ΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΝΣΤΟΛΟΥΣ (Άρθρα 267-268)

Άρθρο 267

Αποζημίωση και σύνταξη γονέων άτεκνου και άγαμου στρατιωτικού, θανόντος μετά την 1η Ιανουαρίου 2023 σε διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο και ένεκα αυτής

  1. Οι γονείς του άγαμου χωρίς τέκνα υπαλλήλου ή στρατιωτικού, ο οποίος έχει διορισθεί για πρώτη φορά στο Δημόσιο ή έχει καταταγεί ως στρατιωτικός, αντιστοίχως, μετά την 1η Ιανουαρίου 1993, χωρίς να έχει ασφαλιστεί σε κανέναν ασφαλιστικό οργανισμό κύριας ασφάλισης έως την 31 Δεκεμβρίου 1992, εφόσον αυτός αποβιώσει σε διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο και ένεκα αυτής, μπορούν, σε περίπτωση που δικαιούνται το εφάπαξ οικονομικό βοήθημα της παρ. 17 του άρθρου 8 του ν. 2592/1998 (Α΄ 57), να επιλέξουν αντί αυτού τη σύνταξη της παρ. 2 του παρόντος.
  2. α. Από την επομένη του θανάτου του προσώπου της παρ. 1 του παρόντος, οι γονείς του δικαιούνται μηνιαία σύνταξη από το Δημόσιο, η οποία ανέρχεται στα πέντε δέκατα (5/10) εκείνης που θα έπρεπε να απονεμηθεί βάσει της παρ. 6 του άρθρου 10 του ν. 2084/1992 (Α΄ 165), κατά περίπτωση, σε αυτόν που έχει αποβιώσει.

β. Η σύνταξη της παρ. 2 καταβάλλεται σε ίσα μερίδια μεταξύ των γονέων.

γ. Σε περίπτωση θανάτου του ενός γονέα, το μερίδιό του προσαυξάνει το μερίδιο του εναπομείναντος.

δ. Η σύνταξη είναι αμεταβίβαστη και καταβάλλεται ανεξαρτήτως της καταβολής κάθε άλλης σύνταξης ή μισθού.

  1. α. Η επιλογή γίνεται με ταυτόχρονη και αμετάκλητη υπεύθυνη δήλωση που κατατίθεται στη Διεύθυνση Εισοδηματικής Πολιτικής του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και στην υπηρεσία στην οποία υπηρετούσε ο θανών.

β. Σε περίπτωση διαφορετικής επιλογής μεταξύ των δύο γονέων, το ποσό του οικονομικού βοηθήματος καταβάλλεται μειωμένο κατά πενήντα τοις εκατό (50%) και η σύνταξη ανέρχεται στα δυόμισι δέκατα (2,5/10) εκείνης που θα έπρεπε να απονεμηθεί σε αυτόν που έχει αποβιώσει.

  1. Εάν οι γονείς του αποβιώσαντος της παρ. 1 έχουν αποβιώσει, το εφάπαξ οικονομικό βοήθημα της παρ. 17 του άρθρου 8 του ν. 2592/1998 καταβάλλεται ισομερώς στα αδέρφια του θανόντος, εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το εικοστό τέταρτο (24ο) έτος της ηλικίας τους.
  2. Εάν μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος έχει ήδη καταβληθεί η αποζημίωση της παρ. 17 του άρθρου 8 του ν. 2592/1998 και οι γονείς επιλέξουν την καταβολή της σύνταξης, παρακρατείται το είκοσι τοις εκατό (20%) του ποσού αυτής μέχρι την εξόφληση της σχετικής οφειλής.

 

Άρθρο 268

Μη αναζήτηση αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών σύνταξης – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 10 ν. 2084/1992

Στη παρ. 5 του άρθρου 10 του ν. 2084/1992 (Α’ 165), περί σύνταξης στρατιωτικών, προστίθεται δεύτερο εδάφιο και η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής:

«5. Η σύνταξη, που παρέχεται κατά τις διατάξεις του άρθρου αυτού στους αξιωματικούς και οπλίτες οποιουδήποτε βαθμού, μονίμους και εφέδρους, οι οποίοι εξέρχονται της υπηρεσίας λόγω τραύματος ή νοσήματος, που προήλθε προδήλως και αναμφισβητήτως εξαιτίας της υπηρεσίας τους σε ειρηνική περίοδο, δεν μπορεί να είναι μικρότερη από το 85% της μηνιαίας σύνταξης, που ανήκει σε ομοίοβαθμο τους στρατιωτικό, που έχει υποστεί την ίδια ανικανότητα εξαιτίας της υπηρεσίας τους σε πόλεμο. Ποσά συντάξεων που καταβλήθηκαν μέχρι τις 31.12.2022 σε ποσοστό ενενήντα τοις εκατό (90%) κατά παράβαση του προηγούμενου εδαφίου, δεν αναζητούνται.».

  • 30 Ιουνίου 2025, 20:47 | Νίκος Φαν

    Θετικά σημεία:
    1. Θεσμοθέτηση μηνιαίας σύνταξης για τους γονείς αποβιώσαντος άγαμου
    και άτεκνου στρατιωτικού.
    2. Η σύνταξη είναι αμεταβίβαστη και ανεξάρτητη από άλλες απολαβές, ώστε
    να μην επηρεάζεται από ενδεχόμενες άλλες συντάξεις/μισθούς των γονέων.
    3. Ρητή πρόβλεψη ότι σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων, το εφάπαξ
    μπορεί να καταβληθεί στα ανήλικα αδέρφια του θανόντος (εφόσον δεν
    έχουν συμπληρώσει το 24ο έτος).Σημεία που χρήζουν προσοχής ή διευκρινίσεων
    1. Αποσαφήνιση της έννοιας «διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται
    αυξημένο κίνδυνο»
    Προτείνεται η σαφής οριοθέτηση του όρου (είτε εντός του νόμου είτε μέσω
    ερμηνευτικής εγκυκλίου), ώστε να μην εγείρονται αμφισβητήσεις ή αποκλεισμοί
    δικαιούχων. Ενδεικτικά, πρέπει να διευκρινιστεί αν περιλαμβάνονται:
     Επιχειρησιακές περιπολίες και φυλάξεις συνόρων
     Υπηρεσίες σε αποστολές ένοπλης συνοδείας ή κρίσεων
     Υπηρεσίες αυξημένης επιφυλακής και πυρόσβεσης
     Ασκήσεις με χρήση πραγματικών πυρών
    Η ασάφεια δημιουργεί κινδύνους ανισότητας στην εφαρμογή.2. Διεύρυνση των δικαιούχων του εφάπαξ βοηθήματος σε αδέρφια άνω
    των 24 ετών
    Το όριο ηλικίας των 24 ετών για τη μεταβίβαση του εφάπαξ οικονομικού
    βοηθήματος σε αδέρφια του θανόντος είναι ιδιαίτερα περιοριστικό και ενδέχεται
    να αποκλείει περιπτώσεις πραγματικής οικονομικής ανάγκης (π.χ. φοιτητές, άτομα
    με αναπηρία, άνεργοι νέοι).
    Προτείνεται η διεύρυνση του ηλικιακού ορίου ή η εναλλακτική πρόβλεψη για
    τεκμηριωμένα εξαρτώμενα μέλη, ανεξαρτήτως ηλικίας.3. Αναθεώρηση πρόβλεψης μείωσης κατά 50% του βοηθήματος σε
    περίπτωση διαφορετικής επιλογής των γονέων
    Η πρόβλεψη μείωσης κατά 50% της αποζημίωσης όταν οι γονείς διαφωνούν
    ως προς την επιλογή σύνταξης ή εφάπαξ, επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις οικογένειες.
    Προτείνεται:
     είτε η καταβολή ολόκληρου του βοηθήματος στον έναν γονέα και
    της αναλογικής σύνταξης στον άλλο,
     είτε η ρύθμιση συναινετικής ή διαιτητικής επίλυσης της διαφωνίας,
    χωρίς οικονομική κύρωση.4. Αναδρομική ισχύς του μέτρουΤο άρθρο καλύπτει μόνο περιπτώσεις θανάτων από 1/1/2023 και μετά.
    Προτείνουμε την εξέταση ειδικής μεταβατικής διάταξης για παρεμφερείς
    περιπτώσεις θανάτων σε διατεταγμένη υπηρεσία τα προηγούμενα έτη (π.χ. εντός
    5ετίας), για λόγους ίσης μεταχείρισης και δικαιοσύνης.5. Μηχανισμός αναπροσαρμογής της σύνταξης
    Δεν προβλέπεται αν η χορηγούμενη σύνταξη στους γονείς θα
    αναπροσαρμόζεται (π.χ. λόγω αυξήσεων σε μισθολόγια, ΑΕΠ ή τιμαριθμικού
    δείκτη).
    Προτείνεται η προσθήκη πρόβλεψης για αναλογική αναπροσαρμογή της
    σύνταξης, σύμφωνα με τα ισχύοντα για λοιπές συντάξεις του Δημοσίου.Συμπερασματικά:
    Το άρθρο 267 κινείται σε θετική κατεύθυνση

  • 30 Ιουνίου 2025, 19:57 | Αντιπρόεδρος Κοινοβουλευτικού Έργου ΠΟΜΕΝΣ

    Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ.), ως θεσμικά αναγνωρισμένος εκπρόσωπος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, υποβάλλει μέσω της Αντιπροεδρίας Μέριμνας Προσωπικού, τις παρακάτω παρατηρήσεις –
    προτάσεις επί των άρθρων 267 & 268 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, με στόχο τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών που θυσιάζονται εν ώρα καθήκοντος:
    Αξιολογώντας το περιεχόμενο, εντοπίζονται θετικές προβλέψεις αλλά και σημεία που χρήζουν αποσαφήνισης ή/και τροποποίησης, προς διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών. Αναλυτικά:Θετικά σημεία:1. Θεσμοθέτηση μηνιαίας σύνταξης για τους γονείς αποβιώσαντος άγαμου και άτεκνου στρατιωτικού.2. Η σύνταξη είναι αμεταβίβαστη και ανεξάρτητη από άλλες απολαβές, ώστε να μην επηρεάζεται από ενδεχόμενες άλλες συντάξεις/μισθούς των γονέων.3. Ρητή πρόβλεψη ότι σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων, το εφάπαξ μπορεί να καταβληθεί στα ανήλικα αδέρφια του θανόντος (εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το 24ο έτος).Σημεία που χρήζουν προσοχής ή διευκρινίσεων:1. Αποσαφήνιση της έννοιας «διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο»
    Προτείνεται η σαφής οριοθέτηση του όρου (είτε εντός του νόμου είτε μέσω ερμηνευτικής εγκυκλίου), ώστε να μην εγείρονται αμφισβητήσεις ή αποκλεισμοί δικαιούχων. Ενδεικτικά, πρέπει να διευκρινιστεί αν περιλαμβάνονται:
    – Επιχειρησιακές περιπολίες και φυλάξεις συνόρων
    – Υπηρεσίες σε αποστολές ένοπλης συνοδείας ή κρίσεων
    – Υπηρεσίες αυξημένης επιφυλακής και πυρόσβεσης
    – Ασκήσεις με χρήση πραγματικών πυρών
    Η ασάφεια δημιουργεί κινδύνους ανισότητας στην εφαρμογή.2. Διεύρυνση των δικαιούχων του εφάπαξ βοηθήματος σε αδέρφια άνω των 24 ετών
    Το όριο ηλικίας των 24 ετών για τη μεταβίβαση του εφάπαξ οικονομικού βοηθήματος σε αδέρφια του θανόντος είναι ιδιαίτερα περιοριστικό και ενδέχεται να αποκλείει περιπτώσεις πραγματικής οικονομικής ανάγκης (π.χ. φοιτητές, άτομα
    με αναπηρία, άνεργοι νέοι).
    Προτείνεται η διεύρυνση του ηλικιακού ορίου ή η εναλλακτική πρόβλεψη για τεκμηριωμένα εξαρτώμενα μέλη, ανεξαρτήτως ηλικίας.3. Αναθεώρηση πρόβλεψης μείωσης κατά 50% του βοηθήματος σε περίπτωση διαφορετικής επιλογής των γονέων.
    Η πρόβλεψη μείωσης κατά 50% της αποζημίωσης όταν οι γονείς διαφωνούν ως προς την επιλογή σύνταξης ή εφάπαξ, επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις οικογένειες.
    Προτείνεται:
    – είτε η καταβολή ολόκληρου του βοηθήματος στον έναν γονέα και της αναλογικής σύνταξης στον άλλο,
    – είτε η ρύθμιση συναινετικής ή διαιτητικής επίλυσης της διαφωνίας, χωρίς οικονομική κύρωση.4. Αναδρομική ισχύς του μέτρου. Το άρθρο καλύπτει μόνο περιπτώσεις θανάτων από 1/1/2023 και μετά.
    Προτείνουμε την εξέταση ειδικής μεταβατικής διάταξης για παρεμφερείς περιπτώσεις θανάτων σε διατεταγμένη υπηρεσία τα προηγούμενα έτη (π.χ. εντός 5ετίας), για λόγους ίσης μεταχείρισης και δικαιοσύνης.5. Μηχανισμός αναπροσαρμογής της σύνταξης.
    Δεν προβλέπεται αν η χορηγούμενη σύνταξη στους γονείς θα
    αναπροσαρμόζεται (π.χ. λόγω αυξήσεων σε μισθολόγια, ΑΕΠ ή τιμαριθμικού δείκτη).
    Προτείνεται η προσθήκη πρόβλεψης για αναλογική αναπροσαρμογή της σύνταξης, σύμφωνα με τα ισχύοντα για λοιπές συντάξεις του Δημοσίου.Συμπερασματικά:
    Το άρθρο 267 & 268 κινούνται σε θετική κατεύθυνση, προσδίδοντας ουσιαστικό αντίκρισμα στην προσφορά των θανόντων εν ώρα καθήκοντος. Ωστόσο, απαιτεί βελτιώσεις και διευκρινίσεις για να καταστεί λειτουργικό, δίκαιο και
    αποτελεσματικό.Η ΠΟΜΕΝΣ θα παραμείνει αρωγός κάθε νομοθετικής προσπάθειας που σέβεται και τιμά έμπρακτα τη θυσία των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και τις οικογένειές τους.

  • 29 Ιουνίου 2025, 22:04 | ΚΥΡΙΑΚΟΣ

    Θέμα «Αποζημίωση και σύνταξη γονέων άτεκνου και άγαμου στρατιωτικού, θανόντος σε διατεταγμένη υπηρεσία»

    Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ.), ως θεσμικά αναγνωρισμένος εκπρόσωπος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, υποβάλλει μέσω της Αντιπροεδρίας Μέριμνας Προσωπικού, τις παρακάτω παρατηρήσεις –
    προτάσεις επί των άρθρων 267 & 268 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, με στόχο τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών που θυσιάζονται εν ώρα καθήκοντος:
    Αξιολογώντας το περιεχόμενο, εντοπίζονται θετικές προβλέψεις αλλά και σημεία που χρήζουν αποσαφήνισης ή/και τροποποίησης, προς διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών. Αναλυτικά:

    Θετικά σημεία:

    1. Θεσμοθέτηση μηνιαίας σύνταξης για τους γονείς αποβιώσαντος άγαμου και άτεκνου στρατιωτικού.

    2. Η σύνταξη είναι αμεταβίβαστη και ανεξάρτητη από άλλες απολαβές, ώστε να μην επηρεάζεται από ενδεχόμενες άλλες συντάξεις/μισθούς των γονέων.

    3. Ρητή πρόβλεψη ότι σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων, το εφάπαξ μπορεί να καταβληθεί στα ανήλικα αδέρφια του θανόντος (εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το 24ο έτος).

    Σημεία που χρήζουν προσοχής ή διευκρινίσεων:

    1. Αποσαφήνιση της έννοιας «διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο»
    Προτείνεται η σαφής οριοθέτηση του όρου (είτε εντός του νόμου είτε μέσω ερμηνευτικής εγκυκλίου), ώστε να μην εγείρονται αμφισβητήσεις ή αποκλεισμοί δικαιούχων. Ενδεικτικά, πρέπει να διευκρινιστεί αν περιλαμβάνονται:
    – Επιχειρησιακές περιπολίες και φυλάξεις συνόρων
    – Υπηρεσίες σε αποστολές ένοπλης συνοδείας ή κρίσεων
    – Υπηρεσίες αυξημένης επιφυλακής και πυρόσβεσης
    – Ασκήσεις με χρήση πραγματικών πυρών
    Η ασάφεια δημιουργεί κινδύνους ανισότητας στην εφαρμογή.

    2. Διεύρυνση των δικαιούχων του εφάπαξ βοηθήματος σε αδέρφια άνω των 24 ετών
    Το όριο ηλικίας των 24 ετών για τη μεταβίβαση του εφάπαξ οικονομικού βοηθήματος σε αδέρφια του θανόντος είναι ιδιαίτερα περιοριστικό και ενδέχεται να αποκλείει περιπτώσεις πραγματικής οικονομικής ανάγκης (π.χ. φοιτητές, άτομα
    με αναπηρία, άνεργοι νέοι).
    Προτείνεται η διεύρυνση του ηλικιακού ορίου ή η εναλλακτική πρόβλεψη για τεκμηριωμένα εξαρτώμενα μέλη, ανεξαρτήτως ηλικίας.

    3. Αναθεώρηση πρόβλεψης μείωσης κατά 50% του βοηθήματος σε περίπτωση διαφορετικής επιλογής των γονέων.
    Η πρόβλεψη μείωσης κατά 50% της αποζημίωσης όταν οι γονείς διαφωνούν ως προς την επιλογή σύνταξης ή εφάπαξ, επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις οικογένειες.
    Προτείνεται:
    – είτε η καταβολή ολόκληρου του βοηθήματος στον έναν γονέα και της αναλογικής σύνταξης στον άλλο,
    – είτε η ρύθμιση συναινετικής ή διαιτητικής επίλυσης της διαφωνίας, χωρίς οικονομική κύρωση.

    4. Αναδρομική ισχύς του μέτρου. Το άρθρο καλύπτει μόνο περιπτώσεις θανάτων από 1/1/2023 και μετά.
    Προτείνουμε την εξέταση ειδικής μεταβατικής διάταξης για παρεμφερείς περιπτώσεις θανάτων σε διατεταγμένη υπηρεσία τα προηγούμενα έτη (π.χ. εντός 5ετίας), για λόγους ίσης μεταχείρισης και δικαιοσύνης.

    5. Μηχανισμός αναπροσαρμογής της σύνταξης.
    Δεν προβλέπεται αν η χορηγούμενη σύνταξη στους γονείς θα
    αναπροσαρμόζεται (π.χ. λόγω αυξήσεων σε μισθολόγια, ΑΕΠ ή τιμαριθμικού δείκτη).
    Προτείνεται η προσθήκη πρόβλεψης για αναλογική αναπροσαρμογή της σύνταξης, σύμφωνα με τα ισχύοντα για λοιπές συντάξεις του Δημοσίου.

    Συμπερασματικά:
    Το άρθρο 267 & 268 κινούνται σε θετική κατεύθυνση, προσδίδοντας ουσιαστικό αντίκρισμα στην προσφορά των θανόντων εν ώρα καθήκοντος. Ωστόσο, απαιτεί βελτιώσεις και διευκρινίσεις για να καταστεί λειτουργικό, δίκαιο και
    αποτελεσματικό.

    Η ΠΟΜΕΝΣ θα παραμείνει αρωγός κάθε νομοθετικής προσπάθειας που σέβεται και τιμά έμπρακτα τη θυσία των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και τις οικογένειές τους.

  • 29 Ιουνίου 2025, 19:28 | Αθανασίου Μητσιβελης

    Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ.), ως θεσμικά αναγνωρισμένος εκπρόσωπος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, υποβάλλει μέσω της Αντιπροεδρίας Μέριμνας Προσωπικού, τις παρακάτω παρατηρήσεις –
    προτάσεις επί των άρθρων 267 & 268 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, με στόχο τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών που θυσιάζονται εν ώρα καθήκοντος:
    Αξιολογώντας το περιεχόμενο, εντοπίζονται θετικές προβλέψεις αλλά και σημεία που χρήζουν αποσαφήνισης ή/και τροποποίησης, προς διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών. Αναλυτικά:Θετικά σημεία:1. Θεσμοθέτηση μηνιαίας σύνταξης για τους γονείς αποβιώσαντος άγαμου και άτεκνου στρατιωτικού.2. Η σύνταξη είναι αμεταβίβαστη και ανεξάρτητη από άλλες απολαβές, ώστε να μην επηρεάζεται από ενδεχόμενες άλλες συντάξεις/μισθούς των γονέων.3. Ρητή πρόβλεψη ότι σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων, το εφάπαξ μπορεί να καταβληθεί στα ανήλικα αδέρφια του θανόντος (εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το 24ο έτος).Σημεία που χρήζουν προσοχής ή διευκρινίσεων:1. Αποσαφήνιση της έννοιας «διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο»
    Προτείνεται η σαφής οριοθέτηση του όρου (είτε εντός του νόμου είτε μέσω ερμηνευτικής εγκυκλίου), ώστε να μην εγείρονται αμφισβητήσεις ή αποκλεισμοί δικαιούχων. Ενδεικτικά, πρέπει να διευκρινιστεί αν περιλαμβάνονται:
    – Επιχειρησιακές περιπολίες και φυλάξεις συνόρων
    – Υπηρεσίες σε αποστολές ένοπλης συνοδείας ή κρίσεων
    – Υπηρεσίες αυξημένης επιφυλακής και πυρόσβεσης
    – Ασκήσεις με χρήση πραγματικών πυρών
    Η ασάφεια δημιουργεί κινδύνους ανισότητας στην εφαρμογή.2. Διεύρυνση των δικαιούχων του εφάπαξ βοηθήματος σε αδέρφια άνω των 24 ετών
    Το όριο ηλικίας των 24 ετών για τη μεταβίβαση του εφάπαξ οικονομικού βοηθήματος σε αδέρφια του θανόντος είναι ιδιαίτερα περιοριστικό και ενδέχεται να αποκλείει περιπτώσεις πραγματικής οικονομικής ανάγκης (π.χ. φοιτητές, άτομα
    με αναπηρία, άνεργοι νέοι).
    Προτείνεται η διεύρυνση του ηλικιακού ορίου ή η εναλλακτική πρόβλεψη για τεκμηριωμένα εξαρτώμενα μέλη, ανεξαρτήτως ηλικίας.3. Αναθεώρηση πρόβλεψης μείωσης κατά 50% του βοηθήματος σε περίπτωση διαφορετικής επιλογής των γονέων.
    Η πρόβλεψη μείωσης κατά 50% της αποζημίωσης όταν οι γονείς διαφωνούν ως προς την επιλογή σύνταξης ή εφάπαξ, επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις οικογένειες.
    Προτείνεται:
    – είτε η καταβολή ολόκληρου του βοηθήματος στον έναν γονέα και της αναλογικής σύνταξης στον άλλο,
    – είτε η ρύθμιση συναινετικής ή διαιτητικής επίλυσης της διαφωνίας, χωρίς οικονομική κύρωση.4. Αναδρομική ισχύς του μέτρου. Το άρθρο καλύπτει μόνο περιπτώσεις θανάτων από 1/1/2023 και μετά.
    Προτείνουμε την εξέταση ειδικής μεταβατικής διάταξης για παρεμφερείς περιπτώσεις θανάτων σε διατεταγμένη υπηρεσία τα προηγούμενα έτη (π.χ. εντός 5ετίας), για λόγους ίσης μεταχείρισης και δικαιοσύνης.5. Μηχανισμός αναπροσαρμογής της σύνταξης.
    Δεν προβλέπεται αν η χορηγούμενη σύνταξη στους γονείς θα
    αναπροσαρμόζεται (π.χ. λόγω αυξήσεων σε μισθολόγια, ΑΕΠ ή τιμαριθμικού δείκτη).
    Προτείνεται η προσθήκη πρόβλεψης για αναλογική αναπροσαρμογή της σύνταξης, σύμφωνα με τα ισχύοντα για λοιπές συντάξεις του Δημοσίου.Συμπερασματικά:
    Το άρθρο 267 & 268 κινούνται σε θετική κατεύθυνση, προσδίδοντας ουσιαστικό αντίκρισμα στην προσφορά των θανόντων εν ώρα καθήκοντος. Ωστόσο, απαιτεί βελτιώσεις και διευκρινίσεις για να καταστεί λειτουργικό, δίκαιο και
    αποτελεσματικό.Η ΠΟΜΕΝΣ θα παραμείνει αρωγός κάθε νομοθετικής προσπάθειας που σέβεται και τιμά έμπρακτα τη θυσία των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και τις οικογένειές τους.

  • 29 Ιουνίου 2025, 17:26 | Αλεξ Κρις

    Αγαπητές – Αγαπητοί Συνάδελφοι,

    ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΠΟΜΕΝΣ / ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΙΑ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ
    για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΕΘΝΙΚΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»

    Μέχρι τις 8 Ιουλίου 2025, υποβάλλουμε μαζικά επί του Σχεδίου Νόμου και ειδικότερα στο ΤΜΗΜΑ Γ΄ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΝΣΤΟΛΟΥΣ (Άρθρα 267-268) ( https://www.opengov.gr/minfin/?p=13388&cpage=1#comment-41908 ) τις παρακάτω Παρατηρήσεις – Προτάσεις ως σχολιασμό:

    Θέμα «Αποζημίωση και σύνταξη γονέων άτεκνου και άγαμου στρατιωτικού, θανόντος σε διατεταγμένη υπηρεσία»

    Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ.), ως θεσμικά αναγνωρισμένος εκπρόσωπος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, υποβάλλει μέσω της Αντιπροεδρίας Μέριμνας Προσωπικού, τις παρακάτω παρατηρήσεις –
    προτάσεις επί των άρθρων 267 & 268 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, με στόχο τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών που θυσιάζονται εν ώρα καθήκοντος:
    Αξιολογώντας το περιεχόμενο, εντοπίζονται θετικές προβλέψεις αλλά και σημεία που χρήζουν αποσαφήνισης ή/και τροποποίησης, προς διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών. Αναλυτικά:

    Θετικά σημεία:

    1. Θεσμοθέτηση μηνιαίας σύνταξης για τους γονείς αποβιώσαντος άγαμου και άτεκνου στρατιωτικού.

    2. Η σύνταξη είναι αμεταβίβαστη και ανεξάρτητη από άλλες απολαβές, ώστε να μην επηρεάζεται από ενδεχόμενες άλλες συντάξεις/μισθούς των γονέων.

    3. Ρητή πρόβλεψη ότι σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων, το εφάπαξ μπορεί να καταβληθεί στα ανήλικα αδέρφια του θανόντος (εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το 24ο έτος).

    Σημεία που χρήζουν προσοχής ή διευκρινίσεων:

    1. Αποσαφήνιση της έννοιας «διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο»
    Προτείνεται η σαφής οριοθέτηση του όρου (είτε εντός του νόμου είτε μέσω ερμηνευτικής εγκυκλίου), ώστε να μην εγείρονται αμφισβητήσεις ή αποκλεισμοί δικαιούχων. Ενδεικτικά, πρέπει να διευκρινιστεί αν περιλαμβάνονται:
    – Επιχειρησιακές περιπολίες και φυλάξεις συνόρων
    – Υπηρεσίες σε αποστολές ένοπλης συνοδείας ή κρίσεων
    – Υπηρεσίες αυξημένης επιφυλακής και πυρόσβεσης
    – Ασκήσεις με χρήση πραγματικών πυρών
    Η ασάφεια δημιουργεί κινδύνους ανισότητας στην εφαρμογή.

    2. Διεύρυνση των δικαιούχων του εφάπαξ βοηθήματος σε αδέρφια άνω των 24 ετών
    Το όριο ηλικίας των 24 ετών για τη μεταβίβαση του εφάπαξ οικονομικού βοηθήματος σε αδέρφια του θανόντος είναι ιδιαίτερα περιοριστικό και ενδέχεται να αποκλείει περιπτώσεις πραγματικής οικονομικής ανάγκης (π.χ. φοιτητές, άτομα
    με αναπηρία, άνεργοι νέοι).
    Προτείνεται η διεύρυνση του ηλικιακού ορίου ή η εναλλακτική πρόβλεψη για τεκμηριωμένα εξαρτώμενα μέλη, ανεξαρτήτως ηλικίας.

    3. Αναθεώρηση πρόβλεψης μείωσης κατά 50% του βοηθήματος σε περίπτωση διαφορετικής επιλογής των γονέων.
    Η πρόβλεψη μείωσης κατά 50% της αποζημίωσης όταν οι γονείς διαφωνούν ως προς την επιλογή σύνταξης ή εφάπαξ, επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις οικογένειες.
    Προτείνεται:
    – είτε η καταβολή ολόκληρου του βοηθήματος στον έναν γονέα και της αναλογικής σύνταξης στον άλλο,
    – είτε η ρύθμιση συναινετικής ή διαιτητικής επίλυσης της διαφωνίας, χωρίς οικονομική κύρωση.

    4. Αναδρομική ισχύς του μέτρου. Το άρθρο καλύπτει μόνο περιπτώσεις θανάτων από 1/1/2023 και μετά.
    Προτείνουμε την εξέταση ειδικής μεταβατικής διάταξης για παρεμφερείς περιπτώσεις θανάτων σε διατεταγμένη υπηρεσία τα προηγούμενα έτη (π.χ. εντός 5ετίας), για λόγους ίσης μεταχείρισης και δικαιοσύνης.

    5. Μηχανισμός αναπροσαρμογής της σύνταξης.
    Δεν προβλέπεται αν η χορηγούμενη σύνταξη στους γονείς θα
    αναπροσαρμόζεται (π.χ. λόγω αυξήσεων σε μισθολόγια, ΑΕΠ ή τιμαριθμικού δείκτη).
    Προτείνεται η προσθήκη πρόβλεψης για αναλογική αναπροσαρμογή της σύνταξης, σύμφωνα με τα ισχύοντα για λοιπές συντάξεις του Δημοσίου.

    Συμπερασματικά:
    Το άρθρο 267 & 268 κινούνται σε θετική κατεύθυνση, προσδίδοντας ουσιαστικό αντίκρισμα στην προσφορά των θανόντων εν ώρα καθήκοντος. Ωστόσο, απαιτεί βελτιώσεις και διευκρινίσεις για να καταστεί λειτουργικό, δίκαιο και
    αποτελεσματικό.

    Η ΠΟΜΕΝΣ θα παραμείνει αρωγός κάθε νομοθετικής προσπάθειας που σέβεται και τιμά έμπρακτα τη θυσία των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και τις οικογένειές τους.

  • 29 Ιουνίου 2025, 17:07 | Αλεξ Κρις

    Αποζημίωση και σύνταξη γονέων άτεκνου και άγαμου στρατιωτικού, θανόντος μετά την 1η Ιανουαρίου 2023 σε διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο και ένεκα αυτής

    Οι γονείς του άγαμου χωρίς τέκνα υπαλλήλου ή στρατιωτικού, ο οποίος έχει διορισθεί για πρώτη φορά στο Δημόσιο ή έχει καταταγεί ως στρατιωτικός, αντιστοίχως, μετά την 1η Ιανουαρίου 1993, χωρίς να έχει ασφαλιστεί σε κανέναν ασφαλιστικό οργανισμό κύριας ασφάλισης έως την 31 Δεκεμβρίου 1992, εφόσον αυτός αποβιώσει σε διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο και ένεκα αυτής, μπορούν, σε περίπτωση που δικαιούνται το εφάπαξ οικονομικό βοήθημα της παρ. 17 του άρθρου 8 του ν. 2592/1998 (Α΄ 57), να επιλέξουν αντί αυτού τη σύνταξη της παρ. 2 του παρόντος.
    α. Από την επομένη του θανάτου του προσώπου της παρ. 1 του παρόντος, οι γονείς του δικαιούνται μηνιαία σύνταξη από το Δημόσιο, η οποία ανέρχεται στα πέντε δέκατα (5/10) εκείνης που θα έπρεπε να απονεμηθεί βάσει της παρ. 6 του άρθρου 10 του ν. 2084/1992 (Α΄ 165), κατά περίπτωση, σε αυτόν που έχει αποβιώσει.
    β. Η σύνταξη της παρ. 2 καταβάλλεται σε ίσα μερίδια μεταξύ των γονέων.

    γ. Σε περίπτωση θανάτου του ενός γονέα, το μερίδιό του προσαυξάνει το μερίδιο του εναπομείναντος.

    δ. Η σύνταξη είναι αμεταβίβαστη και καταβάλλεται ανεξαρτήτως της καταβολής κάθε άλλης σύνταξης ή μισθού.

    α. Η επιλογή γίνεται με ταυτόχρονη και αμετάκλητη υπεύθυνη δήλωση που κατατίθεται στη Διεύθυνση Εισοδηματικής Πολιτικής του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και στην υπηρεσία στην οποία υπηρετούσε ο θανών.
    β. Σε περίπτωση διαφορετικής επιλογής μεταξύ των δύο γονέων, το ποσό του οικονομικού βοηθήματος καταβάλλεται μειωμένο κατά πενήντα τοις εκατό (50%) και η σύνταξη ανέρχεται στα δυόμισι δέκατα (2,5/10) εκείνης που θα έπρεπε να απονεμηθεί σε αυτόν που έχει αποβιώσει.

    Εάν οι γονείς του αποβιώσαντος της παρ. 1 έχουν αποβιώσει, το εφάπαξ οικονομικό βοήθημα της παρ. 17 του άρθρου 8 του ν. 2592/1998 καταβάλλεται ισομερώς στα αδέρφια του θανόντος, εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το εικοστό τέταρτο (24ο) έτος της ηλικίας τους.
    Εάν μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος έχει ήδη καταβληθεί η αποζημίωση της παρ. 17 του άρθρου 8 του ν. 2592/1998 και οι γονείς επιλέξουν την καταβολή της σύνταξης, παρακρατείται το είκοσι τοις εκατό (20%) του ποσού αυτής μέχρι την εξόφληση της σχετικής οφειλής.

  • 29 Ιουνίου 2025, 16:13 | Πουρναράκης Στυλιανός Οργανωτικός Γραμματέας της Ένωσης Στρατιωτικών Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και Αντιπρόσωπος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Στρατιωτικών ΠΟΜΕΝΣ

    Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ.), ως θεσμικά αναγνωρισμένος εκπρόσωπος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, υποβάλλει μέσω της Αντιπροεδρίας Μέριμνας Προσωπικού, τις παρακάτω παρατηρήσεις –
    προτάσεις επί των άρθρων 267 & 268 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, με στόχο τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών που θυσιάζονται εν ώρα καθήκοντος:
    Αξιολογώντας το περιεχόμενο, εντοπίζονται θετικές προβλέψεις αλλά και σημεία που χρήζουν αποσαφήνισης ή/και τροποποίησης, προς διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών. Αναλυτικά:

    Θετικά σημεία:

    1. Θεσμοθέτηση μηνιαίας σύνταξης για τους γονείς αποβιώσαντος άγαμου και άτεκνου στρατιωτικού.

    2. Η σύνταξη είναι αμεταβίβαστη και ανεξάρτητη από άλλες απολαβές, ώστε να μην επηρεάζεται από ενδεχόμενες άλλες συντάξεις/μισθούς των γονέων.

    3. Ρητή πρόβλεψη ότι σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων, το εφάπαξ μπορεί να καταβληθεί στα ανήλικα αδέρφια του θανόντος (εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το 24ο έτος).

    Σημεία που χρήζουν προσοχής ή διευκρινίσεων:

    1. Αποσαφήνιση της έννοιας «διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο»
    Προτείνεται η σαφής οριοθέτηση του όρου (είτε εντός του νόμου είτε μέσω ερμηνευτικής εγκυκλίου), ώστε να μην εγείρονται αμφισβητήσεις ή αποκλεισμοί δικαιούχων. Ενδεικτικά, πρέπει να διευκρινιστεί αν περιλαμβάνονται:
    – Επιχειρησιακές περιπολίες και φυλάξεις συνόρων
    – Υπηρεσίες σε αποστολές ένοπλης συνοδείας ή κρίσεων
    – Υπηρεσίες αυξημένης επιφυλακής και πυρόσβεσης
    – Ασκήσεις με χρήση πραγματικών πυρών
    Η ασάφεια δημιουργεί κινδύνους ανισότητας στην εφαρμογή.

    2. Διεύρυνση των δικαιούχων του εφάπαξ βοηθήματος σε αδέρφια άνω των 24 ετών
    Το όριο ηλικίας των 24 ετών για τη μεταβίβαση του εφάπαξ οικονομικού βοηθήματος σε αδέρφια του θανόντος είναι ιδιαίτερα περιοριστικό και ενδέχεται να αποκλείει περιπτώσεις πραγματικής οικονομικής ανάγκης (π.χ. φοιτητές, άτομα
    με αναπηρία, άνεργοι νέοι).
    Προτείνεται η διεύρυνση του ηλικιακού ορίου ή η εναλλακτική πρόβλεψη για τεκμηριωμένα εξαρτώμενα μέλη, ανεξαρτήτως ηλικίας.

    3. Αναθεώρηση πρόβλεψης μείωσης κατά 50% του βοηθήματος σε περίπτωση διαφορετικής επιλογής των γονέων.
    Η πρόβλεψη μείωσης κατά 50% της αποζημίωσης όταν οι γονείς διαφωνούν ως προς την επιλογή σύνταξης ή εφάπαξ, επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις οικογένειες.
    Προτείνεται:
    – είτε η καταβολή ολόκληρου του βοηθήματος στον έναν γονέα και της αναλογικής σύνταξης στον άλλο,
    – είτε η ρύθμιση συναινετικής ή διαιτητικής επίλυσης της διαφωνίας, χωρίς οικονομική κύρωση.

    4. Αναδρομική ισχύς του μέτρου. Το άρθρο καλύπτει μόνο περιπτώσεις θανάτων από 1/1/2023 και μετά.
    Προτείνουμε την εξέταση ειδικής μεταβατικής διάταξης για παρεμφερείς περιπτώσεις θανάτων σε διατεταγμένη υπηρεσία τα προηγούμενα έτη (π.χ. εντός 5ετίας), για λόγους ίσης μεταχείρισης και δικαιοσύνης.

    5. Μηχανισμός αναπροσαρμογής της σύνταξης.
    Δεν προβλέπεται αν η χορηγούμενη σύνταξη στους γονείς θα
    αναπροσαρμόζεται (π.χ. λόγω αυξήσεων σε μισθολόγια, ΑΕΠ ή τιμαριθμικού δείκτη).
    Προτείνεται η προσθήκη πρόβλεψης για αναλογική αναπροσαρμογή της σύνταξης, σύμφωνα με τα ισχύοντα για λοιπές συντάξεις του Δημοσίου.

    Συμπερασματικά:
    Το άρθρο 267 & 268 κινούνται σε θετική κατεύθυνση, προσδίδοντας ουσιαστικό αντίκρισμα στην προσφορά των θανόντων εν ώρα καθήκοντος. Ωστόσο, απαιτεί βελτιώσεις και διευκρινίσεις για να καταστεί λειτουργικό, δίκαιο και
    αποτελεσματικό.

    Η ΠΟΜΕΝΣ θα παραμείνει αρωγός κάθε νομοθετικής προσπάθειας που σέβεται και τιμά έμπρακτα τη θυσία των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και τις οικογένειές τους.

  • 29 Ιουνίου 2025, 16:53 | ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΧΙΣΜΕΝΟΣ

    Άρθρο 268 . Έτσι όπως είναι διατυπωμένο , ούτε αυτός που το συνέταξε δεν μπορεί να το καταλάβει : <>.

    Η κάθε περίπτωση , τραυματία στρατιωτικού συνταξιούχου (πολέμου , ειρήνης , επιστρατεύσεως , επαυξημένου κινδύνου – βίαιου συμβάντος) είναι ξεχωριστή. Το οτι μέχρι σήμερα , η μία περίπτωση , ανέφερε το όνομα και κάποιας άλλης , οδηγούσε τους εν λόγο ανάπηρους , εκτός από τα νοσοκομεία , και στα δικαστήρια διότι οι θιγόμενοι , για να βρούν τι τελικά ισχύει για την περιπτωσή τους , έπρεπε να μάθουν και για τους άλλους. Όπως είχε διατυπωθεί το άρθρο , ο παθών εν ειρήνη πρέπει να μάθει το τι δικαιούται ο παθών στο πόλεμο ώστε να μεταφράσει στην συνέχεια τον γρίφο. Αδιανότητα πράγματα.

    Δυστυχώς , δυστυχώς και πάλι δυστυχώς , για την εικόνα της συνταξιοδοτικής διοίκησης , οι ανάπηροι στρατιωτικοί συνταξιούχοι λαμβάνουν συνταξιοδοτικές πράξεις με κατεβατά υπολογισμών , ενώ στο τέλος , ένας υπολογισμός ισχύει.

    Στην διαθεσή σας για επιπλέον λύσεις στους , α τ έ ρ μ ω ν ο υ ς υπολογισμούς των συγκεκριμένων συντάξεων.

  • 29 Ιουνίου 2025, 16:01 | Κώστικος

    Όποιος επιμελείται παιδιά ΑΜΕΑ ευεργετικά μέτρα συνταξιοδότησης…

  • 29 Ιουνίου 2025, 15:58 | Γιαννης Δ.

    1. Θεσμοθέτηση μηνιαίας σύνταξης για τους γονείς αποβιώσαντος άγαμου και άτεκνου στρατιωτικού.
    2. Η σύνταξη είναι αμεταβίβαστη και ανεξάρτητη από άλλες απολαβές, ώστε να μην επηρεάζεται από ενδεχόμενες άλλες συντάξεις/μισθούς των γονέων.
    3. Ρητή πρόβλεψη ότι σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων, το εφάπαξ μπορεί να καταβληθεί στα ανήλικα αδέρφια του θανόντος (εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το 24ο έτος).
    Σημεία που χρήζουν προσοχής ή διευκρινίσεων:
    1. Αποσαφήνιση της έννοιας «διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο»
    Προτείνεται η σαφής οριοθέτηση του όρου (είτε εντός του νόμου είτε μέσω ερμηνευτικής εγκυκλίου), ώστε να μην εγείρονται αμφισβητήσεις ή αποκλεισμοί δικαιούχων. Ενδεικτικά, πρέπει να διευκρινιστεί αν περιλαμβάνονται:
    – Επιχειρησιακές περιπολίες και φυλάξεις συνόρων
    – Υπηρεσίες σε αποστολές ένοπλης συνοδείας ή κρίσεων
    – Υπηρεσίες αυξημένης επιφυλακής και πυρόσβεσης
    – Ασκήσεις με χρήση πραγματικών πυρών
    Η ασάφεια δημιουργεί κινδύνους ανισότητας στην εφαρμογή.
    2. Διεύρυνση των δικαιούχων του εφάπαξ βοηθήματος σε αδέρφια άνω των 24 ετών
    Το όριο ηλικίας των 24 ετών για τη μεταβίβαση του εφάπαξ οικονομικού βοηθήματος σε αδέρφια του θανόντος είναι ιδιαίτερα περιοριστικό και ενδέχεται να αποκλείει περιπτώσεις πραγματικής οικονομικής ανάγκης (π.χ. φοιτητές, άτομα
    με αναπηρία, άνεργοι νέοι).
    Προτείνεται η διεύρυνση του ηλικιακού ορίου ή η εναλλακτική πρόβλεψη για τεκμηριωμένα εξαρτώμενα μέλη, ανεξαρτήτως ηλικίας.
    3. Αναθεώρηση πρόβλεψης μείωσης κατά 50% του βοηθήματος σε περίπτωση διαφορετικής επιλογής των γονέων.
    Η πρόβλεψη μείωσης κατά 50% της αποζημίωσης όταν οι γονείς διαφωνούν ως προς την επιλογή σύνταξης ή εφάπαξ, επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις οικογένειες.
    Προτείνεται:
    – είτε η καταβολή ολόκληρου του βοηθήματος στον έναν γονέα και της αναλογικής σύνταξης στον άλλο,
    – είτε η ρύθμιση συναινετικής ή διαιτητικής επίλυσης της διαφωνίας, χωρίς οικονομική κύρωση.
    4. Αναδρομική ισχύς του μέτρου. Το άρθρο καλύπτει μόνο περιπτώσεις θανάτων από 1/1/2023 και μετά.
    Προτείνουμε την εξέταση ειδικής μεταβατικής διάταξης για παρεμφερείς περιπτώσεις θανάτων σε διατεταγμένη υπηρεσία τα προηγούμενα έτη (π.χ. εντός 5ετίας), για λόγους ίσης μεταχείρισης και δικαιοσύνης.
    5. Μηχανισμός αναπροσαρμογής της σύνταξης.
    Δεν προβλέπεται αν η χορηγούμενη σύνταξη στους γονείς θα
    αναπροσαρμόζεται (π.χ. λόγω αυξήσεων σε μισθολόγια, ΑΕΠ ή τιμαριθμικού δείκτη).
    Προτείνεται η προσθήκη πρόβλεψης για αναλογική αναπροσαρμογή της σύνταξης, σύμφωνα με τα ισχύοντα για λοιπές συντάξεις του Δημοσίου.
    Συμπερασματικά:
    Το άρθρο 267 & 268 κινούνται σε θετική κατεύθυνση, προσδίδοντας ουσιαστικό αντίκρισμα στην προσφορά των θανόντων εν ώρα καθήκοντος. Ωστόσο, απαιτεί βελτιώσεις και διευκρινίσεις για να καταστεί λειτουργικό, δίκαιο και
    αποτελεσματικό.

  • 29 Ιουνίου 2025, 15:47 | Νικόλαος Παπαδόπουλος

    Θέμα «Αποζημίωση και σύνταξη γονέων άτεκνου και άγαμου στρατιωτικού, θανόντος σε διατεταγμένη υπηρεσία»
    Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ.), ως θεσμικά αναγνωρισμένος εκπρόσωπος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, υποβάλλει μέσω της Αντιπροεδρίας Μέριμνας Προσωπικού, τις παρακάτω παρατηρήσεις –
    προτάσεις επί των άρθρων 267 & 268 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, με στόχο τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών που θυσιάζονται εν ώρα καθήκοντος:
    Αξιολογώντας το περιεχόμενο, εντοπίζονται θετικές προβλέψεις αλλά και σημεία που χρήζουν αποσαφήνισης ή/και τροποποίησης, προς διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών. Αναλυτικά:
    Θετικά σημεία:
    1. Θεσμοθέτηση μηνιαίας σύνταξης για τους γονείς αποβιώσαντος άγαμου και άτεκνου στρατιωτικού.
    2. Η σύνταξη είναι αμεταβίβαστη και ανεξάρτητη από άλλες απολαβές, ώστε να μην επηρεάζεται από ενδεχόμενες άλλες συντάξεις/μισθούς των γονέων.
    3. Ρητή πρόβλεψη ότι σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων, το εφάπαξ μπορεί να καταβληθεί στα ανήλικα αδέρφια του θανόντος (εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το 24ο έτος).
    Σημεία που χρήζουν προσοχής ή διευκρινίσεων:
    1. Αποσαφήνιση της έννοιας «διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο»
    Προτείνεται η σαφής οριοθέτηση του όρου (είτε εντός του νόμου είτε μέσω ερμηνευτικής εγκυκλίου), ώστε να μην εγείρονται αμφισβητήσεις ή αποκλεισμοί δικαιούχων. Ενδεικτικά, πρέπει να διευκρινιστεί αν περιλαμβάνονται:
    – Επιχειρησιακές περιπολίες και φυλάξεις συνόρων
    – Υπηρεσίες σε αποστολές ένοπλης συνοδείας ή κρίσεων
    – Υπηρεσίες αυξημένης επιφυλακής και πυρόσβεσης
    – Ασκήσεις με χρήση πραγματικών πυρών
    Η ασάφεια δημιουργεί κινδύνους ανισότητας στην εφαρμογή.
    2. Διεύρυνση των δικαιούχων του εφάπαξ βοηθήματος σε αδέρφια άνω των 24 ετών
    Το όριο ηλικίας των 24 ετών για τη μεταβίβαση του εφάπαξ οικονομικού βοηθήματος σε αδέρφια του θανόντος είναι ιδιαίτερα περιοριστικό και ενδέχεται να αποκλείει περιπτώσεις πραγματικής οικονομικής ανάγκης (π.χ. φοιτητές, άτομα
    με αναπηρία, άνεργοι νέοι).
    Προτείνεται η διεύρυνση του ηλικιακού ορίου ή η εναλλακτική πρόβλεψη για τεκμηριωμένα εξαρτώμενα μέλη, ανεξαρτήτως ηλικίας.
    3. Αναθεώρηση πρόβλεψης μείωσης κατά 50% του βοηθήματος σε περίπτωση διαφορετικής επιλογής των γονέων.
    Η πρόβλεψη μείωσης κατά 50% της αποζημίωσης όταν οι γονείς διαφωνούν ως προς την επιλογή σύνταξης ή εφάπαξ, επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις οικογένειες.
    Προτείνεται:
    – είτε η καταβολή ολόκληρου του βοηθήματος στον έναν γονέα και της αναλογικής σύνταξης στον άλλο,
    – είτε η ρύθμιση συναινετικής ή διαιτητικής επίλυσης της διαφωνίας, χωρίς οικονομική κύρωση.
    4. Αναδρομική ισχύς του μέτρου. Το άρθρο καλύπτει μόνο περιπτώσεις θανάτων από 1/1/2023 και μετά.
    Προτείνουμε την εξέταση ειδικής μεταβατικής διάταξης για παρεμφερείς περιπτώσεις θανάτων σε διατεταγμένη υπηρεσία τα προηγούμενα έτη (π.χ. εντός 5ετίας), για λόγους ίσης μεταχείρισης και δικαιοσύνης.
    5. Μηχανισμός αναπροσαρμογής της σύνταξης.
    Δεν προβλέπεται αν η χορηγούμενη σύνταξη στους γονείς θα
    αναπροσαρμόζεται (π.χ. λόγω αυξήσεων σε μισθολόγια, ΑΕΠ ή τιμαριθμικού δείκτη).
    Προτείνεται η προσθήκη πρόβλεψης για αναλογική αναπροσαρμογή της σύνταξης, σύμφωνα με τα ισχύοντα για λοιπές συντάξεις του Δημοσίου.
    Συμπερασματικά:
    Το άρθρο 267 & 268 κινούνται σε θετική κατεύθυνση, προσδίδοντας ουσιαστικό αντίκρισμα στην προσφορά των θανόντων εν ώρα καθήκοντος. Ωστόσο, απαιτεί βελτιώσεις και διευκρινίσεις για να καταστεί λειτουργικό, δίκαιο και
    αποτελεσματικό.
    Η ΠΟΜΕΝΣ θα παραμείνει αρωγός κάθε νομοθετικής προσπάθειας που σέβεται και τιμά έμπρακτα τη θυσία των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και τις οικογένειές τους.

  • 29 Ιουνίου 2025, 15:03 | Χρήστος

    Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (Π.ΟΜ4.ΕΝ.Σ.), ως θεσμικά αναγνωρισμένος εκπρόσωπος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, υποβάλλει μέσω της Αντιπροεδρίας Μέριμνας Προσωπικού, τις παρακάτω παρατηρήσεις –
    προτάσεις επί των άρθρων 267 & 268 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, με στόχο τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών που θυσιάζονται εν ώρα καθήκοντος:
    Αξιολογώντας το περιεχόμενο, εντοπίζονται θετικές προβλέψεις αλλά και σημεία που χρήζουν αποσαφήνισης ή/και τροποποίησης, προς διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών. Αναλυτικά:

    Θετικά σημεία:

    1. Θεσμοθέτηση μηνιαίας σύνταξης για τους γονείς αποβιώσαντος άγαμου και άτεκνου στρατιωτικού.

    2. Η σύνταξη είναι αμεταβίβαστη και ανεξάρτητη από άλλες απολαβές, ώστε να μην επηρεάζεται από ενδεχόμενες άλλες συντάξεις/μισθούς των γονέων.

    3. Ρητή πρόβλεψη ότι σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων, το εφάπαξ μπορεί να καταβληθεί στα ανήλικα αδέρφια του θανόντος (εφόσον δεν έχουν συμπληρώσει το 24ο έτος).

    Σημεία που χρήζουν προσοχής ή διευκρινίσεων:

    1. Αποσαφήνιση της έννοιας «διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται αυξημένο κίνδυνο»
    Προτείνεται η σαφής οριοθέτηση του όρου (είτε εντός του νόμου είτε μέσω ερμηνευτικής εγκυκλίου), ώστε να μην εγείρονται αμφισβητήσεις ή αποκλεισμοί δικαιούχων. Ενδεικτικά, πρέπει να διευκρινιστεί αν περιλαμβάνονται:
    – Επιχειρησιακές περιπολίες και φυλάξεις συνόρων
    – Υπηρεσίες σε αποστολές ένοπλης συνοδείας ή κρίσεων
    – Υπηρεσίες αυξημένης επιφυλακής και πυρόσβεσης
    – Ασκήσεις με χρήση πραγματικών πυρών
    Η ασάφεια δημιουργεί κινδύνους ανισότητας στην εφαρμογή.

    2. Διεύρυνση των δικαιούχων του εφάπαξ βοηθήματος σε αδέρφια άνω των 24 ετών
    Το όριο ηλικίας των 24 ετών για τη μεταβίβαση του εφάπαξ οικονομικού βοηθήματος σε αδέρφια του θανόντος είναι ιδιαίτερα περιοριστικό και ενδέχεται να αποκλείει περιπτώσεις πραγματικής οικονομικής ανάγκης (π.χ. φοιτητές, άτομα
    με αναπηρία, άνεργοι νέοι).
    Προτείνεται η διεύρυνση του ηλικιακού ορίου ή η εναλλακτική πρόβλεψη για τεκμηριωμένα εξαρτώμενα μέλη, ανεξαρτήτως ηλικίας.

    3. Αναθεώρηση πρόβλεψης μείωσης κατά 50% του βοηθήματος σε περίπτωση διαφορετικής επιλογής των γονέων.
    Η πρόβλεψη μείωσης κατά 50% της αποζημίωσης όταν οι γονείς διαφωνούν ως προς την επιλογή σύνταξης ή εφάπαξ, επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις οικογένειες.
    Προτείνεται:
    – είτε η καταβολή ολόκληρου του βοηθήματος στον έναν γονέα και της αναλογικής σύνταξης στον άλλο,
    – είτε η ρύθμιση συναινετικής ή διαιτητικής επίλυσης της διαφωνίας, χωρίς οικονομική κύρωση.

    4. Αναδρομική ισχύς του μέτρου. Το άρθρο καλύπτει μόνο περιπτώσεις θανάτων από 1/1/2023 και μετά.
    Προτείνουμε την εξέταση ειδικής μεταβατικής διάταξης για παρεμφερείς περιπτώσεις θανάτων σε διατεταγμένη υπηρεσία τα προηγούμενα έτη (π.χ. εντός 5ετίας), για λόγους ίσης μεταχείρισης και δικαιοσύνης.

    5. Μηχανισμός αναπροσαρμογής της σύνταξης.
    Δεν προβλέπεται αν η χορηγούμενη σύνταξη στους γονείς θα
    αναπροσαρμόζεται (π.χ. λόγω αυξήσεων σε μισθολόγια, ΑΕΠ ή τιμαριθμικού δείκτη).
    Προτείνεται η προσθήκη πρόβλεψης για αναλογική αναπροσαρμογή της σύνταξης, σύμφωνα με τα ισχύοντα για λοιπές συντάξεις του Δημοσίου.

    Συμπερασματικά:
    Το άρθρο 267 & 268 κινούνται σε θετική κατεύθυνση, προσδίδοντας ουσιαστικό αντίκρισμα στην προσφορά των θανόντων εν ώρα καθήκοντος. Ωστόσο, απαιτεί βελτιώσεις και διευκρινίσεις για να καταστεί λειτουργικό, δίκαιο και
    αποτελεσματικό.

  • 29 Ιουνίου 2025, 13:41 | Νικόλαος Παναγιωτίδης

    Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών (Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ.), ως θεσμικά
    αναγνωρισμένος εκπρόσωπος των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, υποβάλλει
    μέσω της Αντιπροεδρίας Μέριμνας Προσωπικού, τις παρακάτω παρατηρήσεις –
    προτάσεις επί του άρθρου 267 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, με στόχο τη
    διασφάλιση των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών που θυσιάζονται
    εν ώρα καθήκοντος:
    Αξιολογώντας το περιεχόμενο, εντοπίζονται θετικές προβλέψεις αλλά και
    σημεία που χρήζουν αποσαφήνισης ή/και τροποποίησης, προς διασφάλιση
    των δικαιωμάτων των οικογενειών των στρατιωτικών. Αναλυτικά:

    Θετικά σημεία:
    1. Θεσμοθέτηση μηνιαίας σύνταξης για τους γονείς αποβιώσαντος άγαμου
    και άτεκνου στρατιωτικού.
    2. Η σύνταξη είναι αμεταβίβαστη και ανεξάρτητη από άλλες απολαβές, ώστε
    να μην επηρεάζεται από ενδεχόμενες άλλες συντάξεις/μισθούς των γονέων.
    3. Ρητή πρόβλεψη ότι σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων, το εφάπαξ
    μπορεί να καταβληθεί στα ανήλικα αδέρφια του θανόντος (εφόσον δεν
    έχουν συμπληρώσει το 24ο έτος).

    Σημεία που χρήζουν προσοχής ή διευκρινίσεων
    1. Αποσαφήνιση της έννοιας «διατεταγμένη υπηρεσία που συνεπάγεται
    αυξημένο κίνδυνο»
    Προτείνεται η σαφής οριοθέτηση του όρου (είτε εντός του νόμου είτε μέσω
    ερμηνευτικής εγκυκλίου), ώστε να μην εγείρονται αμφισβητήσεις ή αποκλεισμοί
    δικαιούχων. Ενδεικτικά, πρέπει να διευκρινιστεί αν περιλαμβάνονται:
     Επιχειρησιακές περιπολίες και φυλάξεις συνόρων
     Υπηρεσίες σε αποστολές ένοπλης συνοδείας ή κρίσεων
     Υπηρεσίες αυξημένης επιφυλακής και πυρόσβεσης
     Ασκήσεις με χρήση πραγματικών πυρών
    Η ασάφεια δημιουργεί κινδύνους ανισότητας στην εφαρμογή.

    2. Διεύρυνση των δικαιούχων του εφάπαξ βοηθήματος σε αδέρφια άνω
    των 24 ετών
    Το όριο ηλικίας των 24 ετών για τη μεταβίβαση του εφάπαξ οικονομικού
    βοηθήματος σε αδέρφια του θανόντος είναι ιδιαίτερα περιοριστικό και ενδέχεται
    να αποκλείει περιπτώσεις πραγματικής οικονομικής ανάγκης (π.χ. φοιτητές, άτομα
    με αναπηρία, άνεργοι νέοι).
    Προτείνεται η διεύρυνση του ηλικιακού ορίου ή η εναλλακτική πρόβλεψη για
    τεκμηριωμένα εξαρτώμενα μέλη, ανεξαρτήτως ηλικίας.

    3. Αναθεώρηση πρόβλεψης μείωσης κατά 50% του βοηθήματος σε
    περίπτωση διαφορετικής επιλογής των γονέων
    Η πρόβλεψη μείωσης κατά 50% της αποζημίωσης όταν οι γονείς διαφωνούν
    ως προς την επιλογή σύνταξης ή εφάπαξ, επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις οικογένειες.
    Προτείνεται:
     είτε η καταβολή ολόκληρου του βοηθήματος στον έναν γονέα και
    της αναλογικής σύνταξης στον άλλο,
     είτε η ρύθμιση συναινετικής ή διαιτητικής επίλυσης της διαφωνίας,
    χωρίς οικονομική κύρωση.

    4. Αναδρομική ισχύς του μέτρου

    Το άρθρο καλύπτει μόνο περιπτώσεις θανάτων από 1/1/2023 και μετά.
    Προτείνουμε την εξέταση ειδικής μεταβατικής διάταξης για παρεμφερείς
    περιπτώσεις θανάτων σε διατεταγμένη υπηρεσία τα προηγούμενα έτη (π.χ. εντός
    5ετίας), για λόγους ίσης μεταχείρισης και δικαιοσύνης.

    5. Μηχανισμός αναπροσαρμογής της σύνταξης
    Δεν προβλέπεται αν η χορηγούμενη σύνταξη στους γονείς θα
    αναπροσαρμόζεται (π.χ. λόγω αυξήσεων σε μισθολόγια, ΑΕΠ ή τιμαριθμικού
    δείκτη).
    Προτείνεται η προσθήκη πρόβλεψης για αναλογική αναπροσαρμογή της
    σύνταξης, σύμφωνα με τα ισχύοντα για λοιπές συντάξεις του Δημοσίου.

    Συμπερασματικά:
    Το άρθρο 267 κινείται σε θετική κατεύθυνση, προσδίδοντας ουσιαστικό
    αντίκρισμα στην προσφορά των θανόντων εν ώρα καθήκοντος. Ωστόσο, απαιτεί
    βελτιώσεις και διευκρινίσεις για να καταστεί λειτουργικό, δίκαιο και
    αποτελεσματικό.
    Η ΠΟΜΕΝΣ θα παραμείνει αρωγός κάθε νομοθετικής προσπάθειας που σέβεται
    και τιμά έμπρακτα τη θυσία των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και τις
    οικογένειές τους.

    Νικόλαος Παναγιωτίδης
    Αντιπρόεδρος Μέριμνας Προσωπικού ΠΟΜΕΝΣ

  • 26 Ιουνίου 2025, 09:57 | ΚΦ

    Κε Υπουργέ τι προτίθεστε να κάνετε με την μισθολογική αδικία των στελεχών Αξιωματικών προέλευσης ΕΜΘ Υπολοχαγών και αντίστοιχων οι οποίοι έχουν αποδοχές ΜΚΓ1 Ανθυπολοχαγού, ήτοι κατώτερου διοικητικού βαθμού; Θα υπάρξει κατάθεση τροπολογίας ;

  • 25 Ιουνίου 2025, 22:22 | Γεώργιος Σ.

    Κύριε υπουργέ,μην ξεχνάτε τους ένστολους που επιμελούνται τέκνο/σύζυγο ΑΜΕΑ. Να ισχύσει για συνταξιοδότηση, ότι ισχύει σε όλο το δημόσιο.
    Έχουν γίνει προτάσεις από το ΥΠΕΘΑ.
    Μην μας ξεχνάτε…

  • 25 Ιουνίου 2025, 07:40 | Vasilieios Psaromatis

    Bravo

Σχολιάστε

Πριν υποβάλλετε το σχόλιο σας παρακαλούμε να συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Όροι Συμμετοχής

  1. Φροντίστε να διατυπώνετε προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που σχετίζονται άμεσα με το υπό διαβούλευση ζήτημα. Προφανώς κάθε ζήτημα εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο αλλά ο δημόσιος διάλογος διευκολύνεται με στοχευμένες και συγκεκριμένες προτάσεις και παρεμβάσεις.
  2. Φροντίστε να διατυπώνετε τις προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις με τρόπο σύντομο και περιεκτικό.
  3. Προσπαθήστε να τεκμηριώνετε αυτά που γράφετε με αναφορές, παραπομπές σε άλλα κείμενα, υλικό ή συνδέσμους με αντίστοιχο περιεχόμενο, εκτός αν η χρήση τους είναι καταχρηστική και στην περίπτωση αυτή θα αφαιρούνται.
  4. Βεβαιωθείτε ότι το περιεχόμενο που υποβάλετε δεν προσβάλλει δικαιώματα άλλων προσώπων.
  5. Είναι γόνιμο να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των συμμετεχόντων αλλά είναι σημαντικό για την ποιότητα και αποτελεσματικότητα του διαλόγου να αποφεύγονται οι προσωπικές αντιπαραθέσεις με άλλους συμμετέχοντες.
  6. Προτάσεις, σχόλια, υπερσύνδεσμοι ή οποιοδήποτε άλλο περιεχόμενο, τα οποία διατυπώνονται σε γλώσσα και με τρόπο υβριστικό, χυδαίο ή περιέχουν ή υποκινούν μισαλλοδοξία και διακρίσεις που βασίζονται σε φύλο, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, φυλετική ή εθνική καταγωγή ή θρησκευτικές πεποιθήσεις δεν θα δημοσιεύονται στο OpenGov.gr. Επίσης δε θα δημοσιεύονται σχόλια τα οποία παραπέμπουν σε άλλους δικτυακούς τόπους για λόγους διαφήμισης, δημοσιότητας ή οποιονδήποτε άλλο σκοπό που κρίνεται από το OpenGov.gr ως καταχρηστικός.
  7. Οι προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που υποβάλετε υπόκεινται σε έλεγχο ως προς την τήρηση των παρόντων όρων χρήσης και συμμετοχής.
  8. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη χρήση του ηλεκτρονικού σας ταχυδρομείου για ενημερωτικούς λόγους σχετικούς με τους στόχους του OpenGov.gr.
  9. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη διάθεση των προτάσεων, σχολίων ή ερωτήσεων που υποβάλετε με την άδεια «Creative Commons».