Αντικείμενο του παρόντος αποτελούν:
α) ο εκσυγχρονισμός της λειτουργίας των διεπαγγελματικών οργανώσεων, μέσω της τροποποίησης του ν. 4647/2019 (Α΄ 204) και της δημιουργίας Εθνικού Συμβουλίου Διεπαγγελματικών Οργανώσεων.
β) Η ρύθμιση επιμέρους θεμάτων του αγροτικού τομέα που αφορούν:
βα) στον κτηνιατρικό τομέα και ιδίως την υγειονομική ταφή νεκρών ζώων και ζωικών υποπροϊόντων και την πρόβλεψη διοικητικών και ποινικών κυρώσεων για την παράνομη διακίνηση κτηνιατρικών φαρμάκων, μέσω της τροποποίησης των ν. 5087/2024 (Α’ 25) και 2538/1997 (Α’ 242),
ββ) στον καθορισμό της διαδικασίας και της ειδικότερης προθεσμίας εκπόνησης των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης, μέσω της τροποποίησης του ν. 4351/2015 (Α’ 164),
βγ) στη διαδικασία τήρησης του Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Οικοτεχνίας και την αρμόδια για αυτό αρχή, μέσω της τροποποίησης του ν. 4235/2015 (Α’ 32),
βδ) στον καθορισμό της διαδικασίας ελέγχου, πιστοποίησης και αδειοδότησης της παραγωγής, της μεταποίησης και της διάθεσης των αγροτικών προϊόντων στο Άγιο Όρος, μέσω της τροποποίησης του ν. 1198/1981 (Α’ 238),
βε) στην παροχή δυνατότητας ανανέωσης μισθωτικών συμβάσεων παραγωγικών εγκαταστάσεων, μέσω της τροποποίησης του ν. 4673/2020 (A’ 52) και
βστ) στη βελτίωση της διαδικασίας παραχώρησης ακινήτων του Δημοσίου, τα οποία διαχειρίζεται το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, μέσω της τροποποίησης του ν. 4061/2012 (Α’ 66).
γ) Η ρύθμιση διοικητικής φύσης ζητημάτων που αφορούν:
γα) στα αρμόδια όργανα ελέγχου των φυτοπροστατευτικών προϊόντων, μέσω της τροποποίησης του ν. 4036/2012 (Α’ 8),
γβ) στη μεταβολή της σύνθεσης του Συμβουλίου Αλιείας, μέσω της τροποποίησης του ν. 3147/2003 (Α’ 135),
γγ) στην παράταση της θητείας των Διοικητικών Συμβουλίων των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων Θεσσαλίας, μέσω της τροποποίησης του ν. 5106/2024 (Α’ 63) και
γδ) στους όρους εγγραφής των ομότιμων μελών του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, μέσω της τροποποίησης του ν. 1474/1984 (Α΄ 128).
δ) Η παροχή κατάλληλων χρηματοδοτικών εργαλείων στους φορείς που ασχολούνται με τα αγροτικά δάνεια, για την εξυγίανση των σχετικών συμβάσεων και την επανεκκίνηση της αγροτικής ιδίως οικονομίας, μέσω της τροποποίησης των ν. 4261/2014 (Α’ 107) και 5072/2023 (Α’ 198).
ε) Η θέσπιση ενός ολοκληρωμένου συστήματος καταγραφής εκπομπών αέριων του θερμοκηπίου για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής στη γεωργία.
Οι Εθνικές Διεπαγγελματικές Οργανώσεις:
Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ)
Βάμβακος (ΔΟΒ)
Επιτραπέζιας Ελιάς (ΔΟΕΠΕΛ)
Ελληνικού Ρυζιού (ΕΔΟΡΕΛ)
Κορινθιακής Σταφίδας
Πτηνοτροφίας (ΕΔΟΠ)
Μέσω Δελτίου Τύπου που εξέδωσαν την 7η/2/2025 ζητούν την απόσυρση και επανεξέταση άρθρων του προς διαβούλευση νομοσχεδίου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων που αφορά στις «Ρυθμίσεις για τις διεπαγγελματικές οργανώσεις, την ενίσχυση του αγροτικού τομέα, την οργάνωση των υπηρεσιών και εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και την επανεκκίνηση της αγροτικής οικονομίας».
Το ΥπΑΑΤ δεν έλαβε υπόψη καμία από τις προτάσεις των ΔΟ. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
την προτεινόμενη στο νομοσχέδιο ένταξη της νομικής μορφής της “κοινοπραξίας” που πάσχει, αφού παρέχει την δυνατότητα οι ΔΟ να έχουν και κερδοσκοπικό σκοπό, ιδιότητα που απαγορεύεται από τον Καν.(ΕΕ)1308/2013, άρθρο 157,
την προτεινόμενη στο νομοσχέδιο σύσταση Εθνικού Συμβουλίου ΔΟ υπό την καθοδήγηση του ΥπΑΑΤ που είναι σε αντίθεση µε τις αρχές που διέπουν την αυτονομία των ΔΟ, ενώ δεν προβλέπεται από την ενωσιακή Νομοθεσία δυνατότητα τέτοιας κρατικής παρέμβασης, αλλά ούτε θέσπιση ενός συλλογικού διοικητικού οργάνου με αρμοδιότητες γνωμοδοτικές ή συντονιστικές του ρόλου των ΔΟ,
την προτεινόμενη στο νομοσχέδιο κατάργηση της παραγράφου 3 του άρθρου 57 του Νόμου 4647/2019 (Α’ 209) περί ενίσχυσης του έργου των ΔΟ ειδικά από τον κρατικό προϋπολογισμό, που μέχρι τώρα δεν έχει ενεργοποιηθεί, αλλά αντιμετωπίσθηκε θετικά από την ηγεσία του ΥπΑΑΤ,
την κατάργηση της προτεινόμενης στο νομοσχέδιο προσθήκης της παραγράφου 2 του άρθρου 57Α στον Νόμο 4647/2019 περί υποβολής στο ΥπΑΑΤ οικονομικού απολογισμού και ετήσιου προγραμματισμού οικονομικών δραστηριοτήτων,
την τροποποίηση/συμπλήρωση της υπ’αριθμ.1780/16341 Απόφασης του ΥπΑΑΤ σχετικά με τις ΔΟ σε περιφερειακό επίπεδο ώστε να μην ανταγωνίζονται τις αναγνωρισμένες εθνικές ΔΟ.
Επιπλέον:
οι ΔΟ έχουν κατ’ επανάληψη ζητήσει σε συσκέψεις στο ΥΠΑΑΤ την απαραίτητη παράταση ισχύος του ποσοστού 15% για την πλήρωση της αντιπροσωπευτικότητας πέραν της 5ετίας (άρθρο 55 του Νόμου 4647/2019), το οποίο δεν περιλαμβάνεται στις προτεινόμενες ρυθμίσεις.
Ενώ συμφωνούμε για την αναγκαιότητα μεταρρυθμίσεων, οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου πρέπει να αποσυρθούν και να τεθούν σε διαβούλευση νέες, με ουσιαστική συμμετοχή των ΔΟ. Το προτεινόμενο νομοσχέδιο θέτει σοβαρά ζητήματα ύπαρξης και ορθής λειτουργίας των ΔΟ στην χώρα μας, όταν άλλες ευρωπαϊκές χώρες ενθαρρύνουν και ενισχύουν εδώ και δεκαετίες τον θεσμό των ΔΟ (Ισπανία, Γαλλία, Πορτογαλία κ.ά.)
Καλούμε το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων να αναθεωρήσει τη στάση του και να αφουγκραστεί τις ανησυχίες των κλάδων. Η διαφύλαξη της ανεξαρτησίας και της λειτουργικής δυνατότητας των ΔΟ είναι ζωτικής σημασίας για τη στήριξη των παραγωγών, την ανάπτυξη των προϊόντων και τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς.
Δηλώνουμε την αποφασιστικότητά μας να διεκδικήσουμε τις απαραίτητες τροποποιήσεις που θα επιτρέψουν τη βιώσιμη λειτουργία των ΔΟ και κατά συνέπεια να συμβάλλουν στην ανάπτυξη των προϊόντων μας και της αγροτικής μας οικονομίας.