Στην παρ. 5 του άρθρου 17 του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών (ν. 4938/2022, Α΄109), περί των συμβουλίων διεύθυνσης των δικαστηρίων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) τα εδάφια, πέμπτο και έκτο, διαγράφονται, β) στο υφιστάμενο έβδομο εδάφιο, οι λέξεις «του συμβουλίου» διαγράφονται, γ) προστίθεται τελευταίο, ενδέκατο, εδάφιο και η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής:
«5. Η θητεία του συμβουλίου είναι διετής. Αρχίζει την 1η Οκτωβρίου του έτους της εκλογής και λήγει, μετά από την πάροδο δύο (2) ετών, την 30ή Σεπτεμβρίου. Επανεκλογή του ίδιου προσώπου ως προέδρου ή τακτικού μέλους συμβουλίου στον ίδιο βαθμό ιεραρχίας δεν επιτρέπεται. Κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται η επανεκλογή του ίδιου προσώπου ως προέδρου ή τακτικού μέλους συμβουλίου στον ίδιο βαθμό ιεραρχίας σε περίπτωση που η πρώτη θητεία του δεν υπερέβη το χρονικό διάστημα του ενός (1) έτους. Τα τακτικά μέλη δεν επιτρέπεται να μετατεθούν, εκτός αν προαχθούν, οπότε τη θέση τους καταλαμβάνουν οι αναπληρωματικοί κατά τη σειρά των ψήφων που έλαβαν. Ο πρόεδρος και τα τακτικά μέλη του συμβουλίου εκπίπτουν από τη θέση τους, εάν τους επιβληθεί πειθαρχική ποινή βαρύτερη της επίπληξης. Αν οι ανωτέρω αδυνατούν προσωρινά να ασκήσουν τα καθήκοντά τους, αναπληρώνονται από τους αναπληρωτές τους και οι τελευταίοι από τους επόμενους κατά σειρά ψήφων δικαστές και, σε κάθε περίπτωση, από τους αρχαιότερους δικαστές που υπηρετούν στο οικείο εφετείο ή πρωτοδικείο, για τους οποίους δεν συντρέχουν τα κωλύματα της παρ. 6. Σε περίπτωση θανάτου, παραίτησης ή με οποιονδήποτε τρόπο εξόδου από την υπηρεσία του προέδρου, των τακτικών και των αναπληρωματικών μελών του συμβουλίου, τη θέση τους καταλαμβάνουν οι αμέσως επόμενοι κατά σειρά ψήφων δικαστές. Η θητεία των ανωτέρω λήγει μαζί με τη θητεία των λοιπών μελών. Κατ’ εξαίρεση, αν η απομένουσα θητεία του προέδρου ή τακτικού μέλους υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες, διεξάγεται, για την κενή ή τις κενές θέσεις, αναπληρωματική εκλογή, για την οποία εφαρμόζεται αναλόγως η διαδικασία της παρ. 4. Στην τελευταία περίπτωση, αν η λήξη, για οποιοδήποτε λόγο, της θητείας επισυμβεί από την 1η Ιουνίου έως και τη 15η Σεπτεμβρίου, τότε η εκλογή διενεργείται, με μυστική ψηφοφορία, από την ολομέλεια του οικείου δικαστηρίου, η οποία συνέρχεται αυτοδικαίως για τον σκοπό αυτόν την 11η πρωινή ώρα του τρίτου Σαββάτου του μηνός Σεπτεμβρίου του αντίστοιχου έτους, κατά δε τον χρόνο που μεσολαβεί, τη θέση των ελλειπόντων καταλαμβάνουν οι αμέσως επόμενοι κατά σειρά ψήφων δικαστές και σε κάθε περίπτωση, οι αρχαιότεροι δικαστές, που υπηρετούν στο οικείο εφετείο ή πρωτοδικείο ή εισαγγελία, για τους οποίους δεν συντρέχουν τα κωλύματα της παρ. 6.».
Με την παραπάνω διάταξη καταργείται η πρόβλεψη του άρθρου 17παρ.5 ότι ο προϊστάμενος του Τριμελούς Συμβουλίου Διοίκησης στα πολιτικά και διοικητικά Εφετεία και Πρωτοδικεία Αθηνών, Θεσσαλονίκης και Πειραιά: α) όσο διαρκεί η διετής θητεία του δεν μπορεί να μετατεθεί για οποιονδήποτε λόγο, β) ακόμα και αν προαχθεί παραμένει στη θέση του μέχρι τη λήξη της διετούς θητείας.
Με την επιχειρούμενη αλλαγή στο εξής ο πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου, πλην της εκούσιας αίτησής του για μετάθεση, δύναται να μετατεθεί τόσο αν προαχθεί κατά τη διάρκεια της θητείας του όσο και αναγκαστικά (αυτεπαγγέλτως) υπό τις προϋποθέσεις των άρθρων 60παρ.3 και 4. Η επιλογή αυτή του νομοθέτη, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το εύρος των προσώπων που αφορά, ήτοι τις αιρετές διοικήσεις των 6 μεγαλύτερων δικαστικών σχηματισμών της επικράτειας, είναι ιδιαίτερα στενό, προκαλεί εντύπωση τόσο ως προς τη σκοπιμότητα, όσο και ως προς τις συνέπειες στην λειτουργία του αυτοδιοίκητου των δικαστηρίων αυτών. Ενδιαφέρον δε αποτελεί το γεγονός ότι ενώ ο Πρόεδρος του συμβουλίου καθίσταται έκθετος σε αναγκαστική μετακίνηση, δεν ισχύει το ίδιο για τα τακτικά μέλη του Συμβουλίου, τα οποία δεν μετατίθενται κατά τη διάρκεια της θητείας του (ούτε αυτεπαγγέλτως) παρά μόνο αν προαχθούν. Η διάταξη ελέγχεται τόσο για την ενδοσυστηματική της αντινομία, όσο και για την απόλυτη έλλειψη δικαιολογητικής βάσης, να πρέπει να μετατεθεί λόγω προαγωγής ή άλλης αιτίας ο Προϊστάμενος ενός τόσο μεγάλου δικαστικού σχηματισμού. Σημειώνεται ότι στην Ανάλυση συνεπειών ρύθμισης δεν αναφέρεται τίποτα σε σχέση με αυτή την αλλαγή και αναλύεται μόνο η αιτία της προσθήκης των τελευταίων εδαφίων που αφορούν το συντονισμό του χρόνου διεξαγωγής των αρχαιρεσιών σε περίπτωση εξόδου από την υπηρεσία οιοδήποτε μέλους (πρόεδρου ή τακτικού μέλους) του Συμβουλίου Διοίκησης.
Προτείνουμε η διάταξη να παραμείνει ως έχει και να μην απαλειφθούν τα εδάφια που αφορούν το αμετάθετο του προϊσταμένου προέδρου.
Είμαστε αντίθετοι με την κατάργηση τόσο του αμετάθετου του προέδρου του τριμελούς συμβουλίου διεύθυνσης όσο και της δυνατότητάς του να παραμένει στη θέση του σε περίπτωση προαγωγής του. H προτεινόμενη ρύθμιση θα δημιουργήσει έναν φαύλο κύκλο συνεχών αλλαγών στο πρόσωπο του προέδρου του συμβουλίου και αδυναμία άσκησης των καθηκόντων του. Δεδομένου ότι αρκετές φορές οι αρχαιότεροι πρόεδροι πρωτοδικών εκλέγονται στη θέση του προέδρου του τριμελούς συμβουλίου διεύθυνσης, θα ανακύπτει συχνά η ανάγκη πλήρωσης της θέσης λόγω προαγωγής τους κατά τη διάρκεια της θητείας τους. Η ύπαρξη σταθερού προέδρου του τριμελούς συμβουλίου διεύθυνσης τουλάχιστον επί διετία είναι απαραίτητη για την ομαλή άσκηση των καθηκόντων του.
Διαφωνούμε με την προσθήκη ενδέκατου εδαφίου στην παρ. 5 του άρθρου 17 του ΚΟΔΚΔΛ σύμφωνα με το οποίο, αν η λήξη, για οποιοδήποτε λόγο, της θητείας επισυμβεί από την 1η Ιουνίου έως και τη 15η Σεπτεμβρίου, τότε η εκλογή να διενεργείται, το τρίτο Σάββατο του μηνός Σεπτεμβρίου του αντίστοιχου έτους, κατά δε τον χρόνο που μεσολαβεί, τη θέση των ελλειπόντων να καταλαμβάνουν οι αμέσως επόμενοι κατά σειρά ψήφων δικαστές και σε κάθε περίπτωση, οι αρχαιότεροι δικαστές, που υπηρετούν στο οικείο δικαστήριο. Σε περίπτωση που εκλείπει ο πρόεδρος του τριμελούς συμβουλίου διεύθυνσης λόγω αφυπηρέτησης, θανάτου κλπ., θα πρέπει να γίνονται εκλογές άμεσα, αφού δεν νοείται αναπλήρωση προσώπου που έχει αποβιώσει ή δεν φέρει πλέον την ιδιότητα του δικαστικού λειτουργού. Περαιτέρω, με τη ρύθμιση αυτή ελλοχεύει ο κίνδυνος να ασκεί καθήκοντα Προέδρου του τριμελούς συμβουλίου διεύθυνσης -ο οποίος, μεταξύ άλλων, έχει την πολύ σημαντική ευθύνη της διαμόρφωσης της σύνθεσης των τμημάτων του δικαστηρίου- κάποιο πρόσωπο που δεν έχει (εκλογική) νομιμοποίηση.
με την τροποποιηση του άρθρου 17 καταργειται η μη μεταθεση του προεδρου του συμβουλιου οταν προαγεται.
η καταργηση αυτη δεν εξυπηρετει καποιο σκοπο, αντιθετως θα δημιουργησει εναν φαυλο κυκλο συνεχων αλλαγων στο προσωπο του προεδρου του συμβουλιου και αδυναμια ασκησης καθηκοντων, αφου προεδροι των συμβουλιων γινονται οι αρχαιοτεροι προεδροι πρωτοδικων που βρισκονται ολιγον πριν την προαγωγη τους και προαγονται παντα κατα τη διαρκεια της θητειας τους.η υπαρξη ενος σταθερου προεδρου συμβουλιου τουλαχιστον επι διετια ειναι απαραιτητο για την ομαλη ασκηση των καθηκοντων
όσον αφορά την τροποποίηση του άρθρου 17 του Κώδικα Οργανισμού δικαστηρίων είναι απαραίτητο να υπάρξει μεταβατική διάταξη διότι καταλαμβάνει εξ απίνης προέδρους συμβουλίων που προάγονται πριν από τη λήξη της διετούς θητείας τους και μεταβάλλονται εκ των υστέρων οι συνθήκες τις οποίες αυτός γνώριζε όταν έθετε υποψηφιότητα