• Σχόλιο του χρήστη 'ΔΑΛΑΒΕΡΗ ΦΩΤΕΙΝΗ' | 13 Φεβρουαρίου 2020, 20:56

    Στην παράγραφο 5 του άρθρου 3, προτείνουμε να ακολουθήσουν μετά το τέλος της διάταξης του νομοσχεδίου δύο προσθήκες εδαφίων κατά σειρά. «Με αποδεδειγμένη την θετική επίδραση από τις πολιτικές μείωσης των ατμοσφαιρικών ρύπων στην ανθρώπινη υγεία οι παρεμβάσεις στις δημόσιες υποδομές υγείας, σε κτίρια μονάδων υγείας, σε τεχνολογικές εγκαταστάσεις, τεχνολογικούς εξοπλισμούς και οχήματα υπηρεσιών υγείας, οι οποίες συμβάλλουν στους εθνικούς στόχους και δείκτες για την ενέργεια και το κλίμα, για τη μείωση των εκπομπών θερμοκηπίου και οι οποίες αξιολογούνται θετικά σύμφωνα με τα δημοσιευμένα κριτήρια από τους αρμόδιους φορείς διαχείρισης για συγχρηματοδότηση από ενωσιακούς πόρους της Ε.Ε., δεν εμπίπτουν στις διατάξεις περί έκδοσης απόφασης έγκρισης σκοπιμότητας της παραγράφου 4 εδάφια α ως και β, του άρθρου 27 του ν. 4472/2017 . Στις ανωτέρω παρεμβάσεις περιλαμβάνονται όλες οι κατηγορίες δράσεων που προβλέπονται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα για εξοικονόμηση κατανάλωσης ενέργειας σε νέες και υφιστάμενες υποδομές υγείας και ιδίως μελέτες, τεχνικά έργα και προμήθειες για αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) των αρχών σχεδιασμού βιοκλιματικών κτιρίων, αξιοποίηση τεχνικών και τεχνολογιών χαμηλής κατανάλωσης για εξοπλισμούς.» «Για την συμβολή στην επίτευξη της μείωσης των βλαπτικών παραγόντων από την ρύπανση του περιβάλλοντος στη δημόσια υγεία, με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και άλλου κατά περίπτωση Υπουργού δύναται για τις νέες μελέτες δημοσίων κοινωνικών υποδομών να καθορίζονται ως υποχρεωτικοί ειδικότεροι όροι προδιαγραφών βιοκλιματικού σχεδιασμού δημοσίων κτιρίων, αξιοποίησης ΑΠΕ, προδιαγραφών τεχνολογικών εγκαταστάσεων και τεχνικών μέσων χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας, προδιαγραφών συμβατών με την κυκλική οικονομία.» Αιτιολόγηση Αιτιολόγηση πρώτης προτεινόμενης προσθήκης εδαφίου A. Σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (Β’ 4893/31-12-2019) η θετική επίδραση της μείωσης των ατμοσφαιρικών ρύπων στην δημόσια υγεία αποτιμάται με μετρήσιμους παραδεκτούς διεθνείς δείκτες (DALY). Η επιτάχυνση των ενεργειών των Φορέων και Υπηρεσιών Υγείας για την εξοικονόμηση ενέργειας και για την ενεργειακή αναβάθμιση των υποδομών είναι υποχρέωση και οι παρεμβάσεις που περιγράφονται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) είναι σκόπιμες : α) διότι ο τομέας υγείας υποχρεούται, με την προσφερόμενη συγχρηματοδότηση από οποιαδήποτε ενωσιακή πηγή πόρων όπως το τρέχον ΕΣΠΑ 2014- 2020 ή το επόμενο, να αξιοποιεί διατιθέμενους πόρους για να συμβάλλει στον σκοπό μείωσης των βλαπτικών στην υγεία εκπομπών αερίων από τις ίδιες του τις υποδομές υγείας. Η χαμηλή ποιότητα του αέρα αποτελεί την υπ’ αριθμόν ένα αιτία πρόωρου θανάτου στην Ευρώπη. «Το 2016, οι ευρωβουλευτές ψήφισαν υπέρ της μείωσης των εθνικών εκπομπών ορισμένων ατμοσφαιρικών ρύπων, όπως είναι τα οξείδια του αζώτου, με στόχο τη βελτίωση της ανθρώπινης υγείας». β) διότι ο τομέας επενδύει πόρους συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων και εξοικονομεί πόρους του Ε.Σ.Υ. από την μείωση της δαπάνης για κατανάλωση ενέργειας κατά την λειτουργία των υποδομών υγείας για υφιστάμενες λειτουργίες ή νέες εγκρινόμενες γ) διότι κάθε προτεινόμενη επένδυση αξιολογείται σύμφωνα με δημοσιευμένα κριτήρια για την επίτευξη εξοικονόμησης και για την ενεργειακή αναβάθμιση υποδομής μον. υγείας από τον φορέα διαχείρισης ως προς την βελτίωση της ενεργειακής αναβάθμισης με συγκεκριμένες αποδεκτές αναβαθμίσεις σε ενεργειακές κατηγορίες όπως από Γ σε Α κλπ και παρακολουθείται ως προς τους δείκτες που θα επιτευχθούν με την παρέμβαση. B. Παρά τα ανωτέρω, χωρίς την προτεινόμενη προσθήκη πρώτου εδαφίου, για τις ως άνω σκόπιμες και υποχρεωτικές επενδύσεις για ενεργειακή αναβάθμιση των υποδομών υγείας, θα εκδίδονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις Αποφάσεις Έγκρισης Σκοπιμότητας για την έκδοση των οποίων παρατηρούνται καθυστερήσεις: 1) Οι καθυστερήσεις που έχουν παρατηρηθεί για την έκδοση αποφάσεων έγκρισης σκοπιμότητας για 4 έργα στο ΕΠ Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας ξεπερνούν το εξάμηνο και τον ένα χρόνο από την έγκριση της χρηματοδότησης 2) διότι για το Πρόγραμμα ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ δίδεται μία σύμφωνη γνώμη από την Δ/νση Τ.Υ. και ακολουθούν όπως και για τα προγράμματα των Περιφερειών : αντί για την έκδοση μίας συνολικής έγκρισης σκοπιμότητας για το σύνολο κάθε προτεινόμενης παρέμβασης σε μία υποδομή, εκδίδονται πολλές κατακερματισμένες, σε επί μέρους αντικείμενα και κατά είδος δημόσιας σύμβασης, εγκρίσεις σκοπιμότητας π.χ. Μία παρέμβαση για εξοικονόμηση ενέργειας σε ένα μόνο νοσοκομείο, όπως οι ανωτέρω παρεμβάσεις, που όχι μόνο σκόπιμη είναι σαν δράση, αλλά είναι και επιβεβλημένη για τους εθνικούς στόχους, παρατηρείται ότι με την εφαρμογή των διατάξεων περί σκοπιμότητας όπως ισχύουν, οι φορείς υγείας εκδίδουν ως προς το σκοπό: -για συμβουλευτικές υπηρεσίες π.χ. ενεργειακού επιθεωρητή , τεχνικού συμβούλου, εκδίδεται διακριτή απόφαση έγκρισης σκοπιμότητας από το Νοσοκομείο (όταν κάθε μία είναι κάτω των 45.000 ευρώ), -για μελετητικές υπηρεσίες (για την ίδια πάντα παρέμβαση σε ένα μόνο νοσοκομείο), εκδίδεται διακριτή απόφαση έγκρισης σκοπιμότητας από την ΥΠΕ για προϋπολογισμό αμοιβής κάτω των 234.000 ευρώ, -για το κατασκευαστικό έργο με προϋπολογισμό άνω των 234.000 ευρώ (για την ίδια παρέμβαση) διακριτή Υπ. απόφαση έγκρισης σκοπιμότητας από Δ/νση Τ.Υ. του Υπουργείου -για προμήθεια εξοπλισμού (για την ίδια παρέμβαση επίσης) έγκριση σκοπιμότητας κατά είδος με τα ίδια χρηματικά όρια δηλ. από το Νοσοκομείο για τα κάτω των 45.000 ευρώ είδη, από την ΥΠΕ για προμήθειες μεταξύ των 45.000 ευρώ και των 234.000 ευρώ κατά είδος και από Δ/νση Τ.Υ. του Υπουργείου για τα είδη που η προεκτιμώμενη δαπάνη είδους ξεπερνά τα 234.000 ευρώ. Συνεκτιμώντας τους χρόνους που ακολουθούν μετά την έγκριση ως προς το σκοπό, δηλαδή τους μεγάλους χρόνους που απαιτούνται για ωρίμανση μελετών και προδιαγραφών των έργων και τους χρόνους έγκρισης μελετών από την Δ/νση Τ.Υ. του Υπουργείου, η έκδοση των εγκρίσεων σκοπιμότητας που ήδη προκαλεί καθυστερήσεις για έργα που ως παρεμβάσεις κατονομάζονται στο ΕΣΕΚ, μόνο αυξάνει τον κίνδυνο, τα έργα αυτά να μην υλοποιηθούν στους οριζόμενους χρόνους και τον κίνδυνο της μη αξιοποίησης πόρων. Η ανάγκη έγκρισης σκοπιμότητας την οποία αρχικά εξέδιδαν οι Δ/νσεις Υπηρεσιών Υγείας του Υπουργείου, αφορούσαν την έγκριση της ανάπτυξης των μονάδων υγείας, την τροποποίηση, την «ίδρυση» νέων υπηρεσιών υγείας. Τα έργα του ΕΣΕΚ αφορούν επενδύσεις για υποδομές εγκεκριμένων υπηρεσιών υγείας. Ο δικαιούχος π.χ. το Νοσοκομείο θα είναι υποχρεωμένο να τεκμηριώνει στον φορέα διαχείρισης, ότι η επένδυση για ενεργειακή αναβάθμιση αφορά εγκεκριμένες χρήσεις της υποδομής, οι οποίες θα εξακολουθούν να λειτουργούν στα επόμενα έτη (ότι δεν θα αφορά υποδομές που προγραμματίσθηκε να μη λειτουργούν με συγχωνευόμενες ή καταργούμενες υπηρεσίες) Οι διατάξεις του ν. 4472/2017 άρθρο 27 παράγραφος 4 στις οποίες προτείνουμε να μην εμπίπτουν οι ως άνω παρεμβάσεις είναι: «4.α) Για κάθε είδος προμήθειας, παροχή υπηρεσίας, εκτέλεση έργου, εκπόνηση μελέτης και παροχή τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών, ανεξαρτήτως πηγής χρηματοδότησης, η έκδοση απόφασης έγκρισης σκοπιμότητας είναι αρμοδιότητα των εξής: αα) Για ποσό άνω των διακοσίων τριάντα τεσσάρων χιλιάδων (234.000) ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α., του Υπουργείου Υγείας. ββ) Για ποσό από σαράντα πέντε χιλιάδες (45.000) ευρώ μέχρι διακόσιες τριάντα τέσσερις χιλιάδες (234.000) ευρώ συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α., του Διοικητή ή Υποδιοικητή της αρμόδιας Δ.Υ.ΠΕ. γγ) Για ποσό από δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ μέχρι σαράντα πέντε χιλιάδες (45.000) ευρώ συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α., του Διοικητικού Συμβουλίου έκαστου, υπαγόμενου στη Δ.Υ.ΠΕ., φορέα. δδ) Για ποσό μέχρι δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α., του Διοικητή έκαστου, υπαγόμενου στη Δ.Υ.ΠΕ., φορέα. εε) Ειδικότερα, για ποσό μέχρι διακόσιες τριάντα τέσσερις χιλιάδες (234.000) ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α., των πρωτοβάθμιων μονάδων υγείας, του Διοικητή ή Υποδιοικητή της αρμόδιας Δ.Υ.ΠΕ. Στις ανωτέρω αποφάσεις καθορίζεται ακόμη η διενέργεια των σχετικών διαγωνιστικών διαδικασιών, ο δικαιούχος της προμήθειας, το αντικείμενο και ο προϋπολογισμός. β) Ειδικότερα σε ό,τι αφορά στην προμήθεια υγειονομικού υλικού, αναλώσιμου υλικού και αγαθών ή υπηρεσιών, εντός του προϋπολογισμού έκαστου φορέα, η αρμοδιότητα για την έγκριση σκοπιμότητας, ανεξαρτήτως ποσού, ανήκει στο Διοικητικό Συμβούλιο έκαστου, υπαγόμενου στη Δ.Υ.ΠΕ., φορέα, και στον Διοικητή ή Υποδιοικητή της αρμόδιας ΥΠΕ για τους φορείς της Πρωτοβάθμιας.» Αιτιολόγηση δεύτερης προτεινόμενης προσθήκης εδαφίου Οι παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται στο εγκεκριμένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (Β’ 4893/31-12-2019) για αξιοποίηση ΑΠΕ, για βιοκλιματικά κτίρια, προϋπάρχουν ως τεχνικές απλού σχεδιασμού από πολλές δεκαετίες. Ήδη επενδύθηκαν από τότε, εκατοντάδες εκατομμύρια από το σύνολο των Προγραμματικών Περιόδων μέχρι σήμερα, από το Β ΚΠΣ , το Γ ΚΠΣ, το 1ο ΕΣΠΑ και το τρέχον ΕΣΠΑ για νέες υποδομές Κέντρων Υγείας και Νοσοκομείων όπως της Ρόδου, των Σερρών, το Αττικό, το Αγ. Αναργύρων, του Πύργου, της Τρίπολης, των Χανίων, της Λευκάδας, της Θήρας, Πτολεμαίδας, Μυτιλήνης, Κατερίνης, Κέρκυρας, Αλεξανδρούπολης, ΠΑΓΝΙ, Χαλκίδας κ.α. χωρίς να αξιοποιηθεί η γνώση της εποχής. Το ίδιο συνέβη και με άλλες κτιριακές υποδομές του δημοσίου άλλων τομέων πολιτικής, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Αν είχε προβλεφθεί η δυνατότητα για τα δημόσια ενεργοβόρα κτίρια των Νοσοκομείων που λειτουργούν 365 ημέρες 24 ώρες, να σχεδιάζονται με προδιαγραφές υποχρεωτικά σύμφωνες με τις αρχές της εξοικονόμησης ενέργειας, της εισαγωγής των ΑΠΕ , του βιοκλιματικού σχεδιασμού οι παραπάνω υποδομές θα είχαν ήδη αφήσει με τη λειτουργία τους, στα έτη που πέρασαν, ένα βελτιωμένο ενεργειακό αποτύπωμα και μικρότερη συνδρομή στη παραγωγή CΟ2 και οξειδίων του Αζώτου και μικρότερη βλαπτική επίδραση στη ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα. Γι αυτό, η δεύτερη προσθήκη «με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και άλλου κατά περίπτωση Υπουργού δύναται για τις νέες μελέτες δημοσίων κοινωνικών υποδομών να καθορίζονται ως υποχρεωτικοί ειδικότεροι όροι προδιαγραφών βιοκλιματικού σχεδιασμού δημοσίων κτιρίων, αξιοποίησης ΑΠΕ, προδιαγραφών τεχνολογικών εγκαταστάσεων και τεχνικών μέσων και εξοπλισμών χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας,..» προτείνεται, ως δυνατότητα των Υπουργών Υγείας και ΥΠΕΝ να «οδηγούν» τον δημόσιο τομέα να κατασκευάζει δημόσια κτίρια νέα, με αναβαθμισμένες απαιτήσεις από τις ελάχιστες απαιτήσεις του νέου ΚΕΝΑΚ που αφορά όλες τις κατασκευές, προκειμένου, να διασφαλίσουν με ενεργητικότερη συμβολή του δημοσίου, τους στόχους για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία. Όσον αφορά τον ανταγωνισμό των μελετητών: δεν βλάπτεται, καθώς τα δημόσια κτίρια απαιτούν μελετητικές ομάδες πολλών ειδικοτήτων μηχανικών και σήμερα πλέον, πολύ εύκολα, ενσωματώνονται στις ομάδες μελετητές με τις απαιτούμενες γνώσεις.