• Σχόλιο του χρήστη 'Εθνκή Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία' | 15 Φεβρουαρίου 2017, 13:05

    Τα άτομα με αναπηρία, συμπεριλαμβανομένων των νέων με αναπηρία, αποτελούν μια από τις μεγαλύτερες πληθυσμιακές ομάδες της χώρας που βιώνει διαχρονικά την ανεργία, τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό, ακόμη περισσότερο όμως σήμερα εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που μαστίζει την χώρα. Ως εκ τούτου, θα έπρεπε να προωθείται η συμμετοχή τους σε κάθε μέτρο που στοχεύει στη διευκόλυνση της πρόσβασης στον κόσμο της εργασίας, είτε αυτό αφορά στον γενικό πληθυσμό είτε σε συγκεκριμένη πληθυσμιακή ομάδα. Μελετώντας όμως το ανωτέρω σχέδιο νόμου, διαπιστώνουμε ότι η μοριοδότηση που δίνεται στην κατηγορία των ατόμων με αναπηρία και των γονέων/κηδεμόνων παιδιών με αναπηρία, για το πλανόδιο εμπόριο, το στάσιμο και τις λαϊκές αγορές, είναι εμφανώς μικρότερη από τη μοροδιότηση που δίνεται στην κατηγορία των πολυτέκνων. Αυτό αποτελεί διάκριση και άνιση μεταχείριση σε βάρος των ατόμων με αναπηρία, εάν λάβουμε υπόψη ότι ο ρόλος των θετικών μέτρων δράσης αφορά στη διευκόλυνση της πρόσβασης συγκεκριμένων ομάδων πληθυσμού σε κατοχυρωμένα δικαιώματα (όπως για παράδειγμα με τη ψήφιση του ν.4440/2016 με τον οποίο, στο πλαίσιο της διασφάλισης της ισότιμης συμμετοχής στο σύστημα προσλήψεων των ατόμων με αναπηρία και των μελών των οικογενειών τους, θεσπίστηκε η κάλυψη ποσοστού 15% των προσλήψεων αορίστου χρόνου στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα από άτομα με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις και μέλη των οικογενειών τους). Επιπρόσθετα, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη νομοθεσία της χώρας και συγκεκριμένα με: 1) την παρ. 6 του Άρθρου 21 του Συντάγματος της χώρας, «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας», 2) το άρθρο 10 «Εύλογες προσαρμογές για τα άτομα με αναπηρία» του ν.3304/2005 (Αρ. ΦΕΚ 16 Α΄/27.01.2005) «Εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανεξαρτήτως φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας ή γενετήσιου προσανατολισμού», και 3) το άρθρο 27 «Εργασία & Απασχόληση» της Σύμβασης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία του ΟΗΕ την οποία η χώρα μας μαζί με το Προαιρετικό Πρωτόκολλο αυτής επικύρωσε με τον ν.4074/2012 (Αρ. ΦΕΚ 88 Α’/ 11.04.2012) και ως εκ τούτου οφείλει να εφαρμόσει σε εθνικό επίπεδο, «Τα Συμβαλλόμενα Κράτη προστατεύουν και διασφαλίζουν την άσκηση του δικαιώματος στην εργασία, περιλαμβανομένων και εκείνων που αποκτούν μια αναπηρία κατά τη διάρκεια της εργασίας τους, λαμβάνοντας τα κατάλληλα μέτρα, και μέσω της νομοθεσίας, ώστε, μεταξύ άλλων: α) προστατεύουν τα δικαιώματα των ΑμεΑ, σε ίση βάση με τους άλλους, για δίκαιες και ευνοϊκές συνθήκες εργασίας, συμπεριλαμβανομένων των ίσων ευκαιριών και της ίσης αποζημίωσης για την εργασία ίσης αξίας, για ασφαλείς και υγιεινές συνθήκες εργασίας, β) προωθούν δυνατότητες απασχόλησης και επαγγελματικής ανέλιξης για τα ΑμεΑ στην αγορά εργασίας, όπως και βοήθεια στην εύρεση, απόκτηση, διατήρηση και επιστροφή στην απασχόληση, γ) προωθούν δυνατότητες για αυτοαπασχόληση, επιχειρηματικότητα, ανάπτυξη συνεργασίας και ξεκίνημα επιχείρησης, ε) προωθούν την απασχόληση των ΑμεΑ στον ιδιωτικό τομέα μέσω κατάλληλων πολιτικών και μέτρων που μπορούν να συμπεριλαμβάνουν προγράμματα θετικής δράσης, πρωτοβουλίες και άλλα μέτρα» Στο παρόν νομοσχέδιο καταθέτουμε τις εξής παρατηρήσεις μας επί των άρθρων: Στο άρθρο 34, που αναφέρεται στο σύστημα μοριοδότησης ανά κατηγορία για τις λαϊκές αγορές (Πίνακας 3), η Ε.Σ.Α/μεΑ. προτείνει ο αριθμός των μορίων που δίνεται στα άτομα με αναπηρία με Π.Α. τουλάχιστον 50%, καθώς και στους γονείς – κηδεμόνες ανήλικων τέκνων με αναπηρία και σε γονείς που προστατεύουν άτομα με νοητική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο down, εγκεφαλική παράλυση, βαριές και πολλαπλές αναπηρίες και πολλαπλές ανάγκες εξάρτησης, να είναι τουλάχιστον ίσος με τον αριθμό των μορίων που δίνεται στην κατηγορία των πολυτέκων, δηλαδή 31 μόρια.