ΜΕΡΟΣ Δ΄ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ «ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ»   ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 48-57)

Άρθρο 48

Σκοπός

Σκοπός του παρόντος Μέρους είναι η ενίσχυση του θεσμικού ρόλου και της επιχειρησιακής ικανότητας της Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας», με παρεμβάσεις που διασφαλίζουν την επαρκή νομική και διοικητική της υποστήριξη, την προστασία των επιθεωρητών κατά την άσκηση των ελέγχων, την κάλυψη των λειτουργικών τους αναγκών, καθώς και τη βελτίωση των όρων απασχόλησής τους.

 

Άρθρο 49

Αντικείμενο

Αντικείμενο του παρόντος Μέρους είναι:

(α) Η ρύθμιση της νομικής εκπροσώπησης του προσωπικού της Επιθεώρησης Εργασίας,

(β) η αυστηροποίηση του πλαισίου προστασίας των επιθεωρητών κατά τη διενέργεια ελέγχων,

(γ) η ρύθμιση των εξόδων διανυκτέρευσης των επιθεωρητών κατά τους ελέγχους σε νησιά.

(δ) η στελέχωση της Διοίκησης της Επιθεώρησης Εργασίας,

(ε) η ρύθμιση της λειτουργίας της Νομικής Υπηρεσίας της Επιθεώρησης Εργασίας,

(στ) ο καθορισμός του μισθολογίου των ιατρών της Επιθεώρησης Εργασίας,

(ζ) η παράταση ισχύος της διάταξης περί συνδρομής στους ελέγχους από υπαλλήλους του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ «ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ»

 

Άρθρο 50

Νομική εκπροσώπηση του προσωπικού της Επιθεώρησης Εργασίας – Αντικατάσταση άρθρου 20 ν. 3996/2011

 

Το άρθρο 20 του ν. 3996/2011 (Α΄170), περί νομικής εκπροσώπησης της Επιθεώρησης Εργασίας, αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 20

Νομική εκπροσώπηση του προσωπικού της Επιθεώρησης Εργασίας

 

  1. Tο προσωπικό της Επιθεώρησης Εργασίας με οποιαδήποτε έννομη σχέση, εφόσον εξετάζεται, διώκεται ή ενάγεται για πράξεις ή παραλείψεις κατά την εκτέλεση ή με αφορμή την εκτέλεση των καθηκόντων του, δύναται να παρίσταται και να εκπροσωπείται από τους δικηγόρους της Νομικής Υπηρεσίας της Επιθεώρησης Εργασίας, με εξαίρεση τις πράξεις ή παραλείψεις που στρέφονται κατά της Επιθεώρησης Εργασίας.
  2. Ο υπάλληλος της Επιθεώρησης Εργασίας που επιθυμεί να εκπροσωπηθεί δικαστικά από δικηγόρο της Νομικής Υπηρεσίας της Επιθεώρησης Εργασίας υποβάλλει έγγραφο αίτημα στη Νομική Υπηρεσία που συνοδεύεται από θετική εισήγηση του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης, στην οποία υπάγεται η υπηρεσία που υπηρετεί. Σε υποθέσεις που αφορούν τους Προϊσταμένους Γενικών Διευθύνσεων και τους Προϊσταμένους και υπαλλήλους των υπηρεσιών που υπάγονται απευθείας στον Διοικητή, το αίτημα προς τη Νομική Υπηρεσία συνοδεύεται από αναλυτικό ενημερωτικό έγγραφό τους και εγκρίνεται προηγουμένως από τον Διοικητή.
  3. Η εκπροσώπηση των προσώπων της παρ. 1 από δικηγόρο της Νομικής Υπηρεσίας δεν αποκλείει την εκπροσώπησή τους από πληρεξούσιο δικηγόρο της επιλογής τους σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή. Η εκπροσώπησή τους από πληρεξούσιο δικηγόρο αποκλείει την εκπροσώπησή τους παράλληλα και από δικηγόρο της Νομικής Υπηρεσίας.
  4. Σε περίπτωση εκπροσώπησης από πληρεξούσιο δικηγόρο της επιλογής τους, η Επιθεώρηση Εργασίας καλύπτει τις δαπάνες, στις οποίες υποβάλλονται σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας κατά την προκαταρκτική διαδικασία ή με την ιδιότητα του κατηγορουμένου ή του εναγομένου ή του παραστάντα προς υποστήριξη της κατηγορίας, και μέχρι την αμετάκλητη εκδίκαση των σχετικών υποθέσεων, κατόπιν υποβολής αίτησης, σύμφωνα με την παρ. 6. Σε υποθέσεις που αφορούν υπαλλήλους της Επιθεώρησης Εργασίας, η αίτηση συνοδεύεται από θετική εισήγηση του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης, στην οποία υπάγεται η υπηρεσία που υπηρετούν. Σε υποθέσεις που αφορούν τους Προϊσταμένους Γενικών Διευθύνσεων και τους Προϊσταμένους και υπαλλήλους των υπηρεσιών που υπάγονται απευθείας στον Διοικητή, η αίτηση συνοδεύεται από αναλυτικό ενημερωτικό έγγραφό τους και εγκρίνεται προηγουμένως από τον Διοικητή.
  5. Εάν δεν υπάρξει θετική εισήγηση ή έγκριση, οι ως άνω δαπάνες καταβάλλονται, κατόπιν υποβολής αίτησης, σύμφωνα με την παρ. 6, υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

α) Για τις ποινικές υποθέσεις, εφόσον εκδοθεί αμετάκλητη απόφαση με την οποία τα ως άνω πρόσωπα κηρύσσονται αθώα ή απαλλάσσονται των κατηγοριών, ή παύσει οριστικά η ποινική δίωξη ή τεθεί η υπόθεση στο αρχείο με αμετάκλητο βούλευμα δικαστικού συμβουλίου ή εισαγγελική διάταξη.

β) Για όσους φέρουν την ιδιότητα του παραστάντα προς υποστήριξη της κατηγορίας, εφόσον εκδοθεί αμετάκλητη δικαστική απόφαση από την οποία να προκύπτει η διάπραξη του σε βάρος τους εγκλήματος κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους ή εξαιτίας αυτών.

γ) Για τις αστικές υποθέσεις, εφόσον εκδοθεί αμετάκλητη δικαστική απόφαση, με την οποία απορρίπτεται η σε βάρος τους ασκηθείσα αγωγή.

  1. Η αίτηση για την κάλυψη των δαπανών των παρ. 4 και 5 υποβάλλεται ενώπιον τριμελούς Επιτροπής, που αποτελείται από τον Προϊστάμενο της Νομικής Υπηρεσίας, τον Προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης Εποπτείας και Ελέγχων και τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού της Επιθεώρησης Εργασίας. Η πληρωμή των δαπανών εγκρίνεται με απόφαση της Επιτροπής, εφόσον προσκομιστούν τα νόμιμα παραστατικά και μέχρι το τριπλάσιο του ποσού αναφοράς κάθε διαδικαστικής πράξης ή υπηρεσίας, όπως προσδιορίζεται στους πίνακες του Κώδικα Δικηγόρων (ν. 4194/2013, Α’ 208) και στα Παραρτήματα αυτού.
  2. Οι σχετικές δαπάνες βαρύνουν τον προϋπολογισμό της Επιθεώρησης Εργασίας, στον οποίο εγγράφονται οι σχετικές πιστώσεις.
  3. Τα πρόσωπα της παρ. 1 υποχρεούνται να επιστρέψουν στην Επιθεώρηση Εργασίας τις ως άνω δαπάνες εάν:

α) καταδικασθούν αμετάκλητα ή γίνει αμετάκλητα δεκτή αγωγή εναντίον τους για πράξεις ή παραλείψεις κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους ή απορριφθεί αμετάκλητα αγωγή ή μήνυση/έγκληση στην οποία παρέστησαν προς υποστήριξη της κατηγορίας για αδικήματα και πράξεις ή παραλείψεις που έλαβαν χώρα σε βάρος τους κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους ή εξ αφορμής αυτών,

β) αθωωθεί αμετάκλητα ο καθ’ ου η παράσταση προς υποστήριξη της κατηγορίας,

γ) επιβληθεί σε βάρος τους οποιαδήποτε ποινή μεγαλύτερη της έγγραφης επίπληξης για πειθαρχικό παράπτωμα συναφές με την υπόθεση. Στην περίπτωση αυτή, δεν δικαιούνται να υποβάλουν νέα αίτηση για την κάλυψη μεταγενέστερων δαπανών πληρεξούσιου δικηγόρου. Αν η επιβληθείσα πειθαρχική ποινή ακυρωθεί αμετάκλητα, εφαρμόζονται αναλογικά η διαδικασία και οι προϋποθέσεις των παρ. 5 και 6.

  1. Στις δίκες και διαδικασίες της παρ. 1, καθώς και σε εκείνες στις οποίες τα πρόσωπα της παρ. 1 έχουν την ιδιότητα του ενάγοντος και αφορούν την εκτέλεση των καθηκόντων τους ή υποθέσεις εξ αφορμής αυτών, εφαρμόζεται η παρ. 3 του άρθρου 61 του Κώδικα Δικηγόρων.
  2. Με απόφαση του Διοικητή της Επιθεώρησης Εργασίας ορίζονται ειδικότερες προϋποθέσεις και ειδικότερα διαδικαστικά ζητήματα, προθεσμίες για την υποβολή του αιτήματος πληρωμής των δαπανών, η διαδικασία επιστροφής των δαπανών, η κάλυψη ήδη πραγματοποιηθεισών δαπανών κατά τη δημοσίευση του παρόντος καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο ζήτημα για την εφαρμογή του παρόντος.
  3. Το παρόν υπερισχύει έναντι κάθε άλλης αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης.
  4. Το παρόν άρθρο εφαρμόζεται και στις εκκρεμείς, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, υποθέσεις.
  5. Οι παρ. 1 και 2 εφαρμόζονται και σε αποχωρήσαντες υπαλλήλους, εφόσον η υπόθεση αφορά την εκτέλεση των καθηκόντων τους όταν βρίσκονταν εν ενεργεία.».

 

Άρθρο 51

Απρόσκοπτη διενέργεια των ελέγχων και προστασία του Διοικητή, των μελών του Συμβουλίου Διοίκησης, του προσωπικού της Επιθεώρησης Εργασίας και των υπαλλήλων Υπουργείων που συνδράμουν στους ελέγχους – Τροποποίηση άρθρου 20Α ν. 3996/2011 και παρ. 4 άρθρου 576 Κώδικα Εργατικού Δικαίου

 

  1. Στο άρθρο 20Α του ν. 3996/2011 (Α΄ 170), περί τέλεσης ποινικών αδικημάτων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στον τίτλο, οι λέξεις «του Ειδικού Γραμματέα, των Επιθεωρητών και λοιπών υπαλλήλων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «του Διοικητή, των μελών του Συμβουλίου Διοίκησης, του προσωπικού της Επιθεώρησης Εργασίας και των υπαλλήλων υπουργείων», β) στο κείμενο του άρθρου βα) ο αριθμός «361Α» αντικαθίσταται από τον αριθμό «363», β) οι λέξεις «του Ειδικού Γραμματέα, των Ειδικών Επιθεωρητών, των λοιπών Επιθεωρητών και των υπαλλήλων του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και του ΣΕΠΕ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «του Διοικητή, των μελών του Συμβουλίου Διοίκησης, του προσωπικού της Επιθεώρησης Εργασίας και των υπαλλήλων υπουργείων», δ) μετά τις λέξεις «συνδράμουν στη διενέργεια ελέγχων», διαγράφονται οι λέξεις «, τη συμφιλιωτική διαδικασία» και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις το άρθρο 20Α διαμορφώνεται ως εξής:

 

«Άρθρο 20Α

Ποινικά αδικήματα σε βάρος του Διοικητή, των μελών του Συμβουλίου Διοίκησης, του προσωπικού της Επιθεώρησης Εργασίας και των υπαλλήλων υπουργείων

 

«Η τέλεση των εγκλημάτων των άρθρων 229, 308 έως και 311, 333, 361 και 363 του Ποινικού Κώδικα (ν. 4619/2019, Α’ 95) σε βάρος του Διοικητή, των μελών του Συμβουλίου Διοίκησης, του προσωπικού της Επιθεώρησης Εργασίας και των υπαλλήλων υπουργείων που διενεργούν ή συνδράμουν στη διενέργεια ελέγχων ή τη διαδικασία επίλυσης εργατικών διαφορών, κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας τους ή για λόγους σχετικούς με την εκτέλεσή της, συνιστά ιδιαίτερα επιβαρυντική περίσταση.».

 

  1. Στην παρ. 4 του άρθρου 576 του Κώδικα Εργατικού Δικαίου (π.δ. 62/2025, Α΄ 121), με το οποίο κωδικοποιήθηκε το άρθρο 28 του ν. 3996/2011 (Α΄ 170), περί ποινικών κυρώσεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) οι λέξεις «ή του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» αντικαθίστανται από τις λέξεις «ή Υπουργείου», β) οι λέξεις «ή παρεμποδίζει ή διακόπτει με οποιοδήποτε τρόπο τη διενέργεια του ελέγχου» αντικαθίστανται από τις λέξεις «ή προβαίνει σε οποιαδήποτε πράξη ή παράλειψη με σκοπό την παρεμπόδιση ή τη διακοπή της διενέργειας του ελέγχου, ακόμη και αν τελικώς ο έλεγχος ολοκληρώνεται» και η παρ. 4 του άρθρου 576, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, διαμορφώνεται ως εξής:

 

«4. Εργοδότης, διευθυντής επιχείρησης, εκπρόσωπος ή οποιοσδήποτε τρίτος που παρεμποδίζει την είσοδο σε υπάλληλο της Επιθεώρησης Εργασίας ή Υπουργείου που διενεργεί ή συμμετέχει σε έλεγχο για την εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας σε χώρους εργασίας, ή προβαίνει σε οποιαδήποτε πράξη ή παράλειψη με σκοπό την παρεμπόδιση ή τη διακοπή της διενέργειας του ελέγχου, ακόμη και αν τελικώς ο έλεγχος ολοκληρώνεται, ή αρνείται να παράσχει τα στοιχεία ή/και τις πληροφορίες ή αυτά που παρέχει είναι ψευδή, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός (1) έτους ή με χρηματική ποινή τουλάχιστον εννιακοσίων (900) ευρώ ή και με τις δύο αυτές ποινές.».

 

Άρθρο 52

Προσδιορισμός ναυτικών μιλίων για την αναγνώριση εξόδων διανυκτέρευσης των υπαλλήλων της Επιθεώρησης Εργασίας

 

Στο άρθρο 10 της υποπαρ. Δ9 της παρ. Δ του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 (Α` 94), περί των εξόδων διανυκτέρευσης, προστίθεται παρ. 1β ως εξής:

 

«1β. Τα όρια ναυτικών μιλίων για την αναγνώριση εξόδων διανυκτέρευσης της περ. α) της παρ. 1 δεν εφαρμόζονται για τις μετακινήσεις των υπαλλήλων της Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας», που διενεργούνται για τους επιτόπιους ελέγχους στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων τους.

Για το ως άνω προσωπικό η διανυκτέρευση των εκτός έδρας μετακινούμενων υπαλλήλων επιτρέπεται για μετακινήσεις από την ηπειρωτική στη νησιωτική χώρα και αντίστροφα ή από νησί σε νησί, όταν η απόσταση είναι μεγαλύτερη από πέντε (5) ναυτικά μίλια.».

 

Άρθρο 53

Στελέχωση γραφείου Διοικητή της Επιθεώρησης Εργασίας – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 117 ν. 4808/2021

 

Στην παρ. 5 του άρθρου 117 του ν. 4808/2021 (Α’ 101), περί της στελέχωσης του Γραφείου του Διοικητή της Επιθεώρησης Εργασίας, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο, οι λέξεις «μετακλητών υπαλλήλων» αντικαθίστανται από τη λέξη «συνεργατών», β) προστίθενται εδάφια δεύτερο και τρίτο, γ) στο έβδομο εδάφιο, μετά από τις λέξεις «που αφορούν τους μετακλητούς», προστίθενται οι λέξεις «και τους αποσπασμένους», δ) προστίθεται όγδοο εδάφιο και η παρ. 5 του άρθρου 117, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, διαμορφώνεται ως εξής:

 

«5. Για την υποβοήθηση του Διοικητή της Επιθεώρησης Εργασίας στην άσκηση των καθηκόντων του συνιστώνται τρεις (3) θέσεις συνεργατών. Οι θέσεις των συνεργατών δύνανται να καλύπτονται από α) ιδιώτες μέσω πρόσληψης, οι οποίοι καταλαμβάνουν αποκλειστικά θέσεις μετακλητών και β) από δημοσίους υπαλλήλους ή λειτουργούς με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που υπηρετούν σε φορείς του δημοσίου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α΄ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143) μέσω απόσπασης. Οι αποσπάσεις διενεργούνται με κοινή απόφαση του Διοικητή της Επιθεώρησης Εργασίας και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, με την επιφύλαξη του άρθρου 35 του ν. 4873/2021 (Α` 248), περί της διαφύλαξης της στελέχωσης των Ο.Τ.Α. α` βαθμού, και της παρ. 1 του άρθρου 177 του ν. 4876/2021 (Α` 251), περί της εφαρμογής του άρθρου 35 του ν. 4873/2021 και στους Ο.Τ.Α. β` βαθμού και κατά τα λοιπά εφαρμόζεται αναλογικά το άρθρο 47 του ν. 4622/2019 (Α΄ 133). Στο Γραφείο του Διοικητή της Επιθεώρησης Εργασίας συνιστάται θέση Διευθυντή η οποία καλύπτεται από έναν εκ των ανωτέρω. Ο Διευθυντής του Γραφείου του Διοικητή ασκεί, κατ’ αντιστοιχία, τις αρμοδιότητες που προβλέπονται στην παρ. 4 του άρθρου 45 του ν. 4622/2019 και εφαρμόζεται η παρ. 5 του ίδιου άρθρου. Κατά τα λοιπά ισχύει ο ν. 4622/2019. Για τις αποδοχές των ανωτέρω έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του ν. 4354/2015 (Α’ 176) που αφορούν τους μετακλητούς και τους αποσπασμένους υπαλλήλους που υπηρετούν στα ιδιαίτερα γραφεία των μελών της Κυβέρνησης και των Υφυπουργών. Ένας (1) εκ των συνεργατών που καλύπτει θέση μετακλητού υπαλλήλου δύναται να είναι δημοσιογράφος, ο οποίος αμείβεται σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 22 του ν. 4354/2015 (Α’ 176).».

 

Άρθρο 54

Λειτουργία της Νομικής Υπηρεσίας της Επιθεώρησης Εργασίας – Προσθήκη άρθρου 117Α στον ν. 4808/2021

 

Στον ν. 4808/2021 (Α΄ 101), προστίθεται άρθρο 117Α ως εξής:

 

«Άρθρο 117Α

Λειτουργία της Νομικής Υπηρεσίας της Επιθεώρησης Εργασίας

 

  1. Η Νομική Υπηρεσία της Επιθεώρησης Εργασίας μπορεί να επικουρείται από δικηγόρους, στους οποίους ανατίθεται κατά περίπτωση ο χειρισμός δικαστικών και εξωδίκων υποθέσεων της Επιθεώρησης Εργασίας, με αμοιβή για κάθε υπόθεση ξεχωριστά. Η ανάθεση, οι προϋποθέσεις επιλογής των ως άνω δικηγόρων καθώς και ειδικότερα θέματα σχετικά με την ανάθεση των υποθέσεων ορίζονται με απόφαση του Διοικητή της Επιθεώρησης Εργασίας που εκδίδεται ύστερα από εισήγηση του Προϊσταμένου της Νομικής Υπηρεσίας.
  2. Στη Νομική Υπηρεσία της Επιθεώρησης Εργασίας μπορεί να ασκούνται υποψήφιοι δικηγόροι σύμφωνα με τον Κώδικα Δικηγόρων (ν. 4194/2013, Α΄ 208).
  3. Οι δικηγόροι με έμμισθη εντολή που υπηρετούν στη Νομική Υπηρεσία της Επιθεώρησης Εργασίας έχουν, με μόνη την ιδιότητά τους αυτή και χωρίς τη χρήση άλλου αποδεικτικού στοιχείου, την πληρεξουσιότητα που απαιτείται από τον νόμο για την παράσταση και υπεράσπιση της Επιθεώρησης Εργασίας ενώπιον όλων των Δικαστηρίων και Αρχών και ενεργούν όλες τις δικαστικές και εξώδικες πράξεις, ασκούν όλα τα ένδικα μέσα και βοηθήματα και γενικά προβαίνουν σε οποιαδήποτε ενδεικνυόμενη νόμιμη ενέργεια μέχρι την αμετάκλητη περαίωση των υποθέσεων που τους έχουν ανατεθεί.
  4. Ειδικά για τις περ. (αι) και (βη) της παρ. 3 του άρθρου 20ων Τμημάτων που υπάγονται στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων, και τις περ. (αιβ) και (βια) της παρ. 3 του άρθρου 21, περί των αρμοδιοτήτων των Τμημάτων που υπάγονται στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Επιθεώρησης Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία, της υπ’ αρ. 510148/17.11.2022 κοινής απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Επιθεώρησης Εργασίας (Β’ 5937) «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας»», η Νομική Υπηρεσία ενημερώνεται για την εκπροσώπηση της Επιθεώρησης Εργασίας από τα εκεί οριζόμενα πρόσωπα, τα οποία μετά την έκδοση απόφασης προβαίνουν σε αιτιολογημένη εισήγηση για την άσκηση έφεσης προς τη Νομική Υπηρεσία, επισυνάπτοντας τον φάκελο της υπόθεσης.».

 

Άρθρο 55

Μισθολόγιο ιατρικού προσωπικού της Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας» – Προσθήκη άρθρου 55Α στον ν. 4999/2022

 

  1. Στον ν. 4999/2022 (Α΄ 225), περί μισθολογικών ρυθμίσεων για τους ιατρούς και οδοντιάτρους του Εθνικού Συστήματος Υγείας, προστίθεται άρθρο 55Α, ως εξής:

 

«Άρθρο 55Α

Μισθολόγιο ιατρικού προσωπικού της Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας»

  1. Οι Ιατροί της Επιθεώρησης Εργασίας κατατάσσονται στα μισθολογικά κλιμάκια της παρ. 8 του άρθρου 55 του παρόντος, ως Ιατροί Δημόσιας Υγείας Ε.Σ.Υ. με βαθμό Β΄ και εξελίσσονται μισθολογικά σύμφωνα με τις παρ. 1 έως και 5 του ίδιου άρθρου.
  2. Πέρα από τον βασικό μισθό της παρ. 1, στους υπαγόμενους στο παρόν άρθρο χορηγούνται και τα εξής επιδόματα και παροχές, κατά μήνα:

Α. Επίδομα ειδικών συνθηκών άσκησης ιατρικού έργου, σύμφωνα με την υποπερ. αγ) της περ. Α΄ της παρ. 9 του άρθρου 55 του παρόντος, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που αναφέρονται στην ίδια παράγραφο.

Β. Οικογενειακή παροχή, σύμφωνα με το άρθρο 15 του ν. 4354/2015 (Α’ 176).

Γ. Επίδομα μεταπτυχιακών σπουδών, σύμφωνα με την περ. Γ΄ της παρ. 9 του άρθρου 55 του παρόντος.

Δ. Επίδομα θέσης ευθύνης, σύμφωνα με την περ. Δ΄ της παρ. 9 του άρθρου 55 του παρόντος.

Ε. Επίδομα επιφυλακής, σύμφωνα με την περ. Ε΄ της παρ. 9 του άρθρου 55 του παρόντος, οριζόμενο σε ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί του βασικού μισθού.

  1. Οι υπαγόμενοι στο παρόν άρθρο εμπίπτουν στο ανώτατο όριο αποδοχών της παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015.
  2. Πέραν των παροχών και αποζημιώσεων του παρόντος άρθρου δεν δικαιολογείται η χορήγηση άλλων μισθολογικών παροχών με οποιαδήποτε ονομασία και από οποιοδήποτε πηγή.
  3. Για τους υπαγόμενους στο παρόν άρθρο οι τακτικές μηνιαίες αποδοχές αποτελούνται από τον βασικό μισθό και τα αναφερόμενα επιδόματα και παροχές.
  4. Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος, η μισθολογική κατάταξη του προσωπικού στα μισθολογικά κλιμάκια που προβλέπονται στην παρ. 1 του παρόντος πραγματοποιείται σύμφωνα με τον χρόνο υπηρεσίας στον φορέα που υπηρετούν, καθώς και τον χρόνο υπηρεσίας, που έχει αναγνωριστεί για μισθολογική εξέλιξη από τον φορέα αυτόν μέχρι και τις 31.12.2025.
  5. Στους υπαγόμενους στο παρόν άρθρο εφαρμόζονται το άρθρο 14 του ν. 5163/2024 (Α’ 199), περί αναπροσαρμογής βασικών μισθών του προσωπικού του δημόσιου τομέα, καθώς και τα άρθρα 150 έως 152, οι παρ. 1, 2, 3, 4, 5, 6 και 9 του άρθρου 153 και το άρθρο 157 του ν. 4472/2017 (Α’ 74).
  6. Οι διατάξεις του παρόντος εφαρμόζονται από 1.1.2026.».
  7. Στους υπαγόμενους στο πεδίο εφαρμογής της παρ. 1 του παρόντος εφαρμόζεται αναδρομικά, από 1ης.1.2024 η παρ. 1 του άρθρου 20 του ν. 5045/2025 (Α΄ 136), περί αναπροσαρμογής βασικών μισθών, και από 1ης.4.2025 η παρ. 3 του άρθρου 14 του ν. 5163/2024.

 

Άρθρο 56

Διενέργεια ελέγχων από τους υπαλλήλους του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 125 ν. 4808/2021

 

Στην παρ. 2 του άρθρου 125 του ν. 4808/2021 (Α΄101), περί μεταβατικών διατάξεων, μετά από τις λέξεις «Κατά το διάστημα των», οι λέξεις «πέντε (5)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «δέκα (10)» και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:

«2. Κατά το διάστημα των δέκα (10) πρώτων ετών από την έναρξη λειτουργίας της Επιθεώρησης Εργασίας, οι υπάλληλοι του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, οι οποίοι κατά τη δημοσίευση του παρόντος συμμετέχουν στη διενέργεια ελέγχων και διατίθενται για την εν γένει εκπλήρωση της αποστολής του Σ.Ε.Π.Ε., εξακολουθούν να υποστηρίζουν τις υπηρεσίες της Επιθεώρησης Εργασίας κατά τη διενέργεια των ελέγχων και την εν γένει εκπλήρωση της αποστολής της με τους ίδιους όρους, υποχρεώσεις και δικαιώματα.».

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄

ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

 

Άρθρο 57

Καταργούμενες διατάξεις

 

Από τη δημοσίευση του παρόντος καταργούνται:
α) η παρ. 5 του άρθρου 5 του ν. 3996/2011 (Α’ 170), περί μισθολογικής εξέλιξης των Ιατρών της Επιθεώρησης Εργασίας, και

β) το άρθρο 36 του ν. 3762/2009 (Α΄ 75), περί μισθολογικών παροχών στους Ιατρούς της Επιθεώρησης Εργασίας.

  • 19 Σεπτεμβρίου 2025, 11:25 | ΙΑΤΡΟΙ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    Το άρθρο 55 του Σχεδίου Νόμου φαίνεται κατά βάση να κινείται προς την ορθή κατεύθυνση και σε εναρμόνιση με τη βούληση του νομοθέτη, όπως αυτή είχε αποτυπωθεί προ του διορισμού μας στον ιδρυτικό νόμο του ΣΕΠΕ (Ν.2639/1998, ΦΕΚ 205Α/2.9.1998) για μισθολογική εξομοίωσή μας με τους Ιατρούς Δημόσιας Υγείας ΕΣΥ, δίνοντας έτσι την εντύπωση οριστικής λύσης στη μακροχρόνια μισθολογική υποβάθμιση που βιώνουμε από το διορισμό μας στην Επιθεώρηση Εργασίας το 2000.

    Εντούτοις, κατά την προσεκτική ανάγνωση της διάταξης, εντοπίστηκαν σημεία τα οποία χρήζουν βελτίωσης – σχετικά με τα οποία έχει υποβληθεί αρμοδίως αναλυτικό Υπόμνημά μας – ώστε η ένταξή μας στο ανωτέρω μισθολογικό καθεστώς να είναι πλήρης και να προληφθούν μελλοντικά προβλήματα εφαρμογής. Ανάλογα προβλήματα, εκτός των άλλων, οδήγησαν στο «πάγωμα» οποιασδήποτε μισθολογικής μας εξέλιξης από το 2017 έως και σήμερα και πέραν της μεγάλης οικονομικής ζημίας που μας επέφεραν, προκάλεσαν επιπλέον έντονο αίσθημα αδικίας και απαξίωσης εξαιτίας του οποίου, αρκετοί από τους 26 συναδέλφους που διοριστήκαμε το 2000 αναγκάστηκαν να αποχωρήσουν και σήμερα να υπηρετούμε στην Επιθεώρηση Εργασίας, πανελλαδικά, μόνο 10 Ιατροί.

    Προκειμένου λοιπόν να εκπληρωθεί, έστω και μετά από 25 χρόνια, ο σκοπός του νομοθέτη για μισθολογική εξομοίωσή μας με τους Ιατρούς Δημόσιας Υγείας ΕΣΥ και να περιοριστεί η μεγάλη οικονομική ζημία που έχουμε υποστεί, αρκεί η παρακάτω απλή και σαφής διατύπωση του άρθρου 55 του Σχεδίου Νόμου:

    «1. Το άρθρο 55 του ν. 4999/2022, όπως κάθε φορά διαμορφώνεται και ισχύει, εφαρμόζεται και στους Ιατρούς της Επιθεώρησης Εργασίας.
    2. Οι ανωτέρω ιατροί εξελίσσονται από τον Βαθμό Β στον Βαθμό Α με τη συμπλήρωση επτά ετών πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας και σε Διευθυντές με τη συμπλήρωση δεκαπέντε ετών πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας.
    3. Οι διατάξεις του παρόντος εφαρμόζονται αναδρομικά από 01.01.2024».

    Προσβλέπουμε στην επιτυχή έκβαση της προσπάθειας επίλυσης του μισθολογικού μας ζητήματος.

  • Ως προς το Άρθρο 51 – Απρόσκοπτη διενέργεια των ελέγχων και προστασία του Διοικητή, των μελών του Συμβουλίου Διοίκησης, του προσωπικού της Επιθεώρησης Εργασίας και των υπαλλήλων Υπουργείων που συνδράμουν στους ελέγχους – Τροποποίηση άρθρου 20Α ν. 3996/2011 και παρ. 4 άρθρου 576 Κώδικα Εργατικού Δίκαιο, επισημαίνουμε τα εξής:

    Θεωρούμε επιβεβλημένη την παραδειγματική τιμωρία για κάθε ενέργεια εχθρική προς το προσωπικό της Επιθεώρησης Εργασίας που διενεργεί ελέγχους στις επιχειρήσεις. Οποιαδήποτε προσπάθεια για παρεμπόδιση του έργου τους είναι κατακριτέες από το σύνολο της υγιούς επιχειρηματικότητας.

    Αντίστοιχα πιστεύουμε ότι η Επιθεώρηση Εργασίας πρέπει να λειτουργεί συμβουλευτικά προς τις επιχειρήσεις και να επιβάλλει πρόστιμα μόνο στην περίπτωση της μη συμμόρφωσης των επιχειρήσεων. Γενικά, είναι κοινώς παραδεκτό ότι η σωστή λειτουργία της Επιθεώρησης Εργασίας μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά συμβάλει στην μείωση του μη υγιούς ανταγωνισμού.

    Στα πλαίσια της απρόσκοπτης διενέργειας των ελέγχων και της προστασίας του προσωπικού της Επιθεώρησης Εργασίας, προτείνουμε ως επιπλέον μέτρο τη δημοσιοποίηση των στοιχείων των εταιρειών που παρεμποδίζουν με οποιοδήποτε τρόπο τους ελέγχους της Επιθεώρησης Εργασίας

  • 19 Σεπτεμβρίου 2025, 02:07 | ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ & ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    Η Επιθεώρηση Ασφάλειας και Υγείας είναι σήμερα πλήρως υποστελεχωμένη με ελλείψεις σε Επιθεωρητές, διοικητικό προσωπικό και οδηγούς, αφού είμαστε σχεδόν το 50% από αυτό που ήμασταν το 2000.
    Σύμφωνα με την Έκθεση Απολογισμού 2024 της Επιθεώρησης Εργασίας, το 2024 ο αριθμός των Επιθεωρητών Ασφάλειας και Υγείας μειώθηκε περαιτέρω στους 233 Πανελλαδικά, από 243 που ήταν το 2023

    Ζητάμε:
    ● Ενίσχυση της Επιθεώρησης Ασφάλειας και Υγείας τόσο με επιθεωρητές όσο με διοικητικό προσωπικό και οδηγούς.
    ● Πλήρωση των κενών οργανικών θέσεων για τους Επιθεωρητές Ασφάλειας και Υγείας
    ● Διπλασιασμό των οργανικών θέσεων των Επιθεωρητών Ασφάλειας και Υγείας
    ● Δημιουργία υπηρεσιών Επιθεωρήσεων Ασφάλειας και Υγείας στις περιοχές που δεν υπάρχουν, με ταυτόχρονη πραγματοποίηση προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ

    Επίσης ζητάμε:
    ● Την αναγκαία έκδοση ΚΥΑ των συναρμόδιων Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Υγείας και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ώστε, δεδομένης της θετικής γνωμοδότησης και των πορισμάτων της αρμόδιας επιτροπής και καθώς αποδεδειγμένα πληρούνται άπασες οι νόμιμες προϋποθέσεις, να χορηγηθεί στους Επιθεωρητές Ασφάλειας και Υγείας της Επιθεώρησης Εργασίας το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας του άρθρου 18 του ν.4354/2015 αναδρομικά από 1.1.2023 κατά τα προβλεπόμενα στην κείμενη νομοθεσία
    ● Την επαναφορά του άρθρου 118 του Ν. 4808/21 – Μισθολογικό καθεστώς και επιπλέον ανταμοιβή στο προσωπικό της Επιθεώρησης Εργασίας «Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Οικονομικών και Εσωτερικών, μετά από εισήγηση του Διοικητή της Επιθεώρησης Εργασίας, δύναται να ορίζεται, εντός των ορίων του προϋπολογισμού της Επιθεώρησης Εργασίας και του εκάστοτε Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ), ειδικό σύστημα επιπλέον ανταμοιβής (bonus) του προσωπικού της Επιθεώρησης Εργασίας, στο πλαίσιο της αξιολόγησής του, λαμβάνοντας υπόψη τη βαρύτητα της θέσης και τον βαθμό ευθύνης του και εφόσον ο βαθμός επίτευξης των τεθέντων στόχων της Επιθεώρησης Εργασίας υπερβαίνει το 100%.»
    ● Να εξοπλιστεί η Επιθεώρηση Εργασίας με τον κατάλληλο υλικοτεχνικό εξοπλισμό
    ● Την αντικατάσταση του υπάρχοντος παρωχημένου Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος

  • 18 Σεπτεμβρίου 2025, 21:48 | Σ.Τ

    Άρθρο 56

    Διενέργεια ελέγχων από τους υπαλλήλους του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 125 ν. 4808/2021

    Γιατί θα πρέπει να διενεργούνται έλεγχοι από τους υπαλλήλους του Υπουργείου Εργασίας??? Γιατί η επιθεώρηση εργασίας είναι υποστελεχωμένη?? Να στελεχωθεί η επιθεώρηση εργασίας με το απαραίτητο επιστημονικό προσωπικό (επιθεωρητές εργασίας) και όχι να στηρίζονται στην συνδρομή του Υπουργείου από μη επιθεωρητές εργασίας. Με αποτέλεσμα στους ελέγχους να είναι ένας επιθεωρητής και οι υπόλοιποι μου είναι μαζί του υπάλληλοι του Υπουργείου. Γιαυτό και έχουμε αρκετά εργατικά ατυχήματα.

  • 18 Σεπτεμβρίου 2025, 10:48 | ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

    Παρατηρήσεις Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Εργαζομένων Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας

    Στο άρθρο 56 θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα ώστε να εξασφαλιστεί η συνέχιση της συμμετοχής στα συνεργεία ελέγχου της Επιθεώρησης Εργασίας των υπαλλήλων του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, που προέρχονται από το πρώην Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι μεταφέρθηκαν αυτοδίκαια (δηλαδή υποχρεωτικά βάσει του ΠΔ 77/2023 με το οποίο συστήθηκε το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας). Με βάση την μεταγενέστερη διάταξη (αρ.63 του ν. 5045/2023) προβλέπεται ότι: « Οι παρ. 2 και 3 του άρθρου 125 του ν. 4808/2021 (Α’ 101), περί της υποστήριξης των εργασιών της Επιθεώρησης Εργασίας και περί της κατά προτεραιότητα κάλυψης κενών οργανικών θέσεων της Επιθεώρησης Εργασίας από υπαλλήλους του πρώην Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, εξακολουθούν να εφαρμόζονται με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις για τους υπαλλήλους οι οποίοι κατ’ εφαρμογή του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) μεταφέρθηκαν από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης στο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.». Μέχρι σήμερα, οι υπάλληλοι αυτοί συμμετέχουν κανονικά με βάση την παραπάνω διάταξη στα συνεργεία της Επιθεώρησης Εργασίας. Θα πρέπει να αποτυπωθεί με σαφήνεια και στην υπό διαβούλευση διάταξη, τόσο στον τίτλο της που προτείνουμε να είναι ο εξής: «Διενέργεια ελέγχων από τους υπαλλήλους του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και τους μεταφερθέντες εξ αυτών στο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 125 ν. 4808/2021», όσο και στο περιεχόμενο της που προτείνουμε να είναι το εξής: Στην παρ. 2 του άρθρου 125 του ν. 4808/2021 (Α΄101), περί μεταβατικών διατάξεων, μετά από τις λέξεις «Κατά το διάστημα των», οι λέξεις «πέντε (5)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «δέκα (10)» και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής: 2. Κατά το διάστημα των δέκα (10) πρώτων ετών από την έναρξη λειτουργίας της Επιθεώρησης Εργασίας, οι υπάλληλοι του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, οι οποίοι κατά τη δημοσίευση του παρόντος συμμετέχουν στη διενέργεια ελέγχων και διατίθενται για την εν γένει εκπλήρωση της αποστολής του Σ.Ε.Π.Ε., εξακολουθούν να υποστηρίζουν τις υπηρεσίες της Επιθεώρησης Εργασίας κατά τη διενέργεια των ελέγχων και την εν γένει εκπλήρωση της αποστολής της με τους ίδιους όρους, υποχρεώσεις και δικαιώματα. Το άρθρο 63 του ν. 5045/2023 για τους μεταφερθέντες στο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας εξακολουθεί να ισχύει».

    Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Εργαζομένων του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας

  • 11 Σεπτεμβρίου 2025, 15:32 | Ι.Α.

    Στο άρθρο 56 να αντικατασταθεί η λέξη Σ.ΕΠ.Ε. από Επιθεώρηση Εργασίας

  • Στο μέρος Δ παρόλο που προβλέπονται διατάξεις για την Επιθεώρηση Εργασίας, από την εργασιακή μας εμπειρία γνωρίζουμε ότι δεν υπάρχει εμπιστοσύνη στις εποπτικές υπηρεσίες του κράτους, αφού η υποστελεχωμένη και αδύναμη πλέον Επιθεώρηση Εργασίας δεν μπορεί να πραγματοποιήσει επαρκή αριθμό από προληπτικούς ελέγχους για την τήρηση των ωραρίων, των συνθηκών υγείας και ασφάλειας της εργασίας, της αδήλωτης και ανασφάλιστης εργασίας, των γενικών ορίων ανάπαυσης κτλ.

    Έχουμε επισημάνει πολλές φορές πως η αύξηση του ημερήσιου και εβδομαδιαίου ωραρίου των εργαζόμενων που προβλέπεται στο μέρος Α μόνο αρνητικά μπορεί να λειτουργήσει, καθώς η συσσωρευμένη κούραση και καταπόνηση τους επιφέρει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία. Σε συνδυασμό με τα παραπάνω θα έχουμε γιγάντωση του αριθμού των εργατικών ατυχημάτων.

  • 7 Σεπτεμβρίου 2025, 14:51 | Μάνος Αθανασίου

    ΑΡΘΡΟ 20Α

    Η προσθήκη «ακόμη και αν τελικώς ο έλεγχος ολοκληρώνεται» είναι καταχρηστική, και ως εκ τούτου περιττη. Εαν ο Επιθεωρητής διαπιστώσει τα περιγραφόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 576 του Κώδικα Εργατικού Δικαίου (π.δ. 62/2025, Α΄ 121), με το οποίο κωδικοποιήθηκε το άρθρο 28 του ν. 3996/2011 (Α΄ 170) ας εχει το δικαίωμα να μη κλείσει τον έλεγχο. Από τη στιγμή που ο έλεγχος ολοκληρώνεται οποιαδήποτε παρεμπόδιση θεωρείται ως μη επηρεάζουσα τον έλεγχο και δεν μπορεί να ενεχει ποινικές ευθύνες.

    Ειναι εμφανές ότι η προσθήκη «ακόμη και αν τελικώς ο έλεγχος ολοκληρώνεται» επιδιώκει την εσαει άσκηση ποινικής διώξης στον εργοδότη από το ελεκτικό όργανο.
    Αποδίδει υπερεξουσία στον ελεγκτή πέραν του πλαισίου του ελέγχου. Εφόσον ολοκληρώνεται ο έλεγχος τελειώνει και η δουλειά του επιθεωρητή.

    ΑΣ ΥΠΑΡΞΕΙ ΚΑΠΟΥ Η ΣΑΦΗΣ ΠΡΟΒΛΕΨΗ :
    Οποιοσδήποτε έλεγχος των ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ να διενεργείται αποκλειστικά από δύο επιθεωρητές. Αυτοτελής άσκηση ελέγχου από ενα πρόσωπο ενέχει κινδύνους παρεξηγήσεων, άσκησης εμπάθειας, άσκηση υπερεξουσίας κλπ
    Δεν μπορεί να νοείται ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ελεγκτικό όργανο για πολλούς λόγους, που εκθέτουν κυρίως τον ελεγκτή και την ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ.

    ΕΠΊΣΗΣ
    Δεν νοείται επιθεωρητής καταδικασθείς για ποινικό αδίκημα που σχετίζεται με την άσκηση των καθηκόντων του
    Για την διασφάλιση του κύρους και της αξιοπιστίας της Ανεξάρτητης Αρχής θα πρέπι να υπάρχει η πρόβλεψη: «όργανο ελέγχου που έχει καταδικασθεί αμετάκλητα για ποινικό αδίκημα σχετιζόμενο με την άσκηση των καθηκόντων του αποβάλλεται οριστικά από την Ανεξάρτητη Αρχή»

  • 27 Αυγούστου 2025, 01:03 | Δημητριος Ανεστος

    Νομικό Υπόμνημα – Αντισυνταγματικότητα Μέρους Δ΄ για την Ανεξάρτητη Αρχή «Επιθεώρηση Εργασίας»
    Συνταγματικό Πλαίσιο
    Άρθρο 26 Σ.: Απαγορεύει την ανάθεση εκτελεστικών ή κανονιστικών αρμοδιοτήτων σε όργανα που δεν υπόκεινται σε κυβερνητικό ή διοικητικό έλεγχο, εκτός αν υπάρχει ρητή συνταγματική πρόβλεψη.
    Άρθρο 101Α Σ.: Κατοχυρώνει τις συνταγματικά ανεξάρτητες αρχές (π.χ. ΑΠΔΠΧ, ΑΣΕΠ), αλλά δεν παρέχει πλήρη συνταγματική κατοχύρωση σε κάθε νέα Ανεξάρτητη Αρχή.
    Άρθρο 4 Σ.: Αρχή ισότητας ενώπιον του νόμου.
    Άρθρο 20 Σ.: Δικαίωμα δικαστικής προστασίας.
    Άρθρο 43 Σ.: Κανονιστικές πράξεις απαιτούν νομοθετική εξουσιοδότηση ή προεδρικό διάταγμα.
    Νομολογία ΣτΕ
    Μόνο οι συνταγματικά κατοχυρωμένες Αρχές έχουν πλήρη ανεξαρτησία (ΣτΕ Ολομ. 3503/2009).
    Άλλες αρχές επιτρέπεται να είναι διοικητικά ανεξάρτητες, αλλά υπόκεινται σε διοικητικό και δικαστικό έλεγχο (ΣτΕ 1210/2010, 462/2018).
    Υπερβολική προστασία υπαλλήλων μπορεί να θίγει αρχές ισότητας και λογοδοσίας (ΣτΕ 2399/2014).
    Σημεία Αντισυνταγματικότητας
    Άρθρα 50-51: Παρέχουν αυξημένη νομική και ποινική προστασία στο προσωπικό και στον Διοικητή, δημιουργώντας προνομιακό καθεστώς (παραβίαση Άρθρου 4 Σ.). Περιορίζεται η ισότητα και η δυνατότητα δικαστικής προσφυγής των πολιτών (Άρθρο 20 Σ.).
    Άρθρα 54-55: Ο Διοικητής αποκτά εξουσίες κανονιστικές (ανάθεση δικηγόρων, μισθολόγιο) χωρίς κυβερνητικό έλεγχο, πιθανή αντίθεση με Άρθρο 43 Σ. και Άρθρο 26 Σ.
    Άρθρο 56: Μειώνει την εποπτεία του Υπουργείου, γεγονός που μπορεί να παραβιάζει την αρχή της λογοδοσίας (ΣτΕ 462/2018).
    Συμπέρασμα
    Το ΜΕΡΟΣ Δ΄ πιθανόν παραβιάζει:
    Άρθρο 26 Σ.: Ανάθεση εκτελεστικών/κανονιστικών αρμοδιοτήτων σε μη κυβερνητικό όργανο.
    Άρθρο 4 Σ.: Δημιουργία προνομιακού καθεστώτος προστασίας για υπαλλήλους.
    Άρθρο 20 Σ.: Περιορισμός δικαιώματος δικαστικής προστασίας.
    Άρθρο 43 Σ.: Κανονιστικές αρμοδιότητες χωρίς ΠΔ.
    Άρθρο 101Α Σ.: Ανεξαρτησία πέραν των επιτρεπτών ορίων για μη συνταγματικά κατοχυρωμένη Αρχή.
    Συνεπώς, το ΜΕΡΟΣ Δ΄ χρήζει αναθεώρησης ώστε να συμμορφώνεται με τις θεμελιώδεις αρχές του Συντάγματος, τις εγγυήσεις ισότητας, δικαστικής προστασίας και την αναλογικότητα των μέτρων που προβλέπονται για τις Ανεξάρτητες Αρχές.

  • 26 Αυγούστου 2025, 23:08 | Κώστας Δημητρίου

    1- αναφέρει για δικηγόρο ή νομική υπηρεσία της Επιθεώρησης εργασίας-> δηλαδή ποιος θα είναι αυτός ο δικηγόρος; πώς θα προσληφθεί;
    2- θα πρέπει να λειτουργεί γραφείο Επιθεώρησης εργασίας όπου εδρεύει σχηματισμός πρωτοβαθμίου δικαστηρίου ανά την Ελλάδα , ήτοι όπου εδρεύει Κεντρικό Πρωτοδικείο, Παράλληλο Πρωτοδικείο και Περιφερειακό Πρωτοδικείο.
    3- η λειτουργία ως Ανεξάρτητη αρχή είναι ανούσια.
    Είτε λειτουργήσει, είτε όχι ως Ανεξάρτητη αρχή ο διοικητής της πρέπει να είναι Εισαγγελέας Εφετών ή Πρόεδρος Εφετών εν ενεργεία με θητεία τουλάχιστο 5ετής, τον οποίο θα επιλέγει-διορίζει η ολομέλεια του Αρείου Πάγου από όσους έχουν τα κατά νόμο προσόντα δικαστικούς-εισαγγελικούς λειτουργούς και επιθυμούν να ασκήσουν αυτό το λειτούργημα, απαλλασσόμενοι από τα λοιπά δικαστικά ή εισαγγελικά καθήκοντά τους για το διάστημα που θα ασκούν την συγκεκριμένη λειτουργία.