Β’ Μέρος: 4. Ίση μεταχείριση – απαγόρευση διακρίσεων

Για να το δείτε πατήστε εδώ

  • 15 Ιανουαρίου 2014, 19:56 | γιώργος κοντόπουλος

    Ο θεσμός του συνήγορου του πολίτη να επεκταθεί και σε εσωτερικές υποθέσεις του δημοσίου. Ή να δημιουργηθεί κάποιος θεσμός αναλόγου κύρους για το σκοπό αυτό. Ο δημόσιος υπάλληλος να μπορεί να ζητήσει τη συνδρομή του, όταν πιστεύει ότι θίγονται τα δικαιώματά του από τους προισταμένους του.

    Αυτή τη στιγμή, ο δημόσιος υπάλληλος που θίγεται στην υπηρεσία του, για να δικαιωθεί σε κάποια διάκριση εναντίον του πρέπει να προσφεύγει σε διοικητικά όργανα που μπορεί να συμβαίνει να είναι οι ίδιοι που έχουν πάρει τη βλαπτική για αυτόν απόφαση. Η διοικητική διαδικασία δεν προσφέρει τη παραμικρή εγγύηση δικαίου. Είναι Καφκική και δαιδαλώδης. Όλα εκεί έχουν διαμορφωθεί μέσα από την επικρατούσα κουλτούρα εξυπηρετήσεων και πελατειακής μεταχείρισης.

    Η προσφυγή σε δικηγόρους είναι δαπανηρή. Εκτός αυτού επειδή η νομική αντιμετώπιση είναι ατομική, και γιαυτό αποσπασματική, δεν μπορεί να αναδείξει το γενικό πρόβλημα αυθαιρεσίας και πελατειακής συμπεριφοράς που επαναλαμβάνεται. Εμφανίζονται οι αυθαιρεσίες έτσι σαν μεμονομένα περιστατικά ενώ στη πραγματικότητα συνθέτουν τη μεγάλη εικόνα της χρησιμοποίησης του δημοσίου σαν παραμάγαζο.

    Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την περαιτέρω αποθάρρυνση των υπαλλήλων στην απαίτηση αξιοπρέπειας στη δουλειά τους και τον στενότερη εξάρτησή τους από τα κέντρα δύναμης. Και βέβαια την ανάδειξη μιας γραφειοκρατείας, που το μόνο που την ενδιαφέρει είναι η απόκτηση και η επίδειξη δύναμης.

  • Επειδή οι LGBT άνθρωποι όχι μόνο στερούνται του δέοντος σεβασμού, αλλά και υπολείπονται στην προστασία την οποία οφείλει να παρέχει ο κρατικός μηχανισμός και όλοι οι φορείς του κράτους, ζητάμε:

    1. Την Επέκταση του Προεδρικού Διατάγματος 132/2012 για τη Σύσταση Τμημάτων και Γραφείων Αντιμετώπισης Ρατσιστικής Βίας, ώστε να περιλαμβάνει σεξουαλικό προσανατολισμό και ταυτότητα φύλου με μέριμνα για αποτελεσματική και επαρκή προστασία στα θύματα ομοφοβικής και τρανσφοβικής βίας.

    2. Την πλήρη ενσωμάτωση της απόφασης-πλαίσιο 2008/913/ΔΕΥ, καθώς και τις συστάσεις που έγιναν μετέπειτα από το Συμβούλιο των Υπουργών με το Ψήφισμα τους της 11ης Μαρτίου του 2013, καθώς και να συμπεριληφθούν άμεσα τόσο ο σεξουαλικός προσανατολισμός όσο και η ταυτότητα και έκφραση φύλου, ώστε να προστατεύεται αποτελεσματικά τα ανωτέρω από κάθε μορφής ρητορική και πράξεις μίσους.

    3. Την εισαγωγή μαθημάτων σεξουαλική αγωγής σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες με ισότιμη αναφορά σε σεξουαλικό προσανατολισμό και ταυτότητα φύλου.

    4. Την αναγνώριση και αποτελεσματική αντιμετώπιση της ενδοσχολικής (bullying) και ενδοοικογενειακής βίας λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου, καθώς και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα σεξουαλικής ταυτότητας και ταυτότητας φύλου.

    5. Την προσθήκη στο Σύνταγμα της χώρας του σεξουαλικού προσανατολισμού και της ταυτότητας φύλου ως κατηγορία για την οποία απαγορεύεται κάθε διάκριση (στο πρότυπο της ευρωπαϊκής χάρτας δικαιωμάτων).

    6. Την επέκταση του Οικογενειακού Δικαίου έτσι ώστε να παρέχεται ουσιαστική ισότητα και πρόσβαση στον πολιτικό γάμο και το σύμφωνο συμβίωσης σε όλα τα ζευγάρια. Επιπροσθέτως, την αναγνώριση των LGBT οικογενειών ως ένα θετικό βήμα στην εξάλειψη των διακρίσεων που υφίστανται τα παιδιά και οι γονείς τους σε όλα τα επίπεδα (νομικό, κοινωνικό, οικονομικό, σχολικό κ.α.).

    7. Την ισότιμη πρόσβαση σε υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, παρένθετη μητρότητα, τεκνοθεσία και γονεϊκότητα στα LGBT ζευγάρια.

    8. Τη δημόσια ενημέρωση για το νόμο 3304/2004, που απαγορεύει κάθε διάκριση στην εργασία και λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού, μεταξύ άλλων, και την προσθήκη της ταυτότητας φύλου στους λόγους προστασίας, καθώς και διεύρυνσή του και σε άλλους τομείς της καθημερινότητας (παροχή υπηρεσιών και αγαθών).

    9. Το δικαίωμα στην αλλαγή των εγγράφων χωρίς ιατρικές/ φαρμακολογικές προϋποθέσεις για τα διεμφυλικά (τρανς) άτομα.

    10. Την ανάληψη παρεμβάσεων πρόληψης από την πολιτεία σε συνεργασία με τις ΜΚΟ που να απευθύνονται στην ευπαθή (ως προς τον HIV) ομάδα των MSM (άνδρες που κάνουν σεξ με άλλους άνδρες).

    11. Την δημιουργία διαφανών διαδικασιών χρηματοδότησης με προτεραιότητα σε προγράμματα πρόληψης για τον HIV/AIDS στις ομάδες στόχους, ειδικά στα νέα άτομα και στους άνδρες που κάνουν σεξ με άνδρες.

    12. Την αναδιάρθρωση της λειτουργίας το ΕΣΡ, προκειμένου να αποτρέπεται προβολή ρατσιστικών, σεξιστικών, ομοφοβικών και τρανσφοβικών στερεοτύπων από τα ΜΜΕ, καθώς και την διασφάλιση του σεβασμού στα ανθρώπινα δικαιώματα και την ελευθερία λόγου.

  • Το Σχέδιο Δράσης γενικά υπερτιμά το ρόλο της πολιτείας στην υποστήριξη των ΛΟΑΤ/LGBT.

    1. Η Τηλεφωνική Γραμμή Υποστήριξης 1528, που αναφέρεται, τέθηκε σε πιλοτική λειτουργιά από 1 Αυγούστου 2012, ποτέ όμως δε δημοσιοποιήθηκε/προωθήθηκε από τον ίδιο το φορέα της (Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς). Μάλιστα η γραμμή καταργήθηκε σε λιγότερο από ένα χρόνο, διάστημα για το οποίο είχε κατοχυρωμένη έγκριση. Παρόμοια είναι και η περίπτωση με το πρόγραμμα της ΓΓΝΓ «Ζούμε όπως κι Εσύ».

    2. Επιπλέον, δεν υπάρχει κανένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την αναγνώριση και καταπολέμηση της ομοφοβικής και τρανσφοβικής ενδοσχολικής βίας (bullying) είτε για τους μαθητές/-τριες, είτε για το εκπαιδευτικό προσωπικό.

    3. Παρομοίως δεν υπάρχει πρόγραμμα εκπαίδευσης και ενημέρωσης που να απευθύνεται στις αστυνομικές και δικαστικές αρχές.

    4. Αναφορικά με τις σχετικές δράσεις της κοινωνίας των πολιτών, όπως τα ετήσια Φεστιβάλ Υπερηφάνειας – LGBT (και όχι μόνο ‘gay’) Prides – σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, το πρώτο τέθηκε υπό της αιγίδα του δήμου μόλις το 2011 (ενώ διεξάγεται από το 2005) χωρίς ωστόσο περαιτέρω συμμετοχή του δήμου, ενώ το δεύτερο διεξάγεται από το 2012 με την ενεργή συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης.

  • Στο Σχέδιο Δράσης, όπως και σε πολλά νομικά κείμενα στην Ελλάδα υπάρχει ορολογία από ‘επίσημη’ ευρωπαϊκή μετάφραση που είναι αναχρονιστική ή/και ήταν απ’ την αρχή εσφαλμένη. Η ορολογία αυτή πρέπει να επικαιροποιηθεί και διορθωθεί. Εδώ εντοπίσαμε μερικά παραδείγματα:

    1. Η συμπερίληψη του όρου ‘γενετήσιος προσανατολισμός’ πρέπει να αντικατασταθεί από την αποκλειστική και συνεπή χρήση του όρου ‘σεξουαλικός προσανατολισμός’.

    2. ‘Τρανσέξουαλ’ να γίνει ‘διεμφυλικά (τρανς) άτομα’, καθώς έτσι αυτοαποκαλούνται τα ίδια τα άτομα που ανήκουν σ’ αυτήν την ομάδα.

    3. ‘Αμφιφυλόφιλοι’ να γίνει ‘αμφισεξουαλικά άτομα’.

    4. Το ακρωνύμιο ΛΟΑΤ να γίνει ΛΟΑΤ/ LGBT (LGBT είναι επισήμως διεθνώς αναγνωρισμένο).

    5. Ο όρος ‘διαφορετικό’ αναφορικά με ΛΟΑΤ/ LGBT άτομα ενέχει προκατάληψη. Το σωστό είναι μη κυρίαρχες σεξουαλικότητες και ταυτότητες φύλου

    6. Σημαντικότατο: Ο όρος ‘αλλαγή φύλου’ είναι λάθος και μη ορθός. Πρέπει οπωσδήποτε να γίνει ‘επαναπροσδιορισμός φύλου’.

    Έτσι αποδίδει τον επίσημο αναγνωρισμένο όρο ‘gender reassignment’ και περιλαμβάνει και τα άτομα που ζουν το κοινωνικό τους φύλο χωρίς να έχουν προβεί σε ιατρική επέμβαση. Η συμπερίληψη αυτών των ατόμων είναι ζωτική μεταρρύθμιση, γιατί διάγουν το βίο τους ως γυναίκες και έχουν έγγραφα αντρών ή το αντίστροφο.

  • 11 Δεκεμβρίου 2013, 13:30 | βασιλης αλεξιου

    πολύ θα θελαμε να γινει πραξη η ιση μεταχειριση και η απαγορευση διακρίσεων.και εδώ όμως βλέπουμε καθημερινα ότι αυτό δεν ισχυει.μεταναστες κακοποιούνται σαδιστικα από κρατικους υπαληλους ατιμωριτα .όταν η υποθεση σπανίως φτασει στο δικαστηριο η ποινη είναι με αναστολή η δε αποταξη ακομα σπανιοτερη.οποιος δεν εχει χρηματα η πολιτικο μεσον δεν εξυπηρετηται στις περισοτερες περιπτώσεις.ρομα χρηστες ουσιων φτωχοι αστεγοι αντιμετωπίζονται από τον κρατικο μηχανισμο σαν κινητες ασθενειες και το χειροτερο είναι ότι οι περισοτεροι πολιτες αδιαφορουν.ανεργοι και αεργοι καταδικαζονται σε μεγαλυτερς ποινες από τα δικαστηρια σε συκριση με καποιον που εργαζεται η εχει πολλα χρηματα.παραβιαζονται δικαιώματα και ελευθεριες κατοχυρωμένα συνταγματικα η εχει υπογραφει η τηρηση τους από το ελληνικο κρατος.μπορει η βουλη να αρχισει να διορθωνει αυτά και πολλα αλλα που αδιαφορει εως τωρα