• Σχόλιο του χρήστη 'Συντονιστικό Χωρίς Μεσάζοντες Αττικής' | 12 Φεβρουαρίου 2017, 00:45

    Πρόταση για το Άρθρο 37 – Αγορές των Καταναλωτών του Συντονιστικού Χωρίς Μεσάζοντες Αττικής 1. Σκοπός των αγορών αυτών είναι η ανάπτυξη καταναλωτικής συνείδησης και αλληλέγγυων δράσεων μεταξύ των πολιτών μέσω της ενεργούς συμμετοχής των ίδιων των πολιτών σε εθελοντικές δράσεις και μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς καθώς επίσης και η διέξοδος στην αγορά των μικρών παραγωγών και μεταποιητών. Για το λόγο αυτό, οι αγορές αυτές διοργανώνονται, υποχρεωτικά, με πρωτοβουλία των φορέων πολιτών-καταναλωτών, που αναφέρονται στην παρ. 2 του παρόντος και η λειτουργία τους εγκρίνεται τελικώς με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου των Δήμων, στα όρια των οποίων έχουν την έδρα τους οι εν λόγω φορείς. Πέραν της ονομασίας του τίτλου του παρόντος άρθρου, οι αγορές αυτές μπορούν να χαρακτηρίζονται και με ονομασία της επιλογής των φορέων καταναλωτών – πολιτών, η οποία θα παραπέμπει ευθέως στους ως άνω σκοπούς των αγορών αυτών. 2. Για τη διενέργεια των αγορών του παρόντος άρθρου, οι δήμοι εγκρίνουν τη διοργάνωση αγορών σε Ενώσεις Καταναλωτών του άρθρου 10 του ν.2251/1994, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, καθώς και σε συλλογικούς φορείς πολιτών – καταναλωτών με νομική υπόσταση, στους σκοπούς των οποίων περιλαμβάνονται απαραίτητα: α) ότι είναι μη κερδοσκοπικοί, β) ότι αφορούν στην ανάπτυξη καταναλωτικής συνείδησης και στην προστασία των δικαιωμάτων και συμφερόντων του καταναλωτικού κοινού και γ) ότι αναφέρονται σαφώς στην αλληλεγγύη μεταξύ των πολιτών και σε αλληλέγγυες δράσεις που ως στόχο έχουν να ωφελήσουν συμπολίτες που αντιμετωπίζουν δυσχέρειες επιβίωσης, ανεξαρτήτως φύλου, εθνικότητας, φυλής, αναπηρίας, ηλικίας, θρησκεύματος, πεποιθήσεων, σεξουαλικού προσανατολισμού και γενικώς κάθε μορφής διάκριση. Για το λόγο αυτό οι ως άνω φορείς θα πρέπει σε ετήσια βάση να υποβάλουν στο Δήμο και να δημοσιοποιούν με κάθε πρόσφορο μέσο (κοινωνικά δίκτυα, τοπικές εφημερίδες κτλ) απολογισμό με τις αλληλέγγυες δράσεις τους και τους ωφελούμενους από αυτές με την απαραίτητη προστασία των προσωπικών δεδομένων. Η μη υποβολή απολογιστικών δράσεων είναι λόγος διακοπής της λειτουργίας της αγοράς. Απαγορεύεται ρητώς οι συλλογικοί φορείς να απαιτούν χρηματικά ποσά από τους πωλητές για τη συμμετοχή τους στις αγορές αυτές. Η εισφορά των πωλητών έγκειται στην δωρεά προϊόντων που διαθέτουν για την κάλυψη των καταστατικών σκοπών του συλλογικού φορέα. Για την κάλυψη των εξόδων του συλλογικού φορέα τόσο για την γνωστοποίηση της αγοράς στους πολίτες – καταναλωτές όσο και για την καλύτερη προετοιμασία και οργάνωση της αγοράς δύναται να συλλέγει δωρεές και εθελοντικές εισφορές από τους καταναλωτές κατά την ημέρα της διοργάνωσης της αγοράς. Ο φορέας υποχρεούται να συντάσσει ετήσιο οικονομικό απολογισμό της διαχείρισης αυτών των χρημάτων. 3. Δικαίωμα συμμετοχής ως πωλητές στις αγορές αυτές έχουν: α) οι επαγγελματίες αγρότες που είναι γραμμένοι στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων για πώληση των αποκλειστικά ιδιοπαραγόμενων προϊόντων, με τους όρους και τις προϋποθέσεις του παρόντος νόμου. β) οι Συνεταιρισμοί, Ομάδες και Οργανώσεις Παραγωγών και γυναικείοι Συνεταιρισμοί καθώς και Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ). γ) οι πολύ μικρές βιοτεχνικές επιχειρήσεις τροφίμων και ειδών καθαρισμού (σχετικά με τον ορισμό των πολύ μικρών επιχειρήσεων θα ισχύουν τα αναφερόμενα στην Σύσταση 2003/361/ΕΚ της Επιτροπής, της 6ης Μαΐου 2003, σχετικά με τον ορισμό των πολύ μικρών, των μικρών και των μεσαίων επιχειρήσεων [Επίσημη Εφημερίδα L 124 της 20.05.2003], ήτοι πολύ μικρή είναι η επιχείρηση η οποία απασχολεί λιγότερους από 10 εργαζομένους και της οποίας ο κύκλος εργασιών ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού δεν υπερβαίνει τα 2 εκατ. Ευρώ) Προκειμένου για διάθεση προϊόντων οικοτεχνίας, ο πωλητής πρέπει να πληροί τους όρους και τις προϋποθέσεις του νόμου 4235/2014 (ΦΕΚ Α΄…), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 46 του ν. 4384/2016 (ΦΕΚ Α΄78) και της με αριθμό 4912/120862/5-11-2015 απόφασης του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΦΕΚ Β΄2468). Για κάθε είδος μπορεί να συμμετέχει μόνο ένας παραγωγός ή μεταποιητής. Απαγορεύεται τα ως άνω φυσικά πρόσωπα ή οι νόμιμοι εκπρόσωποι των νομικών προσώπων που συμμετέχουν ως πωλητές στις συγκεκριμένες αγορές να είναι ταυτόχρονα και μέλη των συλλογικών φορέων που τις διοργανώνουν. Στις αγορές αυτές δεν μπορούν να συμμετέχουν πωλητές που κατέχουν άδεια πωλητή λαϊκών αγορών. 4. Οι αγορές αυτές διοργανώνονται από το συλλογικό φορέα καταναλωτών – πολιτών που έχει την έδρα του στο συγκεκριμένο δήμο ή δημοτικό διαμέρισμα και σε συχνότητα όχι μεγαλύτερη από μία φορά το μήνα. Σε κάθε Δήμο ή Δημοτικό Διαμέρισμα, όπου υφίστανται, δύναται να διενεργείται μία αγορά του παρόντος άρθρου. Ο συλλογικός φορέας πολιτών – καταναλωτών θα πρέπει να έχει την έδρα του εντός Δήμου ή του Δημοτικού Διαμερίσματος, εντός των ορίων του οποίου διενεργείται η συγκεκριμένη αγορά. Τη χωροθέτηση της αγοράς και την τήρηση των όρων του εγκεκριμένου κανονισμού λειτουργίας της αγοράς αναλαμβάνει ο συλλογικός φορέας ενώ την καθαριότητα, την ηλεκτροδότηση και γενικότερα την διευκόλυνση της λειτουργίας της αγοράς ο δήμος με τις υπηρεσίες του. Για την καλύτερη συνεργασία του Φορέα και του Δήμου ο δεύτερος μπορεί να ορίσει εκπρόσωπό του να συμμετέχει στις διαδικασίες οργάνωσης της αγοράς με αρμοδιότητα την καθ οιονδήποτε τρόπο διευκόλυνση της οργάνωσης και την επίλυση τυχόν προβλημάτων που μπορεί να προκύψουν κατά τη διάρκεια της. 5. Ο συλλογικός φορέας καταναλωτών – πολιτών υποβάλει πρόταση στο Δήμο, στον οποίο βρίσκεται η έδρα του, στην οποία θα περιλαμβάνεται κατ’ ελάχιστο το καταστατικό του, τα στοιχεία επικοινωνίας των μελών του που αναλαμβάνουν τη διοργάνωση της αγοράς, τον κανονισμό λειτουργίας της αγοράς, καθώς και τις δράσεις τις οποίες σκοπεύει να αναλάβει ο συγκεκριμένος συλλογικός φορέας στα πλαίσια εξυπηρέτησης του εγκεκριμένου κανονισμού λειτουργίας της αγοράς. Ο κανονισμός λειτουργίας θα περιλαμβάνει, πέραν κάθε άλλης αναγκαίας λεπτομέρειας κριθεί, κατ’ ελάχιστο τις κατηγορίες των πωλούμενων προϊόντων, το μέγιστο αριθμό πωλητών, καθώς και τα κριτήρια επιλογής-απόρριψης αυτών, ωράριο, καθαριότητα, αιτήσεις ενδιαφερομένων, υποβαλλόμενα δικαιολογητικά και τρόπος εξέτασης αυτών, πωλούμενα προϊόντα, χώρος λειτουργίας, στέρηση δικαιώματος συμμετοχής σε περίπτωση παράβασης του κανονισμού λειτουργίας. Με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου εγκρίνεται υποχρεωτικά η διενέργεια της αγοράς από τον Φορέα εφόσον η πρόταση του πληροί τους όρους και τις προϋποθέσεις του παρόντος άρθρου. Κάθε διόρθωση ή τροποποίηση που μπορεί να προτείνει ο Δήμος θα πρέπει να μην έρχεται σε αντίθεση με το παρόν άρθρο αλλά και να γίνεται δεκτή από τον Συλλογικό Φορέα που έχει κάνει την πρόταση της διοργάνωσης της αγοράς. Αν υπάρχουν περισσότερες της μιας πρότασης από φορείς για τη διενέργεια αγοράς ο δήμος τις εγκρίνει. Σε κάθε περίπτωση προτεραιότητα έχει ο συλλογικός φορέας που έχει εμπειρία στην διοργάνωση τέτοιων αγορών και έχει κατά το παρελθόν διοργανώσει τέτοιες αγορές. Σε κάθε περίπτωση στον παραπάνω κανονισμό λειτουργίας θα γίνεται ρητή αναφορά ότι η πώληση των προϊόντων θα συμμορφώνεται με τις εκάστοτε ισχύουσες υγειονομικές διατάξεις για την υγιεινή και την ασφάλεια των τροφίμων, τις διατάξεις της φορολογίας και τους Κανόνες Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (ΔΙ.Ε.Π Π.Υ) και ότι οι δραστηριοποιούμενοι υπόκεινται στον έλεγχο των αρμόδιων ελεγκτικών οργάνων για την τήρηση όλων των παραπάνω. 6. Ο συλλογικός φορέας, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο παρόν και τον εγκεκριμένο κανονισμό λειτουργίας, θα πρέπει να γνωστοποιήσει στο Δήμο κατάσταση με τους πωλητές, τα διατιθέμενα από αυτούς προϊόντα και τις τιμές πώλησης αυτών. Ο Φορέας διοργάνωσης τουλάχιστον 7 ημέρες προ της διενέργειας της αγοράς υποχρεούται να ανακοινώνει την ημέρα και το χώρο που θα διενεργηθεί και αναρτά στην ιστοσελίδα του κατάσταση με τους πωλητές- παραγωγούς, τα προϊόντα προς διάθεση και τις τιμές αυτών καθώς και τον κανονισμό λειτουργίας της αγοράς. Επίσης τα μέλη του φορέα που έχουν επιλεγεί φροντίζουν για την χωροταξική τοποθέτηση των πωλητών – παραγωγών. Τα προς διάθεση προϊόντα θα πρέπει να είναι προ-συσκευασμένα και η ποσότητα ανά συσκευασία θα πρέπει να αναφέρεται στην κατάσταση του προηγούμενου εδαφίου. Η ημέρα λειτουργίας δε θα πρέπει να συμπίπτει με τη λειτουργία άλλης μορφής υπαίθριας αγοράς, ενώ μπορεί να είναι Σάββατο και Κυριακή. Η σχετική κατάσταση είναι διαθέσιμη ανά πάσα στιγμή στα ελεγκτικά όργανα του παρόντος νόμου. Η εγγραφή στον εν λόγω κατάλογο υπέχει θέση άδειας για τη συμμετοχή των πωλητών στη συγκεκριμένη αγορά. Κατά τη διάρκεια προσέλευσης των πωλητών στις αγορές αυτές, τη λειτουργία της έως και την αποχώρηση αυτών, παρίστανται μέλη του συλλογικού φορέα, σε συγκεκριμένο σημείο, οι οποίοι θα ενημερώνουν το καταναλωτικό κοινό για τη σχετική αγορά, θα φροντίζουν για την τήρηση του κανονισμού λειτουργίας αυτής και θα επιδίδουν στα ελεγκτικά όργανα κατάσταση με τους συμμετέχοντες πωλητές, καθώς και τον κανονισμό λειτουργίας της αγοράς. Οι πωλητές υποχρεούνται να φέρουν και να επιδεικνύουν στα ελεγκτικά όργανα τα δικαιολογητικά που αναφέρονται στον εγκεκριμένο κανονισμό λειτουργίας καθώς και έγγραφο ταυτοποίησης τους. Ως προς τις κυρώσεις, εφαρμογή έχουν τα οριζόμενα στο παρόντα νόμο για τις λοιπές μορφές υπαιθρίου εμπορίου. 7. Οι συμμετέχοντες πωλητές απαλλάσσονται από τα τέλη κατάληψης κοινόχρηστου χώρου καθώς και από κάθε άλλο ανταποδοτικό τέλος ή εισφορά προς τον Δήμο ή τις υπηρεσίες του. Η ίδια γενική απαλλαγή αφορά και τον Συλλογικό Φορέα διοργάνωσης. 8. Με τους όρους και τις προϋποθέσεις του παρόντος Αγορές Καταναλωτών δύναται να διοργανώνονται και από την Περιφέρεια μέχρι τρεις (3) φορές το χρόνο σε χώρους ευθύνης της