ΜΕΡΟΣ Γ΄ ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ (άρθρα 68-69)

 

Άρθρο 68

Παρατάσεις πολεοδομικών και χωροταξικών ρυθμίσεων

  1. Η προθεσμία του πρώτου εδαφίου της παρ. 6 του άρθρου 29 του ν. 4067/2012 (Α’ 79), περί της ισχύος των οικοδομικών αδειών που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της περ. (α) της παρ. 3 του άρθρου 6 του από 8.7.1993 προεδρικού διατάγματος (Δ` 795), προκειμένου να ολοκληρωθούν οι όψεις και η τυχόν στέγη του κτιρίου και να ενταχθούν στην περ. (γ) της παρ. 5 του άρθρου 42 του ν. 4495/2017 (Α’ 167), παρατείνεται έως την 31η Δεκεμβρίου 2026.
  2. α) Η προθεσμία της περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 51 του ν. 4178/2013 (Α` 174), περί εκσυγχρονισμού και κτιριακής επέκτασης σε νόμιμες χρήσεις κτιρίων ή εγκαταστάσεων, οι οποίες διατηρούνται, καθώς και σε χρήσεις οι οποίες προβλέπονται από οικοδομικές άδειες που εκδόθηκαν σύμφωνα με το άρθρο 26 του ν. 2831/2000 (Α’ 140), παρατείνεται έως την 31η Δεκεμβρίου 2026.

β) Η προθεσμία του όγδοου εδαφίου της παρ. 3 του άρθρου 51 του ν. 4178/2013, περί αναστολής της υποχρέωσης μετεγκατάστασης ή απομάκρυνσης πρατηρίων καυσίμων, υγραερίου, φυσικού αερίου και των συνοδών χρήσεων αυτών με νόμιμη χρήση, παρατείνεται έως την 31η Δεκεμβρίου 2026.

  1. Οι προθεσμίες των περ. α) και β) του τρίτου εδαφίου της περ. ια) του άρθρου 99 του ν. 4495/2017, περί υποβολής δικαιολογητικών υπαγωγής αυθαίρετης κατασκευής ή αυθαίρετης αλλαγής χρήσης στις διατάξεις του ν. 4495/2017, παρατείνονται μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2027 και για τριάντα έξι (36) επιπλέον μήνες από τη λήξη τους, αντίστοιχα.
  2. Η προθεσμία του πρώτου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 122 του ν. 4495/2017, περί αυθαίρετων κατασκευών στο Δέλτα του Έβρου, παρατείνεται έως την 31η Δεκεμβρίου 2026.
  3. Η προθεσμία στο τέλος του εισαγωγικού εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 125ΚΑ του ν. 4495/2017, περί μη εφαρμογής της περ. ι) του άρθρου 28 του ν. 4495/2017 περί άδειας νομιμοποίησης για αυθαίρετες κατασκευές ή χρήσεις που εγκαθίστανται μετά την 1η Μαΐου 2024, παρατείνεται από τη λήξη της έως την 31η Οκτωβρίου 2025.
  4. Η προθεσμία της παρ. 11 του άρθρου 51 του ν. 4643/2019 (Α` 193), περί υποβολής δικαιολογητικών στις περιπτώσεις υπαγωγής στον ν. 4178/2013, οι οποίες δεν μεταφέρονται στον ν. 4495/2017 και τις περιπτώσεις υπαγωγής στον ν. 4014/2011 (Α` 209) που έχουν μεταφερθεί στον ν. 4178/2013, παρατείνεται έως την 31η Δεκεμβρίου 2027.
  5. Ως προς την προθεσμία του άρθρου 52 του ν. 4710/2020 (Α’ 142), περί ισχύος των οικοδομικών αδειών, των αδειών δόμησης και των τυχόν αναθεωρήσεων αυτών: α) η προθεσμία έκδοσης των αναφερόμενων αδειών παρατείνεται έως την 31η Ιανουαρίου 2023, β) και η προθεσμία ισχύος τους παρατείνεται έως την 31η Δεκεμβρίου 2027.
  6. α) Η προθεσμία στο τέλος του εισαγωγικού εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 40 του ν. 4759/2020 (Α` 245), περί υποβολής αιτήματος για έκδοση έγγραφης βεβαίωσης της αρμόδιας Υπηρεσίας Δόμησης αν η αίτηση για έκδοση οικοδομικής άδειας ή προέγκρισης είχε υποβληθεί μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2024, παρατείνεται έως την 30ή Ιουνίου 2026.

β) Η ισχύς των προεγκρίσεων που έχουν εκδοθεί δυνάμει της παρ. 1 του άρθρου 40 του ν. 4759/2020, παρατείνεται έως την 30ή Ιουνίου 2026, σε περίπτωση προγενέστερης λήξης τους.

  1. Η προθεσμία της παρ. 1 του άρθρου 45 του ν. 5106/2024 (Α’ 63), περί εκπόνησης σχεδίων αστικής ανθεκτικότητας, παρατείνεται από τη λήξη της, έως την 31η Μαΐου 2026.
  2. Η προθεσμία του άρθρου 72 του ν. 4843/2021 (Α` 215), περί παράτασης αναστολής οικοδομικών εργασιών στην περιοχή του όρους Υμηττού και των Μητροπολιτικών Πάρκων Γουδή Ιλισσίων, παρατείνεται έως την 31η Δεκεμβρίου 2026, υπό την επιφύλαξη της υπ` αρ. 26229/1123/1987 κοινής απόφασης των Υπουργών Εθνικής Άμυνας και Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (Δ` 749), περί όρων και διαδικασίας έκδοσης αδειών οικοδομής για την εκτέλεση στρατιωτικών έργων.
  3. Η προθεσμία της παρ. 1 του άρθρου 270 του ν. 5037/2023 (Α` 78), περί αναστολής οικοδομικών αδειών στις εκτός σχεδίου περιοχές της νήσου Μυκόνου, παρατείνεται έως την έγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου και όχι πέραν της 31ης Δεκεμβρίου 2026.
  4. Η προθεσμία της παρ. 1 του άρθρου 77 του ν. 5151/2024 (Α’ 173), περί αναστολής έκδοσης οικοδομικών αδειών για νέα κτίρια ή επεκτάσεις υφιστάμενων κτιρίων και πισινών ή άλλων υδάτινων επιφανειών στην περιοχή της Καλντέρας στις νήσους Θήρας και Θηρασιάς που εμφαίνεται ως Ζώνη Ζ’ στο Παράρτημα Δ’ του ν. 5151/2024, παρατείνεται έως την έγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου και όχι πέραν της 31ης Δεκεμβρίου 2026.

 

Άρθρο 69

Μεταβατική διευθέτηση χρήσεων γης στη Δημοτική Ενότητα Ελευθερίου-Κορδελιού του Δήμου Κορδελιού-Ευόσμου

  1. Επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος του εμπορικού κέντρου της Δημοτικής Ενότητας Ελευθερίου-Κορδελιού του Δήμου Κορδελιού-Ευόσμου της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, οι οποίες βρίσκονται επί των οδών:

α) Κωνσταντίνου Καραμανλή,

β) Εθνικής Αντιστάσεως,

γ) Ανδρέα Παπανδρέου,

δ) Πολυτεχνείου,

ε) Κατσαντώνη,

στ) Μανόλη Ανδρονίκου,

ζ) Παπάγου και

η) Μεγάλου Αλεξάνδρου,

δύναται να λειτουργούν, κατά παρέκκλιση των χρήσεων γης, μέχρι την έγκριση του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν των δύο (2) ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος.

  1. Σε περίπτωση μεταβίβασης των καταστημάτων της παρ. 1, αυτά δύνανται να διατηρούν την υφιστάμενη χρήση για το χρονικό διάστημα της παρ. 1.

 

  • 19 Νοεμβρίου 2025, 09:11 | ΤΑΣΟΣ Π.

    Πρέπει στην παρ. 8α του άρθρου 68 να συμπληρωθεί ότι η παράταση αφορά και τις προεγκρίσεις που κατατέθηκαν πριν στις 09.12.2022, όπου δεν έχουν προλάβει να εκδοθούν ακόμη από τις πολεοδομίες και εάν δεν εκδοθούν θα χάσουμε το δικαίωμα δόμησης. Ευχαριστώ.

  • 18 Νοεμβρίου 2025, 23:20 | Άνη Βλαχάκη

    ΑΡΘΡΟ 68
    1. Θα έπρεπε να υπάρχει δυνατότητα ανάρτησης δικαιολογητικών των ν. 4178/2013 και ν. 4495/2017 έως την συμπλήρωση ταυτότητας κτιρίου. Υπάρχει απαίτηση σε πολλές περιπτώσεις για εγκρίσεις από Αρχαιολογία ή ΣΑ ή επιπλέον πολλές φορές υπάρχουν σύνθετα ιδιοκτησιακά και πολεοδομικά ζητήματα τα οποία δεν είναι δυνατόν να επιλυθούν εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών για την ανάρτηση των δικαιολογητικών.
    2. Θα έπρεπε πέραν της ημερομηνίας ανάρτησης των δικαιολογητικών να προβλέπεται ακόμα και όταν ολοκληρώσουν τον κύκλο τους οι νόμοι περί ρύθμισης αυθαιρέτων, να προβλέπεται διαδικασία διόρθωσης ή συμπλήρωσης, σε περίπτωση σφαλμάτων.

  • 18 Νοεμβρίου 2025, 21:57 | Νικόλαος Ζότος

    Με βάση την διάταξη του άρθρου 68 παρ.6 η προθεσμία για την υποβολή των δικαιολογητικών για τις δηλώσεις υπαγωγής αυθαιρεσιών στον ν.4178/2013 που λήγει την 31/12/2025 παρατείνεται έως την 31/12/2027.
    Όταν εκδόθηκε ο ν.4178/2013 το ηλεκτρονικό σύστημα για την υποβολή των δηλώσεων για τα αυθαίρετα παρουσίαζε σοβαρά προβλήματα και κατά μεγάλα χρονικά διαστήματα δεν λειτουργούσε. Έτσι παρεμποδιζόταν η υποβολή των δικαιολογητικών και η περαίωση της διαδικασίας υπαγωγής των αυθαιρέτων στον ν.4178/2013 και κατά συνέπεια καθυστερούσαν οι ματαβιβάσεις-τους και οι άλλες σχετικές μ’ αυτά νόμιμες πράξεις. Για την αποφυγή των καθυστερήσεων αυτών δόθηκε με την διάταξη του άρθρου 2 παρ.2α της Υ.Α. 2254/2013 ΦΕΚ Β΄ 2184 η δυνατότητα στους εξουσιοδοτημένους για τις υπαγωγές μηχανικούς, εφόσον είχαν στην διάθεσή τους όλα τα δικαιολογητικά και τις μελέτες, να υποβάλουν δήλωση ότι τα είχαν και ότι θα τα υπέβαλαν εμπρόθεσμα. Με βάση τις δηλώσεις αυτές των μηχανικών εκδόθηκαν απ’ το ηλεκτρονικό σύστημα βεβαιώσεις περαιώσεως της διαδικασίας υπαγωγής στον ν.4178/2013. Για την αντιμετώπιση των δυσλειτουργιών του ηλεκτρονικού συστήματος δόθηκαν συνεχείς παρατάσεις της προθεσμίας για την υποβολή των δικαιολογητικών για τις υπαγωγές. Όμως το ηλεκτρονικό σύστημα απ’ το 2015 και μετά λειτούργησε χωρίς προβλήματα και ουδέν κώλυμα υπήρχε πλέον για την υποβολή των δικαιολογητικών. Οι μηχανικοί που είχαν δηλώσει ότι είχαν όλα τα δικαιολογητικά μπορούσαν χωρίς κανένα πρόβλημα απ’ το 2015 και μετά να τα είχαν υποβάλει. Ουδεμία βάσιμη δικαιολογία υπήρχε για τις συνεχείς παρατάσεις της προθεσμίας γι’ αυτούς απ’ το 2015 κα μετά για την υποβολή των δικαιολογητικών˙ πόσο μάλλον τώρα που έχουν περάσει από τότε δέκα χρόνια (!). Ο μόνος λόγος που ευσταθεί για την μη υποβολή μέχρι τώρα των δικαιολογητικών είναι η αδυναμία των μηχανικών να τα υποβάλουν γιατί προφανώς δεν τα έχουν. Έτσι οι βεβαιώσεις περαιώσεως της διαδικασίας υπαγωγής που εκδόθηκαν με βάση τις δηλώσεις των μηχανικών ότι είχαν τα δικαιολογητικά ενώ δεν τα είχαν είναι παρανόμως εκδοθείσες. Με βάση όμως τις βεβαιώσεις αυτές έγιναν μεταβιβάσεις των αυθαιρέτων και άλλες σχετικές πράξεις και οι ιδιοκτήτες-τους δικαιώνονται στα δικαστήρια, όταν αντιδικούν με πολίτες που βλάπτονται απ’ τις αυθαίρετες κατασκευές-τους, ως “νομιμοποιήσαντες” τα αυθαίρετα ακίνητά τους.
    Επειδή η βουλή οφείλει να νομοθετεί προς υπηρέτηση του δικαίου και όχι προς κάλυψη παρανομιών σε βάρος των νομοταγών πολιτών, η διάταξη το άρθρου 68 παρ.6 του εν λόγω νομοσχεδίου πρέπει να διατυπωθεί καταλλήλως ώστε να μην δοθεί άλλη αδικαιολόγητη παράταση σε όσους διαθέτουν, όπως έχουν δηλώσει, τα δικαιολογητικά, που οφείλουν να τα καταθέσουν μέχρι το τέλος της ήδη δοθείσας υπερδεκαετούς (!) προθεσμίας.
    Προτείνω προς τούτο η διάταξη της παρ.6 του άρθρου 68 να διαμορφωθεί ως ακολούθως με την προσθήκη σ’ αυτήν της υπογραμμισμένης φράσεως που παρατίθεται κατωτέρω:
    “6. Η προθεσμία της παρ.11 ………………………………………… που έχουν μεταφερθεί στον ν.4178/2013, για τις οποίες δεν έχει εκδοθεί βεβαίωση περαιώσεως της διαδικασίας, παρατείνεται έως την 31 Δεκεμβρίου 2027”

  • 18 Νοεμβρίου 2025, 20:48 | ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ

    Άρθρο 68 – Παρατάσεις πολεοδομικών και χωροταξικών ρυθμίσεων
    Προτείνεται να εισαχθεί ρύθμιση με την οποία θα προστεθεί νέα παράγραφος 3 στο άρθρο 122 του ν. 5209/2025, ως εξής:

    «3. Υφιστάμενοι κατά την 31.3.2025 χώροι αμαξοστασίων αστικών, ημιαστικών ή υπεραστικών λεωφορείων εντός της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις της υπ’ αρ. 148169/10.5.2023 απόφασης του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών “Καθορισμός των τεχνικών προδιαγραφών για την ίδρυση και λειτουργία των αμαξοστασίων στάθμευσης, συντήρησης και φύλαξης των αστικών ή ημιαστικών λεωφορείων” (Β’ 3120), εντός τριών (3) μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος, κατά παρέκκλιση των προβλεπομένων χρήσεων γης και έως την έγκριση των Ειδικών και Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων.»

    Αιτιολόγηση:
    Η ρύθμιση κρίνεται αναγκαία λόγω της ιδιαιτερότητας των περιοχών της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, όπου η χωρική πίεση και οι περιορισμένες κατάλληλες εκτάσεις καθιστούν ανέφικτη την πλήρη συμμόρφωση με τα ισχύοντα πολεοδομικά καθεστώτα μέχρι την ολοκλήρωση των Ειδικών και Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων.

    Η προτεινόμενη διάταξη δεν αίρει τους κανόνες ασφαλείας ούτε τις τεχνικές προδιαγραφές, αντιθέτως, επιτρέπει την άμεση εφαρμογή της ΥΑ 148169/2023, διασφαλίζοντας ότι τα υφιστάμενα αμαξοστάσια θα λειτουργούν με σύγχρονες και ασφαλείς προδιαγραφές.

  • 18 Νοεμβρίου 2025, 20:20 | ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

    Άρθρο 68. Παρατάσεις πολεοδομικών και χωροταξικών ρυθμίσεων
    Πορτείνεται να προστεθεί νέα περίπτωση 13 ως εξής:

    «13. Η προθεσμία του άρθρου 31 παρ. 4 του ν. 4974/2022 (Α’ 185), η οποία προστέθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 122 του ν. 5209/2025 (Α’ 100), παρατείνεται για διάστημα τριών (3) μηνών από τη λήξη της.»

    Αιτιολόγηση:
    Η προτεινόμενη παράταση κρίνεται αναγκαία, καθώς η προθεσμία της παρ. 4 του άρθρου 31 του ν. 4974/2022 αφορά την υποχρέωση συμμόρφωσης υφιστάμενων κατά την 31.3.2025 αμαξοστασίων αστικών, ημιαστικών και υπεραστικών λεωφορείων προς τις απαιτήσεις της αρ. ΥΑ 148169/10.5.2023 (Β’ 3120), όπως ισχύει. Πρόκειται για τεχνικά σύνθετη και χρονοβόρα διαδικασία αδειοδότησης, η οποία προϋποθέτει σειρά ενεργειών μελετητικού και διοικητικού χαρακτήρα (οικοδομικές ρυθμίσεις, πυροπροστασία, χωροταξική προσαρμογή κλπ), σε συνθήκες όπου οι αρμόδιες υπηρεσίες λειτουργούν με σημαντικό φόρτο.
    Η τρίμηνη παράταση δεν μεταβάλλει τον στόχο της προθεσμίας αλλά διασφαλίζει την ουσιαστική και ρεαλιστική εφαρμογή της, αποτρέποντας δυσμενείς συνέπειες σε επιχειρήσεις που δεν ευθύνονται για τις καθυστερήσεις της διοίκησης και ταυτόχρονα εξασφαλίζοντας την ομαλή μετάβαση στο νέο κανονιστικό πλαίσιο.

  • 18 Νοεμβρίου 2025, 19:47 | ΒΑΡΒΑΡΑ

    Άλλο ένα χρόνιο πρόβλημα που απασχολούσε πολλούς συμπολίτες μας που αγαπούν τον τόπο μας και θέλουν να επενδύσουν στην ανέγερση ακινήτου, βρίσκει επιτέλους τη λύση του.

    Με το τρέχων νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τις 4 έως τις 19 Νοεμβρίου, και συγκεκριμένα με το άρθρο 68, παράγραφος 7,
    παρατείνεται για δύο (2) έτη – έως την 31η Δεκεμβρίου 2027 – η ισχύς όλων των οικοδομικών αδειών που έληγαν στις 31 Δεκεμβρίου 2025 όπως μας ανέφεραν
    ιδιώτες πολιτικοι μηχανικοί.

    Θα παρακαλούσαμε να γίνει πιο σαφες αύτό το θέμα ώστε να μην μπλέξουμε στην
    πορεία με διάφορες ερμηνείες.

    Για ακόμη μια φορά, αποδεικνύεται στην πράξη ότι το Υπουργείο αφουγκράζεται τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς της κοινωνίας και παρεμβαίνει άμεσα και αποτελεσματικά, δίνοντας λύσεις σε πραγματικά προβλήματα της καθημερινότητας.

    Ευχαριστώ θερμά την ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ιδιαίτερα τον Υφυπουργό κ. Νίκο Ταγαρά, για την ανταπόκριση στα email μας.

  • 18 Νοεμβρίου 2025, 19:59 | Ioanniis Gr.

    H προσαρμογή του συστήματος «e-Άδειες» στις διατάξεις του Ν. 4759/2020, υλοποιήθηκε 22-23 Μαΐου 2021 και σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 36 του Ν.4495/2017, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 55 του Ν. 4759/2020, προεγκρίσεις και οικοδομικές άδειες που βρίσκονταν σε διαδικασία έκδοσης κατά την ημερομηνία τροποποίησης του πληροφοριακού συστήματος «e-Άδειες», ολοκληρώθηκαν με τις διατάξεις που ίσχυαν κατά τον χρόνο υποβολής τους(Ν.4495/2017). Σύμφωνα με τα παραπάνω και όπως είναι διατυπωμένη η παρ.7 του άρθρου 68 δημιουργείτε το παράδοξο, άδειες που εκδόθηκαν ταυτόχρονα (μετά τις 23/5/2021 εώς 31/1/2023) με διαφορετικούς νόμους(4495/17 κ 4759/2020) να μην έχουν ίση μεταχείριση καθώς οι άδειες του 4495/17 λαμβάνουν παράταση ενώ του 4759/20 όχι. Παρακαλούμε να αποσαφηνιστεί ότι η παράταση συμπεριλαμβάνει και τις άδειες του 4759/2020. Επίσης, εφόσον συμπεριληφθούν οι άδειες του 4759/2020 θα πρέπει να διορθωθεί η προθεσμία 31/01/2023 σε 31/12/2023 καθώς όπως είναι διατυπωμένο αυτή την στιγμή άδειες που εκδόθηκαν από 1/2/23 εως 30/12/2023 λήγουν νωρίτερα από προγενέστερες άδειες.

  • 18 Νοεμβρίου 2025, 18:54 | ΗΛΙΑΣ

    Επιτέλους βλέπουμε τις προθεσμίες παρατάσεων να μπαίνουν σε σχέδιο νόμου
    σε μια πολύ δύσκολη πραγματικά εποχή για την ανάπτυξη οικοδομικών έργων από
    ιδιώτες.
    Συγχαρητήρια στο Υπουργείο για όλη την πρωτοβουλία και την κατανόηση
    των προβλημάτων που έχουν πολλοί ιδιώτες σχετικά με την ανέργεση οικοδομών
    που θα συμβάλει πολύ θετικά στο ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΟ ΕΘΝΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ.

    Εγώ θα ήθελα να σχολιάσω ότι θα πρέπει να καλυφθούν όλες οι άδειες με ΠΑΡΑΤΑΣΗ μετά το 2017-2018 οι οποίες έπεσαν πάνω στο COVID 19 και στην συνέχεια στο ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ ΠΟΛΕΜΟ Ουκρανίας Ρωσίας.

    Τωρα αν κρίνει σκόπιμο ο «Νομοθέτης» μια διετή παράταση μέχρι 31/12/2027 θα ήταν πολύ σημαντική για όλους τους ενδιαφερόμενους.
    Ευχαριστούμε πολύ εκ των προτέρων.

  • 18 Νοεμβρίου 2025, 11:33 | ΜΑΡΙΑ Τ.

    Στο άρθρο 68, παρ. 3α θα πρέπει να αναφερθεί ότι λόγω του ιδιαίτερα αυξημένου φόρτου εργασιών (ΑΝΩΤΕΡΑ ΒΙΑ) στις ΥΔΟΜ της χώρας από την σημαντική αύξηση των ήδη υποβληθεισών προεγκρίσεων και των εγγράφων βεβαιώσεων της παρ. 1 του άρθρου 40 του ν.4759/20 έως 09/12/2022 και επειδή δεν έχουν εκδοθεί όλες τις αιτήσεις που είχαν υποβληθεί για έκδοση προέγκρισης ως τώρα και λαμβάνοντας υπόψη ότι ο αριθμός των ακινήτων για τα οποία έχουν υποβληθεί έως 09/12/2022 για προεγκρίσεις ή έγγραφες βεβαιώσεις είναι δεδομένος, θα πρέπει να εκδοθούν όλες οι ήδη υποβληθείσες προεγκρίσεις και των εγγραφές βεβαιώσεις στις ΥΔΟΜ που είχαν υποβληθεί μέχρι και την 9 Δεκεμβρίου 2022.

  • 18 Νοεμβρίου 2025, 11:25 | ΜΑΡΙΑ Τ.

    Λόγω του ιδιαίτερα αυξημένου φόρτου εργασιών (ΑΝΩΤΕΡΑ ΒΙΑ) που έχει επέλθει στις ΥΔΟΜ της χώρας από την σημαντική αύξηση των ήδη υποβληθεισών προεγκρίσεων και των εγγράφων βεβαιώσεων της παρ. 1 του άρθρου 40 του ν.4759/20 έως 09/12/2022 και επειδή δεν έχουν εκδοθεί όλες τις αιτήσεις που είχαν υποβληθεί για έκδοση προέγκρισης ως τώρα , με αποτέλεσμα την αδυναμία εφαρμογής της ανωτέρω διάταξης και τον κίνδυνο να απωλέσουν οι ιδιοκτήτες το δικαίωμα οικοδόμησης των ακινήτων τους χωρίς να φταίνε και λαμβάνοντας υπόψη ότι ο αριθμός των ακινήτων για τα οποία έχουν υποβληθεί έως 09/12/2022 για προεγκρίσεις ή έγγραφες βεβαιώσεις είναι δεδομένος, θα πρέπει να εκδοθούν όλες οι ήδη υποβληθείσες προεγκρίσεις και των εγγραφές βεβαιώσεις στις ΥΔΟΜ που είχαν υποβληθεί μέχρι και την 9 Δεκεμβρίου 2022.

  • 18 Νοεμβρίου 2025, 08:08 | Χ.Π.

    H διατύπωση του άρθρου 68, παρ.8, εδάφιο α), που αφορά την παρ. 1 του άρθρου 40 του ν.4759/20 θα πρέπει να ξεκαθαρίζει ρητά ότι αφορά και τις προεγκρίσεις που έχουν κατατεθεί έως 09.12.2022, αλλά δεν έχουν εκδοθεί ακόμη από τις ΥΔΟΜ λόγω υποστελεχωσης και φόρτου εργασίας

  • 17 Νοεμβρίου 2025, 21:21 | Γεώργιος Χ.

    1. Θα έπρεπε να υπάρχει δυνατότητα ανάρτησης δικαιολογητικών των ν. 4178/2013 και ν. 4495/2017 έως την συμπλήρωση ταυτότητας κτιρίου. Οι ενδιάμεσες προθεσμίες, δεδομένης της επιβάρυνσης των μηχανικών, των αρμόδιων επιτροπών και της προβληματικής λειτουργίας πολλές φορές των υπηρεσιών (πολεοδομία, κτηματολόγιο κ.ο.κ.), περισσότερο δυσχεραίνουν την διαδικασία υποβολής και δεν συμβάλλουν στην ολοκλήρωσή της.
    2. Θα έπρεπε πέραν της ημερομηνίας ανάρτησης των δικαιολογητικών να προβλέπεται ακόμα και όταν ολοκληρώσουν τον κύκλο τους οι νόμοι περί ρύθμισης αυθαιρέτων, να προβλέπεται διαδικασία διόρθωσης ή συμπλήρωσης, σε περίπτωση σφαλμάτων.
    3. Θα έπρεπε να δοθεί παράταση και για τις άδειες που εκδόθηκαν για τα κατά παρέκκλιση μετά το 2022 ή κατά την διάρκειά του και δεν έχουν δυνατότητα ολοκλήρωσης του φέροντα οργανισμού.
    4. Θα έπρεπε να δίνεται η δυνατότητα οι οικοδομικές άδειες που εκδόθηκαν για τα κατά παρέκκλιση άρτια και οικοδομήσιμα οικόπεδα εκτός σχεδίου να μπορούν μετά την λήξη τους να αναθεωρούνται ως προς την ισχύ για τέσσερα χρόνια, σύμφωνα με τις διατάξεις που ίσχυαν κατά τον χρόνο έκδοσής τους και όχι σύμφωνα τις ισχύουσες, αφού πλέον θα θεωρούνται μη άρτια. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται ίση διαχείριση, αφού και αυτές θα μπορούν να επωφεληθούν μιας ακόμα τετραετίας, λαμβάνοντας υπόψη ότι λόγω του μεγάλου και αυξανόμενου διαρκώς κόστους κατασκευής, της οικονομικής δυσχέρειας των πολιτών αλλά και περιορισμένου αριθμού διαθέσιμων συνεργιών λόγω μεγάλου συσσωρευμένου φόρτου εργασίας, η ολοκλήρωση ακόμα και αυτού του φέροντα οργανισμού καθίσταται δύσκολη.

  • 17 Νοεμβρίου 2025, 12:54 | ΕΛΕΝΑ

    Παράταση θα πρέπει να δοθεί και στις λοιπές προθεσμίες Περιβαλλοντικών και αναπτυξιακών προθεσμιών – Ν5079/23 (ΦΕΚ215/Α/23)

    ΑΡΘΡΟΝ-114
    Παρατάσεις περιβαλλοντικών και αναπτυξιακών προθεσμιών –
    Τροποποίηση παρ.18 Αρθ-52 Ν-4280/14, παρ.1 και παρ.2 Αρθ-144 Ν-4764/20, παρ.2 Αρθ-39
    και παρ.6 Αρθ-65 ΠΔ-71/19, παρ.4 Αρθ-74 Ν-4821/21 και παρ.1 Αρθ-16 ΠΔ-83/22
    1. Η περαίωση κατά περίπτωση, της διαδικασίας ένταξης στο πλαίσιο των επιτρεπτών
    επεμβάσεων σε δασικού χαρακτήρα εκτάσεις, των παρ.7, παρ.9, και παρ.10 του Αρθ-52 του Ν-4280/14
    (ΦΕΚ-159/Α/14), παρατείνεται μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2025 (31-12-25). Η ανωτέρω προθεσμία
    καταλαμβάνει και τις περιπτώσεις της παρ.4 του Αρθ-58 του Ν-998/79 (ΦΕΚ-289/Α/79), εφόσον
    πληρούνται οι σχετικές προϋποθέσεις.

  • 17 Νοεμβρίου 2025, 12:06 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ Π

    Άρθρο 68 . Παρατάσεις πολεοδομικών και χωροταξικών ρυθμίσεων ΠΑΡ.8 α) Θα πρέπει να συμπληρωθεί ως :
    α) Η προθεσμία στο τέλος ….. Η αίτηση για έκδοση προέγκρισης ή έγγραφης βεβαίωσης που είχε υποβληθεί μέχρι και την 9 Δεκεμβρίου 2022 θα πρέπει να εκδοθεί έως την 30ή Ιουνίου 2026. »
    Λόγω του ιδιαίτερα αυξημένου φόρτου εργασιών (ΑΝΩΤΕΡΑ ΒΙΑ) που έχει επέλθει στις ΥΔΟΜ της χώρας από την σημαντική αύξηση των ήδη υποβληθεισών προεγκρίσεων και των εγγράφων βεβαιώσεων έως 09/12/2022 δεν έχουν εκδοθεί όλες τις αιτήσεις που είχαν υποβληθεί για έκδοση προέγκρισης, με αποτέλεσμα την αδυναμία εφαρμογής της ανωτέρω διάταξης και τον κίνδυνο να απωλέσουν οι ιδιοκτήτες το δικαίωμα οικοδόμησης των ακινήτων τους χωρίς να φταίνε.
    Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο αριθμός των ακινήτων για τα οποία έχουν υποβληθεί έως 09/12/2022 για προεγκρίσεις ή έγγραφες βεβαιώσεις είναι δεδομένος θα πρέπει να εκδοθούν όλες οι ήδη υποβληθείσες προεγκρίσεις και των εγγραφές βεβαιώσεις στις ΥΔΟΜ που είχαν υποβληθεί μέχρι και την 9 Δεκεμβρίου 2022.

  • 17 Νοεμβρίου 2025, 11:40 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ Π

    Άρθρο 68 . Παρατάσεις πολεοδομικών και χωροταξικών ρυθμίσεων ΠΑΡ.3 α) Θα πρέπει να συμπληρωθεί ως :
    α) Η προθεσμία στο τέλος ….. Η αίτηση για έκδοση προέγκρισης ή έγγραφης βεβαίωσης που είχε υποβληθεί μέχρι και την 9 Δεκεμβρίου 2022 θα πρέπει να εκδοθεί έως την 30ή Ιουνίου 2026. »
    Λόγω του ιδιαίτερα αυξημένου φόρτου εργασιών (ΑΝΩΤΕΡΑ ΒΙΑ) που έχει επέλθει στις ΥΔΟΜ της χώρας από την σημαντική αύξηση των ήδη υποβληθεισών προεγκρίσεων και των εγγράφων βεβαιώσεων έως 09/12/2022 δεν έχουν εκδοθεί όλες τις αιτήσεις που είχαν υποβληθεί για έκδοση προέγκρισης, με αποτέλεσμα την αδυναμία εφαρμογής της ανωτέρω διάταξης και τον κίνδυνο να απωλέσουν οι ιδιοκτήτες το δικαίωμα οικοδόμησης των ακινήτων τους χωρίς να φταίνε.
    Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο αριθμός των ακινήτων για τα οποία έχουν υποβληθεί έως 09/12/2022 για προεγκρίσεις ή έγγραφες βεβαιώσεις είναι δεδομένος θα πρέπει να εκδοθούν όλες οι ήδη υποβληθείσες προεγκρίσεις και των εγγραφές βεβαιώσεις στις ΥΔΟΜ που είχαν υποβληθεί μέχρι και την 9 Δεκεμβρίου 2022.

  • 17 Νοεμβρίου 2025, 11:50 | ΤΑΣΟΣ Π.

    Αρθρο 68, παρ.8, εδάφιο α.

    ΜΕ ΜΙΑ ΑΠΛΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΣΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥ Τ.Ε.Ε. e-adeies, ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΝΑ ΔΕΙ ΟΤΙ ΑΛΛΕΣ ΥΔΟΜ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΕΚΔΙΔΟΥΝ ΤΙΣ ΠΡΟΕΓΚΡΙΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΚΑΤΑΤΕΘΕΙ ΣΤΙΣ 09.12.2022, ΕΝΩ ΑΛΛΕΣ ΟΧΙ …!!!
    ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΣΑΦΕΙΑ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ ΠΟΥ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΣΥΓΧΥΣΗ ΣΤΙΣ ΥΔΟΜ. ΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΝΑ ΤΗΝ ΠΛΗΡΩΝΕΙ Ο ΠΟΛΙΤΗΣ ΠΟΥ ΘΑ ΧΑΣΕΙ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΤΟΥ …!!!!
    ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΘΕΙ ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΕΓΚΡΙΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΝΩ ΤΙΣ ΚΑΤΑΘΕΣΑΜΕ ΣΤΗΝ ΗΕΡΟΜΗΝΙΑ ΤΟΥΣ (09.12.2022) ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΕΚΔΟΘΕΙ ΑΚΟΜΗ ΑΠΟ ΤΙΣ ΥΔΟΜ ???
    ΠΡΕΠΕΙ ΑΜΕΣΑ ΝΑ ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΘΕΙ ΟΤΙ ΚΑΙ ΟΛΕΣ ΟΙ ΠΡΟΕΓΚΡΙΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΑΤΕΘΕΙ ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ 09.12.2022 ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΚΔΟΘΟΥΝ …!!!!

  • 17 Νοεμβρίου 2025, 08:05 | Χ.Π.

    Αρθρο 68, παρ.8, εδάφιο α.
    Στην διατύπωση του άρθρου 68, παρ.8, εδάφιο α θα πρέπει να συμπληρωθεί ως :
    α) «…… Η αίτηση για έκδοση προέγκρισης ή έγγραφης βεβαίωσης που είχε υποβληθεί μέχρι και την 9 Δεκεμβρίου 2022 θα πρέπει να εκδοθεί έως την 30ή Ιουνίου 2026. »
    Επίσης η αναφερόμενη ημερομηνία 31/12/2024 είναι λάθος, αφού ισχύει η 31/12/2025 και γενικά χρειάζεται ανασύνταξη η εν λόγω παράγραφος διότι είναι ασαφής και προκαλεί σύγχυση.
    Είναι πάρα πολλοί αυτοί που έχουν καταθέσει αιτήσεις για προεγκρίσεις έως 09/12/2022 και ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΛΟΓΩ ΑΣΑΦΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΑΤΑΞΗΣ, την απώλεια του δικαιώματος δόμησης τους, ενώ δεν φταίνε σε τίποτα και εκμηδενίζεται η περιουσία τους.

  • 15 Νοεμβρίου 2025, 20:44 | ΚΟΥΡΝΙΔΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

    Στο αρθρο 125Θ παρ.1, του Ν.4495, περι κυρωσεων στις αυθαιρετες κατασκευες, προβλεπεται οτι: «1. Τα αυθαίρετα κτίσματα, κατασκευές και αλλαγές χρήσης που δεν υπάγονται ή δεν έχουν υπαχθεί νομίμως σε διατάξεις περί αναστολής επιβολής κυρώσεων ή δεν αφορούν σε πολεοδομικές παραβάσεις του άρθρου 81, κατεδαφίζονται ή απομακρύνονται υποχρεωτικά». Κατα την αποψη μου, θα πρεπει να εξαιρεσουμε απο την υποχρεωτικη κατεδαφιση, τις περιπτωσεις εκεινες των κατασκευων, για τις οποιες, δυναται να εκδοθει αδεια νομιμοποιησης, καθ’ οτι υπερβαινει το «προσηκον μετρο».

  • 14 Νοεμβρίου 2025, 22:44 | CHRIS PAN

    Θεωρώ πως πρέπει να δοθεί παράταση και για τις οικοδομικές άδειες οι οποίες εκδόθηκαν μετά το 2022 ή κατά την διάρκειά του και λήγουν μέσα στο 2026, σε οικόπεδα κατά παρέκλιση, ώστε να μην χάσουν την οικοδομήσιμότητά τους. Είναι κρίσιμης σημασίας ένα τέτοιο θέμα καθώς ιδιοκτήτες οι οποίοι έχουν εκδόσει και πληρώσει για αυτές τις άδειες και λόγω δυσμενών οικονομικών συνθηκών δεν έχουν ολοκληρώσει τον φέροντα οργανισμό, κινδυνεύουν να μην μπορούν να ολοκληρώσουν τα κτίρια τους.

  • 13 Νοεμβρίου 2025, 23:11 | ΚΟΥΡΝΙΔΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

    Με τον Ν.5106/24 ΦΕΚ 63Α/01.05.2024, προσετεθη ΤΜΗΜΑ ΔΑ – ΑΥΣΤΗΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΗΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΗΣ ΔΟΜΗΣΗΣ, μετα το αρθρο.125 του Ν.4495/17 και ως εκ τουτου νεα αρθρα 125Α εως και 125ΚΑ.
    Στο αρθρο 125ΚΑ παρ.7, αναφερεται:» 7. Μέχρι την έναρξη ισχύος της κοινής υπουργικής απόφασης της περ. β) της παρ.5 του άρθρου 125Κ, για τον καθορισμό της διαδικασίας υπολογισμού των προστίμων που επιβάλλονται κατ’ εφαρμογή του παρόντος, τα πρόστιμα υπολογίζονται βάσει των άρθρων 94 και 109″.
    Ομως η περ.β της παρ.5 του αρθ.125Κ, αναφερει: » β) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δύναται να προβλέπεται υποχρέωση απόδοσης μέρους των προστίμων του άρθρου 125ΙΓ, που δεν δύναται να ξεπερνά το συνολικό ποσοστό του είκοσι πέντε τοις εκατό (25%), σε εποπτευόμενους φορείς των οικείων Υπουργείων και ρυθμίζεται κάθε θέμα που αφορά στη διαδικασία και τον τρόπο απόδοσης των ποσοστών αυτών».
    Το πιο πιθανον ειναι οτι, εδω προκειται για εκ παραδρομης λαθος και η παρ.7 του αρθ.125ΚΑ, να θελει να εννοησουμε την περ. (α) της παρ.5 του αρθ.125Κ και οχι αυτην της περ.(β). Δηλαδη το σωστο μαλλον ειναι το: «5.α) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζεται ο τρόπος υπολογισμού των προστίμων ανέγερσης και μη έγκαιρης κατεδάφισης που επιβάλλονται για αυθαίρετα κτίσματα, κατασκευές και αυθαίρετες αλλαγές χρήσης, σύμφωνα με το άρθρο 125ΙΓ, οι σχετικές παράμετροι που λαμβάνονται υπόψη και ειδικότερα ο υπολογισμός της αξίας του αυθαίρετου και ο συντελεστής περιβαλλοντικής επιβάρυνσης».

  • 13 Νοεμβρίου 2025, 23:01 | ΚΟΥΡΝΙΔΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

    Ως προς την προθεσμια 31.01.2023 της παρ.7α του αρθ.68:
    Πιθανον εδω να υπαρχει καποιο λαθος ως προς την ημερομηνια 31.01.2023, καθως για να υπαρχει απολυτη ευθυγραμμιση των αδειων, θα επρεπε η ημερομηνια να ηταν 31.12.2023, οποτε ολες οι αδειες εως 31.12.2023, να ληγουν στα 4 χρονια, δηλαδη στις 31.12.2027. Στην αντιθετη περιπτωση, οι ηλεκτρονικες αδειες εως 31.01.2023, θα ληξουν 31.01.2027, ενω οι υπολοιπες αδειες, μη ηλεκτρονικες, θα ληξουν 31.12.2027, δεδομενο που προκαλει ανιση μεταχειριση, μεταξυ των διοικουμενων.

  • 13 Νοεμβρίου 2025, 22:36 | ΚΟΥΡΝΙΔΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

    Με τον Ν.5106/24 ΦΕΚ 63Α/01.05.2024, προσετεθη ΤΜΗΜΑ ΔΑ – ΑΥΣΤΗΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΗΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΗΣ ΔΟΜΗΣΗΣ, μετα το αρθρο.125 του Ν.4495/17 και ως εκ τουτου νεα αρθρα 125Α εως και 125ΚΑ. Μεταξυ ομως των αρθρων 125Θ και 125ΚΑ, υπαρχει μια ασυμφωνια. Πιο συγκεκριμενα, με το 125Θ παρ.1, προβλεπεται:
    «Άρθρο 125Θ Κυρώσεις
    1. Τα αυθαίρετα κτίσματα, κατασκευές και αλλαγές χρήσης που δεν υπάγονται ή δεν έχουν υπαχθεί νομίμως σε διατάξεις περί αναστολής επιβολής κυρώσεων ή δεν αφορούν σε πολεοδομικές παραβάσεις του άρθρου 81, κατεδαφίζονται ή απομακρύνονται υποχρεωτικά»,
    ενω με το 125ΚΑ παρ.1 προβλεπεται: » Άρθρο 125ΚΑ Μεταβατικές διατάξεις
    1.Η περ. ι) του άρθρου 28 περί άδειας νομιμοποίησης δεν εφαρμόζεται για αυθαίρετες κατασκευές ή χρήσεις που εγκαθίστανται μετά την 1η Μαΐου 2024″.
    ΔΗΛΑΔΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΙΑ, ΤΟ ΑΡΘ.125Θ, ΕΞΑΙΡΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΗ ΤΙΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΑΡΘ.81, ΕΝΩ ΜΕ ΤΟ 125ΚΑ παρ.1, ΔΕΝ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ Η ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΩΝ ΠΑΡΑΒΑΣΕΩΝ, ΚΑΘΩΣ ΑΥΤΕΣ(ΟΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΑΡΘ.81), ΥΠΑΓΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ περ.(ι) του αρθ.28 του Ν.4495 και οι οποιες, δεν μπορουν να νομιμοποιηθουν.ΣΥΝΕΠΩΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΙΑ ΔΕΝ ΚΑΤΕΔΑΦΙΖΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ, ΔΕΝ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ. ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΣΕ ΔΙΑΤΑΞΗ ΝΟΜΟΥ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΑΡΘΕΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΑΡΑΔΟΞΟ.

  • 13 Νοεμβρίου 2025, 19:53 | Αφροδίτη Αρχιτέκτονας

    Μπορείτε να γράφετε με πιο απλό τρόπο τις διατάξεις ώστε να γίνονται άμεσα κατανοητές.

    Προτεινόμενο κείμενο.

    Άρθρο 68

    Παρατάσεις πολεοδομικών και χωροταξικών ρυθμίσεων
    παρ. 7
    Ως προς την προθεσμία του άρθρου 52 του ν. 4710/2020 (Α’ 142) περί ισχύος των οικοδομικών αδειών, των αδειών δόμησης και των τυχόν αναθεωρήσεων αυτών. Η ισχύς των οικοδομικών αδειών και τυχόν αναθεωρήσεών τους , α) που δεν είχαν λήξει την 01-03-2011, καθώς και β) όσων εκδόθηκαν μετά την ανωτέρω ημερομηνία έως την 31η Ιανουαρίου 2023, παρατείνεται έως την 31η Δεκεμβρίου 2027.

  • 13 Νοεμβρίου 2025, 17:13 | Αφροδίτη Π. Αρχιτέκτονας Μηχανικός

    Σε σχεση με την προτεινόμενη παρ. 7 του άρθρου 68. Η αναφορά περί παράτασης των οικοδομικών αδειών του Άρθρου 52 Ν.4710/2020 – ΦΕΚ Α΄142/23.7.2020) είναι προβληματική. Η συγκεκριμένη διατύπωση δημιουργεί σύγχυση στους ιδιώτες μηχανικούς σχετικά με την καταληκτική ημερομηνία. Εξάλλου, το άρθρο 52 του ν. 4710/2020 (Α’ 142) έχει τροποποιηθεί από το μεταγενέστερο άρθρο 99 του ν. 5106/2024 (Α’ 63 ) ενώ συμπεριλαμβάνονται ΚΑΙ οι οικοδομικές άδειες εκδόθηκαν σύμφωνα με τον ν. 4030/2011 (Α’ 249) μετά την 31.12.2017 ή τον ν. 4495/2017 έως τις 31.12.2021 με την παράταση που έχει δοθεί να ισχύει έως 31.12.2025 . Καλό θα ήταν να δοθεί κάθετη παράταση ΣΕ ΟΛΕΣ τις οικοδομικές άδειες που λήγουν το 2025 και το 2026, χωρίς υποπεριπτώσεις και εδάφια. Ήδη η αναστάτωση με τα προβλήματα του ΝΟΚ και ΣΤΕ έχουν κάνουν δημιουργήσει νέα μικρά ή μεγαλυτερα προβλήματα σε οικοδομικές άδειες που εκδόθηκαν κυρίως μετά το 2020 και απαιτείται να αναθεωρηθούν!

  • 12 Νοεμβρίου 2025, 08:54 | Κ.Α.

    Αρθρο 68, παρ.8, εδάφιο α.
    ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΕΓΚΡΙΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΝΩ ΤΙΣ ΚΑΤΑΘΕΣΑΜΕ ΣΤΗΝ ΗΕΡΟΜΗΝΙΑ ΤΟΥΣ KAI ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΕΚΔΟΘΕΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΥΔΟΜ ???
    ΜΕ ΜΙΑ ΑΠΛΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΣΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥ Τ.Ε.Ε. e-adeies ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΝΑ ΔΕΙ ΤΟ ΜΠΑΧΑΛΟ …!!! ΟΤΙ ΔΗΛ. ΑΛΛΕΣ ΥΔΟΜ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΕΚΔΙΔΟΥΝ ΤΙΣ ΠΡΟΕΓΚΡΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΙΧΑΝ ΚΑΤΑΤΕΘΕΙ ΣΤΙΣ 09.12.2022, ΕΝΩ ΑΛΛΕΣ ΟΧΙ, ΕΠΕΙΔΗ ΟΙ ΑΣΦΥΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΕΧΟΥΝ ΛΗΞΕΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ …!!!
    ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΣΑΦΕΙΑ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ ΠΟΥ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΣΥΓΧΥΣΗ ΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΝΑ ΤΗΝ ΠΛΗΡΩΝΕΙ Ο ΠΟΛΙΤΗΣ ΠΟΥ ΘΑ ΧΑΣΕΙ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΤΟΥ …!!!!
    ΠΡΕΠΕΙ ΑΜΕΣΑ ΝΑ ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΘΕΙ ΟΤΙ ΚΑΙ ΟΛΕΣ ΟΙ ΠΡΟΕΓΚΡΙΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΑΤΕΘΕΙ ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ 09.12.2022 ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΚΔΟΘΟΥΝ …!!!!

  • 11 Νοεμβρίου 2025, 14:26 | Δημήτρης

    Να προστεθεί ως παράγραφος 13 το εξής:
    ‘’ Το άρθρο 47 του ν. 4495/2017 (Α΄ 167) τροποποιείται και διαμορφώνεται ως εξής:
    «Άρθρο 47
    Αποπεράτωση έργου και σύνδεση με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας
    «Μετά την τελευταία αυτοψία από τον Ελεγκτή Δόμησης και αφού εκδοθεί το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (Π.Ε.Α.) από τον ενεργειακό επιθεωρητή, εφόσον απαιτείται σύμφωνα με τον ν. 4122/2013 (Α΄ 42), εκδίδεται από την Υπηρεσία Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.) το Πιστοποιητικό Ελέγχου Κατασκευής (Π.Ε.Κ.) και ενημερώνονται ηλεκτρονικά το τοπικό Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος και ο κύριος του έργου για να διατυπώσει τυχόν αντιρρήσεις. Για την έκδοση του Πιστοποιητικού Ελέγχου Κατασκευής απαιτείται, στις περιπτώσεις που για τη διαχείριση των αποβλήτων συνάπτεται σύμβαση με Συλλογικό Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΣΕΔ) Αποβλήτων Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ), η υποβολή βεβαίωσης παραλαβής ΑΕΚΚ από εγκεκριμένο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης. Για έντυπες οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί προ της ισχύος του Ν.4495/2017 και βάσει του Ν.4030/2011, χωρίς την κατάθεση Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων κατά την έκδοση, και για τις οποίες ουδέποτε έχει συναφθεί σύμβαση με με Συλλογικό Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΣΕΔ) η έκδοση ΠΕΚ μέσα από το ηλεκτρονικό σύστημα έκδοσης οικοδομικών άδειών πραγματοποιείται χωρίς την υποβολή ΣΔΑ ή βεβαίωσης παραλαβής ΑΕΚΚ.’’
    Και ο τίτλος του άρθρου 68 να τροποποιηθεί σε »Παρατάσεις πολεοδομικών και χωροταξικών ρυθμίσεων και άλλες ρυθμίσεις»

  • 11 Νοεμβρίου 2025, 09:47 | ΤΑΣΟΣ Π.

    Στην διατύπωση του άρθρου 68, παρ.8, εδάφιο η αναφερόμενη ημερομηνία 31/12/2024 είναι λάθος, αφού ήδη ισχύει η 31η Δεκεμβρίου 2025, σύμφωνα το αρθ. 35 του Ν. 5167 (ΦΕΚ 207Α/20.12.2024) και γενικά χρειάζεται ανασύνταξη η εν λόγω παράγραφος.
    Δηλαδή λόγω ότι δεν είναι σαφές το εν λόγω άρθρο και δημιουργεί σύγχυση λόγω αοριστίας, θα πρέπει απαραιτήτως να διευκρινισθεί όπως έχει αναφερθεί και από άλλους συμμετέχοντες στην διαβούλευση, ότι αφορά: ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΩΝ ΗΔΗ ΥΠΟΒΛΗΘΕΙΣΩΝ ΠΡΟΕΓΚΡΙΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΓΓΡΑΦΩΝ ΒΕΒΑΙΩΣΕΩΝ ΕΩΣ 09/12/2022 ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΕΚΔΟΘΕΙ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΤΩΝ ΠΡΟΘΕΣΜΙΩΝ ΤΟΥ Ν. 4495/17.
    Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο αριθμός των ακινήτων για τα οποία έχουν υποβληθεί έως 09/12/2022 για προεγκρίσεις ή έγγραφες βεβαιώσεις είναι δεδομένος, ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΛΟΓΩ ΑΣΑΦΕΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΑΤΑΞΗΣ, την απώλεια του δικαιώματος δόμησης πολλών πολίτων που δεν φταίνε σε τίποτα και εκμηδενίζεται η περιουσία τους ενώ δεν φταίνε.

  • 10 Νοεμβρίου 2025, 10:27 | Tan_Al

    Υπάρχει ένα κενό στις διάταξεις του νομοσχεδίου, που αφορά σε αυτούς που εξέδωσαν άδειες στα κατα παρεκκλιση άρτια ακίνητα μετά το 2022 η κατα την διάρκειά του. Συγκεκριμενα, έχει δοθεί η δυνατότητα υποβολής αίτησης για προέγκριση δόμησης σε γήπεδα που έχουν χάσει το πλεονέκτημα της κατά παρέκκλιση δόμησης ως το τέλος του 2025 και, παράλληλα, δίνεται παράταση στην ισχύ των οικοδομικών αδειών της περιόδου 2011-2022. Τι γίενται όμως με τις άδειες του 2022 που λήγουν μέσα στο 2026, και αφορούν όμοιες περιπτώσεις με αυτές που ωφελούνται με το νομοσχέδιο? Το να μην συμπεριληφθούν και οι συγκεκριμένες άδειες, αφήνοντασ έξω τους μηχανικούς/πολίτες τους οποίους αφορά το παραπάνω είναι – τουλάχιστον – άδικο. Αν όχι τιμωρητικό. Αυτό το κενό πρέπει οπωσδήποτε να ληφθεί υπόψιν, προκειμένου να υπάρχει μια δίκαιη αντιμετώπιση σε όλο το φάσμα των αδειών/ακινητών που εμπτίπτουν σε αυτό το νομοσχέδιο. Ελπίζουμε να ληφθεί υπόψιν χωρίς καθυστερήσεις!

  • 10 Νοεμβρίου 2025, 08:41 | Μ. ΤΖΟΥΛΗΣ

    ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΕΓΚΡΙΣΕΙΣΤΗΣ ΠΑΡ. 1 ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 40 ΤΟ Υ Ν. 4759/2020 ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΑΤΕΘΕΙ ΑΠΟ ΤΙΣ 9 ΔΕΚ. 2022 ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΕΚΔΟΘΕΙ ΑΚΟΜΗ ΛΟΓΩ ΑΝΩΤΕΡΑΣ ΒΙΑΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΥΔΟΜ ΚΑΙ ΛΟΓΩ ΜΗ ΥΠΑΙΤΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΙΔΙΟΚΤΗΤΗ ?
    ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΘΕΙ ΡΗΤΑ ΣΤΟ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ 68 ΠΑΡ. 8α ΟΤΙ Η ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΑΦΟΡΑ ΚΑΙ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΠΡΟΕΓΚΡΙΣΕΙΣ.
    ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΥΔΟΜ, ΤΟΥΣ ΙΔΙΩΤΕΣ ΜΗΑΝΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΑΥΤΗ Η ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΗ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ.

  • 8 Νοεμβρίου 2025, 11:40 | ΜΑΡΙΑ Τ.

    Πρέπει να γίνει ιδιαίτερη μνεία στην παρ. 8 του άρθρου 68 ως προς την έκδοση των εκρεμουσών προεγκρίσεων και ΒΟΔ που έχουν κατατεθεί μέχρι τις 09.12.2022 γιατί υπάρχει ασάφεια σε πολλές ΥΔΟΜ εάν θα τις εκδώσουν ή θα τις απορρίψουν λόγω υπέρβασης προθεσμιών…!!!!!!!!!
    Όπως είχε αναφέρει και στην Α.Π. 12285/28.03.2024 επιστολή του ο πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Στασινος προς τον υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας καθώς παρατηρείται μεγάλος φόρτος εργασιών και υποστελέχωση των Υπηρεσιών Δόμησης και συνεπακόλουθα σημαντικές καθυστερήσεις στην έκδοση των ήδη υποβληθεισών προεγκρίσεων και των εγγράφων βεβαιώσεων, με αποτέλεσμα την αδυναμία εφαρμογής της σχετικής διάταξης και τον κίνδυνο να απωλέσουν οι ιδιοκτήτες το δικαίωμα οικοδόμησης των ακινήτων τους, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο αριθμός των ακινήτων για τα οποία έχουν υποβληθεί έως 09/12/2022 προεγκρίσεις ή έγγραφες βεβαιώσεις είναι δεδομένος.

  • 8 Νοεμβρίου 2025, 11:17 | ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΑΣ

    Για τις ρυθμίσεις αυθαιρέτων να δοθεί μόνιμη λύση, χωρις προθεσμία υπαγωγών και ολοκλήρωσης υποβολής δικαιολογητικών.
    Επίσης να μπορούν να ρυθμίζονται αυθαίρετα προ του 2011 της κατηγορίας 5 , όπως υπήρχε η δυνατότητα πριν το 2020.

  • 7 Νοεμβρίου 2025, 23:50 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΠΟΛΛΩΝΙΟΣ

    Στην παρ 8α του άρθρου 68 θα πρέπει να συμπληρωθεί ότι αφορά και τις προεγκρίσεις που κατατέθηκαν πριν σετις 09.12.2022 που δεν έχουν προλάβει να εκδοθούν ακόμη από τις πολεοδομικές αφού πολλές ακόμη δεν έχουν διεκπεραιωθεί και εάν δεν εκδοθούν θα χάσουμε το δικαίωμα δόμησης .

  • 7 Νοεμβρίου 2025, 21:39 | ΓΙΩΡΓΟΣ ΥΔΟΜ

    H διατύπωση του άρθρου 68, παρ.8, εδάφιο α), που αφορά την παρ. 1 του άρθρου 40 του ν.4759/20 θα πρέπει να ξεκαθαρίζει ρητά ότι αφορά και τις προεγκρίσεις που έχουν κατατεθεί έως 09.12.2022, αλλά δεν έχουν εκδοθεί ακόμη από τις ΥΔΟΜ λόγω υποστελεχωσης και φόρτου εργασίας.
    Η ΥΔΟΜ της περιοχής μας αναφέρει ότι θα τις θέσει στο αρχείο λόγω παρέλευσης της προθεσμίας του άρθρου 35 του Ν. 4495/17.

  • 7 Νοεμβρίου 2025, 12:41 | Δημήτρης Σακελλαρίου

    Πρέπει να προστεθεί και η παράγραφος 5 στο κείμενο «Η προθεσμία του πρώτου εδαφίου της παρ. 6 του άρθρου 29 του ν. 4067/2012».

    είναι κρίσιμο γιατί μένουν πολλές άδειες εκτός που περιμένουν πχ έγκριση ΕΣΠΑ ή είναι υπό υλοποίηση.

    Όλες οι προηγούμενες παρατάσεις ήταν πακέτο η παρ 5 και η παρ.6, είναι λάθος να μείνει η παράγραφος 5 εκτός.
    Θα επιφέρει πολλά ζητήματα

  • 7 Νοεμβρίου 2025, 11:26 | Στέλιος Πατσουμάς

    Δυστυχώς το ΥΠΕΝ προχωρά με μονομερή και αποσπασματικό τρόπο το ζήτημα των παρατάσεων των οικοδομικών αδειών και εγκρίσεων. Αν το Νομικό – Πολεοδομικό Καθεστώς της Χώρας ήτας σταθερό δεν θα χρειαζόταν καμία παράταση.
    Το τελευταίο διάστημα μετά το 2020, το Πολεοδομικό Καθεστώς συνεχώς μεταβάλλεται με ένα ΚΥΚΕΩΝΑ αντικρουόμενων νόμων, εγκυκλίων – διατάξεων, νόμων που καταπίπτουν στα δικαστήρια ως αντισυνταγματικοί. Οι Οικοδομές δεν κτίζονται μονομιάς, αλλά ξεκινούν με νόμους διαφορετικούς από αυτούς που ισχύουν σήμερα. Επίσης από το 2020 και μετά αυξήθηκαν δραματικά οι τιμές των οικοδομικών υλικών, των συνεργείων καθώς και η διαθεσιμότητά τους.

    Όλα τα τελευταία χρόνια το Κράτος ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ δίνει μια ΕΤΗΣΙΑ παράταση, σήμερα ισχύει η 31/12/2025 ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΑΔΕΙΕΣ ! Γιατί τώρα εισάγεται όλη αυτή η περιπτωσιολογία ?
    Θα δημιουργηθούν αδιέξοδα με ιδιωτικά έργα, με επενδύσεις, με έργα που έχουν ενταχθεί σε επιδοτούμενα προγράμματα π.χ. Εξοικονομώ, ΕΣΠΑ, LEADER κλπ.
    Θα δημιουργηθεί ακόμα μια πίεση – τεχνητή έλλειψη στην Αγορά και στην Οικοδομή που θα αυξήσει και άλλο τις τιμές και θα οξύνει τα αδιέξοδα.
    Θα γεμίσει ο τόπος «κουφάρια» οικοδομών που δεν θα προλάβουν να ολοκληρωθούν ή δεν θα συμφέρει να ολοκληρωθούν.
    Ίσως αυτό να συμφέρει κάποιους αλλά το πραγματικό συμφέρον της συνολικής Οικονομίας είναι η Κανονικότητα και η Σταθερότητα.

    Την ίδια στιγμή που το Κράτος δυστυχώς καθυστερεί τις δικές του προθεσμίες και χρονοδιαγράμματα, ποιος ο λόγος να θέτει σφικτές προθεσμίες στους υπόλοιπους συντελεστές της Οικοδομής ?

    Η πρότασή μου είναι να δοθεί Οριζόντια Παράταση μέχρι 31/12/2026 , ελπίζοντας ότι μέχρι τότε θα έχουν αρθεί οι αντιξοότητες και οι Ελλείψεις στην Καθημερινή Πραγματικότητα της Οικοδομής.

  • 7 Νοεμβρίου 2025, 09:16 | Ιωάννα Μ

    Τι γίνεται με τις οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί δυνάμει της παρ. 1 του άρθρου 40 του ν. 4759/2020; Ισχύει παράταση και για αυτές μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2027; Αν όχι πρέπει να δοθεί παράταση και σε αυτή την περίπτωση. Καλό θα ήταν να δοθεί κάθετη παράταση σε όλες τις οικοδομικές άδειες που λήγουν το 25 και το 26, χωρίς υποπερίπτωσεις και εδάφια. Να γίνεται ο έλεγχος από τα επιμέρους πολεοδομικά γραφεία πιο εύκολος, χωρίς παρερμηνείες στην προσπάθεια ερμηνείας του νόμου.

  • 7 Νοεμβρίου 2025, 08:02 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ Π

    Άρθρο 68 . Παρατάσεις πολεοδομικών και χωροταξικών ρυθμίσεων
    3 α) Η προθεσμία στο τέλος του εισαγωγικού εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 40 του ν. 4759/2020 (Α` 245), περί υποβολής αιτήματος για έκδοση έγγραφης βεβαίωσης της αρμόδιας Υπηρεσίας Δόμησης αν η αίτηση για έκδοση οικοδομικής άδειας ή προέγκρισης είχε υποβληθεί μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2024, παρατείνεται έως την 30ή Ιουνίου 2026 θα πρέπει να συμπληρωθεί ως :
    α) Η προθεσμία στο τέλος του εισαγωγικού εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 40 του ν. 4759/2020 (Α` 245), περί υποβολής αιτήματος για έκδοση έγγραφης βεβαίωσης της αρμόδιας Υπηρεσίας Δόμησης αν η αίτηση για έκδοση οικοδομικής άδειας ή προέγκρισης είχε υποβληθεί μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2024, παρατείνεται έως την 30ή Ιουνίου 2026. Η αίτηση για έκδοση προέγκρισης ή έγγραφης βεβαίωσης που είχε υποβληθεί μέχρι και την 9 Δεκεμβρίου 2022 θα πρέπει να εκδοθεί έως την 30ή Ιουνίου 2026. »
    Λόγω του ιδιαίτερα αυξημένου φόρτου εργασιών που έχει επέλθει στις Υπηρεσίες Δόμησης της χώρας από την σημαντική αύξηση των ήδη υποβληθεισών προεγκρίσεων και των εγγράφων βεβαιώσεων έως 09/12/2022 δεν έχουν εκδοθεί όλες τις αιτήσεις που είχαν υποβληθεί για έκδοση προέγκρισης.
    Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλές ΥΔΟΜ να πιέζονται από ελεγκτικούς μηχανισμούς να τις απορρίψουν και να τις θέσουν στο αρχείο του πληροφοριακού συστήματος, επειδή οι υποβληθείσες προεγκρίσεις δεν έχουν εκδοθεί εντός του χρονικού διαστήματος εννέα (9) μηνών από την ημερομηνία της ηλεκτρονικής υποβολής τους, με αποτέλεσμα την αδυναμία εφαρμογής της ανωτέρω διάταξης και τον κίνδυνο να απωλέσουν οι ιδιοκτήτες το δικαίωμα οικοδόμησης των ακινήτων τους.
    Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο αριθμός των ακινήτων για τα οποία έχουν υποβληθεί έως 09/12/2022 για προεγκρίσεις ή έγγραφες βεβαιώσεις είναι δεδομένος θα πρέπει να εκδοθούν όλες οι ήδη υποβληθείσες προεγκρίσεις και των εγγραφές βεβαιώσεις στις ΥΔΟΜ που είχαν υποβληθεί μέχρι και την 9 Δεκεμβρίου 2022.

  • 7 Νοεμβρίου 2025, 08:20 | Αλεξάνδρα Κ.

    Η 31/3/2026 ημερομηνία λήξης δυνατότητας υπαγωγής ακινήτων στις διατάξεις του Ν.4495/17 για τακτοποίηση αυθαιρέτων να σταματήσει να ισχύει!! Ή μην υπάρχει διορία για υπαγωγή ακινήτου. Τι θα γίνει δηλαδή αν λήξει; Θα σταματήσει να κινείται όλη η αγορά;

  • 7 Νοεμβρίου 2025, 01:14 | Γεράσιμος Ζ

    Με τον ν. 4759/2020 έχουν εκδοθεί, πέρα από προεγκρίσεις, και οικοδομικές άδειες οι οποίες λήγουν τους πρώτους μήνες του 2026. Δεν φαίνεται να έχει προβλεφθεί παράταση για αυτές. Εφόσον προβλέπεται παράταση για την ισχύ των προεγκρισεων (παρα 8 (β)) πρέπει να συμπεριληφθούν και να παραταθούν και οι προαναφερθείσες οικοδομικές άδειες. Αν δεν γίνει αυτό θα παρατηρηθεί το φαινόμενο να λήξουν άδειες που έχουν εκδοθεί μεταγενέστερα του ν. 4710/2020 (με την παρα 7 (β) παρατείνονται έως την 31 Δεκεμβρίου 2027). Π.χ. οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί το 22 να λήξουν το 26 , ενώ άδειες που έχουν εκδοθεί μέχρι το 21 ή και πριν να παραμείνουν σε ισχύ μέχρι το τέλος του 27. Εκτός κι αν εμπίπτουν στην ίδια παράγραφο 7 περί ισχύος των οικοδομικών αδειών και παρατείνονται κι αυτές έως την 31 Δεκεμβρίου 2027. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να αποσαφηνιστεί.

  • 6 Νοεμβρίου 2025, 12:16 | Αγγελικη Μεταλληνου προισταμένη τμήματος έκδοσης οικοδομικων αδειώνΥΔΟΜ Δημου Κεντρικης Κέρκυρας

    Να επανεξεταστεί η διατύπωση του άρθρου 68, παρ.8, εδάφιο α), ώστε να συνάδει με την διατύπωση της παρ. 1 του άρθρου 40 του ν.4759/20.
    Από την εμπειρία μας ως ΥΔΟΜ, θεωρούμε ότι η συγκεκριμένη διατύπωση δημιουργεί σύγχυση στους ιδιώτες μηχανικούς σχετικά με την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αρχικών αιτήσεων είτε για προέγκριση είτε για βεβαίωση όρων δόμησης, η οποία έληξε στις 9/12/2022.
    Επίσης να διευκρινιστεί ποιες περιπτώσεις αφορά η αναφερόμενη ημερομηνία 31/12/2024 ή υπάρχει περίπτωση να πρόκειται περί τυπογραφικού λάθους.