Στο πρώτο εδάφιο του άρθρου 27 του ν. 4940/2022 (Α΄ 112), περί του συστήματος κινήτρων και ανταμοιβής υπαλλήλων που στελεχώνουν τις Ειδικές Υπηρεσίες του ΕΣΠΑ και του Στρατηγικού Σχεδίου Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, την Κεντρική Υπηρεσία της Μονάδας Οργάνωσης της Διαχείρισης ΑΕ και την Ειδική Υπηρεσία Προγραμματισμού, Συντονισμού και Παρακολούθησης της υλοποίησης των Χρηματοδοτικών Μηχανισμών του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, μετά από τις λέξεις «του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΥ-ΧΜ ΕΟΧ),» προστίθενται οι λέξεις «τη Γενική Διεύθυνση Δημοσίων Επενδύσεων, τη Μονάδα Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ),» και το άρθρο 27 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 27
Σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής υπαλλήλων που στελεχώνουν τις Ειδικές Υπηρεσίες του ΕΣΠΑ και του Στρατηγικού Σχεδίου Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, την Κεντρική Υπηρεσία της Μονάδας Οργάνωσης της Διαχείρισης ΑΕ και την Ειδική Υπηρεσία Προγραμματισμού, Συντονισμού και Παρακολούθησης της υλοποίησης των Χρηματοδοτικών Μηχανισμών του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου
Στο προσωπικό που στελεχώνει τις Ειδικές Υπηρεσίες του Εταιρικού Συμφώνου για το Πλαίσιο Ανάπτυξης και του Στρατηγικού Σχεδίου για τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική, όπως αυτές ορίζονται στα άρθρα 5 και 6 και στην παρ. 9 του άρθρου 66 του ν. 4914/2022 (Α’ 61), την Ειδική Υπηρεσία Προγραμματισμού, Συντονισμού και Παρακολούθησης της υλοποίησης των Χρηματοδοτικών Μηχανισμών του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΥ-ΧΜ ΕΟΧ), (Α’ 61), την Ειδική Υπηρεσία Προγραμματισμού, Συντονισμού και Παρακολούθησης της υλοποίησης των Χρηματοδοτικών Μηχανισμών του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΥ-ΧΜ ΕΟΧ), τη Γενική Διεύθυνση Δημοσίων Επενδύσεων, τη Μονάδα Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), καθώς και την Κεντρική Υπηρεσία της Μονάδας Οργάνωσης της Διαχείρισης ΑΕ, καταβάλλεται επιπλέον ανταμοιβή σε περίπτωση επίτευξης στόχων, λαμβάνοντας υπόψη τη βαρύτητα της θέσης και τον βαθμό ευθύνης εκάστου, σύμφωνα όσα ορίζονται στην παρ. 12 του άρθρου 62. Από το εν λόγω σύστημα κινήτρων και ανταμοιβών εξαιρούνται οι υπάλληλοι που λαμβάνουν κάποια από τις ανταμοιβές των άρθρων 23 ή 24 ή 25 ή 26.».





Πρέπει να συμπεριληφθεί και το προσωπικό των Υπηρεσιών Διαχείρισης (ΥΔ) των προγραμμάτων του ΕΠΑ (ΤΠΑ–ΠΠΑ) στο σύστημα κινήτρων. Οι ΥΔ των προγραμμάτων του ΕΠΑ είναι ως γνωστό ελλιπώς στελεχωμένες (όπως όλες οι υπηρεσίες των Περιφερειών) και επιφορτισμένες με μεγάλο όγκο εργασίας.
Οι ΥΔ συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων της Γενικής Δ/νσης Δημοσίων Επενδύσεων, η οποία έχει συμπεριληφθεί στην παρούσα διάταξη.
Επειδή οι ΥΔ του ΕΠΑ και οι ΕΥΔ του ΕΣΠΑ έχουν τις ίδιες αρμοδιότητες διαφέροντας μόνο ως προς οι πρώτες διαχειρίζονται Εθνικούς πόρους ενώ οι δεύτερες συγχρηματοδοτούμενους πόρους γίνεται σαφές ότι δημιουργείται άνιση μεταχείριση, που αντίκειται στις αρχές της ισότητας και της χρηστής διοίκησης, όταν οι ΥΔ δεν συμπεριληφθούν στην παρούσα διάταξη.
Δεδομένου ότι σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο για το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) προβλέπει ότι:
1.Βάση των διατάξεων του ν. 4635/2019, αρ. 118 -139 (Α΄167) και ειδικότερα:
-Των όσων προβλέπονται για την Κατάρτιση του ΕΠΑ (Άρθρο 123 παρ. 5),
ήτοι χωρίς καμία ειδική ρύθμιση που να διαχωρίζει τις ενέργειες που αφορούν στους φορείς Κεντρικής Κυβέρνησης (Υπουργεία) & Γενικής Κυβέρνησης (Περιφέρειες) καθότι: «Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων που εκδίδεται μετά την έγκριση του ΕΠΑ καλούνται τα Υπουργεία και οι Περιφέρειες να υποβάλουν προς έγκριση τα επιμέρους τομεακά και περιφερειακά προγράμματα, ανάλογα με την αρμοδιότητά τους, και καθορίζονται η διαδικασία και το χρονοδιάγραμμα κατάρτισης, διαβούλευσης και υποβολής, καθώς και οι προδιαγραφές και τα κριτήρια αξιολόγησης των προγραμμάτων αυτών, σύμφωνα με το άρθρο 127 του παρόντος νόμου.»
-Των όσων προβλέπονται για την Παρακολούθηση, Αξιολόγηση και αναθεώρηση του ΕΠΑ (Άρθρο 124 παρ. 1),
ήτοι χωρίς καμία ειδική ρύθμιση που να διαχωρίζει τις ενέργειες που αφορούν στους φορείς Κεντρικής Κυβέρνησης (Υπουργεία) & Γενικής Κυβέρνησης (Περιφέρειες) καθότι: «η Δι.Δι.Ε.Π. υποβάλλει στον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων ενδιάμεση έκθεση προόδου για την εφαρμογή και υλοποίηση του ΕΠΑ, με βάση τα στοιχεία των εκθέσεων προόδου που υποβάλλονται από
τις υπηρεσίες διαχείρισης των ΤΠΑ και ΠΠΑ σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 128 του παρόντος καθώς και τα δεδομένα παρακολούθησης της υλοποίησης του ΕΠΑ, όπως προκύπτουν από το πληροφοριακό σύστημα του άρθρου 135 του παρόντος.», το οποίο τηρούν σύμφωνα με το ισχύον ΣΔΕ χωρίς καμία προβλεπόμενη διάκριση για τους φορείς Κεντρικής Κυβέρνησης (Υπουργεία) & Γενικής Κυβέρνησης (Περιφέρειες).
Επιπλέον, η Ενδιάμεση Έκθεση Παρακολούθησης που συντάσσει η ΔΙΔΙΕΠ τεκμηριώνει την επίτευξη των στόχων του ΕΠΑ βάση του reporting των Υπηρεσιών Διαχείρισης των ΤΠΑ & ΠΠΑ, καθότι: «Στην έκθεση περιγράφεται η συμβολή του ΕΠΑ στην επίτευξη των στόχων και προτεραιοτήτων του σχεδίου ανάπτυξης της χώρας και παρουσιάζονται στοιχεία που αφορούν την πρόοδο των επιμέρους προγραμμάτων, καθώς και οι χρονικές ή άλλες αποκλίσεις που διαπιστώνονται κατά την υλοποίηση.» (άρθρο παρ.1), χωρίς καμία προβλεπόμενη διάκριση για τους φορείς Κεντρικής Κυβέρνησης (Υπουργεία) & Γενικής Κυβέρνησης (Περιφέρειες).
-Των όσων προβλέπονται για την διάρθρωση του ΕΠΑ από τα ΤΠΑ & ΠΠΑ, σύμφωνα με το άρθρο 125,
χωρίς καμία προβλεπόμενη διάκριση για τις Υπηρεσίες Διαχείρισης που αφορούν σε φορείς Κεντρικής Κυβέρνησης (Υπουργεία) & Γενικής Κυβέρνησης (Περιφέρειες).
-Των όσων προβλέπονται τις Αρχές που διέπουν το Σχεδιασμό και την Υλοποίηση των ΤΠΑ & ΠΠΑ, σύμφωνα με το άρθρο 126, χωρίς καμία προβλεπόμενη διάκριση για τις Υπηρεσίες Διαχείρισης που αφορούν σε φορείς Κεντρικής Κυβέρνησης (Υπουργεία) & Γενικής Κυβέρνησης (Περιφέρειες).
-Των όσων προβλέπονται για την Παρακολούθηση, Αξιολόγηση και Αναθεώρηση των ΤΠΑ & ΠΠΑ, σύμφωνα με το άρθρο 128,
χωρίς καμία προβλεπόμενη διάκριση για τις Υπηρεσίες Διαχείρισης που αφορούν σε φορείς Κεντρικής Κυβέρνησης (Υπουργεία) & Γενικής Κυβέρνησης (Περιφέρειες).
-Των όσων προβλέπονται για την Διαχείριση & Έλεγχος των ΤΠΑ & ΠΠΑ και των έργων τους, σύμφωνα με το άρθρο 129,
χωρίς καμία προβλεπόμενη διάκριση για τις Υπηρεσίες Διαχείρισης που αφορούν σε φορείς Κεντρικής Κυβέρνησης (Υπουργεία) & Γενικής Κυβέρνησης (Περιφέρειες),
η ανταμοιβή επίτευξης στόχων και ειδικότερα των στόχων επίτευξης του ΕΠΑ, που ρυθμίζει το παρόν άρθρο αποτελεί πρόδηλη διάκριση ανάμεσα σε Υπουργεία και Περιφέρειες για την αποία δεν υπάρχει κανένα νομοθετικό έρεισμα στο νόμο θεσπισης του ΕΠΑ, όπως αναλυτικά διατυπώθηκε παραπάνω.
Παρακαλούμε να ληφθεί υπόψη οτι το νομοθετικό πλαίσιο και η μέχρι σήμερα εφαρμογή του αντιμετωπίζει χωρίς καμία διάκριση τα Υπουργεία (Φορείς Κεντρικής Κυβέρνησης) και τις Περιφέρειες (Φορείς Γενικής Κυβέρνσησης) για την επίτευξη των στόχων του ΕΠΑ και γι΄ αυτούς τους αιτιολογημένους λόγους ΖΗΤΟΥΜΕ να συμπεριληφθούν όλοι οι υπάλληλοι των ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ που στελεχώνουν τις ορισθείσες ως Υπηρεσίες Διαχείρισης των ΠΠΑ, τόσο για την τρέχουσα Προγραμματική Περίοδο 2021 -2025 αλλά και τις επόμενες.
ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΗ ΜΟΝΑΔΑΣ Α ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗΣ ΠΠΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ 2021 – 2025
Το γεγονός της εξαίρεσης των Υπηρεσιών Διαχείρισης των ΠΠΑ- ΤΠΑ από τις ρυθμίσεις του παρόντος άρθρου, συνιστά προφανή παραβίαση των αρχών της ισότητας και της χρηστής διοίκησης. Οι ανωτέρω ΥΔ παρά το περιορισμένο ανθρώπινο δυναμικό και τον πολύ μεγάλο φόρτο εργασιών που καλούνται να διεκπεραιώσουν (καθώς σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ΥΔ δεν έχουν μόνο αυτό αντικείμενο), συμβάλλουν καίρια στην επίτευξη των στόχων του προγράμματος, έχουν πλέον τις ίδιες αρμοδιότητες με τις ΕΥΔ των υπόλοιπων Προγραμμάτων (ΕΣΠΑ, ΤΑΑ κλπ.) και όμως συνεχίζουν να αντιμετωπίζονται μ4ε άνισο τρόπο. Ζητούμαι την εξομοίωση των υπαλλήλων τους με τους υπαλλήλους των υπολοίπων ΥΔ καθώς επιπροσθέτως μια τέτοια ρύθμιση θα λειτουργήσει και ως κίνητρο για την προσέγγιση νέων και ικανών στελεχών που θα συνδράμουν στην αποτελεσματικότερη επίτευξη των στόχων του ΕΠΑ.
Ως Σύλλογος Εργαζομένων ΜΟΔ ζητάμε την απόδοση του επιδόματος εξομάλυνσης (Ν.5043/23) στο σύνολο των εργαζομένων της ΜΟΔ, το οποίο θεσμοθετήθηκε ακριβώς για την αποκατάσταση των πάγιων μισθολογικών ανισοτήτων των εργαζομένων της ΜΟΔ. Παρά την αρχική βούληση του νομοθέτη, τελικά με τον Ν.5043/23 εξαιρέθηκαν αναιτιολόγητα εργαζόμενοι της ΜΟΔ και μάλιστα και εργαζόμενοι στο σύστημα του ΕΣΠΑ, παρά το ότι τελικά το επίδομα δόθηκε σε όλους τους εργαζόμενους στο ΕΣΠΑ (υπάλληλοι ΜΟΔ αλλά και μη υπάλληλοι ΜΟΔ)!
Η Αιτιολογική Έκθεση αναφέρει ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις στοχεύουν στην ισότιμη μισθολογική μεταχείριση του προσωπικού της ΓΔΔΕ και της Μονάδας ΣΔΙΤ με τις Ειδικές Υπηρεσίες και τη ΜΟΔ Α.Ε. Ωστόσο, για να υπάρξει πραγματική ισοτιμία, θα πρέπει να συμπεριληφθεί και το προσωπικό των Υπηρεσιών Διαχείρισης ΤΠΑ–ΠΠΑ καθώς αποτελεί βασικό κρίκο στην αλυσίδα υλοποίησης και παρακολούθησης των έργων και διαδραματίζει εξίσου καθοριστικό ρόλο στην επίτευξη των στόχων.
Η εξαίρεσή του από το καθεστώς ανταμοιβών δημιουργεί άνιση μεταχείριση και δεν συνάδει με το πνεύμα της ρύθμισης.
Δεν έχει προβλεφθεί η συμπερίληψη των Υπηρεσιών Διαχείρισης των ΤΠΑ-ΠΠΑ στην προτεινόμενη ρύθμιση, παρά το γεγονός ότι συμβάλλουν καίρια στην επίτευξη στόχων άμεσα συναφών με εκείνους της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσίων Επενδύσεων. Η ένταξή τους θα αποτελούσε δίκαιη, ισότιμη και ηθική αναγνώριση της προσφοράς τους, σε αντιστοιχία με τις λοιπές Υπηρεσίες Διαχείρισης, όπως αυτές του ΕΣΠΑ.
Στα πλαίσια της ισονομίας, της ίσης μεταχείρισης του στελεχιακού δυναμικού του ελληνικού δημοσίου, αλλά και ουσιωδώς ως προς το σκοπό του άρθρου, προτείνεται όπως συμπεριληφθούν στην καταβολή κινήτρων επίτευξης στόχων εκτός από το προσωπικό της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσίων Επενδύσεων και της Μονάδας Συμπράξεων Δημοσίων και Ιδιωτικού Τομέα, και οι Υπηρεσίες Διαχείρισης των Περιφερειακών Προγραμμάτων Ανάπτυξης (ΠΠΑ) του ΕΠΑ καθώς και η λήψη μέριμνας των αντίστοιχων πιστώσεων. Πρόκειται ομολογουμένως για τους σκαπανείς του ΑΠΔΕ και εκτός του γεγονότος ότι είναι κατάφορα άδικο εις βάρος τους η μη συμπερίληψή τους, αποτελεί και προσβολή στο πρόσωπό τους. Επιπροσθέτως, δεν νοείται επίτευξη στόχου σε επίπεδο ΥΠΕΘΟΟ χωρίς την ουσιαστική και καθοριστική σ’ αυτό συμβολή των Υπηρεσιών Διαχείρισης ΠΠΑ και ΤΠΑ.
Απαιτείται η αντίστοιχη πρόβλεψη και για το προσωπικό των Υπηρεσιών Διαχείρισης (ΥΔ) των προγραμμάτων του ΕΠΑ (ΤΠΑ–ΠΠΑ) στο σύστημα κινήτρων, καθώς σε διαφορετική περίπτωση δημιουργείται άνιση μεταχείριση, η οποία αντίκειται στις αρχές της ισότητας και της χρηστής διοίκησης και αποδυναμώνει το κίνητρο για την αποτελεσματική υλοποίηση των προγραμμάτων.
Επιπλέον, οι ΥΔ των προγραμμάτων του ΕΠΑ είναι επιφορτισμένες με δυσανάλογο όγκο εργασίας και ευθύνης, ενώ παράλληλα είναι αποδυναμωμένες ως προς τον σκοπό που επιτελούν και το αναπτυξιακό αποτέλεσμα που επιτυγχάνουν για τη χώρα, συμβάλλοντας άμεσα στην οικονομική ανάκαμψη.
Θα πρέπει να εξεταστεί άμεσα, με το παρόν νομοσχέδιο, η δυνατότητα ένταξης και του προσωπικού των ΥΔ, τόσο των Υπουργείων όσο και των Περιφερειών, στο πεδίο εφαρμογής είτε του άρθρου 27 του ν. 4940/2022 είτε σε διακριτό άρθρο που να αφορά ειδικά το ΕΠΑ, προκειμένου να διασφαλιστεί η ίση και δίκαιη αντιμετώπιση όλων όσοι συμβάλλουν στην επίτευξη των ίδιων στόχων, οι οποίοι μάλιστα είναι συμπληρωματικοί προς τους στόχους της Γενικής Δ/νσης Δημοσίων Επενδύσεων του ΥΠΕΘΟΟ.
Οι ΥΔ του ΕΠΑ επιτελούν τις ίδιες αρμοδιότητες με την ΕΥΔ του ΕΣΠΑ, αλλά για τους εθνικούς πόρους του ΑΠΔΕ, με έργα σημαντικού ύψους προϋπολογισμού σε όλη την επικράτεια.
Τέλος, πέραν του κινήτρου προς το προσωπικό που ήδη υπηρετεί στις ΥΔ, η πρόβλεψη αυτή θα αποτελέσει και κίνητρο για την προσέλκυση επιπλέον στελεχών, καθώς και μια ουσιαστική «ηθική» ανταμοιβή για τον ρόλο του προσωπικού που καθημερινά υπερβαίνει τον εαυτό του για την επίτευξη των στόχων.
ΤΙ ΛΕΜΕ? ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΚΑΜΙΑ ΕΞΟΜΑΛΥΝΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΥΠΗΡΕΤΟΥΝΤΕΣ ΣΤΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΕΣ ΕΞΟΜΑΛΥΝΣΗ ΘΑ ΗΤΑΝ ΝΑ ΔΟΘΟΥΝ ΤΑ ΤΡΙΑΚΟΣΙΑ ΕΥΡΩ ΠΟΥ ΚΑΤΑΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΕΣ!!!!
Η εξαίρεση του προσωπικού των υπηρεσιών διαχείρισης ΤΠΑ-ΠΠΑ από το εν λόγω σύστημα κινήτρων δημιουργεί άνιση μεταχείριση, αντίκειται στις αρχές της ισότητας και της χρηστής διοίκησης και αποδυναμώνει το κίνητρο για την αποτελεσματική υλοποίηση των προγραμμάτων. Ζητούμε να εξεταστεί η δυνατότητα ένταξης και του προσωπικού Υπηρεσιών Διαχείρισης των Περιφερειών στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 27 του ν.4940/2022 προκειμένου να διασφαλιστεί η ίση και δίκαιη αντιμετώπιση όλων όσοι συμβάλουμε στην επίτευξη των ίδιων στόχων
Δεν έχουν συμπεριληφθεί στην προτεινόμενη ρύθμιση οι Υπηρεσίες Διαχείρισης των ΤΠΑ-ΠΠΑ, οι οποίες συμβάλλουν κι εκείνες με τη σειρά τους στην επίτευξη ανάλογων στόχων, ευθυγραμμισμένων και συμπληρωματικών με τους στόχους της Γενικής Δ/νσης Δημοσίων Επενδύσεων. Η συμπερίληψη τους στην εν λόγω προτεινόμενη ρύθμιση θα αποτελέσει μια ελάχιστη ηθική ανταμοιβή και ένα βήμα προς δικαιότερη αντιμετώπιση τους σε σχέση και με τις υπόλοιπες Υπηρεσίες Διαχείρισης όπως π.χ. του ΕΣΠΑ αλλά και άλλων προγραμμάτων.