Αρχική Διαβούλευση του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης για το εθνικό Κοινωνικό Κλιματικό ΣχέδιοΚοινωνικό Κλιματικό Σχέδιο (ΚΚΣ)
Κοινωνικό Κλιματικό Σχέδιο (ΚΚΣ)
- 57 ΣχόλιαΚοινωνικό Κλιματικό Σχέδιο (ΚΚΣ)
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
4 Ιουλίου 2025, 22:35
Ανοικτή σε Σχόλια έως
18 Ιουλίου 2025, 21:00
Σχετικό Υλικό
εθνικό Κοινωνικό Κλιματικό ΣχέδιοΕργαλεία
ΕκτύπωσηΣτατιστικά
57 Σχόλια 57 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 1904 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Eνσωμάτωση Οδηγιών EE για: 1. Ονοματολογίες, 2. Σήματα, 3. Εκθέσεις δοκιμών, Πιστοποιήσεις και λοιπά αποδεικτικά μέσα, 4. Διοικητική συνεργασία Κρατών Μελών
- Ενσωμάτωση οδηγιών ΕΕ για τις συμβάσεις και τις παραχωρήσεις στην εθνική έννομη τάξη
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΟΔΗΓΙΩΝ ΓΙΑ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ
- Διαβούλευση του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης για το εθνικό Κοινωνικό Κλιματικό Σχέδιο
- Ενιαία Αρχή Δημόσιων Συμβάσεων
- Δημόσια διαβούλευση σχεδίων προδιαγραφών που αφορούν στην Ολοκληρωμένη Διαχείριση (πρότυπα της σειράς AGRO 2)
- ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΤΥΧΕΡΩΝ ΠΑΙΓΝΙΩΝ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
- Κανονισμός διοργάνωσης και διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου
- Σχέδιο Τεχνικών Προδιαγραφών Καζίνο
- Ρύθμιση θεμάτων Κανονισμού Παιγνίων με τίτλο: «Κανονισμός Καζίνο»
- Ενσωματωση οδηγιών:Διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων- Δυναμικό σύστημα αγορών- Ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί κλπ
- ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΠΡΑΚΤΟΡΩΝ ΟΠΑΠ ΑΕ
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΟΔΗΓΙΩΝ: 1. Σύγκρουση συμφερόντων, 2. Λόγοι αποκλεισμού, 3. Πάγιοι όροι συμμετοχής ενώσεων οικονομικών φορέων
- Ενσωμάτωση των νέων Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις δημόσιες συμβάσεις και τις παραχωρήσεις στην εθνική έννομη τάξη
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ
- Ενσωμάτωση οδηγία Ηλεκρονικές υπηρεσίες
- Ενσωμάτωση νέων οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης
- Γενικές Αρχές και Κανόνες Διεξαγωγής Παιγνίων
- Ιπποδρομιακό Στοίχημα
- Παιγνιομηχανήματα τύπου vlt
- Κανονισμός ηλεκτρονικών παιγνίων
- Crowdsourcing στη Δημόσια Διοίκηση
- Νέες Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες του ΑΣΕΠ
- Υπηρεσίες αναζήτησης περιεχομένου στα ΦΕΚ
- Αναβάθμιση Εξοπλισμού του Πληροφοριακού Συστήματος του ΑΣΕΠ
- Νέα διαδικτυακή πύλη της Βουλής
Μεγάλη εντύπωση προκαλεί το γεγονός της ιδιαίτερα σύντομης διάρκειας της διαβούλευσης για ένα τόσο σοβαρό θέμα, όπως και η μη πρόσκληση της ομοσπονδίας αστικής ποδηλασίας για τον σχεδιασμό του εθνικού Κοινωνικού Κλιματικού Σχεδίου (ΚΚΣ) τη στιγμή που διεθνώς, το ποδήλατο είναι ένα σημαντικό όπλο στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης!
Σχόλια:
Αναφέρεται ως στόχος τα 140 χλμ. ποδηλατοδρόμων σε όλη την Ελλάδα! Σίγουρα ο αριθμός αυτός είναι ίσος με το μηδέν (0)! Αρκεί και μόνο να αναλογισθεί κάποιος τα 1000 χλμ του Παρισίου, αλλά και τα 140,000 χλμ του οδικού δικτύου της χώρας.
Είναι απολύτως βέβαιο ότι είναι ανεπαρκές και σε καμία περίπτωση δεν συνάδει με τους Ευρωπαϊκούς στόχους.
Για ένα νούμερο που θα άλλαζε πραγματικά τις συνθήκες θα έπρεπε να ανέβουμε τουλάχιστον στο 20% του οδικού δικτύου.
Επίσης, δεν υπάρχει καμία αναφορά στις αστικές τουριστικές ποδηλατικές διαδρομές οι οποίες θα έδιναν λύση στο ιδιαίτερα αυξημένο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν κυρίως τα μεγάλα αστικά κέντρα με τους τουρίστες να ποδηλατούν στα πεζοδρόμια για τις ξεναγήσεις τους, ενώ παράλληλα θα εξυπηρετούσαν και τους μόνιμους κατοίκους τους.
Επίσης, δεν είδαμε σαφείς στόχους και χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση των μέτρων και των επενδύσεων!
Από Σπύρο Ψύχα, μέλος του ΔΣ του Ελληνικού Δικτύου για το Δικαίωμα στη Στέγη και την Κατοικία (προσωπικές απόψεις).mail: voleco@yahoo.gr
Το εν λόγω σχέδιο έχει ενσωματώσει το γεγονός ότι τα ευάλωτα και τα φτωχά νοικοκυριά δεν μπορούν να διαθέσουν πόρους για την ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών τους και συχνά δεν διαθέτουν επαρκείς έως καθόλου πόρους για τη θέρμανση ή τον δροσισμό. Αυτό έχει αποδειχθεί ποικιλοτρόπως πέραν των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ και μελέτες υπάρχουν αρκετές – συχνά χρηματοδοτούμενες από ευρωπαϊκούς πόρους(πχ συνεργασία του ΕΜΠ, καθηγητής μεταλλειολόγων Δημήτρης Δαμίγος/ συντονιστής έργου REVERTER και Ένωση Καταναλωτών ΕΚΠΟΙΖΩ σε έρευνα για την ενεργειακή φτώχεια των νοικοκυριών στην Αθήνα). Η εφαρμογή του σχεδίου ωστόσο θα είναι ατελέσφορη εάν οι τιμολογήσεις και οι διαδικασίες που θα οριστούν/προκριθούν για την χρηματοδότηση εμπεριέχουν ποικίλα εμπόδια, που θα την καταστήσουν πρακτικά αδύνατη για τους περισσότερο ευάλωτους. Ως εκ τούτου μας ενδιαφέρει η εξειδίκευση των μέτρων σε ένα επόμενο στάδιο της διαβούλευσης: Θα θέλαμε να συζητήσουμε τις λεπτομέρειες και τους όρους εφαρμογής για το σκέλος της αναβάθμισης των κτιρίων, στα οποία διαμένουν φτωχές ή ευάλωτες κοινωνικές ομάδες ή νοικοκυριά βάσει συγκεκριμένων δεικτών (εισόδημα, πρόσβαση σε υπηρεσίες και αγαθά, ποιότητα και περιοχή κατοικίας, ενεργειακή φτώχεια). Αναγκαίος όρος είναι η 100% χρηματοδότηση των έργων- πιθανόν με τη χρηματοδοτική διαμεσολάβηση και τεχνική βοήθεια των οικείων Δήμων.
Το δεύτερο σημείο στο οποίο θα θέλαμε να επισημάνουμε ως θετικό -σε επίπεδο σχεδιασμού και φιλοσοφίας – είναι η σύνδεση των επενδύσεων στην αναβάθμιση κατοικιών με την ανάπτυξη του θεσμού της κοινωνικής κατοικίας: Μέσω των κοινωνικών υπηρεσιών των Δήμων ή των ΜΚΟ θα καταστεί δυνατόν να ενοικιάζονται σε φιλικές τιμές ενεργειακά αναβαθμισμένες κατοικίες σε νοικοκυριά που αδυνατούν να πληρώσουν ενοίκιο με όρους αγοράς ή βρίσκονται υπό έξωση ή υπό πλειστηριασμό πρώτης κατοικίας ή κινδυνεύουν να βρεθούν ή είναι ήδη άστεγα ή εξαιρετικά άσχημα στεγασμένα σε ακατάλληλους χώρους για οποιονδήποτε λόγο. Πέρα από την οποιανδήποτε σημαντική οικονομική και αναπτυξιακή διάσταση αυτού του εγχειρήματος, υπάρχει η τεράστια κοινωνική αξία στην πρόληψη της έλλειψης και της μη ικανοποιητικής στέγασης και τη βελτίωση των στεγαστικών συνθηκών των φτωχών-ευάλωτων ομάδων, που συχνά διαλανθάνουν της στατιστικής αποτύπωσης στις απογραφές, αποτελούν όμως καθημερινή εμπειρία των κοινωνικών υπηρεσιών. Και πάλι έχει μεγάλη σημασία πως θα δοθούν κίνητρα σε ιδιοκτήτες ώστε να έχουν περισσότερους λόγους να παραχωρήσουν ιδιοκτησίες τους για ενεργειακή αναβάθμιση, υπό τον όρο ότι θα αξιοποιηθούν κοινωνικά για ένα ορισμένο διάστημα και θα εμπλουτίσουν τις δυνατότητες άσκησης επείγουσας και μεσοπρόθεσμης στεγαστικής αρωγής των κοινωνικών υπηρεσιών.
Αν λάβουμε υπόψη ότι άνω του 25% του στεγαστικού αποθέματος στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι ιδιαιτέρως πεπαλαιωμένο, κλειστό και αναξιοποίητο, υπάρχει ανάγκη να εξευρεθούν εκείνοι οι όροι επέκτασης της εφαρμογής του σχεδίου σε ένα σημαντικό ποσοστό αυτού του αποθέματος ανεξάρτητα από το ιδιοκτησιακό καθεστώς που ποικίλει. Για το λόγο αυτό χρειάζονται ειδικές νομικές ρυθμίσεις που θα παραχωρούν ενδεικτικά στους Δήμους ή σε άλλους θεσμικά καθοριζόμενους φορείς διαχείρισης κοινωνικής κατοικίας, την αναβάθμιση, εποπτεία και διαχείριση των χρονιζουσών ιδιοκτησιών και των κτιρίων/κατοικιών που επιλέγονται για σκοπούς ευρύτερης κοινωνικής ωφέλειας. Και πάλι σημειώνουμε ότι θα μπορούσαμε να συμβάλουμε σε έναν τέτοιο θεσμικό διάλογο περί του πρακτέου.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΡΟΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ
Η ενεργειακή αναβάθμιση του κτηριακού αποθέματος της Χώρας μας, μέσω των προγραμμάτων <> , αποσκοπεί κατ΄ αρχήν στην εξοικονόμηση ενέργειας σε ιδιωτικά κτήρια οικίες και Κτήρια τριτογενούς τομέα, στη μείωση των καταναλώσεων των ενεργοβόρων κτηρίων και άρα στην εξοικονόμηση πόρων. Σε δεύτερο χρόνο, η διαδικασία της ενεργειακής αναβάθμισης των κτηρίων επηρεάζει θετικά το ενεργειακό ισοζύγιο της Χώρας και στοχεύει στην εξοικονόμηση πόρων σε εθνικό επίπεδο.
Τα προγράμματα Εξοικονομώ διαχειρίζεται το ΤΕΕ από το 2021 και μετά. Μερικά από αυτά είναι : Εξοικονομώ 2025 για κατοικίες, Εξοικονομώ Επιχειρώ, Ανακυκλώνω Αλλάζω συσκευή κτλ. Τα προγράμματα Εξοικονομώ γενικώς είναι πολύ δημοφιλή και συνεπώς επιτυχημένα. Στο Εξοικονομώ 2025 η ζήτηση ήταν πολύ μεγάλη και αυτό είναι σημάδι επιτυχίας του προγράμματος, καθώς οι πολίτες αναγνωρίζουν έμπρακατα ότι τους αποφέρει κέρδη και οφέλη.
Θετικά σημεία Προγράμματος Εξοικονομώ όπως λειτουργεί σήμερα :
1)Η εξοικονόμηση Ενέργειας είναι συνάρτηση επιστημονικών κριτηρίων και άρα το ΤΕΕ ως επιστημονικός σύμβουλος της Πολιτείας είναι ο αρμόδιος φορέας για την Προτεραιοποιήση αυτών των παραμέτρων. Στόχος των προγραμμάτων είναι η βέλτιστη εξοικονόμηση ενέργειας με το χαμηλότερο δυνατόν κόστος (αυτό ήταν και το 50% της μοριόδότησης στα προγράμματα Εξοικονομώ 2021 και 2023 για κατοικίες).
2)Αποφέρει κέρδη και οφέλη για τους Πολίτες και για αυτό έχει τόσο μεγάλη ζήτηση. Στο Εξοικονομώ 2025 η ζήτηση ξεπέρασε κάθε προηγούμενο πρόγραμμα. Αυτό είναι σημάδι επιτυχίας του προγράμματος.
3)Τόνωση των Τοπικών αγορών και του Καστασκευαστικού κλάδου που ασχολούνται με το πρόγραμμα. Τα χρήματα του ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ διοχετεύονται στις Τοπικές αγορές.
4)Νέοι Μηχανικοί ασχολούνται με το πρόγραμμα. Το πρόγραμμα έχει μια πολυπαραμετρικότητα και είναι πολύ δύσκολο ο μηχανικός να αντικατασταθεί από άλλους επιστήμονες ή ακόμη και να υποκατασταθεί από την Τεχνητή Νοημοσύνη.
5) Μηχανικοί και Εταιρείες που ασχολούνται με το πρόγραμμα πολλά χρόνια, έχουν εμπειρία που πρέπει να μείνει αξιοποιήσιμη και για τα μελλοντικά Προγράμματα.
ΑΠΟΤΥΧΙΑ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ ΣΤΟΥΣ ΕΛΕΓΧΟΥΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΟΡΙΟ
1)Ο πρώτος έλεγχος διήρκησε μέχρι 8 ή 10 μήνες.
2) Στην αρχή πολλές φορές έχουν ζητηθεί Δικαιολογητικά τα οποία είναι ήδη αναρτημένα από το Σύμβουλο έργου.
3)Είναι πολύ μικρή η αμοιβή των ελεγκτών ανά πρόγραμμα. Μια πρόταση είναι να δίνεται αξιοπρεπής αμοιβή στους ελεγκτές εξ’ αρχής ανεξάρτητα από τον αριθμό των επανέλεγχων και να δίνονται κίνητρα στους ελεγκτές για γρήγορη ολοκλήρωση των προγραμμάτων.
4)Δεν υπάρχει αυστηρό χρονικό όριο στο Β’ Ενεργειακό Επιθεωρητή με αποτέλεσμα να υπάρχουν καθυστερήσεις και εκεί. Πρόταση είναι να μπουν αυστηροί χρονικοί έλεγχοι στους Β’ ενεργειακούς επιθεωρητές.
Συμπερασματικά, οι έλεγχοι των προγραμμάτων ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ χρονικά έχουν καθυστερήσεις και αυτό χρήζει βελτιώσεων για την καλύτερη λειτουργία των προγραμμάτων και τη γρηγορότερη απορρόφηση των πόρων.
Αξιολόγηση Πρότασης για εμπλοκή των Παροχών Ενέργειας με τα Προγράμματα Εξοικονομώ
Το τελευταίο διάστημα υπάρχει έντονη φημολογία, ότι το Υπουργείο μελετάει ριζικές αλλαγές για το πρόγραμμα ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ. Οι προμηθευτές ενέργειας θα προσφέρουν υπηρεσίες τύπου ESCO, αναλαμβάνοντας πλήρως τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη διαχείριση έργων εξοικονόμησης ενέργειας, με το πρόσχημα της απλοποίησης των διαδικασιών. Όμως οι μηχανικοί και οι κατασκευαστικές εταιρείες με αποδεδειγμένη εμπειρία στα προγράμματα Εξοικονομώ και έχουν δυνητικά τη δυνατότητα χρηματοδότησης των έργων γιατί αποκλείονται από τα Εξοικονομώ?? Η ποιότητα της υλοποίησης των έργων θα εξασφαλιστεί καλύτερα από τους παρόχους ενέργειας και όχι από τον Τεχνικό κλάδο και τους μηχανικούς??
Όπως αναφέραμε παραπάνω, η εξοικονόμηση ενέργειας των κτηρίων, οδηγεί σε Εξοικονόμηση πόρων σε εθνικό Επίπεδο. Αυτό είναι συνάρτηση επιστημονικών παραμέτρων. Η διαχείριση του ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ από το ΤΕΕ είναι απολύτως σωστή επιλογή διότι πρόκειται για τον Επιστημονικό Σύμβουλο της Πολιτείας σε Τεχνικά Θέματα. Οι πάροχοι ενέργειας είναι ιδιωτικές εταιρείες και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν το θεσμικό ρόλο του Επιστημονικού Σύμβουλου της Πολιτείας και να γίνουν ‘’ρυθμιστές’’ της εξοικονόμησης ενέργειας και πόρων σε εθνικό επίπεδο, με το πρόσχημα της μείωσης της γραφειοκρατίας.
Η ανάθεση των προγραμμάτων «Εξοικονομώ» στους παρόχους ενέργειας, θα οδηγήσει σε στρέβλωση του σκοπού του προγράμματος και θα τα μετατρέψει σε εμπορικά εργαλεία μάρκετινγκ, με έμφαση στην πώληση υπηρεσιών και προϊόντων αντί στην πραγματική εξοικονόμηση ενέργειας.
Οι Τεχνικές εταιρείες και τα εμπορικά καταστήματα με αποδεδειγμένη εμπειρία στα Εξοικονομώ αποκλείονται από τα Εξοικονομώ και αυτό αποτελεί ΑΘΕΜΙΤΟ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ.
Θίγονται τα Επαγγελματικά Δικαιώματα των Μηχανικών που έχουν αποδεδειγμένη εμπειρία στα προγράμματα Εξοικονομώ.
Αποτελεί αθέμιτο ανταγωνισμό προς μελετητές και κατασκευαστές που έχουν εμπειρία σε αυτά τα προγράμματα
Ο κατασκευαστικός κλάδος και οι Τοπικές αγορές δούλευαν με τα προγράμματα Εξοικονομώ, τώρα τα κονδύλια θα οδηγηθούν σε 2 ή 3 εταιρείες , αυτό ωφελεί τελικά το κοινό δημόσιο συμφέρον ή τους πολίτες?
Την ποιότητα της υλοποίησης των έργων θα την εξασφαλίσει ο πάροχος ενέργειας? Ποιος θα ελέγξει την ποιότητα των παρεμβάσεων? Ποιος θα διασφαλίσει ότι ο πολίτης δεν παραπλανάται με υποσχέσεις αμφίβολης ενεργειακής απόδοσης?
Οι μηχανικοί το ΤΕΕ και ο Τεχνικός κλάδος εν γένει είναι αυτοί που μπορούν να διασφαλίσουν την ποιότητα των έργων.
Το Εξοικονομώ από πρόγραμμα επιδότησης από το Κράτος με μικρή ιδιωτική συμμετοχή μετατρέπεται σε πρόγραμμα ιδιωτικής χρηματοδότησης.
Διακινδυνεύεται η διαφάνεια και η αξιοπιστία των προγραμμάτων και απειλείται η τοπική μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.
Συμπερασματικά, το ότι οι έλεγχοι των προγραμμάτων ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ χρονικά έχουν καθυστερήσεις είναι κατανοητό και αυτό χρήζει βελτιώσεων.
Είναι ΛΑΘΟΣ όμως να αλλάξει ριζικά ένα πετυχημένο μοντέλο του προγράμματος Εξοικονομώ, όσον αφορά την Εξοικονόμηση ενέργειας.
Είναι ΛΑΘΟΣ το εξοικονομώ να φύγει απο τους μηχανικούς και τον κατασκευαστικό κλάδο και να το διαχειρίζονται 2 ή 3 ιδιωτικές εταιρείες.
Είναι ΛΑΘΟΣ το ΤΕΕ πρακτικά να μην μπορεί να επιτελέσει το θεσμικό του ρόλο ως επιστημονικός συμβούλος της Πολιτείας.
Είναι ΛΑΘΟΣ να δοθεί η δυνατότητα στους παρόχους ενέργειας να γίνουν ‘’ρυθμιστές’’ της εξοικονόμησης ενέργειας και πόρων σε εθνικό επίπεδο.
ΜΑΝΙΑΔΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ,Msc
Πρόεδρος Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Ανατολικής Κρήτης
Προτείνεται σε σχέση με τα μέτρα του Πρώτου Πυλώνα που αφορά την Κτηριακή Αναβάθμιση η πρόβλεψη για την ανακαίνιση και ενεργειακή αναβάθμιση των ακινήτων που υπάγονται στον Ν. 4182/2013 και ανήκουν σε σχολάζουσες και κοινωφελείς κληρονομιές, κληροδοτήματα, ιδρύματα κοκ, τα οποία λόγω της κακής κατάστασης συντήρησης, στην οποία βρίσκονται, κατά κανόνα παραμένουν κλειστά. Ειδικότερα στο άρθρο 42 παρ. 4 του Ν. 4182/2013 όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 78 του Ν. 4982/2022 προβλέπεται διαδικασία μακροχρόνιας εκμίσθωσης έναντι ανακατασκευής, η οποία εν δυνάμει θα μπορούσε να συνδυαστεί με τα οικονομικά κίνητρα του ΚΚΣ προωθώντας την αξιοποίηση ενός αφανούς και ανεκμετάλλευτου κτηριακού αποθέματος στην πλειοψηφία του στο κέντρο των μεγαλύτερων πόλεων της Ελλάδας.
θα θέλαμε να εξετάσετε την ακόλουθη συμπληρωματική δράση, που στοχεύει στη βελτίωση της καθημερινότητας των εργαζομένων και των απασχολουμένων στις επιχειρήσεις και τις βιομηχανίες της χώρας.
Ειδικότερα προτείνουμε προσθήκη στον Πυλώνα «Μεταφορές»:
Αναβάθμιση δημόσιων μεταφορικών μέσων σταθερής τροχιάς
-Αναβάθμιση λειτουργίας και βελτιστοποίηση συχνότητας και ωραρίου δρομολογίων για την εξυπηρέτηση εργαζομένων σε περιοχές με σημαντικές συγκεντρώσεις επιχειρήσεων.
-Δημιουργία νέων/ επεκτάσεις υφιστάμενων γραμμών για την βελτίωση της προσβασιμότητας εργαζομένων.
Ως ενδεικτικό, αλλά όχι αποκλειστικό, παράδειγμα αναφέρονται περιοχές όπως ο ο Ασπρόπυργος, η Ελευσίνα, η Μάνδρα, Άγιος Στέφανος και τα Μέγαρα, που έχουν έντονη ημερήσια κινητικότητα εργαζομένων από και προς τον αστικό πυρήνα. Στις περιοχές αυτές καθώς και στις περιοχές κατοικίας των εργαζομένων, μπορεί μέσω της αναβάθμισης των σιδηροδρομικών υποδομών να ενισχυθεί σημαντικά η ελκυστικότητα του τραίνου έναντι του ΙΧ, επιτυγχάνοντας απτά αποτελέσματα στην αποσυμφόρηση των οδικών αξόνων, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τόσο των εργαζομένων αλλά και των άλλων κατοίκων των περιοχών που σήμερα έχουν μεγάλη συμφόρηση καθώς και στη μείωση των εκπομπών και του χρόνου μετακίνησης. Μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις όπως της Ελευσίνας υπάρχουν υφιστάμενα, ανενεργά, δίκτυα που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν εκ νέου στην κατεύθυνση αυτή.
Η Δυτική Αττική είναι ενδεικτικό παράδειγμα περιοχής η οποία παρουσιάζει υψηλό επίπεδο κυκλοφοριακής συμφόρησης, περιβαλλοντική υποβάθμιση και κοινωνικοοικονομική ευαλωτότητα, η ενίσχυση της χρήσης του σιδηροδρόμου συνιστά μια οικονομικά αποδοτική, κοινωνικά δίκαιη και περιβαλλοντικά φιλική παρέμβαση με πολλαπλασιαστικό αντίκτυπο.
Η παραπάνω πρόβλεψη σχετικού μέτρου στο πλαίσιο του ΚΚΣ θα λειτουργήσει συμπληρωματικά προς τις επενδυτικές και μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις του Σχεδίου στον τομέα των μεταφορών, ενισχύοντας την ισότιμη πρόσβαση σε καθαρές μεταφορές, την ανθεκτικότητα των αστικών υποδομών και την πολυτροπικότητα, στοιχεία τα οποία υπογραμμίζονται ως προτεραιότητες σε όλα τα επίπεδα ευρωπαϊκού σχεδιασμού.
Η Ένωση Ελληνικών Επιχειρήσεων Θέρμανσης και Ενέργειας (ΕΝ.Ε.ΕΠΙ.Θ.Ε.) αναγνωρίζει το κοινωνικό πρόσημο του παρόντος σχεδίου και την πρόθεση καταπολέμησης της ενεργειακής φτώχιας και προώθησης ίσων ευκαιριών με έμφαση στα ευάλωτα νοικοκυριά για την ομαλή και βιώσιμη η πράσινη μετάβαση. Στην παραπάνω πρόθεση ωστόσο εξαντλείται το θετικό αποτύπωμα του συγκεκριμένου σχεδίου, το οποίο για να είναι αποτελεσματικό απαιτείται ανάλυση, εξειδίκευση με στόχευση ενεργειών και δράσεων και φυσικά χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.
Λόγω της δυνητικά καθοριστικής σημασίας του εν λόγω εγχειρήματος στην ενεργειακή αναβάθμιση της χώρας με κοινωνικό χαρακτήρα, η Ένωση επιθυμεί να συνεισφέρει ουσιαστικά στον δημόσιο διάλογο, υποβάλλοντας τις κάτωθι παρατηρήσεις, εστιάζοντας κυρίως στον 1ο πυλώνα του κτιριακού τομέα:
1.Αναφορικά με την παράγραφο Κ.1:
Η Ένωση θεωρεί απαραίτητη τη διεξαγωγή μίας πιο εμπεριστατωμένης και τεχνικά εξειδικευμένης συζήτησης με τα αρμόδια στελέχη σχεδιασμού, πριν την ανακοίνωση οποιασδήποτε συγκεκριμένης δράσης ή προγράμματος. Κρίνεται σημαντικό οι προδιαγραφές των προγραμμάτων να ανταποκρίνονται στις διαθέσιμες τεχνολογικές λύσεις της αγοράς, να είναι σαφώς διατυπωμένες και να περιλαμβάνουν μετρήσιμους στόχους εξοικονόμησης ενέργειας. Σημειώνεται ότι στο παρελθόν, έχουν παρατηρηθεί επαναλαμβανόμενα προβλήματα ασαφούς και ελλιπούς καθοδήγησης στους οδηγούς εφαρμογής των επιδοτούμενων δράσεων, με αποτέλεσμα τη σύγχυση της αγοράς και την καθυστέρηση στην υλοποίηση.
2.Αναφορικά με την παράγραφο Κ.1.2:
Η πρόταση περί εμπλοκής φορέων από τον κατασκευαστικό και τον ευρύτερο ενεργειακό τομέα, αν και γενικά θετική, εγείρει ανησυχίες αναφορικά με τον τρόπο υλοποίησης, καθώς δεν προσδιορίζεται επακριβώς ο ρόλος και η συμμετοχή των εν λόγω φορέων. Το παρόν ΚΚΣ σε συνάρτηση με την πρόσφατη υπουργική απόφαση Αριθμ. ΥΠΕΝ/Δ ΕΠΕΑ/78489/637 (Β’ 3686/15.07.2025) έγκρισης Οδικού χάρτη για την εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια, γεννά σοβαρό κίνδυνο υπερ-συγκέντρωσης της αγοράς σε λίγους μεγάλους παρόχους ενέργειας, νοθεύοντας τον υγιή ανταγωνισμό. Οι έως σήμερα βασικοί πυλώνες των ενεργειακών αναβαθμίσεων — επιχειρήσεις θέρμανσης και κλιματισμού, μηχανικοί, ενεργειακοί επιθεωρητές, εγκαταστάτες — έχουν επιφορτιστεί με το βάρος της υλοποίησης των έργων, αντιμετωπίζοντας προβλήματα όπως έντονη γραφειοκρατία, καθυστερήσεις στις πληρωμές και περιορισμένη πρόσβαση σε χρηματοοικονομικά εργαλεία. Πιστεύουμε ότι θα ήταν άδικο να παραγκωνιστούν οι συγκεκριμένοι επαγγελματίες, αντί να αξιοποιηθεί η αποδεδειγμένη τεχνική κατάρτισή τους στο πλαίσιο ενός αποτελεσματικότερου και πιο δίκαιου σχεδιασμού.
3.Δεδομένου ότι μιλάμε για απορρόφηση κοινοτικών και κρατικών κονδυλίων θα πρέπει να αποφευχθεί η αδιαφανής και αθέμιτη μεταβίβαση δημόσιας πολιτικής σε ιδιωτικά συμφέροντα. Ως εκ τούτου θα πρέπει να προβλεφθεί η ενίσχυση του Σχεδίου, με ρητή πρόβλεψη για τη δυνατότητα συμμετοχής όλων των επιχειρήσεων, τεχνικών εταιρειών, ενεργειακών συμβούλων, και εταιρειών ESCO που είναι ανεξάρτητες όσον αφορά την υλοποίηση παρέχοντας ισότιμες εύκαιρες με κοινώς αποδεκτές προδιαγραφές συμμετοχής.
Τέλος , τόσο στο εισαγωγικό σημείωμα όσο και στο άρθρο 1.3.2. γίνεται λόγος για εκτενή διαβούλευση που έλαβε χώρα με εκπροσώπους της αγοράς Συνδέσμους και Ενώσεις Εταιρειών ενώ ως Ένωση που εκπροσωπεί το σύνολο σχεδόν της αγοράς στον τομέα HVAC (Θέρμανση, Εξαερισμός και Κλιματισμός), ουδέποτε κληθήκαμε να υποβάλουμε σχόλια. Ως εκ τούτου υπογραμμίζουμε την αναγκαιότητα για διεξαγωγή ουσιαστικής διαβούλευσης επί των μέτρων εφαρμογής των προτεινόμενων ρυθμίσεων, ενώ παράλληλα, εκφράζουμε τη διαθεσιμότητά μας να συμμετάσχουμε ενεργά στην επεξεργασία και βελτιστοποίηση των σχετικών προτάσεων, με στόχο την εξασφάλιση της μέγιστης δυνατής αποτελεσματικότητας και διαφάνειας των προγραμμάτων κρατικής στήριξης στον ενεργειακό τομέα με την ισότιμη συμμετοχή όλων των φορέων και δει αυτών που φέρουν πολύτιμη τεχνογνωσία και εμπειρία στους κόλπους τους.
Για να εξασφαλιστεί μεγαλύτερο φάσμα επιλογών και κατά συνέπεια ωφέλεια για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, θεωρούμε ότι πρέπει να προστεθεί η λειτουργική μίσθωση ως πρόσθετη επιλογή και στην πράσινη μετάβαση των νοικοκυριών. Επομένως η Μ4.1 Δράση να μετονομαστεί σε «Μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων από ευάλωτα νοικοκυριά».
Αναμένουμε περεταίρω ενημέρωση και πληροφορίες σχετικά με τις επιμέρους διατάξεις, για να μπορέσουμε να προβούμε σε περισσότερες και συγκεκριμένες προτάσεις.
Με εκτίμηση,
Μάρβα Βιδάλη
Διευθύντρια ΣΤΕΕΑΕ