• Σχόλιο του χρήστη 'Μαρία Κιούρτη' | 1 Νοεμβρίου 2022, 00:02

    Η Ελληνική γλώσσα είναι από τις πλουσιότερες στον κόσμο. Η κάθε λέξη περιγράφει με θαυμάσιο και μοναδικό τρόπο την κάθε έννοια. ΕΣΑΝ Εθνικό Συμβούλιο Ανάπτυξης Νοσηλευτικής .Τι σημαίνει αυτό άραγεΆρθρο 1 Σύνθεση Ε.Σ.Α.Ν. 1. Το Εθνικό Συμβούλιο Ανάπτυξης Νοσηλευτικής (Ε.Σ.Α.Ν.) συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Υγείας και αποτελείται από τα εξής μέλη: α. Έναν (1) εκπρόσωπο Δ.Ε.Π. Τμήματος Νοσηλευτικής Α.Ε.Ι. Νοσηλευτή Καθηγητή α΄ή β΄ βαθμίδας που ορίζεται από το Τμήμα, με τον αναπληρωτή του. β. Έναν (1) εκπρόσωπο από την Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Υγείας σε επίπεδο Προϊσταμένου Διεύθυνσης ή Προϊσταμένου Τμήματος, με τον αναπληρωτή του. γ. Έναν (1) Διευθυντή-τρια Νοσηλευτικής Υπηρεσίας ή Τομεάρχη Νοσηλευτικού Τομέα, από Γενικό Νοσοκομείο, που ορίζεται από τον Υπουργό Υγείας. δ. Έναν (1) Διευθυντή-τρια Νοσηλευτικής Υπηρεσίας ή Τομεάρχη Νοσηλευτικού Τομέα, από Ψυχιατρικό Νοσοκομείο που ορίζεται από τον Υπουργό Υγείας. ε. Έναν (1) Διευθυντή-τρια Νοσηλευτικής Υπηρεσίας ή Τομεάρχη Νοσηλευτικού Τομέα από Παιδιατρικό Νοσοκομείο που ορίζεται από τον Υπουργό Υγείας. στ. Έναν (1) Διευθυντή-τρια Νοσηλευτικής Υπηρεσίας ή Τομεάρχη Νοσηλευτικού Τομέα από φορείς Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας που ορίζεται από τον Υπουργό Υγείας. ζ. Ένα (1) μέλος της Ένωσης Νοσηλευτών Ελλάδος (Ε.Ν.Ε.) με τον αναπληρωτή του, που ορίζονται με απόφαση του Διοικητικού της Συμβουλίου. Φοβερή σύνθεση τι λέει αρχικά ο νομοθέτης όταν το1992έγινε η σύσταση; Άλλωστε είχαμε έναν ρομαντισμό στις πράξεις μας.Για το άρθρο 28 Η υπό τροποποίηση διάταξη επιχειρεί να εντάξει στο άρθρο 14 του ν. 2071/1992 τις μαίες/μαιευτές ενώ το ανεφάρμοστο επί χρόνια επίμαχο άρθρο επί χρόνια δεν αφορούσε μαίες/μαιευτές. Η μη ένταξη των μαιών/μαιευτών στο αρχικό άρθρο δεν ήταν τυχαία επιλογή του νομοθέτη αλλά συνειδητή επιλογή του καθώς θεωρούσε ότι οι Σύλλογοι Μαιών/Μαιευτών ήδη λειτουργούντες από την δεκαετία του 1950, έχουν οικείους κανονισμούς λειτουργίας οι οποίοι προέβλεπαν τα περισσότερα από τα ζητήματα που θα έπρεπε να ρυθμιστούν και θεωρούσε ότι οι Σύλλογοι Μαιών/Μαιευτών δύνανται αυτοτελώς και χωρίς έτερη γνωμοδότηση να ρυθμίζουν όσα ζητήματα απαιτούν τέτοια ρύθμιση. Θα πρέπει να επαλειφθεί η αναφορά στις μαίες/μαιευτές στην επίμαχη διάταξη. Για το άρθρο 29 Με την επίμαχη διάταξη, επιχειρείται η θέσπιση καθηκοντολογίου των επαγγελματιών υγείας, που ανήκουν στο νοσηλευτικό προσωπικό της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 1579/1985 (Α΄ 217) μετά από γνωμοδότηση του Εθνικού Συμβουλίου Ανάπτυξης Νοσηλευτικής. Η θέση των Συλλόγων μας είναι πάγια σε σχέση με την αρμοδιότητα του ΕΣΑΝ να εμπλέκεται σε ζητήματα που αφορούν τις μαίες/μαιευτές. Η μορφή του Οργάνου αυτού είναι παντελώς ακατάλληλη να εμπλέκεται σε ζητήματα που μας αφορούν. Έχουμε επιμόνως αρνηθεί να συμμετάσχουμε στο Όργανο αυτό και αρνούσαστε την οποιαδήποτε εμπλοκή του στην θέσπιση καθηκοντολογίου των μαιών/μαιευτών διότι δεν γνωρίζει τα επίμαχα ζητήματα. Η θέπσπιση του καθηκοντολογίου χωρίς την σύμπραξη των Συλλόγων μας είναι μη νόμιμη καθώς προσβάλλει το ίδιο το Συνταγματικό δικαίωμα στην υγεία. Το δικαίωμα για προστασία της υγείας απορρέει από το ίδιο το Σύνταγμα. Για πρώτη φορά ο συντακτικός νομοθέτης συμπεριέλαβε τέτοια διάταξη στο Σύνταγμα στο κείμενο του Συντάγματος 1975/86/01, στο άρθρο 21 παρ. 3. Ως έκφανση της συνταγματικής αρχής του κράτους δικαίου απορρέει η υποχρέωση της διοίκησης να οργανώνεται κατά τρόπο ορθολογικό. Ο συνδυασμός των ανωτέρω, οδηγεί στο συμπέρασμα, ότι η ορθολογική παροχή υπηρεσιών υγείας από το Κράτος, πρέπει να είναι αποτέλεσμα ορθολογικής επιλογής του νομοθέτη και αφού έχει προηγηθεί μελέτη των προβλημάτων και των αναγκών σε υπηρεσίες υγείας. Με το άρθρο 103 του Συντάγματος τίθενται συνταγματικοί περιορισμοί, οι οποίοι δεσμεύουν τον κοινό νομοθέτη ως προς την οργάνωση της Δημόσιας Διοίκησης. Η οργάνωση της Δημόσιας Διοίκησης στηρίζεται κατ' αρχήν επί της οργανικής θέσεως ως ελαχίστου μορίου αυτής, η έννοια δε της οργανικής θέσεως είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με αντίστοιχη διοικητική αρμοδιότητα πληρούσα διαρκή ανάγκη του Κράτους. Επομένως, δεν είναι δυνατόν να δημιουργηθούν ή καταργηθούν οργανικές θέσεις χωρίς προηγουμένως να έχει υπάρξει ανακαθορισμός των αρμοδιοτήτων, αναδιοργάνωση των υπηρεσιών ή διεύρυνση του αντικειμένου ενός φορέα. Επίσης, η άνω ορθολογική οργάνωση των υπηρεσιών της Δημόσιας Διοίκησης είναι συνδεδεμένη και με την ορθολογική διαχείριση των δημοσίων δαπανών που προκύπτουν από την εκάστοτε αναδιοργάνωση των υπηρεσιών, σύσταση οργανικών θέσεων και ανακατανομή αρμοδιοτήτων. Περαιτέρω, και όπως έχει κριθεί, οι κανονιστικού χαρακτήρα ρυθμίσεις ελέγχονται από την άποψη της συνδρομής των όρων της εξουσιοδοτήσεως με βάση την οποία εκδόθηκαν, καθώς επίσης και της τυχόν υπέρβασης των ορίων της (ΣΕ 1437/2013). Η επαγγελματική ελευθερία ή ελευθερία της εργασίας, σύµφωνα µε τη νοµολογία του Συµβουλίου της Επικρατείας, προκύπτει από την συνδυασµένη ερµηνεία των διατάξεων των άρθρων 5 παρ.1 (ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας και συµµετοχή στην οικονοµική ζωή) και 22 παρ.1 (συνταγµατική προστασία της εργασίας). Από τις ανωτέρω διατάξεις και υπό το πρίσμα της συνταγματικής διάταξης του άρθρου 5 του Συντάγματος, προκύπτει ο σαφής διαχωρισμός και η οριοθέτηση των δύο διαφορετικών επιστημών μεταξύ Μαιευτικής και Νοσηλευτικής, αλλά και διαφοροποίηση αυτών στο πεδίο της δημόσιας υπηρεσίας. Οι κλάδοι αυτοί είναι διακριτοί και η διάκριση αυτή έχει γίνει αποδεκτή και από τον νομοθέτη καθώς έχει σαφώς διαχωρίσει τις αρμοδιότητες είτε στο πδ για τα επαγγελματικά δικαιώματα είτε στο πως τοποθετούνται εντός μια δημόσιας υπηρεσίας. Ο κλάδος της νοσηλευτικής μπορεί να θεωρηθεί ως βοηθητικός – συμπληρωματικός σε αυτόν της γενικής ιατρικής ενώ ο κλάδος της μαιευτικής είναι άμεσα συνδεδεμένος ιδίως με την μέλλουσα μητέρα και στην μελλοντική οικογένεια γενικότερα. Ο ρόλος της στην προαγωγή, την προώθηση και την υποστήριξη του μητρικού θηλασμού είναι μοναδικός, καθότι αποτελεί το πλέον κατάλληλα εκπαιδευμένο υγειονομικό στέλεχος να βοηθήσει την επίτοκο στην τεχνική και την πρακτική εφαρμογή του μητρικού θηλασμού. Οι Μαίες λόγω της εκπαίδευσης τους έχουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες στη μαιευτική, νεογνολογία, κοινωνικές επιστήμες, δημόσια υγεία και δεοντολογία, οι οποίες αποτελούν τη βάση υψηλής ποιότητας, πολιτισμικά ευαίσθητης και κατάλληλης φροντίδας για τις γυναίκες, τα νεογνά και τις οικογένειες αναπαραγωγικής ηλικίας. Εργάζεται σε συνεργασία με τις γυναίκες και τις οικογένειες τους, τις ενδυναμώνει και τις υποστηρίζει για να παίρνουν ενημερωμένες αποφάσεις για την υγεία τους, συμπεριλαμβανομένης της ανάγκης για παραπομπή ή μεταφορά σε άλλους παρόχους φροντίδας υγείας ή νοσηλεύτρια, για συνέχιση της φροντίδας όταν η ανάγκη σε φροντίδα υγείας υπερέχει των ικανοτήτων της μαίας παρόχου φροντίδας υγείας και του δικαιώματός τους να αρνηθούν εξέταση ή παρέμβαση. Εντός των νοσηλευτικών μονάδων απασχολούνται σε ένα πολύ εξειδικευμένο τομέα στον οποίο δεν δύναται να γνωρίζει κάποιος νοσηλευτής. Οι μαίες/μαιευτές παρέχουν ολοκληρωμένη φροντίδα τόσο στο νοσοκομείο, όσο και στο σπίτι κατά την κύηση, τον τοκετό και τη λοχεία, δηλαδή η φροντίδα που παρέχει η μαία είναι ολιστική και αποδεδειγμένα αποτελεσματική για τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας που παρέχονται στη γυναίκα και την οικογένειαΟι μαίες/μαιευτές υπαγόμενοι γενικώς, αορίστως και εν τέλει απαραδέκτως στην Νοσηλευτική Υπηρεσία, πολλάκις εποπτεύονται , υπάγονται ιεραρχικά ακόμα και αξιολογούνται από προϊσταμένους Νοσηλευτές, οι οποίοι χωρίς δική τους ευθύνη, καλούνται να λάβουν αποφάσεις για γνωστικό αντικείμενο που δεν κατέχουν, υποβαθμιζόμενου ακολούθως εν συνόλω, του κλάδου της μαιευτικής. Η μαζική θέσπιση καθηκοντολογίου για όλου προσωπικό της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 1579/1985 (Α΄ 217) παραβλέπει το γεγονός ότι οι μαίες/μαιευτές είναι προσωπικό με ιδιαίτερη θέση στον Οργανισμό των νοσοκομείων, δεν εμπλκεται με τα καθήκοντα των νοσηλευτών και των επισκεπτών υγείας ή με άλλες ειδικότητες και δεν δύναται να εντάσσεται μαζικά σε καθηκοντολογία με άλλες ειδικότητες και χωρίς να έχουν γνωμοδοτήσει προς τούτο οι οικείοι Σύλλογοι.