Άρθρο 02

1. Μετά το άρθρο 100Α του Ν. 2960/2001 «Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας» (ΦΕΚ Α’ 265), προστίθεται άρθρο 100Β, που έχει ως εξής:

«Άρθρο 100Β
ΕΝΙΑΙΟ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΜΗΤΡΩΟ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ ΚΑΠΝΟΥ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΚΑΠΝΩΝ (ΕΚΜΕΑ)
1. Για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου, ως «εφοδιαστική αλυσίδα» νοείται η αποστολή σε άλλο Κράτος-Μέλος, παραλαβή από άλλο Κράτος-Μέλος, εισαγωγή και εξαγωγή καπνού, η παραγωγή, αποθήκευση, μεταποίηση, αποστολή, παραλαβή, εισαγωγή, εξαγωγή βιομηχανοποιημένων καπνών, η κατασκευή, εισαγωγή, εξαγωγή, αποστολή, παραλαβή του εξοπλισμού παραγωγής αυτών καθώς και οι λοιπές δραστηριότητες στα πλαίσια της εμπορίας καπνού και βιομηχανοποιημένων καπνών.
2. Στο Πληροφορικό Σύστημα Τελωνειακών Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών ICISnet καθιερώνεται μητρώο υπό την ονομασία «Ενιαίο Κεντρικό Μητρώο Εφοδιαστικής Αλυσίδας καπνού και βιομηχανοποιημένων καπνών» (ΕΚΜΕΑ).
3. Στο μητρώο αυτό καταχωρούνται, τηρούνται και παρακολουθούνται όλες οι άδειες, οι οποίες χορηγούνται από τις κατά περίπτωση αρμόδιες αρχές σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα, τα οποία δραστηριοποιούνται στα πλαίσια της εφοδιαστικής αλυσίδας καπνού και βιομηχανοποιημένων καπνών. Με την καταχώρηση των αδειών αυτών στο ανωτέρω μητρώο, οι κάτοχοι αυτών λαμβάνουν έναν Μοναδικό Αριθμό Μητρώου Διακινητή Καπνικών Προϊόντων (ΑΜΔΙΚΑΠ). Οι κατά περίπτωση αρμόδιες αρχές αδειοδότησης έχουν την υποχρέωση να τηρούν ενήμερο το ΕΚΜΕΑ.

4. Ο ΑΜΔΙΚΑΠ του αποστολέα και του παραλήπτη αναγράφεται υποχρεωτικά σε κάθε διακίνηση στο εσωτερικό της χώρας μέχρι το τελικό σημείο λιανικής πώλησης στα προβλεπόμενα κατά περίπτωση εμπορικά ή συνοδευτικά έγγραφα μεταφοράς.

5. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών ή με κοινές αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών και των κατά περίπτωση αρμόδιων Υπουργών καθορίζονται οι λεπτομέρειες εφαρμογής του παρόντος άρθρου.»

2. Η ισχύς των διατάξεων του παρόντος άρθρου αρχίζει από την μηχανογραφική υλοποίηση του μητρώου ΕΚΜΕΑ.

  • 16 Ιουνίου 2016, 16:27 | ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟΥΧΩΝ Η ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΣ

    Το νομοσχέδιο είναι στη σωστή κατεύθυνση εφόσον από τον παραγωγό μέχρι τον λιανοπωλητή θα είναι καταχωρημένοι στο μητρώο και ευελπιστούμε σηματοποιημένοι ώστε ο έλεγχος να είναι άμεσος και εύκολος. Πολύ καλά κάνετε που δεν ορίζεται τις αρμόδιες αρχές για την αδειοδότηση των μερών της εφοδιαστικής αλυσίδας. Είναι ένα ζήτημα λεπτό που απαιτεί διαβούλευση ώστε να περιοριστεί το δίκτυο με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην απαγορεύεται η πρόσβαση του οποιουδήποτε στην αγορά καπνικών προϊόντων, αλλά και χωρίς να πουλά λιανικώς ή χονδρικώς και ο κάθε λογής επιχειρηματίας όπως ανεξέλεγκτα γίνεται μέχρι σήμερα. Μας βρίσκει σύμφωνους η με αριθμό 151/2013 γνωμοδότηση ΝΣΚ για το ποιοί πρέπει να διαθέτουν στους καταναλωτές καπνικά προϊόντα. Προτείνουμε την εξής προσθήκη: «1. Η διάταξη της περίπτωσης 18 (β) της υποπαραγράφου ΣΤ.1 της παραγράφου ΣΤ του άρθρου πρώτου του Νόμου 4254 / 2014 «Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στο πλαίσιο εφαρμογής του ν. 4046/2012 και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄85 ) καταργείται.
    2. Το παρόν άρθρο τίθεται σε ισχύ από την δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.»

    Είμαστε στη διάθεσή σας για όποια περαιτέρω διευκρίνιση.

    Μανώλης Νικητάκης, Πρόεδρος Ένωσης Περιπτερούχων Πειραιώς και Περιχώρων «Αγία Τριάς»

  • 16 Ιουνίου 2016, 14:48 | ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΔΙΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΑΚΑΤΕΡΓΑΣΤΟΥ ΚΑΠΝΟΥ

    16/6/2016
    Α.Π. 224/16
    Η Πανελλήνια Διεπαγγελματική Οργάνωση Ακατέργαστου Καπνού (Πα.Δ.Ο.Α,.Κ.) εκπροσωπεί το σύνολο σχεδόν των Συνεταιριστικών Οργανώσεων – Ομάδων Παραγωγών Καπνού και των Μεταποιητικών Επιχειρήσεων ακατέργαστου καπνού στην Ελλάδα, έχει δε αναγνωρισθεί από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
    Η Διεπαγγελματική μας Οργάνωση έχει επανειλημμένως εκφράσει την ανησυχία της για τις διαστάσεις που έχει πάρει τα τελευταία χρόνια το λαθρεμπόριο του καπνού, όχι μόνον σε επίπεδο εισαγομένων λαθραίων τσιγάρων, αλλά και σε επίπεδο παράνομης διακίνησης καπνού που παράγεται στην χώρα μας, γεγονός που αποτελεί, εκτός των άλλων, και αθέμιτο ανταγωνισμό για τους καπνοπαραγωγούς που καλλιεργούν νόμιμα και διακινούν το προϊόν τους προς τις μεταποιητικές – εξαγωγικές επιχειρήσεις.
    Η καλλιέργεια του καπνού και η μεταποίησή του αποτελούν τους δύο πρώτους κρίκους της εφοδιαστικής αλυσίδας του προϊόντος. Ο έλεγχος της διακίνησής του πρέπει λοιπόν να ξεκινά από τον παραγωγό. Συμφωνούμε επομένως στην δημιουργία του «Ενιαίου Κεντρικού Μητρώου Εφοδιαστικής Αλυσίδας καπνού και βιομηχανοποιημένων καπνών» (ΕΚΜΕΑ) και προτείνουμε:
    Για τον κλάδο της πρωτογενούς παραγωγής:
    – Την εγγραφή στο Μητρώο όλων των γεωργών που καλλιεργούν καπνό, καθώς και των Ομάδων Καπνοπαραγωγών (Αγροτικών Καπνικών Συνεταιρισμών) που συνάπτουν συμβάσεις μελλοντικής πώλησης καπνού για λογαριασμό των μελών τους, και την απόδοση σε αυτούς ενός Μοναδικού Αριθμού Μητρώου Διακινητή Καπνικών Προϊόντων (ΑΜΔΙΚΑΠ).
    – Η εγγραφή στο ΕΚΜΕΑ θα υπέχει θέση άδειας καλλιέργειας καπνού υπό την προϋπόθεση της τήρησης των διατάξεων της ΚΥΑ 238/19130/ΦΕΚ Β’ 380/18.2.2014 «Καθορισμός λεπτομερειών σύναψης των συμβάσεων μελλοντικής πώλησης ακατέργαστου καπνού», δηλαδή υπό την προϋπόθεση της σύναψης, μέσω της Ομάδας Παραγωγών, σύμβασης μελλοντικής πώλησης του προϊόντος και υποβολής δήλωσης ΟΣΔΕ.
    – Ο παραγωγός διακινεί τον καπνό, μετά την συγκομιδή του, προς παράδοση στην επιχείρηση με την οποία έχει συναφθεί η σύμβαση, η οποία πρέπει επίσης να είναι εγγεγραμμένη στο ΕΚΜΕΑ ή προς ενδοκοινοτική παράδοση.
    Για τον κλάδο της μεταποίησης:
    – Την αδειοδότηση και έγγραφή στο ΕΚΜΕΑ των μεταποιητικών επιχειρήσεων καπνού, με προϋποθέσεις που θα κινούνται προς την κατεύθυνση των κριτηρίων αναγνώρισης των επιχειρήσεων πρώτης μεταποίησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο καθεστώς της Κοινής Οργάνωσης Αγοράς Καπνού, που καταργήθηκε το 2010.
    – Oι δραστηριότητες για τις οποίες θα ισχύει η εν λόγω άδεια θα είναι οι εξής:
    – Η αγορά και παραλαβή χωρικών καπνών που καλλιεργούνται στην Ελλάδα με βάση σύμβαση μελλοντικής πώλησης όπως προβλέπεται στην ΚΥΑ 238/19130/ΦΕΚ Β’ 380/18.2.2014 «Καθορισμός λεπτομερειών σύναψης των συμβάσεων μελλοντικής πώλησης ακατέργαστου καπνού».
    – Η αγορά και η ενδοκοινοτική παραλαβή και η αγορά και η εισαγωγή από τρίτες εκτός Ε.Ε. χώρες ακατέργαστου καπνού (χωρικού ή επεξεργασμένου, Δ.Κ. 24.01).
    – Η αποθήκευση ακατέργαστου καπνού οιασδήποτε προέλευσης (χωρικού και επεξεργασμένου).
    – Η μεταποίηση χωρικού καπνού οιασδήποτε προέλευσης σε σταθερό, αποθεματοποίησιμο και συσκευασμένο σε ομοιογενούς ποιότητας μονάδες συσκευασίας (επεξεργασμένο) προϊόν.
    – Η πώληση στο εσωτερικό της χώρας σε νομικό ή φυσικό πρόσωπο που είναι επίσης καταχωρημένο στο ΕΚΜΕΑ, η πώληση και η ενδοκοινοτική παράδοση και η πώληση και η εξαγωγή σε τρίτες εκτός Ε.Ε. χώρες ακατέργαστου καπνού (Δ.Κ. 24.01).

  • 16 Ιουνίου 2016, 14:29 | ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΤΑΙΡΙΩΝ ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΚΑΠΝΟΥ

    Είνια το ίδιο σχόλιο που καταχωρήθηκε για το Άρθρο 1.
    16/6/2016
    Α.Π. 24/16
    Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Βιομηχανιών Μεταποίησης και Εταιριών Εμπορίας Καπνού είναι το θεσμικό όργανο των Ελληνικών Μεταποιητικών Επιχειρήσεων καπνού.
    Η μεταποίηση του πρωτογενώς παραγόμενου (χωρικού) καπνού σε επεξεργασμένο προϊόν ακατέργαστου καπνού αποτελεί το ενδιάμεσο στάδιο μεταξύ της καπνοκαλλιέργειας και της βιομηχανίας παραγωγής προϊόντων καπνού, είναι επομένως κεντρικός κρίκος της «εφοδιαστικής αλυσίδας» του ακατέργαστου καπνού.
    Ο Σύνδεσμος συμφωνεί με την καθιέρωση του «Ενιαίου Κεντρικού Μητρώου Εφοδιαστικής Αλυσίδας καπνού και βιομηχανοποιημένων καπνών» (ΕΚΜΕΑ) και την αδειοδότηση των επιχειρήσεων του κλάδου.
    Για την ελαχιστοποίηση των γραφειοκρατικών διαδικασιών προτείνουμε την εξής διαδικασία εγγραφής στο Μητρώο και αδειοδότησης:
    Οι επιχειρήσεις αιτούνται την άδεια από την αρμόδια αρχή και την εγγραφή τους στο ΕΚΜΕΑ, με βάση κριτήρια, όρους και προϋποθέσεις που θα προβλέπει σχετική Υπουργική Απόφαση και που θα είναι στην κατεύθυνση των κριτηρίων αναγνώρισης των επιχειρήσεων πρώτης μεταποίησης που προβλεπόταν από τον Καν.(ΕΟΚ) 2095/92 (Άρθρο 17) – όπως τροποποιήθηκε από τον Καν. (ΕΚ)1636/98 – και από τον εφαρμοστικό Καν.(ΕΚ) 2848/98 (Άρθρο 7)/L.358/31.12.1998, στο πλαίσιο της ήδη καταργηθείσας Κοινής Οργάνωσης Αγοράς (ΚΟΑ) καπνού της Ε.Ε. Με βάση αυτή την διαδικασία οι επιχειρήσεις πρώτης μεταποίησης είχαν λάβει έγκριση για την υπογραφή συμβάσεων καλλιέργειας, την παραλαβή και την μεταποίηση καπνού.
    Η έκδοση της προβλεπόμενης άδειας θα συνεπάγεται συγχρόνως την εγγραφή της επιχείρησης στο Μητρώο (ΕΚΜΕΑ) και την απονομή του Μοναδικού Αριθμού Μητρώου Διακινητή Καπνικών Προϊόντων (ΑΜΔΙΚΑΠ). Η άδεια αυτή θα είναι αόριστης διάρκειας και θα μπορεί να ανακληθεί για λόγους που θα προβλέπει σχετική Υπουργική Απόφαση.
    Για τις επιχειρήσεις πρώτης μεταποίησης καπνού, οι δραστηριότητες για τις οποίες θα ισχύει η εν λόγω άδεια θα είναι οι εξής:
    – Η αγορά και παραλαβή χωρικών καπνών που καλλιεργούνται στην Ελλάδα με βάση σύμβαση μελλοντικής πώλησης όπως προβλέπεται στην ΚΥΑ 238/19130/ΦΕΚ Β’ 380/18.2.2014 «Καθορισμός λεπτομερειών σύναψης των συμβάσεων μελλοντικής πώλησης ακατέργαστου καπνού».
    – Η αγορά και η ενδοκοινοτική παραλαβή και η αγορά και η εισαγωγή από τρίτες εκτός Ε.Ε. χώρες ακατέργαστου καπνού (χωρικού ή επεξεργασμένου, Δ.Κ. 24.01).
    – Η αποθήκευση ακατέργαστου καπνού οιασδήποτε προέλευσης (χωρικού και επεξεργασμένου).
    – Η μεταποίηση χωρικού καπνού οιασδήποτε προέλευσης σε σταθερό, αποθεματοποίησιμο και συσκευασμένο σε ομοιογενούς ποιότητας μονάδες συσκευασίας (επεξεργασμένο) προϊόν.
    – Η πώληση στο εσωτερικό της χώρας σε νομικό ή φυσικό πρόσωπο που είναι επίσης καταχωρημένο στο ΕΚΜΕΑ, η πώληση και η ενδοκοινοτική παράδοση και η πώληση και η εξαγωγή σε τρίτες εκτός Ε.Ε. χώρες ακατέργαστου καπνού (Δ.Κ. 24.01).

  • 14 Ιουνίου 2016, 18:42 | Γκιώνης Γεώργιος

    Το συγκεκριμενο νομοσχεδιο εαν θα καλυψει το μισο του μισου του ποσοστου λαθραιων καπνικων το οποιο ανερχεται σε 25% και ισως περισσοτερο. Η προσπαθεια σας εχει εστιαστει στο να μπλοκαρετε οσο μπορειτε την πωληση λαθραιων καπνικων προιοντων τα οποια ενδεχομενως προερχονται απο καπνοβιομηχανιες του εσωτερικου ή του εξωτερικου εντος ευρωπαικης ενωσης θεωρωντας μαλλον κατα τη φιλοσοφια του νομοσχεδιου σας οτι απο εκει προερχεται το λαθρεμποριο. Η ερωτηση μου ειναι η εξης… Τα καραβια που ερχονται στα διεθνη υδατα μας με σημαια κυριως βορειας κορεας, καθ οτι δεν υπαρχει πρεσβεια ή προξενειο στη χωρα μας προκειμενου να γινουν οι απαραιτητες νομιμες ενεργειες για να ελεγχθουν, και ξεφορτωνουν καραβιες λαθραιων καπνικων….. αυτα πως ελεγχονται με το παρον νομοσχεδιο???? Με την ιχνηλασιμωτητα??? Ετσι ερχονται και διατιθενται τα λαθραια καπνικα στη χωρα μας ως κυριος ογκος. Ο μοναδικος τροπος εαν θελετε να παταξετε την λαθρεμπορια καπνικων στη χωρα ειναι ενας. Αφου στησετε αυτο το μηχανισμο που αναφερει το νομοσχεδιο σας πρεπει ταυτοχρονα να υπαρχει αδειοδοτηση πωλησης καπνικων προιοντων στη λιανικη η οποια να εχει προυποθεσεις για να μπορει το σημειο πωλησης να αδειοδοτηται και οχι να περνει αδεια με την εναρξη επαγγελματος ή να ειναι ανεξελενκτο το τοπιο χωρις αδειες. Ως προς τα θεματα για την αδειοδοτηση περι κλειστου επαγγελματος ή ευρωπαικων οδηγιων για ανοιγμα επαγγελματων σας παραπεμπω σε αλλες χωρες της ευρωπαικης ενωσης για το πως πωλουνται τα καπνικα προιοντα οπως η ιταλια ή η γερμανια κλπ…. Για τους αυτοματους πωλητες οι οποιοι υπαρχουν σ αυτες τις χωρες ναι υπαρχουν αλλα μονο στα αδειοδοτημενα καταστηματα και μονο μεσω πιστωτικων καρτων για να πιστοποιειται η ηλικια του ατομου που τα αγοραζει οταν ειναι κλειστα. Ταυτοχρονα θα συμφωνησω με το σχολιο του κυριου ως προς τις διαταξεις των κυρωσεων γιατι μονο με κακουργηματικες κυρωσεις θα αντιμετωπιστει η λαθρεμπορια εφοσον φυσικα υπαρχει συγκεκριμενο και αδειοδοτημενο δικτυο πωλησης καπνικων προιοντων. Σε καθε αλλη περιπτωση και εφοσον καταθεσεται αυτο το ελλειπες νομοσχεδιο το καλυτερο που θα μπορεσετε να πετυχετε ειναι το 25% λαθρεμποριας να το κανετε το πολυ 20% και να πανηγυριζεται για μειωση ποσοστου λαθρεμποριας στη χωρα χανοντας απο τα 600 εκατομμυρια ευρω ετησιως 500 καθ οτι ο μεσος ορος λαθρεμποριας καπνικων στην ευρωπη ειναι 3 με 4% και θα μπορουσατε να μην φορολογουσατε την ακινητη περιουσια των Ελληνων ή να μην κοβατε συνταξεις μαζευοντας στα ταμεια σας τα παραπανω ποσα οπως κανουν ευστοχα τα υπολοιπα κρατη μελη επι του θεματος.

  • 14 Ιουνίου 2016, 16:11 | Βασίλης

    Γίνεται αναφορά σε χαμένα έσοδα μόνο στην Ελλάδα 635 εκ. € το χρόνο. Σε περίπτωση που όλες οι πωλήσεις τσιγάρων και καπνικών γινόντουσαν μέσα από μηχανήματα αυτόματης πώλησης, εποπτευόμενα ή όχι, θα μπορούσε το κράτος να εξασφαλίσει οτι σε αυτά τα μηχανήματα μπαίνουμε μόνο νόμιμα πακέτα τα οποία θα έχουν ένα αυτοκόλλητο συναγερμό τεχνολογίας RFID, κόστους 3 λεπτών, να ειδοποιεί τις αρχές ότι σε κάθε μηχάνημα υπάρχουν μόνο νόμιμα προϊόντα. Το κόστος εγκατάστασης τέτοιων μηχ\των δεν υπερβαίνει τις 5000€ και το διαχειριστικό κόστος δεν είναι πάνω από 87€ τον μήνα. Αν το κράτος επενδύσει τον πρώτο χρόνο την αξία των διαφυγόντων φοροεσόδων σε αυτή την τεχνολογία, θα μπορέσει να έχει μέχρι και 127.000 μηχ. σε όλη την επικράτεια για να εξυπηρετήσει την πώληση των προϊόντων καπνού και ταυτόχρονα να ελέγξει τις ροές πωλήσεων. Τοσα μηχ/τα ανα την επικράτεια σημαίνει 1 μηχ /ανα 86 κατοίκους που είναι υπερ αρκετο για την εξυπηρέτηση του καταναλωτή.

  • 14 Ιουνίου 2016, 07:15 | Γιώργος Πυροβολάκης

    Στις «λοιπές δραστηριότητες στα πλαίσια της εμπορίας καπνού» συμπεριλαμβάνονται και οι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης καπνικών προϊόντων?