Άρθρο 27 Αντικείμενο προγράμματος «Αθηνά: Θεμελιώνοντας το μέλλον των παιδιών μας» – Αντικατάσταση άρθρου 14 ν. 4837/2021

 

Το άρθρο 14 του ν. 4837/2021 (Α’ 178), περί αντικειμένου του Προγράμματος, αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 14

Αντικείμενο

1.Το πρόγραμμα «Αθηνά: Θεμελιώνοντας το μέλλον των παιδιών μας» περιλαμβάνει:

(β) τον ανιχνευτικό έλεγχο της γνωστικής ανάπτυξης των βρεφών και των νηπίων μέσω ψυχομετρικού εργαλείου. Τα αποτελέσματα συλλέγονται και καταχωρίζονται από το ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό στον ατομικό φάκελο κάθε βρέφους και νηπίου, ο οποίος διατηρείται στον σταθμό. Το ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό ενημερώνει τους γονείς για τα αποτελέσματα και δίνει συμβουλές και κατευθύνσεις στους γονείς και στο προσωπικό του σταθμού. Ο σταθμός λαμβάνει όλα τα απαραίτητα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για την προστασία των προσωπικών δεδομένων βρεφών και νηπίων,

(γ) την επιμόρφωση και υποστήριξη των παιδαγωγών πρώιμης παιδικής ηλικίας από δημόσια ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης.

  1. Της καθολικής εφαρμογής του προγράμματος προηγείται πιλοτική εφαρμογή σε τουλάχιστον ενενήντα (90) βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς. Η πιλοτική εφαρμογή διαρκεί έως τη λήξη του Προγράμματος του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0». Οι δαπάνες για τη χρηματοδότηση του πιλοτικού προγράμματος βαρύνουν τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και προέρχονται από ενωσιακούς πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
  • 29 Ιανουαρίου 2025, 14:22 | ΜΑΡΙΝΑΚΗ ΑΘΗΝΑ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΙΠΣΠΕΠ

    «Άρθρο 14
    2. Επισημαίνουμε: την άμεση δημοσίευση της αξιολόγησης της πιλοτικής εφαρμογής για την δυνατότητα να επιληφθούν διορθώσεις για την καλύτερη βελτίωση και εφαρμογή του πλαισίου του προγράμματος “ΑΘΗΝΑ” μετά το πέρας του πιλοτικού προγράμματος .

  • 28 Ιανουαρίου 2025, 12:52 | ΧΑΡΑ ΣΕΛΛΗ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΟΣΙΠΑΙΣ-ΣΙΜΜΙΠΑΣΕ

    Στο άρθρο 27 αναφέρεται ότι θα υπάρχει ειδικό εκπαιδευμένο προσωπικό που θα συλλέγει, θα καταχωρεί τα δεδομένα και θα ενημερώνει τους γονείς. Ποιο θα είναι αυτό το προσωπικό ;
    Θα είναι οι παιδαγωγοί των δομών με επιμόρφωση ή κάποιος συνεργάτης με εξειδίκευση ,όπως Ψυχολόγος, Κοινωνική Λειτουργός, Αναπτυξιολόγος με τον οποίο συνεργάζεται η δομή;

    Αξίζει να σημειωθεί ότι η συνεργασία με όλο το εξειδικευμένο προσωπικό προς αξιολόγηση των παιδιών, ανίχνευση και παρέμβαση επιβαρύνει με ένα τεράστιο οικονομικό κόστος την δομή , το οποίο καίτοι μέχρι σήμερα προσπαθούσαμε να μεταφέρουμε στους αρμοδίους δεν είχε γίνει αντιληπτό. Δομές όμως μικρής δυναμικότητας είναι αδύνατον να υποστηρίζουν οικονομικά το εύρος της ανωτέρω αξιολόγησης ,αλλά και μεγαλύτερης δυναμικότητας ομοίως.
    Οι βρεφονηπιακοί σταθμοί δεν δύναται άπαντες να υποκαταστήσουν ένα κέντρο ανάπτυξης παιδιού ,ούτε να μεταμορφωθούν σε μικρά ΚΕΔΑΣΥ.
    Οι βρεφονηπιακοί σταθμοί πέραν της προσαρμογής των νηπίων στο χώρο τους καλούνται να προσεγγίσουν τους γονείς και στην περίπτωση διαπίστωσης διαταραχών των παιδιών τους να συμβάλουν στην κατανόηση των όποιων προβλημάτων και διαταραχών προσέγγισης και αποδοχής των προβλημάτων.
    Η μεγαλύτερη βαρύτητα δίνεται στην προσέγγιση και αποδοχή του προβλήματος από τον γονέα και σ’αυτό ο βρεφονηπιακός σταθμός συμβάλλει τα μάλα… , ως επίσης και ο γονέας αφουγκράζεται και εμπιστεύεται την αξιολόγηση του παιδιού του από τον βρεφονηπιακό σταθμό της αρεσκείας του και επιλογής του ,καθώς επίσης και τους προτεινόμενους συνεργάτες Αναπτυξιολόγους.
    Η επιμόρφωση των παιδαγωγών θα είναι υποχρεωτική ;
    Θα πραγματοποιείται μόνο από Πανεπιστημιακά ιδρύματα ή θα δύναται η επιμόρφωση να πραγματοποιείται ,όπως μέχρι πρότινος μέσω Επιμελητηρίων ή ΚΕΚ ;
    Ο τρόπος ελέγχου (εκθέσεις -αναφορές ,επιτόπιοι έλεγχοι )δεν είναι σαφής, όπως επίσης και οι οδηγίες για τήρηση αρχείου φακέλου παιδιών , το οποίο φυσικά απαιτεί την συγκατάθεση και αποδοχή γονέων.
    Στην περίπτωση μη αποδοχής από πλευράς γονέων ,τι δύναται να συμβεί με την αξιολόγηση και στήριξη ;
    Σε περιπτώσεις καταγγελιών φορέων για περιστατικά κακοποίησης παιδιών διασύρονται σε δικαστικές διαμάχες οι βρεφονηπιακοί σταθμοί με διαταραγμένους γονείς με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται όχι μόνο το ψυχικό κόστος και την ταλαιπωρία ,αλλά και το οικονομικό δικαστικό κόστος.
    Υπάρχει προστασία και στήριξη του κράτους τόσο ηθική, όσο και οικονομική ;
    Ποια θα είναι τα κριτήρια επιλογής για τους 136 βρεφονηπιακούς σταθμούς για την πιλοτική εφαρμογή του πλαισίου ;
    Θα υπάρχει ευχέρεια συμμετοχής ή εκδήλωσης ενδιαφέροντος ;
    Η εφαρμογή αυτού του προγράμματος -πλαισίου θα διαρκέσει έως την λήξη του προγράμματος του ταμείου Ανάκαμψης ;
    Μεταγενέστερα τι θα συμβεί;

  • 23 Ιανουαρίου 2025, 12:54 | ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ

    Το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου μας δίνει ελπίδα ότι θα επιλύσει πολλά από τα προβλήματα που παρουσιάζονται τα τελευταία χρόνια σχετικά με την πρόωρη διάγνωση αναπτυξιακών δυσκολιών στα παιδιά πρώιμης παιδικής ηλικίας. Απαραίτητη πλέον η συνεχιζόμενη επιμόρφωση των παιδαγωγών πρώιμης παιδικής ηλικίας, ώστε να είναι επαρκώς προετοιμασμένοι να υποστηρίξουν την ανάπτυξη των παιδιών αλλά και η ενημέρωση των γονέων γιατί είναι γεγονός ότι στις περισσότερες περιπτώσεις αρνούνται να δεχτούν πιθανές δυσκολίες του παιδιού τους με αποτέλεσμα να καθυστερεί η παροχή εξιδεικευμένης βοήθειας προς αυτό. Όμως ένα πολύ βασικό κομμάτι που δεν αναφέρεται είναι η πρόσληψη εξιδεικευμένου προσωπικού για παράλληλη στήριξη στις συνεχώς αυξανόμενες περιπτώσεις που χρήζουν αυτής της ανάγκης. Επίσης, δεν διευκρινίζεται με ποιο τρόπο θα γίνει η επιλογή των σταθμών που θα συμμετέχουν πιλοτικά στο πρόγραμμα. Στη Λέσβο έχουμε 18 Δημοτικούς Βρεφικούς, Βρεφονηπιακούς και Παιδικούς Σταθμούς. Πώς μπορούμε να συμπεριληφθούμε στο πιλοτικό πρόγραμμα;