Τα επαγγελματικά δικαιώματα των διαιτολόγων – διατροφολόγων απορρέουν από το πρόγραμμα σπουδών που έχουν παρακολουθήσει και από το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο καθορισμού επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων των αντίστοιχων τμημάτων, σε συνδυασμό με την άδεια άσκησης επαγγέλματος.
Αρχική Σύσταση και οργάνωση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Σύλλογος Διαιτολόγων – Διατροφολόγων Ελλάδος...ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΩΝ – ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΩΝ Άρθρο 25 Επαγγελματικά δικαιώματα
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΩΝ – ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΩΝ Άρθρο 25 Επαγγελματικά δικαιώματα
- 85 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Α’ ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΝΟΜΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΩΝΥΜΙΑ «ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΩΝ – ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ» ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 1 Σκοπός
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 2 Αντικείμενο
- 2 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΣΥΣΤΑΣΗ – ΣΚΟΠΟΣ – ΜΕΛΗ Άρθρο 3 Σύσταση – Επωνυμία – Έδρα
- 25 ΣχόλιαΆρθρο 4 Σκοπός – Αρμοδιότητες
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 5 Μέλη
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 6 Γενικά δικαιώματα και υποχρεώσεις μελών
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 7 Εγγραφή – Δήλωση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 8 Βεβαίωση εγγραφής στον Σύλλογο Διαιτολόγων –Διατροφολόγων ΕλλάδοςΆρθρο 8 Βεβαίωση εγγραφής στον Σύλλογο Διαιτολόγων –Διατροφολόγων Ελλάδος
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Άρθρο 9 Όργανα διοίκησηςΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Άρθρο 9 Όργανα διοίκησης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ – ΠΟΡΟΙ – ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ Άρθρο 10 Κανονισμός λειτουργίαςΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ – ΠΟΡΟΙ – ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ Άρθρο 10 Κανονισμός λειτουργίας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 11 Πόροι – διαχείρισηΆρθρο 11 Πόροι – διαχείριση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 12 Θέσεις προσωπικούΆρθρο 12 Θέσεις προσωπικού
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΩΝ – ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΩΝ Άρθρο 13 Πειθαρχικά παραπτώματα και πειθαρχικές ποινέςΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΩΝ – ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΩΝ Άρθρο 13 Πειθαρχικά παραπτώματα και πειθαρχικές ποινές
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 14 Παραγραφή πειθαρχικών παραπτωμάτωνΆρθρο 14 Παραγραφή πειθαρχικών παραπτωμάτων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 15 Πειθαρχικά ΣυμβούλιαΆρθρο 15 Πειθαρχικά Συμβούλια
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 16 Διαδικασία ενώπιον του Πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού ΣυμβουλίουΆρθρο 16 Διαδικασία ενώπιον του Πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 17 Διαδικασία ενώπιον του Ανώτατου Πειθαρχικού Συμβουλίου – Ένδικα μέσαΆρθρο 17 Διαδικασία ενώπιον του Ανώτατου Πειθαρχικού Συμβουλίου – Ένδικα μέσα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 18 Αίτηση εξαίρεσης μελών του Πειθαρχικού ΣυμβουλίουΆρθρο 18 Αίτηση εξαίρεσης μελών του Πειθαρχικού Συμβουλίου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 19 Πειθαρχική απόφασηΆρθρο 19 Πειθαρχική απόφαση
- 14 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄ ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΔΙΟΙΚΟΥΣΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗ Άρθρο 20 Ανάδειξη και λειτουργία Προσωρινής Διοικούσας Επιτροπής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ΄ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 21 Εξουσιοδοτικές διατάξειςΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ΄ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 21 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 22 Μεταβατικές διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΜΕΡΟΣ Β΄ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΩΝ – ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΩΝ – ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΚΗ – ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΑΞΗ- ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 23 Σκοπός
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 24 Αντικείμενο
- 9 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΩΝ – ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΩΝ Άρθρο 25 Επαγγελματικά δικαιώματα
- 68 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΚΗ – ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΑΞΗ Άρθρο 26 Διαιτολογική – Διατροφολογική πράξη
- 3 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄ ΚΩΔΙΚΑΣ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ Άρθρο 27 Κώδικας Δεοντολογίας Διαιτολόγων – Διατροφολόγων
- 7 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄ ΚΥΡΩΣΕΙΣ Άρθρο 28 Διοικητικές κυρώσεις αναφορικά με την άδεια άσκησης επαγγέλματος- Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 52 ν. 2519/1997
- 23 ΣχόλιαΆρθρο 29 Ποινικές κυρώσεις – Αντιποίηση επαγγέλματος διαιτολόγου – διατροφολόγου
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 30 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- 3 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Γ’ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ Άρθρο 31 Παράταση ισχύος της διάρθρωσης της Αυτοτελούς Διεύθυνσης Ελέγχου Συμβάσεων και Παρόχων του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 32 Παράταση παραμονής ειδικευόμενων ιατρών των Μονάδων Ψυχικής Υγείας του Εθνικού Δικτύου Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 33 Εγκατάσταση, μετεγκατάσταση, μεταστέγαση και στελέχωση πανεπιστημιακών εργαστηρίων και πανεπιστημιακών κλινικών των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων ή ειδικών μονάδων αυτών σε νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας – Προσθήκη παρ. 3Α στο άρθρο 59 του ν. 4957/2022Άρθρο 33 Εγκατάσταση, μετεγκατάσταση, μεταστέγαση και στελέχωση πανεπιστημιακών εργαστηρίων και πανεπιστημιακών κλινικών των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων ή ειδικών μονάδων αυτών σε νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας – Προσθήκη παρ. 3Α στο άρθρο 59 του ν. 4957/2022
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 34 Αναδιάταξη νοσοκομειακού χάρτη Δυτικής Αττικής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 35 Ανασφάλιστοι ασθενείς και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες με χρόνια νεφρική νόσο τελικού σταδίουΆρθρο 35 Ανασφάλιστοι ασθενείς και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες με χρόνια νεφρική νόσο τελικού σταδίου
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 36 Μεταφορά υπολοίπου ημερών κανονικής άδειας έτους 2023, για το προσωπικό της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Υγείας και των εποπτευόμενων φορέων
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 37 Παραμονή στην υπηρεσία του επιστημονικού μη ιατρικού προσωπικού του Εθνικού Συστήματος Υγείας κλάδου ΠΕ Χημικών, ειδικότητας ΠΕ Χημικών και κλάδου ΠΕ Βιοχημικών, ειδικότητας ΠΕ Βιοχημικών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 38 Εξουσιοδοτική διάταξη περί μεταστέγασης εγκατεστημένων πανεπιστημιακών κλινικών, εργαστηρίων και ειδικών μονάδων – Προσθήκη παρ. 5 στο άρθρο 415 του ν. 4957/2022Άρθρο 38 Εξουσιοδοτική διάταξη περί μεταστέγασης εγκατεστημένων πανεπιστημιακών κλινικών, εργαστηρίων και ειδικών μονάδων – Προσθήκη παρ. 5 στο άρθρο 415 του ν. 4957/2022
- 1 ΣχόλιοΜΕΡΟΣ Δ’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 39 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
27 Μαρτίου 2025, 22:20
Ανοικτή σε Σχόλια έως
11 Απριλίου 2025, 08:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σε
Στατιστικά
9 Σχόλια 275 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 14513 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19,, την ενίσχυση της προστασίας της δημόσιας υγείας και των υπηρεσιών υγείας, ...
- ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ – ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ – ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ
- Σύσταση και οργάνωση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Σύλλογος Διαιτολόγων – Διατροφολόγων Ελλάδος...
- Αναμόρφωση του Εθνικού Συστήματος Τραύματος
- Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και την παρακολούθηση και αξιολόγηση της φαρμακευτικής δαπάνης
- Αναμόρφωση του θεσμού του Προσωπικού Ιατρού – Σύσταση Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Υγείας
- Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης
- Δράσεις δημόσιας υγείας - Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας
- Εθνικό Δίκτυο Μονάδων Αυξημένης Φροντίδας για την αντιμετώπιση ασθενών με Αγγειακά Εγκεφαλικά Επεισόδια (ΜΑΦ ΑΕΕ)
- Εκσυγχρονισμός του δικαίου για τη δωρεά και μεταμόσχευση οργάνων
Η απόφαση του Συλλόγου να καταργηθούν οι θέσεις των βοηθών διαιτολόγων εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την κατεύθυνση του κλάδου και τις ανάγκες των επαγγελματιών που έχουν επενδύσει σε εξειδικευμένη εκπαίδευση μέσω δημόσιων και ιδιωτικών ΙΕΚ. Αντί να αναγνωρίσουμε τη συμβολή των βοηθών διαιτολόγων, όπως γίνεται σε άλλους τομείς (π.χ. φαρμακοποιοί), η απόφαση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική υποβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών και να αδικήσει όσους έχουν ήδη προσφέρει και συνεχίζουν να προσφέρουν σημαντική εργασία στον τομέα.Προτείνουμε την επανεξέταση της απόφασης, με σκοπό την αναγνώριση του ρόλου των βοηθών διαιτολόγων και τη διασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχουμε.Ευχαριστούμε για την προσοχή σας.
Αξιότιμοι κύριοι/κυρίες του Υπουργείου Υγείας,
Με έκπληξη και ανησυχία διαπιστώνουμε ότι στο παρόν σχέδιο νόμου δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τους αποφοίτους του Τμήματος Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Οι πτυχιούχοι του εν λόγω τμήματος διαθέτουν τετραετή πανεπιστημιακή εκπαίδευση σε αντικείμενα που σχετίζονται άμεσα με τη διατροφή του ανθρώπου, την επιστημονική προσέγγιση της διατροφικής καθοδήγησης και τη δημόσια υγεία.
Για χρόνια, οι απόφοιτοι αυτοί δραστηριοποιούνται στον τομέα της διατροφής, κυρίως ως σύμβουλοι διατροφής ή συνεργάτες διαιτολόγων. Με την παρούσα πρόταση, όχι μόνο δεν κατοχυρώνεται ο ρόλος τους, αλλά ουσιαστικά αποκλείονται από έναν επαγγελματικό χώρο στον οποίο ήδη συμμετέχουν ενεργά και με υπευθυνότητα.
Δεν είναι δυνατόν να μην αναγνωρίζεται το επιστημονικό υπόβαθρο που προσφέρει ένα δημόσιο ελληνικό πανεπιστήμιο. Δεν είναι δυνατόν να εξισώνεται ένα πανεπιστημιακό πτυχίο τετραετούς φοίτησης με καμία εκπαίδευση. Αυτό συνιστά μορφή επαγγελματικής απαξίωσης.
Παρακαλούμε για την άμεση και δίκαιη θεσμική αναγνώριση των αποφοίτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου στον υπό διαμόρφωση επαγγελματικό χάρτη του κλάδου. Δεν γίνεται να παραβλέπονται οι κόποι, τα χρόνια σπουδών και η συστηματική επιστημονική εκπαίδευση ανθρώπων που έχουν επιλέξει να συμβάλλουν υπεύθυνα και με σεβασμό στον τομέα της διατροφής.
Απαιτούνται ΑΛΛΑΓΕΣ!
Έχουν ήδη αναφερθεί από την συνάδελφο Ναταλία Τσουμάνη και επαναλαμβάνω:
1) Αλλαγή του τίτλου ΚΑΔ-
Προτείνω εναλλακτικούς τίτλους όπως: Διαιτολογικές και διατροφικές Υπηρεσίες (αποκλειστικός ΚΑΔ μόνο για πτυχιούχους διαιτολόγους
2) Στην παράγραφο 1,να αναγραφεί: τα σκευάσματα και τα συμπληρώματα διατροφής δύναται να προτείνονται απο διαιτολόγους-διατροφολόγους καθώς βρίσκονται στο γνωστικό και επιστημονικό πεδίο των διαιτολόγων οι οποίοι γνωρίζουν πώς να εκτιμήσουν τις ενεργειακές και πρωτεϊνικές ανάγκες των διαιτώμενων και να προτείνουν τα κατάλληλα σκευάσματα ή συμπληρώματα για τον καθένα. Με βάση την Υπουργική Απόφαση Α3α-οικ.6021-2016 (ΦΕΚ/Β/301/15.02.2016, “Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων λειτουργίας Τμημάτων Κλινικής Διατροφής και Συμβουλευτικών Γραφείων Διατροφής των Νοσοκομείων του ΕΣΥ”), η οποία αποτελεί την εφαρμοστική εγκύκλιο του Νόμου 4052/2012 (ΦΕΚ/Α/41/01.03.2012, Άρθρο 134. “Δημιουργία Τμήματος Κλινικής Διατροφής”): “…(Άρθρο 10. Χορήγηση Σκευασμάτων Εντερικής Διατροφής). Όπως ορίζεται από τον Ν. 4052/2012 είναι υποχρεωτική η γνωμοδότηση Διαιτολόγου για τη συνταγογράφηση (δόση και ρυθμός χορήγησης, διάρκεια λήψης κ.α.) των σκευασμάτων εντερικής διατροφής. Σε περίπτωση μη στελέχωσης του Νοσοκομείου από Διαιτολόγο η γνωμάτευση θα δίνεται από άλλο Νοσοκομειακό Διαιτολόγο της ίδιας Υ.ΠΕ.. Εάν δεν υπάρχει αντίστοιχή γνωμοδότηση από Διαιτολόγο Δημόσιου Νοσοκομείου οι ελεγκτές δεν θα πρέπει να προχωρούν σε έγκριση συνταγογραφήσεων. Είναι υποχρεωτική η εφαρμογή των πρωτοκόλλων του ΕΟΦ για την ασφαλιστική κάλυψη των σκευασμάτων εντερικής διατροφής και των τροφίμων για ειδικούς ιατρικούς σκοπούς…”. Εκτιμούμε ότι σε αυτή τη διάταξη του νόμου που ορίζει το περιεχόμενο και τους εκτελεστές της διαιτολογικής – διατροφολογικής πράξης, η συγκεκριμένη παράγραφος θα πρέπει να εμπλουτιστεί με μία υπενθύμιση της παραπάνω κείμενης νομοθεσίας που ισχύει εδώ και περίπου μία δεκαετία, καθώς με την τρέχουσα μορφή της δεν επικεντρώνεται στο τι αποτελεί την διαιτολογική – διατροφολογική πράξη, αλλά στο τι δεν είναι αυτή.
Στην παράγραφο 2, η οποία ορίζει ότι η διαιτολογική πράξη μπορεί να ασκείται (έστω και κατ’εξαίρεση) από μη διαιτολόγους ΝΑ ΑΦΑΙΡΕΘΕΙ και να γρφτεί οτι η διαιτολογική πράξη θα ασκείται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ από διαιτολόγους-διατροφολόγους. Αφενός καταπατά πλήρως τα κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα των διαιτολόγων – διατροφολόγων, αφετέρου ακυρώνει την ίδια την προηγούμενη παράγραφο 1 που ορίζοντας το περιεχόμενο της διαιτολογικής – διατροφολογικής πράξης αναδεικνύει ότι αυτή είναι μία λεπτομερής και εξειδικευμένη επιστημονική διαδικασία, εκτελούμενη μόνο από εξειδικευμένους επιστήμονες διαιτολόγους-διατροφολόγους.
Η παράγραφος 2 είναι εξίσου αδιανόητη και επιστημονικά ανεύθυνη, όσο και αν όριζε ότι απουσία Φυσιοθεραπευτή ο Ιατρός θα ασκεί πράξεις φυσιοθεραπείας. Η διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας σε οργανισμούς υψηλής εξειδίκευσης προσωπικού όπως είναι τα Νοσοκομεία, επιτυγχάνεται με επαρκή στελέχωσή τους σε εξειδικευμένους επιστήμονες όπως είναι οι διαιτολόγοι – διατροφολόγοι, και σίγουρα όχι αντικαθιστώντας έναν επιστήμονα υγείας με έναν άλλο. Η παράγραφος 2 πρέπει να αφαιρεθεί εντελώς, καθώς ακυρώνει στο σύνολό του έναν νόμο προς τη σωστή κατεύθυνση για τη διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων διαιτολογικών – διατροφολογικών υπηρεσιών στους πολίτες της χώρας μας από τους διαιτολόγους – διατροφολόγους που ο Σύλλογος Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδας ως Ν.Π.Δ.Δ. θα πιστοποιεί εφεξής.
Στην παράγραφο 3, δεν είναι σαφές αν η «διατροφολογική πράξη» διαχωρίζεται από την «διαιτολογική» και παρέχεται μόνο στον υγιή πληθυσμό. Αν δεν συμβαίνει αυτό, τότε από το πρόγραμμα σπουδών όλων των Τμημάτων Διαιτολογίας-Διατροφής των ελληνικών Πανεπιστημίων προκύπτει η αδιαμφισβήτητη ικανότητά τους να παρέχουν υπηρεσίες υγείας και σε ασθενείς
Με βάση τα παραπάνω προτείνω την ακόλουθη βελτιωμένη έκδοση του άρθρου 25:Άρθρο 25: Επαγγελματικά Δικαιώματα Διαιτολόγων-Διατροφολόγων (Υπηρεσίες Επιστημονικής Διατροφικής Φροντίδας)Οι διαιτολόγοι-διατροφολόγοι, κάτοχοι πτυχίου από αναγνωρισμένο πρόγραμμα σπουδών και άδειας άσκησης επαγγέλματος, παρέχουν υπηρεσίες επιστημονικής διατροφικής φροντίδας, οι οποίες περιλαμβάνουν:
1) Τη διατροφική αξιολόγηση ατόμων και ομάδων, με τη χρήση κλινικών, εργαστηριακών και τεχνολογικών μεθόδων.
2)Τη χρήση μηχανημάτων διατροφικής αξιολόγησης (π.χ. λιπομετρητές, αναλυτές σύστασης σώματος, μετρητές μεταβολικού ρυθμού).
3)Τη χρήση μηχανημάτων, με επιστημονικές προδιαγραφές, για την βελτίωση του μεταβολικού ρυθμού και την διατροφική και φυσική κατάσταση των διαιτωμενων.
4)Τη σχεδίαση και εφαρμογή εξατομικευμένων ή ομαδικών προγραμμάτων διατροφής, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες, τις προτιμήσεις και τις παθολογικές καταστάσεις των ατόμων.
5)Την παροχή συμβουλών και εκπαίδευσης σε θέματα διατροφής και υγείας, με στόχο την προαγωγή της υγείας και την πρόληψη ασθενειών.
Την παρακολούθηση και αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων διατροφής, καθώς και την παροχή υποστήριξης για την αλλαγή διατροφικών συνηθειών.
6)Τη συνεργασία με άλλους επαγγελματίες υγείας, για την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών υγείας.
7)Η άσκηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των διαιτολόγων-διατροφολόγων διέπεται από το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο, καθώς και από τον Κώδικα Δεοντολογίας του επαγγέλματος.
Η πρόταση αυτή στοχεύει στην αναβάθμιση του ρόλου των διαιτολόγων-διατροφολόγων και στην αναγνώριση της επιστημονικής τους κατάρτισης και της συνεισφοράς τους στην προαγωγή της υγείας.
Στην παράγραφο 2, η οποία ορίζει ότι η διαιτολογική πράξη μπορεί να ασκείται (έστω και κατ’εξαίρεση) από μη διαιτολόγους ΝΑ ΑΦΑΙΡΕΘΕΙ και να γρφτεί οτι η διαιτολογική πράξη θα ασκείται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ από διαιτολόγους-διατροφολόγους. Αφενός καταπατά πλήρως τα κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα των διαιτολόγων – διατροφολόγων, αφετέρου ακυρώνει την ίδια την προηγούμενη παράγραφο 1 που ορίζοντας το περιεχόμενο της διαιτολογικής – διατροφολογικής πράξης αναδεικνύει ότι αυτή είναι μία λεπτομερής και εξειδικευμένη επιστημονική διαδικασία, εκτελούμενη μόνο από εξειδικευμένους επιστήμονες διαιτολόγους-διατροφολόγους.
Η παράγραφος 2 είναι εξίσου αδιανόητη και επιστημονικά ανεύθυνη, όσο και αν όριζε ότι απουσία Φυσιοθεραπευτή ο Ιατρός θα ασκεί πράξεις φυσιοθεραπείας. Η διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας σε οργανισμούς υψηλής εξειδίκευσης προσωπικού όπως είναι τα Νοσοκομεία, επιτυγχάνεται με επαρκή στελέχωσή τους σε εξειδικευμένους επιστήμονες όπως είναι οι διαιτολόγοι – διατροφολόγοι, και σίγουρα όχι αντικαθιστώντας έναν επιστήμονα υγείας με έναν άλλο. Η παράγραφος 2 πρέπει να αφαιρεθεί εντελώς, καθώς ακυρώνει στο σύνολό του έναν νόμο προς τη σωστή κατεύθυνση για τη διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων διαιτολογικών – διατροφολογικών υπηρεσιών στους πολίτες της χώρας μας από τους διαιτολόγους – διατροφολόγους που ο Σύλλογος Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδας ως Ν.Π.Δ.Δ. θα πιστοποιεί εφεξής.
Στην παράγραφο 3, δεν είναι σαφές αν η «διατροφολογική πράξη» διαχωρίζεται από την «διαιτολογική» και παρέχεται μόνο στον υγιή πληθυσμό. Αν δεν συμβαίνει αυτό, τότε από το πρόγραμμα σπουδών όλων των Τμημάτων Διαιτολογίας-Διατροφής των ελληνικών Πανεπιστημίων προκύπτει η αδιαμφισβήτητη ικανότητά τους να παρέχουν υπηρεσίες υγείας και σε ασθενείς
Προκειμένου να βελτιώσουμε το άρθρο 25, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη τα εξής:
1) Αλλαγή του τίτλου ΚΑΔ-
Προτείνω εναλλακτικούς τίτλους όπως: Διαιτολογικές και διατροφικές Υπηρεσίες (αποκλειστικός ΚΑΔ μόνο για πτυχιούχους διαιτολόγους
2) Στην παράγραφο 1,να αναγραφεί: τα σκευάσματα και τα συμπληρώματα διατροφής δύναται να προτείνονται απο διαιτολόγους-διατροφολόγους καθώς βρίσκονται στο γνωστικό και επιστημονικό πεδίο των διαιτολόγων οι οποίοι γνωρίζουν πώς να εκτιμήσουν τις ενεργειακές και πρωτεϊνικές ανάγκες των διαιτώμενων και να προτείνουν τα κατάλληλα σκευάσματα ή συμπληρώματα για τον καθένα. Με βάση την Υπουργική Απόφαση Α3α-οικ.6021-2016 (ΦΕΚ/Β/301/15.02.2016, “Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων λειτουργίας Τμημάτων Κλινικής Διατροφής και Συμβουλευτικών Γραφείων Διατροφής των Νοσοκομείων του ΕΣΥ”), η οποία αποτελεί την εφαρμοστική εγκύκλιο του Νόμου 4052/2012 (ΦΕΚ/Α/41/01.03.2012, Άρθρο 134. “Δημιουργία Τμήματος Κλινικής Διατροφής”): “…(Άρθρο 10. Χορήγηση Σκευασμάτων Εντερικής Διατροφής). Όπως ορίζεται από τον Ν. 4052/2012 είναι υποχρεωτική η γνωμοδότηση Διαιτολόγου για τη συνταγογράφηση (δόση και ρυθμός χορήγησης, διάρκεια λήψης κ.α.) των σκευασμάτων εντερικής διατροφής. Σε περίπτωση μη στελέχωσης του Νοσοκομείου από Διαιτολόγο η γνωμάτευση θα δίνεται από άλλο Νοσοκομειακό Διαιτολόγο της ίδιας Υ.ΠΕ.. Εάν δεν υπάρχει αντίστοιχή γνωμοδότηση από Διαιτολόγο Δημόσιου Νοσοκομείου οι ελεγκτές δεν θα πρέπει να προχωρούν σε έγκριση συνταγογραφήσεων. Είναι υποχρεωτική η εφαρμογή των πρωτοκόλλων του ΕΟΦ για την ασφαλιστική κάλυψη των σκευασμάτων εντερικής διατροφής και των τροφίμων για ειδικούς ιατρικούς σκοπούς…”. Εκτιμούμε ότι σε αυτή τη διάταξη του νόμου που ορίζει το περιεχόμενο και τους εκτελεστές της διαιτολογικής – διατροφολογικής πράξης, η συγκεκριμένη παράγραφος θα πρέπει να εμπλουτιστεί με μία υπενθύμιση της παραπάνω κείμενης νομοθεσίας που ισχύει εδώ και περίπου μία δεκαετία, καθώς με την τρέχουσα μορφή της δεν επικεντρώνεται στο τι αποτελεί την διαιτολογική – διατροφολογική πράξη, αλλά στο τι δεν είναι αυτή.
Στην παράγραφο 2, η οποία ορίζει ότι η διαιτολογική πράξη μπορεί να ασκείται (έστω και κατ’εξαίρεση) από μη διαιτολόγους ΝΑ ΑΦΑΙΡΕΘΕΙ και να γρφτεί οτι η διαιτολογική πράξη θα ασκείται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ από διαιτολόγους-διατροφολόγους. Αφενός καταπατά πλήρως τα κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα των διαιτολόγων – διατροφολόγων, αφετέρου ακυρώνει την ίδια την προηγούμενη παράγραφο 1 που ορίζοντας το περιεχόμενο της διαιτολογικής – διατροφολογικής πράξης αναδεικνύει ότι αυτή είναι μία λεπτομερής και εξειδικευμένη επιστημονική διαδικασία, εκτελούμενη μόνο από εξειδικευμένους επιστήμονες διαιτολόγους-διατροφολόγους.
Η παράγραφος 2 είναι εξίσου αδιανόητη και επιστημονικά ανεύθυνη, όσο και αν όριζε ότι απουσία Φυσιοθεραπευτή ο Ιατρός θα ασκεί πράξεις φυσιοθεραπείας. Η διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας σε οργανισμούς υψηλής εξειδίκευσης προσωπικού όπως είναι τα Νοσοκομεία, επιτυγχάνεται με επαρκή στελέχωσή τους σε εξειδικευμένους επιστήμονες όπως είναι οι διαιτολόγοι – διατροφολόγοι, και σίγουρα όχι αντικαθιστώντας έναν επιστήμονα υγείας με έναν άλλο. Η παράγραφος 2 πρέπει να αφαιρεθεί εντελώς, καθώς ακυρώνει στο σύνολό του έναν νόμο προς τη σωστή κατεύθυνση για τη διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων διαιτολογικών – διατροφολογικών υπηρεσιών στους πολίτες της χώρας μας από τους διαιτολόγους – διατροφολόγους που ο Σύλλογος Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδας ως Ν.Π.Δ.Δ. θα πιστοποιεί εφεξής.
Στην παράγραφο 3, δεν είναι σαφές αν η «διατροφολογική πράξη» διαχωρίζεται από την «διαιτολογική» και παρέχεται μόνο στον υγιή πληθυσμό. Αν δεν συμβαίνει αυτό, τότε από το πρόγραμμα σπουδών όλων των Τμημάτων Διαιτολογίας-Διατροφής των ελληνικών Πανεπιστημίων προκύπτει η αδιαμφισβήτητη ικανότητά τους να παρέχουν υπηρεσίες υγείας και σε ασθενείς
Με βάση τα παραπάνω προτείνω την ακόλουθη βελτιωμένη έκδοση του άρθρου 25:Άρθρο 25: Επαγγελματικά Δικαιώματα Διαιτολόγων-Διατροφολόγων (Υπηρεσίες Επιστημονικής Διατροφικής Φροντίδας)Οι διαιτολόγοι-διατροφολόγοι, κάτοχοι πτυχίου από αναγνωρισμένο πρόγραμμα σπουδών και άδειας άσκησης επαγγέλματος, παρέχουν υπηρεσίες επιστημονικής διατροφικής φροντίδας, οι οποίες περιλαμβάνουν:
1) Τη διατροφική αξιολόγηση ατόμων και ομάδων, με τη χρήση κλινικών, εργαστηριακών και τεχνολογικών μεθόδων.
2)Τη χρήση μηχανημάτων διατροφικής αξιολόγησης (π.χ. λιπομετρητές, αναλυτές σύστασης σώματος, μετρητές μεταβολικού ρυθμού).
3)Τη χρήση μηχανημάτων, με επιστημονικές προδιαγραφές, για την βελτίωση του μεταβολικού ρυθμού και την διατροφική και φυσική κατάσταση των διαιτωμενων.
4)Τη σχεδίαση και εφαρμογή εξατομικευμένων ή ομαδικών προγραμμάτων διατροφής, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες, τις προτιμήσεις και τις παθολογικές καταστάσεις των ατόμων.
5)Την παροχή συμβουλών και εκπαίδευσης σε θέματα διατροφής και υγείας, με στόχο την προαγωγή της υγείας και την πρόληψη ασθενειών.
Την παρακολούθηση και αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων διατροφής, καθώς και την παροχή υποστήριξης για την αλλαγή διατροφικών συνηθειών.
6)Τη συνεργασία με άλλους επαγγελματίες υγείας, για την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών υγείας.
7)Η άσκηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των διαιτολόγων-διατροφολόγων διέπεται από το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο, καθώς και από τον Κώδικα Δεοντολογίας του επαγγέλματος.
Η πρόταση αυτή στοχεύει στην αναβάθμιση του ρόλου των διαιτολόγων-διατροφολόγων και στην αναγνώριση της επιστημονικής τους κατάρτισης και της συνεισφοράς τους στην προαγωγή της υγείας.
Η σύσταση ενός ενιαίου Συλλόγου Διαιτολόγων-Διατροφολόγων ως Ν.Π.Δ.Δ αποτελούσε επιτακτική ανάγκη και επιθυμία του συνόλου των διαιτολόγων. Το σχέδιο νόμου θεωρούμε ότι καταφέρνει να διασφαλίσει το σκοπό του, όπως αναφέρεται στο άρθρο 1 του κεφαλαίου Α.
Ωστόσο, το άρθρο 26, του κεφαλαίου Γ (“Διαιτολογική – Διατροφολογική πράξη”) χρειάζεται τις παρακάτω αποσαφηνίσεις ή αλλαγές, καθώς τόσο αλλοιώνει το ίδιο το πνεύμα του νόμου όσο και υποβαθμίζει την επιστημονική υπόσταση των διαιτολόγων – διατροφολόγων που εργάζονται στις δημόσιες δομές (π.χ. Νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας κ.α.). Πιο συγκεκριμένα:
Στην παράγραφο 1, ορθώς αναφέρεται ότι μόνο οι υπεύθυνοι γιατροί μπορούν να συνταγογραφούν φαρμακευτικές ουσίες, όμως τα σκευάσματα και τα συμπληρώματα διατροφής βρίσκονται στο γνωστικό και επιστημονικό πεδίο των διαιτολόγων οι οποίοι γνωρίζουν πώς να εκτιμήσουν τις ενεργειακές και πρωτεϊνικές ανάγκες των ασθενών και να προτείνουν τα κατάλληλα σκευάσματα ή συμπληρώματα για τον καθένα. Με βάση την Υπουργική Απόφαση Α3α-οικ.6021-2016 (ΦΕΚ/Β/301/15.02.2016, “Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων λειτουργίας Τμημάτων Κλινικής Διατροφής και Συμβουλευτικών Γραφείων Διατροφής των Νοσοκομείων του ΕΣΥ”), η οποία αποτελεί την εφαρμοστική εγκύκλιο του Νόμου 4052/2012 (ΦΕΚ/Α/41/01.03.2012, Άρθρο 134. “Δημιουργία Τμήματος Κλινικής Διατροφής”): “…(Άρθρο 10. Χορήγηση Σκευασμάτων Εντερικής Διατροφής). Όπως ορίζεται από τον Ν. 4052/2012 είναι υποχρεωτική η γνωμοδότηση Διαιτολόγου για τη συνταγογράφηση (δόση και ρυθμός χορήγησης, διάρκεια λήψης κ.α.) των σκευασμάτων εντερικής διατροφής. Σε περίπτωση μη στελέχωσης του Νοσοκομείου από Διαιτολόγο η γνωμάτευση θα δίνεται από άλλο Νοσοκομειακό Διαιτολόγο της ίδιας Υ.ΠΕ.. Εάν δεν υπάρχει αντίστοιχή γνωμοδότηση από Διαιτολόγο Δημόσιου Νοσοκομείου οι ελεγκτές δεν θα πρέπει να προχωρούν σε έγκριση συνταγογραφήσεων. Είναι υποχρεωτική η εφαρμογή των πρωτοκόλλων του ΕΟΦ για την ασφαλιστική κάλυψη των σκευασμάτων εντερικής διατροφής και των τροφίμων για ειδικούς ιατρικούς σκοπούς…”. Εκτιμούμε ότι σε αυτή τη διάταξη του νόμου που ορίζει το περιεχόμενο και τους εκτελεστές της διαιτολογικής – διατροφολογικής πράξης, η συγκεκριμένη παράγραφος θα πρέπει να εμπλουτιστεί με μία υπενθύμιση της παραπάνω κείμενης νομοθεσίας που ισχύει εδώ και περίπου μία δεκαετία, καθώς με την τρέχουσα μορφή της δεν επικεντρώνεται στο τι αποτελεί την διαιτολογική – διατροφολογική πράξη, αλλά στο τι δεν είναι αυτή.
Στην παράγραφο 2, η οποία ορίζει ότι η διαιτολογική πράξη μπορεί να ασκείται (έστω και κατ’εξαίρεση) από μη διαιτολόγους, αφενός καταπατά πλήρως τα κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα των διαιτολόγων – διατροφολόγων, αφετέρου ακυρώνει την ίδια την προηγούμενη παράγραφο 1 που ορίζοντας το περιεχόμενο της διαιτολογικής – διατροφολογικής πράξης αναδεικνύει ότι αυτή είναι μία λεπτομερής και εξειδικευμένη επιστημονική διαδικασία, εκτελούμενη μόνο από εξειδικευμένους επιστήμονες διαιτολόγους-διατροφολόγους. Η παράγραφος 2 είναι εξίσου αδιανόητη και επιστημονικά ανεύθυνη, όσο και αν όριζε ότι απουσία Φυσιοθεραπευτή ο Ιατρός θα ασκεί πράξεις φυσιοθεραπείας. Η διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας σε οργανισμούς υψηλής εξειδίκευσης προσωπικού όπως είναι τα Νοσοκομεία, επιτυγχάνεται με επαρκή στελέχωσή τους σε εξειδικευμένους επιστήμονες όπως είναι οι διαιτολόγοι – διατροφολόγοι, και σίγουρα όχι αντικαθιστώντας έναν επιστήμονα υγείας με έναν άλλο. Η παράγραφος 2 πρέπει να αφαιρεθεί εντελώς, καθώς ακυρώνει στο σύνολό του έναν νόμο προς τη σωστή κατεύθυνση για τη διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων διαιτολογικών – διατροφολογικών υπηρεσιών στους πολίτες της χώρας μας από τους διαιτολόγους – διατροφολόγους που ο Σύλλογος Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδας ως Ν.Π.Δ.Δ. θα πιστοποιεί εφεξής.
Στην παράγραφο 3, δεν είναι σαφές αν η «διατροφολογική πράξη» διαχωρίζεται από την «διαιτολογική» και παρέχεται μόνο στον υγιή πληθυσμό. Αν δεν συμβαίνει αυτό, τότε από το πρόγραμμα σπουδών όλων των Τμημάτων Διαιτολογίας-Διατροφής των ελληνικών Πανεπιστημίων προκύπτει η αδιαμφισβήτητη ικανότητά τους να παρέχουν υπηρεσίες υγείας και σε ασθενείς
Αξιότιμοι κύριοι/κυρίες του Υπουργείου
Πιστεύουμε ότι το Υπουργείο, πάντα διαλλακτικό και με σωστές αποφάσεις, θα εξετάσει την απόφαση του Συλλόγου με τη δέουσα προσοχή, διασφαλίζοντας την αναγνώριση και τη συνέχιση των επαγγελματικών ρόλων στον τομέα μας, χωρίς να καταργούνται θέσεις που είναι απαραίτητες για τη σωστή λειτουργία του κλάδου και την ποιότητα των υπηρεσιών υγείας. Επιπλέον, θεωρούμε ακατάλληλες τις αυστηρές ποινές και τις απειλές φυλάκισης, οι οποίες όχι μόνο πλήττουν την αξιοπρέπεια των επαγγελματιών, αλλά και υπονομεύουν τη συνεργασία και την εξέλιξη του κλάδου.
Ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την προσοχή σας.
Αξιότιμοι κύριοι/κυρίες του Υπουργείου Υγείας
Η απόφαση του Συλλόγου να καταργηθούν οι θέσεις των βοηθών διαιτολόγων εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την κατεύθυνση του κλάδου και τις ανάγκες των επαγγελματιών που έχουν επενδύσει σε εξειδικευμένη εκπαίδευση μέσω δημόσιων και ιδιωτικών ΙΕΚ. Αντί να αναγνωρίσουμε τη συμβολή των βοηθών διαιτολόγων, όπως γίνεται σε άλλους τομείς (π.χ. φαρμακοποιοί), η απόφαση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική υποβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών και να αδικήσει όσους έχουν ήδη προσφέρει και συνεχίζουν να προσφέρουν σημαντική εργασία στον τομέα.
Προτείνουμε την επανεξέταση της απόφασης, με σκοπό την αναγνώριση του ρόλου των βοηθών διαιτολόγων και τη διασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχουμε.
Ευχαριστούμε για την προσοχή σας.
Προκειμένου να βελτιώσουμε το άρθρο 25, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη τα εξής:
Αλλαγή του τίτλου ΚΑΔ
Προτείνω εναλλακτικούς τίτλους όπως «Υπηρεσίες Διατροφικής Αξιολόγησης και Παρέμβασης» ή «Υπηρεσίες Επιστημονικής Διατροφικής Φροντίδας», που αποτυπώνουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τον επιστημονικό χαρακτήρα του επαγγέλματος.
Η αλλαγή του τίτλου του ΚΑΔ, είναι κάτι που πρέπει να γίνει από την αρμόδια υπηρεσία, και με τις ανάλογες διαδικασίες.
Αναλυτική περιγραφή των επαγγελματικών δικαιωμάτων:
Το άρθρο 25 πρέπει να περιλαμβάνει έναν λεπτομερή κατάλογο των επαγγελματικών δραστηριοτήτων που επιτρέπεται να ασκούν οι διαιτολόγοι-διατροφολόγοι, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης σύγχρονων τεχνολογιών και της συνεργασίας με άλλους επαγγελματίες υγείας.
Είναι σημαντικό να τονιστεί ο επιστημονικός ρόλος των διαιτολόγων-διατροφολόγων και η δυνατότητά τους να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν εξατομικευμένα προγράμματα διατροφής, βάσει επιστημονικών δεδομένων.
Αποσαφήνιση της σχέσης με άλλους επαγγελματίες υγείας:
Το άρθρο 25 πρέπει να διευκρινίζει τη σχέση των διαιτολόγων-διατροφολόγων με άλλους επαγγελματίες υγείας, όπως οι γιατροί, και να καθορίζει τα όρια της επαγγελματικής τους δραστηριότητας.
Ενσωμάτωση της χρήσης τεχνολογίας:
Πρέπει να αναγνωριστεί η χρήση μηχανημάτων, για την αξιολόγηση και την βελτίωση της διατροφικής/φυσικής και μεταβολικής κατάστασης των διαιτωμενων.
Με βάση τα παραπάνω προτείνω την ακόλουθη βελτιωμένη έκδοση του άρθρου 25:
Άρθρο 25: Επαγγελματικά Δικαιώματα Διαιτολόγων-Διατροφολόγων (Υπηρεσίες Επιστημονικής Διατροφικής Φροντίδας)
Οι διαιτολόγοι-διατροφολόγοι, κάτοχοι πτυχίου από αναγνωρισμένο πρόγραμμα σπουδών και άδειας άσκησης επαγγέλματος, παρέχουν υπηρεσίες επιστημονικής διατροφικής φροντίδας, οι οποίες περιλαμβάνουν:
Τη διατροφική αξιολόγηση ατόμων και ομάδων, με τη χρήση κλινικών, εργαστηριακών και τεχνολογικών μεθόδων.
Τη χρήση μηχανημάτων διατροφικής αξιολόγησης (π.χ. λιπομετρητές, αναλυτές σύστασης σώματος, μετρητές μεταβολικού ρυθμού).
Τη χρήση μηχανημάτων, με επιστημονικές προδιαγραφές, για την βελτίωση του μεταβολικού ρυθμού.και την διατροφική και φυσική κατάσταση των διαιτωμενων.
Τη σχεδίαση και εφαρμογή εξατομικευμένων ή ομαδικών προγραμμάτων διατροφής, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες, τις προτιμήσεις και τις παθολογικές καταστάσεις των ατόμων.
Την παροχή συμβουλών και εκπαίδευσης σε θέματα διατροφής και υγείας, με στόχο την προαγωγή της υγείας και την πρόληψη ασθενειών.
Την παρακολούθηση και αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων διατροφής, καθώς και την παροχή υποστήριξης για την αλλαγή διατροφικών συνηθειών.
Τη συνεργασία με άλλους επαγγελματίες υγείας, για την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών υγείας.
Η άσκηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των διαιτολόγων-διατροφολόγων διέπεται από το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο, καθώς και από τον Κώδικα Δεοντολογίας του επαγγέλματος.
Ο διαιτολόγος-διατροφολόγος θα πρέπει να έχει την απαιτούμενη εκπαίδευση για την χρήση των μηχανημάτων που χρησιμοποιεί.
Η πρόταση αυτή στοχεύει στην αναβάθμιση του ρόλου των διαιτολόγων-διατροφολόγων και στην αναγνώριση της επιστημονικής τους κατάρτισης και της συνεισφοράς τους στην προαγωγή της υγείας.