Άρθρο 75
Προσδιορισμός νομικής φύσης Πανελλήνιου Συλλόγου Φυσικοθεραπευτών – Τροποποίηση άρθρου 1 ν. 3599/2007
Στο άρθρο 1 του ν. 3599/2007 (Α΄176), περί σύστασης, επωνυμίας και έδρας του Πανελλήνιου Συλλόγου Φυσικοθεραπευτών, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, αα) μετά τις λέξεις «δημοσίου δικαίου» προστίθενται οι λέξεις «σωματειακής μορφής», αβ) προστίθεται δεύτερο εδάφιο, β) το τρίτο εδάφιο της παρ. 2 διαγράφεται, γ) η παρ. 3 αντικαθίσταται, και το άρθρο 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 1
Σύσταση – Επωνυμία – Έδρα
1. Συνιστάται νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου σωματειακής μορφής με την επωνυμία «Πανελλήνιος Σύλλογος Φυσικοθεραπευτών» (Π.Σ.Φ.), το οποίο υπάγεται στην εποπτεία του Υπουργού Υγείας. Ο Π.Σ.Φ. δεν ανήκει στον δημόσιο τομέα κατά την έννοια της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143).
2. Έδρα του Συλλόγου ορίζεται η Αθήνα. Ο Σύλλογος έχει Περιφερειακά Τμήματα, τα οποία εδρεύουν στην πρωτεύουσα των νομών της χώρας. Ο αριθμός των Περιφερειακών Τμημάτων δεν δύναται να υπερβαίνει τον αριθμό των νομών της χώρας.
3. Ο Π.Σ.Φ. δεν χρηματοδοτείται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, έχει δική του περιουσία, οικονομική, διοικητική και διαχειριστική αυτοτέλεια και δεν αποτελεί αναθέτουσα αρχή ή αναθέτοντα φορέα, κατά την έννοια των υποπερ. α) και β) της περ. 1 της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4412/2016 (Α’ 147), ούτε οργανισμό δημοσίου δικαίου, κατά την έννοια της περ. 4) της παρ. 1 του άρθρου 2 του ίδιου νόμου. Για κάθε θέμα που αφορά στη διοικητική και οικονομική λειτουργία του, ιδίως στη διαχείριση και αξιοποίηση της περιουσίας του, στην εποπτεία και στον έλεγχο των οικονομικών και διαχειριστικών του πράξεων, στην κατάρτιση πάσης φύσεως συμβάσεων, συμπεριλαμβανομένων και των συμβάσεων έργων, μελετών, υπηρεσιών και προμηθειών, και στην ανάληψη υποχρεώσεων, στην πρόσληψη προσωπικού με συμβάσεις εργασίας και στο καθεστώς του προσωπικού του, καθώς και σε κάθε θέμα που διέπει τις σχετικές έννομες σχέσεις, εφαρμόζονται αποκλειστικά ο παρών νόμος και οι κατ’ εξουσιοδότησή του εκδιδόμενες υπουργικές αποφάσεις.
Στον Π.Σ.Φ. εφαρμόζεται ο Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α’ 45).».
Άρθρο 76
Βεβαίωση ποσού εγγραφής – εισφοράς υπέρ του Πανελλήνιου Συλλόγου Φυσιοθεραπευτών – Προσθήκη παρ. 4 στο άρθρο 4 του ν. 3599/2007
Στο άρθρο 4 του ν. 3599/2007 (Α΄176) περί εγγραφής και εσόδων, προστίθεται παρ. 4, ως εξής:
«4. Το εφάπαξ ποσό της εγγραφής και το ποσό της ετήσιας εισφοράς βεβαιώνονται από τη Διοικούσα Επιτροπή του αρμόδιου Περιφερειακού Τμήματος του Π.Σ.Φ. και εισπράττονται κατά τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α΄ 190).».
Άρθρο 77
Σύσταση ενιαίου πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου του Πανελληνίου Συλλόγου Φυσικοθεραπευτών – Τροποποίηση άρθρου 7 ν. 3599/2007
Στο άρθρο 7 του ν. 3599/2007 (Α΄176), περί Πειθαρχικών Συμβουλίων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) ο τίτλος αντικαθίσταται, β) η παρ. 1 αντικαθίσταται και το άρθρο 7 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 7
Σύσταση ενιαίου πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου
1. Συστήνεται Πειθαρχικό Συμβούλιο στην έδρα του Πανελληνίου Συλλόγου Φυσικοθεραπευτών (Π.Σ.Φ.), αρμόδιο για τα πειθαρχικά παραπτώματα των μελών όλων των περιφερειακών τμημάτων. Το Συμβούλιο είναι πενταμελές, με ισάριθμα αναπληρωματικά μέλη, και αποτελείται από φυσικοθεραπευτές, που εκλέγονται σε όλη την επικράτεια ταυτόχρονα με την εκλογή των λοιπών οργάνων διοίκησης. Καθήκοντα Προέδρου ασκεί το μέλος με τα περισσότερα έτη άσκησης του επαγγέλματος του φυσικοθεραπευτή. Χρέη γραμματέα, υπεύθυνου για την εν γένει γραμματειακή – διοικητική υποστήριξη του έργου του Συμβουλίου, εκτελεί υπάλληλος του Π.Σ.Φ. ή φυσικοθεραπευτής – μέλος του Π.Σ.Φ., που ορίζεται με απόφαση του Κεντρικού Διοικητικού Συμβουλίου (Κ.Δ.Σ.). Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος, τα μέλη του Πειθαρχικού Συμβουλίου ορίζονται με απόφαση του Κ.Δ.Σ. του Π.Σ.Φ. και η θητεία τους διαρκεί μέχρι τις αμέσως προσεχείς αρχαιρεσίες.
Η εκδίκαση των εκκρεμών κατά τον χρόνο δημοσίευσης του παρόντος πειθαρχικών υποθέσεων ολοκληρώνεται από τα πειθαρχικά συμβούλια που έχουν ήδη επιληφθεί.
2. Συνίσταται Ανώτατο Πειθαρχικό Συμβούλιο το οποίο αποτελείται από πέντε τακτικά και ισάριθμα αναπληρωματικά μέλη. Ο Πρόεδρος του Ανώτατου Πειθαρχικού Συμβουλίου, όπως και το αναπληρωματικό του μέλος, είναι δικαστής, με το βαθμό του Εφέτη των Πολιτικών Δικαστηρίων, που ορίζονται κατά τις κείμενες διατάξεις. Τα υπόλοιπα τέσσερα τακτικά και ισάριθμα αναπληρωματικά μέλη, είναι Φυσικοθεραπευτές και ορίζονται με απόφαση του Κεντρικού Διοικητικού Συμβουλίου. Γραμματέας του Ανώτατου Πειθαρχικού Συμβουλίου, αρμόδιος για την τήρηση των πρακτικών των συνεδριάσεων του, είναι ο Γραμματέας του Κεντρικού Διοικητικού Συμβουλίου. Το Ανώτατο Πειθαρχικό Συμβούλιο εκδικάζει τις υποθέσεις, σε πρώτο και τελευταίο βαθμό, κατόπιν παραπομπής τους από τα Πειθαρχικά Συμβούλια, καθώς και τις ενστάσεις κατά των αποφάσεων των Πειθαρχικών Συμβουλίων. Είναι αρμόδιο για την εκδίκαση, σε πρώτο και τελευταίο βαθμό, των πειθαρχικών παραπτωμάτων των μελών του Κεντρικού Διοικητικού Συμβουλίου και των Διοικουσών Επιτροπών των Περιφερειακών Τμημάτων του Συλλόγου.».
Άρθρο 78
Πειθαρχικό Συμβούλιο Πανελλήνιου Συλλόγου Φυσικοθεραπευτών – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 10 ν. 3599/2007
Στην παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 3599/2007 (Α΄176), περί της διαδικασίας ενώπιον του Πειθαρχικού Συμβουλίου, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο οι λέξεις «από τη Διοικούσα Επιτροπή κάθε Περιφερειακού Τμήματος, που λειτουργεί και ως Πειθαρχικό Συμβούλιο για τα πειθαρχικά παραπτώματα των μελών του» αντικαθίστανται από τις λέξεις «από το Πειθαρχικό Συμβούλιο», β) στο δεύτερο εδάφιο οι λέξεις «Η Διοικούσα Επιτροπή» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Το Πειθαρχικό Συμβούλιο», και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Ο πειθαρχικός έλεγχος, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το άρθρο 8 του παρόντος νόμου ασκείται από το Πειθαρχικό Συμβούλιο αυτεπάγγελτα ή κατόπιν έγγραφης ή προφορικής αναφοράς ή ανακοίνωσης δημόσιας αρχής ή ύστερα από αίτηση κάθε ενδιαφερομένου. Το Πειθαρχικό Συμβούλιο αποφαίνεται αιτιολογημένα, εντός δεκαπέντε ημερών από την υποβολή της καταγγελίας ή της αίτησης ή της αναφοράς ή της ανακοίνωσης αν θα ασκηθεί πειθαρχική δίωξη.».
Άρθρο 79
Βεβαίωση πειθαρχικών προστίμων – Τροποποίηση άρθρου 8 ν. 3599/2007
Στο άρθρο 8 του ν. 3599/2007 (Α΄176), περί πειθαρχικού ελέγχου των μελών του Πανελλήνιου Συλλόγου Φυσικοθεραπευτών, το πέμπτο εδάφιο αντικαθίσταται, και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, το άρθρο 8 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 8
Πειθαρχικός έλεγχος των μελών του Συλλόγου
Τα μέλη που παραβιάζουν τις διατάξεις του παρόντος νόμου, τις αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων των Αντιπροσώπων, τις αποφάσεις των Περιφερειακών Συνελεύσεων ή επιδεικνύουν διαγωγή αντίθετη προς το συμφέρον και το κύρος του Συλλόγου και μη συνάδουσα με το επάγγελμα του φυσικοθεραπευτή, ελέγχονται πειθαρχικά, ανεξάρτητα από ενδεχόμενη ποινική ευθύνη τους, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Πειθαρχικό παράπτωμα αποτελεί ιδίως κάθε υπαίτια παράβαση των καθηκόντων και των υποχρεώσεων που προβλέπονται για τους φυσικοθεραπευτές από τις διατάξεις του παρόντος νόμου, του Κώδικα Δεοντολογίας Φυσικοθεραπευτών, του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Συλλόγου, των αποφάσεων του Κ.Δ.Σ. του Συλλόγου και της Διοικούσας Επιτροπής του Περιφερειακού Τμήματος στο οποίο ανήκει ο φυσικοθεραπευτής. Ο έλεγχος και η αξιολόγηση των παραπτωμάτων των φυσικοθεραπευτών γίνεται από το αρμόδιο Πειθαρχικό Συμβούλιο. Οι επιβαλλόμενες από το αρμόδιο Πειθαρχικό Συμβούλιο ποινές είναι: α) έγγραφη επίπληξη, β) πρόστιμο, γ) προσωρινή παύση εξασκήσεως του επαγγέλματος του φυσικοθεραπευτού, από δεκαπέντε (15) ημέρες έως έξι (6) μήνες και δ) οριστική παύση εξάσκησης του επαγγέλματος του φυσικοθεραπευτή.
Το πρόστιμο βεβαιώνεται από τη Διοικούσα Επιτροπή του αρμόδιου περιφερειακού τμήματος του Πανελλήνιου Συλλόγου Φυσικοθεραπευτών, εισπράττεται κατά τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α΄ 190) και περιέρχεται στα οικεία περιφερειακά τμήματα.
Η ποινή της οριστικής παύσης άσκησης του επαγγέλματος του φυσικοθεραπευτή, μπορεί να επιβληθεί εάν ο φυσικοθεραπευτής:
α) τιμωρηθεί εντός τριετίας από το αρμόδιο Πειθαρχικό Συμβούλιο με δύο (2) τουλάχιστον πειθαρχικές ποινές προσωρινής παύσης εξασκήσεως του επαγγέλματος του φυσικοθεραπευτού,
β) καταδικάσθηκε με αμετάκλητη απόφαση ποινικού δικαστηρίου για κακούργημα,
γ) καταδικάσθηκε με δύο (2) τουλάχιστον αποφάσεις ποινικού δικαστηρίου για πλημμέλημα κατά την άσκηση ή με αφορμή την άσκηση του επαγγέλματος του.».
Άρθρο 80
Σύσταση Τμήματος Φυσικοθεραπείας στα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας – Προσθήκη παρ. 8 στο άρθρο 58 ν. 2071/1992
Στο άρθρο 58 του ν. 2071/1992, περί διάρθρωσης ιατρικής και λοιπής επιστημονικής υπηρεσίας των νοσοκομείων, προστίθεται παρ. 8 ως εξής:
«8. Στα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) με δυναμικότητα διακοσίων (200) κλινών και άνω συστήνεται Τμήμα Φυσικοθεραπείας, που υπάγεται στην οικεία ιατρική υπηρεσία και στελεχώνεται από υπαλλήλους του κλάδου των φυσικοθεραπευτών. Αρμοδιότητες του Τμήματος είναι: α) η παροχή ποιοτικής φυσικοθεραπευτικής φροντίδας στους ασθενείς και η συνεχής βελτίωσή της, σύμφωνα με τους κανόνες και τα διδάγματα της επιστήμης της φυσικοθεραπείας και των κανόνων ηθικής και δεοντολογίας στο πλαίσιο των κατευθύνσεων των υπευθύνων σε κάθε περίπτωση ιατρών, β) η προώθηση και προαγωγή της επιστήμης της φυσικοθεραπείας και της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης και επιμόρφωσης στον τομέα αυτόν, καθώς και η διευκόλυνση και ενίσχυση της έρευνας και της καινοτομίας, γ) η αξιοποίηση και ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού, ο άρτιος προγραμματισμός και ο έλεγχος του προσωπικού και η εποπτεία και αξιολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών, δ) η τήρηση των αρχών λειτουργίας του νοσοκομείου, όπως καθορίζονται από διατάξεις νόμων, προεδρικών διαταγμάτων, τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του Νοσοκομείου και τις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου και του Διοικητή αυτού, ε) η διεπιστημονική συνεργασία με τις άλλες υπηρεσίες του Νοσοκομείου, στ) η οργάνωση, ο προγραμματισμός και η εκτέλεση φυσικοθεραπευτικών πράξεων σε εσωτερικούς και εξωτερικούς ασθενείς, ζ) η θέσπιση κανόνων λειτουργίας του τμήματος φυσικοθεραπείας και κριτηρίων αξιολόγησης ποιότητας και ασφάλειας της παρεχόμενης φυσικοθεραπευτικής φροντίδας και η) η διατύπωση εισηγήσεων προς τη Διοίκηση του νοσοκομείου για κάθε ζήτημα που αφορά στην παροχή φυσικοθεραπευτικών υπηρεσιών.
Στο Τμήμα Φυσικοθεραπείας προΐσταται υπάλληλος του κλάδου ΠΕ ή ΤΕ Φυσικοθεραπευτών.
Στα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ. με δυναμικότητα κάτω των διακοσίων (200) κλινών συστήνεται Αυτοτελές Γραφείο Φυσικοθεραπείας με υπεύθυνο φυσικοθεραπευτή και αποστολή όμοια με εκείνη των Τμημάτων Φυσικοθεραπείας.».





Η έλλειψη δυνατότητας ιεραρχικής ανέλιξης και η απώλεια του επιδόματος ευθύνης δημιουργούν αναντιστοιχία τόσο στην επαγγελματική και οικονομική αναγνώριση των φυσικοθεραπευτών σε σχέση με άλλους κλάδους όσο και στην μετεκπαιδευτική εξέλιξη, υπονομεύοντας την ελκυστικότητα των θέσεων αυτών και ενισχύοντας την τάση συγκέντρωσης προσωπικού σε μεγάλα νοσοκομεία.Η υγειονομική πολιτική θα πρέπει να στηρίζει και να ενισχύει την αποκέντρωση, παρέχοντας κίνητρα και προοπτικές εξέλιξης σε φυσικοθεραπευτές που υπηρετούν σε μικρές και άγονες περιοχές, προκειμένου να διασφαλιστεί η ποιότητα της παροχής υπηρεσιών και η παραμονή εξειδικευμένου προσωπικού.Να επισημανθεί ότι σε καμία άλλη υπηρεσία ,νοσηλευτική κ.α δεν έχουν τεθεί προϋποθέσεις αναφορικά με τοποθέτηση προϊσταμένων
Σε ότι αφορά το άρθρο 77 και τη σύσταση ενιαίου πρωτοβάθμιου πειθαρχικού συμβουλίου, εκφράζω την αντίθεσή μου στην αποψίλωση των αρμοδιοτήτων των περιφερειακών τμημάτων του Π.Σ.Φ. Η ύπαρξη των περιφερειακών πειθαρχικών συμβουλίων λειτουργούσε υπέρ της αποκέντρωση της πειθαρχικής διαδικασίας και της δημοκρατίας. Αντίθετα η σύσταση μιας «υδροκέφαλης» δομής θα δημιουργήσει νέα προβλήματα. Άλλωστε σε όλα τα σωματειακά ΝΠΔΔ που έχουν χρόνια λειτουργίας και εμπειρίας στις πειθαρχικές διαδικασίες, τα πρωτοβάθμια πειθαρχικά έχουν τοπικό χαρακτήρα και το δευτεροβάθμιο κεντρικό.
Για το άρθρο 80 και τη σύσταση Τμήματος Φυσικοθεραπείας, θέλω να συγχαρώ τη ηγεσία του Υπουργείου Υγείας και τις συναρμόδιες υπηρεσίες του, που αποδέχτηκαν ένα πάγιο αίτημα των νοσοκομειακών φυσικοθεραπευτών. Θεωρώ πως η παραπάνω μεταρρύθμιση θα αναβαθμίσει το ρόλο και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών φυσικοθεραπείας στις δομές του ΕΣΥ.
Επειδή θεωρώ πως υπάρχουν κάποια θέματα που δεν περιγράφονται στο σχέδιο νόμου, θα ήθελα να καταθέσω τις παρακάτω παρατηρήσεις:
• Στις αρμοδιότητες να προστεθεί «θ) η συνεργασία με τα πανεπιστημιακά τμήματα φυσικοθεραπείας των ΑΕΙ για την παροχή κλινικής και πρακτικής εκπαίδευσης στους/ις φοιτητές/τριες των παραπάνω τμημάτων»,
• Σε όσα νοσοκομεία λειτουργεί Εργαστήριο Φυσικοθεραπείας για εξωτερικούς ασθενείς, θα υπάγεται πλέον ως συνδεδεμένη μονάδα στο Τμήμα Φυσικοθεραπείας, ενώ δύναται σε όσα νοσοκομεία δεν διαθέτουν Εργαστήριο να δημιουργήσουν στο μέλλον και θα υπάγεται στο Τμήμα Φυσικοθεραπείας και
• Να προβλεφθεί μεταβατική διάταξη «Οφείλουν οι διοικήσεις των νοσοκομείων μέχρι τις ……. (να οριστεί συγκεκριμένη ημερομηνία), να συστήσουν Τμήμα Φυσικοθεραπείας, να μεταφέρουν σε αυτό το υπάρχον προσωπικό κλάδου φυσικοθεραπείας, να τοποθετηθεί προϊστάμενος Τμηματάρχης και να αποτυπωθεί στον νέο οργανισμό λειτουργίας κάθε νοσοκομείου».
Γιάννης Μαρμαράς, Πρόεδρος ΔΑΚΕ Φυσικοθεραπευτών
Η σύσταση αυτόνομου τμήματος Φυσικοθεραπείας με προϊστάμενο Φυσικοθεραπευτή είναι μια σημαντική αναγνώριση του επιστημονικού ρόλου της Φυσικοθεραπείας και ενισχύει τη θέση του Φυσικοθεραπευτή στη διεπιστημονική ομάδα.
Η άμεση αναφορά του τμήματος στον Διευθυντή της Ιατρικής Υπηρεσίας είναι διοικητικά δυσλειτουργική. Προτείνεται η δημιουργία μιας Υποδιεύθυνσης (ή Διεύθυνσης, ανάλογα με το μέγεθος) για όλα τα παραϊατρικά επαγγέλματα.
Ο διαχωρισμός σε τμήματα και γραφεία φυσικοθεραπείας είναι παράλογος καθώς οι παροχές υπηρεσιών από τους φυσικοθεραπευτές είναι ίδιες. Επομένως ο διαχωρισμός αποσκοπεί ξεκάθαρα στην εξοικονόμηση οικονομικών πόρων που θα προκαλέσει λειτουργικές δυσχέρειες σε μικρότερα Νοσοκομεία και έναν αδικαιολόγητο αποκλεισμό φυσικοθεραπευτών από ανώτερες διοικητικές βαθμίδες.
Οι προτεινόμενες διατάξεις του άρθρου 80 περί σύστασης Τμήματος Φυσικοθεραπείας στα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας ,του σχεδίου νόμου: «ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ του Υπουργείου Υγείας που ετέθη σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση σαφώς προάγουν και διευκολύνουν την παροχή υπηρεσιών φυσικοθεραπείας από το ΕΣΥ στους λήπτες υπηρεσιών υγείας.
Σχόλια:
1. Η σύσταση τμήματος φυσικοθεραπείας είναι απαραίτητο να εφαρμοστεί σε όλα τα Νοσοκομεία και τα Κέντρα Υγείας του ΕΣΥ και όχι μόνο στα άνω των 200 κλινών διότι:
α) ο αριθμός κλινών δεν αντικατοπτρίζει το μέγεθος των υπηρεσιών που παρέχονται καλύτερα από δείκτες όπως ο «αριθμός νοσηλευθέντων» και οι «ημέρες νοσηλείας», στοιχεία που αναρτώνται στο ΒΙ.
β)στο συσταθέν τμήμα θα μπορεί να ενταχθεί εργαστήριο φυσικοθεραπείας ( λείπει από τούς οργανισμούς όλων των νοσοκομείων) ενώ σε ένα αυτοτελές γραφείο μάλλον δεν μπορεί να υπαχθεί εργαστήριο φυσικοθεραπείας.
γ)ένα αυτοτελές γραφείο σχετίζεται με την εξυπηρέτηση συγκεκριμένης ανάγκης, μάλλον έχει μια εξειδικευμένη αποστολή και η αυτοτέλεια του καθώς και η άμεση σύνδεση με την διοίκηση διευκολύνει σκοπούς όπως η νομική υποστήριξη, οι δημόσιές σχέσεις και η εξυπηρέτηση ιδιαίτερων θεμάτων των ληπτών υγείας. Η παροχή υπηρεσιών φυσικοθεραπείας σχετίζεται με ευρύτερες αρμοδιότητες από ενός αυτοτελούς γραφείου, όπως σωστά αναφέρονται και απαριθμούνται στο άρθρο 80.
δ) οι μονάδες ΠΦΥ που παρέχουν υπηρεσίες φυσικοθεραπείας θα μπορούν να εξυπηρετούν τους λήπτες μέσω οργανωμένων διαδικασιών τμήματος με εργαστήριο φυσικοθεραπείας.
2. Είναι απαραίτητο στα υπό σύσταση τμήματα φυσικοθεραπείας να ενταχθούν εργαστήρια φυσικοθεραπείας κατά το πρότυπο της Υπουργικής Απόφασης υπ. αριθμ. Γ1β/ΓΠ/οικ.28063 περί Μητρώου Εργαστηρίων Φυσικοθεραπείας, ΦΕΚ 3295/ B’/18.05.2023, ώστε να παρέχονται υπηρεσίες φυσικοθεραπείας από το ΕΣΥ.
3. Στις αρμοδιότητες του τμήματος φυσικοθεραπείας θα μπορούσε να συμπεριληφθεί και να εξειδικευθεί περαιτέρω ,η εκπαίδευση των φοιτητών κλινικής άσκησης και πρακτικής άσκησης καθώς δεν πρέπει αυτό το σπουδαίο έργο να μην είναι σαφώς προσδιορισμένο και οργανωμένο.
Ένα πολύ σημαντικό βήμα για την αναβάθμιση του ρόλου του φυσικοθεραπευτή γίνεται με την πρόβλεψη σύστασης αυτόνομου τμήματος φυσικοθεραπείας (άνω των 200 κλινών) και Αυτοτελούς Γραφείου Φυσικοθεραπείας με υπεύθυνο φυσικοθεραπευτή και αποστολή όμοια με εκείνη των Τμημάτων Φυσικοθεραπείας για Νοσοκομεία κάτω των 200 κλινών.
Επίσης οι ρυθμίσεις για τη λειτουργία του οργάνου διοίκησης του Π.Σ.Φ -Ν.Π.Δ.Δ προσθέτει ευελιξία και δημιουργεί ένα νέο πλαίσιο στα πειθαρχικά συμβούλια ανεξάρτητα από τις διοικήσεις των περιφερειακών τμημάτων ( Π.Τ ) για να μπορούν να λειτουργούν απρόσκοπτα.
Τέλος οι ρυθμίσεις για την είσπραξη των οφειλόμενων προστίμων του πειθαρχικού συμβουλίου., πρόστιμα από το μητρώο εργαστηρίων φυσικοθεραπείας και οφειλές συνδρομών λειτουργεί επικουρικά στο έργο που διεκπεραιώνει ο Π.Σ.Φ.
Μια σωστή κίνηση, η σύσταση Τμημάτων Φυσικοθεραπειας στα νοσοκομεία, είναι όμως ελλιπής και μάλιστα λειτουργεί εις βάρος των φυσικοθεραπευτών των μικρότερων νοσοκομείων.
Η ίδρυση Αυτόνομου Γραφείου Φυσικοθεραπείας, που θα έπρεπε να ονομάζεται Εργαστήριο (γιατί είναι εργαστήριο με μηχανήματα και παρέχει φυσικόθεραπευτικές συνεδρίες και όχι γραφείο που παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες) καταδικάζει τους φυσικοθεραπευτές των μικρότερων νοσοκομείων να μην έχουν καμία προοπτική εξέλιξης σε θέσεις προϊσταμένων, γιατί δεν θα μπορούν να γίνουν ούτε προϊστάμενοι του Παραϊατρικού Τμήματος, αφού αυτοτελώς θα υπάγονται στον Διευθυντή Ιατρικής Υπηρεσίας.
Το επιπλέον κόστος για την ίδρυση Φυσικοθεραπευτικών Τμημάτων ή Αυτοτελών Εργαστηρίων Φυσικοθεραπειας σε ΟΛΑ τα νοσοκομεία (τα οποία είναι περίπου 115) είναι ελάχιστο. Η επέκταση και στα υπόλοιπα έχει μικτό κόστος λιγότερο από 300.000 ευρώ ΤΟ ΧΡΟΝΟ).
Στα νοσοκομεία κάτω των 200 κλινών υπάρχουν άπειρα τμήματα, εδώ και χρόνια, με ένα μόνο άτομο, (Π.χ. Κοινωνικής υπηρεσίας, Διαιατολογίας, πληροφορικής, εσωτερικού ελέγχου κ.α.) Στα Φυσικοθεραπευτήρια πρέπει να γίνει οικονομία (και τι οικονομία;, μικτό ετήσιο κόστος ούτε 300.000 ευρώ το χρόνο).
Δεν προβλέπεται καν ότι ισχύει για τα αυτόνομα ΤΕΠ. Η ίδρυση τους σε νοσοκομεία άνω των 200 κλινών ή σε νοσοκομεία που είναι σε έδρα περιφερειακής ενότητας για την ενίσχυση των παραμεθόριων περιοχών. ΚΡΙΜΑ!!!
ΕΛΕΟΣ με την υποβάθμιση των φυσικοθεραπευτών. ΟΧΙ φυσικοθεραπευτές δύο ταχυτήτων.
ΙΔΡΥΣΗ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ.
Στο άρθρο 58 του υπό ψήφιση νομοσχεδίου προβλέπεται η δυνατότητα διενέργειας εφημεριών μεικτού τύπου και εφημεριών ετοιμότητας αποκλειστικά για το προσωπικό του κλάδου ΠΕ Βιοϊατρικών Επιστημών, ειδικότητας ΠΕ Ακτινολογίας – Ακτινοθεραπείας και του κλάδου ΤΕ Βιοϊατρικών Επιστημών, ειδικότητας ΤΕ Ραδιολογίας – Ακτινολογίας.
Στον κλάδο ΠΕ και ΤΕ Βιοιατρικών Επιστημών ανήκουν, όπως γνωρίζετε, και οι Π.Ε. Ιατρικών Εργαστηρίων και Τ.Ε Ιατρικών Εργαστηρίων οι οποίοι στελεχώνουν όλα τα Τμήματα των εργαστηρίων: Μικροβιολογικό, Βιοχημικό, Αιματολογικό, Ανοσολογικό – Ιστοσυμβατότητας, Τοξικολογικό, Παθολογοανατομικό, Κυτταρολογικό, Ορμονολογικο, Αιμοδοσίας, Γενετικής και Μοριακής Βιολογίας.
Είναι μεγάλη παράλειψη και αδικία προς τους Βιοϊατρικούς Επιστήμονες ειδικότητας ΠΕ και ΤΕ Ιατρικών Εργαστηρίων να μη συμπεριλαμβάνονται. Κανένα νοσοκομείο δε μπορεί να λειτουργήσει χωρίς τις υπηρεσίες τους.
Παρακαλώ για την επανεξέταση και διόρθωση του άρθρου 58.
Ως εργαζόμενος στο ΓΝΑ Ο Ευαγγελισμός και προσφέροντας στο ΕΣΥ για 25 χρόνια τις υπηρεσίες μου , επιτέλους ένα δίκαιο αίτημα του κλάδου μου είναι έτοιμο να γίνει πραγματικότητα. Η προσφορά του φυσιοθεραπευτή στον ασθενή σε όλες τις βαθμίδες υγείας έχει αποδειχτεί ότι είναι πολύτιμη κυρίως για την υγεία του ασθενούς αλλά και για την οικονομία της υγείας. Η προσφορά είναι πολυπαραγοντική και αξίζουν πολλά συγχαρητήρια στο υπουργείο.
Θέλω με την ιδιότητα της υπευθύνου του τμήματος φυσικοθεραπείας του Νοσοκομείου Σερρών, να συγχαρώ όλους όσους εργάστηκαν για αυτό το μεγάλο βήμα που αναβαθμίζει την επιστήμη της φυσικοθεραπείας και προάγει την περίθαλψη των ασθενών.
Επίσης συγχαίρω την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας για αυτή την αποδοχή του αιτήματος που βρίσκεται στη θεματολογία των διοικήσεων του Π.Σ.Φ εδώ και 30 χρόνια.
Σχόλιο επί των άρθρων 75-80
Αρχικά, αξίζουν συγχαρητήρια σε όλους όσοι εργάστηκαν ώστε να φτάσουμε στο σημερινό σημείο. Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις αποτελούν ένα σημαντικό βήμα θεσμικής αναγνώρισης του ρόλου των φυσικοθεραπευτών στο σύστημα υγείας.
🔹 Άρθρο 75
Η ρητή διατύπωση ότι ο ΠΣΦ είναι ΝΠΔΔ σωματειακής μορφής με οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια ξεκαθαρίζει το πλαίσιο λειτουργίας του και βάζει τέλος στη λανθασμένη αντίληψη ότι πρόκειται για «δημόσιο οργανισμό» που οφείλει να λειτουργεί σαν Υπουργείο. Πρόκειται για θετική κατεύθυνση, καθώς προσφέρει ευελιξία και μειώνει τη γραφειοκρατία.
🔹 Άρθρο 76
Η είσπραξη συνδρομών μέσω ΚΕΔΕ καθιστά το ζήτημα πιο οργανωμένο και υποχρεωτικό, διασφαλίζοντας τη νοικοκυρεμένη λειτουργία του Συλλόγου. Ωστόσο, απαιτείται να διασφαλιστεί η άμεση ανταποδοτικότητα προς τα μέλη· διαφορετικά, η ρύθμιση αυτή κινδυνεύει να εκληφθεί αρνητικά από μεγάλο αριθμό συναδέλφων.
🔹 Άρθρα 77-79
Η ενοποίηση των πειθαρχικών διαδικασιών δημιουργεί ένα πιο καθαρό και δίκαιο πλαίσιο. Παρ’ όλα αυτά, η πρόβλεψη ο Πρόεδρος του Πειθαρχικού να είναι «ο αρχαιότερος φυσικοθεραπευτής» κρίνεται ανεπαρκής. Είναι αναγκαίο να τεθούν συγκεκριμένα κριτήρια, όπως εμπειρία στη διοίκηση, αποδεδειγμένο ήθος ή εμπλοκή στην εκπαίδευση, ώστε να διασφαλιστεί κύρος και αξιοπιστία.
🔹 Άρθρο 80
Η σύσταση Τμήματος Φυσικοθεραπείας σε νοσοκομεία άνω των 200 κλινών και Αυτοτελούς Γραφείου σε μικρότερα αποτελεί μια ιστορική θεσμική αναγνώριση. Για πρώτη φορά η φυσικοθεραπεία αποκτά θεσμική οντότητα ως οργανωμένη υπηρεσία στο δημόσιο σύστημα υγείας.
Ωστόσο, η διατύπωση «υπάγεται στην ιατρική υπηρεσία» περιορίζει την προοπτική αυτής της σημαντικής αλλαγής. Προτείνεται η δημιουργία Διεύθυνσης Επαγγελματιών Υγείας πλην ιατρών, ώστε να ενισχυθεί η συνάφεια μεταξύ συναφών επαγγελμάτων, να αποσυμφορηθεί η ιατρική υπηρεσία και να ενισχυθεί η αυτονομία.
❗ Τέλος, παρατηρείται σοβαρή έλλειψη πρόβλεψης για τα θεσμικά επαγγελματικά δικαιώματα των φυσικοθεραπευτών στο εργασιακό περιβάλλον του ΕΣΥ. Συγκεκριμένα:
* αυτοπαραπομπή,
* σαφείς όροι ίδρυσης και λειτουργίας φυσικοθεραπευτηρίων,
* σύγχρονο πλαίσιο περιγραφής θέσης και καθηκόντων στο δημόσιο σύστημα υγείας, που θα έπρεπε να ανατίθενται ουσιαστικά και κατ’ αποκλειστικότητα στον ΠΣΦ.
Η θεσμοθέτηση αυτών αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για να αποκτήσει η φυσικοθεραπεία τη θέση που της αξίζει στο ΕΣΥ και να αποσαφηνιστούν οι αρμοδιότητες με τρόπο που θα ενισχύει την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Καιρός ήταν να υλοποιηθεί ένα δίκαιο αίτημα μας μετά από 40 χρόνια. Η προσφορά των φυσικοθεραπευτών στην μείωση του χρόνου νοσηλείας, στην αντιμετώπιση αναπνευστικών και κινητικών επιπλοκών κ.α είναι γνωστή ,δεδομένη αλλά χωρίς αναγνώριση από την πολιτεία. Η επιστήμη της φυσικοθεραπείας είναι ιδιαίτερη, ενώ έχει άμεση επαφή με τον ασθενή (hands on) και επομένως χρειάζεται άμεσο προϊστάμενο- υπεύθυνο που να την γνωρίζει καλά καθώς την ασκεί και ο ίδιος .
Συχνά παρουσιάζονται προβλήματα υγείας στους φυσικοθεραπευτές καθώς η καταπόνηση του μυοσκελετικού και το αυξημένο μικροβιακό φορτίο έχει προσκαλέσει πολλά προβλήματα υγείας σε πολλούς νοσοκομειακούς φυσικοθεραπευτές,καθώς είναι υποχρεωμένοι να έρχονται πολύ κοντά στους ασθενείς, λόγω της φύσης της εργασίας. Είναι το λιγότερο που μπορεί να κάνει η πολιτεία ως βήμα για την αναγνώριση του έργου των φυσικοθεραπευτών. Η επαναφορά στα βαρέων και ανθυγιεινών εύχομαι να είναι ένα από τα επόμενα βήματα.
Ενα θετικό βήμα μπροστά για τον κλάδο των νοσοκομειακών φυσικοθεραπευτών… ελπίζουμε στην άμεση υλοποίηση..
Τμήμα φυσικοθεραπείας: ένα δίκαιο αίτημα που θα γίνει πράξη. Εύγε!
Κύριε υπουργέ υγείας θέλω να σας συγχαρώ για το νομοσχέδιο που αφορά τη δημιουργία τμήματος Φυσικοθεραπείας στα Νοσοκομεία ένα πάγιο αίτημα από το 1990.
Bravoo