόμου.
    Σύνδεσμος Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιώς

  • 18 Μαΐου 2016, 13:15 | ΠΑΥΛΟΣ ΝΑΚΑΣ

    Νομίζω ότι στην πρόθεση της κυβέρνησης ήταν να ενισχυθούν στον τομέα του τουρισμού οι επιχειρησεις ενοικιαζόμενων διαμερισμάτων με αλλάγη του τουριστικού μοντέλου απο το all inqlusive στις μικρές ατομικές επιχειρήσεις άρα θα πρέπει να περιληφθεί στον τομέα του τουρισμού η ενισχυση για τη δημουργία νέων μικρών/μεσαίων τουριστικών μονάδων ενοικιαζόμενων διαμερισμάτων ή/και δωματίων για ατομικές επενδύσεις 200000-500000 Ευρώ. Συνήθως δίνονταν ενισχήσεις μόνο για συνέργεις απο τον επενδυτικό νόμο ή ενισχύσεις από το ΕΣΠΑ ,το ΕΣΠΑ προς το παρόν ενισχύει μόνο τον εκσυχρονισμό παλαιών μονάδων .Αυτή είναι δραστηριότητα πολύ σημαντική για την ανάπτυξη του τουρισμού και πιστεύω ότι πολλοί είναι οι υποψήφιοι επενδυτές.

  • 18 Μαΐου 2016, 06:38 | Μπαλής Δημήτριος

    Ενίσχυση των «τελωνειακών αντιπροσώπων» (εκτελωνιστών) μέσω του παρόντος Νόμου, ως σημαντικού κρίκου στην αλυσίδα ανεφοδιασμού και του διεθνούς εμπορίου, της εισαγωγής, της εξαγωγής, της εκβιομηχάνισης, της προστασίας της δημόσιας υγείας και της εξασφάλισης της είσπραξης των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων.

  • Προτείνεται η δυνατότητα ενίσχυσης των «τελωνειακών αντιπροσώπων» (εκτελωνιστών)μέσω του παρόντος Νόμου, ως σημαντικού κρίκου στην αλυσίδα δημοσίων και ιδιωτικών πρωτοβουλιών για το διεθνές εμπόριο, την εισαγωγή, την εξαγωγή, την εκβιομηχάνιση και την εξασφάλιση δημοσίων εσόδων.

  • 16 Μαΐου 2016, 15:27 | ΣΕΣΜΑ

    Στην παρ. 2.Β προτείνεται οι επενδύσεις που αφορούν στους ΚΑΔ 91 (Πολιτιστικές Δραστηριότητες)και 93 (Αθλητικές Δραστηριότητες)να είναι επιλέξιμες, εφόσον συμπεριλαμβάνονται σε Τουριστικές επενδύσεις.

    Στην παρ. 4.γ προτείνεται:
    1. Να συμπεριληφθούν επενδύσεις που αφορούν στον Τουρισμό Υγείας και στον Ιατρικό Τουρισμό.
    2.Τροποποίηση της διάταξης για έκδοση Υπουργικής Απόφασης για τις κορεσμένες περιοχές, σύμφωνα με τις Γενικές Παρατηρήσεις.

  • 16 Μαΐου 2016, 15:10 | ICAP ADVISORY Α.Ε.

    Στο Άρθρο 7, παρ.4, εδάφιο γ. αναφέρεται «στον τομέα του τουρισμού, κατ’ εξαίρεση υπάγονται στα καθεστώτα ενισχύσεων επενδυτικά σχέδια με τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
    ββ. εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων που ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον τριών (3) αστέρων
    δδ. εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής τουριστικών οργανωμένων κατασκηνώσεων (camping), τα οποία ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον δύο (2) αστέρων
    εε. εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων εντός παραδοσιακών ή διατηρητέων κτηρίων τα οποία ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον δύο (2) αστέρων»

    Ωστόσο στην παρ.3 του άρθρου 3 αναφέρεται:
    «Τα επενδυτικά σχέδια, που υπάγονται στα καθεστώτα ενισχύσεων του παρόντος νόμου, θα πρέπει να έχουν τον χαρακτήρα αρχικής επένδυσης και συγκεκριμένα να πληρούν μία από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
    α. δημιουργία νέας μονάδας,
    β. επέκταση της δυναμικότητας υφιστάμενης μονάδας,
    γ. διαφοροποίηση της παραγωγής μιας μονάδας σε προϊόντα ή υπηρεσίες που δεν έχουν παραχθεί ποτέ σε αυτήν, με τον όρο ότι οι επιλέξιμες δαπάνες υπερβαίνουν τουλάχιστον κατά 200% τη λογιστική αξία των στοιχείων ενεργητικού που χρησιμοποιούνται εκ νέου, όπως έχει καταγραφεί στο οικονομικό έτος που προηγείται της έναρξης των εργασιών του επενδυτικού σχεδίου, ή
    δ. θεμελιώδη αλλαγή του συνόλου της παραγωγικής διαδικασίας υφιστάμενης μονάδας, με τον όρο ότι οι επιλέξιμες δαπάνες υπερβαίνουν τις αποσβέσεις των στοιχείων ενεργητικού που συνδέονται με τη δραστηριότητα, η οποία πρόκειται να εκσυγχρονιστεί, κατά τη διάρκεια των τριών προηγούμενων οικονομικών ετών,
    ε. απόκτηση του συνόλου στοιχείων ενεργητικού, που ανήκουν σε επιχειρηματική εγκατάσταση που έχει κλείσει και η οποία αγοράζεται από επενδυτή που δεν σχετίζεται με τον πωλητή και αποκλείει την απλή εξαγορά των μετοχών μιας επιχείρησης.»

    Δεδομένου ότι οι επενδύσεις εκσυγχρονισμού χωρίς αναβάθμιση κατηγορίας δεν εμπίπτουν σε καμία από τις περιπτώσεις α έως ε της παρ. 3 του άρθρου 5, θα πρέπει να τροποποιηθεί το άρθρο 3 προκειμένου να μην δημιουργείται καμία ασυμβατότητα και να είναι εφικτή η υπαγωγή στο νόμο των εν λόγω τουριστικών επενδύσεων.

  • 16 Μαΐου 2016, 15:22 | VODAFONE Ελλάδος

    Στη διαδικασία χορήγησης των ενισχύσεων, Θα πρέπει να ισχύσει η αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας.

  • 16 Μαΐου 2016, 15:57 | VODAFONE Ελλάδος

    Θεωρούμε ότι οι περιοχές για την ανάπτυξη Ευρυζωνικών Δικτύων (παράγραφος 3) θα πρέπει να καθορίζονται κατόπιν Δημόσιας Διαβούλευσης.

  • 16 Μαΐου 2016, 15:46 | ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΠΕ

    ΒΙΟΑΕΡΙΟ – ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ

    Το βιοαέριο έχει ιδιαίτερη σημασία στην υπόθεση της βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης και για το λόγο αυτό θα πρέπει να ενισχυθούν οι επενδύσεις του τομέα παραγωγής, διανομής και υποδομών ενέργειας που έχουν άμεση σχέση με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από βιααέριο και βιομάζα, καθώς και παραγωγής βιομεθανίου, όπως άλλωστε έχει ήδη προταθεί κατά την τρέχουσα διαβούλευση από τον Ελληνικό Σύνδεσμο Βιοαερίου και άλλους.

    Πέραν αυτών, υπάρχουν και ειδικές περιπτώσεις, τόσο στον τομέα της ενέργειας, όσο και σε άλλους τομείς που κατά βάση δεν υπάγονται στον προτεινόμενο νόμο, αλλά θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στις εξαιρέσεις του άρθρου 7 παρ. 4. Οι προτεινόμενες με το παρόν εξαιρέσεις και η αντίστοιχη αιτιολόγησή τους είναι:

    1. ΥΒΡΙΔΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΒΙΟΑΕΡΙΟ ή ΤΗ ΒΙΟΜΑΖΑ.
    Η τεχνολογία ηλεκτροπαραγωγής από βιοαέριο μπορεί να είναι ελεγχόμενης παραγωγής. Πέραν της δυνατότητας παροχής ενέργειας βάσης, έχει τη δυνατότητα παροχής ενέργειας αιχμής. Ως τέτοια, μπορεί να συμβάλει στην ευστάθεια του δικτύου, παρέχοντας συμπληρωματική ενέργεια προς τις κυρίαρχες μορφές ΑΠΕ (Φ/Β, Α/Γ, μΥ/Η), οι οποίες είναι μη ελεγχόμενης παραγωγής. Η ιδιαιτερότητα αυτή την καθιστά ιδιαίτερα χρήσιμη στα μη διασυνδεδεμένα με το εθνικό δίκτυο νησιά. Η συμπληρωματικότητα αυτή καθιστά τις υβριδικές μονάδες συνδυασμού βιοαερίου με φωτοβολταϊκά, αιολικά και μικρά υδροηλεκτρικά πρακτικά συνεχούς παραγωγής. Αν δε οι επενδύσεις αυτές εφαρμοστούν σε προϋπάρχουσες μονάδες Φ/Β, Α/Γ, μΦ/Β, θα προκύψουν μονάδες που θα έχουν όλα τα πλεονεκτήματα των μονάδων βάσης, ενώ ταυτόχρονα θα αξιοποιηθούν οι υπάρχουσες υποδομές (υπάρχον δίκτυο,σύνδεση με αυτό, υποσταθμός ανύψωσης τάσης, συστήματα ελέγχου, κτιριακές εγκαταστάσεις, περιβάλλων χώρος κλπ.).
    Η προκύπτουσα με βάση τα παραπάνω εξαίρεση μπορεί να διατυπωθεί ως εξής
    7.4.α.εε. «Τα επενδυτικά σχέδια δημιουργίας υβριδικών μονάδων παραγωγής ενέργειας από Βιοαέριο ή Βιομάζα, σε συνδυασμό με φωτοβολταϊκά, αιολικά, μικρά υδροηλεκτρικά ηλεκτρικής ισχύος μέχρι 999 kWe. Η ενίσχυση περιορίζεται στις εγκαταστάσεις παραγωγής από βιοαέριο, βιομάζα και μικρά υδροηλεκτρικά. Τα σχέδια είναι δυνατόν να εφαρμοστούν σε προϋπάρχουσες μονάδες φωτοβολταϊκής, αιολικής ή υδροηλεκτρικής ενέργειας»

    2. ΣΥΜΠΙΕΣΜΕΝΟ ΒΙΟΜΕΘΑΝΙΟ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ.
    Η χρήση συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) στις μεταφορές επεκτείνεται συνεχώς, με ιδιαίτερα ευνοϊκά αποτελέσματα στο θέμα της κλιματικής αλλαγής, δεδομένου ότι τα καύσιμα με βάση το μεθάνιο έχουν κατά 50% χαμηλότερο αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα από τα συμβατικά υγρά καύσιμα. Όμως, η διάθεση CNG σε περιοχές όπου δεν είναι διαθέσιμο δίκτυο φυσικού αερίου (Δυτική Ελλάδα, Νησιά) είναι προβληματική. Στις περιοχές αυτές είναι σκόπιμο να ενισχυθεί η παραγωγή και χρήση συμπιεσμένου βιομεθανίου από επιχειρήσεις μεταφορών.
    Η προκύπτουσα με βάση τα παραπάνω εξαίρεση του σχετικού με τις μεταφορές άρθρου μπορεί τεθεί στο τέλος της παραγράφου 7.4.β και να διατυπωθεί ως εξής:
    7.4.β…. «Οι εγκαταστάσεις παραγωγής συμπιεσμένου βιομεθανίου και η αγορά οχημάτων με καύσιμο συμπιεσμένο μεθάνιο, εφόσον η κύρια χρήση των τελευταίων πραγματοποιείται σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν δίκτυα φυσικού αερίου»
    Η παραγωγή συμπιεσμένου βιομεθανίου για την χρήση αυτή είναι δυνατόν να πραγματοποιείται σε κοινές παραγωγικές εγκαταστάσεις συνεργαζόμενων επιχειρήσεων, δημιουργούμενων από συνεργατικά σχήματα.
    Η προκύπτουσα με βάση τα παραπάνω εξαίρεση του σχετικού με τις μεταφορές άρθρου μπορεί τεθεί μετά την ως άνω παρ. και να διατυπωθεί ως εξής:
    7.4.β… «Οι εγκαταστάσεις παραγωγής και μεταφοράς συμπιεσμένου βιομεθανίου, εφόσον οι εγκαταστάσεις αυτές δημιουργούνται από συνεργατικά σχήματα (clusters) επιχειρήσεων μεταφορών και συγκοινωνιών.

    3. ΒΙΟΜΕΘΑΝΙΟ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ.
    Η παραγωγή βιομεθανίου μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμη σε περιοχές όπου δεν είναι διαθέσιμο δίκτυο φυσικού αερίου (Δυτική Ελλάδα, Νησιά). Στις περιοχές αυτές υπάρχουν καταναλωτές που θα έχουν ιδιαίτερα οφέλη από την εφαρμογή μεθόδων συμπαραγωγής ή τριπαραγωγής με καύσιμο το βιομεθάνιο που παράγεται από τους ίδιους ή άλλες γειτονικές μονάδες. Τυπικές περιπτώσεις αποτελούν οι ξενοδοχειακές μονάδες, οι οποίες, συν τοις άλλοις μπορούν να προμηθεύουν τις μονάδες βιομεθανίου με οργανική ύλη που θα προκύπτει από επιτυχή εφαρμογή μεθόδων διαχωρισμού των οργανικών στερεών αποβλήτων (κυρίως από τις εγκαταστάσεις εστίασης).
    Η προκύπτουσα με βάση τα παραπάνω εξαίρεση του σχετικού με τον τουρισμό άρθρου μπορεί τεθεί στο τέλος, μετά την παρ. θθ και να διατυπωθεί ως εξής:
    7.4.γ.ιι. «Οι εντός των ξενοδοχειακών μονάδων εγκαταστάσεις διαχωρισμού οργανικών στερεών αποβλήτων, παραγωγής βιομεθανίου, τριπαραγωγής ηλεκτρισμού, θερμότητας και ψύξης από βιομεθάνιο και οι εγκαταστάσεις τηλεθέρμανσης – τηλεψύξης»
    Η παραγωγή βιομεθανίου για την χρήση αυτή είναι δυνατόν να πραγματοποιείται σε κοινές παραγωγικές εγκαταστάσεις γειτονικών ξενοδοχειακών μονάδων, δημιουργούμενες από συνεργατικά σχήματα.
    Η προκύπτουσα με βάση τα παραπάνω εξαίρεση του σχετικού με τον τουρισμό άρθρου μπορεί τεθεί μετά την ως άνω παρ. ιι και να διατυπωθεί ως εξής:
    7.4.γ.κκ. «Οι εκτός ξενοδοχειακών μονάδων εγκαταστάσεις παραγωγής και μεταφοράς βιομεθανίου, εφόσον οι εγκαταστάσεις αυτές δημιουργούνται από συνεργατικά σχήματα (clusters) ξενοδοχειακών επιχειρήσεων προς αποκλειστική τροφοδότηση των ξενοδοχειακών μονάδων (κοινή ιδιοπαραγωγή)
    Αθήνα, 16 Μαΐου 2016
    Κ. Αλεξανδρίδης

  • Απορία προκαλεί η αναφορά στο άρθρο 7 πως με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και των συναρμόδιων Υπουργών, η οποία δεν μπορεί να τροποποιηθεί πριν την παρέλευση διετίας από την έκδοσή της, δύνανται να καθορίζονται περιοχές της επικράτειας οι οποίες θα εξαιρούνται από την υπαγωγή στα καθεστώτα ενισχύσεων επενδυτικά σχέδια στον τομέα του Τουρισμού λόγω κορεσμού. Η συγκεκριμένη πρόβλεψη απειλεί να παγώσει το όποιο επενδυτικό ενδιαφέρον υπάρχει και να λειτουργήσει εις βάρος του Εθνικού τουριστικού προϊόντος. Επίσης, προκαλεί επιπλέον καθυστερήσεις πλέον αυτών των 2,5 ετών που υπάρχουν ήδη ως προς την ενεργοποίηση του Νέου Επενδυτικού Νόμου.

    Κατά συνέπεια θεωρούμε πως δεν συμβάλλει στην Ανάπτυξη της χώρας η έκδοση σχετικής ΚΥΑ και θα πρέπει να διαγραφεί η συγκεκριμένη πρόβλεψη.

  • 16 Μαΐου 2016, 14:18 | ΑΣΠΗ ΕΛΛΑΣ

    Άρθρο 7 παρ.2 «Υπαγόμενα και εξαιρούμενα επενδυτικά σχέδια»

    Με τις εξαιρέσεις του κωδικού 41 και 42 δεν εντάσσονται στις ενισχύσεις βασικές επενδυτικές δαπάνες οι οποίες όμως στο άρθρο 8§3 ορίζονται ως επιλέξιμες. Προτείνεται να καταργηθούν οι εξαιρέσεις με κωδικούς 41 και 42.

    Άρθρο 7 «Υπαγόμενα και εξαιρούμενα επενδυτικά σχέδια» παράγραφος 2

    Στην παράγραφο αυτή και συγκεκριμένα στο εδάφιο (Α.ε), εξαιρούνται από την υπαγωγή τους στον Αναπτυξιακό οι τομείς Παραγωγής, Διανομής και Υποδομών Ενέργειας, δηλ. στη πράξη το σύνολο σχεδόν των μεγάλων ενεργειακών έργων.
    Η εξαίρεση από την υπαγωγή στον Αναπτυξιακό νόμο επενδυτικών σχεδίων που αναφέρονται στην υλοποίηση Υποδομών Ενέργειας θα σημάνει την εξαφάνιση των προοπτικών ενίσχυσης της Ενεργειακής Ασφάλειας της χώρας, του ανταγωνισμού προς όφελος των τελικών καταναλωτών, της διαφοροποίησης των οδών και πηγών προμήθειας ενέργειας και των διασυνδέσεων της χώρας με την Ε.Ε. και τις υπόλοιπες αγορές της Ν.Α. Ευρώπης.
    Συνεπώς προτείνεται οι Υποδομές Ενέργειας να συνεχίσουν να υπάγονται στον Αναπτυξιακό νόμο.
    Επίσης, στο εδάφιο (Β.42), όπου εξαιρούνται τα «Έργα Πολιτικού Μηχανικού», θα πρέπει να υπάγονται στον Αναπτυξιακό νόμο τα έργα Πολιτικού Μηχανικού που αναφέρονται στην υλοποίηση μεγάλων Ενεργειακών Υποδομών

    Άρθρο 7«Υπαγόμενα και εξαιρούμενα επενδυτικά σχέδια» παράγραφος 4

    Προτείνεται η δυνατότητα υπαγωγής των έργων ΑΠΕ και ιδίως εκείνων της αιολικής ενέργειας, καθότι η ενίσχυση των έργων αυτών θα τα καταστήσει βιώσιμα ωφελώντας ταυτόχρονα πολλαπλά τόσο για την Ελληνική Οικονομία όσο και για το Περιβάλλον. Η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για τη κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση εγκαταστάσεων παραγωγής ενέργειας και ενεργειακών προϊόντων από ΑΠΕ, η καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής που οδηγεί σε ακραία καιρικά φαινόμενα με ανυπολόγιστες οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις στην ανθρωπότητα, η μείωση της προσθήκης στην ατμόσφαιρα θερμοκηπιακών αερίων (κυρίως διοξειδίου του άνθρακα) τα οποία εκλύονται από την καύση των ορυκτών καυσίμων, η μείωση της εξάρτησης μέσω της αξιοποίησης εγχώριων και διάσπαρτων ενεργειακών πόρων, η προώθηση της καινοτομίας και η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, η βελτίωση του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας λόγω της μείωσης των εισαγωγών ορυκτών καυσίμων, η αύξηση των επενδύσεων σε εγκαταστάσεις υποδομών ενέργειας και η προώθηση της Περιφερειακής ανάπτυξης, ώστε η χώρα μας να έχει συμβατούς στόχους τόσο με βάση την οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 29/2008, όσο και με την Εθνική Νομοθεσία, είναι ορισμένα μόνο από τα προαναφερθέντα οφέλη. Κατά συνέπεια στην παράγραφο 4(α) του Άρθρου 7 να συμπεριληφθούν και τα επενδυτικά σχέδια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από αιολικά, υδροηλεκτρικά, υβριδικά και γεωθερμικά πάρκα.

  • 16 Μαΐου 2016, 14:53 | HELIOAIOLIS CONSULTANTS

    H αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ, θα πρέπει να γίνει σε συνδυασμό με τεχνολογίες αποθήκευσης. Με τον Ν.3468 θεσπίστηκε πλαίσιο το οποίο επιτρέπει την ανάπτυξη στα μη διασυνδεδεμένα νησιά «Υβριδικών Σταθμών Παραγωγής Ενέργειας» ενώ μεταγενέστερα ορίστηκε και ο τρόπος λειτουργίας τους, και η ένταξή τους στο σύστημα ηλεκτροπαραγωγής.

    Η αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ στα μη διασυνδεδεμένα νησιά θα πρέπει να πραγματοποιηθεί κυρίως μέσω των υβριδικών ανανεώσιμων σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας για τους παρακάτω λόγους:

    • Οι υβριδικοί σταθμοί ΑΠΕ υποκαθιστούν πλήρως Συμβατικές Μονάδες, αποτελούν εγγυημένες μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ενώ ενισχύουν την επάρκεια ισχύος στο νησί σε περίπτωση διασύνδεσης.
    • Τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά είναι άριστα, και βελτιώνουν την ποιότητα παροχής ηλεκτρικής ενέργειας.
    • Η εγκατάσταση των υβριδικών μονάδων ΑΠΕ μπορεί να γίνει σταδιακά ώστε σε κάθε στάδιο να αξιολογούνται σωρευτικά οι επιπτώσεις στον περιβάλλον και στην κοινωνία και η πολιτεία να προχωράει σε επόμενο στάδιο.
    • Τα Μη Διασυνδεμένα νησιά μπαίνουν σε μια τροχιά αυτάρκειας ηλεκτρικής ενέργειας – και απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα στην ηλεκτροπαραγωγή.
    • Ως επενδύσεις στην σημερινή εποχή της κρίσης είναι πιο μικρές και θα μπορούσαν να γίνουν πιο εύκολα χρηματοδοτούμενες.
    • Είναι έργα που προσδίδουν αξία στην τοπική κοινωνία (πάνω από το 70% των έργων του αντλησιοταμιευτικού συστήματος δύναται να πραγματοποιηθούν από εγχώριους εργολάβους).
    • Οι υβριδικοί σταθμοί με αντλησιοταμιευτικά συστήματα έχουν «τεχνικό» χρόνο ζωής πάνω από 70 έτη.
    • Πρόκειται για πρωτοποριακές επενδύσεις παγκοσμίως.

    Χρηματοδοτικά, λόγω της οικονομικής κρίσης αντιμετωπίζουν τις ίδιες δυσκολίες με όλες τις άλλες επενδύσεις και επιπροσθέτως λόγω της πολυπλοκότητάς τους και του τρόπου τιμολόγησής τους (σύνδεση της τιμής πώλησης της εγγυημένης ενέργειας με την τιμή του πετρελαίου) είναι δύσκολη η χρηματοδότηση από τράπεζες. Εφόσον δεν έχει υπάρξει χρηματοδότηση αντίστοιχου έργου από τράπεζα μέχρι σήμερα στην Ελλάδα αν όχι παγκοσμίως απαιτούνται τέτοιες εξασφαλίσεις από τις τράπεζες που εν τέλει να το καθιστούν μη αυτοχρηματοδοτούμενο έργο (no Project Finance).

    Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω και με αφορμή την δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Θεσμικό πλαίσιο για τη δημιουργία καθεστώτων Ενισχύσεων Ιδιωτικών Επενδύσεων για την περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη της χώρας», θεωρούμε ότι πρέπει να υπάρξει μέριμνα για παροχή κινήτρων για την εγκατάσταση Υβριδικών Ανανεώσιμων Συστημάτων Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας μικρού μεγέθους (μέχρι 15MW εγγυημένης ισχύος). Προτείνεται να παρέχεται η δυνατότητα άμεσης ενίσχυσης μέσω επιδότησης και επιπλέον άμεσης καταβολής της, με την προσκόμιση αντίστοιχης εγγυητικής επιστολής τραπέζης. Με αυτό τον τρόπο, το συγκεκριμένο επενδυτικό σχέδιο γίνεται περισσότερο ελκυστικό στο τραπεζικό σύστημα καθότι απαιτείται μικρότερος δανεισμός και οι τράπεζες αναλαμβάνουν

  • 16 Μαΐου 2016, 14:36 | ΟΤΕ Α.Ε

    Ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων
    Στο σχέδιο νόμου (Ν/Σ) του νέου αναπτυξιακού προβλέπεται η ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων για την ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων (άρθρο 7 παρ. 3, σελ. 9). Η ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων για την ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων, πέραν των άλλων δράσεων της Πολιτείας που προβλέπονται στον Εθνικό Σχέδιο Ευρυζωνικής Πρόσβασης Επόμενης Γενιάς, μπορεί να συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξη δικτύων και στην επίτευξη των στόχων που προβλέπονται στο πλαίσιο του Ψηφιακού Θεματολογίου για την Ευρώπη.

    Ο υπό διαβούλευση Αναπτυξιακός νόμος προβλέπεται να εφαρμοστεί με βάση το πλαίσιο που καθορίζει το σχετικό κανονιστικό πλαίσιο της Ε.Ε και ειδικότερα ο Γενικός Απαλλακτικός Κανονισμός με αριθμό 651 της Επιτροπής (L 187 1/26.6.2014 (Γ.Α.Κ). Βασική αρχή που διέπει τον Γ.Α.Κ σε σχέση με την ενίσχυση ευρυζωνικών δικτύων είναι η αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας καθώς και, συνακόλουθα, η παροχή της ευρύτερης δυνατής (με βάση τις τεχνολογικές δυνατότητες που παρέχει κάθε διαφορετική αρχιτεκτονική δικτύου) ενεργητικής και παθητικής χονδρικής πρόσβασης, προβλέψεις που απουσιάζουν από το σχέδιο.

    Πιο συγκεκριμένα, στο Γ.Α.Κ. και ειδικότερα στο άρθρο 52 αυτού, ορίζεται, μεταξύ άλλων, ότι:

    • Οι ενισχύσεις χορηγούνται βάσει ανοικτής, διαφανούς και άνευ διακρίσεων ανταγωνιστικής διαδικασίας επιλογής, τηρουμένης της αρχής της τεχνολογικής ουδετερότητας.
    • Ο φορέας εκμετάλλευσης του δικτύου παρέχει την ευρύτερη δυνατή ενεργητική και παθητική χονδρική πρόσβαση, σύμφωνα με το άρθρο 2 αριθ. 139 του [παρόντος] κανονισμού, με δίκαιους όρους και άνευ διακρίσεων, συμπεριλαμβανομένης της υλικής αποδεσμοποίησης στην περίπτωση των δικτύων πρόσβασης νέας γενιάς. Η εν λόγω χονδρική πρόσβαση παρέχεται επί επτά τουλάχιστον έτη, ενώ το δικαίωμα πρόσβασης σε αγωγούς ή πυλώνες δεν περιορίζεται χρονικά. Σε περίπτωση ενισχύσεων για την κατασκευή αγωγών, οι αγωγοί αυτοί πρέπει να είναι αρκετά μεγάλοι, ώστε να εξυπηρετούν πολλά καλωδιακά δίκτυα και διαφορετικές τοπολογίες δικτύου.
    • Οι τιμές χονδρικής πρόσβασης βασίζονται στις αρχές τιμολόγησης που καθορίζει η εθνική ρυθμιστική αρχή και σε κριτήρια αναφοράς που επικρατούν σε άλλες συγκρίσιμες πιο ανταγωνιστικές περιοχές του ίδιου κράτους μέλους ή της Ένωσης, λαμβανομένων υπόψη των ενισχύσεων που έχει λάβει ο φορέας εκμετάλλευσης του δικτύου. Η εθνική ρυθμιστική αρχή διατυπώνει τη γνώμη της σχετικά με τους όρους πρόσβασης, συμπεριλαμβανομένων των τιμών, και σε περίπτωση διαφορών μεταξύ των αιτούντων πρόσβαση και του φορέα εκμετάλλευσης της επιδοτούμενης υποδομής.

    Επιπλέον, στο άρθρο 2 αριθ. 139 του Γ.Α.Κ. ορίζεται ότι «χονδρική πρόσβαση» είναι «η πρόσβαση που επιτρέπει σε φορέα εκμετάλλευσης να χρησιμοποιεί τις εγκαταστάσεις άλλου φορέα. Η ευρύτερη δυνατή πρόσβαση που θα παρέχεται μέσω του σχετικού δικτύου περιλαμβάνει, με βάση τις σημερινές τεχνολογικές εξελίξεις, τουλάχιστον τα ακόλουθα προϊόντα πρόσβασης. Για δίκτυα FTTH/FTTB: πρόσβαση σε αγωγό, πρόσβαση σε σκοτεινές οπτικές ίνες, αδεσμοποίητη πρόσβαση στον τοπικό βρόχο και δυφιορρευματική πρόσβαση. Για καλωδιακά δίκτυα: πρόσβαση σε αγωγό και δυφιορρευματική πρόσβαση. Για δίκτυα FTTC: πρόσβαση σε αγωγό, αποδεσμοποίηση υποβρόχου και δυφιορρευματική πρόσβαση. Για παθητική υποδομή δικτύου: πρόσβαση σε αγωγό, πρόσβαση σε σκοτεινές οπτικές ίνες και/ή αδεσμοποίητη πρόσβαση στον τοπικό βρόχο. Για ευρυζωνικά δίκτυα ADSL: αδεσμοποίητη πρόσβαση στον τοπικό βρόχο, δυφιορρευματική πρόσβαση. Για κινητά ή ασύρματα δίκτυα: δυφιορρευματική πρόσβαση, κοινοχρησία ιστών κεραιών και πρόσβαση στα δίκτυα οπισθόζευξης. Για δορυφορικές πλατφόρμες: δυφιορρευματική πρόσβαση.»

    Στο υπό διαβούλευση Ν/Σ και, πιο συγκεκριμένα, στο εν λόγω άρθρο 7 παρ. 3 ορίζεται ότι:
    “Επενδυτικά σχέδια για την ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων υπάγονται στον παρόντα νόμο με τις εξής προϋποθέσεις:
    α. οι ενισχύσεις χορηγούνται μόνο σε περιοχές όπου δεν υπάρχει δίκτυο της ίδιας κατηγορίας (είτε βασικό ευρυζωνικό δίκτυο είτε δίκτυο πρόσβασης νέας γενιάς) και όπου το δίκτυο αυτό δεν είναι πιθανόν να αναπτυχθεί με εμπορικούς όρους εντός τριών ετών από την απόφαση για τη χορήγηση της ενίσχυσης. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δύναται να καθοριστούν οι ως άνω περιοχές,
    β. ο φορέας εκμετάλλευσης του επιδοτούμενου δικτύου πρέπει να παρέχει υπηρεσίες ενεργητικής και παθητικής χονδρικής πρόσβασης υπό δίκαιους όρους και άνευ διακρίσεων, συμπεριλαμβανομένης της υλικής αποδεσμοποίησης στην περίπτωση δικτύων πρόσβασης νέας γενιάς και
    γ. οι ενισχύσεις χορηγούνται βάσει ανταγωνιστικής διαδικασίας επιλογής.”

    Με βάση τα παραπάνω, είναι επιβεβλημένο οι προϋποθέσεις ενίσχυσης, όπως αυτές θα καθοριστούν στον υπό διαβούλευση αναπτυξιακό νόμο, να είναι, κατά τα ανωτέρω, συμβατές με τις διατάξεις του άρθρου 52 του Γ.Α.Κ. και ιδίως με την αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας όπως αυτή καθορίζεται στο σχετικό κανονιστικό πλαίσιο της Ε.Ε. Άλλως υπάρχει ο κίνδυνος έργα που θα χρηματοδοτηθούν με βάση τις διατάξεις του υπό διαβούλευση νόμου να τεθούν σε αμφισβήτηση με βάση τις διατάξεις του Ευρωπαϊκού Πλαισίου και να υπάρχει απώλεια χρηματοδότησης. Για το λόγο αυτό προτείνεται η τροποποίηση του άρθρου 7 παρ. 3 εδ. α’ του υπό διαβούλευση Ν/Σ ως εξής:
    «3. Με την επιφύλαξη του άρθρου 52 του Γ.Α.Κ. επενδυτικά σχέδια για την ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων υπάγονται στον παρόντα νόμο με τις εξής προϋποθέσεις:
    α. Οι ενισχύσεις χορηγούνται βάσει ανοικτής, διαφανούς και άνευ διακρίσεων ανταγωνιστικής διαδικασίας επιλογής, τηρουμένης της αρχής της τεχνολογικής ουδετερότητας.
    β. οι ενισχύσεις χορηγούνται μόνο σε περιοχές όπου δεν υπάρχει δίκτυο της ίδιας κατηγορίας (είτε βασικό ευρυζωνικό δίκτυο είτε δίκτυο πρόσβασης νέας γενιάς) και όπου το δίκτυο αυτό δεν είναι πιθανόν να αναπτυχθεί με εμπορικούς όρους εντός τριών ετών από την απόφαση για τη χορήγηση της ενίσχυσης. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δύναται να καθοριστούν οι ως άνω περιοχές,
    γ. ο φορέας εκμετάλλευσης του επιδοτούμενου δικτύου πρέπει να παρέχει την ευρύτερη δυνατή ενεργητική και παθητική χονδρική πρόσβαση με δίκαιους όρους και άνευ διακρίσεων, συμπεριλαμβανομένης της υλικής αποδεσμοποίησης στην περίπτωση των δικτύων πρόσβασης νέας γενιάς. Η εν λόγω χονδρική πρόσβαση παρέχεται επί επτά τουλάχιστον έτη, ενώ το δικαίωμα πρόσβασης σε αγωγούς ή πυλώνες δεν περιορίζεται χρονικά. Σε περίπτωση ενισχύσεων για την κατασκευή αγωγών, οι αγωγοί αυτοί πρέπει να είναι αρκετά μεγάλοι, ώστε να εξυπηρετούν πολλά καλωδιακά δίκτυα και διαφορετικές τοπολογίες δικτύου,
    δ. Οι τιμές χονδρικής πρόσβασης βασίζονται στις αρχές τιμολόγησης που καθορίζει η εθνική ρυθμιστική αρχή και σε κριτήρια αναφοράς που επικρατούν σε άλλες συγκρίσιμες πιο ανταγωνιστικές περιοχές του ίδιου κράτους μέλους ή της Ένωσης, λαμβανομένων υπόψη των ενισχύσεων που έχει λάβει ο φορέας εκμετάλλευσης του δικτύου. Η εθνική ρυθμιστική αρχή διατυπώνει τη γνώμη της σχετικά με τους όρους πρόσβασης, συμπεριλαμβανομένων των τιμών, και σε περίπτωση διαφορών μεταξύ των αιτούντων πρόσβαση και του φορέα εκμετάλλευσης της επιδοτούμενης υποδομής.”

    Ενίσχυση ΤΠΕ
    Στο υπό διαβούλευση Ν/Σ φαίνεται να εξαιρούνται γενικά οι υπηρεσίες επικοινωνιών καθώς και υπηρεσίες τύπου cloud (υπολογιστική νέφους). Η τελευταία περίπτωση είναι σοβαρή παράλειψη, λαμβανομένων υπόψη τόσο των σύγχρονων τεχνολογικών και εμπορικών τάσεων στο χώρο των ΤΠΕ όσο και τις σχετικές προθέσεις και δράσεις της Ε.Ε. Ειδικότερα:

    • Με βάση στοιχεία της IDC, οι δαπάνες για την ανάπτυξη υποδομών Cloud αυξήθηκαν σε παγκόσμιο επίπεδο το 2015 κατά 21,9% έναντι του 2014, αγγίζοντας τα $29 δισ., ενώ αντίθετα οι δαπάνες για υποδομές ΤΠΕ που δεν σχετίζονται με το Cloud μειώθηκαν, την ίδια περίοδο, κατά 2,7%. Ιδιαιτέρως ενισχύθηκαν το τελευταίο τρίμηνο του 2015 οι δαπάνες για υποδομές στον τομέα του public cloud, που εκτιμάται ότι θα φτάσουν στα επίπεδα των $20,5 δις, αυξημένες κατά 29,6% έναντι του 2014. Την ίδια περίοδο, ενισχύθηκαν και οι δαπάνες για private cloud, αλλά “μόνο” κατά 17,5% σε ετήσια βάση, φθάνοντας τα $3,3 δισ. (βλ. http://www.sepe.gr/gr/research-studies/article/5828852/me-stathera-dipsifio-pososto-auxanodai-oi-dapanes-gia-upodomes-cloud-/).

    • Η Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Cloud είναι μία από τις κύριες δράσεις που ήδη υλοποιούνται στο πλαίσιο της στρατηγικής για την Ενιαία Ψηφιακή Αγορά που ανακοινώθηκε από την Ε.Ε. πριν ένα περίπου χρόνο. Η πρωτοβουλία αυτή έχει σκοπό να ενισχύσει την εμπιστοσύνη των χρηστών στο cloud computing, ώστε να αυξηθεί η υιοθέτησή του μεταξύ των επιχειρήσεων –κυρίως- στην Ευρώπη την επόμενη δεκαετία. Η προοπτική αυτή εκτιμάται ότι μπορεί να συνεισφέρει αθροιστικά σχεδόν €450 δισ. στο ΑΕΠ των Κρατών-Μελών της Ε.Ε. (με τουλάχιστον €100 δισ. έως το 2020), να συμβάλει στη δημιουργία τουλάχιστον 300.000 νέων –κυρίως μικρομεσαίων- επιχειρήσεων και σχεδόν 1 εκατ. νέων θέσεων εργασίας (βλ. https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/european-cloud-computing-strategy).

    Κατά συνέπεια, θεωρείται απαραίτητο να συμπεριληφθεί ρητώς πρόβλεψη στο τελικό σχέδιο νόμου για την ενίσχυση έργων ανάπτυξης και εφαρμογής υπηρεσιών cloud. Με τον τρόπο αυτό, η ελληνική αναπτυξιακή πολιτική όχι μόνον θα ευθυγραμμιστεί πλήρως με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές, αλλά και θα εστιάσει σε έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους κλάδους σύγχρονων ΤΠΕ παγκοσμίως με σημαντικά οφέλη για την ελληνική οικονομία γενικά και την αντιμετώπιση της ανεργίας ειδικότερα. Για το λόγο αυτό προτείνεται στο άρθρο 7 του υπό διαβούλευση Ν/Σ να προστεθεί το εξής εδάφιο:
    «Επενδυτικά σχέδια για την ενίσχυση έργων ανάπτυξης και εφαρμογής υπηρεσιών υπολογιστικής νέφους (cloud) υπάγονται στον παρόντα νόμο.».

  • 16 Μαΐου 2016, 14:12 | ΑΣΠΗ ΕΛΛΑΣ

    Άρθρο 7 παραγρ. 3 «Υπαγόμενα και εξαιρούμενα επενδυτικά σχέδια»

    Στο εδάφιο (ε) της παραγράφου, εξαιρούνται από την υπαγωγή τους στον Αναπτυξιακό οι τομείς Παραγωγής, Διανομής και Υποδομών Ενέργειας, δηλ. στη πράξη το σύνολο σχεδόν των μεγάλων ενεργειακών έργων.

    Είναι σαφές ότι θα πρέπει να συνεχίσουν να υπάγονται στον Αναπτυξιακό επενδυτικά σχέδια που αναφέρονται στην υλοποίηση Υποδομών Ενέργειας δεδομένου ότι η εξαίρεσή τους θα σημάνει την εξαφάνιση των προοπτικών ενίσχυσης της Ενεργειακής Ασφάλειας της χώρας, του ανταγωνισμού προς όφελος των τελικών καταναλωτών, της διαφοροποίησης των οδών και πηγών προμήθειας ενέργειας και των διασυνδέσεων της χώρας με την Ε.Ε. και τις υπόλοιπες αγορές της Ν.Α. Ευρώπης.

  • 16 Μαΐου 2016, 14:48 | ΔΕΗ Α.Ε.

    Στην σελ.7 του νομοσχεδίου περ.γ μετά το «49%» θα θέλαμε να προστεθεί το εξής εδάφιο:
    «Εκτός αν πρόκειται για επιχειρήσεις ή θυγατρικές τους, των οποίων οι δραστηριότητες είναι άμεσα εκτεθειμένες στον ανταγωνισμό ή αφορούν φυσικά εκ του νόμου μονοπώλια, ιδίως δικτύων ενέργειας. Λεπτομέρειες εφαρμογής του τελευταίου εδαφίου δύνανται να προσδιορίζονται με Υπουργική Απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας, ιδίως όταν τίθεται ζήτημα ιδιαίτερης δυσκολίας εκτίμησης της ή των σχετικών αγορών».

    Στην σελ.9 του νομοσχεδίου και μετά το «όπως ισχύει.» (1ο εδάφιο στην παρ.4 α) θα θέλαμε να προστεθεί το εξής εδάφιο:
    «Ομοίως μπορούν να συμπεριληφθούν τηλεθέρμανση και υβριδικά συστήματα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, ή γεωθερμία καθώς και η βιομάζα, τεχνολογίες κρίσιμες για την διασφάλιση της ενεργειακής τροφοδοσίας μη διασυνδεδεμένων νησιών ή Συστήματος».

  • 16 Μαΐου 2016, 14:09 | E.S.E.M.A.

    Η παράγραφος 2, περ.ε, σε συνάρτηση με την παρ.4, περ.α’, εξαιρεί τις επενδύσεις παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από μικρούς αιολικούς σταθμούς.
    Η ανάπτυξη και ομαδοποίηση τέτοιων έργων, ειδικά σε παραμεθώριες και ακριτικές περιοχές, έχει θετικό αντίκτυπο στη συνεργασία κοινωνικών ομάδων και πολύ μικρών – μικρών επιχειρήσεων και δημιουργεί οικονομίες κλίμακας βελτιστοποιώντας τις αποδόσεις και το κόστος κατασκευής και εγκατάστασης. Επιπλέον, η παραγόμενη ενέργεια διαχέεται απ’ ευθείας στο δίκτυο διανομής, με πολύ μικρές απώλειες.
    Στο παρελθόν, και συγκεκριμένα στο τελευταίο καθεστώς ενίσχυσης ιδιωτικών επενδυτικών σχεδίων, ήταν αποδεκτά έργα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από αιολικούς σταθμούς.
    Η τεχνολογιά των ανεμογεννητριών, ειδικά έργων μικρής κλίμακας θα τονώσει την αγορά εργασίας και θα αυξήσει τα εισοδήματα αγροτικών περιοχών, καθώς αυτές οι επενδύσεις κατά κύριο λόγο, εγκαθίστανται σε κοντινές αποστάσεις από τους οικισμούς και δεν καταλαμβάνουν μεγάλη έκταση.
    Προτείνουμε την ένταξη αιολικών σταθμών μικρής κλίμακας στο καθεστώς ενίσχυσεις ιδιωτικών επενδύσεων.

    Με εκτίμηση,
    Για τον Ε.Σ.Ε.Μ.Α.
    Ελληνικός Σύνδεσμος Επενδυτών Μικρών Ανεμογεννητριών
    Ο Προεδρος του Δ.Σ.
    Ηλίας Κυριζόπουλος

  • «ΠΡΟΤΑΣΗ ΚΑΤ’ ΕΞΑΙΡΕΣΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ»
    Σκεπτικό:
    Παρά το γεγονός ότι ο τομέας των μεταφορών δεν υπάγεται στο καθεστώς ενισχύσεων του νόμου (άρθρο 7 εδαφ. 2Α.στ) εντούτοις σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παρ. 4 εδαφ. Β του ίδιου άρθρου, οι υπηρεσίες μεταφοράς με διαχείριση της αλυσίδας εφοδιασμού προς τρίτους (logistics) ενισχύονται, ΚΑΤ’ ΕΞΑΙΡΕΣΗ. Σύμφωνα με το ίδιο άρθρο το περιεχόμενο αυτής της δραστηριότητας θα καθοριστεί με ΚΥΑ. Προκειμένου να αποφευχθούν συγχύσεις και αποκλεισμοί, στο έγγραφο να επισημανθεί ότι το περιεχόμενο της δραστηριότητας που θα καθοριστεί με την ΚΥΑ δεν μπορεί να είναι άλλο από την δραστηριότητα της εφοδιαστικής όπως αυτή ρητά ορίζεται στο άρθρο 1 εδαφ. β του Ν. 4302/2014. Για τον ίδιο σκοπό η ΚΥΑ που θα εκδοθεί πρέπει να έχει ως προϋπόθεση την έκφραση γνώμης από το Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής στο οποίο μετέχουν, εκτός των άλλων και οι επιχειρήσεις του κλάδου και οι βασικοί εκπρόσωποι της επιχειρηματικής κοινότητας (ΚΕΕ,ΣΕΒ, κ.λπ.)
    Πρόταση Νόμου (προσθήκη εδαφ. στην παρ. 4β):
    «β. Στον τομέα αποθήκευσης και υποστηρικτικών προς τη μεταφορά δραστηριοτήτων κατ΄ εξαίρεση ενισχύονται οι κλάδοι 52.22.11.05 [Υπηρεσίες τουριστικών λιμανιών (μαρίνων)], 52.22.11.06 (Υπηρεσίες λειτουργίας υδατοδρομίων) και 52.29.19.03 [Υπηρεσίες μεταφοράς με διαχείριση της αλυσίδας εφοδιασμού προς τρίτους (logistics)], σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 1 εδαφ. β του Ν. 4302/2014. Μετά από γνώμη του Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής, με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθορίζεται το περιεχόμενο της ως άνω επιχειρηματικής δραστηριότητας.»

  • 16 Μαΐου 2016, 13:32 | Panagiotis Charkiolakis

    Σχετικά με το Αρθρο 7 και τον Κ.Α.Δ. 86 «Δραστηριότητες ανθρώπινης υγείας, εξαιρουμένων των επενδυτικών σχεδίων τουρισμού υγείας και ιατρικού τουρισμού.

    Να συμπεριληφθεί ανανέωση και αγορά Ιατρικού εξοπλισμού και επέκταση κτιριακών εγκαταστάσεων αλλιώς ο Ιατρικός τουρισμός δεν προχωράει μόνο με γραφεία.!!

  • 16 Μαΐου 2016, 13:16 | Μάρκος Σπυριδάκης

    Προτείνεται να εξαιρεθεί της απαγόρευσης ενίσχυσης από τον νέο νόμο:

    • o κλάδος «Επιστημονικής έρευνας και ανάπτυξης» (ΚΑΔ 72)

    μιας και ο κλάδος αυτός είναι από τους σημαντικότερους για την επίτευξη των σκοπών του νόμου όπως αυτές περιγράφονται στο Άρθρο 1:

    «Σκοπός του παρόντος νόμου είναι … η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας σε τομείς υψηλής προστιθέμενης αξίας και έντασης γνώσης, η μετακίνηση στην αλυσίδα παραγωγής της αξίας για την παραγωγή πιο σύνθετων προϊόντων, η προσφορά καλύτερων υπηρεσιών και εν τέλει η εξασφάλιση καλύτερης θέσης της χώρας στο Διεθνή Καταμερισμό Εργασίας ….»

  • ΑΡΘΡΟ 7, § 6, εδ.β
    Υπάρχει περιορισμός κτιριακών στο 50% του επενδυτικού σχεδίου, θα αποτελέσει αντικίνητρο για επενδύσεις κυρίως στον κλάδο του τουρισμού.

  • Συμπληρωματικές Προτάσεις στην ανάρτηση 13/05/2016

    1) Να γίνει αποδεκτή η συνέχιση bridge με τους προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους για τις επενδύασιες σε εξέλιξη,

    2) το σταθερό φορολογικό πλαίσο συντελεστού φορολόγησης να μην είναι στο 26 + 3%, αλλά στο 26 % και μειούμενο,

    3) να υπάρχει σημαντικό ποσοστό του ΑΕΠ στους προυπολογισμούς για τις επενδύσεις και του νέου αναπτυξιακού νόμου, άλλα και του νόμου των στρατηγικών επενδύσεων.

    Η χώρα μπορεί να ανακάμψει μόνο με νέο ΑΕΠ για εξαγωγές, υποκατάσταση εισαγωγών και κάθε επένδυση που μειώνει το κόστος λειτουργίας της οικονομίας – μείωση κόστους παραγωγής, εμπορίου, μείωση τιμών, κ.α.

  • 16 Μαΐου 2016, 12:52 | ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΑΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΝΗΣΙΩΝ

    Παράγραφος 4, περίπτωση δ, Στην περίπτωση επενδυτικών σχεδίων ίδρυσης, επέκτασης και εκσυγχρονισμού ξενοδοχειακών μονάδων και camping, που υλοποιούνται σε παραμεθόρια νησιά μικρής τουριστικής κίνησης να μην ισχύει ο περιορισμός των 3 αστέρων, που αναφέρεται στις υποπεριπτώσεις α.α, β.β, γ.γ και δ.δ, δηλαδή οι επενδύσεις αυτές να υπάγονται στις ενισχύσεις του νόμου ανεξαρτήτως κατηγορίας.