Στην παρ. 2 του άρθρου 37 του ν. 4314/2014 (Α’ 265), περί θεμάτων κινητικότητας του προσωπικού των Ειδικών Υπηρεσιών του Εταιρικού Συμφώνου Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ), προστίθενται εδάφια, δεύτερο έως ενδέκατο και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Η πρώτη απόσπαση προσωπικού της περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 34 στις Ειδικές Υπηρεσίες, από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, που θα επιλεγεί μετά από διαγωνιστική διαδικασία της ΜΟΔ ΑΕ, γίνεται με κοινή απόφαση του αρμόδιου για τη ΜΟΔ ΑΕ Υπουργού, του Υπουργού Εσωτερικών και του αρμόδιου Υπουργού του φορέα της Γενικής Κυβέρνησης.
Κατά παρέκκλιση του πρώτου εδαφίου, για την κάλυψη των θέσεων των Ειδικών Υπηρεσιών και της Κεντρικής Υπηρεσίας της ΜΟΔ ΑΕ, σύμφωνα με την παρ. 1, η ΜΟΔ ΑΕ δύναται να εκδίδει δημόσια πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος κατόπιν σχετικής εισήγησης της Ειδικής Υπηρεσίας, περί της αναγκαιότητας κάλυψης κενών θέσεων με απόσπαση ή μετακίνηση μονίμων υπαλλήλων ή υπαλλήλων ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που απασχολούνται στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης και υπό την επιφύλαξη του άρθρου 36 του ν. 4778/2021 (Α’ 26), περί μετάταξης και απόσπασης των υπαλλήλων του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), του άρθρου 35 του ν. 4873/2021 (Α΄ 248), περί διαφύλαξης της στελέχωσης Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, της παρ. 1 του άρθρου 177 του ν. 4876/2021 (Α΄ 251), περί εφαρμογής και στους Ο.Τ.Α. β’ βαθμού του άρθρου 35 του ν. 4873/2021, καθώς και του άρθρου 68 του ν. 4954/2022 (Α΄ 136), περί αποσπάσεων και μετατάξεων υπαλλήλων ανεξαρτήτων αρχών κατά παρέκκλιση του ν. 4440/2016 (Α’ 224). Η παρούσα εφαρμόζεται και για την απόσπαση στην Κεντρική Υπηρεσία της ΜΟΔ ΑΕ, δικηγόρων με έμμισθη εντολή που απασχολούνται σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.
Στην πρόσκληση καθορίζονται ο αριθμός των θέσεων που καλύπτονται, τα απαιτούμενα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα των υποψηφίων για την κάλυψη των θέσεων αυτών, ο χρόνος και ο τρόπος υποβολής αίτησης από τους ενδιαφερομένους και κάθε σχετικό θέμα.
Η απόσπαση ή μετακίνηση του προσωπικού διενεργείται με κοινή απόφαση του αρμοδίου για το ΕΣΠΑ Υπουργού και του αρμόδιου Υπουργού του φορέα προέλευσης, κατόπιν αίτησης των ενδιαφερομένων υπαλλήλων, χωρίς να απαιτείται απόφαση ή σύμφωνη γνώμη των αρμόδιων Υπηρεσιακών Συμβουλίων ή του αρμοδίου οργάνου διοίκησης του φορέα προέλευσης. Εάν ο επιλεγείς υπάλληλος υπηρετεί με απόσπαση σε άλλη υπηρεσία, με την έκδοση της απόφασης απόσπασης στην Ειδική Υπηρεσία, αίρεται αυτοδικαίως η απόσπασή του στην προηγούμενη υπηρεσία. Η απόσπαση γίνεται ύστερα από αξιολόγηση των υποψηφίων από τριμελή Επιτροπή που συστήνεται για τον σκοπό αυτό με απόφαση του Γενικού Γραμματέα ΕΣΠΑ και εισήγησή του στο αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Η ΜΟΔ ΑΕ μέσω της αρμόδιας διεύθυνσης μεριμνά για τη διεξαγωγή της αξιολόγησης των υποψηφίων και για τη λειτουργία της Επιτροπής. Η απόσπαση διαρκεί μέχρι την 31η.12.2029. Ο χρόνος υπηρεσίας των αποσπασμένων λογίζεται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στην οργανική τους θέση για θέματα βαθμολογικής και μισθολογικής εξέλιξης, καθώς και για κάθε άλλη συνέπεια. Οι αποδοχές των αποσπασμένων βαρύνουν τον προϋπολογισμό του φορέα προέλευσης υπό την επιφύλαξη τυχόν άλλων αποδοχών που προβλέπονται στον ν. 4914/2022 (Α’ 61).».





Προτείνεται επιπρόσθετα η διάταξη: Οι υπάλληλοι φορέων Γενικής Κυβέρνησης οι οποίοι είχαν υπηρετήσει σε Ειδική Υπηρεσία του ν.4914/2022, του ν.4314/2014, του ν.3614/2007, του ν.2860/2000 ή στην Κεντρική Υπηρεσία της ΜΟΔ ΑΕ και αποχώρησαν, λόγω λήξης ή άρσης της απόσπασης ή μετακίνησής τους, κατά την έννοια του παρόντος, ή λόγω μετάταξης, μπορούν να αποσπώνται ή να μετακινούνται εκ νέου με διάρκεια απόσπασης ή μετακίνησης μέχρι τις 31.12.2029, στις Ειδικές Υπηρεσίες του παρόντος νόμου και στην Κεντρική Υπηρεσία της ΜΟΔ ΑΕ. Η ανωτέρω απόσπαση ή μετακίνηση διενεργείται με κοινή απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του αρμόδιου, κατά περίπτωση, Υπουργείου. Η αίτηση για την απόσπαση ή τη μετακίνηση υποβάλλεται στην Ειδική Υπηρεσία υποδοχής ή στην Κεντρική Υπηρεσία της ΜΟΔ ΑΕ, εντός αποκλειστικής προθεσμίας εξήντα (60) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου.
Ως Σύλλογος εργαζομένων ΜΟΔ ΑΕ είμαστε απολύτως αντίθετοι στις κατά παρέκκλιση του Νόμου αποσπάσεις ΔΥ στις Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης του ΕΣΠΑ, χωρίς καμία διαδικασία αξιολόγησης, ούτε διαγωνιστική διαδικασία!
Η στελέχωση των Υπηρεσιών της ΜΟΔ και των Ε.Υ. του ΕΣΠΑ με απόσπαση από τον δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα πρέπει να γίνεται ΜΟΝΟ βάσει της διαγωνιστικής διαδικασίας των Νόμων 4314/14 και 4914/22, χωρίς παρεκκλίσεις, εξαιρέσεις και διαρκή επίκληση μεταβατικών διατάξεων.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση τίθενται εμπόδια στην δυνατότητα προσωπικού των Ανεξαρτήτων Αρχών να μετακινηθούν σε Ειδικές Υπηρεσίες.
Από την στιγμή που προσωπικό Ανεξαρτήτων Αρχών συμμετέχουν στην κινητικότητα με το ν. 4440/2016 (πλην εξαιρέσεων) και εφόσον μπορεί προσωπικό των Αρχών αυτών να μετακινηθεί εφόσον ισχύει το ποσοστό 65%, τότε δεν αντιλαμβάνομαι γιατί να τίθεται ένας επιπλέον περιορισμός. Εφόσον μια Ανεξάρτητη Αρχή επιτρέπει σε Υπάλληλο της να μεταταχθεί ή αποσπαστεί με την διαδικασία κινητικότητας, τότε θα πρέπει να επιτρέπεται και η μετακίνηση σε Ειδικές Υπηρεσίες. Αυτό θα έπρεπε να είναι το maximum του περιορισμμού αν και δεν θα έπρεπε να υπάρχει περιορισμός γιατι το προσωπικό των Αρχών αυτών αποδεδειγμένα είναι υψηλών προσόντων και θα έπρεπε να έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν σε αυτές.
Δεν μπορεί οι Ανεξάρτητες Αρχές να ωφελούνται από την χρήση Κοινοτικών Πόρων για την εκτέλεση των αντικειμένων τους και να μην διαθέτουν προσωπικό τους σε Ειδικές Υπηρεσίες που σχεδιάζουν και εκκαθαρίζουν τα Προγράμματα αυτά. Όπως γνωρίζουμε το προσωπικό των Ειδικών Υπηρεσιών στελεχώνεται από Υπαλλήλους της ΜΟΔ ή από αποσπασμένους Υπαλλήλους Φορέων της Γενικής Κυβέρνσης. Δεν μπορεί ως Φορέας να ζητάς χρηματοδότηση και ωφέλη μέσω Κοινοτικών Προγραμμάτων και να μην συνεισφέρεις σε στελέχη.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση εξακολουθεί να υφίσταται αποκλεισμός του προσωπικού των Ανεξάρτητων Αρχών από τις σχετικές διαδικασίες κινητικότητας.
Η εξαίρεση αυτή οδηγεί σε ένα καθεστώς «εγκλωβισμού» των υπαλλήλων των Ανεξάρτητων Αρχών, οι οποίοι, παρά το γεγονός ότι διαθέτουν τα απαραίτητα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, δεν έχουν τη δυνατότητα συμμετοχής σε διαδικασίες απόσπασης ή μετάταξης.
Στην πράξη, το ισχύον πλαίσιο δημιουργεί μια ιδιότυπη κατηγορία υπαλλήλων με περιορισμένα δικαιώματα κινητικότητας, γεγονός που αποθαρρύνει την προσέλκυση ικανών στελεχών, περιορίζει τις δυνατότητες επαγγελματικής εξέλιξης και υπονομεύει την εύρυθμη ανανέωση του ανθρώπινου δυναμικού.
Προτείνεται η επανεξέταση του αποκλεισμού αυτού, με στόχο τη θέσπιση ειδικού πλαισίου κινητικότητας που θα διασφαλίζει αφενός την επαρκή στελέχωση των Ανεξάρτητων Αρχών, αφετέρου τα δικαιώματα και τις πραγματικές ανάγκες των εργαζομένων τους.
Η προτεινόμενη ρύθμιση διευκολύνει μεν τη στελέχωση των Ειδικών Υπηρεσιών του ΕΣΠΑ και της ΜΟΔ Α.Ε. μέσω διαδικασιών απόσπασης και μετακίνησης προσωπικού, ωστόσο, με την παραπομπή στο άρθρο 68 του ν. 4954/2022, εξακολουθεί να υφίσταται αποκλεισμός του προσωπικού των Ανεξάρτητων Αρχών από τις σχετικές διαδικασίες κινητικότητας.
Η εξαίρεση αυτή οδηγεί σε ένα καθεστώς «εγκλωβισμού» των υπαλλήλων των Ανεξάρτητων Αρχών, οι οποίοι, παρά το γεγονός ότι διαθέτουν τα απαραίτητα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, δεν έχουν τη δυνατότητα συμμετοχής σε διαδικασίες απόσπασης ή μετάταξης. Η πρόβλεψη αυτή δεν λαμβάνει υπόψη:
τις προσωπικές και οικογενειακές ανάγκες των υπαλλήλων (π.χ. συνυπηρέτηση, λόγοι υγείας, γεωγραφικοί λόγοι),
τις υπηρεσιακές ανάγκες που θα μπορούσαν να καλυφθούν μέσω της αξιοποίησης έμπειρου προσωπικού σε θέσεις αιχμής,
την αρχή της ίσης μεταχείρισης έναντι των λοιπών υπαλλήλων της Γενικής Κυβέρνησης.
Στην πράξη, το ισχύον πλαίσιο δημιουργεί μια ιδιότυπη κατηγορία υπαλλήλων με περιορισμένα δικαιώματα κινητικότητας, γεγονός που αποθαρρύνει την προσέλκυση ικανών στελεχών, περιορίζει τις δυνατότητες επαγγελματικής εξέλιξης και υπονομεύει την εύρυθμη ανανέωση του ανθρώπινου δυναμικού.
Προτείνεται η επανεξέταση του αποκλεισμού αυτού, ώστε να διασφαλίζονται τα δικαιώματα και οι πραγματικές ανάγκες των εργαζομένων τους.