Η απαγόρευση, αναστροφή ή επιβολή συγκεκριμένων όρων ή μέτρων μετριασμού για την υλοποίηση άμεσης ξένης επένδυσης, με απόφαση του Υπουργού Εξωτερικών, σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 8, περί διαδικασίας ελέγχου, συνεπάγεται την αυτοδίκαιη ακυρότητα των σχετικών επενδυτικών συναλλαγών. Η απόφαση αναγνωρίζει την ακυρότητα αυτή και δύναται να επιβάλλει, κατά περίπτωση, την αναστροφή της σύμβασης πώλησης των μετοχών, τον καθορισμό προθεσμίας προς συμμόρφωση με τους όρους που θέτει, καθώς και τον ορισμό όποιου μέτρου κρίνεται απαραίτητο για την άρση των συνεπειών της διενεργηθείσας συναλλαγής. Ο ξένος επενδυτής μπορεί να εξακολουθήσει να συμμετέχει στην εταιρεία-στόχο, εάν η συμμετοχή αυτή δεν υπερβαίνει τα όρια του άρθρου 6.
Αρχική Λήψη μέτρων εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452 για τη θέσπιση πλαισίου ελέγχου άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ένωση για λόγους ασφάλειας ή δημόσιας τάξηςΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΜΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ – ΚΥΡΩΣΕΙΣ Άρθρο 13 Συνέπειες της απαγόρευσης, αναστροφής ή επιβολής μέτρων μετριασμού
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΜΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ – ΚΥΡΩΣΕΙΣ Άρθρο 13 Συνέπειες της απαγόρευσης, αναστροφής ή επιβολής μέτρων μετριασμού
- 5 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 2 Αντικείμενο
- 5 ΣχόλιαΜΕΡΟΣ Β’ ΜΕΤΡΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2019/452 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ, ΤΗΣ 19ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ 2019, ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΠΙΣΗ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΤΩΝ ΑΜΕΣΩΝ ΞΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΝΩΣΗ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΑΜΕΣΩΝ ΞΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ Η ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΤΑΞΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΟΡΙΣΜΟΙ – ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ Άρθρο 3 Ορισμοί
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 4 Πεδίο εφαρμογής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΕΛΕΓΧΟΥ Άρθρο 5 Όργανα μηχανισμού ελέγχου και χρόνος ενεργοποίησης του μηχανισμού ελέγχουΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΕΛΕΓΧΟΥ Άρθρο 5 Όργανα μηχανισμού ελέγχου και χρόνος ενεργοποίησης του μηχανισμού ελέγχου
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 6 Κριτήρια εφαρμογής
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 7 Υποβολή αίτησης επενδυτή για υπαγωγή σε έλεγχο
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 8 Διαδικασία ελέγχου
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 9 Αυτεπάγγελτος έλεγχος
- 1 ΣχόλιοΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2019/452 Άρθρο 10 Παρακολούθηση εφαρμογής μέτρων μετριασμού, απαγόρευσης ή αναστροφής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 11 Εφαρμογή μηχανισμού συνεργασίας για άμεσες ξένες επενδύσεις στην Ευρωπαϊκή ΈνωσηΆρθρο 11 Εφαρμογή μηχανισμού συνεργασίας για άμεσες ξένες επενδύσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 12 Ετήσια υποβολή έκθεσης
- 4 ΣχόλιαΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΜΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ – ΚΥΡΩΣΕΙΣ Άρθρο 13 Συνέπειες της απαγόρευσης, αναστροφής ή επιβολής μέτρων μετριασμού
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 14 Αποτελέσματα μη συμμόρφωσης
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 15 Διοικητικές κυρώσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 16 Εξουσιοδοτικές διατάξειςΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 16 Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ Άρθρο 17 Έναρξη ισχύος
- 3 ΣχόλιαΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
2 Απριλίου 2025, 23:25
Ανοικτή σε Σχόλια έως
17 Απριλίου 2025, 09:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σε
Στατιστικά
4 Σχόλια 49 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 796 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Μετατροπή του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων (Ο.Α.Ε.Π.) στην Ανώνυμη Εταιρεία “Ελληνική Εταιρεία Εξαγωγικών Πιστώσεων” και κύρωση του Καταστατικού της
- Λήψη μέτρων εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452 για τη θέσπιση πλαισίου ελέγχου άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ένωση για λόγους ασφάλειας ή δημόσιας τάξης
- ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
- ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΠΟΔΗΜΟ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ 2024 – 2027, Ενδυνάμωση των δεσμών με την Ελληνική Διασπορά
- Οργάνωση και λειτουργία Εθνικής Μονάδας ETIAS
- Εθνικό Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας για τις Γυναίκες, την Ειρήνη και την Ασφάλεια-ΕΣΔΓΕΑ (2020-2024)
- Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Οργάνωση και Λειτουργία Υπουργείου Εξωτερικών»
- Επείγουσες ρυθμίσεις για την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση
- Εκσυγχρονισμός της Εξωτερικής Πολιτικής: Οργανισμός Υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και άλλες διατάξεις
- Παροχή προνομίων και ασυλιών στις Αντιπροσωπείες της Διεθνούς Επιτροπής Ερυθρού Σταυρού και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Συλλόγων Ερυθρού Σταυρού και Ερυθράς Ημισελήνου στην Ελλάδα
– Η σχετική διάταξη είναι λίγο ασαφής. Αν η δικαιοπραξία είναι ούτως ή άλλως άκυρη, τότε ίσως δεν έχει νόημα η αναστροφή της πώλησης των μετοχών.
– Επίσης, η ακυρότητα έχει κατ’ αρχήν νόημα μόνο για δικαιοπραξίες που διέπονται από το ελληνικό δίκαιο. Αν π.χ. αλλοδαπή εταιρεία μεταβιβάζει σε αλλοδαπή εταιρεία μετοχές αλλοδαπής μητρικής εταιρείας με σύμβαση διεπόμενη από αλλοδαπό δίκαιο θα είναι αμφίβολο αν η ακυρότητα κατά το ελληνικό δίκαιο θα έχει ιδιαίτερη σημασία (εκτός π.χ. αν η ίδια η αλλοδαπή έννομη τάξη αναγνωρίζει την αντίθεση προς την ελληνική δημόσια τάξη ως λόγω ακυρότητας της σχετικής συναλλαγής).
– Επίσης η αναφορά σε μεταβιβάσεις μετοχών υπολαμβάνει ότι η απόκτηση ελέγχου σε ελεγχόμενες δραστηριότητες μπορεί να γίνει μόνο με τέτοιους τρόπους (share deals), όταν μπορεί να γίνει και με άλλους τρόπους (π.χ. με asset deal).
– Για τους λόγους αυτούς ενδεχομένως θα ήταν σκόπιμο να αναφερθούν πιο αναλυτικά τα μέτρα που θα μπορούν να επιβληθούν (π.χ. επιβολή απόσχισης της ελεγχόμενης δραστηριότητας, επιβολή περιορισμών στην πρόσβαση σε πληροφορίες από το νέο μέτοχο κ.λπ.). Δεδομένου ότι κάποια από αυτά τα μέτρα ενδέχεται να πλήττουν και την ίδια την εταιρεία ή τους λοιπούς μετόχους αυτής (οι οποίοι μπορεί να μην είχαν καμία ανάμιξη στην παράνομη συναλλαγή) θα πρέπει προ της επιβολής οριστικών μέτρων να καλούνται για να εκφράσουν τις απόψεις τους.
Για το Foreign Investors Council,
Ευ. Ν. Κουράκης, Γεν. Γραμματέας του ΔΣ,
Εταίρος της Δικηγορικής Εταιρείας Κουταλίδη, Επικεφαλής Ενέργειας κ Υποδομών
– Η σχετική διάταξη είναι λίγο ασαφής. Αν η δικαιοπραξία είναι άκυρη τότε μάλλον δεν έχει νόημα σε αναστροφή της πώλησης των μετοχών.
– Επίσης, η ακυρότητα έχει κατ’ αρχήν νόημα μόνο για δικαιοπραξίες που διέπονται από το ελληνικό δίκαιο. Αν π.χ. αλλοδαπή εταιρεία μεταβιβάζει σε αλλοδαπή εταιρεία μετοχές αλλοδαπής μητρικής εταιρείας με σύμβαση διεπόμενη από αλλοδαπό δίκαιο θα είναι αμφίβολο αν η ακυρότητα κατά το ελληνικό δίκαιο θα έχει ιδιαίτερη σημασία (εκτός π.χ. αν η αλλοδαπή έννομη τάξη αναγνωρίζει την αντίθεση προς την ελληνική δημόσια τάξη ως λόγω ακυρότητας της συναλλαγής).
– Επίσης η αναφορά σε μεταβιβάσεις μετοχών υπολαμβάνει ότι η απόκτηση ελέγχου σε ελεγχόμενες δραστηριότητες μπορεί να γίνει μόνο με τέτοιους τρόπους (share deals), όταν μπορεί να γίνει και με άλλους τρόπους (π.χ. με asset deal).
– Για τους λόγους αυτούς ενδεχομένως θα ήταν σκόπιμο να αναφερθούν πιο αναλυτικά τα μέτρα που θα μπορούν να επιβληθούν (π.χ. επιβολή απόσχισης της ελεγχόμενης δραστηριότητας, επιβολή περιορισμών στην πρόσβαση σε πληροφορίες από το νέο μέτοχο κ.λπ.). Δεδομένου ότι κάποια από αυτά τα μέτρα ενδέχεται να πλήττουν και την ίδια την εταιρεία ή τους λοιπούς μετόχους αυτής (οι οποίοι μπορεί να μην είχαν καμία ανάμιξη στην παράνομη συναλλαγή) θα πρέπει προ της επιβολής οριστικών μέτρων να καλούνται για να εκφράσουν τις απόψεις τους.
Για το Foreign Investors Council,
Ευ. Ν. Κουράκης, Γεν Γραμματέας του ΔΣ,
Εταίρος της Δικηγορικής Εταιρείας Κουταλίδη, Επικεφαλής Ενέργειας κ Υποδομών
Προτείνεται όπως διερευνηθεί η απαλειφή της πρόβλεψης περί αυτοδίκαιης ακυρότητας των σχετικών επενδυτικών συναλλαγών, η οποία δύναται να προκαλέσει σημαντική ανασφάλεια δικαίου. Εναλλακτικά, προτείνεται όπως διερευνηθεί η αυτοδίκαιη ακυρότητα να επέρχεται κατόπιν τελεσιδικίας σχετικών ενδίκων μέσων κατά της απόφασης. Σε κάθε περίπτωση, προτείνεται όπως τροποποιηθεί το τρέχον λεκτικό, ώστε τυχόν απόφαση επιβολής μέτρων μετριασμού να μην επιφέρει αυτοδίκαιη ακυρότητα (περίπτωση κατά την οποία μπορεί να τάσσεται προθεσμία προς συμμόρφωση).
Το άρθρο 6 αναφέρεται σε επίπεδα μετοχικού κεφαλαίου μόνο για επενδυτές από χώρες της ΕΕ. Σύμφωνα με το παρόν άρθρο μπορεί ένας επενδυτής από χώρα εκτός ΕΕ να εξακολουθεί να συμμετέχει στην εταιρεία στόχο ?