Αρχική Προστασία των ανηλίκων από προϊόντα καπνού και αλκοόλ - Ρυθμίσεις για μη καπνικά προϊόντα - Ψηφιακό μητρώο ελέγχου προϊόντων καπνού, αλκοόλ και λοιπών μη καπνικών προϊόντων και άλλες διατάξειςΆρθρο 4 Απαγόρευση πώλησης, προσφοράς και διάθεσης προϊόντων καπνού σε ανηλίκους- Υποχρέωση ελέγχου ενηλικότητας του προσώπου – Αντικατάσταση περ. α) παρ. 1 άρθρου 2 ν. 3730/2008Σχόλιο του χρήστη ΣΕΕΠΑ - ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΑΤΜΙΣΜΑΤΟΣ | 16 Ιουνίου 2025, 07:00
παράγραφος 1, ζ) (απαγορεύεται) η κάθε είδους διαφήμιση και προώθηση προϊόντων καπνού σε όλους τους εξωτερικούς, υπαίθριους και εσωτερικούς χώρους. Εξαιρούνται οι εσωτερικοί χώροι των σημείων πώλησης προϊόντων καπνού Το εν λόγω άρθρο του νομοσχεδίου υπό διαβούλευση, τροποποιεί την παράγραφο 1 του άρθρου 2 του Ν.3730/2008 μόνο ως προς το α) στο οποίο εισάγει την υποχρεωτική ηλικιακή εξακρίβωση του πελάτη από την πλευρά του πωλητή της επιχείρησης. Και αυτό είναι άριστο, αποτελεί δε κλαδική διεκδίκηση πολλών ετών και για τα ατμιστικά καταστήματα στα οποία επί χρόνια πραγματοποιούσαμε την ηλικιακή εξακρίβωση χωρίς νομική κάλυψη, στα πλαίσια προστασίας των ανηλίκων ως ευσυνείδητοι επαγγελματίες. Ωστόσο, το εν λόγω νομοσχέδιο αφήνει ΑΝΕΠΑΦΟ το ζ) της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του Ν.3730//2008 το οποίο ενώ απαγορεύει τη διαφήμιση και προώθηση καπνικών προϊόντων, ατμιστικών προϊόντων, φυτικών προϊόντων για κάπνισμα και λοιπών νικοτινούχων προϊόντων, εξαιρεί από αυτή την απαγόρευση τους εσωτερικούς χώρους … των σημείων πώλησης προϊόντων καπνού. ΑΡΑ: Απαγορεύει την προώθηση/διαφήμιση των καπνικών προϊόντων, ατμιστικών προϊόντων, φυτικών προϊόντων για κάπνισμα και λοιπών νικοτινούχων προϊόντων στα … ζαχαροπλαστεία, αρτοποιεία, κουρεία, χρυσοχοεία και οπουδήποτε αλλού ΚΑΝΕΙΣ τα τελευταία 100 χρόνια δεν τοποθέτησε προωθητικό υλικό για τα προϊόντα αυτά. Αντιθέτως, ο καθένας που πουλάει αυτά τα προϊόντα, θα μπορεί να γεμίσει τον εσωτερικό χώρο του καταστήματός του με προωθητικό/διαφημιστικό υλικό, αρκεί να είναι σημείο πώλησης των προϊόντων, ανεξάρτητα αν πουλάει παιχνίδια, ζαχαρώδη, καραμέλες, σοκολάτες, αναψυκτικά, παγωτά και άλλα προϊόντα που απευθύνονται σε ανήλικους και για αυτό οι ανήλικοι είναι πελάτες τους. Η δική μας θέση για το θέμα είναι κρυστάλλινη: Τα εξειδικευμένα καταστήματα πώλησης καπνικών προϊόντων, ατμιστικών προϊόντων, φυτικών προϊόντων για κάπνισμα και λοιπών νικοτινούχων προϊόντων, δηλαδή τα ΚΑΠΝΟΠΩΛΕΙΑ και τα ΑΤΜΙΣΤΙΚΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ θα έπρεπε να ήταν απρόσιτα στους ανηλίκους με απαγόρευση εισόδου σε αυτά, ακριβώς όπως οι χώροι διεξαγωγής τυχερών παιγνίων (OPAP PLAY), με το όριο ηλικίας στα 18 έτη (αντί των 21 που υπάρχει στα τυχερά παίγνια). Κανένα προϊόν αυτών των καταστημάτων δεν απευθύνεται σε ανήλικους και άρα η εξαίρεση απαγόρευσης προώθησης και διαφήμισης θα είχε όντως νόημα, διότι το υλικό θα απευθυνόταν ΜΟΝΟ σε ΕΝΗΛΙΚΟΥΣ πελάτες. Αντίθετα, τα καταστήματα μικτής δραστηριότητας που αποτελούν σημεία πώλησης καπνικών προϊόντων, ατμιστικών προϊόντων, φυτικών προϊόντων για κάπνισμα και λοιπών νικοτινούχων προϊόντων και στα οποία συχνάζουν ανήλικοι για τα υπόλοιπα προϊόντα τους, δεν είναι στην κατεύθυνση προστασίας τους να αντικρύζουν προωθητικό/διαφημιστικό υλικό προϊόντων για ανηλίκους. Προτεινόμενη αντικατάσταση της φράσης για διασφάλιση της προστασίας των ανηλίκων: «Εξαιρούνται οι εσωτερικοί χώροι των καπνοπωλείων και ατμιστικών καταστημάτων που πωλούν αμιγώς προϊόντα που απευθύνονται σε ενήλικους. Για αυτά ακριβώς τα καταστήματα θεσπίζεται απαγόρευση εισόδου ανηλίκων που δεν έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους και η εξακρίβωση της ηλικίας γίνεται κατά την είσοδο στο κατάστημα.»