• Σχόλιο του χρήστη 'Αρετή Οκαλίδου' | 7 Απριλίου 2015, 00:28

    Η ειδικότητα του λογοθεραπευτή συναντάται και με τους εξής όρους: λογοπεδικός, λογοπαθολόγος, ειδικός διαταραχών επικοινωνίας (ή λόγου, ομιλίας και φωνής) και παραλλαγές αυτών (θεραπευτής λόγου, παθολόγος λόγου κλπ). Συμφωνώ απόλυτα με τις θέσεις του Π.Σ.Λ. Τα διετή μεταπτυχιακά των ΗΠΑ και της Αγγλίας μαζί με την απαιτούμενη πρακτική άσκηση, δίνουν άδεια άσκησης επαγγέλματος λογοθεραπευτή (λογοπεδικού, λογοπαθολόγου, ειδικού διαταραχών της επικοινωνίας κλπ) σε πτυχιούχους συναφών ειδικοτήτων, γλωσσολόγους, ψυχολόγους, ειδ. και γενικούς παιδαγωγούς. Θα πρέπει η νομοθεσία μας στην Ελλάδα να προβλέπει και αυτή την περίπτωση σωστά, όχι μόνο σε μεταβατικές διατάξεις αλλά και για τους μελλοντικούς αποφοίτους ημεδαπής και αλλοδαπής με ανάλογα προσόντα. Η εισήγηση που έκανε η γνωμοδοτική επιτροπή του ΚΕΣΥ το 2001 μετά από 4 μήνες εργασίας στο θέμα, η οποία στη σύνθεσή της περιελάμβανε όλους τους συλλόγους λογοθεραπείας καθώς και εκπροσώπους των πανεπιστημίων και ΑΤΕΙ δηλ. καθηγητές με ειδικότητα στη λογοθεραπεία είχε πολλά καλά στοιχεία. Εκεί αποτυπώθηκαν όλες οι πιθανές περιπτώσεις σπουδών και κλινικής κατάρτισης σε ιδρύματα της αλλοδαπής και ημεδαπής που οδηγούν στην πραγματική και καθ' όλα αναγνωρισμένη κλινική κατάρτιση του λογοθεραπευτή. Υπήρχαν πολλά καλά σημεία. Δεν γνωρίζω γιατί παραβλέφτηκε εξ ολοκλήρου το συμφωνημένο σε πανελλήνιο επίπεδο κείμενο τότε και δεν βελτιώθηκε απλά ως προς το σημείο της ύπαρξης ενιαίας άδειας άσκησης. Πιστεύω ότι πρέπει να δοθεί μία ενιαία άδεια όπως αποτυπώθηκε τότε μετά την ένσταση που θέσαμε γι αυτό υπέρ των ΑΤΕΙ. Αν δε δώσει η Ελλάδα άδεια άσκησης σε λογοθεραπευτές , λογοπεδικούς, λογοπαθολόγους κλπ. που έχουν άδεια άσκησης στην Ευρώπη, στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες μήπως τελικά παραβιάζει διεθνείς συνθήκες ; Μήπως είναι άδικο για τους νέους και μελλοντικούς συναδέλφους; Επίσης, ας αναλογιστούμε ότι το πρόγραμμα σπουδών στα ΑΤΕΙ λογοθεραπείας καταρτίστηκε από άτομα που είχαν σπουδάσει στην Αμερική και τότε πήραμε ως οδηγό τα μαθήματα που παίρνει κανείς σε μεταπτυχιακά προγράμματα των ΗΠΑ. Γιατί το ξεχνάνε αυτό οι απόφοιτοι του ΑΤΕΙ; Άρα αν κάποιος αποφοιτήσει σήμερα από τις ΗΠΑ, έχει πάρει τα ίδια ή ανάλογα μαθήματα ειδικότητας λογοθεραπείας με αυτά που αναγράφονται στο πρόγραμμα των ΑΤΕΙ (δεν αναφέρομαι σε συγκρίσεις ποιότητας εδώ) . Τα υπόλοιπα είναι μαθήματα συναφών επιστημών που ούτως ή άλλως τα έχει πάρει ο πτυχιούχος συναφών επιστημών. Δεν συμφωνώ να χορηγείται άδεια άσκησης επαγγέλματος λογοθεραπευτή από κατόχους μεταπτυχιακών μονοετούς φοίτησης στον Κλάδο. Συμφωνώ να υπάρχει αναγνώριση του ΔΟΑΤΑΠ (ή ΔΙΚΑΤΣΑ), όχι όμως για κάθε ένα από τα πτυχία της αλλοδαπής διότι στο παρελθόν υπήρξαν συμπτίξεις πτυχίων (αναγνωρισμένων από άλλα κράτη) προκειμένου να δοθεί η αναγνώριση αυτή. Η άδεια άσκησης από τη χώρα προέλευσης (ΕΕ, ΗΠΑ, Καναδάς Αυστραλία) είναι ένα σημαντικό προσόν που πιστοποιεί πλήρως ότι κάποιος είναι λογοθεραπευτής ή λογοπαθολόγος ή ειδικός διαταραχών λόγου, ομιλίας και φωνής. Όσο για την Ελλάδα, μήπως να λειτουργήσει επιτέλους και η πιστοποίηση σπουδών στη χώρα μας; Η αρχική γνωμοδότηση του ΚΕΣΥ (10-11-2001) προέβλεπε για μία επιτροπή η οποία θα εξέταζε τα προσόντα των υποψηφίων από διάφορες χώρες και θα χορηγούσε την άδεια. Τι απέγινε αυτή; Σε αυτή την πρόταση προσθέτω : να υπάρχουν εθνικές εξετάσεις για την απόκτηση της άδειας, όπως γίνεται σε χώρες της αλλοδαπής. Έτσι διασφαλίζεται η ενιαία υποχρέωση τόσο των ιδρυμάτων όσο και των υποψηφίων να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για τον τομέα αυτό. Συνοψίζω την πρότασή μου: 1. Ενιαία άδεια άσκησης επαγγέλματος του λογοθεραπευτή (εναλλακτικά λογοπεδικού, λογοπαθολόγου, ειδικού διαταραχών επικοινωνίας) σε κατόχους α) Σπουδές πτυχιακού επιπέδου σε ΑΤΕΙ, ΑΕΙ στη λογοθεραπεία (και εναλλακτικές ονομασίες, βλ. παραπάνω), συμπεριλαμβανομένης και της ισχύουσας πρακτικής άσκησης. β) Σπουδές πτυχιακού επιπέδου σε συναφείς επιστήμες (Παιδαγωγική, Ειδ. Αγωγή, Γλωσσολογία, Ψυχολογία) και διετές μεταπτυχιακό στη Λογοθεραπεία, Λογοπεδική, στη Λογοπαθολογία ή Επιστήμες των διαταραχών της Επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης και της ισχύουσας πρακτικής άσκησης. 2. Τα παραπάνω τόσο για την ημεδαπή όσο και για την αλλοδαπή. 3. Ειδική επιτροπή πιστοποίησης προσόντων για χορήγηση άδειας μετά από εξέταση δικαιολογητικών αλλά και εθνικές εξετάσεις.