Η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και της Σύμβασης που κυρώνεται από την πλήρωση των προϋποθέσεων του άρθρου 75 αυτής.
Αρχική Κύρωση της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Πρόληψη και την Καταπολέμηση της Βίας κατά των γυναικώνΆρθρο 05
Άρθρο 05
Αναρτήθηκε
17 Νοεμβρίου 2017, 15:30
Ανοικτή σε Σχόλια έως
1 Δεκεμβρίου 2017, 14:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σε
Στατιστικά
1 Σχόλιο επι του Άρθρου 21 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 13143 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων
- Νόμος για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα σε εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679
- Κύρωση και προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Σύμβασης της Χάγης της 13ης Ιανουαρίου 2000 για τη Διεθνή Προστασία Ενηλίκων
- Ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Απόφασης - Πλαίσιο 2005/214/ΔΕΥ του Συμβουλίου της 24ης Φεβρουαρίου 2005
- Ένταξη του Ψυχιατρείου Κρατουμένων Κορυδαλλού (Ψ.Κ.Κ.) στο Εθνικό Σύστημα Υγείας (Ε.Σ.Υ.)
- Σύσταση Εθνικού Μηχανισμού Διερεύνησης Περιστατικών Αυθαιρεσίας στα σώματα ασφαλείας και τους υπαλλήλους των καταστημάτων κράτησης
- Παροχή Νομικής Βοήθειας σε Φυσικά Πρόσωπα
- Επιτάχυνση της εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6§1 ΕΣΔΑ, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και λοιπές διατάξεις
- Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για το ελεγκτικό συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης»
- Ενσωμάτωση Οδηγιών ΕΕ, κύρωση Μνημονίου Διοικητικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας Κύπρου, τροποποιήσεις του ν. 3663/2008 (Α΄99) προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1727 και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο νόμου:"Τροποποιήσεις Ποινικού Κώδικα, Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και συναφείς διατάξεις"
- Τροποποίηση διατάξεων του νόμου 4512/2018 (A΄ 5) για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις
- Μονάδες Μέριµνας Νέων και άλλες διατάξεις
- Κύρωση των τροποποιήσεων του Καταστατικού της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (ν. 3003/2002, Α 75)
- Σχέδιο νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας
- Σχέδιο νέου Ποινικού Κώδικα
- Ίδρυση Υπηρεσίας Δικαστικής Αστυνομίας
- Εφαρμογή διατάξεων του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1939 του Συμβουλίου της 12ης Οκτωβρίου 2017, σχετικά με την εφαρμογή ενισχυμένης συνεργασίας για τη σύσταση της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας
- Η Δικονομία του Ελεγκτικού Συνεδρίου
- Τροποποίηση του ν. 3251/2004 “Ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης, τροποποίηση του ν. 2928/2001 για τις εγκληματικές οργανώσεις και άλλες διατάξεις”
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/343 για την ενίσχυση ορισμένων πτυχών του τεκμηρίου αθωότητας και του δικαιώματος παράστασης του κατηγορουμένου στη δίκη του στο πλαίσιο ποινικής διαδικασίας
- Μέτρα επιτάχυνσης και εξορθολογισμού της διοικητικής δίκης
- Ρύθμιση του επαγγέλματος του διαχειριστή αφερεγγυότητας
- «Σωφρονιστικός Κώδικας»
- Εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχείρισης
- Ενσωμάτωση στο ελληνικό δίκαιο της Οδηγίας 2014/62/EE σχετικά με την προστασία του ευρώ και άλλων νομισμάτων από την παραχάραξη και την κιβδηλεία
- Σχέδιο Νόμου για τη λήψη αναγκαίων μέτρων συμμόρφωσης με τα άρθρα 22,23,30,31 παρ.1 ,32 και 34 του Κανονισμού 596/2014
- Νομική Αναγνώριση της Ταυτότητας Φύλου- Εθνικός Μηχανισμός Παρακολούθησης και Αξιολόγησης του Σχεδίου Δράσης για τα Δικαιώματα του Παιδιού
- Μέτρα Θεραπείας ατόμων που απαλλάσσονται από την ποινή λόγω ψυχικής ή διανοητικής διαταραχής
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2012/29/ΕΕ για τη θέσπιση ελάχιστων προτύπων
- Για την ενσωμάτωση στο ελληνικό δίκαιο της Οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 3ης Απριλίου 2014 περί της ευρωπαϊκής εντολής έρευνας σε ποινικές υποθέσεις
- ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΕΣΜΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΕΥΣΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΑΠΟΔΕΙΚΤΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ
- Κύρωση της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Πρόληψη και την Καταπολέμηση της Βίας κατά των γυναικών
- «Μέτρα Θεραπείας ατόμων που απαλλάσσονται από την ποινή λόγω ψυχικής ή διανοητικής διαταραχής» και λοιπές διατάξεις
- Μεταρρύθμιση του θεσμού της διαμεσολάβησης
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2013/48/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου της 22ας Οκτωβρίου 2013 σχετικά με το δικαίωμα πρόσβασης σε δικηγόρο
- Προϋποθέσεις τοποθέτησης ανηλίκων σε ίδρυμα ή ανάδοχη οικογένεια
- Συμφωνία για την ίδρυση Ενιαίου Δικαστηρίου Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας
- Τροποποιήσεις στον Πτωχευτικό Κώδικα
- Σχέδιο Νόμου για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Η προτεινόμενη ποινικοποίηση «πράξεως» που περιγράφεται στην §5 του άρθρου 2 του νομοσχεδίου θα δημιουργήσει σειρά προβλημάτων , ενώ δεν προσφέρει απολύτως τίποτα πέραν ερείσματος για χάλκευση συκοφαντιών. Δεν υπαγορεύεται ούτε από το πνεύμα ούτε από το γράμμα της συμβάσεως. Η γενικολογία της διατάξεως περικλείει στην αντικειμενική υπόσταση του «εγκλήματος» όλα τα συλλογικά και ατομικά υποκείμενα που εκδηλώνουν διαφορετικές θέσεις και απόψεις από κάποιους άλλους λ.χ. τους εργαζομένους κατά των εργοδοτών, τους αντιπολιτευομένους κατά των κυβερνώντων, τους αμφισβητίες κατά των κρατούντων κ.λπ. . Σε μια ελεύθερη και ανοιχτή κοινωνία, η δίχως βία εκδήλωση διαφορετικών θέσεων και απόψεων είναι θεμιτή και προσδοκώμενη ακόμη κι αν προξενεί ανησυχία ή ακόμη και τρόμο σε κάποιους. Η παρουσία απεργών εργαζομένων στους χώρους μιας εκμετάλλευσης είναι αναμενόμενο να προξενεί ανησυχία ή και τρόμο στον εργοδότη, ο οποίος προσδοκά το κέρδος και περιέρχεται σε τρόμο ή ανησυχία ενόψει του κινδύνου απώλειας κερδών. Η παρουσία διαδηλωτών είναι αναμενόμενο να προξενεί ανησυχία ή τρόμο στους κρατούντες, οι οποίοι πλήττονται από την κοινωνική κριτική . Στο επίπεδο των προσωπικών επικοινωνιών, ένα άτομο που διολίσθησε σε επιλήψιμη συμπεριφορά αναμένεται να νιώθει ανησυχία ή και τρόμο από την παρουσία του προσώπου που έβλαψε στο μέσο κοινωνικής δικτυώσεως στο οποίο συμμετέχει. Το Κράτος και το Δίκαιο είναι αδιανόητο να παρέχουν σε αυτό το πρόσωπο-βλάψαν προστασία υπέρτερη αυτής που έχει το πρόσωπο που έβλαψε. Στο πεδίο των οικογενειακών σχέσεων η διάταξη αυτή υπονομεύει τα δικαιώματα του γονέα που δεν έχει την αποκλειστική επιμέλεια του τέκνου του (δηλαδή κατά τα ειωθότα του πατέρα) και θα προσφέρει ένα επιπλέον «εν τοις πράγμασι» έρεισμα στον γονέα που επιχειρεί να αποξενώσει το τέκνο του από τον άλλο γονέα. Θα υποβληθεί σωρεία καταγγελιών κατά του γονέα που επιχειρεί να επικοινωνήσει με το (υπό αποξένωση) τέκνο του, κατά του διαζευγμένου ή εν διαστάσει τελούντος (συνήθως ανδρός) που προσπαθεί με την παρουσία του και χωρίς την απειλή ή χρήση βίας να αποτρέψει παραβατική συμπεριφορά του άλλου συζύγου (συνήθως γυναίκας).
Το αίσθημα ανησυχίας ή τρόμου είναι ένα υποκειμενικό και συχνά μη προβλέψιμο αίσθημα που δεν τελεί σε αντιστοιχία με τη συμπεριφορά του άλλου. Στο αδίκημα του άρθρου 333 του Ποινικού Κώδικα μέχρι σήμερα, ο τρόμος και η ανησυχία ενός προσώπου συνιστούν εξωτερικό όρο αξιοποίνου που προκαλείται από πράξη άλλου προσώπου, η οποία ενέχει κοινωνική απαξία , δηλαδή απειλή βίας ή άλλης παράνομης πράξης. Με την καινοφανή διάταξη ποινικοποιείται η δημιουργία ανησυχίας ή τρόμου σε κάποιον χωρίς να εκδηλωθεί πράξη άλλου προσώπου ενέχουσα κοινωνική απαξία . Δηλαδή θα διώκεται και θα τιμωρείται πράξη χωρίς κοινωνική απαξία , μόνο και μόνο διότι ο καταγγέλλων θα επικαλείται ότι αισθάνθηκε τρόμο ή ανησυχία.
Ενόψει των ανωτέρω η προτεινομένη διάταξη του άρθρου 2§5 του νομοσχεδίου είναι αντισυνταγματική και αντίκειται:
α)Στη θεμελιώδη αρχή της υποχρέωσης της Πολιτείας να σέβεται και να προστατεύει την αξία του ανθρώπου (2§1Σ), διότι τιμωρεί «πράξη» χωρίς κοινωνική απαξία.
β)Στην αρχή (δικαίωμα) του καθενός να αναπτύσσει ελεύθερα την προσωπικότητά του και να συμμετέχει στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της χώρας (5§1Σ), διότι εισάγει περιορισμό του δικαιώματος αυτού που δεν είναι σύμφωνο με την αρχή της αναλογικότητας αλλά ούτε και με τις προϋποθέσεις που θέτει η ίδια συνταγματική διάταξη για την επιβολή περιορισμών στο δικαίωμα αυτό (να προσβάλλει τα δικαιώματα άλλων, το Σύνταγμα ή τα χρηστά ήθη).
γ)Στην αρχή «nullum crimen ,nulla poena sine lege certa» , διότι δεν περιγράφει επακριβώς τα στοιχεία της πράξεως , αλλά η αντικειμενική υπόσταση του «εγκλήματος» δύναται να καλύπτει κάθε ανθρώπινη συμπεριφορά.
ΕΠΟΜΕΝΩΣ
Η ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 5 ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 2 ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΑΛΕΙΦΘΕΙ ΑΠΌ ΤΟ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ