Άρθρο 09: Ρυθμίσεις Μονάδων Ψυχικής Υγείας

1. Στο τέλος του άρθρου 30 του ν. 4052/2012 (41 Α΄), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, προστίθενται παράγραφοι 7 και 8 ως ακολούθως:
«7. Τα Κέντρα Ψυχικής Υγείας των καταργούμενων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, όπως αυτά αναφέρονται στην παράγραφο 2, 3, 4 και 5 του παρόντος αποτελούν εφεξής, αποκεντρωμένες οργανικές μονάδες των αντίστοιχων Γενικών Νοσοκομείων υποδοχής. Οι λοιπές Μονάδες Ψυχικής Υγείας των καταργούμενων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου του παρόντος άρθρου, αποτελούν εφεξής μονάδες των ως άνω Κέντρων Ψυχικής Υγείας.
8. Τα ως άνω Κέντρα Ψυχικής Υγείας με τις λοιπές Μονάδες Ψυχικής Υγείας αποτελούν διακριτό κέντρο κόστους στον προϋπολογισμό του νοσοκομείου υποδοχής. Τα Νοσοκομεία υποδοχής υποχρεούνται να τηρούν ξεχωριστό Κ.Α.Ε. στον προϋπολογισμό τους και να τηρούν διπλογραφικό λογιστικό σύστημα για τα ως άνω Κέντρα Ψυχικής Υγείας και για τις λοιπές Μονάδες Ψυχικής Υγείας που υπάγονται σε αυτό. Κάθε αυξομείωση των πιστώσεων του ως άνω Κ.Α.Ε. θα διενεργείται κατόπιν έγκρισης του Υπουργού Υγείας».
2. Οι παράγραφοι 1 έως 5 του άρθρου 31 του ν.4052/2012 (41 Α΄), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, τροποποιείται ως εξής:
«1. Τα δικαιώματα των εργαζομένων στα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που καταργούνται δε θίγονται. Οι οργανικές θέσεις του ιατρικού και λοιπού προσωπικού που υπηρετεί στα καταργούμενα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου μεταφέρονται στο νοσοκομείο υποδοχής για τη στελέχωση του Ψυχιατρικού Τμήματος του Ψυχιατρικού Τομέα και τη στελέχωση του αντίστοιχου Κέντρου Ψυχικής Υγείας και των λοιπών Μονάδων Ψυχικής Υγείας που υπάγονται σε αυτό.
2. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας κατόπιν εισήγησης του Διοικητή της αρμόδιας Υγειονομικής Περιφέρειας, οι ιατροί που υπηρετούν στα καταργούμενα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου κατά το χρόνο ένταξης μεταφέρονται στο Ψυχιατρικό Τμήμα του Ψυχιατρικού Τομέα του νοσοκομείου υποδοχής και στο αντίστοιχο Κέντρο Ψυχικής Υγείας και των λοιπών μονάδων ψυχικής υγείας που υπάγονται σε αυτό με την ίδια εργασιακή σχέση, οργανική ή προσωποπαγή θέση, βαθμό, ειδικότητα που κατέχουν.
3. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας κατόπιν εισήγησης του Διοικητή της αρμόδιας Υγειονομικής Περιφέρειας, το πάσης φύσεως λοιπό προσωπικό πλην του διοικητικού και τεχνικού, που κατέχει οργανικές ή προσωποπαγείς θέσεις κατά το χρόνο ένταξης, μεταφέρεται με τις αντίστοιχες θέσεις τους, στο Ψυχιατρικό Τμήμα του Ψυχιατρικού Τομέα του νοσοκομείου υποδοχής και στο αντίστοιχο Κέντρο Ψυχικής Υγείας και τις λοιπές μονάδες ψυχικής υγείας που υπάγονται σε αυτό, με την ίδια εργασιακή σχέση, θέση, κλάδο, βαθμό και ειδικότητα που κατέχουν. Για την υπηρεσιακή κατάσταση (άδειες, αποσπάσεις, μετακινήσεις, πειθαρχικές διαδικασίες, λύση υπηρεσιακής σχέσης κ.λπ.) του ανωτέρω προσωπικού, εφαρμόζονται μετά την κατά τα άνω μεταφορά του στα νοσοκομεία υποδοχής, οι διατάξεις που διέπουν το αντίστοιχο προσωπικό των φορέων αυτών. Το ίδιο προσωπικό, μετά τη μεταφορά του, μισθοδοτείται από τα νοσοκομεία υποδοχής και λαμβάνει τις αποδοχές της αντίστοιχης κατηγορίας (μισθολόγιο, επιδόματα, αποζημιώσεις κ.λπ.) του προσωπικού αυτών. Το παραπάνω προσωπικό εξακολουθεί να διέπεται από το ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό καθεστώς που είχε πριν από τη μεταφορά του στους φορείς υποδοχής. Το ως άνω προσωπικό εξακολουθεί να ασκεί τα καθήκοντά του σε υπηρεσίες ψυχικής υγείας απαγορευομένης κάθε εσωτερικής μετακίνησής του για οποιονδήποτε λόγο.
4. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας κατόπιν εισήγησης του Διοικητή της αρμόδιας Υγειονομικής Περιφέρειας, το διοικητικό και τεχνικό προσωπικό που υπηρετεί στα καταργούμενα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και κατέχει οργανικές ή προσωποπαγείς θέσεις κατά το χρόνο ένταξης, μεταφέρεται στο νοσοκομείο υποδοχής και στο αντίστοιχο Κέντρο Ψυχικής Υγείας και τις λοιπές μονάδες ψυχικής υγείας, που υπάγονται σε αυτό με την ίδια εργασιακή σχέση, οργανική ή προσωποπαγή θέση, βαθμό, ειδικότητα που κατέχουν.
5. Η μεταφορά οργανικών θέσεων και προσωπικού, καθώς και προσωποπαγών θέσεων των ως άνω παραγράφων 2, 3 και 4 γίνεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας μετά από εισήγηση του Διοικητή της οικείας Διοίκησης Υγειονομικής Περιφέρειας, ο οποίος λαμβάνει υπόψη την αίτηση προτίμησης του υπαλλήλου αν έχει υποβληθεί, εντός προθεσμίας δεκαπέντε ημερών από την ψήφιση του παρόντος νόμου, στην Υ.ΠΕ. και τις ανάγκες που υπάρχουν από έλλειψη προσωπικού στις κατηγορίες, κλάδους και ειδικότητες στα νοσοκομεία, στα Κέντρα Ψυχικής Υγείας και τις λοιπές Μονάδες Ψυχικής Υγείας.
Η εισήγηση υποβάλλεται στο Υπουργείο Υγείας εντός προθεσμίας ενός μηνός από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου. Κανονιστικές πράξεις που έχουν εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση των παραγράφων 1, 2, 3, 4, 5 του άρθρου 31 του ν. 4052/2012, όπως ίσχυε, καταργούνται με την ισχύ του παρόντος».
3. Το δεύτερο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 77 του ν. 3918/2011 (31 Α΄), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής: «Εξαιρούνται οι διατάξεις περί του Κεφαλαίου Κοινωνικής και Ανθρωπιστικής Αντίληψης του τετάρτου, πέμπτου, έκτου, εβδόμου και ογδόου εδαφίου της περίπτωσης εε΄ του άρθρου 3 του ν. 3580/2007, όπως ισχύει».

  • H Ε.Σ.ΑμεΑ σε σχέση με τον τομέα της ψυχιής υγείας παραθέτει τις εξής προτάσεις της οι οποίες είναι σημαντικές για τους ψυχικά πάσχοντες.

    Οι προτάσεις αφορούν τόσο στο πρωτοβάθμιο όσο και στο δευτεροβάθμιο επίπεδο.

    Προτάσεις

    Τομέας Ψυχικής Υγείας

    Σε πρωτοβάθμιο επίπεδο

     Σύσταση ιατροπαιδαγωγικών κέντρων σε όλη τη χώρα για την πρώιμη διάγνωση και παρέμβαση της ψυχικής αναπηρίας και επέκταση της λειτουργίας τους κατά τις απογευματινές ώρες στη βάση της πρόβλεψης του Σχεδίου Νόμου για ολοήμερη λειτουργία των Νοσοκομείων . Επίσης επέκταση της λειτουργίας και των Κέντρων Ψυχικής Υγείας κατά τις απογευματινές ώρες.
     Θέσπιση της κατ’ οίκον νοσηλείας και φροντίδας για άτομα με ψυχική αναπηρία με στόχο την άμεση παρέμβαση στην κρίση και την αποφυγή της εισαγωγής σε ψυχιατρικές κλινικές, των οποίων το οικονομικό τους κόστος είναι ιδιαίτερα υψηλό.
     Δημιουργία Εθνικού Δικτύου Κέντρων Ημέρας για Άτομα με Ψυχική Αναπηρία με στόχο την ψυχοκοινωνική αποκατάσταση των χρηστών υπηρεσιών υγείας, αλλά και τη διευκόλυνση των οικογενειών τους. Φορείς λειτουργίας αυτών των Κέντρων μπορεί να είναι Σύλλογοι για την Ψυχική Υγεία σε συνεργασία με Δήμους.
     Με στόχο τη σωστή ενημέρωση του πληθυσμού για τη φύση και τις ιδιαιτερότητες της ψυχικής αναπηρίας, τη μείωση του στίγματος και των προκαταλήψεων σε βάρος των ατόμων με ψυχική αναπηρία και των οικογενειών τους, προτείνεται η συγκρότηση Ειδικής Επιτροπής στο Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης με τη συμμετοχή της Ε.Σ.Α.μεΑ, της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Οικογενειών για την Ψυχική Υγεία (Π.Ο.Σ.Ο.Ψ.Υ.) και των Οργανώσεων των ίδιων των ατόμων με ψυχική αναπηρία. Έργο της Επιτροπής θα είναι η εκπόνηση Μακροχρόνιου Σχεδίου Δράσης Ενημέρωσης – Ευαισθητοποίησης για την Ψυχική Αναπηρία, το οποίο θα υποβληθεί για εφαρμογή στον Υπουργό Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
    Σε δευτεροβάθμιο επίπεδο

     Στο πλαίσιο εφαρμογής του Προγράμματος «ΨΥΧΑΡΓΩΣ», άμεση λειτουργία ψυχιατρικών κλινικών σε όλα τα Νομαρχιακά και Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία της χώρας με βάση το σχεδιασμό του ΥΥΚΑ, προκειμένου να αποφευχθεί η ταλαιπωρία των χρηστών υπηρεσιών ψυχικής υγείας και των οικογενειών τους – το καθημερινό φαινόμενο των «ράντζων» – και η νοσηλεία των ατόμων με ψυχική αναπηρία να πραγματοποιείται με σεβασμό και αξιοπρέπεια.
     Προσλήψεις ψυχιατρικών νοσηλευτών στις ψυχιατρικές κλινικές για να αποφευχθεί το φαινόμενο των καθηλώσεων και να βελτιωθεί η ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών.

    ΙΙΙ. Στο επίπεδο ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης

     Με στόχο τη θέσπιση νέου αποτελεσματικού θεσμικού πλαισίου για την απασχόληση των ατόμων με ψυχική αναπηρία μέσω Κοι.Σ.Π.Ε., προτείνεται η συγκρότηση Ειδικής Επιτροπής στο Υπουργείο Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης με τη συμμετοχή της Ε.Σ.Α.μεΑ, της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Οικογενειών για τη Ψυχική Υγεία (Π.Ο.Σ.Ο.Ψ.Υ.) και των Οργανώσεων των ίδιων των ατόμων με ψυχική αναπηρία.
     Επέκταση σε όλη τη χώρα δημιουργίας στεγαστικών δομών, οικοτροφείων, ξενώνων και κυρίως προστατευμένων διαμερισμάτων, για άτομα με ψυχική αναπηρία.
     Εφαρμογή προγραμμάτων αναδοχής και στα άτομα με ψυχική αναπηρία .

    Κατάργηση της παρ. 9. του άρθρου 66 του ν. 3984/2011
    Σύμφωνα με την έκθεση ειδικής επιτροπής ελέγχου προστασίας των δικαιωμάτων των ατόμων με ψυχικές διαταραχές του Υπουργείου Υγείας (αρ. παρωτ.οικ. 40/26-6-2012) προτείνουμε την κατάργηση διατάξεων με τις οποίες συμμετέχουν στη δαπάνη περίθαλψης τους άτομα με ψυχικές παθήσεις μέσω του μέτρου παρακράτησης συντάξεων τους.

  • 28 Απριλίου 2013, 18:50 | ΠΑΡΘΕΝΑ ΕΥΜΟΡΦΙΔΟΥ

    1)Στην παράγραφο 1 πρέπει να διορθωθεί το εξής:»8. Τα Νοσοκομεία υποδοχής υποχρεούνται να τηρούν ξεχωριστούς ΚΑΕ προϋπολογισμού και να τηρούν διπλογραφικό λογιστικό σύστημα για τα ως άνω ΚΨΥ και τις υπόλοιπες Μονάδες που υπάγονται σε αυτό». Δηλαδή η οικονομική αυτοτέλεια των ΚΨΥ πρέπει να καλύπτει τα πάσης φύσεως έξοδα και του ΚΨΥ και των Δομών. Επίσης, πρέπει να αποτυπωθεί ότι θα έχουν τον έλεγχο και των εσόδων τους. Τα νοσήλεια των ασθενών που υπάρχουν στις δομές να συσχετιστούν με τα αντίστοιχα έξοδά τους. Η πληρότητα των ψυχιατρικών κλινών είναι 100%, ενώ η αντίστοιχη των Γενικών Νοσοκομείων πολύ χαμηλότερη. Οπότε πρέπει να διασφαλιστούν τα έσοδά τους και η δυνατότητα ξεχωριστής παρακολούθησης όλης της λειτουργίας του ΚΨΥ και των δομών. Μάλιστα, το σημείο αυτό συσχετίζεται με το ξεχωριστό πληροφοριακό σύστημα που θα αρχίσει να λειτουργεί, σύμφωνα με το άρθρο 11 του παρόντος νομοσχεδίου.
    2)Η παράγραφος 5 πρέπει να αριθμηθεί ως 6 και να ενσωματωθεί το εξής:»5.Με απόφαση του Υπουργού Υγείας θα τροποποιηθούν οι οργανισμοί των Κέντρων Ψυχικής Υγείας, ώστε να προβλέπουν τις νέες Μονάδες Ψυχικής Υγείας και τις αντίστοιχες οργανικές θέσεις ιατρικού και λοιπού προσωπικού, περιλαμβανομένων των διοικητικών και τεχνικών θέσεων.» Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να προβλεφθούν οι ανάγκες των νέων οργανισμών σε προσωπικό και να εμπεριέχουν θέσεις διοικητικού και τεχνικού προσωπικού. Η λογική της παραγράφου 5 που προτείνεται στο παρόν άρθρο δεν μπορεί να έχει εφαρμογή, αφού τα Κέντρα Ψυχικής Υγείας και οι δομές των πρώην Ψυχιατρείων δεν προέβλεπαν θέσεις διοικητικών και τεχνικών, οπότε το δικαίωμα αίτησης σε 15 μέρες από την ψήφιση του παρόντος είναι γράμμα κενό. Εφόσον δεν υπάρχουν κενές οργανικές θέσεις δεν μπορούν να γίνουν και αντίστοιχες αιτήσεις. Εκτός εάν εννοείται ότι θα υπάρξουν νέες προσωπαγείς θέσεις, όχι όμως με διαφανείς και αξιοκρατικές διαδικασίες.