- Στο τέλος του πρώτου εδαφίου της παρ. 7 του άρθρου 66 του ν. 4914/2022 (Α΄ 61), περί μεταβατικών διατάξεων, η ημερομηνία «31η Δεκεμβρίου 2027» αντικαθίσταται από την ημερομηνία «31η Δεκεμβρίου 2029» και η παρ. 7 διαμορφώνεται ως εξής:
«7. Οι αποσπάσεις ή μετακινήσεις του συνόλου του προσωπικού που υπηρετεί στις Ειδικές Υπηρεσίες του παρόντος και στην Κεντρική Υπηρεσία της ΜΟΔ ΑΕ, παρατείνονται αυτοδικαίως, από την έναρξη ισχύος του παρόντος, μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2029. Η παρούσα διάταξη κατισχύει κάθε άλλης αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης.».
- Στην παρ. 13 του άρθρου 66 του ν. 4914/2022, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην περ. α), αα) στο πρώτο εδάφιο, i) οι λέξεις «οργάνου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «για το ΕΣΠΑ Υπουργού», ii) οι λέξεις «Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ και του φορέα προέλευσης» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Γενικού Γραμματέα ΕΣΠΑ», iii) οι λέξεις «του ν. 4314/2014» αντικαθίστανται από τις λέξεις «του παρόντος», iv) οι λέξεις στο «Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων», όπου αυτές αναφέρονται, αντικαθίστανται από τις αναφορές στο «Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών», v) οι λέξεις «εντός δυο (2) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος» αντικαθίστανται από τις λέξεις «έως την 31η.12.2025», vi) μετά από τις λέξεις «του ν. 4440/2016 (Α’ 224)», προστίθενται οι λέξεις «και κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης», αβ) στο τρίτο εδάφιο, i) οι λέξεις «Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών», ii) μετά από τις λέξεις «για όσο», η λέξη «χρόνο» διαγράφεται, β) στην περ. β), οι λέξεις «του ν. 4314/2014» αντικαθίστανται από τις λέξεις «του παρόντος», γ) η περ. γ) αντικαθίσταται και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 13 διαμορφώνεται ως εξής:
«13. α) Με απόφαση του αρμοδίου για το ΕΣΠΑ Υπουργού, έπειτα από σύμφωνη γνώμη του Γενικού Γραμματέα ΕΣΠΑ, οι αποσπασμένοι, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, μόνιμοι και με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου, υπάλληλοι του δημοσίου και ευρύτερου δημοσίου τομέα, καθώς και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, πλην της ΜΟΔ ΑΕ, στις Ειδικές Υπηρεσίες του παρόντος που υπάγονται στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και στη ΜΟΔ ΑΕ, μετατάσσονται στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, εφόσον υποβάλουν σχετική αίτηση έως την 31η.12.2025, κατά παρέκκλιση του ν. 4440/2016 (Α΄ 224) και κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης. Οι υπάλληλοι του πρώτου εδαφίου μετατάσσονται σε κενή οργανική θέση κλάδου της ίδιας ή ανώτερης κατηγορίας, με τον βαθμό και το μισθολογικό κλιμάκιο που κατέχουν, την ίδια σχέση εργασίας και με διατήρηση τυχόν προσωπικής διαφοράς στις αποδοχές. Αν δεν υφίσταται κενή οργανική θέση μονίμου ή Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου (ΙΔΑΧ) υπαλλήλου στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, είναι δυνατή η μετάταξη αποσπασμένων υπαλλήλων με σχέση εργασίας μονίμου ή ΙΔΑΧ σε συνιστώμενες προσωποπαγείς θέσεις δημοσίου ή Ιδιωτικού Δικαίου, αντίστοιχα, με παράλληλη δέσμευση κενών οργανικών θέσεων δημοσίου δικαίου, για όσο υφίστανται οι προσωποπαγείς θέσεις.
β) Η περ. α) εφαρμόζεται και για τους υπαλλήλους που είναι αποσπασμένοι σε Ειδική Υπηρεσία του παρόντος που υπάγεται σε άλλο Υπουργείο ή σε Περιφέρεια, οι οποίοι μετατάσσονται στο Υπουργείο ή στην Περιφέρεια που είναι αποσπασμένοι, με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του οικείου Υπουργείου ή του Υπουργείου Εσωτερικών, αντίστοιχα.
γ) Οι υπάλληλοι που μετατάσσονται δυνάμει του παρόντος, παραμένουν αποσπασμένοι ή μετακινημένοι στις Ειδικές Υπηρεσίες του παρόντος και στη ΜΟΔ ΑΕ από την ημερομηνία μετάταξής τους και με διάρκεια απόσπασης ή μετακίνησης μέχρι τις 31.12.2029.».
- Στην παρ. 19 του άρθρου 66 του ν. 4914/2022, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο, οι λέξεις «του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «του αρμοδίου για το ΕΣΠΑ Υπουργού», β) στο δεύτερο εδάφιο, οι λέξεις «τις 30.6.2023» αντικαθίστανται από τις λέξεις «την 31η.12.2025», γ) στο πέμπτο εδάφιο, οι λέξεις «του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «του αρμοδίου για το ΕΣΠΑ Υπουργού», δ) στο τελευταίο, ένατο, εδάφιο, οι λέξεις «τη Διαχειριστική Αρχή Προγράμματος «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση» (ΔΑ ΕΣΠΑ-ΔΑΜ) της περ. ζ) της παρ. 1 του άρθρου 7» αντικαθίστανται από τις λέξεις «την Ειδική Υπηρεσία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ), σύμφωνα με τη διάρθρωση του άρθρου 4 του ν. 4872/2021 (Α’ 247)» και η παρ. 19 διαμορφώνεται ως εξής:
«19. Με απόφαση του αρμοδίου για το ΕΣΠΑ Υπουργού, μετά από σύμφωνη γνώμη του ΑΣΕΠ, καθορίζεται η διαδικασία αξιολόγησης και επιλογής των προϊσταμένων οργανικών μονάδων των Ειδικών Υπηρεσιών του παρόντος, των Ειδικών Υπηρεσιών του ν. 4314/2014 και της Κεντρικής Υπηρεσίας της ΜΟΔ ΑΕ, που τοποθετούνται μεταβατικά. Η ανωτέρω τοποθέτηση προϊσταμένων λήγει αυτοδικαίως με την επιλογή και την τοποθέτηση προϊσταμένων κατ’ εφαρμογή του άρθρου 39 του ν. 4314/2014, η οποία ολοκληρώνεται μέχρι την 31η.12.2025. Η τοποθέτηση γίνεται με απόφαση του αρμοδίου για το ΕΣΠΑ Υπουργού, ύστερα από εισήγηση των αρμοδίων οργάνων (Υπουργού, Περιφερειάρχη, Γενικού ή Ειδικού Γραμματέα) στα οποία υπάγονται άμεσα οι Ειδικές Υπηρεσίες. Για την κάλυψη θέσεων ευθύνης στην Κεντρική Υπηρεσία της ΜΟΔ ΑΕ η τοποθέτηση γίνεται με απόφαση του ΔΣ της ΜΟΔ ΑΕ. Της εισήγησης των ανωτέρω οργάνων προηγείται σχετικό ερώτημα για τον/την προτεινόμενο/η προς επιτροπή αξιολόγησης που αποτελείται από εμπειρογνώμονες και συγκροτείται με απόφαση του αρμοδίου για το ΕΣΠΑ Υπουργού. Την επιτροπή επικουρεί στο έργο της η ΜΟΔ ΑΕ. Δεν απαιτούνται νέο ερώτημα και κρίση της επιτροπής αξιολόγησης, εφόσον τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα της Ειδικής Υπηρεσίας τοποθέτησης υπερκαλύπτονται ή είναι ταυτόσημα με τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα ειδικής υπηρεσίας για την οποία οι υπάλληλοι έχουν ήδη αξιολογηθεί θετικά στο παρελθόν από την επιτροπή της παρ. 2α του άρθρου 7 του ν. 2860/2000 (Α΄ 251). Μετά από την επιλογή και την τοποθέτηση των προϊσταμένων, σύμφωνα με τα ανωτέρω, παύει αυτοδικαίως η άσκηση καθηκόντων ευθύνης των προϊσταμένων των αντίστοιχων οργανικών μονάδων των Ειδικών Υπηρεσιών, καθώς, επίσης παύει και η άσκηση καθηκόντων ευθύνης λόγω αναπλήρωσης. Ειδικά για την Ειδική Υπηρεσία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ), σύμφωνα με τη διάρθρωση του άρθρου 4 του ν. 4872/2021 (Α’ 247), για την τοποθέτηση των προϊσταμένων οργανικών μονάδων εφαρμόζεται το άρθρο 11 του ν. 4872/2021 (Α΄ 247).».





Σε σχέση με το 13α, γνώμη μου είναι ότι όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι που υπηρετούν στις Ειδικές Υπηρεσίες του ν. 4914/2022, και όχι μόνο αυτοί που υπηρετούν στις Ειδικές Υπηρεσίες που υπάγονται στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και στη ΜΟΔ ΑΕ, πρέπει να έχουν δικαίωμα να μεταταχθούν στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ώστε να υπάρχει ενιαία διοίκηση των υπαλλήλων αυτών. Το άρθρο δηλ. να γίνει:
13. α) Με απόφαση του αρμοδίου για το ΕΣΠΑ Υπουργού, έπειτα από σύμφωνη γνώμη του Γενικού Γραμματέα ΕΣΠΑ, οι αποσπασμένοι, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, μόνιμοι και με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου, υπάλληλοι του δημοσίου και ευρύτερου δημοσίου τομέα, καθώς και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, πλην της ΜΟΔ ΑΕ, στις Ειδικές Υπηρεσίες του παρόντος, μετατάσσονται στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, εφόσον υποβάλουν σχετική αίτηση έως την 31η.12.2025, κατά παρέκκλιση του ν. 4440/2016 (Α΄ 224) και κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης.
Το 13β να καταργηθεί και να αλλάξει η αρίθμηση.
Με το ν.5043/2023/α.91, παρ. 2 επιλύθηκε για τη ΜΟΔ ΑΕ ένα χρόνιο πρόβλημα στη μισθολογική δομή της εταιρείας καθώς εξομαλύνθηκαν οι μισθολογικές διαφορές στο προσωπικό της. Ωστόσο, η σχετική ρύθμιση εξαιρεί και πάλι την τέταρτη κατηγορία του προσωπικού (KEO, άρθρο 3, σημείο δ) δηλαδή τα αποσπασμένα στελέχη στις Αστικές Αρχές της Περιφέρειας Αττικής που υλοποιούν Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις (ΟΧΕ). Οι ΟΧΕ αποτελούν ξεχωριστό άξονα προτεραιότητας στο ΠΕΠ ΑΤΤΙΚΗ που αντιπροσωπεύει το 20% του προϋπολογισμού του και η ανάγκη στήριξης των φορέων που τις υλοποιεί έχει αναγνωριστεί από την ΜΟΔ, καταγραφεί στο άρθρο 8, παρ.(η) του καταστατικού της (ν.3614/2007,αρ.33.), και η εταιρεία καλύπτει τη μισθοδοσία και το επίδομα θέσης ευθύνης των αποσπασμένων στελεχών της.
Για το λόγο αυτό το τελευταίο εδάφιο της περίπτωσης η΄ του άρθρου 8 του Καταστατικού της Μονάδας Οργάνωσης της Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων (Μ.Ο.Δ.) Α.Ε. όπως κωδικοποιήθηκε με το άρθρο 33 του ν. 3614/2007 (Α΄ 267), αντικαθίσταται ως εξής:
«Σε όλους τους ανωτέρω αποσπασμένους υπαλλήλους καταβάλλονται κατά περίπτωση τα επιδόματα που αναφέρονται στην παρ. 7 του άρθρου 33 του ν. 4914/2022 (Α’ 61), καθώς και όλα τα με οποιαδήποτε ονομασία επιδόματα και οποιεσδήποτε λοιπές παροχές της οργανικής τους θέσης, που χορηγούνται στο προσωπικό της Κεντρικής Υπηρεσίας της ΜΟΔ ΑΕ, με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις. Τα ανωτέρω επιδόματα και παροχές καταβάλλονται από τη ΜΟΔ ΑΕ, όπως και η δαπάνη μισθοδοσίας, καθώς και τυχόν επίδομα θέσης ευθύνης.»
Eνώ έχουν εκδοθεί οι Αποφάσεις έγκρισης της ΟΧΕ «Αθήνα 2030» (14/12/2023) και οι Αποφάσεις Εκχώρησης αρμοδιοτήτων και πόρων προς τον φορέα μας (15/4/2024) από τον Περιφερειάρχη Αττικής και το πρόγραμμα, εντός του ΠΕΠ ΑΤΤΙΚΗ 2021-2027 βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με ποσοστό εντάξεων που προσεγγίζει το 60%, εκκρεμεί η ρύθμιση για την ανανέωση των αποσπάσεων του προσωπικού που υπηρετεί στο φορέα μας από 1/1/2024.
Για το λόγο αυτό προτείνουμε:
Στο τέλος του πρώτου εδαφίου της παρ. 7 του άρθρου 66 του ν. 4914/2022 (Α΄ 61), περί μεταβατικών διατάξεων, η ημερομηνία «31η Δεκεμβρίου 2027» αντικαθίσταται από την ημερομηνία «31η Δεκεμβρίου 2029» και η παρ. 7 διαμορφώνεται ως εξής: «7. Οι αποσπάσεις ή μετακινήσεις του συνόλου του προσωπικού που υπηρετεί στις Ειδικές Υπηρεσίες του παρόντος και στην Κεντρική Υπηρεσία της ΜΟΔ ΑΕ καθώς και στην Αναπτυξιακή Αθήνας ΑΕ, ενδιάμεσο φορέα διαχείρισης του Δήμου Αθηναίων, παρατείνονται αυτοδικαίως, από την λήξη τους μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2029. Η παρούσα διάταξη κατισχύει κάθε άλλης αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης.»
Στο τέλος του πρώτου εδαφίου της παρ. 7 του άρθρου 66 του ν. 4914/2022 (Α΄ 61), περί μεταβατικών διατάξεων, η ημερομηνία «31η Δεκεμβρίου 2027» αντικαθίσταται από την ημερομηνία «31η Δεκεμβρίου 2029» και η παρ. 7 διαμορφώνεται ως εξής: «7. Οι αποσπάσεις ή μετακινήσεις του συνόλου του προσωπικού που υπηρετεί στις Ειδικές Υπηρεσίες του παρόντος και στην Κεντρική Υπηρεσία της ΜΟΔ ΑΕ καθώς και στην Αναπτυξιακή Αθήνας ΑΕ, ενδιάμεσο φορέα διαχείρισης του Δήμου Αθηναίων, παρατείνονται αυτοδικαίως, από την λήξη τους μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2029. Η παρούσα διάταξη κατισχύει κάθε άλλης αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης.»
Για το σημείο 13(α) του άρθρου προτείνεται: «…Οι υπάλληλοι του πρώτου εδαφίου μετατάσσονται σε κενή οργανική θέση κλάδου της ίδιας ή ανώτερης κατηγορίας, με το βαθμό και το μισθολογικό κλιμάκιο που κατέχουν, την ίδια σχέση εργασίας και λαμβάνουν την αντίστοιχη προσωπική διαφορά του φορέα υποδοχής…»
Για το σημείο 19 του άρθρου επισημαίνεται ότι η ανάληψη θέσεων ευθύνης ενεργοποιείται –για ακόμη μία φορά- με διατάξεις προσωρινού χαρακτήρα. Δεν ορίζεται συγκεκριμένη διαδικασία αλλά μετατίθεται το ζήτημα σε μελλοντική επίλυση.
Ως Σύλλογος εργαζομένων ΜΟΔ ΑΕ ζητάμε να εφαρμοστεί ο Νόμος που ήδη υπάρχει, για διαγωνισμό τοποθέτησης σε θέσεις ευθύνης με γραπτές εξετάσεις, αξιοκρατία, διαφάνεια, δικαιοσύνη και ίσες ευκαιρίες επαγγελματικής ανέλιξης όλου του προσωπικού των ειδικών υπηρεσιών.
Απαιτούμε την άμεση προκήρυξη της νέας διαγωνιστικής διαδικασίας για την πλήρωση των θέσεων ευθύνης του συστήματος ΕΣΠΑ, χωρίς περαιτέρω αξιοποίηση των μεταβατικών διατάξεων του αρ.66Ν.4914/22, διαδικασία που εφαρμόζεται κατά κόρον παρά το ότι έχει λήξει από τις 30/6/2023!
Η παροχή διπλής δυνατότητας στους αποσπασμένους και μετακινημένους υπαλλήλους στις Ειδικές Υπηρεσίες: α) αυτοδίκαιη παράταση παραμονής τους σ’ αυτές μέχρι 31.12.2029 ή β) μετάταξή τους στο ΥΠΕΘΟΟ εφόσον υποβάλουν σχετική αίτηση έως 31.12.2025, αντίκειται στην ενδυνάμωση των Υπηρεσιών Διαχείρισης των Περιφερειακών και Τομεακών Προγραμμάτων του ΕΠΑ. Τουναντίον, αποδυναμώνει συστηματικά τις τελευταίες, δεδομένου ότι η ευνοϊκότερη μεταχείριση των στελεχών αυτών στις Ειδικές Υπηρεσίες έναντι αυτών στις Υπηρεσίες Διαχείρισης ΕΠΑ ως προς τις τελικές αποδοχές, έχει ως αποτέλεσμα, αφενός η τάση διαφυγής από τις Υπηρεσίες Διαχείρισης ΕΠΑ προς τις Ειδικές Υπηρεσίες να είναι μόνιμη και ολοένα εντονότερη διαχρονικά κι αφετέρου οι Υπηρεσίες Διαχείρισης του ΕΠΑ δεν μπορούν να ζητήσουν προσωπικό ούτε από προσλήψεις ούτε από κύκλους κινητικότητας επειδή οι θέσεις είναι μεν τυπικά καλυμμένες, αλλά ουσιαστικά κενές.
Προτείνεται: είτε να μεταταχθούν οι υπάλληλοι αυτοί στο ΥΠΕΘΟΟ και να απελευθερωθούν οι καλυμμένες θέσεις των Υπηρεσιών Διαχείρισης του ΕΠΑ, είτε να επιστρέψουν το δίχως άλλο στις Υπηρεσίες Διαχείρισης του ΕΠΑ άνευ παράτασης της υφιστάμενης παράτασης απόσπασης ή μετακίνησής τους (από 31.12.2027 σε 31.12.2029).
Η Ειδική Υπηρεσία Δ.Α.Μ., υπάγεται στον αρμόδιο για θέματα Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) Υπουργό, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.4872/2021. Προτείνεται η τροποποίηση της σύμφωνης γνώμης από το καθ’ ύλην αρμόδιο όργανο και όχι από το Γ.Γ.ΕΣΠΑ, ώστε να περιληφθεί η ΕΥΔΑΜ.