ΜΕΡΟΣ Δ΄ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ (άρθρα 33-47)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄

ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ, ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΑΙ ΔΙΟΡΘΩΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ

 

Άρθρο 33

Γενικές αρχές δημοσιονομικού σχεδιασμού – Αντικατάσταση τίτλου και παρ. 1 άρθρου 34 ν. 4270/2014

[παρ. 4, 5 και 6 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265]

Στο άρθρο 34 του ν. 4270/2014 (Α΄143), περί γενικών αρχών δημοσιονομικού σχεδιασμού, ο τίτλος και η παρ. 1 αντικαθίστανται και το άρθρο 34 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 34

Γενικές αρχές δημοσιονομικού σχεδιασμού

[άρθρα 5, 6 και 7 Οδηγίας 2011/85/ΕΕ, τροποποιούμενα αντίστοιχα από τις παρ. 4, 5 και 6 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265]

  1. Για τη διατήρηση και την ενίσχυση της δημοσιονομικής σταθερότητας και με την επιφύλαξη του άρθρου 36Α, εισάγονται γενικές αρχές που διέπουν τον δημοσιονομικό σχεδιασμό σε ετήσιο και πολυετή ορίζοντα, σε συμμόρφωση με τους δημοσιονομικούς στόχους και άλλους δημοσιονομικούς κανόνες που προβλέπονται από τον παρόντα νόμο. Οι αρχές αυτές αφορούν:

α. Στον έλεγχο της εξέλιξης του δημόσιου χρέους σύμφωνα με την τιμή αναφοράς που καθορίζεται στο άρθρο 1 του Πρωτοκόλλου αριθ. 12 και σύμφωνα με τους δημοσιονομικούς κανόνες που προβλέπονται στον Κανονισμό (ΕΕ) 2024/1263 (Σειρά L),

β. στην πρόληψη δημιουργίας υπερβολικών δημοσιονομικών ελλειμμάτων, σύμφωνα με την τιμή αναφοράς που καθορίζεται στο άρθρο 1 του Πρωτοκόλλου αριθ. 12 και με τους δημοσιονομικούς κανόνες που προβλέπονται στον Κανονισμό (ΕΕ) 2024/1263,

γ. στη διατήρηση του ρυθμού αύξησης των καθαρών δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης σε όρια που διασφαλίζουν αφενός τη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους και αφετέρου τη διατήρηση μεσοπρόθεσμα του δημοσιονομικού ελλείμματος σε επίπεδα κάτω από την τιμή αναφοράς της περ. β,

δ. στη δημοσιονομική θέση του πρωτογενούς ισοζυγίου της Γενικής Κυβέρνησης, η οποία πρέπει να είναι πλεονασματική.

  1. Ο δημοσιονομικός σχεδιασμός:

α. Δίνει προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους, για τη διατήρηση και την ενίσχυση της δημοσιονομικής και της οικονομικής σταθερότητας.

β. Είναι ενιαίος και καλύπτει ολόκληρη τη Γενική Κυβέρνηση.

γ. Είναι μεσοπρόθεσμος και βασίζεται σε μεσοπρόθεσμες μακροοικονομικές και δημοσιονομικές προβλέψεις για το έτος προϋπολογισμού και για τα επόμενα τρία τουλάχιστον χρόνια.

δ. Είναι διαφανής, υπό την έννοια ότι το δημοσιονομικό σχέδιο περιλαμβάνει συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους που αναφέρονται σε συγκεκριμένη περίοδο.

ε. Υπόκειται σε ανεξάρτητη αξιολόγηση, με την αποτελεσματική και έγκαιρη παρακολούθησή του και με αξιολογήσεις, είτε συμμόρφωσης με τους δημοσιονομικούς κανόνες είτε ενεργοποίησης ρητρών διαφυγής, οι οποίες πραγματοποιούνται από το Δημοσιονομικό Συμβούλιο.».

 

Άρθρο 34

Κανόνας καθαρών δαπανών – Αντικατάσταση άρθρου 36 ν. 4270/2014

[παρ. 4 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265]

Το άρθρο 36 του ν. 4270/2014 (Α΄143), περί κανόνα χρέους, αντικαθίσταται, ως εξής:

«Άρθρο 36

Κανόνας καθαρών δαπανών

[άρθρο 5 τροποποιούμενο από παρ. 4 άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265 και περ. α) παρ. 1 άρθρου 6 Οδηγίας 2011/85/ΕΕ]

Η ποσοστιαία μεταβολή των καθαρών δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης δεν υπερβαίνει τα μέγιστα όρια που έχουν καθοριστεί στην εκάστοτε ισχύουσα σύσταση του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με το άρθρο 17 του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1263, περί έγκρισης του εθνικού μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού-διαρθρωτικού σχεδίου από το Συμβούλιο.».

 

Άρθρο 35

Ρήτρες διαφυγής – Προσθήκη άρθρου 36Α στον ν. 4270/2014

[περ. β της παρ. 5 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265]

Μετά από το άρθρο 36 του ν. 4270/2014 (Α΄143), προστίθεται άρθρο 36Α, ως εξής:

«Άρθρο 36Α

Ρήτρες διαφυγής

[παρ. 2 άρθρου 6 Οδηγίας 2011/85/ΕΕ, όπως αντικαθίσταται από την περ. β) της παρ. 5 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265]

Απόκλιση από τον κανόνα του άρθρου 36, περί καθαρών δαπανών, και από την περ. δ της παρ. 1 του άρθρου 34, περί της δημοσιονομικής θέσης του πρωτογενούς ισοζυγίου της Γενικής Κυβέρνησης, επιτρέπεται, υπό τον όρο ότι δεν τίθεται σε κίνδυνο η μεσοπρόθεσμη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών, ως εξής:

α) Σύμφωνα με το άρθρο 25 του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1263, περί γενικής ρήτρας διαφυγής, και υπό τους ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις που προβλέπονται σε αυτό, σε περίπτωση σοβαρής οικονομικής ύφεσης στη ζώνη του ευρώ ή στην Ένωση ως σύνολο.

β) Σύμφωνα με το άρθρο 26 του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1263, περί εθνικών ρητρών διαφυγής, και υπό τους ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις που προβλέπονται σε αυτό, μόνο σε εξαιρετικές περιστάσεις, οι οποίες εκφεύγουν του ελέγχου της Κυβέρνησης και έχουν σημαντική δημοσιονομική επίπτωση.».

 

Άρθρο 36

Διορθωτικός μηχανισμός – Αντικατάσταση τίτλου και παρ. 2,3 και 4 άρθρου 38 ν. 4270/2014

[περ. β) της παρ. 5 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265]

Στο άρθρο 38 του ν. 4270/2014 (Α΄143), περί ενεργοποίησης διορθωτικού μηχανισμού αντικαθίστανται ο τίτλος και οι παρ. 2, 3 και 4, και το άρθρο 38 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 38

Ενεργοποίηση του διορθωτικού μηχανισμού

[περ. γ) της παρ. 1 και παρ. 2 άρθρου 6 Οδηγίας 2011/85/ΕΕ, όπως το τελευταίο αντικαθίσταται από την περ. β) της παρ. 5 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265]

  1. Ο διορθωτικός μηχανισμός συνίσταται στην προετοιμασία και υιοθέτηση του σχεδίου διορθωτικών ενεργειών του άρθρου 39.
  2. Ο διορθωτικός μηχανισμός ενεργοποιείται αυτομάτως, εάν υπάρχει σχετική σύσταση του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 3 του Κανονισμού (ΕΚ) 1467/1997 του Συμβουλίου της 7ης Ιουλίου 1997 για την επιτάχυνση και τη διασαφήνιση της εφαρμογής της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος (L 209), όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 2 του άρθρου 1 του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1264.
  3. 3. Με την επιφύλαξη του άρθρου 36Α, περί ρητρών διαφυγής, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών δύναται να ενεργοποιεί τον διορθωτικό μηχανισμό της παρ. 1, εάν παρατηρούνται ή βάσιμα εκτιμάται ότι θα επέλθουν αποκλίσεις:

α) από την πορεία των καθαρών δαπανών, που υπερβαίνουν τα όρια της παρ. 2 του άρθρου 2 του Κανονισμού (ΕΚ) 1467/1997, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 1 του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1264 και εφόσον το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης υπερβαίνει ή αναμένεται να υπερβεί το μηδέν κόμμα πέντε τοις εκατό (0,5%) του ΑΕΠ ή

β) από την τιμή αναφοράς του άρθρου 1 του Πρωτοκόλλου αριθ. 12 για το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης.

4. Η παρ. 3 δύναται να εφαρμοστεί και κατόπιν σύστασης του Δημοσιονομικού Συμβουλίου. Εάν ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών δεν υιοθετήσει τη σύσταση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου για ενεργοποίηση του διορθωτικού μηχανισμού, γνωστοποιεί τους λόγους σε επιστολή προς τη Βουλή.».

 

Άρθρο 37Διορθωτικές ενέργειες – Αντικατάσταση άρθρου 39 ν. 4270/2014[περ. γ) παρ. 1 άρθρου 6 Οδηγίας 2011/85/ΕΕ]Το άρθρο 39 του ν. 4270/2014 (Α΄143), περί σχεδίου διορθωτικών ενεργειών, αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 39

Σχέδιο διορθωτικών ενεργειών

[περ. γ) παρ. 1 άρθρου 6 Οδηγίας 2011/85/ΕΕ]

  1. Εντός δύο (2) μηνών από την ενεργοποίηση του διορθωτικού μηχανισμού του άρθρου 38, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καταρτίζει σχέδιο διορθωτικών ενεργειών, το οποίο υποβάλλει στη Βουλή προς ψήφιση, μετά από έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου. Μια εβδομάδα πριν από την υποβολή του στη Βουλή, το σχέδιο διορθωτικών ενεργειών υποβάλλεται στο Δημοσιονομικό Συμβούλιο και η γνώμη του επ’ αυτού συνοδεύει το σχέδιο που υποβάλλεται στη Βουλή. Προκειμένου να διορθωθούν οι αποκλίσεις, το σχέδιο αυτό καθορίζει:

α) τη διορθωτική περίοδο,

β) ετήσιους στόχους δημοσιονομικών δεικτών που πρέπει να επιτευχθούν,

γ) την έκταση και το περιεχόμενο των παρεμβάσεων για τα έσοδα και τις δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης. Η ανάλυση των παρεμβάσεων γίνεται μετά από γνώμη

του Δημοσιονομικού Συμβουλίου και κάθε παρέμβαση πρέπει να κοστολογείται.

  1. Το σχέδιο διορθωτικών ενεργειών, που υποβάλλεται στη Βουλή σύμφωνα με την παρ. 1, δύναται να περιλαμβάνει επικαιροποίηση του Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού (Π.Δ.Π.) και συμπληρωματικό Κρατικό Προϋπολογισμό.».

 

Άρθρο 38

Παρακολούθηση και αναστολή του σχεδίου διορθωτικών ενεργειών – Τροποποίηση παρ. 3, 4 και 5 άρθρου 40 ν. 4270/2014[περ. γ παρ. 1 άρθρου 6 Οδηγίας (ΕΕ) 2011/85]Στο άρθρο 40 του ν. 4270/2014 (Α΄143), περί παρακολούθησης και αναστολής του σχεδίου διορθωτικών ενεργειών, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 3 οι λέξεις «εφόσον συντρέχουν εξαιρετικές περιστάσεις» αντικαθίστανται από τις λέξεις «εάν εφαρμόζεται το άρθρο 36Α», β) στην παρ. 4: βα) οι λέξεις «εξαιρετικές περιστάσεις» αντικαθίστανται από τις λέξεις «προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 36Α», βγ) οι λέξεις «οι αποκλίσεις της παραγράφου 2» αντικαθίστανται από τις λέξεις «οι αποκλίσεις της παρ. 3», γ) στην παρ. 5: γα) οι λέξεις «εξαιρετικές περιστάσεις της παρ. 3» αντικαθίστανται από τις λέξεις «προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 36Α», γβ) οι λέξεις «οι αποκλίσεις της παραγράφου 2 του άρθρου 38» αντικαθίστανται από τις λέξεις «οι αποκλίσεις της παρ. 3 του άρθρου 38» και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις οι παρ. 3, 4 και 5 διαμορφώνονται ως εξής:«3. Κατά τη διάρκεια της διορθωτικής περιόδου που έχει καθοριστεί με το σχέδιο διορθωτικών ενεργειών της παρ. 1 του άρθρου 39, μπορεί να αναστέλλεται η ισχύς του σχεδίου, εάν εφαρμόζεται το άρθρο 36Α. Η αναστολή αποφασίζεται κατά τη διαδικασία του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 39, μετά από σχετική σύσταση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου.4. Μετά την απόφαση αναστολής του σχεδίου της παρ. 3, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αξιολογεί, μετά από σχετική γνώμη του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, σε τακτά χρονικά διαστήματα που δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερα των έξι (6) μηνών, εάν εξακολουθούν να συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 36Α, αλλά και οι αποκλίσεις της παρ. 3 του άρθρου 38 και δημοσιοποιεί την αξιολόγησή του στη μόνιμη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής.

  1. Αν, από την ανωτέρω αξιολόγηση, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κρίνει ότι οι προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 36Α έπαψαν να συντρέχουν, υποβάλλει νέο σχέδιο διορθωτικών ενεργειών σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 39, εκτός αν διαπιστώσει ότι δεν υφίστανται πλέον οι αποκλίσεις της παρ. 3 του άρθρου 38.».

 

Άρθρο 39

Εφαρμογή διορθωτικού μηχανισμού σε περίοδο προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής – Τροποποίηση άρθρου 41 ν. 4270/2014

Στο άρθρο 41 του ν. 4270/2014 (Α΄143), περί εφαρμογής του Κεφαλαίου Γ΄ σε περίοδο προγράμματος μακροοικονομικής προσαρμογής,

το δεύτερο εδάφιο καταργείται και το άρθρο 41 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 41

Εφαρμογή του παρόντος Κεφαλαίου σε περίοδο προγράμματος μακροοικονομικής προσαρμογής

Όταν στη χώρα εκτελείται πρόγραμμα μακροοικονομικής προσαρμογής, σύμφωνα με το άρθρο 7 του Κανονισμού (ΕΕ) 472/2013, η εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος Κεφαλαίου γίνεται βάσει όσων ορίζει το ως άνω άρθρο 7 και με το ρυθμιστικό πλαίσιο που καθορίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση, σε συμφωνία με τους θεσμούς που εμπλέκονται στην παρακολούθηση του προγράμματος.».

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄

ΕΤΗΣΙΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΥΕΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

 

Άρθρο 40

Μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική – Προσθήκη Υποκεφαλαίου 1, άρθρου 41Α και Υποκεφαλαίου 2 στο Κεφάλαιο Δ΄ του Μέρους Β΄ του ν. 4270/2014

Στο Κεφάλαιο Δ΄ του Μέρους Β΄ του ν. 4270/2014 (Α΄143), περί μεσοπρόθεσμης δημοσιονομικής στρατηγικής, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) μετά από τις λέξεις «ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’» προστίθενται οι λέξεις «ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΟ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ », αβ) προστίθεται άρθρο 41Α, αγ) προστίθενται οι λέξεις «ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ΕΤΗΣΙΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΥΕΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ», και οι τίτλοι των υποκεφαλαίων 1 και 2 και το άρθρο 41Α διαμορφώνονται ως εξής:

«ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ 1

ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΟ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟ ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ

 

Άρθρο 41Α

Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό – Διαθρωτικό Σχέδιο

  1. Το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό – Διαθρωτικό Σχέδιο (Μ.Δ.Σ.) καταρτίζεται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και υποβάλλεται από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με τα άρθρα 2 και 18 έως και 20, υπό τους ειδικότερους όρους, προϋποθέσεις και διαδικασίες του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1263. Κατά την υποβολή του, το Μ.Δ.Σ. αναρτάται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
  2. Το Μ.Δ.Σ. καλύπτει χρονικό διάστημα τεσσάρων (4) ετών, που εκκινεί από το έτος που έπεται της υποβολής του.
  3. Οι στόχοι για τον ρυθμό αύξησης των καθαρών δαπανών του Μ.Δ.Σ., μετά τον καθορισμό τους από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι δεσμευτικοί τόσο για τον Πολυετή Δημοσιονομικό Προϋπολογισμό (Π.Δ.Π.) όσο και για τον ετήσιο Κρατικό Προϋπολογισμό.
  4. Η υλοποίηση του Μ.Δ.Σ. αξιολογείται με βάση ετήσια έκθεση προόδου που υποβάλλεται από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέχρι την 30η Απριλίου κάθε έτους, σύμφωνα με τους ειδικότερους όρους, διαδικασίες και προϋποθέσεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1263. Η ετήσια έκθεση προόδου καταρτίζεται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και αναρτάται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

 

ΥΠΟΚΕΦΑΛΑΙΟ 2

ΕΤΗΣΙΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΥΕΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ».

 

Άρθρο 41

Προβλέψεις για τον ετήσιο και πολυετή δημοσιονομικό σχεδιασμό – Αντικατάσταση άρθρου 42 ν. 4270/2014

[περ. α και γ της παρ. 3 και περ. γ της παρ. 10 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265]

 

Στο άρθρο 42 του ν. 4270/2014 (Α΄143), περί μακροοικονομικών και δημοσιονομικών προβλέψεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) ο τίτλος αντικαθίσταται, β) οι αναφορές στο «Μ.Π.Δ.Σ.» αντικαθίστανται από τις αναφορές στον «Π.Δ.Π.», γ) στην παρ. 1 οι λέξεις «Το Μ.Π.Δ.Σ. και η κατά την παράγραφο 1 του άρθρου 44 επεξηγηματική του έκθεση,» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Ο Π.Δ.Π. και τα συνοδευτικά του κείμενα,», γ) στην παρ. 2 οι λέξεις «Στην επεξηγηματική έκθεση του Μ.Π.Δ.Σ.» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Στα συνοδευτικά κείμενα του Π.Δ.Π.», δ) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 3 οι λέξεις «Διεύθυνση Οικονομικού Συντονισμού και Μακροοικονομικών Προβλέψεων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Διεύθυνση Οικονομικού Συντονισμού και Μακροοικονομικής Πολιτικής και Προβλέψεων», ε) στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 4: εα) οι λέξεις «Η επεξηγηματική έκθεση του Μ.Π.Δ.Σ.» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Ο Π.Δ.Π.», εβ) οι λέξεις «έχουν υιοθετηθεί» αντικαθίστανται από τις λέξεις «έχουν αντίστοιχα υιοθετηθεί και αξιολογηθεί», στ) προστίθεται παρ. 5 και το άρθρο 42 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 42

Μακροοικονομικές και δημοσιονομικές προβλέψεις

[παρ. 1, 5 και 6 του άρθρου 4 της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ, όπως τροποποιήθηκαν με τις περ. α και γ της παρ. 3 και την περ. γ της παρ. 10 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265]

  1. 1. Ο Π.Δ.Π. και τα συνοδευτικά του κείμενα, καθώς και ο Κρατικός Προϋπολογισμός και οι ενοποιημένοι προϋπολογισμοί των υποτομέων της Γενικής Κυβέρνησης που περιλαμβάνονται στην εισηγητική του έκθεση, βασίζονται στις πλέον πιθανές και συνεπείς με την επίτευξη των στόχων ή και σε ακόμα πιο συντηρητικές, μακροοικονομικές και δημοσιονομικές προβλέψεις.
  2. 2. Στα συνοδευτικά κείμενα του Π.Δ.Π., καθώς και στην εισηγητική έκθεση του ετήσιου Κρατικού Προϋπολογισμού, περιλαμβάνονται συγκρίσεις των μακροοικονομικών και των δημοσιονομικών προβλέψεων στις οποίες βασίζονται ο Π.Δ.Π. και ο ετήσιος Κρατικός Προϋπολογισμός, με τις πλέον επικαιροποιημένες αντίστοιχες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και, κατά περίπτωση, με αυτές άλλων ανεξάρτητων οργάνων. Οι ανωτέρω εκθέσεις περιγράφουν τυχόν σημαντικές διαφορές μεταξύ των επιλεγμένων μακροοικονομικών και δημοσιονομικών προβλέψεων και των προβλέψεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τεκμηριώνοντας, ειδικότερα, αν το επίπεδο ή η εξέλιξη των εξωγενών μεταβλητών διαφέρουν σημαντικά από τις τιμές που περιέχονται στις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
  3. 3. Αρμόδια υπηρεσία για την κατάρτιση των μακροοικονομικών προβλέψεων, πάνω στις οποίες βασίζονται ο Π.Δ.Π. και ο ετήσιος Κρατικός Προϋπολογισμός, είναι η Διεύθυνση Οικονομικού Συντονισμού και Μακροοικονομικής Πολιτικής και Προβλέψεων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Αντίστοιχα, το ΓΛΚ καταρτίζει τις δημοσιονομικές προβλέψεις.
  4. 4. Ο Π.Δ.Π. και το σχέδιο του ετήσιου Κρατικού Προϋπολογισμού βασίζονται σε μακροοικονομικές προβλέψεις που αξιολογούνται από το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, με σκοπό την υιοθέτησή τους. Ο Π.Δ.Π. και η εισηγητική έκθεση του ετήσιου Κρατικού Προϋπολογισμού αναφέρουν αν οι μακροοικονομικές και οι δημοσιονομικές προβλέψεις, πάνω στις οποίες βασίζονται, έχουν αντίστοιχα υιοθετηθεί και αξιολογηθεί από το Δημοσιονομικό Συμβούλιο.
  5. Για την εκ των υστέρων αξιολόγηση των μακροοικονομικών και δημοσιονομικών προβλέψεων εφαρμόζονται αντίστοιχα η υποπερ. αγ’ της περ. α’ και η υποπερ. βγ’ της περ. β’ της παρ. 4 του άρθρου 2.».

 

Άρθρο 42

Πολυετής Δημοσιονομικός Προγραμματισμός – Αντικατάσταση άρθρου 43 ν. 4270/2014

[υποπερ. iii της περ. β της παρ. 1 του άρθρου 1 και υποπερ. ii της περ. β της παρ. 10 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265]

 

Το άρθρο 43 του ν. 4270/2014 (Α΄143), περί Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (Μ.Π.Δ.Σ.), αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 43

Πολυετής Δημοσιονομικός Προγραμματισμός

[περ. ε άρθρου 2 και περ. α παρ. 2 άρθρου 9 Οδηγίας 2011/85/ΕΕ, όπως τροποποιήθηκαν με την υποπερ. iii της περ. β της παρ. 1 του άρθρου 1 και την υποπερ. ii της περ. β της παρ. 10 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265]

  1. 1. Ο Πολυετής Δημοσιονομικός Προγραμματισμός (Π.Δ.Π.) περιλαμβάνει:

α. Την πορεία των καθαρών δαπανών, για τα επόμενα τέσσερα (4) χρόνια από τη σύνταξή του. Η πορεία των καθαρών δαπανών του Π.Δ.Π. είναι συνεπής με τα όρια που προβλέπονται στο εκάστοτε ισχύον Μ.Δ.Σ..

β. Τους ετήσιους στόχους του συνολικού και πρωτογενούς ισοζυγίου της Γενικής Κυβέρνησης, καθώς και τους ετήσιους στόχους του χρέους της Γενικής Κυβέρνησης για τα επόμενα τέσσερα (4) χρόνια.

γ. Τις ποσοτικές επιπτώσεις των προβλεπόμενων δημοσιονομικών και άλλων παρεμβάσεων οικονομικής πολιτικής επί του ισοζυγίου της Γενικής Κυβέρνησης για τα επόμενα τέσσερα (4) χρόνια.

δ. Τα ανώτατα όρια για τις δαπάνες ανά μείζονα κατηγορία των φορέων της Κεντρικής Διοίκησης, καθώς και των Ανεξάρτητων Διοικητικών Αρχών (Α.Δ.Α.) που ανήκουν στην Κεντρική Διοίκηση, για κυλιόμενη περίοδο των επομένων τεσσάρων (4) ετών από τη σύνταξη του Π.Δ.Π. κάθε φορά.

ε. Τους στόχους ισοζυγίου των Α.Δ.Α., του ενοποιημένου κοινωνικού προϋπολογισμού, των ενοποιημένων προϋπολογισμών της τοπικής αυτοδιοίκησης και των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, για κυλιόμενη περίοδο των επομένων τεσσάρων (4) ετών από τη σύνταξη του Π.Δ.Π. κάθε φορά, οι οποίοι τίθενται στο πλαίσιο της τήρησης της πορείας των καθαρών δαπανών και με τους οποίους είναι συνεπείς οι επιμέρους προϋπολογισμοί των άρθρων 63 και 64.

στ. Τα ανώτατα όρια για δαπάνες στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης, στις οποίες περιλαμβάνονται η φαρμακευτική δαπάνη και οι δαπάνες παροχών υγειονομικής περίθαλψης σε είδος, για κυλιόμενη περίοδο των επόμενων τεσσάρων (4) ετών από τη σύνταξη του Π.Δ.Π. κάθε φορά.

ζ. Τα ανώτατα δημοσιονομικά όρια των φυσικών παραλαβών των εξοπλιστικών προγραμμάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, πέραν των τεσσάρων (4) ετών και για κυλιόμενη περίοδο των επόμενων δέκα (10) ετών κάθε φορά.

  1. 2. Ο Π.Δ.Π. μπορεί να καθορίζει δεσμευτικούς στόχους και δεσμευτικά ανώτατα όρια σχετικά με τους δημοσιονομικούς δείκτες που αναφέρονται στις περ. β, δ, ε, στ και ζ της παρ. 1.».

 

Άρθρο 43

Συνοδευτικά κείμενα Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού – Αντικατάσταση άρθρου 44 ν. 4270/2014

[περ. β και γ της παρ. 3, παρ. 6, περ. β της παρ. 10 και παρ. 14 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265]

Το άρθρο 44 του ν. 4270/2014 (Α΄143), περί επεξηγηματικής έκθεσης του Μ.Π.Δ.Σ. αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 44

Συνοδευτικά κείμενα Π.Δ.Π.

[παρ. 5 άρθρου 4, άρθρο 7, περ. β, γ και δ παρ. 2 άρθρου 9, παρ. 1, 2 και 3 άρθρου 14 Οδηγίας 2011/85/ΕΕ, όπως τροποποιήθηκαν με τις περ. β και γ της παρ. 3, την παρ. 6, την περ. β της παρ. 10 και την παρ. 14 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265]

  1. 1. Με τον Πολυετή Δημοσιονομικό Προγραμματισμό (Π.Δ.Π.) υποβάλλονται συνοδευτικά κείμενα, που περιλαμβάνουν τουλάχιστον:

α. Τους κύριους μακροοικονομικούς δείκτες και τις προοπτικές τους, περιλαμβανομένων των αποτελεσμάτων του προηγούμενου έτους και των προβλέψεων του τρέχοντος, του έτους προϋπολογισμού και των τριών (3) επόμενων ετών. Αυτοί οι δείκτες περιλαμβάνουν το ΑΕΠ και τις κύριες συνιστώσες του, τον δείκτη τιμών καταναλωτή, στοιχεία απασχόλησης και στοιχεία ανεργίας. Η αξιολόγηση των προοπτικών περιλαμβάνει σύγκριση των προβλέψεων με τις πιο πρόσφατες αντίστοιχες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή άλλων ανεξάρτητων φορέων. Σε περίπτωση σημαντικών διαφοροποιήσεων με τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εξηγούνται οι λόγοι, συμπεριλαμβανομένων τυχόν σημαντικών αποκλίσεων των μεταβλητών των εξωτερικών παραδοχών.

β. Την περιγραφή και αξιολόγηση των δημοσιονομικών εξελίξεων και προβλέψεων σχετικά με τη Γενική Κυβέρνηση και τους υποτομείς της, περιλαμβανομένου του αποτελέσματος του προηγούμενου έτους και των εκτιμήσεων του τρέχοντος, των προβλέψεων του έτους προϋπολογισμού και των τριών επόμενων ετών, που αναφέρονται σε:

βα. Περιγραφή των αποτελεσμάτων της Γενικής Κυβέρνησης και κάθε υποτομέα της, του προηγούμενου έτους, με αναφορά στα έσοδα, τις δαπάνες, το ισοζύγιο, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, καθώς και στα μεγέθη επί των οποίων έχουν τεθεί οι στόχοι και τα ανώτατα όρια του άρθρου 43, περί Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού.

ββ. Πρόβλεψη, ανά υποτομέα, των εσόδων, των δαπανών, του ισοζυγίου και του χρέους της Γενικής Κυβέρνησης, που βασίζεται στην υπόθεση ότι δεν θα υπάρξει μεταβολή στις κύριες παρεμβάσεις πολιτικής (βασικό σενάριο), σχετικά με τον ετήσιο προϋπολογισμό και τα τρία επόμενα έτη.

βγ. Ανά κύρια κατηγορία εσόδων και δαπανών επικαιροποιημένες αποδόσεις των ισχυουσών παρεμβάσεων και αποδόσεις των νέων παρεμβάσεων πολιτικής των ετών του Π.Δ.Π., συμπεριλαμβανομένων των μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων, που έχουν αντίκτυπο στα οικονομικά της Γενικής Κυβέρνησης, καθώς και στη βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη.

βδ. Πρόβλεψη, ανά υποτομέα, των εσόδων, των δαπανών, του ισοζυγίου και του χρέους της Γενικής Κυβέρνησης, με ενσωματωμένες τις επιπτώσεις των κύριων παρεμβάσεων πολιτικής, τις οποίες η Κυβέρνηση σχεδιάζει σχετικά με τον ετήσιο προϋπολογισμό και για τα τρία επόμενα έτη.

βε. Εκτίμηση του τρόπου, με τον οποίο οι προβλεπόμενες παρεμβάσεις πολιτικής είναι πιθανό να επηρεάσουν τη μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη διατηρησιμότητα των δημόσιων οικονομικών, τη βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη και τη διανομή του εισοδήματος. Στον βαθμό που είναι δυνατόν, η εκτίμηση λαμβάνει υπόψη τους μακροοικονομικούς και δημοσιονομικούς κινδύνους λόγω της κλιματικής αλλαγής και των περιβαλλοντικών επιπτώσεών της, περιγράφοντας τις βασικές παραδοχές της μεθοδολογίας που χρησιμοποιήθηκε.

βστ. Παραδοχές που έγιναν σχετικά με τον αριθμό των εργαζομένων στο Δημόσιο, τις εκροές, εισροές και τη σχέση αναπλήρωσης.

γ. Προβλέψεις δαπανών για κάθε φορέα της Κεντρικής Διοίκησης, καθώς και για τις Ανεξάρτητες Διοικητικές Αρχές (Α.Δ.Α.) που ανήκουν στην Κεντρική Διοίκηση, για το έτος προϋπολογισμού και τα τρία (3) επόμενα έτη σε συμφωνία με τα ανώτατα όρια δαπανών ανά φορέα. Οι επενδυτικές δαπάνες αποτυπώνονται διακριτά για καθέναν από τους φορείς του πρώτου εδαφίου κατά το εθνικό και συγχρηματοδοτούμενο σκέλος τους, με ειδική αναφορά στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

δ. Προβλέψεις του ποσού των μεταβιβάσεων από τον Κρατικό Προϋπολογισμό προς κάθε υποτομέα, για το έτος προϋπολογισμού και κατά τα τρία επόμενα έτη.

ε. Προβλέψεις ακαθάριστων δαπανών, εσόδων και ελλείμματος ή πλεονάσματος του προϋπολογισμού των Α.Δ.Α., φορέων της Γενικής Κυβέρνησης που δεν ανήκουν στην Κεντρική Διοίκηση ως ειδικοί φορείς για το έτος προϋπολογισμού και κατά τα τρία (3) επόμενα έτη.

στ. Τα προβλεπόμενα ανώτατα δημοσιονομικά όρια των φυσικών παραλαβών των εξοπλιστικών προγραμμάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, για κυλιόμενη περίοδο δέκα (10) ετών, πέραν των τεσσάρων (4) ετών.

  1. 2. Τα συνοδευτικά κείμενα της παρ. 1 προσδιορίζουν οργανισμούς, ταμεία ή λοιπούς φορείς, οι οποίοι είναι ταξινομημένοι στη Γενική Κυβέρνηση αλλά τα μεγέθη τους δεν περιλαμβάνονται στον Κρατικό Προϋπολογισμό ούτε στους προϋπολογισμούς των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης και παρέχουν πληροφορίες και αναλύσεις της συνολικής τους επίπτωσης στο ισοζύγιο και το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης.».

 

Άρθρο 44

Κατάρτιση του Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού – Τροποποίηση άρθρου 45 ν. 4270/2014

[παρ. 2 άρθρου 13 Οδηγίας 2011/85/ΕΕ]

Στο άρθρο 45 του ν. 4270/2014 (Α΄143), περί κατάρτισης του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) αντικαθίσταται ο τίτλος, β) στην παρ. 1: βα) στο πρώτο εδάφιο i) οι λέξεις «Για τους σκοπούς της κατάρτισης του Μ.Π.Δ.Σ. και της επεξηγηματικής του έκθεσης» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Για την κατάρτιση του Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού (Π.Δ.Π.) και των συνοδευτικών του κειμένων,», ii) οι λέξεις «τις μεθοδολογίες και τους κανόνες» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τις μεθοδολογίες, τους κανόνες και τις προθεσμίες», iii) μετά από τις λέξεις «των ετήσιων προϋπολογισμών» διαγράφονται οι λέξεις «και ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου κάθε έτους», ββ) στο δεύτερο εδάφιο οι λέξεις «μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου κάθε έτους» αντικαθίστανται από τις λέξεις «σύμφωνα με τις ανωτέρω οδηγίες», βγ) στο τρίτο εδάφιο i) μετά από τις λέξεις «δεν είναι συμβατές με τις οδηγίες του» διαγράφονται οι λέξεις «Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους», ii) μετά από τις λέξεις «σε περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας» διαγράφονται οι λέξεις «μέχρι 15 Μαρτίου», iii) οι λέξεις «του Μ.Π.Δ.Σ.» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Π.Δ.Π.», γ) στην παρ. 2 οι λέξεις «του Μ.Π.Δ.Σ. και της επεξηγηματικής του έκθεσης από οποιονδήποτε φορέα» αντικαθίστανται από τις λέξεις «του Π.Δ.Π. και των συνοδευτικών του κειμένων από τους φορείς», δ) η παρ. 3 αντικαθίσταται, ε) προστίθεται παρ. 4 και το άρθρο 45 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 45

Κατάρτιση του Π.Δ.Π.

[παρ. 2 άρθρου 13 Οδηγίας 2011/85/ΕΕ]

  1. 1. Για την κατάρτιση του Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού (Π.Δ.Π.) και των συνοδευτικών του κειμένων, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους εκδίδει οδηγίες σχετικά με τις διαδικασίες, τις μεθοδολογίες, τους κανόνες και τις προθεσμίες για την κατάρτιση προβλέψεων εσόδων, δαπανών και άλλων οικονομικών δεδομένων από τα Υπουργεία, τους λοιπούς εποπτευόμενους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, καθώς και τις Α.Δ.Α.. Η συλλογή και αποστολή στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους των προβλέψεων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης γίνεται μέσω των ΓΔΟΥ των εποπτευόντων Υπουργείων, κατά το πρότυπο της κατάρτισης των ετήσιων προϋπολογισμών. Για την κατάρτιση του ενοποιημένου προϋπολογισμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης λαμβάνονται υπ’ όψη οι προτάσεις του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των Ο.Τ.Α.. Οι Α.Δ.Α. αποστέλλουν τα στοιχεία για τις προβλέψεις των οικονομικών μεγεθών τους στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους σύμφωνα με τις ανωτέρω οδηγίες. Όταν οι προβλέψεις που υποβάλλονται από Α.Δ.Α. στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους δεν είναι συμβατές με τις οδηγίες του, κατ΄ αρχήν επιδιώκεται συμφωνία μεταξύ του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και της Α.Δ.Α. και σε περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας, οι προβλέψεις διαμορφώνονται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και χρησιμοποιούνται για την κατάρτιση του Π.Δ.Π.. Σε κάθε περίπτωση, δημοσιοποιούνται, με ανάρτηση στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών: το επιχειρηματικό τους σχέδιο, εάν υφίσταται, η αρχική πρόταση των Α.Δ.Α., σύνοψη των βασικών θέσεων των εμπλεκόμενων μερών κατά τη διάρκεια της προσπάθειας επίτευξης συμφωνίας μεταξύ του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και της Α.Δ.Α. και οι τελικά διαμορφωθείσες προβλέψεις, συνοδευόμενες από έκθεση αιτιολόγησης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους σε περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας.
  2. 2. Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους μπορεί να ζητά κάθε απαραίτητη πληροφορία και στοιχείο για την κατάρτιση του Π.Δ.Π. και των συνοδευτικών του κειμένων από τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.
  3. 3. Οι προβλέψεις όλων των φορέων της γενικής κυβέρνησης για τον Π.Δ.Π. συνοδεύονται από έκθεση του οικείου προϊσταμένου οικονομικών υπηρεσιών με αιτιολόγηση κάθε ετήσιας απόκλισης άνω του πέντε τοις εκατό (5%) από τα έσοδα ή τα έξοδα του φορέα κατά το εκάστοτε προηγούμενο έτος.
  4. Από τη διαδικασία της παρ. 3 εξαιρείται ο ειδικός φορέας του προϋπολογισμού του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Γενικές Κρατικές Δαπάνες».».

 

Άρθρο 45

Έγκριση του Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού – Αντικατάσταση άρθρου 46 ν. 4270/2014

Το άρθρο 46 του ν. 4270/2014 (Α΄143), περί ψήφισης του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής, αντικαθίσταται, ως εξής:

«Άρθρο 46

Έγκριση του Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού

Ο Πολυετής Δημοσιονομικός Προγραμματισμός (Π.Δ.Π.) και τα συνοδευτικά του κείμενα καταρτίζονται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και υποβάλλονται από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στο Υπουργικό Συμβούλιο πριν από την κατάθεση του σχεδίου του ετήσιου Κρατικού Προϋπολογισμού. Το Υπουργικό Συμβούλιο εγκρίνει πριν από την ψήφιση του Κρατικού Προϋπολογισμού τον Π.Δ.Π. και τα συνοδευτικά του κείμενα με Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.».

 

Άρθρο 46

Επικαιροποίηση του Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού – Τροποποίηση άρθρου 47 ν. 4270/2014

[παρ. 11 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265]

Στο άρθρο 47 του ν. 4270/2014 (Α΄143), περί επικαιροποίησης του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) ο τίτλος αντικαθίσταται, β) η παρ. 1 αντικαθίσταται, γ) στην παρ. 2: γα) οι λέξεις «Η έκθεση του επικαιροποιημένου Μ.Π.Δ.Σ. περιλαμβάνει τουλάχιστον» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Ο επικαιροποιημένος Π.Δ.Π. περιλαμβάνει», γβ) μετά από τις λέξεις «εκτιμήσεων και προβλέψεων» οι λέξεις «που υπόκεινται σε μεταβολές σε σχέση» διαγράφονται, δ) οι παρ. 3 και 4 αντικαθίστανται και το άρθρο 47 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 47

Επικαιροποίηση του Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού

[άρθρο 11 Οδηγίας 2011/85/ΕΕ, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 11 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265]

  1. Αν οι μακροοικονομικές ή οι δημοσιονομικές προβλέψεις στις οποίες βασίζεται ο Πολυετής Δημοσιονομικός Προγραμματισμός (Π.Δ.Π.) χρειάζεται να αναθεωρηθούν, λόγω ιδιαίτερα σημαντικών και απρόβλεπτων μεταβολών σε ουσιώδη στοιχεία αυτού ή στο πλαίσιο προγράμματος μακροοικονομικής προσαρμογής που καθορίζεται στον Κανονισμό (ΕΕ) 472/2013 κατά τρόπο που επηρεάζει τον προϋπολογισμό που θα υποβληθεί, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών υποβάλλει στο Υπουργικό Συμβούλιο προς έγκριση, πριν από την κατάθεση του σχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού, επικαιροποιημένο Π.Δ.Π.. Η έγκριση του επικαιροποιημένου Π.Δ.Π. πραγματοποιείται το αργότερο στην επόμενη τακτική συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου.
  2. Ο επικαιροποιημένος Π.Δ.Π. περιλαμβάνει τη σύγκριση των επικαιροποιημένων στόχων, ανώτατων ορίων, εκτιμήσεων και προβλέψεων με αυτούς που περιλαμβάνονται στον Π.Δ.Π. που ισχύει.
  3. Εάν επέλθει αλλαγή ως προς το πρόσωπο του Πρωθυπουργού, και εφόσον αυτός επιθυμεί να αναθεωρήσει τα δημοσιονομικά σχέδια και τις πολιτικές που καταρτίστηκαν κατά τη θητεία του προηγούμενου Πρωθυπουργού, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών δύναται να υποβάλει στο Υπουργικό Συμβούλιο προς έγκριση επικαιροποιημένο Π.Δ.Π., με τήρηση της διαδικασίας του άρθρου 46. Η έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο του επικαιροποιημένου Π.Δ.Π. πραγματοποιείται το αργότερο στην επόμενη τακτική συνεδρίασή του.
  4. Αν ενεργοποιηθεί ο διορθωτικός μηχανισμός της παρ. 1 του άρθρου 38, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών δύναται να υποβάλει το συντομότερο δυνατό στο Υπουργικό Συμβούλιο προς έγκριση, με τήρηση της διαδικασίας του άρθρου 46, επικαιροποιημένο Π.Δ.Π., ως μέρος του σχεδίου διορθωτικών ενεργειών που αναφέρεται στην παρ. 1 του άρθρου 39. Η έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο του επικαιροποιημένου Π.Δ.Π. πραγματοποιείται το αργότερο στην επόμενη τακτική συνεδρίασή του.».

 

Άρθρο 47

Δεσμευτικότητα του Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού – Αντικατάσταση άρθρου 48 ν. 4270/2014

[παρ. 11 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265)

Το άρθρο 48 του ν. 4270/2014 (Α΄143), περί δεσμευτικών επιπτώσεων του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής, αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 48

Δεσμευτικές επιπτώσεις του Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού

(άρθρα 7, 10 και 11 της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ, όπως αντικαταστάθηκαν από την παρ. 11 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265).

  1. 1. Οι στόχοι και τα ανώτατα όρια που καθορίζονται από τον εκάστοτε ισχύοντα Πολυετή Δημοσιονομικό Προγραμματισμό (Π.Δ.Π.) τηρούνται κατά την κατάρτιση των ετήσιων Κρατικών Προϋπολογισμών, περιλαμβανομένων των ετήσιων προϋπολογισμών των Ανεξάρτητων Διοικητικών Αρχών (Α.Δ.Α.) και των ενοποιημένων ετήσιων προϋπολογισμών των υποτομέων που περιλαμβάνονται στην εισηγητική έκθεση των ετήσιων Κρατικών Προϋπολογισμών, καθώς και κατά την κατάρτιση των ετήσιων προϋπολογισμών των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
  2. Εάν στον προς υποβολή ετήσιο Κρατικό Προϋπολογισμό και την εισηγητική του έκθεση προκύπτει μη επίτευξη των δεσμευτικών στόχων ή υπέρβαση των δεσμευτικών ανώτατων ορίων που έχουν καθοριστεί από τον εκάστοτε ισχύοντα Π.Δ.Π. σύμφωνα με το άρθρο 43, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών υποβάλλει προς έγκριση στο Υπουργικό Συμβούλιο επικαιροποιημένο Π.Δ.Π.. Στα συνοδευτικά κείμενα του Π.Δ.Π. περιλαμβάνεται γραπτή δήλωσή του, που εξηγεί τους λόγους της απόκλισης. Εάν η μη επίτευξη των δεσμευτικών στόχων ή η υπέρβαση των δεσμευτικών ανώτατων ορίων που είχαν καθοριστεί από τον εκάστοτε Π.Δ.Π. προκύπτει από συμπληρωματικό Κρατικό Προϋπολογισμό, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εξηγεί τους λόγους της απόκλισης με γραπτή του δήλωση κατά την κατάθεσή του στη Βουλή.
  3. 3. Εάν στον ετήσιο ή σε συμπληρωματικό Κρατικό Προϋπολογισμό, συμπεριλαμβανομένων των ενοποιημένων ετήσιων προϋπολογισμών των υποτομέων, που περιλαμβάνονται στην εισηγητική έκθεση, προκύπτει μη επίτευξη των στόχων ή υπέρβαση των ανώτατων ορίων που καθορίζονται στον εκάστοτε ισχύοντα Π.Δ.Π., πέραν όσων αναφέρονται στην παρ. 2, οι αιτίες της απόκλισης από τους στόχους ή τα ανώτατα όρια περιγράφονται στην Εισηγητική Έκθεση.
  4. Εάν η πρόταση φορέα της κεντρικής διοίκησης ή ανεξάρτητης αρχής που δεν ανήκει στην κεντρική διοίκηση ως ειδικός φορέας ή οποιουδήποτε άλλου φορέα της Γενικής Κυβέρνησης για την κατάρτιση του ετήσιου ή του συμπληρωματικού ή αναθεωρημένου προϋπολογισμού δεν είναι σύμφωνη με τους στόχους ή τα ανώτατα όρια του εκάστοτε ισχύοντος Π.Δ.Π. και δεν συνοδεύεται από ικανοποιητικές εξηγήσεις για την αιτία της απόκλισης, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ) επιστρέφει αντίστοιχα στον φορέα της κεντρικής διοίκησης ή στην ανεξάρτητη αρχή που δεν ανήκει στην κεντρική διοίκηση ως ειδικός φορέας ή στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του εποπτεύοντος Υπουργείου του φορέα της Γενικής Κυβέρνησης την πρόταση προϋπολογισμού, συνοδευόμενη από οδηγίες, προκειμένου να αναπροσαρμοστεί σύμφωνα με τον εκάστοτε ισχύοντα Π.Δ.Π..
  5. Εάν οι φορείς δεν αναπροσαρμόσουν την πρότασή τους, ώστε να τελεί σε συμφωνία με τους στόχους ή τα ανώτατα όρια του εκάστοτε ισχύοντα Π.Δ.Π. ή δεν υποβάλλουν ικανοποιητικές εξηγήσεις για την αιτία της απόκλισης σύμφωνα με την παρ. 4, το ΓΛΚ δύναται να τροποποιήσει το ίδιο την πρόταση.».

Σχολιάστε

Πριν υποβάλλετε το σχόλιο σας παρακαλούμε να συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Όροι Συμμετοχής

  1. Φροντίστε να διατυπώνετε προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που σχετίζονται άμεσα με το υπό διαβούλευση ζήτημα. Προφανώς κάθε ζήτημα εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο αλλά ο δημόσιος διάλογος διευκολύνεται με στοχευμένες και συγκεκριμένες προτάσεις και παρεμβάσεις.
  2. Φροντίστε να διατυπώνετε τις προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις με τρόπο σύντομο και περιεκτικό.
  3. Προσπαθήστε να τεκμηριώνετε αυτά που γράφετε με αναφορές, παραπομπές σε άλλα κείμενα, υλικό ή συνδέσμους με αντίστοιχο περιεχόμενο, εκτός αν η χρήση τους είναι καταχρηστική και στην περίπτωση αυτή θα αφαιρούνται.
  4. Βεβαιωθείτε ότι το περιεχόμενο που υποβάλετε δεν προσβάλλει δικαιώματα άλλων προσώπων.
  5. Είναι γόνιμο να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των συμμετεχόντων αλλά είναι σημαντικό για την ποιότητα και αποτελεσματικότητα του διαλόγου να αποφεύγονται οι προσωπικές αντιπαραθέσεις με άλλους συμμετέχοντες.
  6. Προτάσεις, σχόλια, υπερσύνδεσμοι ή οποιοδήποτε άλλο περιεχόμενο, τα οποία διατυπώνονται σε γλώσσα και με τρόπο υβριστικό, χυδαίο ή περιέχουν ή υποκινούν μισαλλοδοξία και διακρίσεις που βασίζονται σε φύλο, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, φυλετική ή εθνική καταγωγή ή θρησκευτικές πεποιθήσεις δεν θα δημοσιεύονται στο OpenGov.gr. Επίσης δε θα δημοσιεύονται σχόλια τα οποία παραπέμπουν σε άλλους δικτυακούς τόπους για λόγους διαφήμισης, δημοσιότητας ή οποιονδήποτε άλλο σκοπό που κρίνεται από το OpenGov.gr ως καταχρηστικός.
  7. Οι προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που υποβάλετε υπόκεινται σε έλεγχο ως προς την τήρηση των παρόντων όρων χρήσης και συμμετοχής.
  8. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη χρήση του ηλεκτρονικού σας ταχυδρομείου για ενημερωτικούς λόγους σχετικούς με τους στόχους του OpenGov.gr.
  9. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη διάθεση των προτάσεων, σχολίων ή ερωτήσεων που υποβάλετε με την άδεια «Creative Commons».