Η περ. γ) του άρθρου 54 του ν. 4647/2019 (Α΄ 204), περί των προϋποθέσεων αναγνώρισης διεπαγγελματικών οργανώσεων, αντικαθίσταται ως εξής:
«γ) Ικανοποιούν τις απαιτήσεις του Κανονισμού (ΕΕ) 1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 17ης Δεκεμβρίου 2013, για τη θέσπιση κοινής οργάνωσης των αγορών γεωργικών προϊόντων και την κατάργηση των κανονισμών (ΕΟΚ) 922/72, (ΕΟΚ) 234/79, (ΕΚ) 1037/2001 και (ΕΚ) 1234/2007 του Συμβουλίου (L 347), του Κανονισμού (ΕΕ) 1379/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2013, για την κοινή οργάνωση των αγορών των προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας, την τροποποίηση των κανονισμών του Συμβουλίου (ΕΚ) 1184/2006 και (ΕΚ) 1224/2009 και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) 104/2000 του Συμβουλίου (L 354) και του Κανονισμού 2115/2021 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 2ας Δεκεμβρίου 2021 σχετικά με τη θέσπιση κανόνων για τη στήριξη των στρατηγικών σχεδίων που πρέπει να καταρτίζονται από τα κράτη μέλη στο πλαίσιο της κοινής γεωργικής πολιτικής (στρατηγικά σχέδια για την ΚΓΠ) και να χρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Εγγυήσεων (ΕΓΤΕ) και το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) και την κατάργηση των κανονισμών (ΕΕ) 1305/2013 και (ΕΕ) 1307/2013 (L 435).».
Οι Εθνικές Διεπαγγελματικές Οργανώσεις:
Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ)
Βάμβακος (ΔΟΒ)
Επιτραπέζιας Ελιάς (ΔΟΕΠΕΛ)
Ελληνικού Ρυζιού (ΕΔΟΡΕΛ)
Κορινθιακής Σταφίδας
Πτηνοτροφίας (ΕΔΟΠ)
Μέσω Δελτίου Τύπου που εξέδωσαν την 7η/2/2025 ζητούν την απόσυρση και επανεξέταση άρθρων του προς διαβούλευση νομοσχεδίου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων που αφορά στις «Ρυθμίσεις για τις Διεπαγγελματικές Οργανώσεις, την ενίσχυση του αγροτικού τομέα, την οργάνωση των υπηρεσιών και εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και την επανεκκίνηση της αγροτικής οικονομίας».
Το ΥπΑΑΤ δεν έλαβε υπόψη καμία από τις προτάσεις των ΔΟ. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
την προτεινόμενη στο νομοσχέδιο ένταξη της νομικής μορφής της “κοινοπραξίας” που πάσχει, αφού παρέχει την δυνατότητα οι ΔΟ να έχουν και κερδοσκοπικό σκοπό, ιδιότητα που απαγορεύεται από τον Καν.(ΕΕ)1308/2013, άρθρο 157,
την προτεινόμενη στο νομοσχέδιο σύσταση Εθνικού Συμβουλίου ΔΟ υπό την καθοδήγηση του ΥπΑΑΤ που είναι σε αντίθεση µε τις αρχές που διέπουν την αυτονομία των ΔΟ, ενώ δεν προβλέπεται από την ενωσιακή Νομοθεσία δυνατότητα τέτοιας κρατικής παρέμβασης, αλλά ούτε θέσπιση ενός συλλογικού διοικητικού οργάνου με αρμοδιότητες γνωμοδοτικές ή συντονιστικές του ρόλου των ΔΟ,
την προτεινόμενη στο νομοσχέδιο κατάργηση της παραγράφου 3 του άρθρου 57 του Νόμου 4647/2019 (Α’ 209) περί ενίσχυσης του έργου των ΔΟ ειδικά από τον κρατικό προϋπολογισμό, που μέχρι τώρα δεν έχει ενεργοποιηθεί, αλλά αντιμετωπίσθηκε θετικά από την ηγεσία του ΥπΑΑΤ,
την κατάργηση της προτεινόμενης στο νομοσχέδιο προσθήκης της παραγράφου 2 του άρθρου 57Α στον Νόμο 4647/2019 περί υποβολής στο ΥπΑΑΤ οικονομικού απολογισμού και ετήσιου προγραμματισμού οικονομικών δραστηριοτήτων,
την τροποποίηση/συμπλήρωση της υπ’αριθμ.1780/16341 Απόφασης του ΥπΑΑΤ σχετικά με τις ΔΟ σε περιφερειακό επίπεδο ώστε να μην ανταγωνίζονται τις αναγνωρισμένες εθνικές ΔΟ.
Επιπλέον:
οι ΔΟ έχουν κατ’ επανάληψη ζητήσει σε συσκέψεις στο ΥΠΑΑΤ την απαραίτητη παράταση ισχύος του ποσοστού 15% για την πλήρωση της αντιπροσωπευτικότητας πέραν της 5ετίας (άρθρο 55 του Νόμου 4647/2019), το οποίο δεν περιλαμβάνεται στις προτεινόμενες ρυθμίσεις.
Ενώ συμφωνούμε για την αναγκαιότητα μεταρρυθμίσεων, οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου πρέπει να αποσυρθούν και να τεθούν σε διαβούλευση νέες, με ουσιαστική συμμετοχή των ΔΟ. Το προτεινόμενο νομοσχέδιο θέτει σοβαρά ζητήματα ύπαρξης και ορθής λειτουργίας των ΔΟ στην χώρα μας, όταν άλλες ευρωπαϊκές χώρες ενθαρρύνουν και ενισχύουν εδώ και δεκαετίες τον θεσμό των ΔΟ (Ισπανία, Γαλλία, Πορτογαλία κ.ά.)
Καλούμε το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων να αναθεωρήσει τη στάση του και να αφουγκραστεί τις ανησυχίες των κλάδων. Η διαφύλαξη της ανεξαρτησίας και της λειτουργικής δυνατότητας των ΔΟ είναι ζωτικής σημασίας για τη στήριξη των παραγωγών, την ανάπτυξη των προϊόντων και τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς.
Δηλώνουμε την αποφασιστικότητά μας να διεκδικήσουμε τις απαραίτητες τροποποιήσεις που θα επιτρέψουν τη βιώσιμη λειτουργία των ΔΟ και κατά συνέπεια να συμβάλλουν στην ανάπτυξη των προϊόντων μας και της αγροτικής μας οικονομίας.
Άρθρο 4
• Πέραν της προσθήκης Ενωσιακών διατάξεων (Καν. 1379/13) που γίνεται για να καλύπτεται ο κλάδος της αλιείας και υδατοκαλλιεργειών, πρέπει να γίνει αναφορά με σχετική προσθήκη και του «Καν. 1139/2021 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας, Αλιείας και Υδατοκαλλιέργειας και την τροποποίηση του Καν.(ΕΕ) 2017/1004» που αφορά το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλιεία, Θαλασσών και Υδατοκαλλιέργειας.