Άρθρο 35 Τοποθετήσεις – Προαγωγές δικαστικών λειτουργών- Αντικατάσταση παρ. 3 άρθρου 59 Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών

Η παρ. 3 του άρθρου 59 του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών (ν. 4938/2022, Α΄109), περί τοποθετήσεων και προαγωγών δικαστικών λειτουργών, αντικαθίσταται ως εξής:

«3. α) Οι προαγωγές στις θέσεις του Προέδρου και των Αντιπροέδρων του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Προέδρου, του Εισαγγελέα και των Αντιπροέδρων του Αρείου Πάγου, του Προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο, των Αντιπροέδρων του Ελεγκτικού Συνεδρίου και του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων ενεργούνται με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται μετά από πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου.

β) Το Υπουργικό Συμβούλιο, ύστερα από γνώμη της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής και εισήγηση του Υπουργού Δικαιοσύνης, επιλέγει τους προακτέους μεταξύ εκείνων που έχουν τα νόμιμα προσόντα κατά τις παρ. 4 και 5 του άρθρου 74, την παρ. 7 του άρθρου 75, τις παρ. 7 και 8 του άρθρου 83, την παρ. 7 του άρθρου 84 και τις παρ. 10, 11 και 12 του άρθρου 89.

γ) Ειδικά για τις προαγωγές στις θέσεις των Προέδρων και των Αντιπροέδρων του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Αρείου Πάγου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, καθώς επίσης και στις θέσεις του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο, πριν από τη γνώμη της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής ζητείται από τον Υπουργό Δικαιοσύνης, η γνώμη της Ολομέλειας του οικείου Ανώτατου Δικαστηρίου, η οποία διατυπώνεται κατόπιν μυστικής ψηφοφορίας των μελών της. Ειδικότερα για την προαγωγή στη θέση του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ζητείται από τον Υπουργό Δικαιοσύνης και η γνώμη της Ολομέλειας της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου.

δ) Για τις προαγωγές στις θέσεις του Προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Προέδρου του Αρείου Πάγου, του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και του Προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η επιλογή γίνεται μεταξύ των Αντιπροέδρων και των δέκα (10) αρχαιοτέρων μελών της Ολομέλειας του οικείου Δικαστηρίου που έχουν τα νόμιμα προσόντα κατά τις διατάξεις της παρούσας και δεν αφυπηρετούν κατά το έτος της προαγωγής. Για κάθε μία (1) θέση αφυπηρετούντος Αντιπροέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, στον αριθμό των υποψηφίων προς επιλογή προστίθεται το επόμενο κατά σειρά αρχαιότητας μέλος της οικείας Ολομέλειας που έχει τα νόμιμα προσόντα και δεν αφυπηρετεί το έτος της προαγωγής. Για κάθε μία (1) θέση αφυπηρετούντος Αντιπροέδρου του Αρείου Πάγου, στον αριθμό των υποψηφίων προς επιλογή προστίθενται τα τέσσερα (4) επόμενα κατά σειρά αρχαιότητας μέλη της οικείας Ολομέλειας που έχουν τα νόμιμα προσόντα και δεν αφυπηρετούν κατά το έτος της προαγωγής.

ε) Για τις προαγωγές στις θέσεις των Αντιπροέδρων του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Αρείου Πάγου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου η επιλογή γίνεται μεταξύ των δέκα (10) αρχαιοτέρων μελών της οικείας Ολομέλειας, που έχουν τα νόμιμα προσόντα και δεν αφυπηρετούν κατά το έτος της προαγωγής, όταν η προς πλήρωση θέση είναι μία (1). Για κάθε μία (1) επιπλέον προς πλήρωση θέση Αντιπροέδρου, στον αριθμό των υποψηφίων προς επιλογή προστίθενται τα τέσσερα (4) επόμενα κατά σειρά αρχαιότητας μέλη της οικείας Ολομέλειας που έχουν τα νόμιμα προσόντα και δεν αφυπηρετούν κατά το έτος της προαγωγής.

στ) Η Ολομέλεια συνεδριάζει σε Συμβούλιο και μετέχουν σε αυτήν όλα τα μέλη της, στη δε Ολομέλεια του Αρείου Πάγου μετέχουν επίσης με δικαίωμα ψήφου ο Εισαγγελέας και οι Αντεισαγγελείς του Αρείου Πάγου. Στην Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου μετέχουν επίσης με δικαίωμα ψήφου ο Γενικός Επίτροπος, ο Επίτροπος και οι Αντεπίτροποι της Επικρατείας. Σε περίπτωση κωλύματος, η Ολομέλεια συγκροτείται νόμιμα και με λιγότερο αριθμό μελών, σε κάθε όμως περίπτωση, τα παρόντα μέλη πρέπει να είναι περισσότερα από το ήμισυ των μελών που υπηρετούν.

ζ) Κάθε μέλος της Ολομέλειας έχει δικαίωμα να επιλέξει μεταξύ όσων έχουν τα νόμιμα προσόντα βάσει των διατάξεων της παρούσας, ως εξής:

  1. i) υποχρεωτικά, με ποινή ακυρότητας του ψηφοδελτίου, από τρεις (3) έως πέντε (5) δικαστικούς λειτουργούς για την κάλυψη της θέσης του Προέδρου,
  2. ii) υποχρεωτικά, με ποινή ακυρότητας του ψηφοδελτίου, από τρεις (3) έως πέντε (5) δικαστικούς ή εισαγγελικούς λειτουργούς στην ψηφοφορία της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου, και υποχρεωτικά τρεις (3) εισαγγελικούς λειτουργούς στην ψηφοφορία της Ολομέλειας της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου, για την κάλυψη της θέσης του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου,

iii) υποχρεωτικά, με ποινή ακυρότητας του ψηφοδελτίου, από τρεις (3) έως πέντε (5) δικαστικούς λειτουργούς για την κάλυψη της θέσης του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο,

  1. iv) υποχρεωτικά, με ποινή ακυρότητας του ψηφοδελτίου, από τρεις (3) δικαστικούς λειτουργούς και μέχρι αριθμό ίσο με το πενήντα τοις εκατό (50%) των δικαστικών λειτουργών που έχουν τα ανωτέρω προσόντα για τις προς κάλυψη θέσεις Αντιπροέδρων και κατ’ ανώτατο όριο συνολικά μέχρι δέκα (10) δικαστικούς λειτουργούς.

η) Η σύγκληση της Διοικητικής Ολομέλειας, η ενημέρωση των δικαστικών και εισαγγελικών λειτουργών που έχουν τα νόμιμα προσόντα βάσει των διατάξεων της παρούσας, η διαδικασία της ψηφοφορίας και της καταμέτρησης των ψήφων διεξάγονται με επιμέλεια του Προέδρου του οικείου Ανώτατου Δικαστηρίου ή του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου αντιστοίχως. Το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας ανακοινώνεται στα μέλη της Ολομέλειας και συντάσσεται πρακτικό με τα ονόματα των υποψηφίων και τις ψήφους που έλαβε ο καθένας κατά φθίνοντα αριθμό ψήφων. Αντίγραφο του πρακτικού διαβιβάζεται στον Υπουργό Δικαιοσύνης μέσα σε ένα (1) μήνα από τότε που ζητήθηκε η γνώμη της Ολομέλειας και περιλαμβάνεται στην εισήγησή του προς το Υπουργικό Συμβούλιο.

θ) Για την προαγωγή στη θέση του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων, πριν από τη γνώμη της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής, ζητείται από τον Υπουργό Δικαιοσύνης η γνώμη σώματος που απαρτίζεται από τους δικαστικούς λειτουργούς της Γενικής Επιτροπείας και τους πενήντα (50) αρχαιότερους Προέδρους Εφετών Διοικητικών Δικαστηρίων. Η γνώμη αυτή διατυπώνεται κατόπιν μυστικής ψηφοφορίας των μελών του σώματος, που διεξάγεται ταυτόχρονα σε αίθουσες των διοικητικών δικαστηρίων Αθηνών και Θεσσαλονίκης μετά από πρόσκληση του Γενικού Επιτρόπου, με επιμέλεια του οποίου ή του νόμιμου αναπληρωτή του λαμβάνει χώρα η διαδικασία. Κάθε μέλος έχει δικαίωμα να επιλέξει, υποχρεωτικά, με ποινή ακυρότητας του ψηφοδελτίου, από τρεις (3) έως πέντε (5) δικαστικούς λειτουργούς, μεταξύ όσων έχουν τα νόμιμα προσόντα σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 75 του παρόντος. Αντίγραφο του πρακτικού που περιλαμβάνει τα αποτελέσματα των δύο ψηφοφοριών διαβιβάζεται στον Υπουργό Δικαιοσύνης μέσα σε ένα (1) μήνα από τότε που ζητήθηκε η γνώμη της Ολομέλειας και περιλαμβάνεται στην εισήγησή του προς το Υπουργικό Συμβούλιο.

ι) Για την πλήρωση των θέσεων, οι οποίες κενώνονται στις 30 Ιουνίου κάθε έτους, ο Υπουργός κινεί τις διαδικασίες που ορίζονται στην παρούσα το αργότερο ως το τέλος Απριλίου. Αν για οποιονδήποτε λόγο κενωθεί κάποια από τις παραπάνω θέσεις κατά τη διάρκεια του δικαστικού έτους, η διαδικασία κινείται μέσα σε δύο (2) μήνες από την κένωση της θέσης. Όλες οι ανωτέρω προαγωγές λογίζονται από την ημερομηνία υπογραφής του οικείου προεδρικού διατάγματος.».

  • 27 Απριλίου 2025, 12:46 | ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΠΕΡΕΛΑΚΗΣ

    Με το υπό δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο, προστέθηκε διάταξη σχετικά με την διαδικασία για την προαγωγή στη θέση του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων, πριν από τη γνώμη της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής, με την παροχή γνώμης σώματος που απαρτίζεται από τους δικαστικούς λειτουργούς της Γενικής Επιτροπείας και τους πενήντα (50) αρχαιότερους Προέδρους Εφετών Διοικητικών Δικαστηρίων. Συστήνεται δηλαδή και μόνο γι’ αυτό τον σκοπό αυτό, ένα ad hoc γνωμοδοτικό όργανο. Οι Πρόεδροι Εφετών που το απαρτίζουν δεν γνωρίζουν τα στοιχεία των υπηρεσιακών φακέλων των υποψηφίων για τη θέση του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας. Τις περισσότερες φορές δεν έχουν συνυπηρετήσει και δεν έχουν διαμορφώσει άποψη για τα προσόντα των υποψηφίων. Θα διαμορφώσουν έτσι την άποψή τους με βάση τις φήμες που θα κυκλοφορήσουν.
    Τα προσόντα και οι ικανότητες των υποψηφίων για την θέση του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας είναι γνωστά στα όργανα του Συμβουλίου της Επικρατείας από προηγούμενες κρίσεις τους, δεδομένου ότι, σε κάθε περίπτωση, όλη η υπηρεσιακή εξέλιξη του διοικητικού δικαστή από την ημέρα του διορισμού του έως την λήξη της σταδιοδρομίας του συναρτάται με αποφάσεις του Ανωτάτου Δικαστικού Συμβουλίου Διοικητικής Δικαιοσύνης, το οποίο, κατόπιν μελέτης και επεξεργασίας των σχετικών φακέλων των δικαστικών λειτουργών (εκθέσεις επιθεωρήσεως κ.τ.λ.), αποφαίνεται για όλα τα υπηρεσιακά τους ζητήματα.
    Συνεπώς, η υπό διαβούλευση ρύθμιση δεν διαφωτίζει τον Υπουργό Δικαιοσύνης για την επιλογή για την θέση του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας.
    Ιωάννης Σπερελάκης
    Επίτιμος Σύμβουλος Επικρατείας