• Σχόλιο του χρήστη 'Ευαγγελος Κατσικης' | 22 Σεπτεμβρίου 2011, 08:18

    Η διάταξη με την οποία μεταφέρονται η εξουσία αδειοδότησης των φορέων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στους Ιατρικούς Συλλόγους είναι αμφιβόλου συνταγματικότητας καθότι μεταβιβάζεται κρατική εξουσία (και μάλιστα του στενού πυρήνα) σε επιστημονικό σύλλογο (έστω και εάν πρόκειται για ΝΠΔΔ). Επιπλέον, οι Ιατρικοί Σύλλογοι, εφόσον ήθελε αποκτήσουν την δυνατότητα αδειοδότησης φορέων ΠΦΥ παραβιάζουν την αρχή της αμεροληψίας της διοίκησης (διότι ως διοίκηση θα ενεργούν) και στερούνται της ουδετερότητας που επιβάλλεται στην Διοίκηση. Το άρθρο 11 § 1 του Βασιλικού Διατάγματος της 7.11.1957, βάση του οποίου συστάθηκαν οι κατά τόπους ιατρικοί σύλλογοι, αναφέρει επί λέξει ως σκοπό αυτών: «1. Σκοπός των Ι.Σ. είναι η μέριμνα περί της διατηρήσεως του ιατρικού σώματος ικανού από επιστημονικής και ηθικής απόψεως να εξυπηρετήσει μετά προθυμίας και αυταπαρνήσεως την δημόσιαν υγιεινήν και τους αρρώστους, ως και η εναρμόνισις των ηθικών και οικονομικών συμφερόντων μεταξύ των μελών αυτού, και τούτων προς το γενικότερον συμφέρον του λαού και του Κράτους». Δηλαδή, βάση του νόμου, οι ιατρικοί σύλλογοι τάσσονται στην προάσπιση –και- των «οικονομικών συμφερόντων» των μελών τους. Αντιστοίχως, το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει χαρακτηρίσει τους οδοντιατρικούς συλλόγους ως «ενώσεις επιχειρήσεων» παρότι λειτουργούν ως νπδδ (ΣτΕ 126/2009 τμήμα β’). Όμως, στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας δραστηριοποιούνται και μη ιατροί. Μάλιστα, μετά την διάταξη του άρθρου 2 § 2(η) του Ν. 3919/2011, η οποία ρητά αναφέρει ότι αίρονται οι περιορισμοί που εξαρτούν την δυνατότητα συμμετοχής σε Μετοχικό κεφάλαιο εταιρειών από την ύπαρξη ορισμένης ιδιότητας (εν προκειμένω της Ιατρικής) δεν υφίσταται κανένας περιορισμός στην μετοχική σύνθεση ιατρικών εταιρειών. Την διάταξη αυτή πολέμησαν με στεντόρεια φωνή και κριτική οι ιατρικοί σύλλογοι δηλώνοντας ότι πλήττει τα συμφέροντα των ιατρών – μελών τους. Πώς μπορεί συνεπώς να περιμένει κανείς από τους ιατρικούς συλλόγους - οι οποίοι έχουν εκπεφρασμένες σαφείς συντεχνιακές θέσεις για το ποιος πρέπει να δραστηριοποιείται στον χώρο της ΠΦΥ - να εφαρμόσουν ανεξάρτητα και αντικειμενικά τον νόμο; Επιπλέον, οι Ιατρικοί Σύλλογοι διοικούνται από αιρετά διοικητικά συμβούλια τα οποία εκλέγονται από ιατρούς. Συνεπώς, για προφανείς λόγους εκλογικής πελατείας μπορεί ορισμένοι αιρετοί να μεροληπτήσουν υπέρ ιατρών στην έκδοση αδειών ή ακόμα και να μεροληπτήσουν εναντίον ιατρών αντιπάλων παρατάξεων, δεδομένου ότι οι εκλογικές τους διαδικασίες είναι έντονα πολιτικά χρωματισμένες. Τα πειθαρχικά συμβούλια για παράδειγμα των Ιατρικών Συλλόγων έχουν πολλάκις κατηγορηθεί για μεροληψία κατά την εφαρμογή του πειθαρχικού τους δικαίου. Τέλος, οι Ιατρικοί Σύλλογοι δεν έχουν ούτε τους πόρους αλλά ούτε την υποδομή να αδειοδοτούν φορείς ΠΦΥ. Σήμερα, που η συμμετοχή τους είναι περιορισμένη στην όλη διαδικασία, είναι πηγή καθυστέρησης της αφού απαιτείται η συνεδρίαση του Διοικητικού τους Συμβουλίου για την έγκριση ακόμα και των απλών καταστατικών, οι συνεδριάσεις των οποίων δεν είναι τακτικές σε όλη την χώρα. Ιδιαίτερα δε, κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, "παγώνουν" τα πάντα. Πώς μπορούν συνεπώς να ανταπεξέλθουν στην διαχείριση της πολύπλοκης νομοθεσίας; Η προτεινόμενη αλλαγή του τρόπου εκδόσεως διοικητικών αδειών των φορέων ΠΦΥ θα προκαλέσει τεράστια αναστάτωση στην λειτουργία των διαγνωστικών εργαστηρίων και θα εμποδίσει υγιείς δυνάμεις (ιατροί και μη) να δραστηριοποιηθούν σε αυτόν τον τομέα προς όφελος τόσο της οικονομίας μας(πτώση των τιμών λόγω οικονομιών κλίμακας) όσο και της ποιότητας των ιατρικών υπηρεσιών. Μην ξεχνάμε ότι τα διαγνωστικά εργαστήρια απαιτούν υψηλής τεχνολογίας και κόστους ιατρικό εξοπλισμό. Στην σημερινή δύσκολη οικονομικά κατάσταση θα πρέπει να απλοποιούνται οι διαδικασίες επενδύσεων κάθε μορφής και όχι να τίθενται επιπλέον εμπόδια. Ευάγγελος Κατσίκης Δικηγόρος