• Σχόλιο του χρήστη 'Παρασκευόπουλος Ηλίας' | 23 Φεβρουαρίου 2023, 12:35

    Σχετικά με την αναφορά στη σελίδα 66 του «Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Ψυχική Υγεία 2021-2030» όπου η “οι ερωτώμενοι εμπλεκόμενοι φορείς” αναφέρουν ότι «αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ζήτηση για τηλεφροντίδα και ψηφιακές θεραπείες». Υποθέτω ότι αναφέρονται στις ανάγκες των εργαζομένων στην ψυχική υγεία και όχι στους εξυπηρετούμενους. Ως ψυχοθεραπευτής, Κοινωνικός λειτουργός με εξειδίκευση στα διαδικτυακά εργαλεία και μετεκπαίδευση στην συμβουλευτική μέσω διαδικτύου, θα ήθελα να διαφωνήσω και να τονίσω 2 θέματα που πιστεύω ότι είναι σημαντικά, συμφωνώντας με το κείμενο στην ίδια σελίδα όπου αναφέρει ότι « υπάρχει μεγάλη ανάγκη για προωθητικές εκστρατείες ώστε να αυξηθεί η ευαισθητοποίηση και το ενδιαφέρον για την ψυχική φροντίδα υγείας.». Αυτή η εκστρατεία και ευαισθητοποίηση είναι σημαντική να γίνει καταρχάς προς τους συναδέλφους (όχι προς τους εξυπηρετούμενους!) ώστε να αποδεχτούν τα ψηφιακά εργαλεία ως πρόσθετη, συμπληρωματική βοήθεια για την εξυπηρέτηση των πολιτών και όχι ως μια «απειλή» που θα αντικαταστήσει τις δια ζώσης συναντήσεις. Επίσης χρειάζεται το προσωπικό στις διάφορες μονάδες ψυχικής υγείας μια εξειδικευμένη εκπαίδευση στην ασύγχρονη συμβουλευτική που βασίζεται σε γραπτό λόγο και να χρησιμοποιηθεί ειδικό λογισμικό και όχι τα δωρεάν διαδικτυακά προγράμματα επικοινωνίας ή τα email που δεν εξασφαλίζουν το GDPR. Παράλληλα είναι απαραίτητο να μπούνε όρια και κανόνες στη διαδικτυακή συμβουλευτική και θεραπεία (ως επέκταση του κώδικα δεοντολογίας κλπ) . Ήδη στον ιδιωτικό τομέα της συμβουλευτικής και ψυχοθεραπείας αξιοποιούνται δωρεάν εργαλεία που προσφέρονται για την απλή καθημερινή επικοινωνία όπως το viber, το skype, τα email ή ακόμα και τα μέσα κοινωνικών δικτύων όπου δεν υπάρχει καμία ασφάλεια και εγγύηση για την τήρηση του απόρρητου και την διασφάλιση των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων. Μέχρι στιγμής αυτό δεν είναι απαγορεύεται στην Ελλάδα και ο Έλληνας εξυπηρετούμενος στην ψυχική υγεία βρίσκεται εκτεθειμένος. Οι περισσότεροι συνάδελφοι αγνοούν τους κινδύνους και την έκθεση που υπάρχει με τα δωρεάν διαδικτυακά εργαλεία. Η συμβουλευτική μέσω διαδικτύου στην ψυχική υγεία είναι αναγκαίο να οριοθετηθεί και να πλαισιωθεί με τον ίδιο επαγγελματισμό που απαιτείται και έχει κατακτηθεί στον «αναλογικό» κόσμο για τη μέγιστη προστασία των εξυπηρετούμενων. Αυτονόητες έννοιες στη Συμβουλευτική, όπως είναι η προστασία των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, η τήρηση του απορρήτου, η προσβασιμότητα μιας ψηφιακής υπηρεσίας για τους εξυπηρετούμενους χρειάζεται να τεθούν στο τραπέζι εκ νέου και να συζητηθούν στο πλαίσιο της νέας «κανονικότητας». Η διαδικτυακή συμβουλευτική χρειάζεται να ληφθεί σοβαρά υπόψη.