• Η διαδικασία ΣΗΠ για φάρμακα που δεν περιλαμβάνονται στον κατάλογο αποζημιούμενων φαρμάκων και χορηγούνται κατ' εξαίρεση περιγράφεται αναλυτικά στο νόμο 4512/2018 (άρθρα 264-268) με τις τροποποιήσεις αυτών να έχουν λάβει χώρα στους νόμους 4600/2019 και 4623/2019. Επίσης, ο ΕΟΠΥΥ έχει εκδόσεις εγκύκλιο (ΔΒ4Α/οικ. 35102 – 7/9/2018) με την οποία περιγράφει αναλυτικά τις διαδικασίες εξετάσεις των συγκεκριμένων αιτημάτων. Η διαδικασία αυτή είναι μία από τις λίγες οι οποίες ακολουθούνται από την ΕΑΑΦΑΧ με την υποστήριξη της αρμόδιας πενταμελούς επιτροπής χωρίς χρονικές καθυστερήσεις. Η συγκεκριμένη διαδικασία είναι μεγάλης σημασίας καθώς επιτρέπει στους ασθενείς την άμεση πρόσβαση σε θεραπείες που έχουν λάβει τιμή (συνεπώς δεν εμπίπτουν των διαδικασιών ΕΟΦ και ΙΦΕΤ για πρώιμη πρόσβαση) και βρίσκονται προς ένταξη στον Κατάλογο Αποζημιούμενων Φαρμάκων. Η αξιολόγηση των αιτημάτων αυτών που εγκρίνονται κατ’ εξαίρεση περιγράφεται αναλυτικά στους παραπάνω νόμους και εγκυκλίους του ΕΟΠΥΥ. Επίσης, δεν επιφέρει επίπτωση στη συνολική δαπάνη καθώς αφορά πολύ συγκεκριμένη χρονική περίοδο - μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης και διαπραγμάτευσης. Τέλος αξίζει να αναφερθεί ότι η κατ’ εξαίρεση κατανάλωση των φαρμάκων αυτών υπόκειται σε rebate/ clawback χωρίς να υπάρχει ιδιαίτερη μεταχείριση έναντι των λοιπών φαρμάκων. Η προσθήκη του άρθρου 13 δεν επιφέρει κάποιο όφελος στη συνολική διαδικασία. Αντιθέτως, εγείρει κινδύνους δημιουργίας αναίτιας πολυπλοκότητας και περιορισμών η οποία θα έχει ως μοναδικό αποτέλεσμα να δυσχεράνει την πρόσβαση των ασθενών με σημαντική ακάλυπτη ιατρική ανάγκη σε νέες καινοτόμες θεραπείες κατά το μεσοδιάστημα λήψης τιμής-ένταξης στο Κατάλογο. Εφόσον ο νομοθέτης επιθυμεί να εστιαστεί σε φάρμακα που δεν βρίσκονται στον Κατάλογο κατόπιν απόρριψης από την ΕΑΑΦΑΧ ή για οποιοδήποτε άλλο λόγο εκτός του παραπάνω, αυτό θα πρέπει να διευκρινιστεί κατάλληλα για την αποφυγή των προβλημάτων που αναφέρθηκαν παραπάνω.