• ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ Α. ΠΑΡΟΧΕΣ ΥΓΕΙΑΣ ΤΟΥ Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ 1. Με το άρθρ. 17 παρ. 1 ν. 3918/2011 «Διαρθρωτικές αλλαγές στο σύστημα υγείας και άλλες διατάξεις» (Α΄31), συνεστήθη ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, εποπτευόμενο από τους Υπουργούς Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, ο Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ). Στο άρθρο 30 του εν λόγω νόμου προβλέπεται ότι «1. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης εγκρίνεται ο Ενιαίος Κανονισμός Παροχών Υγείας, ύστερα από πρόταση του Δ.Σ. του ΕΟΠΥΥ, με τον οποίο καθορίζεται το είδος, η έκταση, το ύψος των παροχών υγείας, ο τρόπος και η διαδικασία χορήγησής τους, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια…». Κατ’ εξουσιοδότηση του παραπάνω άρθρου εκδόθηκε μετά από διάφορες τροποποιήσεις η ΕΜΠ5/18.11.2012 ΚΥΑ (ΦΕΚ Β΄ 3054) που αφορά τον Ενιαίο Κανονισμό Παροχών Υγείας του ΕΟΠΥΥ. Στο άρθρο 1 του Κανονισμού αυτού ορίζεται ότι με αυτόν καθορίζονται «οι παροχές υγείας σε είδος, η έκταση, το ύψος, ο τρόπος και η διαδικασία χορήγησής τους και προσδιορίζονται οι δικαιούχοι των παροχών αυτών καθώς και ο τρόπος αποζημίωσης της σχετικής δαπάνης», προσδιορίζεται δε το περιεχόμενο της έννοιας «παροχές υγείας σε είδος», που περιλαμβάνει «1. πρόληψη και προαγωγή της υγείας, 2. πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας - ιατρική περίθαλψη - διαγνωστικές ιατρικές πράξεις, 3. παρακλινικές εξετάσεις, 4. φυσικοθεραπεία - εργοθεραπεία - λογοθεραπεία - ψυχοθεραπεία, 5. φαρμακευτική περίθαλψη, 6. οδοντιατρική - στοματολογική περίθαλψη, 7. ειδική αγωγή, 8. λοιπή περίθαλψη, 9. νοσοκομειακή περίθαλψη» και άλλες παροχές. Περαιτέρω, στο άρθρο 17 του Κανονισμού ορίζεται η διαδικασία απόδοσης δαπανών πράξεων θεραπείας Ειδικής Αγωγής, μεταξύ των οποίων σαφώς υπάγονται και πράξεις για υπηρεσίες ειδικού παιδαγωγού. 2. Επειδή η όποια τυχόν παράλειψη να περιληφθούν στις ομάδες που θα συνάψουν σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ οι ειδικοί παιδαγωγοί αποτελεί προσβολή της προσωπικής και επαγγελματικής τιμής των θιγομένων και θα προξενήσει σ’ αυτούς ανεπανόρθωτη, υλική και ηθική, βλάβη. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ειδικοί παιδαγωγοί έχουν μεγάλη εμπειρία στον κλάδο της ειδικής αγωγής. Επίσης οι έχοντες τα προσόντα και τους τίτλους σπουδών που αναφέρουμε παρακάτω διορίζονται για την ειδική αγωγή στα δημόσια σχολεία, αποτελούν μέλη της Διεπιστημονικής ομάδας των ΚΕΔΥΥ, στελεχώνουν επίσης αντίστοιχες Υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας (Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα, Κέντρα Ψυχικής Υγείας, Νοσοκομεία κ.λπ.). Επομένως, αφού οι ειδικοί παιδαγωγοί με τα προσόντα και τους τίτλους σπουδών που αναφέρουμε παρακάτω, διορίζονται και εξελίσσονται ως ειδικοί παιδαγωγοί στον δημόσιο τομέα σε αντίστοιχες θέσεις είτε του Υπουργείου Παιδείας, είτε του Υπουργείου Υγείας, σαφώς μπορούν με τα ίδια αναφερόμενα προσόντα να ασκούν το επάγγελμα του ειδικού παιδαγωγού και στον ιδιωτικό τομέα και να συνάπτουν, εφόσον χρειασθεί, τις σχετικές συμβάσεις με τον ΕΟΠΥΥ. Άλλωστε για την άσκηση του επαγγέλματος του ειδικού παιδαγωγού, δεν προβλέπεται από το νόμο η έκδοση άδειας άσκησης επαγγέλματος. Επειδή επιπλέον, η όποια τυχόν παράλειψη να περιληφθούν στις ομάδες που θα συνάψουν σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ οι ειδικοί παιδαγωγοί παραβιάζει την οικονομική και επαγγελματική ελευθερία των ειδικών παιδαγωγών και ιδίως την ελευθερία σύναψης συμβάσεων, κατά παράβαση του άρθρου 5 παρ. 1 του Συντάγματος σε συνδυασμό με το άρθρο 25 παρ. 1, που κατοχυρώνει την αρχή της αναλογικότητας. Επίσης η όποια τυχόν σχετική παράλειψη, συνιστά και παράβαση του δικαιώματος προστασίας της υγείας (άρθρο 21 παρ. 3 του Συντάγματος), γιατί περιορίζει το δικαίωμα των ασθενών ασφαλισμένων - να προσφύγουν στις υπηρεσίες ειδικού παιδαγωγού. Β. Απαραίτητα τυπικά προσόντα σύναψης της σύμβασης για παροχή υπηρεσιών Ειδικού Παιδαγωγού είναι: 1.1. Πτυχίο παιδαγωγικών τμημάτων των Πανεπιστημίων της ημεδαπής ή με αναγνωρισμένο ως αντίστοιχο και ισότιμο πτυχίο της αλλοδαπής με αντικείμενο την ειδική προσχολική αγωγή ή παιδαγωγικά τμήματα ειδικής αγωγής με κατεύθυνση Νηπιαγωγών. Ειδικότερα είναι κάτοχοι πτυχίου του Τμήματος Παιδαγωγικού Ειδικής Αγωγής της Σχολής Επιστημών του Ανθρώπου του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με κατεύθυνση Νηπιαγωγών ή αναγνωρισμένου –ισότιμου και αντίστοιχου- τίτλου Πανεπιστημίου της αλλοδαπής, ή 1.2. Πτυχίο παιδαγωγικών τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης Ειδικής Αγωγής ή Τμημάτων Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής με κατεύθυνση την εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή Παιδαγωγικά Τμήματα Ειδικής Αγωγής με κατεύθυνση Δασκάλων, των Πανεπιστημίων της ημεδαπής ή με αναγνωρισμένο ως αντίστοιχο και ισότιμο πτυχίο της αλλοδαπής. Ειδικότερα είναι κάτοχοι πτυχίων των Τμημάτων: Παιδαγωγικού Ειδικής Αγωγής της Σχολής Επιστημών του Ανθρώπου του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με κατεύθυνση Δασκάλων ή Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με κατεύθυνση την εκπαίδευση ατόμων με ειδικές ανάγκες, ή αναγνωρισμένου –ισότιμου και αντίστοιχου- τίτλου Πανεπιστημίου της αλλοδαπής, ή 1.3. Α) ι) Πτυχίο Παιδαγωγικού Τμήματος κατεύθυνσης Νηπιαγωγών των Πανεπιστημίων της ημεδαπής ή ισότιμο και αντίστοιχο τίτλο της αλλοδαπής ή ιι) Πτυχίο Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών της ημεδαπής ή ισότιμο και αντίστοιχο τίτλο της αλλοδαπής και Β) ι)Διδακτορικό δίπλωμα στην ΕΑΕ ή ιι) Μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην ΕΑΕ (τουλάχιστον διετούς φοίτησης) ή ιιι)Πτυχίο διετούς μετεκπαιδεύσεως στην ΕΑΕ των Διδασκαλείων της ημεδαπής ή αναγνωρισμένο ως αντίστοιχο και ισότιμο πτυχίο της αλλοδαπής, ή 1.4. Α) i) Πτυχίο Παιδαγωγικού Τμήματος κατεύθυνσης Δασκάλων των Πανεπιστημίων της ημεδαπής ή ισότιμο και αντίστοιχο τίτλο της αλλοδαπής ή ii) Πτυχίο Παιδαγωγικής Ακαδημίας, ή ισότιμο και αντίστοιχο τίτλο της αλλοδαπής και Β) ι) Διδακτορικό δίπλωμα στην ΕΑΕ ή ιι) Μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην ΕΑΕ (τουλάχιστον διετούς φοίτησης) ή ιιι)Πτυχίο διετούς μετεκπαιδεύσεως στην ΕΑΕ των Διδασκαλείων της ημεδαπής ή αναγνωρισμένο ως αντίστοιχο και ισότιμο πτυχίο της αλλοδαπής, ή 1.5. Α) Πτυχίο των Καθηγητικών Σχολών των Πανεπιστημίων της ημεδαπής όλων των ειδικοτήτων ή με αναγνωρισμένο ως αντίστοιχο και ισότιμο πτυχίο της αλλοδαπής και Β) ι) Διδακτορικό δίπλωμα στην ΕΑΕ ή ιι) Μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην ΕΑΕ (τουλάχιστον διετούς φοίτησης) ή ιιι) Πτυχίο διετούς μετεκπαιδεύσεως στην ΕΑΕ των Διδασκαλείων της ημεδαπής ή αναγνωρισμένο ως αντίστοιχο και ισότιμο πτυχίο της αλλοδαπής, Επισημάνσεις για δικαιολογητικά που αφορούν τίτλους σπουδών: α) Για τίτλους Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης ιδρυμάτων του εξωτερικού απαιτείται: Πράξη αναγνώρισης από το ΔΙ.Κ.Α.Τ.Σ.Α., για την ισοτιμία και αντιστοιχία του τίτλου ή πιστοποιητικό αναγνώρισης από τον Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.). Εξαιρούνται από την υποχρέωση προσκόμισης πράξης αναγνώρισης για την ισοτιμία και την αντιστοιχία του τίτλου, όσοι υποβάλλουν αποφάσεις αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων ή επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλων τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης, οι οποίες χορηγήθηκαν από: i) το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (Σ.Α.Ε.Π.) του άρθρου 55 του π.δ. 38/2010 «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2005/36/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7ης Σεπτεμβρίου 2005, σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει ή ii) το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικής Ισοτιμίας Τίτλων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Σ.Α.Ε.Ι.Τ.Τ.Ε.) του άρθρου 10 του π.δ. 165/2000 «Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας με ένα γενικό σύστημα αναγνώρισης των διπλωμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που πιστοποιούν επαγγελματική εκπαίδευση ελάχιστης διάρκειας τριών ετών, σύμφωνα με την οδηγία 89/48/ΕΟΚ του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων». β) Για Διδακτορικούς ή/και Μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών στην ΕΑΕ ιδρυμάτων του εξωτερικού απαιτείται: Πράξη Αναγνώρισης του τίτλου από το ΔΙΚΑΤΣΑ ή Πιστοποιητικό Αναγνώρισης από το Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.) περί ισοτιμίας των παραπάνω τίτλων σπουδών με τους απονεμόμενους τίτλους από τα Πανεπιστήμια της ημεδαπής. 2. Ο ειδικός παιδαγωγός υποχρεούται να είναι τακτικό μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών (Π.Ε.Ε.Π.), έτσι ώστε να διασφαλίζεται και η τήρηση του Κώδικα Ηθικής και Δεοντολογίας των Ειδικών Παιδαγωγών.