Άρθρο 4 Απαγόρευση πώλησης, προσφοράς και διάθεσης προϊόντων καπνού σε ανηλίκους- Υποχρέωση ελέγχου ενηλικότητας του προσώπου – Αντικατάσταση περ. α) παρ. 1 άρθρου 2 ν. 3730/2008

Η περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 3730/2008 (Α΄ 262), περί ρυθμίσεων για τα προϊόντα καπνού, αντικαθίσταται και η παρ. 1, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Από τη δημοσίευση του παρόντος απαγορεύονται:

α) η πώληση, η προσφορά και η διάθεση με οποιονδήποτε τρόπο προϊόντων καπνού σε ανηλίκους και από ανηλίκους. Όποιος πωλεί ή διαθέτει με οποιονδήποτε τρόπο προϊόντα καπνού υποχρεούται να ελέγχει και να εξακριβώνει την ενηλικότητα του προσώπου στο οποίο προσφέρονται, ζητώντας την επίδειξη έγχαρτου ή ψηφιακού ταυτοποιητικού δημοσίου εγγράφου που αποδεικνύει την ηλικία ή με τη χρήση λειτουργικότητας επαλήθευσης της ηλικίας σύμφωνα με την παρ. 11 του άρθρου 80 και την παρ. 5 του άρθρου 80Α του ν. 4954/2022 (Α’ 136). Αν υπάρχει οποιαδήποτε αμφιβολία ως προς την ταυτοπροσωπία ή δεν αποδεικνύεται η ενηλικότητα του προσώπου, ο υπόχρεος οφείλει να μην προχωρήσει στην πώληση, προσφορά ή διάθεση του προϊόντος.

β) η τοποθέτηση προϊόντων καπνού σε προθήκες επιχειρήσεων μαζικής εστίασης και επιχειρήσεων αναψυχής,

γ) η κατασκευή, η προβολή, η εμπορία και η πώληση αντικειμένων που έχουν την εξωτερική μορφή προϊόντων καπνού και συναφών προϊόντων, όπως ορίζονται στο άρθρο 2 του ν. 4419/2016,

δ) η διαφήμιση και πώληση προϊόντων καπνού σε χώρους υπηρεσιών υγείας και εκπαιδευτικών ιδρυμάτων όλων των βαθμίδων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, καθώς και στα κυλικεία των ιδρυμάτων και των υπηρεσιών αυτών,

ε) η πώληση προϊόντων καπνού και το κάπνισμα σε χώρους παροχής υπηρεσιών διαδικτύου και παιχνιδιών τεχνητής νοημοσύνης,

στ) η κατανάλωση προϊόντων καπνού σε κλειστούς και υπαίθριους χώρους διεξαγωγής αθλοπαιδιών, ψυχαγωγίας και συγκέντρωσης ανηλίκων, σε κλειστούς χώρους ομαδικών αθλημάτων και κλειστούς χώρους αθλητικών εκδηλώσεων. Για κάθε παράβαση της παρούσας διάταξης επιβάλλεται πρόστιμο ύψους διακοσίων (200) ευρώ στους παρανόμως καπνίζοντες και πεντακοσίων (500) ευρώ στους υπεύθυνους διαχείρισης των παραπάνω χώρων. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Eθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Προστασίας του Πολίτη, Υγείας και Εσωτερικών καθορίζονται οι ειδικότεροι όροι σχετικά με την απαγόρευση του καπνίσματος σε κλειστούς και υπαίθριους χώρους όπου υπάρχουν ανήλικοι,

ζ) η κάθε είδους διαφήμιση και προώθηση προϊόντων καπνού σε όλους τους εξωτερικούς, υπαίθριους και εσωτερικούς χώρους. Εξαιρούνται οι εσωτερικοί χώροι των σημείων πώλησης προϊόντων καπνού. Ως εξωτερικός χώρος νοείται και η πρόσοψη και λοιπές πλευρές του κουβουκλίου, οι τέντες και ο περιβάλλων χώρος του περιπτέρου. Οι υπαίθριοι χώροι λογίζονται κατά την έννοια του άρθρου 1 του ν. 2946/2001 (Α` 224). Στους εσωτερικούς χώρους περιλαμβάνονται ενδεικτικά οι κινηματογράφοι, τα θέατρα, οι στρατιωτικές μονάδες, τα Δικαστήρια, όλα τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, τα ξενοδοχεία και πάσης φύσεως τουριστικά καταλύματα, καθώς και τα εμπορικά καταστήματα.

Δεν συνιστά προώθηση προϊόντων η διενεργούμενη σύμφωνα με τους κανόνες του Διεθνούς Κώδικα Δεοντολογίας για την Πρακτική της Έρευνας Αγοράς και της Κοινωνικής Έρευνας (International Code of Marketing and Social Research Practice), του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Κοινής Γνώμης και Έρευνας Αγοράς (ICC / ESOMAR) και του Κώδικα Δεοντολογίας του Συλλόγου Εταιρειών Δημοσκόπησης και Έρευνας Αγοράς (ΣΕΔΕΑ) έρευνα αγοράς. Ως έρευνα αγοράς νοείται η συστηματική συλλογή και ανάλυση των απόψεων ή θέσεων ατόμων ή οργανισμών με τη χρήση μεθόδων των εφαρμοσμένων κοινωνικών επιστημών και στόχο την υποβοήθηση προσώπων ή φορέων στη λήψη αποφάσεων.

η) Απαγορεύεται η προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων προϊόντων καπνού στους κινηματογράφους.».

  • 16 Ιουνίου 2025, 07:00 | ΣΕΕΠΑ – ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΑΤΜΙΣΜΑΤΟΣ

    παράγραφος 1, ζ) (απαγορεύεται) η κάθε είδους διαφήμιση και προώθηση προϊόντων καπνού σε όλους τους εξωτερικούς, υπαίθριους και εσωτερικούς χώρους. Εξαιρούνται οι εσωτερικοί χώροι των σημείων πώλησης προϊόντων καπνού

    Το εν λόγω άρθρο του νομοσχεδίου υπό διαβούλευση, τροποποιεί την παράγραφο 1 του άρθρου 2 του Ν.3730/2008 μόνο ως προς το α) στο οποίο εισάγει την υποχρεωτική ηλικιακή εξακρίβωση του πελάτη από την πλευρά του πωλητή της επιχείρησης. Και αυτό είναι άριστο, αποτελεί δε κλαδική διεκδίκηση πολλών ετών και για τα ατμιστικά καταστήματα στα οποία επί χρόνια πραγματοποιούσαμε την ηλικιακή εξακρίβωση χωρίς νομική κάλυψη, στα πλαίσια προστασίας των ανηλίκων ως ευσυνείδητοι επαγγελματίες.

    Ωστόσο, το εν λόγω νομοσχέδιο αφήνει ΑΝΕΠΑΦΟ το ζ) της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του Ν.3730//2008 το οποίο ενώ απαγορεύει τη διαφήμιση και προώθηση καπνικών προϊόντων, ατμιστικών προϊόντων, φυτικών προϊόντων για κάπνισμα και λοιπών νικοτινούχων προϊόντων, εξαιρεί από αυτή την απαγόρευση τους εσωτερικούς χώρους … των σημείων πώλησης προϊόντων καπνού.

    ΑΡΑ:
    Απαγορεύει την προώθηση/διαφήμιση των καπνικών προϊόντων, ατμιστικών προϊόντων, φυτικών προϊόντων για κάπνισμα και λοιπών νικοτινούχων προϊόντων στα … ζαχαροπλαστεία, αρτοποιεία, κουρεία, χρυσοχοεία και οπουδήποτε αλλού ΚΑΝΕΙΣ τα τελευταία 100 χρόνια δεν τοποθέτησε προωθητικό υλικό για τα προϊόντα αυτά.

    Αντιθέτως, ο καθένας που πουλάει αυτά τα προϊόντα, θα μπορεί να γεμίσει τον εσωτερικό χώρο του καταστήματός του με προωθητικό/διαφημιστικό υλικό, αρκεί να είναι σημείο πώλησης των προϊόντων, ανεξάρτητα αν πουλάει παιχνίδια, ζαχαρώδη, καραμέλες, σοκολάτες, αναψυκτικά, παγωτά και άλλα προϊόντα που απευθύνονται σε ανήλικους και για αυτό οι ανήλικοι είναι πελάτες τους.

    Η δική μας θέση για το θέμα είναι κρυστάλλινη:
    Τα εξειδικευμένα καταστήματα πώλησης καπνικών προϊόντων, ατμιστικών προϊόντων, φυτικών προϊόντων για κάπνισμα και λοιπών νικοτινούχων προϊόντων, δηλαδή τα ΚΑΠΝΟΠΩΛΕΙΑ και τα ΑΤΜΙΣΤΙΚΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ θα έπρεπε να ήταν απρόσιτα στους ανηλίκους με απαγόρευση εισόδου σε αυτά, ακριβώς όπως οι χώροι διεξαγωγής τυχερών παιγνίων (OPAP PLAY), με το όριο ηλικίας στα 18 έτη (αντί των 21 που υπάρχει στα τυχερά παίγνια). Κανένα προϊόν αυτών των καταστημάτων δεν απευθύνεται σε ανήλικους και άρα η εξαίρεση απαγόρευσης προώθησης και διαφήμισης θα είχε όντως νόημα, διότι το υλικό θα απευθυνόταν ΜΟΝΟ σε ΕΝΗΛΙΚΟΥΣ πελάτες.

    Αντίθετα, τα καταστήματα μικτής δραστηριότητας που αποτελούν σημεία πώλησης καπνικών προϊόντων, ατμιστικών προϊόντων, φυτικών προϊόντων για κάπνισμα και λοιπών νικοτινούχων προϊόντων και στα οποία συχνάζουν ανήλικοι για τα υπόλοιπα προϊόντα τους, δεν είναι στην κατεύθυνση προστασίας τους να αντικρύζουν προωθητικό/διαφημιστικό υλικό προϊόντων για ανηλίκους.

    Προτεινόμενη αντικατάσταση της φράσης για διασφάλιση της προστασίας των ανηλίκων:

    «Εξαιρούνται οι εσωτερικοί χώροι των καπνοπωλείων και ατμιστικών καταστημάτων που πωλούν αμιγώς προϊόντα που απευθύνονται σε ενήλικους. Για αυτά ακριβώς τα καταστήματα θεσπίζεται απαγόρευση εισόδου ανηλίκων που δεν έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους και η εξακρίβωση της ηλικίας γίνεται κατά την είσοδο στο κατάστημα.»

  • 5 Ιουνίου 2025, 12:38 | Γιάννης Β

    Αν και οι προβλέψεις του άρθρου είναι σε σωστή κατεύθυνση, η ασάφεια στους ορισμούς (π.χ. «προώθηση», «συναφή προϊόντα», «υπαίθριοι χώροι ανηλίκων») δημιουργεί περιθώρια παρερμηνειών και αυθαίρετης εφαρμογής.
    Επιπλέον, δεν ορίζονται σαφώς οι μηχανισμοί ελέγχου ή οι αρμόδιες αρχές για την εποπτεία. Χωρίς ξεκάθαρες διαδικασίες και συστηματικούς ελέγχους, ακόμη και οι πιο αυστηροί νόμοι παραμένουν ανεφάρμοστοι, κάτι που αποτελεί διαχρονικό πρόβλημα στην ελληνική πραγματικότητα.

  • 4 Ιουνίου 2025, 15:41 | Αχιλλέας

    Παρακαλώ, να διευκρινιστεί εάν απαγορεύεται η αφισοκόλληση σε βιτρίνα καταστήματος πώλησης προιόντων καπνού, ηλεκτρονικού τσιγάρου κτλ. Δεν διευκρινίζεται αν αφορά μόνο περίπτερα. Και τι ισχύει με προθήκες προιόντων?

    «ζ) η κάθε είδους διαφήμιση και προώθηση προϊόντων καπνού σε όλους τους εξωτερικούς, υπαίθριους και εσωτερικούς χώρους. Εξαιρούνται οι εσωτερικοί χώροι των σημείων πώλησης προϊόντων καπνού. Ως εξωτερικός χώρος νοείται και η πρόσοψη και λοιπές πλευρές του κουβουκλίου, οι τέντες και ο περιβάλλων χώρος του περιπτέρου. Οι υπαίθριοι χώροι λογίζονται κατά την έννοια του άρθρου 1 του ν. 2946/2001 (Α` 224). Στους εσωτερικούς χώρους περιλαμβάνονται ενδεικτικά οι κινηματογράφοι, τα θέατρα, οι στρατιωτικές μονάδες, τα Δικαστήρια, όλα τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, τα ξενοδοχεία και πάσης φύσεως τουριστικά καταλύματα, καθώς και τα εμπορικά καταστήματα.»

  • 3 Ιουνίου 2025, 06:44 | ΒΑΣΙΛΙΚΗ

    Συμφωνώ με τον Δημήτριο. Να απαγορευθεί και σε ανοικτούς οριοθετημένους χώρους τραπεζοκαθισμάτων.
    Επιπλέον:
    α) ποιες είναι οι κυρώσεις όσων διαθέτουν προς πώληση καπνικά προϊόντα σε ανηλίκους;
    β) Να προστεθεί διάταξη που απαγορεύει την πώληση καπνικών προϊόντων από αυτόματους πωλητές ώστε να διασφαλισθεί η μη πρόσβαση ανηλίκων .

  • 1 Ιουνίου 2025, 21:47 | Γεωργιος

    Βασικό θέμα είναι αν υπάρχει υποχρέωση για ελέγχο της ηλικίας όλων των πελατών και αν όχι ποιων και με τι κριτήρια.
    Πολύς λόγος γίνετε για τα σημεία πώλησης αν και δεν πιστεύω ότι υπάρχουν ανήθικοι καταστηματάρχες που να πουλάνε αλκοόλ η καπνικα σε ανήλικους.
    Θα μπορούσατε να τιμωρήσετε τυχον παραβάτες κάνοντας έλεγχο με δόλωμα ανήλικους πελάτες και να μην βάλετε σε τόση αναστάτωση τους νομοταγής επαγγελματίες.
    Αλήθεια υπάρχουν άνθρωποι που πιστεύουν ότι το πρόβλημα είναι τα σημεία
    πώλησης;

  • 1 Ιουνίου 2025, 14:49 | Δημήτριος

    στ) η κατανάλωση προϊόντων καπνού σε κλειστούς και υπαίθριους χώρους διεξαγωγής αθλοπαιδιών, ψυχαγωγίας και συγκέντρωσης ανηλίκων, σε κλειστούς χώρους ομαδικών αθλημάτων και κλειστούς χώρους αθλητικών εκδηλώσεων, ΚΑΘΩΣ και σε ανοιχτούς οριοθετημένους χώρους είτε πρόκειται για στάσεις λεωφορείων, είτε για χώρους όπου τοποθετούνται τραπεζοκαθίσματα λχ σε καφετέρειες, εστιατόρια, μπαρ κτλ.

  • 31 Μαΐου 2025, 22:56 | Ηλιασ

    Αν ο σκοπος είναι η προστασία των ανηλίκων από την αγορά των βλαβερών προιόντων ,υποχρεώστε την αγορά με χρήση καρτών όπου έχετε άμεσα απο τους παρόχους την ηλικία κάθε καταναλωτή.
    Δημιουργείστε συγγεκριμένο κωδικό συναλλαγής και ζητήστε να μπλοκάρονται όλοι οι λογαριασμοί των ανηλίκων.
    Φροντίστε δε την εξαίρεση των προμηθειών για τις παραπάνω αγορές σε συνεργασία με το υπουργείο οικονομικών.
    Ειναι υπερμετρη η ταυτοποίηση όλων τον καταναλωτων έναντι μικρότερης κλάσης καθώς και ο φυσικός έλγχος έναντι του ψηφιακού εργαλείου.

  • 31 Μαΐου 2025, 20:04 | Vasilieios Psaromatis

    Bravo well done bravo well done bravo