• Παράγραφος 2 Οι κατασκευαστές και οι εισαγωγείς προϊόντων καπνού καταβάλλουν παράβολο για την παραλαβή, την αποθήκευση, τον χειρισμό και την ανάλυση των πληροφοριών που υποβάλλουν, όπως ορίζεται στο άρθρο 29 του παρόντος. Τα ηλεκτρονικά τσιγάρα δεν είναι προϊόντα καπνού και ως εκ τούτου η επίμαχη φράση θα πρέπει να αντικατασταθεί με: Οι κατασκευαστές και οι εισαγωγείς ηλεκτρονικών τσιγάρων και περιεκτών επαναπλήρωσης καταβάλλουν παράβολο για την παραλαβή, την αποθήκευση, τον χειρισμό και την ανάλυση των πληροφοριών που υποβάλλουν, όπως ορίζεται στο άρθρο 29 του παρόντος. Παράγραφος 3 ε) εξαιρουμένης της νικοτίνης, στο υγρό που περιέχει νικοτίνη χρησιμοποιούνται μόνο συστατικά που δεν είναι επικίνδυνα για την ανθρώπινη υγεία σε θερμαινόμενη ή μη μορφή, Χρειάζονται διευκρινήσεις ως προς την έννοια του «επικίνδυνα για την ανθρώπινη υγεία»: • Επικίνδυνα για την υγείας όπως ορίζεται από τον Καν. 1272/2008/ΕΚ? • Επικίνδυνα συστατικά λαμβάνοντας υπόψη τι? Το παράρτημα VI του Καν. 1272/2008/ΕΚ? Τυχόν διαθέσιμες πληροφορίες? • Τα συστατικά του υγρού αναπλήρωσης δεν θα πρέπει να ταξινομούνται σε καμία τάξη κινδύνου για την ανθρώπινη υγεία όπως ορίζονται από τον Καν. 1272/2008/ΕΚ? ή δεν πρέπει να ταξινομούνται στις τάξης κινδύνου που αφορούν το αναπνευστικό σύστημα όπως ορίζονται από τον Καν. 1272/2008/ΕΚ? • Μπορεί να θεωρηθεί το γενικό όριο συγκέντρωσης για κάθε τάξη κινδύνου όπως ορίζεται σύμφωνα με τον Καν. 1272/2008/ ΕΚ (πίνακας 1.1, παράρτημα Ι) ως κριτήριο για τον προσδιορισμό των συστατικών που μπορούν να θεωρηθούν ως επικίνδυνα για την ανθρώπινη υγεία σε ένα μείγμα? Να αντικατασταθεί με την διατύπωση: “ε) εξαιρουμένης της νικοτίνης, στο υγρό που περιέχει νικοτίνη χρησιμοποιούνται μόνο συστατικά που δεν παρουσιάζουν τοξικότητα σε θερμαινόμενη ή μη μορφή, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 1 27) , τηρουμένων των ορίων του κανονισμού 1272/2008? Παράγραφος 4 α ) οι μονάδες συσκευασίας ηλεκτρονικών τσιγάρων και περιεκτώνεπαναπλήρωσης περιέχουν ενημερωτικό φυλλάδιο (και στα ελληνικά) με πληροφορίες όσον αφορά: Για να αποφευχθεί η άσκοπη προσθήκη πολλαπλών ενημερωτικών φυλλαδίων σε εξωτερικές συσκευασίες που περιέχουν περισσότρες της μιας μονάδες συσκευασίας, προτείνουμε να αντικατασταθεί με: α ) οι μονάδες συσκευασίας ή οι εξωτερικες μονάδες με περισσότρες αό μία μονάδες συσκευασίας ηλεκτρονικών τσιγάρων και περιεκτώνεπαναπλήρωσης ή περιέχουν ενημερωτικό φυλλάδιο (και στα ελληνικά) με πληροφορίες όσον αφορά: β) i)περιλαμβάνουν κατάλογο όλων των συστατικών που περιέχονται στο προϊόν σε φθίνουσα σειρά βάρους και αναφέρουν το περιεχόμενο σε νικοτίνη του προϊόντος και τη χορήγηση ανά δόση, τον αριθμό της παρτίδας παραλαβής και σύσταση στα ελληνικά να φυλάσσεται το προϊόν μακριά από παιδιά. Από τη στιγμή που ο χρήστης για την άτμιση του υγρού επαναπλήρωσης έχει στη διάθεσή του μία σειρά από δυνατότητες όπως: α) Η διάρκεια εισπνοής κατά τη χρήση β) Η ισχύς που θερμαίνει την αντίσταση (Watt) γ) Το μέγεθος της αντίστασης (Ohm) δ) Το είδος του μέσου διάχυσης του υγρού επαναπλήρωσης (mesh, βαμβάκι, silica) ε) Η θέση του ατμοποιητή (πυθμένα – bottomcoil, ελεύθερος) στ) Ο τύπος του ατμοποιητή (μονός, διπλός-dual) H ρητή αναφορά της χορήγησης νικοτίνης ανά δόση, δεν προσθέτει κάποια ουσιαστική πληροφόρηση τόσο του καταναλωτή όσων και των Αρχών , να διαγραφεί. β) iii) φέρουν την ακόλουθη προειδοποίηση για την υγεία: «Το προϊόν αυτό περιέχει νικοτίνη, η οποία είναι εξαιρετικά εθιστική ουσία.». γ) οι προειδοποιήσεις για την υγεία τηρούν τις απαιτήσεις που καθορίζονται στο άρθρο 13 παράγραφος 2. Προκειμένου να διασφαλισθεί ότι στην εξαιρετικά μικρή επιφάνεια που διαθέτει η μονάδα συσκευασίας των υγρών αναπλήρωσης ηλεκτρονικών τσιγάρων (μέγιστος όγκος 10 ml) , αναγράφονται ευκρινώς όλες οι πληροφορίες για την προστασία του καταναλωτή και την ορθή χρήση του προϊόντος, προτείνουμε στην έννοια των «προειδοποιήσεων για την υγεία» να περιληφθούν και τα σχετικά στοιχεία που ορίζει ο Καν. 1272/2008/ΕΚ. Προτείνουμε την παρακάτω διατύπωση: γ) οι προειδοποιήσεις για την υγεία συνδυαστικά με τις απαιτήσεις επισήμανσης που θέτει ο Καν. 1272/2008/ΕΚ να τηρούν τις απαιτήσεις που καθορίζονται στο άρθρο 13 παράγραφος 2. Παράγραφος 5 α) απαγορεύονται οι εμπορικές επικοινωνίες στις υπηρεσίες κοινωνίας της πληροφορίας, στον Τύπο και σε άλλα έντυπα, με σκοπό ή άμεσο ή έμμεσο αποτέλεσμα την προώθηση ηλεκτρονικών τσιγάρων και περιεκτώνεπαναπλήρωσης, εξαιρουμένων των εντύπων που προορίζονται αποκλειστικά για επαγγελματίες του εμπορίου ηλεκτρονικών τσιγάρων ή περιεκτώνεπαναπλήρωσης και των εντύπων που τυπώνονται και δημοσιεύονται σε τρίτες χώρες, όπου τα εν λόγω έντυπα δεν προορίζονται πρωτίστως για την αγορά της Ένωσης, Η φίμωση της εμπορικής επικοινωνίας για το ηλεκτρονικό τσιγάρο έχει μόνο αρνητικά επακόλουθα: α) Αποκρύπτει για τα 5 εκατομμύρια Έλληνες καπνιστές, τη γνώση για την ύπαρξη μιας δραστικά λιγότερο βλαπτικής συνήθειας, εναλλακτικής του καπνίσματος που θα μπορούσαν να ακολουθήσουν. β) Η μη ύπαρξη δημόσιας επικοινωνίας όπως είναι η εμπορική επικοινωνία στα διάφορα μέσα, θα δώσει την ευκαιρία σε όποιον κακόβουλο θέλει να επικοινωνήσει με τρόπο μη σύννομο , δόλιο και υστερόβουλο για να εξυπηρετήσει τα συμφέροντά του.. Άρα, θα διαμορφωθούν οι συνθήκες για παραπληροφόρηση, παραπλάνηση, εξαπάτηση των καταναλωτών και όλα αυτά διότι η εμπορική επικοινωνία θα βρίσκεται «στο σκοτάδι», «εν κρυπτώ» από τη δημόσια θέα. Η διαφάνεια της εμπορικής επικοινωνίας εξασφαλίζει ότι όσοι επικοινωνούν το μήνυμά τους, εκθέτουν εαυτόν στην κρίση των αρμόδιων και εποπτικών Αρχών του Κράτους , των καταναλωτικών οργανώσεων και κάθε άλλου ενδιαφερόμενου. Ο σκοταδισμός στην εμπορική επικοινωνία καταναλωτικών προϊόντων προετοιμάζει το έδαφος για διενέργεια αντικανονικών και ενδεχομένως παράνομων ενεργειών και διαμορφώνει συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Για όλους τους παραπάνω λόγους θα πρέπει να τροποποιηθεί η εν λόγω παράγραφος και να επιτραπούν οι εμπορικές επικοινωνίες με την υποχρεωτική τήρηση συγκεκριμένων κανόνων όπως: α) Το ηλεκτρονικό τσιγάρο δεν απευθύνεται σε ανήλικους και μη καπνιστές. β) Το ηλεκτρονικό τσιγάρο δεν αποτελεί ιατρική μέθοδο απεξάρτησης από τη νικοτίνη ή διακοπής του καπνίσματος Παράγραφος 7 «Οι κατασκευαστές και οι εισαγωγείς ηλεκτρονικών τσιγάρων και περιεκτώνεπαναπλήρωσης υποβάλλουν στο Υπουργείο Υγείας και στο Υπουργείο Οικονομικών ετησίως: i) συνολικά δεδομένα για τους όγκους των πωλήσεων, ανά μάρκα και τύπο του προϊόντος, ii) πληροφορίες για τις προτιμήσεις διάφορων ομάδων καταναλωτών, συμπεριλαμβανομένων των νέων, των μη καπνιστών και των κυριότερων ειδών των σημερινών χρηστών, iii) τον τρόπο πώλησης των προϊόντων, και iv) συνοπτικές περιγραφές τυχόν ερευνών αγοράς που πραγματοποιούνται σχετικά με τα ανωτέρω, συμπεριλαμβανομένης της μετάφρασής τους στα αγγλικά.» Η παραπάνω απαίτηση είναι μη ρεαλιστικήγια τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, για το λόγο του ότι τέτοιες μελέτες είναι εφικτό να πραγματοποιηθούν μόνο από μεγάλες επιχειρήσεις ή κλαδικούς φορείς Προτείνουμε τη διατύπωση: i) συνολικά δεδομένα για τους όγκους των πωλήσεων, ανά μάρκα και τύπο του προϊόντος, ii) Τυχόν πληροφορίες για τις προτιμήσεις διάφορων ομάδων καταναλωτών, συμπεριλαμβανομένων των νέων, των μη καπνιστών και των κυριότερων ειδών των σημερινών χρηστών, iii) τον τρόπο πώλησης των προϊόντων, και iv) συνοπτικές περιγραφές τυχόν διαθέσιμων ερευνών αγοράς που πραγματοποιούνται σχετικά με τα ανωτέρω, συμπεριλαμβανομένης της μετάφρασής τους στα αγγλικά. Το Υπουργείο Υγείας παρακολουθεί τις εξελίξεις της αγοράς σχετικά με τα ηλεκτρονικά τσιγάρα καθώς και τους περιέκτεςεπαναπλήρωσης, συμπεριλαμβανομένων τυχόν στοιχείων που αποδεικνύουν ότι η χρήση τους από νέους και μη καπνιστές οδηγεί στον εθισμό στη νικοτίνη και τελικά στην παραδοσιακή κατανάλωση καπνού. Πληρέστερο θα ήταν, το Υπουργείο να παρακολουθεί και να ενθαρρύνει τη διενέργεια επιστημονικών ερευνών αναφορικά με τις επιπτώσεις του ηλεκτρονικού τσιγάρου στην υγεία των χρηστών. Επίσης, να παρακολουθεί τις έρευνες που δημοσιοποιούνται παγκοσμίως για α) τη βελτίωση της υγείας όσων καπνιστών αντικαθιστούν τον καπνό με το ηλεκτρονικό τσιγάρο β) την αποτελεσματικότητα του ηλεκτρονικού τσιγάρου στη διακοπή του καπνίσματος γ) την διασφάλιση της υγείας στο οικογενειακό και εργασιακό περιβάλλον, λόγω της απουσίας αρνητικών συνεπειών όμοιων με το παθητικό κάπνισμα Το Υπουργείο Υγείας οφείλει επίσης να διενεργήσει έρευνα για τα μεσομακροπρόθεσμα οφέλη της εθνικής οικονομίας και των ασφαλιστικών Ταμείων από την υποκατάσταση του καπνίσματος και ως εκ τούτου την εξοικονόμηση τεράστιων δαπανών για την αντιμετώπιση υων προβλημάτων υγείας λόγω του καπνίσματος.