ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ SWOT

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ SWOT (454)
  • 8 Ιουλίου 2016, 13:47 | Γεωργία Βικάτου

    Προτάσεις επί της αναδιοργάνωσης της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ) ενόψει της μεταφοράς αρμοδιοτήτων από τις Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΥΔΕ) των υπαλλήλων του Τμήματος εκτέλεσης προϋπολογισμού και ελέγχου δαπανών της δ/νσης οικονομικής διαχείρισης και υπηρεσιών:
    • Γεωργίας Βικάτου
    • Ευαγγελίας Γκάτσου
    • Σταυρούλας Διαμαντοπούλου
    • Βασιλικής Μιχελιδάκη
    • Γεωργίας Κουλοπούλου
    • Ελευθερίας Σούκη

    Με τις ρυθμίσεις του ν.4337/2015 (Α’ 129) ο οποίος δημοσιεύθηκε στις 17.10.2015, εισήχθησαν σημαντικές μεταρρυθμίσεις στο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου των δαπανών των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης που απαιτούν σημαντική και άμεση αναδιοργάνωση των οικονομικών υπηρεσιών των Υπουργείων. Η μεταρρύθμιση αυτή μεταβιβάζει στις οικονομικές υπηρεσίες τις αρμοδιότητες των ΥΔΕ δίνοντάς τους πλέον την αποκλειστική αρμοδιότητα και την ευθύνη του ελέγχου, της εκκαθάρισης, λογιστικής παρακολούθησης και πληρωμής των δαπανών με εφαρμογή από την 1/1/2017.
    Μετά την κατάργηση του προληπτικού ελέγχου από την ΥΔΕ και το Ελεγκτικό Συνέδριο, το μεγαλύτερο βάρος της ευθύνης για τον έλεγχο της νομιμότητας και της κανονικότητας των δαπανών καθώς και της έγκαιρης πληρωμής αυτών μετακυλύεται στη ΓΔΟΥ. Σημειώνεται ότι η μη ορθή τήρηση των παραπάνω αρχών επισύρει ποινικές, πειθαρχικές κυρώσεις και καταλογισμούς στους αρμόδιους υπαλλήλους. Επομένως, η ΓΔΟΥ από 1/1/2017 θα πρέπει να είναι έτοιμη να λειτουργεί με τις αρμοδιότητες της Υπηρεσίας Δημοσιονομικού Ελέγχου, με εκπαιδευμένο και κατάλληλο προσωπικό, διαφορετικά θα υπάρξουν καθυστερήσεις στις πληρωμές με σημαντικές επιπτώσεις στην εκτέλεση του προϋπολογισμού και κατά συνέπεια στη λειτουργία του Υπουργείου και στην επίτευξη του κοινωνικού του ρόλου.

    Προτάσεις για την Αναδιοργάνωση της οργανωτικής δομής της ΓΔΟΥ, λαμβάνοντας υπόψη τη σχετική ΥΑ και εγκύκλιο (ΑΔΑ: 6ΡΩΣΗ-ΞΝΛ) του Υπουργείου Οικονομικών περί οργάνωσης και νέων αρμοδιοτήτων της ΓΔΟΥ:
    • Άμεση ανακατανομή αρμοδιοτήτων ή εφόσον χρειάζεται δημιουργία νέων τμημάτων στη Διεύθυνση Οικονομικής Διαχείρισης και Υπηρεσιών, ώστε να αντιμετωπιστούν ασυμβίβαστα και κωλύματα μεταξύ υπευθύνων οργάνων για τον έλεγχο, εκκαθάριση και ένταλματοποίηση των δαπανών και υπευθύνων οργάνων για την εξόφληση της δαπάνης, ως εξής:
    o Τμήμα Ελέγχου, Εκκαθάρισης και Έκδοσης Εντολής Πληρωμής δαπανών (έλεγχος δικαιολογητικών, συμβάσεων, διασφάλιση νομιμότητας και κανονικότητας της δαπάνης, έκδοση εντολής πληρωμών και χρηματικών ενταλμάτων, σύνταξη έκθεσης επί διαφωνιών, συμψηφιστικά εντάλματα κλπ) και
    o Τμήμα Λογιστικής Παρακολούθησης και Πληρωμής Δαπανών (ηλεκτρονικές εντολές μεταφοράς, παρακολούθησης εγγραφών δευτερεύοντα διατάκτη, συμψηφισμοί με οφειλές προς το Δημόσιο, ΙΚΑ, απόδοση κρατήσεων, κατασχέσεων, πληρωμή δικαιούχων, ενημέρωση αυτών) ,
    • Αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων μεταξύ των υπηρεσιών της ΓΔΟΥ, προς αποφυγή αλληλοεπικαλύψεων, κατακερματισμών των διαδικασιών και καθυστερήσεων στη διεκπεραίωση μιας διοικητικής πράξης, αλλά και διάχυση της ευθύνης σε περισσότερες Δ/νσεις ή Τμήματα της ΓΔΟΥ, ώστε να ελέγχεται από διαφορετικές υπηρεσίες/Δ/νσεις η νομιμότητα της δαπάνης στα διάφορα στάδιά της και να μη συγκεντρώνεται όλη η διαδικασία σε μία Δ/νση ή/και συγκεκριμένα άτομα. Ειδικότερα, προτείνεται να ενισχυθεί η Δ/νση Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Αναφορών (Δ/6) με τις εξής αρμοδιότητες:
    o Παρακολούθηση, τήρηση και σύνταξη του Μητρώου δεσμεύσεων και των λοιπών δημοσιονομικών εκθέσεων πέραν της απλής διαβίβασής τους στο ΓΛΚ.
    o Σύνταξη του ορίου πληρωμών και η παρακολούθησή του,
    o Έκδοση της απόφασης ανάληψης και των εντολών πληρωμής που υπέχουν θέση ανάληψης κατά την έννοια του δημόσιου λογιστικού, δεδομένου ότι η Δ/νση Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Αναφορών έχει ήδη την αρμοδιότητα σύνταξης και τροποποίησης του π/υ μέσω των μεταβολών του. Συμπληρωματικά, δεν θα απαιτείται αίτημα της Δ/νσης Οικονομικής Διαχείρισης και Υπηρεσιών (συνήθως κατόπιν αιτήματος Δ/νσης που πραγματοποιεί τη δαπάνη στο πλαίσιο της πολιτικής της) για την πραγματοποίηση μεταβολών στον προϋπολογισμό, προκειμένου να εξασφαλισθούν οι απαιτούμενες πιστώσεις προς ανάληψη
    o Έκδοση επιτροπικών ενταλμάτων.
    o Έκδοση βεβαίωσης επί των πράξεων διορισμών, εντάξεων, μετατάξεων, αποσπάσεων και προαγωγών προσωπικού, ότι υπάρχουν οι σχετικές προβλέψεις στον π/υ.
    o Χορήγηση στοιχείων για τη σύνταξη της Εισήγησης της Προϊσταμένης της ΓΔΟΥ για τις νέες νομοθετικές προτάσεις, αρμοδιότητα της Δ/νσης Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Αναφορών δεδομένου ότι παρακολουθεί τον π/υ, συντάσσει τον νέο π/υ (όπου θα πρέπει να γνωρίζει τις προς θεσμοθέτηση δαπάνες) και προβαίνει σε ενέργειες για τυχόν απαιτούμενες τροποποιήσεις του.

    • Άμεση και κατάλληλη στελέχωση των τμημάτων που θα «επωμιστούν» τις νέες αρμοδιότητες με προσωπικό κατά προτίμηση λογιστικής, οικονομικής, νομικής ή διοικητικής κατεύθυνσης, με εμπειρία σε οικονομικά αντικείμενα. Η στελέχωση μπορεί να προέλθει είτε από το προσωπικό που υπηρετεί στο Υπουργείο, είτε με τη συγχώνευση υπηρεσιών της ΓΔΟΥ, είτε με έκδοση σχετικής πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για στελέχωση προσωπικού από άλλες Υπηρεσίες του Δημόσιου Τομέα. Στο πλαίσιο αυτό, συμπληρωματικά, κρίνονται σκόπιμα τα εξής:
    • Η άμεση εκπαίδευση του προσωπικού (σεμινάρια) για τους υπηρετούντες υπαλλήλους των οργανικών μονάδων στις οποίες θα ανατεθούν οι προαναφερόμενες αρμοδιότητες. Να υπάρξει μεταβατικό στάδιο για την άσκηση των αρμοδιοτήτων με τη συνδρομή των υπαλλήλων της Υ.Δ.Ε. (Από 1-1-2017 οι αρμόδιοι για εκκαθάριση και εξόφληση υπάλληλοι των αντίστοιχων τμημάτων να εργάζονται παράλληλα με την υποστήριξη των υπαλλήλων της Υ.Δ.Ε.)
    • Αναβάθμιση ηλεκτρονικού εξοπλισμού, γραμματειακή υποστήριξη και κατάλληλη χωροταξική διευθέτηση, ώστε οι υπάλληλοι να μπορούν να ανταποκριθούν απρόσκοπτα και αποτελεσματικά στα νέα καθήκοντά τους.

    • Ενημέρωση/Επικαιροποίηση νομοθετικού πλαισίου επιχορηγήσεων Γ.Γ. Πρόνοιας (κατά κύριο λόγο) και τυχόν τροποποιήσεις ή συμπληρώσεις αυτού.
    • Θεσμική κατοχύρωση των υπηρετούντων υπαλλήλων από καταλογισμούς. Σημειώνεται ότι οι υπάλληλοι των ΥΔΕ σύμφωνα με το άρθρο 89 παρ. 1 και 2 Ν. 4270/2014 δεν θεωρούνται δημόσιοι υπόλογοι. Επιπρόσθετα η ΥΔΕ ως υπηρεσία του ΓΛΚ λειτουργεί ανεξάρτητα από τον φορέα του οποίου διενεργεί έως τώρα τον έλεγχο, την εκκαθάριση και εξόφληση των δαπανών, γεγονός που εξασφαλίζει την απρόσκοπτη άσκηση των καθηκόντων των υπηρετούντων υπαλλήλων, με γενικό γνώμονα την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος, σύμφωνα με τις διατάξεις του δημοσίου λογιστικού.
    Καταλήγοντας θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι η αναδιάρθρωση των οικονομικών υπηρεσιών του Υπουργείου είναι άμεσης προτεραιότητας καθώς πρέπει να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που τίθεται από τη σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών, γεγονός που καθιστά αδύνατη την αναδιοργάνωση της ΓΔΟΥ στο χρόνο κατά τον οποίο θα ολοκληρωθεί η αξιολόγηση και η εκπόνηση του νέου οργανισμού του Υπουργείου στο σύνολό του.

Σχολιάστε

Πριν υποβάλλετε το σχόλιο σας παρακαλούμε να συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Όροι Συμμετοχής

  1. Φροντίστε να διατυπώνετε προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που σχετίζονται άμεσα με το υπό διαβούλευση ζήτημα. Προφανώς κάθε ζήτημα εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο αλλά ο δημόσιος διάλογος διευκολύνεται με στοχευμένες και συγκεκριμένες προτάσεις και παρεμβάσεις.
  2. Φροντίστε να διατυπώνετε τις προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις με τρόπο σύντομο και περιεκτικό.
  3. Προσπαθήστε να τεκμηριώνετε αυτά που γράφετε με αναφορές, παραπομπές σε άλλα κείμενα, υλικό ή συνδέσμους με αντίστοιχο περιεχόμενο, εκτός αν η χρήση τους είναι καταχρηστική και στην περίπτωση αυτή θα αφαιρούνται.
  4. Βεβαιωθείτε ότι το περιεχόμενο που υποβάλετε δεν προσβάλλει δικαιώματα άλλων προσώπων.
  5. Είναι γόνιμο να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των συμμετεχόντων αλλά είναι σημαντικό για την ποιότητα και αποτελεσματικότητα του διαλόγου να αποφεύγονται οι προσωπικές αντιπαραθέσεις με άλλους συμμετέχοντες.
  6. Προτάσεις, σχόλια, υπερσύνδεσμοι ή οποιοδήποτε άλλο περιεχόμενο, τα οποία διατυπώνονται σε γλώσσα και με τρόπο υβριστικό, χυδαίο ή περιέχουν ή υποκινούν μισαλλοδοξία και διακρίσεις που βασίζονται σε φύλο, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, φυλετική ή εθνική καταγωγή ή θρησκευτικές πεποιθήσεις δεν θα δημοσιεύονται στο OpenGov.gr. Επίσης δε θα δημοσιεύονται σχόλια τα οποία παραπέμπουν σε άλλους δικτυακούς τόπους για λόγους διαφήμισης, δημοσιότητας ή οποιονδήποτε άλλο σκοπό που κρίνεται από το OpenGov.gr ως καταχρηστικός.
  7. Οι προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που υποβάλετε υπόκεινται σε έλεγχο ως προς την τήρηση των παρόντων όρων χρήσης και συμμετοχής.
  8. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη χρήση του ηλεκτρονικού σας ταχυδρομείου για ενημερωτικούς λόγους σχετικούς με τους στόχους του OpenGov.gr.
  9. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη διάθεση των προτάσεων, σχολίων ή ερωτήσεων που υποβάλετε με την άδεια «Creative Commons».