Άρθρο 7 Υποβολή αίτησης επενδυτή για υπαγωγή σε έλεγχο

  1. Πριν από την ολοκλήρωση άμεσης ξένης επένδυσης, ο ξένος επενδυτής υποβάλλει στη Β1 Διεύθυνση την αίτηση και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά (πλήρη φάκελο), για την υπαγωγή της επένδυσης στον μηχανισμό ελέγχου.
  2. Εντός πέντε (5) ημερών από τη λήψη της αίτησης του ξένου επενδυτή, η Β1 Διεύθυνση επιβεβαιώνει την υπαγωγή της άμεσης ξένης επένδυσης στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος και εξετάζει την τυπική πληρότητα του φακέλου. Αν η Β1 Διεύθυνση εντοπίσει σφάλματα ή ελλείψεις εντός της ανωτέρω προθεσμίας, ζητεί από τον επενδυτή να αποστείλει διορθωμένα ή να συμπληρώσει τα προσκομισθέντα δικαιολογητικά.
  3. Εντός δέκα (10) ημερών από τη λήψη της αρχικής ενημέρωσης ή από τη διόρθωση ή συμπλήρωση των δικαιολογητικών, σύμφωνα με την παρ. 2, η Β1 Διεύθυνση κοινοποιεί στον Πρόεδρο της Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε. τον φάκελο της επένδυσης και προετοιμάζει τη σχετική συνεδρίασή της.
  • – Προκειμένου να αποφεύγονται περιττές δαπάνες θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στους υποψήφιους επενδυτές να διερευνούν ήδη σε αρχικά στάδια της επενδυτικής διαδικασίας κατά πόσον η σκοπούμενη επένδυση εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του νόμου και κατά πόσον ενδέχεται να απαιτηθεί εις βάθος εξέταση (ώστε αντίστοιχα ο επενδυτής να αποφασίσει αν θα πρέπει να εκκινήσει την προετοιμασία του σχετικού φακέλου).

    Ειδικότερα – με βάση και την εμπειρία από άλλες χώρες – θα μπορούσαν να εξεταστούν τα έξης μέτρα (pre-filing consultation mechanism):

    1. Δυνατότητα του επενδυτή να γνωστοποιήσει στην Β1 Διεύθυνση τα βασικά στοιχεία της σκοπούμενης συναλλαγής και να λάβει επίσημη απάντηση εντός προθεσμίας αν εμπίπτει ή όχι στο πεδίο εφαρμογής του νόμου. Το να υποβληθεί πλήρης φάκελος προτού ληφθεί απάντηση σε αυτό το θέμα ίσως δημιουργεί περιττά κόστη.

    2. Δυνατότητα του επενδυτή να λάβει μη δεσμευτική απάντηση ως προς το αν η σκοπούμενη συναλλαγή έχει (εν όψει των γενικότερων παραμέτρων της) καλές πιθανότητες να λάβει απόφαση απαλλαγής από τον έλεγχο (π.χ. αν το αντικείμενο της συναλλαγής εμπίπτει μεν στο νόμο, αλλά είναι πολύ μικρό ή η χώρα προέλευσης και η φύση του επενδυτή δεν εγείρει προβληματισμούς).

    – Τα ως άνω αιτήματα θα πρέπει να δύναται να τα υποβάλλει και η εταιρεία στόχος ή / και οι μέτοχοί της, ώστε σε περίπτωση διαδικασίας πώλησης της εταιρείας στόχου (π.χ. σε διαδικασίες με πολλούς ενδιαφερόμενους αγοραστές) ώστε να έχουν τα μέρη καλύτερα εικόνα του χρονοδιαγράμματος, των πιθανοτήτων για επιπλοκές και του αν υπάρχουν συγκεκριμένες κατηγορίες υποψήφιων επενδυτών ως προς τους οποίους μπορεί να υπάρξουν αντιρρήσεις (και άρα ίσως δεν πρέπει να προτιμηθούν στο πλαίσιο της σχετικής διαδικασίας).

    – Επίσης θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στην ΔΕΕΑΞΕ να εκδίδει επίσημες κατευθυντήριες γραμμές, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να έχουν μεγαλύτερη ασφάλεια δικαίου.

    Για το Foreign Investors Council,

    Ευ. Ν. Κουράκης, Γεν Γραμματέας του ΔΣ,

    Εταίρος της Δικηγορικής Εταιρείας Κουταλίδη, Επικεφαλής Ενέργειας κ Υποδομών

  • 16 Απριλίου 2025, 19:32 | POTAMITISVEKRIS Law Firm

    Επί της παρ. 1:

    Προβλέπεται ότι η αίτηση υποβάλλεται πριν την «ολοκλήρωση» της επένδυσης. Ως «ολοκλήρωση» ορίζεται στο άρθρο 3 «το χρονικό σημείο κατά το οποίο πληρούται η τελευταία αναβλητική αίρεση σε σχέση με επενδυτική απόφαση των μερών ξένης επενδυτικής συναλλαγής».
    Σημειωτέον ότι είθισται όλες οι υποχρεωτικές εκ του νόμου γνωστοποιήσεις/αιτήματα προς έγκριση για μια επενδυτική συμφωνία να τίθενται ως αιρέσεις στα συμβατικά κείμενα και να υποβάλλονται ταυτόχρονα. Θεωρούμε έτσι κρίσιμο να οριστεί ότι η γνωστοποίηση θα πρέπει να υποβάλλεται και η έγκριση να λαμβάνεται πριν την υλοποίηση της επενδυτικής συμφωνίας (προς τούτο, προτείνεται όπως διερευνηθεί και η τροποποίηση του λεκτικού «επενδυτικής απόφασης» στον ως άνω ορισμό).
    Ειδικότερα, η υποχρέωση γνωστοποίησης δύναται να ενεργοποιείται κατόπιν της πλήρωσης τυχόν αιρέσεων που δεν αφορούν σε υποχρεωτικές εκ του νόμου εγκρίσεις/άδειες.
    Πάντως, κρίνεται σκόπιμο να προκύπτει σαφώς ότι η πλήρωση τυχόν λοιπών αιρέσεων περί υποχρεωτικών εκ του νόμου εγκρίσεων προ της έγκρισης της επένδυσης υπό τον παρόντα νόμο δεν θα δημιουργεί ζήτημα ασυμβατότητας, εφόσον η σχετική συμφωνία θα εξακολουθεί να τελεί υπό την αίρεση της εδώ προβλεπόμενης έγκρισης.

  • 16 Απριλίου 2025, 15:24 | Zepos & Yannopoulos

    i.Στην παρ. 1 να προστεθεί στη φράση «Πριν από την ολοκλήρωση άμεσης ξένης επένδυσης» ο όρος «που πληροί τα κριτήρια εφαρμογής του άρθρου 6 του παρόντος».
    ii. Έτσι όπως είναι γενικά διατυπωμένο το άρθρο, φαίνεται να καταλαμβάνονται όλες οι ξένες επενδύσεις από τη διαδικασία υποβολής αίτησης για υπαγωγή σε έλεγχο, ανεξαρτήτως του τομέα δραστηριοποίησης της εταιρείας στόχου και ποσοστού συμμετοχής, το οποίο αναμένεται να δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στην πράξη, αφενός λόγω όγκου αιτημάτων που θα δημιουργούν καθυστερήσεις στις συναλλαγές αδικαιολόγητα, και αφετέρου θα αποτραπούν επενδύσεις στην Ελλάδα. Θα μπορούσε να μπει κάποιο κατώτατο όριο ποσοστού συμμετοχής.
    iii.Θα πρέπει για ασφάλεια να προβλεφθεί ελάχιστο χρονικό περιθώριο για προσκόμιση εγγράφων από επενδυτή, όταν του ζητούνται από τη διοίκηση κατά την παρ. 2. Εάν αυτός τα προσκομίσει νωρίτερα, τότε να λειτουργεί υπέρ του.
    iv.Προτείνεται η δημιουργία δυνατότητας για ηλεκτρονική υποβολή δικαιολογητικών, όπου θα μπορεί να έχει πρόσβαση οιοσδήποτε ξένος επενδυτής, χωρίς να απαιτείται να έχει κωδικούς e-banking σε ελληνική τράπεζα, ελληνικό κινητό, κ.λπ.
    v.Προτείνεται να ενημερώνεται για λόγους διαφάνειας ο αιτών σχετικά με την κοινοποίηση του φακέλου της επένδυσης στον Πρόεδρο της Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε. κατά την παρ. 3 ανωτέρω και την έναρξη της 30νθήμερης προθεσμίας που προβλέπεται στο αρ. 8 παρ. 1 κατωτέρω.
    vi.Επισημαίνεται πως εν γένει η διαδικασία των Άρθρων 7 και 8 φαίνεται ότι εκτείνεται χρονικά πέραν της διαδικασίας που προβλέπεται από το άρθρο 8 του Ν. 3959/2011, όπως ισχύει, για την διαδικασία προληπτικού ελέγχου συγκεντρώσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως η απόφαση για την πρώτη φάση της αξιολόγησης στην περίπτωση του Ν. 3959/2011 ολοκληρώνεται εντός ενός μηνός (βλ. Άρθρο 8). Αντιθέτως, στο παρόν νομοσχέδιο προβλέπονται επιπρόσθετα στάδια που επιμηκύνουν υπέρμετρα την διαδικασία (όπως η πρόβλεψη στις παρ. 2 και 3 του Άρθρου 7 για τις προθεσμίες 5 και 10 ημερών αντίστοιχα που πρέπει να τηρηθούν πριν εκκινήσει η περίοδος των 30 ημερών της παρ. 1 του Άρθρου 8), γεγονός που αναμένεται να λειτουργήσει ακόμη και αποτρεπτικά για τις επενδύσεις στην Ελλάδα. Προτείνουμε τη σύντμηση των προθεσμιών, ώστε η διαδικασία να ολοκληρώνεται σε κάθε περίπτωση εντός 3 μηνών. Επίσης, οι προθεσμίες να είναι δεσμευτικές και όχι ενδεικτικές (π.χ. αρ. 8 παρ. 8, 10) .

  • 8 Απριλίου 2025, 23:33 | ioannis kokkoris

    Οι μέρες αναφέρονται σε ημερολογιακές ή εργάσιμες;

  • 3 Απριλίου 2025, 10:09 | Vasilieios Psaromatis

    Θα ήθελα να μπει στο gov. Gr