Στον ν. 4662/2020 (Α’ 27) προστίθεται άρθρο 101Α ως εξής:
«Άρθρο 101Α
Ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων για τη διαδικασία επιλογής και τα προσόντα του πυροσβεστικού προσωπικού Ειδικών Καθηκόντων
- Οι υποψήφιοι της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 101 έχουν ηλικία μέχρι τριάντα πέντε (35) ετών για όλες τις κατηγορίες, εξαιρουμένων των υποψηφίων της κατηγορίας υγειονομικών που δύνανται να έχουν ηλικία μέχρι σαράντα πέντε (45) ετών. Οι υποψήφιοι της περ. α) της παρ. 3 του άρθρου 101 έχουν ηλικία μέχρι τριάντα πέντε (35) ετών για όλες τις κατηγορίες. Το όριο ηλικίας των υποψηφίων της παρούσας θεωρείται ότι συμπληρώνεται την 31η Δεκεμβρίου του έτους προκήρυξης του διαγωνισμού της παρ. 5.
- α) Οι θέσεις του πυροσβεστικού προσωπικού Ειδικών Καθηκόντων από ιδιώτες καλύπτονται από Έλληνες πολίτες, οι οποίοι:
αα) εφόσον είναι άντρες, έχουν εκπληρώσει τις στρατιωτικές υποχρεώσεις τους με σωματική ικανότητα Ι1 ή έχουν απαλλαγεί νόμιμα από αυτές, με την επιφύλαξη της απαλλαγής ή απόλυσης λόγω ανικανότητας που ανάγεται σε λόγους υγείας, και
αβ) πληρούν τα προσόντα του παρόντος, όπως εξειδικεύονται στην απόφαση της παρ. 4.
β) Οι θέσεις πυροσβεστικού προσωπικού Ειδικών Καθηκόντων από μετάταξη καλύπτονται από μόνιμο πυροσβεστικό προσωπικό, που υπηρετεί για τουλάχιστον επτά (7) έτη. Οι μετατασσόμενοι πληρούν τα προσόντα του παρόντος, όπως εξειδικεύονται στην απόφαση της παρ. 4.
- Τα κριτήρια επιλογής του πυροσβεστικού προσωπικού Ειδικών Καθηκόντων από ιδιώτες και από μετάταξη διακρίνονται στις εξής κατηγορίες:
α) η κατοχή συναφούς με τα εν λόγω καθήκοντα αυτοτελoύς μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών διάρκειας τουλάχιστον ενός (1) ακαδημαϊκού έτους Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.), πανεπιστημιακού ή τεχνολογικού τομέα της ημεδαπής ή ακαδημαϊκά ισοδύναμου ή ισότιμου της αλλοδαπής,
β) η κατοχή διδακτορικού τίτλου σπουδών Α.Ε.Ι., πανεπιστημιακού ή τεχνολογικού τομέα της ημεδαπής ή ακαδημαϊκά ισοδύναμου ή ισότιμου της αλλοδαπής σε συναφές γνωστικό αντικείμενο,
γ) η επαγγελματική εμπειρία στην ειδικότητα που κάθε φορά προκηρύσσεται, σύμφωνα με την παρ. 5, και
δ) οι ειδικές γνώσεις, όπως προκύπτουν από πιστοποιημένες επιμορφώσεις ή κατοχή αντίστοιχων διπλωμάτων.
- Με κοινή απόφαση των Υπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και Εσωτερικών καθορίζονται και εξειδικεύονται για το πυροσβεστικό προσωπικό Ειδικών Καθηκόντων από ιδιώτες και από μετάταξη, τα γενικά, ειδικά και τυχόν πρόσθετα προσόντα διορισμού ή πρόσληψης, σύμφωνα με το π.δ. 85/2022 (Α’ 232), οι προϋποθέσεις, τα κωλύματα, τα δικαιολογητικά και η διαδικασία επιλογής των υποψηφίων, καθώς και τα ζητήματα που σχετίζονται με τις προκαταρτικές εξετάσεις, τα κριτήρια για την κατάταξη των υποψηφίων σε αξιολογικούς πίνακες και ο τρόπος μοριοδότησης αυτών, ο τρόπος ένταξής τους στις προβλεπόμενες επετηρίδες, τα καθήκοντά τους και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του παρόντος.
5. Με απόφαση του Αρχηγού Π.Σ., ύστερα από εισήγηση της Διεύθυνσης Ανθρώπινων Πόρων του Αρχηγείου Π.Σ., για την κάλυψη κενών οργανικών θέσεων πυροσβεστικού προσωπικού ειδικών καθηκόντων, εκδίδονται προκηρύξεις για πρόσληψη πυροσβεστικού προσωπικού από ιδιώτες και προσκλήσεις ενδιαφέροντος για μετάταξη σε αυτές. Ομοίως, καθορίζονται ο αριθμός των προκηρυσσόμενων θέσεων ανά κατηγορία και ειδικότητα, σύμφωνα με το άρθρο 51 του ν. 4622/2019 (Α’ 133), η διαδικασία κατάταξης, καθώς και τα θέματα που αφορούν στην εκπαίδευση του εν λόγω προσωπικού. Στην απόφαση του πρώτου εδαφίου δύνανται να προβλέπονται οι υπηρεσίες πρώτης τοποθέτησης και ο υποχρεωτικός χρόνος παραμονής σε αυτές. Η απόφαση του πρώτου εδαφίου δημοσιεύεται σε δύο (2) εφημερίδες πανελλήνιας κυκλοφορίας, αναρτάται στην επίσημη ιστοσελίδα του Π.Σ. («www.fireservice.gr»), και κοινοποιείται σε όλες τις Υπηρεσίες του Π.Σ., μέσω ηλεκτρονικής ανάρτησης στο «www.psnet.gr».».
Άρθρο 8
– Το ηλικιακό αυτό όριο αντιβαίνει στην αρχή της αξιοκρατίας και της δια βίου μάθησης και απορρίπτει το προσωπικό που ήδη υπηρετεί έχοντας αποκτήσει πολύτιμη εμπειρία στις ανάγκες και την λειτουργία του Σώματος.
Προτείνεται:
– Η κατάργηση του ηλικιακού ορίου για το προσωπικό που ήδη υπηρετεί στο Σώμα.
– Η εκδήλωση ενδιαφέροντος για την κάλυψη κενών οργανικών θέσεων ειδικών καθηκόντων από προσωπικό που ήδη υπηρετεί να προηγείται της προκήρυξης εξ ιδιωτών.
– Την μοριοδότηση των τυπικών προσόντων στους τίτλους σπουδών κατ αντίστοιχο τρόπο με τους πολίτες από το προσωπικό που υπηρετεί με βάση την συνάφεια των τίτλων σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο σε σχέση με το αντικείμενο της κενής οργανικής θέσης.
– Στην διαδικασία της μετάταξης του προσωπικού ειδικών καθηκόντων για την κάλυψη κενών οργανικών θέσεων Αξιωματικών ειδικών καθηκόντων με τον βαθμό του Ανθυπυραγού να ενταχθούν στους πίνακες αξιολόγησης και το χαμηλόβαθμο προσωπικό Πυρονομοι – Αρχιπυροσβεστες – Υπαρχιπυροσβεστες- Πυροσβέστες ειδικών καθηκόντων με την διαδικασία της μοριοδότησης των τυπικών προσόντων με κριτήρια τον βαθμό και σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό πτυχίο συναφή στο αντικείμενο της θέσης που προκηρύσσεται.
Ι1
Η απαίτηση για σωματική ικανότητα Ι1 μόνο για τους άντρες υποψήφιους, χωρίς υποχρεωτικές αθλητικές δοκιμασίες είναι βαριά διάκριση εις βάρους τους σε σχέση με τις γυναίκες υποψήφιες. Καθότι, οι άντρες θα πρέπει να αποδείξουν την σωματική τους ικανότητα στον απολυτό βαθμό βάσει της κατηγοριοποίησης του Ελληνικού Στρατού ενώ οι γυναίκες όχι. Θα ήταν δίκαιο αυτό αν θα υπήρχαν και αθλητικές δοκιμασίες με τα όρια των Σωμάτων του Ελληνικού Στρατού. Γράφω ένα απλό παράδειγμα για να γίνω κατανοητός, άντρας υποψήφιος Διοικητικός με βαθμό μυωπίας κατηγορίας Ι2 που υπηρέτησε κανονικά την θητεία του ως μάχιμος οπλίτης στο Στρατό Ξηράς κόβεται και παίρνει τη θέση του γυναίκα με μεγαλύτερη μυωπία από αυτόν. Παραβιάζεται κατάφωρα η θεμελιώδης συνταγματική αρχή της ισότητας και ισονομίας.
Όριο Ηλικίας και Έτη Προϋπηρεσίας
Το όριο ηλικίας και τα έτη προϋπηρεσίας για το εν ενεργεία μόνιμο πυροσβεστικό προσωπικό προς μετάταξη σε ειδικών καθηκόντων δεν θα έπρεπε να υφίστανται. Παρά μονάχα για την κατηγορία των Χειριστών Εναέριων Μέσων εφόσον δεν έχει ιδιωτική άδεια χειριστή αεροπλάνου ή ελικοπτέρου, για να γίνει η απόσβεση από την Υπηρεσία του κόστους εκπαίδευσης του. Αν έχει την εν λόγο ιδιωτική άδεια και αυτό το προσωπικό θα πρέπει να είναι χωρίς όριο ηλικίας. Καθότι, η θέσπιση ορίου ηλικίας είναι κατάφωρη διάκριση εις βάρος του έμπειρου μόνιμου πυροσβεστικού προσωπικού και αποτελεί αντικίνητρο για την δια βίου μάθησης και ανάπτυξη των δεξιοτήτων του.
Να δινεται η δυνατοτητα κ στο ηδη προσωπικο ειδικων καθηκοντων να μπορουν να αλλαξουν ειδικοτητα βαση προσοντων οταν εχουν τα αναλογα πτυχια, που μπορει να ειναι κ ανωτερα απο προσωπικο γενικων καθηκοντων που θελει να μεταταχθει. Να μην αποκλειεται απο τις προσκλησεις-μεταταξεις αυτη η κατηγορια προσωπικου.
Στο ισχύον και στο υπό διαβούλευση θεσμικό πλαίσιο για την εξέλιξη του προσωπικού του Πυροσβεστικού Σώματος, εντοπίζεται μια προφανής αντίφαση που δημιουργεί σοβαρές στρεβλώσεις στην υπηρεσιακή και θεσμική εξέλιξη των στελεχών:
🔹 Από τη μία πλευρά, θεσπίζονται ηλικιακά όρια (π.χ. 35 έτη) που αποκλείουν το κατώτερο πυροσβεστικό προσωπικό από διαδικασίες εξέλιξης, όπως:
Εισαγωγή στη Σχολή Ανθυποπυραγών μέσω πανελλαδικών εξετάσεων
Μετάταξη σε προσωπικό Ειδικών Καθηκόντων, σύμφωνα με την προτεινόμενη προσθήκη του άρθρου 101Α στον ν. 4662/2020
🔹 Από την άλλη, επιτρέπεται στο ίδιο προσωπικό, σε ηλικία 47 ή 50 και άνω ετών, να συμμετέχει σε σχολές μετεκπαίδευσης και να καταλαμβάνει θέσεις αξιωματικών (π.χ. Εκ Πυρονόμων και ειδικού Τμήματος ), για περιορισμένο χρονικό διάστημα (λίγα έτη πριν τη συνταξιοδότηση), δημιουργώντας το εξής παράδοξο:
❝Να αποκλείεται κάποιος από την αξιωματική εξέλιξη στα 36 του, αλλά να θεωρείται ώριμος για αυτή στα 56 του.❞
Αυτό το πλαίσιο είναι:
Αντιφατικό, καθώς στερεί την εξέλιξη στο πιο παραγωγικό και μορφωτικά ενεργό στάδιο ζωής
Αντιδεοντολογικό, αφού τιμωρεί εμμέσως στελέχη που έχουν επενδύσει σε σπουδές και δια βίου εκπαίδευση
Αντισυνταγματικό, καθώς παραβιάζει τις αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας (άρθρα 4 και 5 του Συντάγματος)
Πρόταση – Θέση
Η πολιτεία οφείλει να εναρμονίσει τις διαδικασίες εξέλιξης του πυροσβεστικού προσωπικού, αίροντας τους αδικαιολόγητους ηλικιακούς φραγμούς για:
Την εισαγωγή στις σχολές αξιωματικών (μέσω πανελληνίων ή εσωτερικών εξετάσεων)
Τις μετατάξεις Ειδικών Καθηκόντων
Η αξιολόγηση των υποψηφίων πρέπει να γίνεται με βάση αντικειμενικά και μετρήσιμα προσόντα (πτυχία, εμπειρία, επιμορφώσεις, υπηρεσιακή αξιολόγηση), όχι με βάση το έτος γέννησης.
Η αξιοκρατία δεν μπορεί να είναι επιλεκτική. Αν κάποιος μπορεί να είναι αξιωματικός στα 55, πρέπει να έχει το δικαίωμα να το διεκδικήσει και στα 35 ή 40, όταν έχει ακόμα μπροστά του ενεργά και δημιουργικά έτη προσφοράς στο Σώμα.
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και Εσωτερικών καθορίζονται και εξειδικεύονται για το πυροσβεστικό προσωπικό Ειδικών Καθηκόντων από ιδιώτες και από μετάταξη, τα γενικά, ειδικά και τυχόν πρόσθετα προσόντα διορισμού ή πρόσληψης, σύμφωνα με το π.δ. 85/2022 (Α’ 232), οι προϋποθέσεις, τα κωλύματα, τα δικαιολογητικά και η διαδικασία επιλογής των υποψηφίων, καθώς και τα ζητήματα που σχετίζονται με τις προκαταρτικές εξετάσεις, τα κριτήρια για την κατάταξη των υποψηφίων σε αξιολογικούς πίνακες και ο τρόπος μοριοδότησης αυτών, ο τρόπος ένταξής τους στις προβλεπόμενες επετηρίδες, τα καθήκοντά τους και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του παρόντος.
Όχι με ΚΥΑ, αλλά με Προεδρικό Διάταγμα!
Ως προσόν κατάταξης ή μετάταξης να προστεθεί και η προηγούμενη εργασιακή εμπειρία σε συναφές αντικείμενο.
Στο άρθρο 17 παράγραφος 2, αναφέρεται ότι δεν καταργείται ο αριθμός των οργανικών θέσεων που προβλέπονταν στο ΠΔ 38/2021. Ωστόσο, επειδή οι (19) οργανικές θέσεις που προβλέπονται στο εν λόγω ΠΔ στους μετεωρολόγους έχουν καλυφθεί με ιδιώτες μέσω προγενέστερης προκήρυξης, δεν υπάρχουν καθόλου κενές οργανικές θέσεις οι οποίες μπορούν να καλυφθούν με μετάταξη πυροσβεστικού προσωπικού. Επομένως, κρίνεται αναγκαίο να γίνει μία ανακατανομή των οργανικών θέσεων των μετεωρολόγων, ώστε να αυξηθούν οι οργανικές θέσεις κατά 5 και να μειωθούν αντίστοιχα οι οργανικές θέσεις κάποιας άλλης ειδικότητας πχ των Νομικών που είναι πολλές. Με αυτόν τον τρόπο δε θα επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός και συνάμα θα δοθεί η δυνατότητα στους έμπειρους μετεωρολόγους του ΠΣ να μεταταχθούν και να προσφέρουν τις πολύτιμες γνώσεις τους.
Τέλος, ζητώ να προβλεφθεί μισθολογική αναγνώριση των μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών, όπως ισχύει στο υπόλοιπο Δημόσιο.
Θα πρέπει τα κριτήρια μοριοδότησης να είναι ξεκάθαρα και να αναφέρονται στον νόμο, ώστε να εξασφαλίζεται διαφάνεια και ίση μεταχείριση για όλους τους υποψήφιους. Είναι απαραίτητο να καθοριστούν στον νόμο τα ακριβή μόρια που αντιστοιχούν σε κάθε προσόν, όπως τίτλοι σπουδών, πιστοποιήσεις, επιμορφώσεις, γλωσσομάθεια και συναφείς δεξιότητες, ώστε να αποφεύγονται ασάφειες και αυθαιρεσίες.
Επιπλέον, θα πρέπει να μοριοδοτούνται όλα τα χρόνια υπηρεσίας στο ΠΣ ως επαγγελματική εμπειρία στη συγκεκριμένη ειδικότητα, δεδομένου ότι η επαγγελματική εμπειρία τις περισσότερες φορές δεν αποδεικνύεται από το απόσπασμα φύλλου μητρώου ή από άλλο υπηρεσιακό έγγραφο, με αποτέλεσμα να μην στοιχειοθετείται με νόμιμο τρόπο.
Ακόμα, στο άρθρο 17 παράγραφος 2, αναφέρεται ότι δεν καταργείται ο αριθμός των οργανικών θέσεων που προβλέπονταν στο ΠΔ 38/2021. Ωστόσο, επειδή οι (19) οργανικές θέσεις που προβλέπονται στο εν λόγω ΠΔ στους μετεωρολόγους έχουν καλυφθεί με ιδιώτες μέσω προγενέστερης προκήρυξης, δεν υπάρχουν καθόλου κενές οργανικές θέσεις οι οποίες μπορούν να καλυφθούν με μετάταξη πυροσβεστικού προσωπικού. Επομένως, κρίνεται αναγκαίο να γίνει μία ανακατανομή των οργανικών θέσεων των μετεωρολόγων, ώστε να αυξηθούν οι οργανικές θέσεις κατά 5 και να μειωθούν αντίστοιχα οι οργανικές θέσεις κάποιας άλλης ειδικότητας πχ των Νομικών που είναι πολλές. Με αυτόν τον τρόπο δε θα επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός και συνάμα θα δοθεί η δυνατότητα στους έμπειρους μετεωρολόγους του ΠΣ να μεταταχθούν και να προσφέρουν τις πολύτιμες γνώσεις τους.
Τέλος, ζητώ να προβλεφθεί μισθολογική αναγνώριση των μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών, όπως ισχύει στο υπόλοιπο Δημόσιο. Δεν είναι δυνατόν να μοριοδοτείται ένας τίτλος για τις μετατάξεις αλλά να αγνοείται πλήρως όταν πρόκειται για το μισθολογικό κλιμάκιο, ενώ συμβάλλει άμεσα στην υπηρεσιακή απόδοση.
Όσον αφορά το Άρθρο 8 Διαδικασία επιλογής και προσόντα του πυροσβεστικού προσωπικού Ειδικών Καθηκόντων από ιδιώτες, θα ήθελα να συμπεριληφθούν στην γενική κατηγορία των μηχανικών (οι οποίες διέπονται από γενικές αρχές μηχανικης άρθρο 1, κοινές δραστηριότητες μηχανικής άρθρο 2 , μέλη του ΤΕΕ σύμφωνα με το προεδρικό διάταγμα υπ αριθμ. 99 5-11-2018)όλες οι επιμέρους ειδικότητες μεταξύ αυτών και των μηχανικών παραγωγής και διοίκησης ( πολυτεχνικών σχολών), καθώς στα επαγγελματικά τους δικαιώματα υπάρχει η εκπόνηση μελετών παθητικής πυροπροστασίας, μελετών γεωθερμικών πεδίων και άλλα.. άρθρο 15.
Στην περ. β της παρ. 2 του άρθρου 101Α προτείνεται να διευκρινιστεί εάν στην επταετή υπηρεσία προσμετρούνται και τα χρόνια φοίτησης σε Σχολές της Πυροσβεστικής Ακαδημίας.
Ζητώ τα κριτήρια μοριοδότησης να είναι ξεκάθαρα, αντικειμενικά και αναλυτικά, ώστε να εξασφαλίζεται διαφάνεια και ίση μεταχείριση για όλους τους υποψήφιους. Είναι απαραίτητο να καθοριστούν στον νόμο τα ακριβή μόρια που αντιστοιχούν σε κάθε προσόν, όπως τίτλοι σπουδών, πιστοποιήσεις, επιμορφώσεις, γλωσσομάθεια και συναφείς δεξιότητες, ώστε να αποφεύγονται ασάφειες και αυθαιρεσίες.
Η μοριοδότηση των επιπλέον ετών υπηρεσίας δεν θα πρέπει να εφαρμόζεται ανεξέλεγκτα. Η εμπειρία, αν δεν συνοδεύεται από διαρκή επιμόρφωση και εξοικείωση με τις σύγχρονες απαιτήσεις, δεν εγγυάται ότι κάποιος γνωρίζει πραγματικά το αντικείμενο στο οποίο εργάζεται επί σειρά ετών. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου κάποιος μπορεί να υπηρετεί πολλά χρόνια σε έναν τομέα, χωρίς να έχει εξελιχθεί επαγγελματικά ή να έχει εμβαθύνει ουσιαστικά στο αντικείμενο.
Αν όμως διατηρηθεί το ηλικιακό όριο των 35 ετών, μπορεί να θεσπιστεί μια ισορροπημένη μοριοδότηση για τα έτη υπηρεσίας, εντός ενός δίκαιου πλαισίου που θα αναγνωρίζει την εμπειρία χωρίς να λειτουργεί σε βάρος των νεότερων και καταρτισμένων στελεχών.
Το όριο ηλικίας των 35 ετών είναι δίκαιο και θα πρέπει να παραμείνει, όπως ισχύει και για τους πολίτες. Εξασφαλίζει χρόνο για επαγγελματική εξέλιξη, πλήρη ένταξη στην Υπηρεσία – ειδικά για εξειδικευμένα καθήκοντα.
Θεωρώ επίσης απαραίτητο να μοριοδοτούνται οι υπάλληλοι που έχουν λάβει απόσπαση για λόγους σπουδών. Η Υπηρεσία επένδυσε σε αυτούς και ωφελείται άμεσα από τις γνώσεις που αποκτούν και εφαρμόζουν.
Το μεταπτυχιακό στη Γεωπληροφορική πρέπει να ενταχθεί στην ίδια μοριοδοτούμενη κατηγορία με εκείνα της Μετεωρολογίας. Υπάρχει πλέον σχετικό τμήμα στο Αρχηγείο, ενώ καθημερινά χρησιμοποιούμε drones, GIS, tablets και το Engage Commander, γεγονός που αποδεικνύει την ουσιαστική εφαρμογή του συγκεκριμένου επιστημονικού αντικειμένου.
Τέλος, ζητώ να προβλεφθεί μισθολογική αναγνώριση των μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών, όπως ισχύει στο υπόλοιπο Δημόσιο. Δεν είναι δυνατόν να μοριοδοτείται ένας τίτλος για τις μετατάξεις αλλά να αγνοείται πλήρως όταν πρόκειται για το μισθολογικό κλιμάκιο, ενώ συμβάλλει άμεσα στην υπηρεσιακή απόδοση.
Στην παράγραφο 3.γ) αναφέρεται ότι τα κριτήρια επιλογής του πυροσβεστικού προσωπικού Ειδικών Καθηκόντων από μετάταξη θα είναι η επαγγελματική εμπειρία στην ειδικότητα που κάθε φορά προκηρύσσεται.
Αυτό όμως τις περισσότερες φορές δεν αποδεικνύεται από το απόσπασμα φύλλου μητρώου ή από άλλο υπηρεσιακό έγγραφο, με αποτέλεσμα να μην στοιχειοθετείτε με νόμιμο τρόπο.
Υπενθυμίζεται ότι αυτός ήταν ο κυριότερος λόγος ενστάσεων στην σειρά κατάταξης που προέκυψε από την κατάθεση δικαιολογητικών, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 49223Φ.202.3/05-08-2022 με θέμα « Εκδήλωση ενδιαφέροντος για μετάταξη πυροσβεστικού προσωπικού Γενικών Καθηκόντων στην κατηγορία Διοικητικών», η οποία και εν τέλει ματαιώθηκε με την υπ’ αριθ. 41531οικ.Φ.201.30/31-07-2024.
Για το λόγο αυτό προτείνεται είτε να λογίζονται όλα τα χρόνια υπηρεσίας ως επαγγελματική εμπειρία στην ειδικότητα – μιας και ήταν προσόν κατάταξης – είτε να απαλειφθεί η συγκεκριμένη παράγραφος.
Η μετάταξη σε θέση ειδικών καθηκόντων θα πρέπει να γίνει πρώτα για τους υπαλλήλους που έχουν προσληφθεί με τυπικο προσόν κατάταξης το πτυχίο τους. Επίσης ολοι αυτοί οι συνάδελφοι που τόσο χρονια προσπαθούν για το αυτονόητο δεν θα πρέπει να αποκλείονται λόγω ορίου ηλικίας. Οι εργαζόμενοι μεγαλύτερης ηλικίας φέρνουν δεξιότητες, εμπειρία και σταθερότητα στην εργασία.
Μπορούν να έχουν ρόλο καθοδήγησης των νεότερων, ιδιαίτερα σε επαγγέλματα υψηλής εξειδίκευσης.
Στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε., το όριο συνταξιοδότησης κινείται προς τα 67 έτη ή συνδέεται αυτόματα με το προσδόκιμο ζωής.
Γιατί λοιπόν το Πυροσβεστικο Σώμα , λειτουργεί αντίστροφα?
Η ηλικία δεν μπορεί να υποκαθιστά αντικειμενικά, ποιοτικά και ουσιαστικά προσόντα, όπως:
τίτλους σπουδών
επαγγελματική εμπειρία
διαρκή επιμόρφωση και δεξιότητες.
Η στέρηση ευκαιριών λόγω ηλικίας, αναιρεί την αρχή της ισότητας των ευκαιριών.
Ο ν. 4823/2021 προάγει τη δια βίου μάθηση και την συνεχή επαγγελματική ανάπτυξη, τονίζοντας τη σημασία της δεξιοτήτων ανεξαρτήτως ηλικίας.
Το ίδιο το κράτος επενδύει στην επανειδίκευση, στην ψηφιακή εκπαίδευση ενηλίκων και στη μακροχρόνια επαγγελματική ένταξη.
Συνεπώς, η ίδια η Πολιτεία αναγνωρίζει ότι η ηλικία δεν αποτελεί εμπόδιο στην ικανότητα προσφοράς, πόσο μάλλον όταν αφορά επιστημονικά ,διοικητικά ή τεχνικά καθήκοντα, όπου η εμπειρία είναι πολύτιμη.
Πρότασή μου , λοιπόν είναι η επανεξέταση του θέματος.
ΆΡΘΡΟ 3
Το πιο δίκαιο είναι όσοι υπάλληλοι έχουν προσόν κατάταξης το πτυχίο, με η χωρίς μεταπτυχιακό -διδακτορικο,πρέπει να μεταταχθουν πρωτίστως, αυτός είναι ο λόγος που τους πήρε η Υπηρεσία είναι ξεκάθαρο
Τα όρια ηλικίας πρέπει να μείνουν στα 40 και 50 αντίστοιχα.
1000 μπράβο πολύ σωστή κίνηση συγχαρητήρια στον υπουργό
Συγχαρητήρια στον υπουργό πολύ σωστή κίνηση. Ο υπουργός δείχνει ότι κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση και θα προχωρήσει στην αξιοποίηση των εποχικών και της πολύτιμης εμπειρίας που έχουν.
Σωστή κίνηση από τον υπουργό, τα όρια ηλικίας για τους οδηγούς μπορούν να είναι και πάνω από τα 45 τουλάχιστον για τους εποχικούς λόγο εμπειρίας.
Πρόταση: να γίνει επάνδρωση των κάτωθι αντικειμένων αποκλειστικά από πτυχιούχους οι οποίοι θα είναι ειδικών καθηκόντων: α) γραφείο ανακριτικό, καεε, δαεε, νομικοί, β) γραφείο πυρασφάλειας πολιτικοί μηχανικοί, ηλεκτρολόγοι και μηχανολόγοι μηχανικοί, γ) γραφείο οικονομικό πτυχίο οικονομικών, δ) ΠΕΚΕ επάνδρωση από πτυχιούχους μετεωρολόγους, χημικούς και πληροφορικής.
ε) γραμματείες πτυχίο διοικητικό, γραμματέων.
Δεν πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει προσωπικό με παράλληλα καθήκοντα. Χρειάζεται εξειδικευμένο προσωπικό με κατόχους πτυχίων των ανωτέρω ειδικοτήτων.
Στην παράγραφο 3 (κριτήρια επιλογής του πυροσβεστικού προσωπικού Ειδικών Καθηκόντων από ιδιώτες και από μετάταξη) πρέπει να γίνει πρόβλεψη για την κατηγορία πτυχιούχων ΠΣ για τους οποίους το πτυχίο αποτελούσε απαραίτητο προσόν κατάταξης (μηχανικοί / νομικοί / πληροφορικοί / οικονομολόγοι κ.α.) στους αντίστοιχους διαγωνισμούς κατατακτηρίων εξετάσεων. Επιπρόσθετα, είναι ανεξήγητο για ποιον λόγο ο βαθμός πτυχίου δεν λαμβάνεται υπόψη στην μοριοδότηση των υποψηφίων, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ενδεχόμενες ισοβαθμίες οι οποίες συνήθως λύνονται με κλήρωση (!).
Προφανώς αυτό το προσωπικό έχει προσληφθεί για να επανδρώνει (και το κάνει εδώ και δεκαετίες) εξειδικευμένες θέσεις στο επιτελείο και μέχρι στιγμής δεν έχει αναγνωρισθεί ότι καλύπτει ως προσωπικό Γενικών Καθηκόντων (κακώς) και διοικητικά και επιχειρησιακά και επιστημονικά καθήκοντα. Επίσης οι υποψήφιοι Γενικών Καθηκόντων που προέρχονται από κατατακτήριες εξετάσεις θα πρέπει να εξαιρούνται από το κριτήριο της παραμονής για 7 χρόνια προ της μετάταξης, εκτός κι αν θεσμοθετηθεί ότι θα προκηρύσσονται διαδικασίες μετατάξεων σε ετήσια βάση. Διαφορετικά, αν οι διαδικασίες μετατάξεων προκηρύσσονται σε μη προβλέψιμα χρονικά διαστήματα με την παράλληλη θέσπιση ελάχιστου διαστήματος παραμονής για 7 έτη ως ΓΚ αυτό μπορεί να λειτουργήσει σαν μηχανισμός αποκλεισμού συγκεκριμένων σειρών πτυχιούχων.
Θέμα: Αποκλεισμός από μετάταξη λόγω ηλικίας – Ανάγκη αντικειμενικού συστήματος μοριοδότησης
Η προτεινόμενη διάταξη ορίζει ως ανώτατο ηλικιακό όριο τα 35 έτη για τους υποψήφιους μόνιμους υπαλλήλους του Πυροσβεστικού Σώματος που επιθυμούν μετάταξη στο πυροσβεστικό προσωπικό Ειδικών Καθηκόντων. Το όριο αυτό:
Αποκλείει αυθαίρετα στελέχη με πολυετή εμπειρία, ουσιαστικά προσόντα και υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης
Αντιβαίνει στις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας (άρθρα 4 και 5 του Συντάγματος)
Έρχεται σε αντίθεση με τη δια βίου μάθηση και τη συνεχή επιμόρφωση που προάγει το ίδιο το κράτος μέσω νόμων και πολιτικών (π.χ. ν. 4823/2021)
Παραβλέπει ότι οι θέσεις Ειδικών Καθηκόντων δεν είναι επιχειρησιακές μάχιμες, αλλά επιστημονικές, διοικητικές ή τεχνικές και άρα η ηλικία δεν επηρεάζει την αποτελεσματική άσκησή τους
Αντί για αποκλεισμό λόγω ηλικίας, θα πρέπει να προβλεφθεί διαφανές σύστημα μοριοδότησης, κατά το πρότυπο του ευρύτερου δημόσιου τομέα (π.χ. Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας), με αντικειμενικά κριτήρια όπως:
Τυπικά προσόντα (πτυχία, μεταπτυχιακά, διδακτορικά)
Πιστοποιημένες επιμορφώσεις, ξένες γλώσσες, δεξιότητες Η/Υ
Επαγγελματική εμπειρία στη συγκεκριμένη ειδικότητα
Χρόνος υπηρεσίας στο Πυροσβεστικό Σώμα
Πρόταση:
Να απαλειφθεί ο ηλικιακός αποκλεισμός ή να προβλεφθεί μόνο για τους εξωτερικούς υποψηφίους (ιδιώτες), και να εφαρμοστεί αντικειμενικό σύστημα αξιολόγησης με μοριοδότηση προσόντων για το μόνιμο προσωπικό, ώστε να διασφαλιστεί η αρχή της ισότητας και να αξιοποιηθεί το έμπειρο στελεχιακό δυναμικό του Σώματος.
Απο τα άρθρα 7 και 8, προκύπτει άνιση μεταχείριση μεταξύ του πυροσβεστικού προσωπικού συγκριτικά με τους πολίτες. Ειδικότερα, δεν παρέχονται ουσιαστικά κίνητρα στους υπαλλήλους του Π.Σ., να επενδύσουν χρόνο σε επιστημονικές γνώσεις αφού ακόμα και μετά την απόκτηση αυτών είναι μετέωρο το αν θα καταφέρουν να τις αξιοποιήσουν.
Ο χρόνος δεν αναφέρεται σε κάποιο μικρό διάστημα μηνών, αλλά στην καλύτερη περίπτωση σε 9 έτη.
4 έτη σπουδών στην Πυροσβεστική Ακαδημία (Σχολή Αξιωματικών/Σχολή Πυροσβεστών),
4 έτη για την απόκτηση προπτυχιακού τίτλου,
1 έτος για μεταπτυχιακές σπουδές,
συνολικά 9 έτη εκπαίδευσης, σε ιδανικές συνθήκες, χωρίς παρατάσεις λόγω μεταθέσεων ή άλλων αντικειμενικών δυσκολιών.
Προτείνεται:
α. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος και η κάλυψη των θέσεων από το πυροσβεστικό προσωπικό να προηγείται της προκύρηξης των ιδιωτών.
β. Να γίνεται μοριοδότηση του βαθμού πτυχιίου/μεταπτυχιακού.
γ. Να απαιτείται όχι μόνο μεταπτυχιακός αλλά και προπτυχιακός τίτλος στο ζητούμενο αντικείμενο.
Να μην υπάρχει κριτήριο μοριοδότησης στα έτη υπηρεσίας, Διότι έτσι ένας υπάλληλος μόνο με βασικό τίτλο σπουδών και τα έτη υπηρεσίας μπορεί να περάσει κάποιον με δύο μεταπτυχιακά και δύο προπτυχιακά.
Στο προσωπικό ειδικών καθηκόντων και ειδικότερα στις μετατάξεις από μόνιμο προσωπικό που υπηρετεί ήδη στο Πυροσβεστικό Σώμα, θα έπρεπε να δίνεται μοριοδότηση και για την κατοχή Προπτυχιακού τίτλου σπουδών των ΑΕΙ της ημεδαπής, προκειμένου 1) να αναγνωριστεί ο μόχθος όσων κατέκτησαν το πτυχίο, ενώ παράλληλα υπηρετούσαν στο Πυροσβεστικό Σώμα με όποιες δυσκολίες αυτό συνεπάγεται, 2) να αποτραπούν περιπτώσεις που ο Μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών δεν συνάδει με τον Προπτυχιακό και απλώς δόθηκε το δικαίωμα απόκτησης του χωρίς την ουσιαστική γνώση της απαιτούμενης επιστήμης, 3) να δωθεί και η ευκαιρία στους νεαρούς σε ηλικία συναδέλφους να αποκτήσουν μια ειδικότητα και να μην καλύπτονται όλες οι θέσεις από μια συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα, 4) να διατηρηθεί το προσόν της προγενέστερης διάταξης του νόμου σύμφωνα με την αρχή της αναλογικότητας, που ως τώρα έδινε μόρια αντίστοιχα με τον βαθμό του Προπτυχιακού, προκειμένου ναπροστατευθεί και η αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικούμενου.
Στο προσωπικο ειδικων καθηκόντων και ειδικοτερα στις μεταταξεις απο προσωπικο που υπηρετει ηδη στο Πυροσβεστικο Σωμα θα μπορουσε να καλυφθει χωρις οριο ηλικιας και να μοριοδοτειται η συναφεια σε σχεση με την εκαστοτε ειδικοτητα.Για παραδειγμα στην ειδικοτητα των Πλοηγων θα μπορουσαν οι πυροσβεστες,κατοχοι πτυχιου Αρμενιστη και με προυπηρεσια σε λιμενικους σταθμους να μπορουν να κανουν μεταταξη ως προσωπικο ειδικων καθηκοντων με ειδικοτητα Αρμενιστή ετσι ωστε τα πυροσβεστικα πλοια να επανδρωνονται μονιμα με την αναγκαια συνθεση διοτι αυτο αποτελει μονιμο προβλημα στους Πυροσβεστικους Λιμενικους Σταθμους.Αντιστοιχα και οι κατοχοι πτυχιου τομεα Μηχανολογιας κατηγοριας ΔΕ και με προυπηρεσια στους Λιμενικους σταθμους να μπορουν να κανουν μεταταξη ως Πλοηγοι Βοηθοι Μηχανικοι.
Η μετάταξη σε θέση ειδικών καθηκόντων να μπορεί να γίνει και από πολιτικό (μη-ένστολο) προσωπικό του Π.Σ., εφόσον έχει τα απαιτούμενα προσόντα! Τα κενά να καλύπτονται από οργανικούς εργαζόμενους της υπηρεσίας αρχικά, και σε δεύτερο χρόνο, από ιδιώτες.
Είναι το ελάχιστο που μπορεί να γίνει για την αναγνώριση του κόπου που κατέβαλαν αυτοί οι άνθρωποι, παράλληλα με την εργασία τους.